Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Israelul și Pakistanul, componente esențiale pentru ascensiunea Chinei. O relație complicată, mai mult ideologic decât geopolitic
Strategica
Data publicării:
Premierul pakistanez Imran Khan a dezvăluit recent că mai multe țări presează Islamabadul să urmeze exemplul statelor din Golf prin recunoașterea statului Israel. 
Foto: Piloți chinezi și bombardiere strategice H-6, înaintea unui exercițiu. Sursă: Ministerul Apărării din China
EXCLUSIV
Foto: Piloți chinezi și bombardiere strategice H-6, înaintea unui exercițiu. Sursă: Ministerul Apărării din China

Khan, însă, și-a exprimat opoziția față de această idee, cel puțin până când va exista o soluționare politică care să răspundă, în mod satisfăcător, cererilor palestiniene. În timp ce normalizarea deplină a relațiilor dintre Israel și Pakistan ar putea fi încă un proiect de viitor, China ar putea media între aceste două țări care nu au stabilit niciodată relații diplomatice bilaterale, avnd un dialog asigurat de către proxy. În acest sens, DefenseRomania, vă prezintă o analiză despre cum ar arăta un viitor triunghi  China-Pakistan-Israel.

 

Israel și Pakistan

 

O privire asupra istoriei interacțiunilor dintre Israel și Pakistan sugerează că aceste două țări și-ar putea normaliza cu ușurință relațiile. Desigur, a existat o enormă ostilitate, la nivel declarativ extrem de violentă din partea Pakistanului, de la înființarea statului Israel în 1948, având în vedere legăturile și dependența Pakistanului cu/de țările arabe.

Cu toate acestea, cele două țări au reușit să stabilească contacte politice directe în mai multe ocazii în anii 1990 și începutul anilor 2000, deoarece Acordurile de la Oslo și înființarea Autorității Palestiniene au dus la o restatuare a locului statului Israel în Orientul Mijlociu. Contactele informale au atins cele mai înalte niveluri de putere și influeneță în ambele state. De exemplu, în 2005, prim-ministrul israelian Ariel Sharon și președintele pakistanez Pervez Musharraf au dat mâna la summitul Organizației Națiunilor Unite. În plus, tot mai multe rapoarte indică cooperarea în domeniul luptei împotriva terorismului, între serviciile de informații din ambele țări.

Motivul principal al tensiunilor este ideologic și cultural, mai degrabă decât geopolitic. Pakistanul și Israelul nu au cunoscut niciodată războaie, nu există nicio dispută geografică între ei și ambii sunt interesați să lupte împotriva extremismului islamic. Cu toate acestea, după declarația primului ministru Khan, Pakistanul pare gata să construiască o formă de relație cu statul Israel. Cu toate acestea, o relație bilaterală nu înseamnă normalizare completă. O privire mai profundă asupra dinamicii dintre Pakistan și Israel dezvăluie rupturi profunde, răni și multe oportunități pierdute, care ar putea împiedica deschiderea de relații diplomatice bilaterale în viitorul apropiat sau chiar îndepărtat.

 

Există mai multe obstacole între Pakistan și Israel

 

Există mai multe obstacole în calea normalizării. Unul este numărul tot mai mare de extremiști religioși din societatea pakistaneză și influența supradimensionată a liderilor militari care doresc să-și păstreze statutul social privilegiat prin sprijinirea clericilor musulmani. Acești clerici se opun vehement oricărei relații cu statul evreu.

O astfel de situație a dus la o creștere semnificativă a sentimentului anti-Israel în Pakistan, ceea ce descurajează guvernul pakistanez să-și facă publice relațiile politice cu Israelul. Mai mult, blochează orice dezvoltare reală, publică și asumată a unei relații bilaterale normale, cu accent mai ales pe elementul economic, crucial pentru stabilitatea Pakistanului.

 

Apropierea Indiei de Israel sperie Pakistanul

 

În același timp, Pakistanul are multe motive pentru normalizarea cu Israelul. În ultimii ani, a existat o colaborare fără precedent între India și Israel, manifestată parțial printr-o asistență extraordinară în domeniul securității acordata de către Israel Indiei. Pakistanul interpretează orice asistență legată de securitatea Indiei ca fiind, în cele din urmă, îndreptată împotriva sa.

