Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Extinderea capacităților de producție ale companiei românești Automecanica SA din Mediaș, unde vor fi produse blindatele 4x4 Cobra II ale Armatei României vizează revitalizarea industriei prin crearea unui hub național industrial în zona de apărare, capabil să susțină dezvoltarea de tehnică militară la standarde NATO, inclusiv cu obiectivul ca în viitor industria de apărare din România să „iasă” și pe piața externă. În acest sens Automecanica Mediaș e implicată într-un proces de achiziție a companiei Popeci Utilaj Greu.
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania

În ultimele săptămâni au apărut în media informații cu privire la retragerea Automecanica SA din Mediaș din preluarea fabricii Popeci Utilaj Greu din Craiova, după întârzieri de privind aprobarea avizelor din partea Comisiei de Examinare a Investițiilor Străine Directe (CEISD), aprobare necesară în contextul în care acționariatul cumpărătorului era unul străin, din acest acționariat făcând parte Andrei Scobioală, directorul Automecanica SA din Mediaș omul de afaceri Serghei Glinka, cetățean estonian și român. În prezent acesta din urmă are rolul de acționar în grupul din care face parte Automecanica SA din Mediaș, fiind îndeplinite toate standardele naționale și internaționale  de KYC (Know your client) aplicabile pentru UE și SUA. Mai mult, Automecanica SA Mediaș din informațiile publice are atât aviz ANCEX ( Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru Controlul Exporturilor), cât și aviz CEISD.

Obiectivul preluării Popeci Utilaj Greu e extinderea capacităților Automecanica SA din Mediaș, unde de altfel sunt produse și blindatele 4x4 Cobra II ale Armatei României, după transferul de tehnologie realizat de grupul turc Otokar, cel care a câștigat de altfel licitația organizată de Ministerul Apărării Naționale privind achiziția de blindate tactice 4x4.

Amintim că în data de 27 noiembrie 2024, așa cum anunța la vremea respectivă și DefenseRomaniaOtokar a semnat contractul prin care Ministerului Apărării Naționale din România a atribuit companiei furnizarea a 1.059 de autovehicule 4x4 tactice blindate de tip ușor Cobra II la o valoare in echivalent Euro de aproximativ  857 milioane  fără TVA.

Conform contractului, primele 278 de autovehicule 4x4 tactice blindate de tip ușor COBRA II vor fi produse în Turcia, iar  celelalte 781 vor fi fabricate în România.  Multe blindate au fost deja livrate și integrate la Mediaș, unde Automecanica SA din Mediaș va începe în următoarele săptămâni și producția de serie a Cobra II.

2. Cobra II, ... (cobra-ii-test_15670200.jpg)

Cobra II, photo source: DefenseRomania

În acest sens, compania românească Automecanica SA din Mediaș vizează extinderea capacităților de producție și dezvoltarea unui hub industrial care să folosească ca „trambulină” și pe piața externă. 

Despre situația tranzacției dintre Automecanica SA din Mediaș și Popeci Utilaj Greu, societate aflată în pragul falimentului înainte de tranzacție, în contextul informațiilor apărute în media, DefenseRomania a discutat cu Andrei Scobioală, directorul Automecanica SA din Mediaș, care a acceptat să ne răspundă câtorva întrebări. Inclusiv despre situația tranzacției, informațiile privind retragerea Automecanica SA din Mediaș din proces, obiectivele achiziției Popeci Utilaj Greu sau investițiile făcute până în prezent pentru a evita falimentul Popeci Utilaj Greu, investiții ce se ridică se pare la nu mai puțin de 16 milioane de euro.

 

Automecanica SA din Mediaș nu s-a retras din tranzacția companiei Popeci Utilaj Greu din Craiova ci a redepus cererea la CEISD pentru a finaliza mai rapid achiziția, acesta fiind ultimul pas al tranzacției

 

DefenseRomania: Ați anunțat că retragerea cererii de la CEISD este doar temporară. Care sunt motivele concrete ale acestei decizii?

