Franța ia în calcul să propună României un acord G2G pentru deblocarea contractului corvetelor. Industria se teme de „sacrificarea” producției în țară
Încă de la începutul acestui an ministrul demisionar Vasile Dîncu a anunțat de mai multe ori prelungirea termenului privind semnarea controversatului contract „Corveta multifuncțională”.
Ultimul termen avansat de MApN a fost septembrie 2022, dar la finalul primei luni de toamnă nu s-a luat nicio decizie din partea MApN.
Context - „saga” celor 4 corvete pentru Forțele Navale române
În 2019 Asocierea dintre gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa a câştigat licitaţia pentru programul „Corveta multifuncțională”.
Pe lângă compatibilitatea NATO, cel mai important aspect al programului e de departe ca navele să fie construite în țară și nu achiziționate deja fabricate.
Acordul prevede construcția a patru corvete de tip Gowind 2500, dar programul include și modernizarea fregatelor T22R - Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand.
Doar că, din varii motive, ce țin de neconcordanțe financiare, peste care s-au adăugat și creșterea costurilor materiei prime după pandemia de COVID-19, acordul nu a fost semnat fiind un blocaj ce ține de trei ani, în timp ce MApN solicită respectarea actului inițial și așteaptă Asocierea să semneze.
Franța tatonează ideea unui G2G. Industria de apărare din România nu vrea să fie „scoasă din schemă” și îndeamnă pentru respectarea obligativității offset-ului
Gowind 2500, sursă foto: Naval Group
Viorel Manole, directorul Patromil, a discutat în exclusivitatea la DefenseRomania, în cadrul emisiunii Obiectiv EuroAtlantic, despre contractul „Corveta multifuncțională”.
În contextul în care mai multe companii din industria de apărare română, companii aflate sub egida Patromil, au parafate acorduri de offset cu Asocierea dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța, Viorel Manole a fost prezent la expoziția Euronaval de la Paris (18-20 octombrie), unde a purtat discuții cu reprezentanții industriei franceze.
„Până în 31 decembrie 2023 Naval Group este dispus să se apuce să lucreze pentru Armata română. Nu e treaba Patromil contractul de achiziție, dar e treaba noastră acordurile de offset care au fost negociate și parafate, deci suntem extrem de doritori să începem să furnizăm”, precizează Viorel Manole care admite că „problemele sunt cele legate de prețuri”.
„E nedrept să fim de acord să actualizăm contracte din diferite domenii cu acest salt al energiei și al inflației de 20% și să nu fim de acord să actualizăm pe aceleași principii prețurile pe niște produse care îți asigură securitatea”, a adăugat Manole.
În acest sens amintim că în luna septembrie Guvernul României a adoptat o Ordonanță de Urgență care prevede reglementarea și ajustarea prețurilor contractelor de achiziții publice, inclusiv celor aflate în derulare.
Mai exact, în cazul în care contractul corvetelor se va semna în următoarele 45 de zile în prevederile contractuale din 2019, momentul în care a fost anunțat câștigătorul licitației, la prima livrare a tehnicii acordul va intra sub incidența ajustării prețurilor și a modificărilor.
Aceste 45 de zile „expiră” însă pe 5 noiembrie.
Despre acest OUG Viorel Manole spune că „nu se dau clarificările necesare la nivelul Romtehnica pentru a știi exact cum se aplică exact”.
Totodată, directorul Patromil a precizat că Ministerul Apărării de la Paris nu exclude varianta unui G2G, dar și-a manifestat îngrijorarea că un asemenea acord va elimina componenta de offset, în fond, primordială pentru contractul „Corveta multifuncțională” fiind construcția navelor în țară.
„Avem 80% din procedură derulată, au fost calificări, analize financiare și tehnice, a fost adjudecat. În discuțiile pe care le-am avut la expoziția Euronaval de la Paris, cu omologii noștri de la GIGAN (n.r. - Asociația Industriei Navale Franceze), mi-au spus că Franța e atașată de securitatea României. Ei îl au ca principal partener și interlocutor Ministerul Apărării și s-au bucurat că au venit trupe și echipamente franceze în România, dar de asemenea mi-au spus că Ministrul Apărării francez ar putea lua în calcul și un G2G (n.r. contract guvern la guvern). Am reacționat spontan și am precizat că din cauza G2G ne aflăm unde ne aflăm, în contextul în care aceste contracte nu au obligativitatea de offset și cooperare industrială”, a mai adăugat Viorel Manole.
Emisiunea Obiectiv EuroAtlantic în care Viorel Manole a discutat despre contractul „Corveta multifuncțională”, dar și despre alte programe de înzestrare
Damen s-a clasat pe locul secund în programul „Corveta multifuncțională”, la mică distanță de Naval Group și Șantierul Naval Constanța.
Compania deține Șantierul Naval Galați, unde tocmai a început construcția a încă două fregate pentru Pakistan, în timp ce construiește concomitent nava de suport logistic Den Helder, cea mai mare construită în România.
„Damen asigură o grămadă de locuri de muncă, într-o situație dificilă (n.r - pandemia de Covid-19, inflație și criza financiară accentuată de războiul din Ucraina), atât la Galați cât și la Mangalia”, a precizat Viorel Manole, care a adăugat că a purtat discuții cu partea pakistaneză care a e mulțumită de construcția navelor.
Amintim că oferta Damen pentru România sunt corvete Sigma 10514 cu armament american, construite în România.
Olandezii au plusat și au anunțat că în contextul războiului declanșat de Rusia în Marea Neagră pot recupera timpul pierdut, corvetele putând fi construite concomitent la Galați și Mangalia.
O decizie în contractul „Corveta multifuncțională” e așteptată în următoarea perioadă din partea autorităților române, în contextul în care aceasta a fost amânată de la începutul acestui an.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News