Datorită complexului sistem de securitate nucleară dintre cele doua țări rivale, colaborarea Israel-India (mediate de cele mai multe ori de către SUA) a fost și este privită de către Islamabad ca un dezavantaj material în raport cu India. Iar aceasta percepție nu a fost absolut deloc schimbată în ultimele decenii.

De aceea Israelul este foarte atent să nu cadă în cursa clasică a politicii statale de tip trilaterală, în care să se poată forma bilaterale majoritare care să devină ostile intereselor sale de lungă durată. Ca atare, Islamabad și Ierusalim încearcă, discret însă, să rescrie dicționarul lingvistic al acestei relații. Deși mulți analiști sunt de acord în a sugera că, dacă Pakistanul va face pași spre normalizare, Israelul ar putea fi mai puțin înclinat să colaboreze îndeaproape cu India.

Din punctul de vedere israelian acest principiu nu poate fi aplicat, Ierusalim făcând eforturi deosebite să mențină relațiile atât cu Pakistan cât și cu India, la nivel de egalitate, tocmai pentru a nu permite impresia ca favorizează oricare dintre părți.

 

Rolul SUA și suspiciunile Washingtonului cu privire la Pakistan

 

Un alt stimulent pentru Pakistan este o posibilă îmbunătățire a relației sale cu SUA. Pozițiile cheie din administrația Biden au revenit persoanelor care simpatizează cu Israelul, precum Anthony Blinken, care a fost numit secretar de stat. Dacă Pakistanul s-ar normaliza cu Israelul, ar arăta disponibilitatea de a coopera cu un important aliat al SUA. Până în prezent, ofițerii americani de informații și militari au anumite suspiciuni despre Pakistan, dintre care multe sunt legate de programul său nuclear.

Programul nuclear al Pakistanului aruncă, de asemenea, o umbră lungă asupra relației sale cu Israelul.

Ca atare colaborarea din ce în ce mai puternică dintre India și Israel coincide cu adâncirea tensiunilor dintre India și Pakistan datorită politicilor din Kashmir ale administrației primului ministru Modi. Această confluență de situații crește potențialul de deteriorare al relațiilor dintre Israel și Pakistan. Deja Pakistanul acuză în mod deschis Israelul că se implică în disputa istorică asupra  Kashmirului de partea Indiei.

În plus, îngrijorările internaționale cu privire la adevărata stare a programului nuclear al Pakistanului se intensifică. Pakistanul continuă să-și dezvolte capacitățile nucleare, cu accent pe capacitatea sa de a putea opera o doua lovitură. Fapt extrem de important în dinamica relațiilor dintre cele două țări și în ansamblu complex de interese din regiune.

 

Un canal de comunicare

 

Situația economică a Pakistanului, activitatea teroristă sporită și rapoartele de radicalizare religioasă în rândul ofițerilor superiori (care dețin accesul la butonul nuclear), sporesc necesitatea de a crea „un canal de comunicare” între Israel și Pakistan.

Aparent, recenta apropierea a Israelului de statele din Golf, în special Arabia Saudită, trebuia să creeze o deschidere pentru a stabili un astfel de canal. Dar relațiile dintre Riad și Islamabad au atins un nivel minim fără precedent din mai multe motive, în special lipsa sprijinului Arabiei Saudite pentru Islamabad în disputa istorica din Kashmir și apropierea Pakistanului de Iran.

Aceste evoluții au ridicat îndoieli cu privire la eficiența unei medieri din partea Arabiei Saudite (și aliaților săi din regiune) între Israel și Pakistan. De asemenea, este îndoielnic faptul că Statele Unite ar putea fi mediator, având în vedere suspiciunile profunde ale elitei de la Islamabad cu privire la motivele de intervenție ale Washingtonului, suspiciuni care s-au adâncit în timpul mandatului președintelui Trump.

 

China, ca legătură de comunicare

 

O țară care ar putea îndeplini în mod eficient acest rol mediator este China, vecina Pakistanului. Acest lucru se datorează faptului că China menține o relație strânsă atât cu Israelul (în ciuda dificultăților de pe axa SUA-Israel-China), cât și cu Pakistanul, care depinde din punct de vedere economic de China. Având în vedere interesul său clar pentru stabilitatea regionalță, în scopul creșterii sale economice, China poate servi ca un mediator echitabil și stabil între Israel și Pakistan. Ca atare, China are puterea de a ajuta părțile să evite o escaladare inutilă care ar putea submina stabilitatea în Asia și nu numai.

