Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Filipine achiziționează elicoptere turcești T129 ATAK. O tranzacție similară către Pakistan e blocată de SUA
Forțele aeriene
Data publicării:
Autoritățile filipeneze au anunțat săptămâna aceasta că vor primi, în luna septembrie, două din șase elicoptere T129 ATAK comandate producătorului Turcia Aerospace Industries (TAI). 
T129, sursă foto: AgustaWestland
T129, sursă foto: AgustaWestland

T129 este un elicopter de atac bimotor. Are o greutate de 5 tone și este  produs sub licență obținută de la compania italo-britanică AgustaWestland și are la bază modelul A129 Mangusta. Compania AgustaWestland este cunoscută acum ca Leonardo Helicopters după o schimbare de nume, căci compania este italiană, dar are baza de operațiuni și producție în Marea Britanie. Aparatul este alimentat de două motoare cu turbosuflaj LHTEC T800-4A, fiecare dintre acestea putând produce 1.014 kilowați putere. T129 vor face parte din a 15-a aripă a Forțelor Aeriene din Filipine, ai cărei piloți și echipaj vor fi instruiți cu elicopterul la sediul TAI din Ankara între mai și august, au anunțat separat TAI și PAF.

Încă din luna aprilie, președintele TAI a anunțat obținerea licenței de export din SUA pentru a vinde un lot de șase elicoptere de luptă către Filipine. Pentru specialiștii în domeniu a fost extrem de interesant de observat, cum solicitările persistente ale Turciei pentru aceeași licență de export pentru a vinde aceleași elicoptere către Pakistan au eșuat.

SUA nu au permis atunci vânzarea de elicoptere de atac sub licență turcească către Islamabad, dar aprobă același export către Filipine. O echilibristică regională care are legătură directă cu eforturile de redesenare a raporturilor de forțe cu China, știindu-se că între Beijing și Manila relațiile nu sunt atât de apropiate în raport cu cele construite pe culoarul economic și politic construit cu Pakistanul. Ca atare, SUA vor să înarmeze mult mai bine aliații apropiați, decât să ofere noi culoare de forță unui aliat deseori inechitabil cum este Pakistanul.

 

Când vor ajunge primele două elicoptere T129 ATAK turcești în Pakistan. Suma achitată, 269 de milioane de dolari

 

"Pe baza ultimelor evoluții, ne așteptăm ca primele două unități de elicoptere de atac T129 pentru Forțele Aeriene Filipine (PAF) să fie livrate în luna septembrie", a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului Național al Apărării Naționale, Arsenio Andolong. Cu toate acestea, o sursă din compania turcă TAI a declarat pentru DefenseRomania că primele livrări sunt planificate pentru luna noiembrie.

Forțele Aeriene Filipineze, prin purtărorii săi de cuvânt, au mai raportat că alte două elicoptere vor fi livrate în februarie 2022 și ultimele două în 2023. Conform agenției oficiale de știri filipineze lotul de elicoptere vor costa 269 milioane de dolari.

Elicopterul va fi primul elicopter de atac operat de Filipine, iar aparatele vor zbura alături de MD530G, elicoptere ușoare de atac și elicopterele de transport militar Leonardo A109. Așa cum se cunoaște, armata filipineză a folosit elicopterele din dotare în operațiuni împotriva mai multor insurgențe interne, cu care se luptă și în prezent, în principal pe insulele sale din sud, unde sunt activi militanții separatiști  islamiști, rămășițe ale statului islamic.

 

O afacere similară către Pakistan a fost blocată de SUA

 

În martie, Pakistanul a fost de acord să prelungească, din nou, un acord cu Turcia pentru elicopterele T129 Atak - o achiziție planificată dar plină de întârzieri. Înalți oficiali turci au declarat că TAI a obținut o prelungire de șase luni din Pakistan.

În 2018, Pakistanul a ales T129 pentru a înlocui flota sa de AH−1F Cobra care au fost achiziționate în anii 1980. Pakistan a semnat un contract de 1,5 miliarde $ cu TAI pentru 30 de elicoptere  T129. Cu toate acestea, compania turcă a trebuit să asigure licențe de export din SUA înainte ca livrarea să poată avea loc.

Motorul T800-4A pentru elicopter este o versiune de export a motorului CTS800. LHTEC, producătorul motorului, este o societate mixtă între firma americană Honeywell și compania britanică Rolls-Royce. Ca atare, Turcia are nevoie de obținerea aprobării americane. Pentru că nu a obținut-o la timp, acordul Turcia-Pakistan a fost în pericol din cauza ezitării SUA de a elibera licențe de export pentru motor Americano-britanic.

Blocajul este produs și de către opoziției fermă și de lungă durată a Washingtonului față de achiziționarea de către Ankara a sistemului de apărare antiaeriană S-400 Triumf fabricat de către Rusia. Congresul american a înghețat toate vânzările majore de arme ale SUA către aliatul NATO pentru a presa Ankara să abandoneze contractul S-400.

