Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Filipine achiziționează elicoptere turcești T129 ATAK. O tranzacție similară către Pakistan e blocată de SUA
Forțele aeriene
Data publicării:
Autoritățile filipeneze au anunțat săptămâna aceasta că vor primi, în luna septembrie, două din șase elicoptere T129 ATAK comandate producătorului Turcia Aerospace Industries (TAI). 
T129, sursă foto: AgustaWestland
T129, sursă foto: AgustaWestland

T129 este un elicopter de atac bimotor. Are o greutate de 5 tone și este  produs sub licență obținută de la compania italo-britanică AgustaWestland și are la bază modelul A129 Mangusta. Compania AgustaWestland este cunoscută acum ca Leonardo Helicopters după o schimbare de nume, căci compania este italiană, dar are baza de operațiuni și producție în Marea Britanie. Aparatul este alimentat de două motoare cu turbosuflaj LHTEC T800-4A, fiecare dintre acestea putând produce 1.014 kilowați putere. T129 vor face parte din a 15-a aripă a Forțelor Aeriene din Filipine, ai cărei piloți și echipaj vor fi instruiți cu elicopterul la sediul TAI din Ankara între mai și august, au anunțat separat TAI și PAF.

Încă din luna aprilie, președintele TAI a anunțat obținerea licenței de export din SUA pentru a vinde un lot de șase elicoptere de luptă către Filipine. Pentru specialiștii în domeniu a fost extrem de interesant de observat, cum solicitările persistente ale Turciei pentru aceeași licență de export pentru a vinde aceleași elicoptere către Pakistan au eșuat.

SUA nu au permis atunci vânzarea de elicoptere de atac sub licență turcească către Islamabad, dar aprobă același export către Filipine. O echilibristică regională care are legătură directă cu eforturile de redesenare a raporturilor de forțe cu China, știindu-se că între Beijing și Manila relațiile nu sunt atât de apropiate în raport cu cele construite pe culoarul economic și politic construit cu Pakistanul. Ca atare, SUA vor să înarmeze mult mai bine aliații apropiați, decât să ofere noi culoare de forță unui aliat deseori inechitabil cum este Pakistanul.

 

Când vor ajunge primele două elicoptere T129 ATAK turcești în Pakistan. Suma achitată, 269 de milioane de dolari

 

"Pe baza ultimelor evoluții, ne așteptăm ca primele două unități de elicoptere de atac T129 pentru Forțele Aeriene Filipine (PAF) să fie livrate în luna septembrie", a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului Național al Apărării Naționale, Arsenio Andolong. Cu toate acestea, o sursă din compania turcă TAI a declarat pentru DefenseRomania că primele livrări sunt planificate pentru luna noiembrie.

Forțele Aeriene Filipineze, prin purtărorii săi de cuvânt, au mai raportat că alte două elicoptere vor fi livrate în februarie 2022 și ultimele două în 2023. Conform agenției oficiale de știri filipineze lotul de elicoptere vor costa 269 milioane de dolari.

Elicopterul va fi primul elicopter de atac operat de Filipine, iar aparatele vor zbura alături de MD530G, elicoptere ușoare de atac și elicopterele de transport militar Leonardo A109. Așa cum se cunoaște, armata filipineză a folosit elicopterele din dotare în operațiuni împotriva mai multor insurgențe interne, cu care se luptă și în prezent, în principal pe insulele sale din sud, unde sunt activi militanții separatiști  islamiști, rămășițe ale statului islamic.

 

O afacere similară către Pakistan a fost blocată de SUA

 

În martie, Pakistanul a fost de acord să prelungească, din nou, un acord cu Turcia pentru elicopterele T129 Atak - o achiziție planificată dar plină de întârzieri. Înalți oficiali turci au declarat că TAI a obținut o prelungire de șase luni din Pakistan.

În 2018, Pakistanul a ales T129 pentru a înlocui flota sa de AH−1F Cobra care au fost achiziționate în anii 1980. Pakistan a semnat un contract de 1,5 miliarde $ cu TAI pentru 30 de elicoptere  T129. Cu toate acestea, compania turcă a trebuit să asigure licențe de export din SUA înainte ca livrarea să poată avea loc.

Motorul T800-4A pentru elicopter este o versiune de export a motorului CTS800. LHTEC, producătorul motorului, este o societate mixtă între firma americană Honeywell și compania britanică Rolls-Royce. Ca atare, Turcia are nevoie de obținerea aprobării americane. Pentru că nu a obținut-o la timp, acordul Turcia-Pakistan a fost în pericol din cauza ezitării SUA de a elibera licențe de export pentru motor Americano-britanic.

Blocajul este produs și de către opoziției fermă și de lungă durată a Washingtonului față de achiziționarea de către Ankara a sistemului de apărare antiaeriană S-400 Triumf fabricat de către Rusia. Congresul american a înghețat toate vânzările majore de arme ale SUA către aliatul NATO pentru a presa Ankara să abandoneze contractul S-400.