Inițiativa Chinei denumită BRI, care urmărește creșterea conectivității comerciale și de transport în întreaga Eurasia, a oferit țărilor din Orientul Mijlociu și, în cazul analizat, Pakistanului, un rol central în strategia globală a Chinei. Din punct de vedere istoric, Orientul Mijlociu a servit ca o piață importantă și o cale importantă pentru comerțul global, iar BRI continuă în această tradiție a drumului mătăsii. În lumina BRI, interesele Chinei în regiune includ nu numai fluxul sigur și fiabil de petrol și resurse energetice primare, atât de necesare menținerii creșterii economice chineze, ci și stabilitatea geopolitică necesară dezvoltării proiectelor sale de expansiune atât pe uscat, cât și pe mare.

Ca atare Israel și Pakistan sunt componente cheie ale BRI. Inițiativa ar putea consolida rolul pe care îl joacă firmele chinezești în economia israeliană, oferind un potențial de dezvoltarea deosebit al infrastructurii, precum și la creșterea consumului israelian de bunuri chineze. China dorește să-și apere investițiile în Israel, ca atare are interese majore de a menține o claritate deosebită a relațiilor cu toți actorii regionali, iar stabilitatea relațiilor dintre aceștia este element critic pentru politica sa externă.

 

China dorește protejarea Israelului, urmărind interese economice

 

Având în vedere interesele sale imediate, China dorește ca Israelul să fie protejat de vecini ostili. Dacă Pakistanul va dori să își normalizeze relațiile cu Israelul, acest lucru ar semnala celor de la Teheran refuzul său de a susține escalada iraniană împotriva Israel, mai ales în spațiile fluide și extrem de sensibile din Siria, Irak și spațiul de confluență mediteraneean.

Având în vedere relația strânsă și în curs de dezvoltare a Pakistanului cu Iranul, un astfel de semnal ar putea împiedica politicile expansionist ale Teheranului într-un mod care servește scopurilor directe ale Chinei.

Pe de altă parte Pakistanul are o relație lungă și fructuoasă cu China, iar locația sa strategică îl transformă într-o o verigă importantă în interiorul BRI. Instabilitatea internă a Pakistanului și dorința de a-și diminua dependența de SUA îl fac receptiv atât la deschiderile politice, cât și la cele economice oferite de către China. Din punct de vedere securitar și strict local, Pakistan servește și intereselor microlocale ale Chinei, menținând India ocupată cu apărarea frontierei sale de nord-vest, mai degrabă decât frontiera contestată cu China.

Mai mult, contribuția la construirea unor relații stabile Israel-Pakistan va construi reputația Chinei ca mediator internațional. Ca urmare a acordurilor de normalizare mediate de SUA între Israel și Bahrain, EAU și Sudan, China speră probabil să își pună propria amprentă în domeniul păcii din Orientul Mijlociu.

De aceea este important să analizăm cu sânge rece, fără interjecții ideologice de tip Război Rece, modelul de relații externe pe care China, obligată de intrarea sa în rândul superputerilor mondiale, trebuie să le construiască la nivel global, trecând prin spațiile regionale de imediat interes pentru Beijing.

Analiștii chiar vorbesc despre un paradox. Impulsul pentru relații mai bune între Israel și Pakistan ar putea să nu provină din țările din Golf, în ciuda valului recent de acorduri de normalizare cu Israel.

Tot mai mult, se impune China ca actor pentru a deschide comunicațiile. Dacă va avea succes, China ar putea să-și consolideze imaginea pașnică în Asia, în paralel cu promovarea obiectivelor sale geopolitice și economice. O geometrie politică variabilă dar care are constante istorice.

