Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Îngrijorate de agresivitatea Chinei în regiune, Japonia și Filipine finalizează cel mai mare proiect comun de securitate maritimă
Forțele navale
Data publicării:
După ce în urmă cu trei zile China a trimis zeci de nave ale pazei de coastă și ale “miliției maritime” să blocheze bărcile pescarilor filipinezi care protestau pentru dreptul la pescuit în reciful Scarborough, s-a văzut clar cât de dificil va fi pentru forțele navale mai mici să facă față puterii navale a Beijingului. Ca o consecință, ieri, la nici două zile de la incident, Filipine și Japonia au finalizat cel mai mare proiect comun de securitate maritimă de până acum.
Nava de patrulare BRP Ramon Alcaraz. Sursă foto: Site-ul oficial al Marinei statului Filipine
Nava de patrulare BRP Ramon Alcaraz. Sursă foto: Site-ul oficial al Marinei statului Filipine

Secretarul filipinez al Afacerilor Externe Enrique Manalo și ambasadorul japonez în Filipine, Enzo Kazuya, au făcut schimb de note cu privire la cea de-a treia fază a Proiectului de îmbunătățire a capacității de siguranță maritimă (MSCIP) în timpul unei ceremonii desfășurate la Manila pe 18 mai.

În cadrul proiectului, Tokyo va finanța construcția a cinci nave mari de patrulare pentru Garda de Coastă din Filipine.

Proiectul, în valoare de 507 milioane de dolari, este finanțat printr-un împrumut de ajutor oficial pentru dezvoltare de la Agenția de Cooperare Internațională a Japoniei. Aproximativ 425 de milioane de dolari vor fi utilizați pentru construirea a cinci nave multirol de răspuns (MRRV) cu lungimea de 97 de metri și a unui pachet de sprijin logistic integrat pe cinci ani. Se preconizează că navele de patrulare vor fi livrate între anii 2027 și 2028.

Japonia a transferat deja două nave – BRP Teresa Magbanua (MRRV-9701) și BRP Melchora Aquino (MRRV-9702) - în cadrul celei de-a doua faze a MSCIP. Descrise drept „nave-capitale” într-un comunicat al Gărzii de Coastă din Filipine, navele de patrulare sunt printre cele mai moderne și mai mari din flota sa. De altfel, cele mai active nave ale Gărzii de Coastă din Filipine, în special în Marea Chinei de Sud, sunt de origine japoneză, obținute prin programul MSCIP.

Din 2013, Tokyo a oferit împrumuturi pentru 12 nave de patrulare și alte inițiative de sprijin, cum ar fi formare și asistență logistică.

În total, Garda de Coastă din Filipine are 62 de nave de patrulare. Printre aceste nave se remarcă BRP Pampanga, echipată cu sisteme de comunicații securizate, punte pentru elicopter, vehicule subacvatice operate de la distanță și bărci de cauciuc de mare viteză. De asemenea, operează patru nave de sprijin pentru logistică, misiuni de căutare și salvare și un număr de 469 de ambarcațiuni mici auxiliare.

 

Garda de Coastă a Chinei - cât o armată

 

În contrast, Garda de Coastă chineză este cea mai mare din lume în ceea ce privește numărul de nave, depășind cu mult forțele navale însumate ale vecinilor regionali.

Garda de Coastă chineză operează peste 1.275 de nave în timp ce “apără suveranitatea teritorială, drepturile și interesele maritime ale Chinei”. De-a lungul anilor, navele cu carenă albă au început să opereze însă tot mai mult în „zona gri”, reprezentând o provocare semnificativă de securitate în Indo-Pacific.

Garda de Coastă chineză are 225 de nave de peste 500 de tone capabile să opereze inclusiv în ape mai îndepărtate. China deține două dintre cele mai mari nave de pază de coastă din lume, fiecare cântărind 10.000 de tone la sarcină maximă.

De remarcat că China operează cea mai mare flotă de pescuit din lume, care a devenit cunoscută drept “miliție maritimă”,  deoarece acționează la ordinul guvernului chinez.