Un oficial turc a declarat că licența de export pentru motor nu este singura problemă. Există și alte componente tehnice ale elicopterului pentru care americanii pot refuza să elibereze licențe de export. De aceea impresia clar conturată la Ankara este că acordul cu Pakistanul de export a a elicopterelor T129 nu poate trece fără un aviz politic de la Washington.

Mecanismul de licențiere a unui export de tehnologie militară este relativ simplu. Licențele de export americane nu sunt eliberate sau refuzate pentru Turcia - în acest caz producătorul și exportatorul sistemului de arme. Ele sunt eliberate pentru țara utilizatorului final. În cazul celor doua țări, Filipine și Pakistan, licența de export a motorului a fost acordată pentru vânzarea către Filipine, dar refuzată temporar pentru Pakistan. Deoarece SUA sunt îngrijorate că motoarele pentru elicopterele de atac ar putea întări capacitatea Pakistanului de atac la sol împotriva Indiei, Washington este extrem de prudent în eliberarea licenței de export pentru producătorul turc. Este foarte clar că aceste preocupări ale SUA cu privire la capacitățile elicopterelor de atac ale Pakistanului nu sunt valabile pentru Filipine.

 

Un caz similiar ar putea fi și în cazul dronelor TB2

 

Analiștii militari prevăd că acest modus operandi va deveni cutumă pentru marile puteri. Un caz similar ar putea fi cel al dronelor TB2 Bayraktar din Turcia , construite de compania privată Baykar Makina . În octombrie 2020, ministrul canadian al afacerilor externe de atunci a anunțat că Ottawa a suspendat permisele de export de tehnologie electronica încorporată în dronele produse de către Turcia, datorită sprijinului constant oferit  de Ankara pentru Azerbaidjan în conflictul său cu Armenia.

Canada a dat un ordin de suspendare temporară a acestor exporturi, alături de un ordin pentru ambasadele sale din regiune de a investiga acuzațiile că tehnologia canadiană încorporată în dronele turcești este folosită în luptele din zonă. Decizia a urmat unui anunț al grupului de activiști pentru dezarmare Project Plowshares, care a avertizat că exporturile de senzori de înaltă tehnologie și a tehnologiilor de direcționare GPS, produse de filiala LESCHIS Technologies WESCAM din Burlington, Ontario, întăresc militar doar Turcia și aliații săi, dezechilibrând astfel raporturile de forte regionale.

Mai mult Otawa a declarat că utilizarea tehnologie exportate în alte scopuri decât cele declarate de către cumpărător, sunt acțiuni care contravin direct legilor interne ale Canadei și obligațiilor internaționale ale acesteia în cadrul tratatul privind comerțul cu arme al Națiunilor Unite, la care guvernul Trudeau a aderat aproape exact acum un an.

Iată deci că marile puteri folosesc nu numai armele pentru a își promova interesele lor internaționale, dar impugn regulile jocului. Turcia are nevoie de ingeniozitate politică și tehnologică pentru a surmonta deciziile unidirecționale luate de către alții la adresa ei.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Forțele Aerocosmice ruse au primit în dotare un nou lot de avioane de vânătoare “Su-35S”. Aeronavele de acest tip sunt folosite intens în conflictul cu Ucraina
F-35 cu arme nucleare în Flancul Estic? Estonia revine cu oferta de a găzdui avioane cu capacitate nucleară
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Cristian Sfichi: Nu există o soluție universală la problema apărării aeriene a frontierei NATO; programul SAFE, o ocazie unică pentru România
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Un stat baltic sugerează că ar trebui să doborâm avioanele ruse care intră în spațiul aerian aliat. Profesorul Carp: Pentru ca România să fie credibilă e nevoie de o reacție similară
Moment istoric în Europa: Japonia a dislocat aici în premieră avioane F-15 care au zburat alături de Eurofighter Typhoon (FOTO)
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Mesaj către pericolul de la Răsărit: În plină campanie intensă de provocări militare a Rusiei, un bombardier american B-52 a survolat estul Cehiei
Există un precedent când Rusia s-a mai jucat cu focul: În 2015 o țară NATO a doborât un Su-24 rus care i-a încălcat spațiul 6 secunde. Nu 12 minute
Rușii nu s-au limitat doar la a încălca spațiul aerian al Estoniei cu trei MiG-31. Două avioane au survolat la joasă altitudine și o platformă petrolieră a Poloniei
Provocare fără precedent pe Flancul Estic al NATO: Trei avioane rusești MiG-31 au încălcat spațiul aerian al Estoniei, amplificând tensiunile diplomatice
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Franța a dezvăluit indirect, în premieră, numărul de avioane Mirage-2000 livrate Ucrainei. Iar veștile nu sunt bune, departe de cele mai optimiste prognoze
F-22 Raptor stabilește un record istoric: Cea mai lungă lansare a unei rachete AMRAAM, dar performanţa rămâne la secret
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja sau se pregătește un transport aerian special?
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul
MApN clarifică misterul dronei ”pierdute” de radarele avioanelor F-16: Drona a evoluat 50 de minute în spațiul României, dar ulterior a ieșit
Renunțarea la S-400, poarta către revenirea Turciei în programul F-35? Rusia ar vrea să răscumpere sistemele S-400 vândute Turciei
Bombardiere americane B-52, trimise să se antreneze în Europa, fix în timpul manevrelor ruse-belaruse ”Vest-25”
Al doilea bombardier B-21 Raider a decolat. Statele Unite accelerează testele pentru a-și consolida forța aeriană
Pierdere importantă și pentru Kiev: Un avion Su-27 s-a prăbușit zona controlată de Ucraina din regiunea Zaporojie
Kaan devine un program internațional pentru a concura cu F-35? De ce o putere din Orient s-a alăturat Turciei deși are „ADN occidental” în aviația militară