Iar triunghiul care se formează, doar și datorită dinamicii economice, China-Israel-Pakistan va provoca mutații serioase atât regionale cât și globale. Noul actor își învață deja rolul.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rusia vrea România afară din NATO? Cristian Diaconescu: Rușii le-au cerut americanilor împărțire sferelor de influență şi retragerea trupelor americane din Europa de Est
Ilie Bolojan, după întâlnirea cu Emmanuel Macron: Prezența militară franceză va fi consolidată în perioada următoare
Europa reacționează la declarațiile lui Trump potrivit cărora Zelenski „nu ar fi trebuit să înceapă” războiul: Nimeni în afară de Putin nu a început sau nu a dorit acest război în inima Europei
Trupele ucrainene din regiunea Kursk sunt în pericol: Putin susţine că militarii ruși au pătruns în regiunea Sumy, încercând probabil să taie aprovizionarea forțelor din direcția Sudzha
Polonia susține că statele vecine Rusiei nu ar trebui să trimită forțe de menținere a păcii în Ucraina: Ar putea duce cu ușurință la declanşarea de provocări
Legea care permite doborârea dronelor care intră în spațiul aerian național, adoptată de Camera Deputaților
România, cap de pod al Europei către Asia Centrală. Coridorul Asia Centrală-Caucaz-Europa poate spori securitatea economică și energetică a regiunii
Cum putem preveni o nouă agresiune militară rusă? Ministrul de externe lituanian: „Sute de mii” de trupe străine ar trebui să fie desfășurate în Ucraina
Imprimatur: Cui îi este frică de JD Vance?
Franța a convocat pentru miercuri un nou summit, la care este invitată și România
Garanții de securitate pentru Ucraina | Rutte: Europa este pregătită și dispusă să-și asume un rol de lider
Nu există plan B în relația cu SUA. Naumescu: La Paris, Europa și-a arătat din nou limitele. Divergențe inclusiv privind trupe de menținere a păcii în Ucraina
Administrația Trump și europenii pică primul lor examen privind reacția la escaladarea nucleară? Atacul dronei ruse de la Cernobîl, testare pentru aliați
Poziția Beijingului faţă de războiul ruso-ucrainean. Zelenski: „Pentru prima dată vedem interesul Chinei”
Statele europene vor o pace în Ucraina, dar şovăie în luarea unor decizii concrete: Liderii europeni au atitudini diferite față de trimiterea forțelor de menținere a păcii în Ucraina
Reprezentanții NATO au atras atenția Ucrainei privind utilizarea ineficientă a armamentului primit 
Mesajul congresmanului american Crenshaw pentru Europa: Ar trebui să fie mai agresivă și să-și „dubleze sau să-și tripleze eforturile” pentru a ajuta Ucraina
„Pacea” din Ucraina și de ce Rusia va avea nevoie de un nou război în epoca post-Trump. Moldova, un „candidat” pentru Putin
Nu atât de uşor pe cât părea! Marco Rubio: Este nevoie de mai mult de o întâlnire pentru a pune capăt războiului din Ucraina
Putin desface șampania: Șeful conferinței de la Munchen, copleșit de evenimente, izbucnește în plâns. E capabilă Europa să treacă la următorul nivel de integrare?
Avioanele chineze, invitate de ruși până în Alaska, îngrijorează Washingtonul. Parteneriatul ruso-chinez din Arctica, una din marile provocări pentru NORAD
Coridoare de Mobilitate Militară, parteneriatele cu Lockheed și Rheinmetall, întrevederi cu oficiali europeni și americani. Ce au discutat oficialii români la Conferința de la Munchen
Rusia a produs anul trecut 4.300 de blindate, dar tot e pe minus. Expansiunea industriei militare rusești e frânată doar de Războiul din Ucraina
Pacea care face Rusia mai mare și mai măreață. Experimentul 1938 ne arată că pofta de teritorii nu se potolește prin cedări
Câtă dreptate are JD Vance privind alegerile din România și cum răspundem celor două Românii care îl susțin pe candidatul Georgescu
Ce programe pentru înzestrarea Armatei încep în 2025 și cum putem implica industria de apărare | Viorel Manole, directorul Patromil, la Obiectiv EuroAtlantic
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Cu 31 de Abrams nu poți rupe frontul rus. Hossu: Ucraina a împins frontul la 9 km de Rusia, dar a fost obligată să se oprească. Războiul putea arăta complet diferit azi
Statele europene care s-au opus unui acord negociat de SUA cu Putin, fără participarea Europei și a Ucrainei: „Europa nu este o junglă”
Cum se negociază pacea din Ucraina sub ochii noştri? Acordul cu SUA privind minereurile va oferi Ucrainei un „scut de securitate” postbelic
„Capitulare și trădare” - Oficialii americani și europeni condamnă declarațiile lui Trump privind negocierile de pace din Ucraina

