Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Îngrijorate de agresivitatea Chinei în regiune, Japonia și Filipine finalizează cel mai mare proiect comun de securitate maritimă
Forțele navale
Data publicării:
După ce în urmă cu trei zile China a trimis zeci de nave ale pazei de coastă și ale “miliției maritime” să blocheze bărcile pescarilor filipinezi care protestau pentru dreptul la pescuit în reciful Scarborough, s-a văzut clar cât de dificil va fi pentru forțele navale mai mici să facă față puterii navale a Beijingului. Ca o consecință, ieri, la nici două zile de la incident, Filipine și Japonia au finalizat cel mai mare proiect comun de securitate maritimă de până acum.
Nava de patrulare BRP Ramon Alcaraz. Sursă foto: Site-ul oficial al Marinei statului Filipine
Nava de patrulare BRP Ramon Alcaraz. Sursă foto: Site-ul oficial al Marinei statului Filipine

Secretarul filipinez al Afacerilor Externe Enrique Manalo și ambasadorul japonez în Filipine, Enzo Kazuya, au făcut schimb de note cu privire la cea de-a treia fază a Proiectului de îmbunătățire a capacității de siguranță maritimă (MSCIP) în timpul unei ceremonii desfășurate la Manila pe 18 mai.

În cadrul proiectului, Tokyo va finanța construcția a cinci nave mari de patrulare pentru Garda de Coastă din Filipine.

Proiectul, în valoare de 507 milioane de dolari, este finanțat printr-un împrumut de ajutor oficial pentru dezvoltare de la Agenția de Cooperare Internațională a Japoniei. Aproximativ 425 de milioane de dolari vor fi utilizați pentru construirea a cinci nave multirol de răspuns (MRRV) cu lungimea de 97 de metri și a unui pachet de sprijin logistic integrat pe cinci ani. Se preconizează că navele de patrulare vor fi livrate între anii 2027 și 2028.

Japonia a transferat deja două nave – BRP Teresa Magbanua (MRRV-9701) și BRP Melchora Aquino (MRRV-9702) - în cadrul celei de-a doua faze a MSCIP. Descrise drept „nave-capitale” într-un comunicat al Gărzii de Coastă din Filipine, navele de patrulare sunt printre cele mai moderne și mai mari din flota sa. De altfel, cele mai active nave ale Gărzii de Coastă din Filipine, în special în Marea Chinei de Sud, sunt de origine japoneză, obținute prin programul MSCIP.

Din 2013, Tokyo a oferit împrumuturi pentru 12 nave de patrulare și alte inițiative de sprijin, cum ar fi formare și asistență logistică.

În total, Garda de Coastă din Filipine are 62 de nave de patrulare. Printre aceste nave se remarcă BRP Pampanga, echipată cu sisteme de comunicații securizate, punte pentru elicopter, vehicule subacvatice operate de la distanță și bărci de cauciuc de mare viteză. De asemenea, operează patru nave de sprijin pentru logistică, misiuni de căutare și salvare și un număr de 469 de ambarcațiuni mici auxiliare.

 

Garda de Coastă a Chinei - cât o armată

 

În contrast, Garda de Coastă chineză este cea mai mare din lume în ceea ce privește numărul de nave, depășind cu mult forțele navale însumate ale vecinilor regionali.

Garda de Coastă chineză operează peste 1.275 de nave în timp ce “apără suveranitatea teritorială, drepturile și interesele maritime ale Chinei”. De-a lungul anilor, navele cu carenă albă au început să opereze însă tot mai mult în „zona gri”, reprezentând o provocare semnificativă de securitate în Indo-Pacific.

Garda de Coastă chineză are 225 de nave de peste 500 de tone capabile să opereze inclusiv în ape mai îndepărtate. China deține două dintre cele mai mari nave de pază de coastă din lume, fiecare cântărind 10.000 de tone la sarcină maximă.

De remarcat că China operează cea mai mare flotă de pescuit din lume, care a devenit cunoscută drept “miliție maritimă”,  deoarece acționează la ordinul guvernului chinez.

 

SUA, Japonia și Filipine

 

În 2023, nave din paza de coastă a Japoniei, SUA și Filipine au organizat exerciții maritime trilaterale în Marea Chinei de Sud. Au fost primele exerciții navale în acest format, deoarece a crescut îngrijorarea cu privire la mișcările agresive ale Chinei în regiune.

Legăturile filipineze cu SUA și Japonia au s-au întărit recent, pe măsură ce guvernul filipinez a devenit tot mai vocal cu privire la comportamentul Chinei în regiune. Rezistența Manilei la agresivitatea Chinei în Marea Chinei de Sud a devenit practic emblema politicii deschise indo-pacifice a lumii.

Manila a evidențiat în mod repetat că un număr mare de nave suspecte chineze acostează în apropierea zonelor deținute de Filipine în special în zona disputată a Insulelor Spratly. China susține că acțiunile navelor sale sunt legale pentru că se desfășoară în apele proprii.