 

SUA, Japonia și Filipine

 

În 2023, nave din paza de coastă a Japoniei, SUA și Filipine au organizat exerciții maritime trilaterale în Marea Chinei de Sud. Au fost primele exerciții navale în acest format, deoarece a crescut îngrijorarea cu privire la mișcările agresive ale Chinei în regiune.

Legăturile filipineze cu SUA și Japonia au s-au întărit recent, pe măsură ce guvernul filipinez a devenit tot mai vocal cu privire la comportamentul Chinei în regiune. Rezistența Manilei la agresivitatea Chinei în Marea Chinei de Sud a devenit practic emblema politicii deschise indo-pacifice a lumii.

Manila a evidențiat în mod repetat că un număr mare de nave suspecte chineze acostează în apropierea zonelor deținute de Filipine în special în zona disputată a Insulelor Spratly. China susține că acțiunile navelor sale sunt legale pentru că se desfășoară în apele proprii.

 

Calculul strategic în schimbare al Japoniei

Portavionul japonez JS Kaga, transformat dintr-un portelicopter în portavion. Foto: Flotila a patra japoneză

Potrivit analistului geopolitic Don McLain Gill din Manila, investiție pe care Tokyo le face în securitatea maritimă a Filipinelor este în conformitate cu Strategia de Securitate Națională (NSS) a Japoniei adoptată în 2022. 

NSS identifică fără echivoc China drept „cea mai mare provocare strategică” cu care se confruntă Japonia. Această recunoaștere reflectă preocupările legate de revendicările Chinei în regiune și relația sa strategică în evoluție cu Rusia.

Japonia urmărește îndeaproape agresivitatea în creștere a Chinei față de Taiwan, fiind îngrijorată de posibilitatea ca aceasta să se extindă asupra teritoriului japonez din apropiere, inclusiv insulele Senkaku/Diaoyu (pe care Japonia le controlează și le revendică).

Pe scurt, strategia Japoniei subliniază necesitatea de a răspunde acțiunilor Chinei, amenințărilor Coreei de Nord și de asigurare a stabilității regionale.

„Voința Tokyo de a juca un rol mai important în capacitățile de securitate ale Filipinelor este o reflectare a celei mai recente strategii de securitate națională a Japoniei. NSS încearcă să ilustreze Japonia ca un furnizor cheie de securitate în Indo-Pacific. Mai mult, această întorsătură mai accentuată, determinată de securitate reflectă, de asemenea, realizarea de către Tokyo a necesității de a face mai mult pentru a asigura stabilitatea regiunii în mijlocul forțelor revizioniste și expansioniste în creștere, în special China și Coreea de Nord”, detaliază Don McLain.

 

China și Japonia

 

China și Japonia sunt implicate într-o dispută cu privire la Insulele Senkaku și într-o dispută mai largă cu privire la granița platoului continental și a Zonei Economice Exclusive (ZEE) din Marea Chinei de Est.

Extinderea controlul asupra Mării Chinei de Est face parte din strategia Beijingului. Din 2012, China încearcă în mod constant să schimbe unilateral status quo-ul în jurul Insulelor Senkaku, care sunt administrate de Japonia, dar revendicate și de China și Taiwan.

Navele Pazei de Coastă chineze operează aproape zilnic în zona contiguă  (12 mile marine dincolo de apele teritoriale) și pătrund în apele teritoriale din jurul insulelor Senkaku în medie de trei ori pe lună.