Un oficial turc a declarat că licența de export pentru motor nu este singura problemă. Există și alte componente tehnice ale elicopterului pentru care americanii pot refuza să elibereze licențe de export. De aceea impresia clar conturată la Ankara este că acordul cu Pakistanul de export a a elicopterelor T129 nu poate trece fără un aviz politic de la Washington.

Mecanismul de licențiere a unui export de tehnologie militară este relativ simplu. Licențele de export americane nu sunt eliberate sau refuzate pentru Turcia - în acest caz producătorul și exportatorul sistemului de arme. Ele sunt eliberate pentru țara utilizatorului final. În cazul celor doua țări, Filipine și Pakistan, licența de export a motorului a fost acordată pentru vânzarea către Filipine, dar refuzată temporar pentru Pakistan. Deoarece SUA sunt îngrijorate că motoarele pentru elicopterele de atac ar putea întări capacitatea Pakistanului de atac la sol împotriva Indiei, Washington este extrem de prudent în eliberarea licenței de export pentru producătorul turc. Este foarte clar că aceste preocupări ale SUA cu privire la capacitățile elicopterelor de atac ale Pakistanului nu sunt valabile pentru Filipine.

 

Un caz similiar ar putea fi și în cazul dronelor TB2

 

Analiștii militari prevăd că acest modus operandi va deveni cutumă pentru marile puteri. Un caz similar ar putea fi cel al dronelor TB2 Bayraktar din Turcia , construite de compania privată Baykar Makina . În octombrie 2020, ministrul canadian al afacerilor externe de atunci a anunțat că Ottawa a suspendat permisele de export de tehnologie electronica încorporată în dronele produse de către Turcia, datorită sprijinului constant oferit  de Ankara pentru Azerbaidjan în conflictul său cu Armenia.

Canada a dat un ordin de suspendare temporară a acestor exporturi, alături de un ordin pentru ambasadele sale din regiune de a investiga acuzațiile că tehnologia canadiană încorporată în dronele turcești este folosită în luptele din zonă. Decizia a urmat unui anunț al grupului de activiști pentru dezarmare Project Plowshares, care a avertizat că exporturile de senzori de înaltă tehnologie și a tehnologiilor de direcționare GPS, produse de filiala LESCHIS Technologies WESCAM din Burlington, Ontario, întăresc militar doar Turcia și aliații săi, dezechilibrând astfel raporturile de forte regionale.

Mai mult Otawa a declarat că utilizarea tehnologie exportate în alte scopuri decât cele declarate de către cumpărător, sunt acțiuni care contravin direct legilor interne ale Canadei și obligațiilor internaționale ale acesteia în cadrul tratatul privind comerțul cu arme al Națiunilor Unite, la care guvernul Trudeau a aderat aproape exact acum un an.

Iată deci că marile puteri folosesc nu numai armele pentru a își promova interesele lor internaționale, dar impugn regulile jocului. Turcia are nevoie de ingeniozitate politică și tehnologică pentru a surmonta deciziile unidirecționale luate de către alții la adresa ei.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Reacția nervoasă a propagandei Rusiei la posibila livrare de Tomahawk către Kiev: Vom ataca Polonia
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
80% din misiuni executate cu avioane F-16: Cum s-a adaptat Ucraina și a respins agresiunea rusă
Un sfert de escadrilă. Bulgaria primește încă două avioane F-16, dar Forțele Aeriene nu îndeplinesc încă misiuni de protecție a spațiului aerian
"Puffy Neptune". Ucraina prezintă varianta 3 a rachetei de croazieră care a distrus nava Moskva
Se vinde „F-ul chinezesc” care a doborât primul Rafale din istorie. A doua țară din lume care cumpără avioane J-10 din China
Drone de război electronic, o "cărămidă" importantă pentru zidul de drone al NATO. "EW-UAS" se află în faza de teste
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Cu ce reușesc ucrainenii să lovească rafinăriile Rusiei. Flamingo e ”bijuteria coroanei”, dar greul îl duce o dronă de 55 de mii de dolari
Putin: Dacă Trump livrează Tomahawk Ucrainei, va distruge relațiile cu Rusia
Europa, ”vizitată” iar dinspre Est: 25 de baloane meteorologice din Belarus au cauzat închiderea aeroportului din Vilnius
Rusia folosește în Marea Baltică tactici la limita războiului, acuză danezii / Kievul îi învață pe europeni cum să doboare dronele. ”Piloții de drone Sting au primit zeci de întrebări”
F-16 pakistaneze doborâte? India publică propriul bilanț, la câteva luni după scurtul război cu Pakistanul
Un model ce ar putea fi aplicat și de România? Ucraina țintește să devină „vioara întâi” în materie de drone, cu transfer tehnologic masiv din SUA
Se caută avioane Mirage 2000 pentru Ucraina. Un stat european spune că simte presiuni pentru a-și vinde flota de Mirage 2000
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat
,,Fantoma din cer'': De ce s-a întors F-117A Nighthawk, avionul de vânătoare retras de U.S. Air Force, și ce caută el lângă Mexic?

Ştiri Recomandate

Rachetele americane ATACSMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
pixel