Andrei Scobioală: Am retras cererea depusă inițial la CEISD pentru a o renotifica, ținând cont de schimbările apărute în structura acționariatului din grupul de investitori care au semnat achiziția de la dl. Constantin Popeci.

Timpul îndelungat trecut de la prima notificare și lipsa unui răspuns până acum au făcut ca o parte dintre investitorii inițiali să decidă să se retragă din proiect. Totuși, proiectul rămâne unul de interes major pentru mine personal și pentru Automecanica SA din Mediaș. De aceea, am renotificat recent CEISD în noua formulă și aștept un răspuns favorabil în cel mai scurt timp, pentru a putea continua planurile investiționale la Popeci Utilaj Greu.

DefenseRomania: Ce schimbări intenționați să aduceți în structura tranzacției pentru a relua procedura și care este stadiul actual al tranzacției?

Andrei Scobioală: Tranzacția semnată cu dl. Popeci Constantin este solidă și echilibrată pentru ambele părți. Toate sumele asumate prin contract au fost deja plătite integral.

În prezent, suntem la zi cu toate obligațiile contractuale. Structura tranzacției nu suferă modificări majore – singura schimbare privește componența grupului de investitori, întrucât o parte dintre aceștia au ales să se dezangajeze din motive obiective. Tranzacția însă rămâne valabilă, iar angajamentul meu este de a o finaliza cu succes până la ultimele detalii.

DefenseRomania: Care este timeline-ul tranzacției acum și care sunt acum pașii următori?

Andrei Scobioală: Următorul pas este obținerea avizului de la CEISD și Consiliul Concurenței. Odată primite aceste aprobări, vom putea finaliza formalitățile de înregistrare a transferului de acțiuni la Registrul Comerțului. Practic, avizul CEISD este ultima piesă lipsă din acest proces.

 

Automecanica SA din Mediaș a investit deja 16 milioane de euro la Popeci pentru a o salva de la faliment

 

DefenseRomania: Ați menționat deja că plata pentru acțiunile Popeci a fost făcută și că fabrica a fost salvată de la faliment. Despre ce sume vorbim mai exact?

Andrei Scobioală: Până în prezent, am investit peste 16 milioane de euro din resurse proprii. Această sumă include nu doar contravaloarea acțiunilor Popeci Utilaj Greu, ci și plățile către creditori și furnizori, pentru a menține activitatea companiei și pentru a evita intrarea în faliment.

La momentul semnării tranzacției, Popeci Utilaj Greu se afla sub presiuni financiare majore. Infuzia de capital pe care am realizat-o a permis stabilizarea companiei și continuarea activității.

DefenseRomania: Care este viziunea Automecanica SA Mediaș pentru integrarea Popeci în proiectele viitoare?

Andrei Scobioală: Automecanica SA din Mediaș trece printr-un proces amplu de transformare și dezvoltare. Popeci Utilaj Greu este parte integrantă din această strategie.

Capabilitățile tehnice ale PUG completează foarte bine competențele Automecanica SA din Mediaș, creând sinergii atât în zona de defense, cât și în zona de mobilitate urbană. Odată ce tranzacția va fi finalizată „de jure”, putem începe să valorificăm aceste resurse și să demarăm proiecte noi în fabrica din Craiova.

 

Revitalizarea industriei de apărare românească și obiectivul de a redeveni un hub industria cu țintă și pe piața externă

 

DefenseRomania: Ce impact va avea acest pas asupra industriei românești de apărare?

Andrei Scobioală: Industria românească de apărare are nevoie de mai mulți furnizori competitivi, cu capacitate de producție și cu flexibilitate. Consider că firmele private pot aduce rapid soluții adaptate cerințelor, completându-se cu cele de stat, nu concurându-le. În felul acesta, statul român beneficiază de un ecosistem mai puternic și mai diversificat de furnizori.

