Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Filipine achiziționează elicoptere turcești T129 ATAK. O tranzacție similară către Pakistan e blocată de SUA
Forțele aeriene
Data publicării:
Autoritățile filipeneze au anunțat săptămâna aceasta că vor primi, în luna septembrie, două din șase elicoptere T129 ATAK comandate producătorului Turcia Aerospace Industries (TAI). 
T129, sursă foto: AgustaWestland
T129, sursă foto: AgustaWestland

T129 este un elicopter de atac bimotor. Are o greutate de 5 tone și este  produs sub licență obținută de la compania italo-britanică AgustaWestland și are la bază modelul A129 Mangusta. Compania AgustaWestland este cunoscută acum ca Leonardo Helicopters după o schimbare de nume, căci compania este italiană, dar are baza de operațiuni și producție în Marea Britanie. Aparatul este alimentat de două motoare cu turbosuflaj LHTEC T800-4A, fiecare dintre acestea putând produce 1.014 kilowați putere. T129 vor face parte din a 15-a aripă a Forțelor Aeriene din Filipine, ai cărei piloți și echipaj vor fi instruiți cu elicopterul la sediul TAI din Ankara între mai și august, au anunțat separat TAI și PAF.

Încă din luna aprilie, președintele TAI a anunțat obținerea licenței de export din SUA pentru a vinde un lot de șase elicoptere de luptă către Filipine. Pentru specialiștii în domeniu a fost extrem de interesant de observat, cum solicitările persistente ale Turciei pentru aceeași licență de export pentru a vinde aceleași elicoptere către Pakistan au eșuat.

SUA nu au permis atunci vânzarea de elicoptere de atac sub licență turcească către Islamabad, dar aprobă același export către Filipine. O echilibristică regională care are legătură directă cu eforturile de redesenare a raporturilor de forțe cu China, știindu-se că între Beijing și Manila relațiile nu sunt atât de apropiate în raport cu cele construite pe culoarul economic și politic construit cu Pakistanul. Ca atare, SUA vor să înarmeze mult mai bine aliații apropiați, decât să ofere noi culoare de forță unui aliat deseori inechitabil cum este Pakistanul.

 

Când vor ajunge primele două elicoptere T129 ATAK turcești în Pakistan. Suma achitată, 269 de milioane de dolari

 

"Pe baza ultimelor evoluții, ne așteptăm ca primele două unități de elicoptere de atac T129 pentru Forțele Aeriene Filipine (PAF) să fie livrate în luna septembrie", a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului Național al Apărării Naționale, Arsenio Andolong. Cu toate acestea, o sursă din compania turcă TAI a declarat pentru DefenseRomania că primele livrări sunt planificate pentru luna noiembrie.

Forțele Aeriene Filipineze, prin purtărorii săi de cuvânt, au mai raportat că alte două elicoptere vor fi livrate în februarie 2022 și ultimele două în 2023. Conform agenției oficiale de știri filipineze lotul de elicoptere vor costa 269 milioane de dolari.

Elicopterul va fi primul elicopter de atac operat de Filipine, iar aparatele vor zbura alături de MD530G, elicoptere ușoare de atac și elicopterele de transport militar Leonardo A109. Așa cum se cunoaște, armata filipineză a folosit elicopterele din dotare în operațiuni împotriva mai multor insurgențe interne, cu care se luptă și în prezent, în principal pe insulele sale din sud, unde sunt activi militanții separatiști  islamiști, rămășițe ale statului islamic.

 

O afacere similară către Pakistan a fost blocată de SUA

 

În martie, Pakistanul a fost de acord să prelungească, din nou, un acord cu Turcia pentru elicopterele T129 Atak - o achiziție planificată dar plină de întârzieri. Înalți oficiali turci au declarat că TAI a obținut o prelungire de șase luni din Pakistan.

În 2018, Pakistanul a ales T129 pentru a înlocui flota sa de AH−1F Cobra care au fost achiziționate în anii 1980. Pakistan a semnat un contract de 1,5 miliarde $ cu TAI pentru 30 de elicoptere  T129. Cu toate acestea, compania turcă a trebuit să asigure licențe de export din SUA înainte ca livrarea să poată avea loc.