 

Calculul strategic în schimbare al Japoniei

Portavionul japonez JS Kaga, transformat dintr-un portelicopter în portavion. Foto: Flotila a patra japoneză

Potrivit analistului geopolitic Don McLain Gill din Manila, investiție pe care Tokyo le face în securitatea maritimă a Filipinelor este în conformitate cu Strategia de Securitate Națională (NSS) a Japoniei adoptată în 2022. 

NSS identifică fără echivoc China drept „cea mai mare provocare strategică” cu care se confruntă Japonia. Această recunoaștere reflectă preocupările legate de revendicările Chinei în regiune și relația sa strategică în evoluție cu Rusia.

Japonia urmărește îndeaproape agresivitatea în creștere a Chinei față de Taiwan, fiind îngrijorată de posibilitatea ca aceasta să se extindă asupra teritoriului japonez din apropiere, inclusiv insulele Senkaku/Diaoyu (pe care Japonia le controlează și le revendică).

Pe scurt, strategia Japoniei subliniază necesitatea de a răspunde acțiunilor Chinei, amenințărilor Coreei de Nord și de asigurare a stabilității regionale.

„Voința Tokyo de a juca un rol mai important în capacitățile de securitate ale Filipinelor este o reflectare a celei mai recente strategii de securitate națională a Japoniei. NSS încearcă să ilustreze Japonia ca un furnizor cheie de securitate în Indo-Pacific. Mai mult, această întorsătură mai accentuată, determinată de securitate reflectă, de asemenea, realizarea de către Tokyo a necesității de a face mai mult pentru a asigura stabilitatea regiunii în mijlocul forțelor revizioniste și expansioniste în creștere, în special China și Coreea de Nord”, detaliază Don McLain.

 

China și Japonia

 

China și Japonia sunt implicate într-o dispută cu privire la Insulele Senkaku și într-o dispută mai largă cu privire la granița platoului continental și a Zonei Economice Exclusive (ZEE) din Marea Chinei de Est.

Extinderea controlul asupra Mării Chinei de Est face parte din strategia Beijingului. Din 2012, China încearcă în mod constant să schimbe unilateral status quo-ul în jurul Insulelor Senkaku, care sunt administrate de Japonia, dar revendicate și de China și Taiwan.

Navele Pazei de Coastă chineze operează aproape zilnic în zona contiguă  (12 mile marine dincolo de apele teritoriale) și pătrund în apele teritoriale din jurul insulelor Senkaku în medie de trei ori pe lună.

Navele chineze de pază de coastă hărțuiesc ambarcațiunile de pescuit japoneze care operează în apropierea insulelor Senkaku. A exista un caz în care navele chineze au urmărit o ambarcațiune de pescuit japonez timp de 27 de ore și s-au apropiat la 40-50 de metri de pupa acesteia.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cruce pe bătrânul Amiral Kuznețov? După decizia Rusiei de azi e aproape sigur că singurul ei portavion nu o să mai vadă marea
Statele membre NATO continuă să monitorizeze submarinul rusesc Novorossiysk aflat acum în partea de vest a Mării Mediterane
România a preluat de la Bulgaria comanda Grupului naval pentru combaterea minelor în Marea Neagră
O veste nu tocmai bună despre noul portavion USS John F. Kennedy de 13 miliarde de dolari. De ce SUA vor avea doar 10 portavioane în loc de 11 timp de 1 an
Cel mai mare port din Europa, reconfigurat și pentru logistică militară. Și România are un plan de extindere a portului Constanța
Marina Britanică nu slăbește din ochi navele rusești: Submarinul “Novorossiysk”, monitorizat în Marea Nordului și Canalul Mânecii
,,Spionul din Marea Baltică’’: Polonia a lansat la apă o navă SIGINT cu care vrea să redeseneze harta securității regionale în fața Rusiei
Apa nu-i ca aerul. Rușii vor un analog pentru ”Sea Baby”, dar succesul Shahed e departe: Dronele navale explodează înainte să ajungă la țintă
Rusia predă Indiei încă o fregată Proiect 11356. Fregata ”Amiral Istomin” a fost transformată în ”Tamal”, pentru a putea primi turbinele ucrainene
Armada Española visează la primul său portavion convențional care ar putea transporta avioane F-35C, F/A-18F, dar și Rafale M francez
Navele de luptă ale Marinei Ruse, monitorizate permanent în Nordul Europei
Rușii îi provoacă pe americani: Un Su-24 a „salutat” nava USS Mount Whitney la joasă altitudine și a lansat capcane termince (Video)
Șantierul Naval Mangalia. Foto credit: Damen
EXCLUSIV
Ar putea fi ultima șansă pentru a salva Mangalia: Există interes din partea unui gigant internațional care se luptă și pentru submarinele Poloniei
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen
EXCLUSIV
Contraofertă de nerefuzat? România are pe masă producția de corvete ușoare la Galați, unde se produce și singurul portavion pentru drone din Europa
Israelul a aruncat în luptă în premieră o corvetă Sa’ar 6 care a interceptat rachete iraniene folosind noul sistem Barak Magen
Iată coșmarul Rusiei: Drona care lansează drone maritime prezentată în premieră de NATO. Cu astfel de drone ucrainenii au făcut ravagii în Flota rusă
Avioanele militare rusești continuă să încalce spațiile aeriene ale statelor riverane Mării Baltice. De această dată a fost rândul Poloniei
Rusia continuă să parieze pe submarine. S-a finalizat Proiectul 636.3 cu submarinul Yakutsk, al șaselea și ultimul care va ajunge în Pacific
China folosește tactici rusești în Pacific: Un J-15 a zburat la limită pe lângă un avion militar japonez
Drone kamikaze Lancet modificate vs drone maritime. Rușii caută neîncetat antidotul pentru dronele maritime ale Ucrainei, care le-au decimat flota din Marea Neagră
După Franța și Marea Britanie, o țară din Asia alege un sistem autonom de contracarare a minelor, bazat pe inteligență artificială
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Corveta ușoară pakistaneză PNS Tabuk, construită în România la Galați, în timpul unei misiuni în Golful Oman. Photo source: US Navy
EXCLUSIV
MApN confirmă că înainte de corveta ușoară turcă Hisar avea pe masă o altă ofertă. Cum justifică România alegerea și noi detalii interesante din ofertă
Marina rusă continuă să hărțuiască: Distrugătorul rusesc a urmărit o fregată germană până în portul Rostock
Navele de război rusești, trimise să supravegheze cele mai mari antrenamente navale NATO cu foc real din Europa, desfășurate în Norvegia și în largul coastei Scoției
Corveta europeană European Patrol Corvette (EPC), imagine concept. Foto: Fincantieri
EXCLUSIV
Gură de oxigen pentru industria navală românească? Care sunt șansele ca șantierele Fincantieri din România să producă nave militare
Corespondență DefenseRomania din Coreea: Tehnologie navală de ultimă generație, nave de luptă și submarine, prezentate la Busan