Ştiri Recomandate

Merz se așteaptă ca SUA să scutească divizia germană a Rosneft de sancțiuni
Cum își finanțează Coreea de Nord programul nuclear: Miliarde de dolari, furate din criptomonede și atacuri cibernetice
UE amână până în decembrie decizia privind activele rusești
"Au rămas acolo 20 de secunde". Avioane Su-30 și Il-78 încalcă spațiul aerian lituanian. Două Eurofighter spaniole au reacționat imediat
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
Al 19-lea pachet de sancțiuni UE împotriva Rusiei: Flota fantomă, cripto, bănci, ”diplomați” ruși. Economia de război a Rusiei primește încă o lovitură
Companiile petroliere chineze suspendă achizițiile de petrol rusesc din cauza sancțiunilor americane. Ținta principală: Rosneft și Lukoil
Războiul cognitiv, cea mai mare parte din războiul hibrid din regiune. Societățile, obligate să treacă la o gândire strategică
Trageri reale efectuate de Armata României. Sursă foto: MApN
EXCLUSIV
România în fața unei noi ordini industriale de apărare. Lecțiile EDIP pentru o țară periferică
România vinde energia ieftin şi o cumpără scump, dar are planuri mari: Capacități de stocare cât 10 reactoare de la Cernavodă
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
Furie la Moscova, după sancțiunile americane asupra Lukoil și Rosneft: Trump a declarat război Rusiei
Tehnologia face diferența (FOTO): Drona ucraineană „Sea Baby” 2.0 rescrie strategia navală în Marea Neagră, devenind principala ameninţare la adresa Flotei ruse
Summit important la Bruxelles. Mai multe țări țin piciorul pe frână, însă doar două au o agendă pro-Kremlin
Capacitatea de apărare a NATO, confirmată de generalul Dorin Toma: Vă pot spune cu toată convingerea că putem respinge orice potențială agresiune asupra României
Avertisment de pe scena Forumului Aspen-GMF București. Lordul McConnell: „Urmează o nouă eră de instabilitate globală”
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
”Aveți mai mult decât orice altă țară din Europa". Diaspora trebuie folosită pentru a promova România, crede Charlie Ottley
O explozie puternică a avut loc la o uzină militară din apropierea orașului rusesc Celiabinsk (FOTO/VIDEO)
Primul transport China - Europa pe traseul nordic a durat jumătate din timpul pe ruta clasică (VIDEO). “Drumul Mătăsii de Gheață” trece însă prin Rusia
Sfârșitul răbdării: Donald Trump sancționează companiile Rosneft și Lukoil, recunoscând eșecul ,,diplomației'' cu Vladimir Putin
Geopolitica europeană la răscruce | "Gata de un şoc în 3-4 ani": Avertismentul Franței despre o posibilă agresiune militară rusă
Iranul, la un pas de reluarea ambițiilor nucleare? Reconstrucția misterioasă de la complexul Taleghan-2, sub ochii Israelului și ai lumii occidentale
Crime de război rusești la Pokrovsk. Atacarea civililor, o practică generalizată în Armata rusă
Rusia începe producția de masă a bombelor aeriene cu o rază de aproape 200 km, anunță serviciile ucrainene. Cum pot fi combătute KAB-urile rusești
De la Blitzkriegul de 3 zile la Războiul de 4 ani. Hărțuită de dronele ucrainene, Rusia apelează la elicoptere, rezerviști și dirijabile pentru apărarea rafinăriilor
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
India și SUA se apropie de un acord comercial istoric. Taxe de 16%, în schimbul reducerii importurilor de petrol rusesc
Undă verde de la deputați: Stagiul militar voluntar, pasul către întinerirea rezervei Forțelor Armate Române
Rusia a desfășurat exercițiul nuclear anual: Rachete balistice și de croazieră au fost lansate de pe uscat, din aer și de pe mare
Efortul de război al Kremlinului începe să fie erodat de tensiuni financiare și opoziție internă
pixel