Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Extinderea capacităților de producție ale companiei românești Automecanica SA din Mediaș, unde vor fi produse blindatele 4x4 Cobra II ale Armatei României vizează revitalizarea industriei prin crearea unui hub național industrial în zona de apărare, capabil să susțină dezvoltarea de tehnică militară la standarde NATO, inclusiv cu obiectivul ca în viitor industria de apărare din România să „iasă” și pe piața externă. În acest sens Automecanica Mediaș e implicată într-un proces de achiziție a companiei Popeci Utilaj Greu.
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
În ultimele săptămâni au apărut în media informații cu privire la retragerea Automecanica SA din Mediaș din preluarea fabricii Popeci Utilaj Greu din Craiova, după întârzieri de privind aprobarea avizelor din partea Comisiei de Examinare a Investițiilor Străine Directe (CEISD), aprobare necesară în contextul în care acționariatul cumpărătorului era unul străin, din acest acționariat făcând parte Andrei Scobioală, directorul Automecanica SA din Mediaș omul de afaceri Serghei Glinka, cetățean estonian și român. În prezent acesta din urmă are rolul de acționar în grupul din care face parte Automecanica SA din Mediaș, fiind îndeplinite toate standardele naționale și internaționale de KYC (Know your client) aplicabile pentru UE și SUA. Mai mult, Automecanica SA Mediaș din informațiile publice are atât aviz ANCEX ( Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru Controlul Exporturilor), cât și aviz CEISD.
Obiectivul preluării Popeci Utilaj Greu e extinderea capacităților Automecanica SA din Mediaș, unde de altfel sunt produse și blindatele 4x4 Cobra II ale Armatei României, după transferul de tehnologie realizat de grupul turc Otokar, cel care a câștigat de altfel licitația organizată de Ministerul Apărării Naționale privind achiziția de blindate tactice 4x4.
Amintim că în data de 27 noiembrie 2024, așa cum anunța la vremea respectivă și DefenseRomania, Otokar a semnat contractul prin care Ministerului Apărării Naționale din România a atribuit companiei furnizarea a 1.059 de autovehicule 4x4 tactice blindate de tip ușor Cobra II la o valoare in echivalent Euro de aproximativ 857 milioane fără TVA.
Conform contractului, primele 278 de autovehicule 4x4 tactice blindate de tip ușor COBRA II vor fi produse în Turcia, iar celelalte 781 vor fi fabricate în România. Multe blindate au fost deja livrate și integrate la Mediaș, unde Automecanica SA din Mediaș va începe în următoarele săptămâni și producția de serie a Cobra II.

Cobra II, photo source: DefenseRomania
În acest sens, compania românească Automecanica SA din Mediaș vizează extinderea capacităților de producție și dezvoltarea unui hub industrial care să folosească ca „trambulină” și pe piața externă.
Despre situația tranzacției dintre Automecanica SA din Mediaș și Popeci Utilaj Greu, societate aflată în pragul falimentului înainte de tranzacție, în contextul informațiilor apărute în media, DefenseRomania a discutat cu Andrei Scobioală, directorul Automecanica SA din Mediaș, care a acceptat să ne răspundă câtorva întrebări. Inclusiv despre situația tranzacției, informațiile privind retragerea Automecanica SA din Mediaș din proces, obiectivele achiziției Popeci Utilaj Greu sau investițiile făcute până în prezent pentru a evita falimentul Popeci Utilaj Greu, investiții ce se ridică se pare la nu mai puțin de 16 milioane de euro.
Automecanica SA din Mediaș nu s-a retras din tranzacția companiei Popeci Utilaj Greu din Craiova ci a redepus cererea la CEISD pentru a finaliza mai rapid achiziția, acesta fiind ultimul pas al tranzacției
DefenseRomania: Ați anunțat că retragerea cererii de la CEISD este doar temporară. Care sunt motivele concrete ale acestei decizii?
Andrei Scobioală: Am retras cererea depusă inițial la CEISD pentru a o renotifica, ținând cont de schimbările apărute în structura acționariatului din grupul de investitori care au semnat achiziția de la dl. Constantin Popeci.
Timpul îndelungat trecut de la prima notificare și lipsa unui răspuns până acum au făcut ca o parte dintre investitorii inițiali să decidă să se retragă din proiect. Totuși, proiectul rămâne unul de interes major pentru mine personal și pentru Automecanica SA din Mediaș. De aceea, am renotificat recent CEISD în noua formulă și aștept un răspuns favorabil în cel mai scurt timp, pentru a putea continua planurile investiționale la Popeci Utilaj Greu.
DefenseRomania: Ce schimbări intenționați să aduceți în structura tranzacției pentru a relua procedura și care este stadiul actual al tranzacției?
Andrei Scobioală: Tranzacția semnată cu dl. Popeci Constantin este solidă și echilibrată pentru ambele părți. Toate sumele asumate prin contract au fost deja plătite integral.