Navele chineze de pază de coastă hărțuiesc ambarcațiunile de pescuit japoneze care operează în apropierea insulelor Senkaku. A exista un caz în care navele chineze au urmărit o ambarcațiune de pescuit japonez timp de 27 de ore și s-au apropiat la 40-50 de metri de pupa acesteia.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ce se întâmplă cu Zumwalt și chiar ruginesc cele mai moderne și scumpe distrugătoare construite vreodată? Controverse în SUA privind USS Michael Monsoor
Securitatea Mării Negre consolidată: Al doilea vânător de mine clasa Sandown a intrat în serviciul Forțelor Navale Române
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
China și Rusia încep ”Joint Sea-2025” - Exerciții comune în Marea Japoniei
Se poate întoarce roata în Marea Neagră? Un expert ucrainean afirmă că rușii ar putea lovi cu câteva sute de drone maritime infrastructura de coastă a Ucrainei
Trump ordonă repoziționarea a două submarine nucleare americane în apropierea coastelor Rusiei, ca răspuns la amenințările lui Dmitri Medvedev
Cu ochii pe Marea Neagră: Planurile Rusiei de a-și reface flota de nave se lovesc de dominația dronelor ucrainene
Sfârșitul „navei rușinii” (VIDEO): Rusia se pregătește să renunțe la Amiral Kuznetsov, epava sa de portavion sovietic
Mai mult decât o ceremonie: Cum transformă Vladimir Putin lansarea unui submarin nuclear într-un mesaj propagandistic de intimidare a Occidentului
Rușii încep un exercițiu naval de amploare cu toate structurile Marinei. Singura scutită, Flota rusă din Marea Neagră
Mistral 3 e și mai performantă. Racheta franceză, capabilă să lovească bărci mici de asalt și drone
Tensiuni în Marea Caspică: Rusia și Iranul au început desfășurarea de manevre navale comune, care sunt privite cu îngrijorare în Azerbaidjan
Care e stadiul programului de submarine franceze Scorpene de care e interesată România. Polonezii au „reconfigurat” prioritățile și ne-au luat-o înainte la submarine
China, semnal psihologic către Occident: Primele imagini cu „Monstrul Mării Bohai”, ekranoplanul său experimental
Aeronave F-16 ale Forţelor Aeriene Romane, alertate în urma unui atac cu drone în Ucraina: Dronele rusești au lovit infrastructura portuară ucraineană aflată pe Dunăre
SUA, Australia și Japonia semnează un acord trilateral de logistică navală pentru a îmbunătăți interoperabilitatea
Cruce pe bătrânul Amiral Kuznețov? După decizia Rusiei de azi e aproape sigur că singurul ei portavion nu o să mai vadă marea
Statele membre NATO continuă să monitorizeze submarinul rusesc Novorossiysk aflat acum în partea de vest a Mării Mediterane
România a preluat de la Bulgaria comanda Grupului naval pentru combaterea minelor în Marea Neagră
O veste nu tocmai bună despre noul portavion USS John F. Kennedy de 13 miliarde de dolari. De ce SUA vor avea doar 10 portavioane în loc de 11 timp de 1 an
Cel mai mare port din Europa, reconfigurat și pentru logistică militară. Și România are un plan de extindere a portului Constanța
Marina Britanică nu slăbește din ochi navele rusești: Submarinul “Novorossiysk”, monitorizat în Marea Nordului și Canalul Mânecii
,,Spionul din Marea Baltică’’: Polonia a lansat la apă o navă SIGINT cu care vrea să redeseneze harta securității regionale în fața Rusiei
Apa nu-i ca aerul. Rușii vor un analog pentru ”Sea Baby”, dar succesul Shahed e departe: Dronele navale explodează înainte să ajungă la țintă
Rusia predă Indiei încă o fregată Proiect 11356. Fregata ”Amiral Istomin” a fost transformată în ”Tamal”, pentru a putea primi turbinele ucrainene
Armada Española visează la primul său portavion convențional care ar putea transporta avioane F-35C, F/A-18F, dar și Rafale M francez
Navele de luptă ale Marinei Ruse, monitorizate permanent în Nordul Europei
Rușii îi provoacă pe americani: Un Su-24 a „salutat” nava USS Mount Whitney la joasă altitudine și a lansat capcane termince (Video)
Șantierul Naval Mangalia. Foto credit: Damen
EXCLUSIV
Ar putea fi ultima șansă pentru a salva Mangalia: Există interes din partea unui gigant internațional care se luptă și pentru submarinele Poloniei

Ştiri Recomandate

Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
pixel