Forțele Aeriene Sârbe își iau rămas bun de la avioanele MiG-21. România încă se bazează pe acest timp de avioane
Viceprim-ministrul sârb și ministrul apărării Nebojsa Stefanovic și comandantul forțelor aeriene, general-locotenentul Dusko Zarkovic, au participat pe 21 mai la aeroportul militar „Colonel-Pilot Milenko Pavlovic” la evenimentul „Trace în Infinity” care a marcat, într-un mod simbolic, sfârşitul utilizării avioanelor MiG-21 şi scoaterea acestora din serviciul Forțelor Aeriene Sârbe.
Presa de la Belgrad a relatat, pe 21 mai, că prin acest eveniment Forțele Aeriene Sârbe şi-au luat rămas bun de la avioanele MiG-21.
Din 1962 până în 1986, Serbia (la momentul respectiv Republica Federală Iugoslavia) a achiziţionat un total de 261 avioane MiG-21 din Uniunea Sovietică. Această aeronavă supersonică din a doua generație a fost produsă în cel mai mare număr din istoria aviației - în total 11.496 de unităţi în 32 de versiuni.
Avioanele MiG-21 au fost folosite timp de șase decenii pe patru continente de forțele aeriene din peste 60 de țări și este încă folosit în multe dintre acestea.
Locul avioanelor MiG-21 a fost preluat de MiG-29. La 17 aprilie și 17 mai 2021, patru MiG-29 donate de Belarus au fost livrate cu o aeronavă An-124 la baza aeriană Batajnica. Forțele Aeriene Sârbe au acum în dotare un total de paisprezece avioane MiG-29.
Programul LanceR a fost principalul program de modernizare al Forțelor Aeriene Române imediat după prăbușirea comunismului. Azi, chiar și după modernizare, resursa avioanelor MiG-21 LanceR pare epuizată sau aproape de final. În contextul incidentului de luna trecută, când un alt MiG-21 LanceR s-a prăbușit, s-a ridicat din nou întrebarea câte avioane de acest tip mai are operaționale România.
În ciuda modernizării, resursa acestor avioane e aproape epuizată. Nu de multe ori avioanele MiG-21 LanceR au o vârstă aproape dublă față de piloții români care le operează. Iar acest lucru spune multe.
În anul 1992, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne - MiG-21 LanceR.
Din 1990 și până azi s-au prăbușit 25 de aeronave MiG-21.
România a modernizat 100 de avioane MiG-21 la standardul LanceR
Primul prototip MiG-21 LanceR (9809) a efectuat primul zbor pe data de 22 august 1995 și a zburat 37 de minute. Succesul programului a deschis calea unui amplu proces de modernizare. Au fost modernizate 110 aeronave MiG-21 la standardul LanceR, modernizare efectuată cu ajutorul companiei Elbit Systems.
Astfel, în 1994, România a semnat, printre primele state, Programul de Parteneriat pentru Pace (Partenership for Peace – PfP) cu NATO. Această decizie a determinat introducerea unui dispozitiv IFF (Identificare avion amic-inamic) compatibil cu sistemele de recunoaştere NATO.
Inițial au fost modernizate 100 de avioane MiG-21. Au fost alese variantele M şi MF, ultimele achiziţionate. Dintre acestea, 25 în varianta C sau „Aer-Aer”, celelalte 75 au fost configurate mai simplu (mai ieftin), ca variantă A sau „Aer-Sol”. Alte 10 avioane cu dublă comandă au fost configurate asemănător cu ultimele, ca variantă B. În realitate, deşi denumirea generică şi culoarea vopselei spuneau altceva, cel mai bun avion pentru misiuni „Aer-Sol” este tot varianta C, cu radar multimod şi două displayuri multifuncţionale, cu care se poate dirija o bombă ghidată laser folosind containerul de dirijare.
Câte avioane MiG-21 LanceR mai are operaționale România
Informația cu privire la câte avioane de tip MiG-21 LanceR mai are disponibile România nu se cunoaște. Mai multe instituții de presă au solicitat MApN această informație, dar răspunsul a fost mereu aceași: Informația este confidențială.
Potrivit datelor analizate de DefenseRomania, în 2015, deci acum șase ani, existau operaționale 26 de aeronave MiG-21 LanceR. Din 2015 până în prezent au „căzut” trei MiG-uri. Astfel, numărul maxim de avioane MiG-21 LanceR de care dispunem - în cazul în care alte aeronave nu întâmpină diferite probleme tehnice fără să fi fost implicate în accidente - este de 23.
De subliniat că deținem și o escadrilă completă de F-16, după ce am achiziționat 12 avioane din Portugalia într-un prim lot, iar ulterior într-un alt lot încă 5 F-16 tot de la portughezi. Aeronavele sunt second hand. Astfel, ROAF deține și 17 avioane de vânătoare F-16.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News