Motorul T800-4A pentru elicopter este o versiune de export a motorului CTS800. LHTEC, producătorul motorului, este o societate mixtă între firma americană Honeywell și compania britanică Rolls-Royce. Ca atare, Turcia are nevoie de obținerea aprobării americane. Pentru că nu a obținut-o la timp, acordul Turcia-Pakistan a fost în pericol din cauza ezitării SUA de a elibera licențe de export pentru motor Americano-britanic.

Blocajul este produs și de către opoziției fermă și de lungă durată a Washingtonului față de achiziționarea de către Ankara a sistemului de apărare antiaeriană S-400 Triumf fabricat de către Rusia. Congresul american a înghețat toate vânzările majore de arme ale SUA către aliatul NATO pentru a presa Ankara să abandoneze contractul S-400.

Un oficial turc a declarat că licența de export pentru motor nu este singura problemă. Există și alte componente tehnice ale elicopterului pentru care americanii pot refuza să elibereze licențe de export. De aceea impresia clar conturată la Ankara este că acordul cu Pakistanul de export a a elicopterelor T129 nu poate trece fără un aviz politic de la Washington.

Mecanismul de licențiere a unui export de tehnologie militară este relativ simplu. Licențele de export americane nu sunt eliberate sau refuzate pentru Turcia - în acest caz producătorul și exportatorul sistemului de arme. Ele sunt eliberate pentru țara utilizatorului final. În cazul celor doua țări, Filipine și Pakistan, licența de export a motorului a fost acordată pentru vânzarea către Filipine, dar refuzată temporar pentru Pakistan. Deoarece SUA sunt îngrijorate că motoarele pentru elicopterele de atac ar putea întări capacitatea Pakistanului de atac la sol împotriva Indiei, Washington este extrem de prudent în eliberarea licenței de export pentru producătorul turc. Este foarte clar că aceste preocupări ale SUA cu privire la capacitățile elicopterelor de atac ale Pakistanului nu sunt valabile pentru Filipine.

 

Un caz similiar ar putea fi și în cazul dronelor TB2

 

Analiștii militari prevăd că acest modus operandi va deveni cutumă pentru marile puteri. Un caz similar ar putea fi cel al dronelor TB2 Bayraktar din Turcia , construite de compania privată Baykar Makina . În octombrie 2020, ministrul canadian al afacerilor externe de atunci a anunțat că Ottawa a suspendat permisele de export de tehnologie electronica încorporată în dronele produse de către Turcia, datorită sprijinului constant oferit  de Ankara pentru Azerbaidjan în conflictul său cu Armenia.

Canada a dat un ordin de suspendare temporară a acestor exporturi, alături de un ordin pentru ambasadele sale din regiune de a investiga acuzațiile că tehnologia canadiană încorporată în dronele turcești este folosită în luptele din zonă. Decizia a urmat unui anunț al grupului de activiști pentru dezarmare Project Plowshares, care a avertizat că exporturile de senzori de înaltă tehnologie și a tehnologiilor de direcționare GPS, produse de filiala LESCHIS Technologies WESCAM din Burlington, Ontario, întăresc militar doar Turcia și aliații săi, dezechilibrând astfel raporturile de forte regionale.

Mai mult Otawa a declarat că utilizarea tehnologie exportate în alte scopuri decât cele declarate de către cumpărător, sunt acțiuni care contravin direct legilor interne ale Canadei și obligațiilor internaționale ale acesteia în cadrul tratatul privind comerțul cu arme al Națiunilor Unite, la care guvernul Trudeau a aderat aproape exact acum un an.

Iată deci că marile puteri folosesc nu numai armele pentru a își promova interesele lor internaționale, dar impugn regulile jocului. Turcia are nevoie de ingeniozitate politică și tehnologică pentru a surmonta deciziile unidirecționale luate de către alții la adresa ei.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei

Ştiri Recomandate

Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
pixel