În acest context, integrarea capacităților de producție de la Popeci cu cele existente la Automecanica SA din Mediaș nu poate decât să aducă un plus semnificativ. Este, în esență, un pariu asumat pe industria românească: credem că România poate redeveni un hub industrial în zona de apărare, capabil să ofere produse și servicii la standarde internaționale.

Noi am ales să investim capital privat și resurse semnificative tocmai pentru că vedem acest potențial. Pariul nostru este că, odată ce aceste capacități vor fi eficientizate și conectate cu nevoile reale ale Ministerului Apărării și ale partenerilor internaționali, România va putea concura de la egal la egal cu alți furnizori europeni. Dacă există voință și sprijin, această infrastructură industrială poate genera valoare adăugată uriașă pentru economia și securitatea națională.

DefenseRomania: Ce alte planuri are Automecanica SA Mediaș atât în industria de apărare, cât și în afara ei?

Andrei Scobioală: În prezent, Automecanica SA din Mediaș derulează proiectul pentru furnizarea autovehiculelor blindate COBRA către Ministerul Apărării Naționale, în parteneriat cu OTOKAR. În paralel, consolidăm capacitățile noastre de producție și urmărim activ proiectele din zona defense unde putem să ne implicăm.

Totodată, extindem linia de business în mobilitate urbană. Recent am câștigat licitația Primăriei Deva pentru furnizarea de autobuze electrice și stații de încărcare – un proiect care confirmă că putem contribui și la transformarea infrastructurii de transport din România.

Toate aceste direcții fac parte din același angajament: Automecanica SA din Mediaș își asumă un pariu pe industria românească. Nu ne limităm la a prelua capacități existente, ci vrem să demonstrăm că România poate dezvolta și opera proiecte complexe, competitive, cu impact real în economia locală și în viața comunităților.

Avem expertiză, acces la resurse și parteneriate strategice, dar mai ales avem convingerea că industria românească merită să fie susținută și revitalizată. Acest pariu nu este unul de moment – este o strategie pe termen lung prin care vrem să construim un portofoliu de proiecte de referință, atât în zona de apărare, cât și în zona mobilității urbane verzi.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Rusia vrea să „spargă” zidul spre Europa cu T-90: Producția de tancuri, cu motoarele turate la maximum. 2036, anul zero?
Rusia anunță că dezvoltă o „armă minune” pe care o va prezenta curând. Arme „minuni” au mai fost și tancurile T-14 sau avioanele Su-57
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
În halele fabricilor de armament din România cresc copaci, la propriu. Fabrica de pulberi Pirochim Victoria deține recordul cu 0 activitate
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
Bornă istorică atinsă în Franța: 300 de avioane de luptă Rafal au fost produse pe fondul unor cereri record. Noua versiune F5 țintește noi piețe
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
Revoluția tehnologică a industriei ucrainene de apărare, pe masa noastră: Parteneriat cu Romarm pentru drone ce pot fi produse în România
O dronă ucraineană a lovit turnul de răcire de la centrala nucleară Novovoronezh: Rusia, obligată să-şi intensifice apărarea antidronă la siturile nucleare
Generația a şasea de avioane, anunț mult aşteptat: Pentagonul ,,dezgheață'' programul F/A-XX pentru supremaţia aeriană în fața Chinei
Cehia intenționează să predea Ucrainei circa 30 de tancuri modernizate T-72M4CZ, comparabile cu cele mai avansate tancuri rusești de tip T-90M
Orban privatizează industria de apărare din Ungaria. Un apropiat al premierului maghiar preia controlul
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Așa arată viitorul: Noile drone Nomad cu decolare și aterizare verticală, de dimensiunea elicopterelor Black Hawk (Foto/Video)
Compania ucraineană Ukroboronprom se transformă într-un formidabil producător modern de arme. Imagine: Ukraine Business News Twitter / Screengrab
EXCLUSIV
Ucraina trece de la ajutor militar la export de armament: Întrebarea de 35 de miliarde de dolari și marea schimbare de paradigmă a industriei de apărare
”40% din armele de pe front sunt ucrainene”. Kievul, obligat să devină un colos în producția de armament: Producția de obuziere Bohdana s-a dublat în ultimul an
Gigantul german Hensoldt multiplică producția de radare: 1.000 de unități anual din 2027 pentru a susține apărarea ucraineană și cererea globală
Cum acoperă Rusia pierderile masive în Ucraina: Rachete de export și sisteme de bruiaj, deturnate din contracte militare cu state partenere
Plonjare în unghi de 90 de grade. Ucrainenii atrag atenția: Pentru a trece de Patriot, Rusia a modificat rachetele hipersonice Kinjal și cele Iskander-M
Rușii recunosc succesul Cehiei, cu inițiativa privind munițiile, dar speră într-un scenariu Robert Fico. ”Rolul Pragăi se va diminua după victoria opoziției”
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat

Ştiri Recomandate

Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
Arde marea rafinărie Lukoil din regiunea rusă Novgorod. Peste 50 de drone ucrainene au lovit puternic uzina rusă
Zidul Alianței în fața Rusiei: România nu doar că susține Santinela Estică, ci va fi parte a ei
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
De ce pariul doar pe drone nu e câștigător. O mare putere europeană a demonstrat pe ploaie torențială și în noroi că artileria și tancurile fac ce nu pot face UAV-urile
Republica Moldova și Ucraina, în UE până în 2029? Condiția: Trebuie să accelereze reformele, spune Comisia Europeană
Mexicul respinge categoric o intervenție a Armatei SUA pe teritoriul său pentru a lupta împotriva cartelurilor de droguri
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Bucureștiul, capitala Industriei de Apărare, timp de 2 zile: NATO aduce sute de companii din domeniul apărării
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Lovitură în inima Flotei ruse a Mării Negre: O navă antisubmarin a ars în Sevastopol (VIDEO). Rușii își ascund navele, dar tot nu sunt în siguranță
Tactica riscantă a Rusiei la Pokrovsk eșuează? Militarii ucraineni ai Direcției de Informații Militare (GUR) ranforsează capul de pod și blochează infiltrarea
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
„Ochii din cer” nu mint (FOTO/VIDEO): Masacrul din El Fasher, o epurare etnică documentată din satelit. De ce tace Occidentul?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Lovitură strategică în Crimeea (FOTO/VIDEO): Ucraina a distrus „creierul” unui sistem S-400. Operațiunea fracturează apărarea aeriană a Rusiei
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Cât de mult avansează de fapt Rusia în Ucraina. După o încetinire în septembrie, progresul rus în Ucraina a revenit în octombrie la media înregistrată în 2025
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Indonezia va comanda suplimentar încă patru avioane militare de transport A400M
Fotografie ilustrativă: Donald Trump / flickr, Official White House Photo by Tia Dufour
EXCLUSIV
„Să se lupte între ei”. Abandonul strategic al Statelor Unite. Analiza deciziei care oferă Rusiei undă verde și lasă Ucraina pe cont propriu
Rusia anunță că forțele sale de ocupație avansează în interiorul orașului ucrainean Pokrovsk
Răspuns la amenințarea Rusiei: Cehia crește ținta de recrutare și vizează o armată de 37.500 de soldați
Anul 2008-Invadarea Georgie de către trupele armatei ruse
EXCLUSIV
Epilog pentru alții: Rusia sfidează decizia CEDO privind despăgubirile cuvenite Georgiei, în timp ce guvernul țării afectate se complace în vasalitatea față de Moscova
De ce are NATO nevoie de o nouă strategie nucleară. Alianța se concentrează pe arme și pe loialitatea SUA, dar ignoră problema fundamentală: lipsa unui plan credibil în fața Rusiei
pixel