Ştiri Recomandate

Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Reacția NATO după retragerea a 40% din militarii americani din România: Ajustările SUA nu sunt neobișnuite, Alianța își păstrează capacitate de descurajare
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Câți soldați aliați rămân în România după retragerea unei părți a americanilor. Moșteanu: Așteptarea de a avea armate întregi străine pentru a ne apăra e nerealistă
Moșteanu, despre retragerea militarilor americani: Steagul SUA va flutura în continuare în Romania. Principala forță de apărare e Armata României
Polonezii au ridicat MiG-urile 29 pentru a intercepta un Il-20 al Rusiei, care zbura cu transponderul oprit
MApN confirmă oficial! SUA retrag o parte din trupele staționate în România. Ministrul Moșteanu va ieși într-o conferință de presă
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Prelucrarea țițeiului la câmpul petrolier Yuzhno-Surgutskoye al companiei Rosneft. Sursa foto: TASS.
EXCLUSIV
Lecția germană a lucrului neterminat: Berlinul cere „scrisoare de consolare” de la SUA pentru activele rusești pe care nu le-a confiscat complet
Vestea care a lovit la miezul nopții: SUA retrag o parte din trupele din România (surse Kiev Post). Polonia rămâne garantată însă
Trupele ruse au primit ordin să ia localitatea Pokrovsk până la jumătatea lunii noiembrie. Kievul susține că superioritatea rușilor în zonă este de opt la unu
Axă anti-Kiev în Uniunea Europeană. Ungaria vrea să blocheze ajutorul pentru Ucraina alături de Slovacia și Cehia
Bilanț greu de egalat: Armata rusă a atins performanța de 1.060 de militari pierduți într-o singură zi pe frontul din Ucraina
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Avertismentul Finlandei: „China privește”. Înfrângerea Rusiei în Ucraina, vitală pentru a descuraja Beijingul
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Flota din umbră a Rusiei, aprovizionată în secret de companii din statele baltice
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Trump și noul prim-ministru al Japoniei au semnat un acord privind pământurile rare
Lukoil vrea să-și vândă activele din străinătate după sancțiunile americane
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
,,Războiul Rece al AI'' se joacă acum pe piața neagră: China continuă să folosească cipuri Nvidia H100 pentru dezvoltarea unor drone militare autonome
Războiul definit de software: Viitoarele conflicte militare se vor purta între roiuri de drone "pilotate de algoritmi"
Armata ucraineană demontează falsul rusesc despre ocuparea localității Rodînske (Video)
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
Burevestnik: De ce „arma invincibilă” a Rusiei este, de fapt, un bluff radioactiv și un pericol global
Backup dacă SUA se retrag: O nouă „uniune nucleară” în Europa, pentru descurajarea Rusiei? Marea Britanie și Germania trebuie să aibă o strategie nucleară comună
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
pixel