Echivalentul sovietic al avionului de spionaj american U2, avionul Miassishchev M-55 ar putea fi repus în funcţie şi trimis în Ucraina
Rusia ia probabil în considerare posibilitatea de a repune în funcțiune avionul M-55 Mystic B din epoca sovietică pentru a ajuta la efectuarea unor lovituri precise asupra unor ținte din Ucraina, a declarat duminică Departamentul britanic al Apărării
Aeronavă, care a fost proiectată pentru misiuni de recunoaștere la mare altitudine, ar consolida capacitățile limitate în prezent ale Rusiei în Ucraina, a precizat departamentul.
Cu un plafon operațional zbor de peste 20.000 de metri, aeronava a fost folosită recent ca platformă de cercetare în domeniul spaţial. Cu toate acestea, aeronava a fost observată transportând o capsulă de recunoaștere militară, dezvoltată pentru a fi utilizată pe avioanele de luptă rusești, au precizat mai mulţi analişti OSINT.
Potrivit serviciilor de informații britanice, o eroare majoră în strategia de achiziții militare a Rusiei a fost eșecul în materie de achiziţii de sisteme de culegere de informații şi supraveghere, în special aeronave care să aibă aceste caracteristici. Aceasta este esențială pentru urmărirea la timp și cu precizie a țintelor de către forțele aeriene, maritime și terestre.
"Există o posibilitate reală ca M-55 să fie repus în funcţie de front pentru a consolida capacitățile IŞTAR limitate ale Rusiei deasupra Ucrainei. Funcționarea la altitudini mari permite sistemelor să lucreze la o distanță considerabilă de ţinta", se arată în raport.
Analiștii au concluzionat că este aproape sigur că aeronava va efectua misiuni împotriva Ucrainei din spațiului aerian rusesc.
Cum a apărut avionul M-55?
În anii 1950, Forțele Aeriene ale SUA au lansat programul Genitrix, care presupunea trimiterea de baloane stratosferice - dincolo de raza de acțiune a sistemelor de apărare aeriană și a avioanelor de vânătoare existente la acea vreme - deasupra Uniunii Sovietice și Chinei în scopuri de informații. Armata Roșie a încercat - fără succes - să găsească o soluție
Cu toate acestea, o soluție a fost găsită după recuperarea unui avion de spionaj american U2 doborât deasupra regiunii ruse Degtiarsk de o salvă de paisprezece rachete S-75 Dvina, conform versiunii oficiale furnizate de Moscova.
De fapt, întrucât U2 putea zbura la o altitudine de 21.300 de metri, statul major sovietic plănuia să facă o copie a acestuia, sub denumirea S-13. Dezvoltarea acestuia a fost încredințată biroului de cercetare Beriev. Cu toate acestea, proiectul a fost abandonat brusc în 1962.
Cinci ani mai târziu, Kremlinul adat ordin să se efectueze cercetări pentru un nou avion de luptă subsonic capabil să zboare în stratosferă. Acest lucru a dus la dezvoltarea avionului M-17 Stratosfera (sau Mystic A), al cărui prim prototip s-a prăbușit în 1978 în timpul unui zbor de testare neautorizat.
Oficial, primul zbor al M-17 a avut loc la 26 mai 1982. Dar, din nou, programul a fost abandonat, înainte de a fi reînviat sub numele de M-55 [sau Mystic B], pentru zboruri de recunoaștere. În funcție de sursă, au fost construite între două și cinci exemplare.
De la sfârșitul Războiului Rece, aceste avioane au fost folosite în principal pentru cercetare științifică, deși ele aparțin în continuare forțelor aerospațiale ruse, care le consideră avioane de recunoaștere. Unul dintre ele a luat parte la o misiune de cercetare în Arctica în 2003. Mai recent, un M-55 "Geophysica" a fost solicitat pentru proiectul StratoClim, desfășurat în 2016 de 26 de institute de cercetare europene care efectuează studii privind clima și stratosfera.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News