În prezent, suntem la zi cu toate obligațiile contractuale. Structura tranzacției nu suferă modificări majore – singura schimbare privește componența grupului de investitori, întrucât o parte dintre aceștia au ales să se dezangajeze din motive obiective. Tranzacția însă rămâne valabilă, iar angajamentul meu este de a o finaliza cu succes până la ultimele detalii.
DefenseRomania: Care este timeline-ul tranzacției acum și care sunt acum pașii următori?
Andrei Scobioală: Următorul pas este obținerea avizului de la CEISD și Consiliul Concurenței. Odată primite aceste aprobări, vom putea finaliza formalitățile de înregistrare a transferului de acțiuni la Registrul Comerțului. Practic, avizul CEISD este ultima piesă lipsă din acest proces.
Automecanica SA din Mediaș a investit deja 16 milioane de euro la Popeci pentru a o salva de la faliment
DefenseRomania: Ați menționat deja că plata pentru acțiunile Popeci a fost făcută și că fabrica a fost salvată de la faliment. Despre ce sume vorbim mai exact?
Andrei Scobioală: Până în prezent, am investit peste 16 milioane de euro din resurse proprii. Această sumă include nu doar contravaloarea acțiunilor Popeci Utilaj Greu, ci și plățile către creditori și furnizori, pentru a menține activitatea companiei și pentru a evita intrarea în faliment.
La momentul semnării tranzacției, Popeci Utilaj Greu se afla sub presiuni financiare majore. Infuzia de capital pe care am realizat-o a permis stabilizarea companiei și continuarea activității.
DefenseRomania: Care este viziunea Automecanica SA Mediaș pentru integrarea Popeci în proiectele viitoare?
Andrei Scobioală: Automecanica SA din Mediaș trece printr-un proces amplu de transformare și dezvoltare. Popeci Utilaj Greu este parte integrantă din această strategie.
Capabilitățile tehnice ale PUG completează foarte bine competențele Automecanica SA din Mediaș, creând sinergii atât în zona de defense, cât și în zona de mobilitate urbană. Odată ce tranzacția va fi finalizată „de jure”, putem începe să valorificăm aceste resurse și să demarăm proiecte noi în fabrica din Craiova.
Revitalizarea industriei de apărare românească și obiectivul de a redeveni un hub industria cu țintă și pe piața externă
DefenseRomania: Ce impact va avea acest pas asupra industriei românești de apărare?
Andrei Scobioală: Industria românească de apărare are nevoie de mai mulți furnizori competitivi, cu capacitate de producție și cu flexibilitate. Consider că firmele private pot aduce rapid soluții adaptate cerințelor, completându-se cu cele de stat, nu concurându-le. În felul acesta, statul român beneficiază de un ecosistem mai puternic și mai diversificat de furnizori.
În acest context, integrarea capacităților de producție de la Popeci cu cele existente la Automecanica SA din Mediaș nu poate decât să aducă un plus semnificativ. Este, în esență, un pariu asumat pe industria românească: credem că România poate redeveni un hub industrial în zona de apărare, capabil să ofere produse și servicii la standarde internaționale.
Noi am ales să investim capital privat și resurse semnificative tocmai pentru că vedem acest potențial. Pariul nostru este că, odată ce aceste capacități vor fi eficientizate și conectate cu nevoile reale ale Ministerului Apărării și ale partenerilor internaționali, România va putea concura de la egal la egal cu alți furnizori europeni. Dacă există voință și sprijin, această infrastructură industrială poate genera valoare adăugată uriașă pentru economia și securitatea națională.
DefenseRomania: Ce alte planuri are Automecanica SA Mediaș atât în industria de apărare, cât și în afara ei?
Andrei Scobioală: În prezent, Automecanica SA din Mediaș derulează proiectul pentru furnizarea autovehiculelor blindate COBRA către Ministerul Apărării Naționale, în parteneriat cu OTOKAR. În paralel, consolidăm capacitățile noastre de producție și urmărim activ proiectele din zona defense unde putem să ne implicăm.
Totodată, extindem linia de business în mobilitate urbană. Recent am câștigat licitația Primăriei Deva pentru furnizarea de autobuze electrice și stații de încărcare – un proiect care confirmă că putem contribui și la transformarea infrastructurii de transport din România.
Toate aceste direcții fac parte din același angajament: Automecanica SA din Mediaș își asumă un pariu pe industria românească. Nu ne limităm la a prelua capacități existente, ci vrem să demonstrăm că România poate dezvolta și opera proiecte complexe, competitive, cu impact real în economia locală și în viața comunităților.
Avem expertiză, acces la resurse și parteneriate strategice, dar mai ales avem convingerea că industria românească merită să fie susținută și revitalizată. Acest pariu nu este unul de moment – este o strategie pe termen lung prin care vrem să construim un portofoliu de proiecte de referință, atât în zona de apărare, cât și în zona mobilității urbane verzi.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News