Ştiri Recomandate

Sistemul CA-95 românesc a fost integrat în apărarea antiaeriană a Ucrainei: Chiar dacă este depășit din punct de vedere tehnologic, rămâne eficient în combaterea dronelor
Prezidenţiale 2025. Candidatura lui Călin Georgescu a fost respinsă de BEC. Georgescu nu mai poate depune completări, subliniază Tudorel Toader
SUA cresc presiunea: Sistemele de război electronic de pe F-16-urile ucrainene nu vor mai primi actualizări. Musk spune că oprirea Starlink ar prăbuși apărarea ucraineană
Migrația, folosită ca armă: Kremlinul a amplificat fluxul de refugiați din Siria către Europa
China, Iranul și Rusia vor începe luni exerciții militare comune în apropierea Iranului
Aproximativ 10% din pierderea forței de luptă a Rusiei în războiul din Ucraina se datorează dezertărilor
Germania, planuri mari pentru Armată: Serviciu militar obligatoriu și creșterea masivă a cheltuielilor pentru apărare
Ungaria şi SUA pregătesc un pachet de cooperare economică, care să compenseze potențialul război comercial între UE și Statele Unite
Militari ai Armatei SUA, acuzați că au transmis Chinei informații secrete. Date „super greu de obținut” despre HIMARS, vândute pe câteva mii de dolari
Bombardierele strategice americane rămân în Europa: Două B-52H Stratofortress și aeronave Eurofighter italiene au simulat misiuni de bombardament
Australia are în vedere trimiterea de trupe de menținere a păcii în Ucraina
Șeful serviciului german de informații sugerează că Kremlinul va testa eficacitatea articolului 5 NATO
Surse suedeze: SUA nu vor mai participa la planificarea viitoarelor exerciții NATO din Europa
Istoria se repetă, cu Putler în rol principal: Face Occidentul aceleași greșeli ca la Munchen, în 1938?
În Rusia sprijinirea Ucrainei provoacă frisoane. Rușii spun că România se pregătește să intre în „efectul Concorde” în Ucraina
Trupele ruse au spart apărarea armatei ucrainene în regiunea Kursk. Aproape 10.000 de militari ucraineni sunt în pericol de încercuire
Rutte: Bugetele militare mai mari sunt primul pas, este nevoie de o producție mai rapidă
Trump vrea să mute trupele din Germania pe Flancul Estic. Europa trebuie să-și dubleze forțele militare: Minim 300 de avioane de luptă, zeci de nave și minim 100 de arme nucleare
Rușii au schimbat tactica: Roiuri de drone kamikaze Shahed-2, folosite în atacurile nocturne asupra Ucrainei
Niciodată gubernie rusă! Polonia vrea arma nucleară și o armată de jumătate de milion de oameni
Harta Europei / pexels, aliaksei lepik
EXCLUSIV
Mai valorează ceva tratatele internaționale, în ziua de astăzi?
Cea mai valoroasă armă din Ucraina ar putea fi în pericol. Patriot, mai ușor de lovit de rachete și dronele ruse, după suspendarea ajutorului SUA
Trump nu poate asigura pacea în Ucraina fără Europa. Altfel riscăm să ne trezim cu Rusia la Gurile Dunării și cu un război major în Europa în următorii ani
Patru avioane F-16 ale României, în coasta Rusiei. Militarii români care vor apăra o regiune fierbinte a Europei au fost evaluați (Foto)
Obuze de artilerie, vehicule Rosomak sau tancuri K2 Black Panther. Polonia atrage Slovacia în proiecte de producție comună de tehnică militară
Trump spune că dacă Rusia nu va înceta să „strivească Ucraina pe câmpul de luptă” ia în calcul noi sancțiuni
Se va paria pe avioane Rafale? Franța a dezvăluit numărul impresionant de avioane Rafale pe care are capacitatea să-l producă lunar
Informațiile estoniene: Rusia a reușit să recupereze teritorii în regiunea Kursk. Luptătorii nord-coreeni revin pe câmpul de luptă
Ariane 6, la prima misiune complet operațională. Racheta europeană pune pe orbită un satelit francez de spionaj
Polonia ar putea avea stipulat în Constituție obligativitatea de a atinge cel puțin 4% din PIB pentru Apărare
Atac masiv cu rachete și drone rusești asupra Ucrainei. Mirage-2000, implicate pentru prima dată în respingerea atacului aerian
Aproximativ 120 de avioane de luptă occidentale ar putea proteja cerul Ucrainei. Sky Shield, o inițiativă condusă doar de Europa
pixel