În așteptarea navelor de luptă moderne sau a bateriilor de coastă, Forțele Navale Române datorează totul marinarilor
La mulți ani marinarilor și Forțelor Navale Române! Ziua Marinei - 15 August - va fi sărbătorită din nou în cadrul unor ceremonii grandioase în Portul Constanța, unde vor fi prezenți inclusiv președintele României Klaus Iohannis, premierul Marcel Ciolacu și președintele Senatului Nicolae Ciucă.
Puitorul de mine Constantin Bălescu. Sursă foto: Forțele Navale Române
Forțele Navale Române - cea mai văduvită structură de forță din cadrul Armatei României - sunt azi ținute pe linia de plutire, la propriu, de către marinari.
În plin război în Marea Neagră, Forțele Navale nu beneficiază încă de capacități tehnice moderne.
Controversatul contract „Corveta multifuncțională” - care prevedea construirea a patru corvete de tip Gowind 2500 de către compania franceză Naval Group în Asociere cu Șantierul Naval Constanța (SNC) a fost anulat în aceste zile după 4 ani în care Asocierea a fost desemnată câștigătoare ca urmare a neînțelegerilor financiare dintre Naval Group și SNC fapt ce a dus la imposibilitatea semnării contractului.
MApN a anulat contractul și nu a ofertat următorul clasat în licitație - Damen, companie prezentă în România la Galați unde construiește nave de luptă de ultimă generație pentru forțe navale de pe întreg globul, inclusiv state membre NATO.
Contractul anulat prevedea și modernizarea celor două fregate Regina Maria și Regele Ferdinand.
România deține doar 3 fregate și doar una are capacități de luptă însă limitate
Fregata Regina Maria, sursă foto: Forțele Navale Române
Cele două fregate T22R - Regina Maria și Regele Ferdinand au fost achiziționate în anii 2000 din Marea Britanie.
Fregata Regina Maria a intrat în serviciul României în 2005 după un amplu proces de modernizare. Nava a aparținut Royal Navy, fiind și a purtat denumirea inițială de HMS London. HMS London, fregată Type 22 (generaţia a II-a) a fost construită între 1982-1984, când a fost lansată la apă. Fregata Regele Ferdinand (fostă HMS Coventry) a fost achiziționată în 2003 și construită de britanici în 1984.
Navele ar fi trebuit modernizate încă din momentul achiziționării, fapt care nu s-a realizat.
Cea de-a treia fregată Mărășești a intrat în serviciu ca distrugătorul Muntenia, iar din 2001 a fost încadrat ca fregată. Nava e construită în totalitate în România, dar capacitățile sale în contextul războiului modern sunt liminate.
În dotarea Marinei se află și 4 corvete românești, e vorba de Amiral Petre Bărbuneanu, Contraamiral Eustațiu Sebastian, Contraamiral Horia Macellariu și Viceamiral Eugen Roșca, toate navele intrând în serviciu în anii 1980 și 1990. Marina mai deține și 3 nave purtătoare de rachete, intrate în serviciu tot acum 30 de ani.
În contextul lipsei de tehnică modernă de luptă, doar profesionalismul și dedicarea militarilor români au ținut la „suprafață” Forțele Navale Române și au atenuat pe cât posibil lipsa echipamentului modern. Forțele Navale datorează totul marinarilor români care încă așteaptă tehnica modernă.
Între timp, o bilă albă, a fost semnat contractul pentru bateriile de coastă americane, sistemele Naval Strike Missile (NSM), iar recent Ministerul Apărării a trimis către Parlament solicitarea de aprobare a achiziției de submarine. Însă de submarine poate fi vorba, în cel mai fericit caz, după 2027. Există de asemenea o cerere către Parlament pentru a autoriza achiziția de nave vânătoare de mine.
România - singura țară NATO care deține o flotilă fluvială
Marina României e singura din statele Aliate care dețin o flotilă fluvială.
Flotila Fluvială ”Mihail Kogălniceanu” a fost înființată acum 127 de ani, în 1896, când, sub semnătura Regelui Carol I, a intrat în vigoare ”Tabloul de repartizare a ofițerilor Flotilei pe corpuri și servicii în anul 1896-1897”, prima formă oficială de organizare a Diviziei de Dunăre, cu responsabilități în transportul trupelor și menținerea libertății de navigație pe Dunăre, ca o măsură esențială pentru apărarea independenței statului român.
Comandamentul Flotilei Fluviale ”Mihail Kogălniceanu” continuă tradițiile Diviziei de Dunăre și are în subordine două divizioane de nave de luptă, un divizion de nave sprijin logistic și un regiment de infanterie marină, structuri cu care este în măsură să desfășoare acțiuni militare, pe timp de pace sau în caz de agresiune armată, în zona de responsabilitate fluvială și lagunară a României.
Doar profesionalismul marinarilor a atenuat lipsa de tehnică de ultimă generație
Faptul că Forțele Navale Române sunt cea mai văduvită structură de forță din cadrul Armatei în ceea ce privește tehnica modernă, devine din păcate tot mai mult un clișeu.
Vom auzi azi din nou cum, în plin război în Marea Neagră, decidenții politici promit cu același limbaj de lemn 3% din PIB pentru Apărare, nave moderne, tehnică de ultimă generație și înzestrarea Marinei cu capacități de luptă demne de 2023.
Între timp, marinarii români, prin profesionalism și devotament au salvat lipsa modernizării. Lipsite de capacități tehnice de ultimă generație, Forțele Navale Române au o resursă inestimabilă: Cea umană.
Poate că în contextul războiului din Marea Neagră, dominată de agresiva Rusie, și a importanței strategice a României într-o regiune în care Turcia deține cheile intrării în Marea Neagră prin Conventia de la Montreux și închiderea strâmtorilor Bosfor și Dardanele în caz de război - ceea ce s-a și întâmplat după februarie 2022 -, poate că e timpul să se treacă de la discursuri politice pompoase și promisiuni la accelerarea înzestrării Marinei române.
Dacă nici acum atunci când?
CITEȘTE ȘI: Ar face față România unui conflict în Marea Neagră? Fregata Mărășești, cândva distrugător, are vectori ușor de contracarat fără armament modern
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News