Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Extinderea capacităților de producție ale companiei românești Automecanica SA din Mediaș, unde vor fi produse blindatele 4x4 Cobra II ale Armatei României vizează revitalizarea industriei prin crearea unui hub național industrial în zona de apărare, capabil să susțină dezvoltarea de tehnică militară la standarde NATO, inclusiv cu obiectivul ca în viitor industria de apărare din România să „iasă” și pe piața externă. În acest sens Automecanica Mediaș e implicată într-un proces de achiziție a companiei Popeci Utilaj Greu.
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania

În ultimele săptămâni au apărut în media informații cu privire la retragerea Automecanica SA din Mediaș din preluarea fabricii Popeci Utilaj Greu din Craiova, după întârzieri de privind aprobarea avizelor din partea Comisiei de Examinare a Investițiilor Străine Directe (CEISD), aprobare necesară în contextul în care acționariatul cumpărătorului era unul străin, din acest acționariat făcând parte Andrei Scobioală, directorul Automecanica SA din Mediaș omul de afaceri Serghei Glinka, cetățean estonian și român. În prezent acesta din urmă are rolul de acționar în grupul din care face parte Automecanica SA din Mediaș, fiind îndeplinite toate standardele naționale și internaționale  de KYC (Know your client) aplicabile pentru UE și SUA. Mai mult, Automecanica SA Mediaș din informațiile publice are atât aviz ANCEX ( Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru Controlul Exporturilor), cât și aviz CEISD.

Obiectivul preluării Popeci Utilaj Greu e extinderea capacităților Automecanica SA din Mediaș, unde de altfel sunt produse și blindatele 4x4 Cobra II ale Armatei României, după transferul de tehnologie realizat de grupul turc Otokar, cel care a câștigat de altfel licitația organizată de Ministerul Apărării Naționale privind achiziția de blindate tactice 4x4.

Amintim că în data de 27 noiembrie 2024, așa cum anunța la vremea respectivă și DefenseRomaniaOtokar a semnat contractul prin care Ministerului Apărării Naționale din România a atribuit companiei furnizarea a 1.059 de autovehicule 4x4 tactice blindate de tip ușor Cobra II la o valoare in echivalent Euro de aproximativ  857 milioane  fără TVA.

Conform contractului, primele 278 de autovehicule 4x4 tactice blindate de tip ușor COBRA II vor fi produse în Turcia, iar  celelalte 781 vor fi fabricate în România.  Multe blindate au fost deja livrate și integrate la Mediaș, unde Automecanica SA din Mediaș va începe în următoarele săptămâni și producția de serie a Cobra II.

2. Cobra II, ... (cobra-ii-test_15670200.jpg)

Cobra II, photo source: DefenseRomania

În acest sens, compania românească Automecanica SA din Mediaș vizează extinderea capacităților de producție și dezvoltarea unui hub industrial care să folosească ca „trambulină” și pe piața externă. 

Despre situația tranzacției dintre Automecanica SA din Mediaș și Popeci Utilaj Greu, societate aflată în pragul falimentului înainte de tranzacție, în contextul informațiilor apărute în media, DefenseRomania a discutat cu Andrei Scobioală, directorul Automecanica SA din Mediaș, care a acceptat să ne răspundă câtorva întrebări. Inclusiv despre situația tranzacției, informațiile privind retragerea Automecanica SA din Mediaș din proces, obiectivele achiziției Popeci Utilaj Greu sau investițiile făcute până în prezent pentru a evita falimentul Popeci Utilaj Greu, investiții ce se ridică se pare la nu mai puțin de 16 milioane de euro.

 

Automecanica SA din Mediaș nu s-a retras din tranzacția companiei Popeci Utilaj Greu din Craiova ci a redepus cererea la CEISD pentru a finaliza mai rapid achiziția, acesta fiind ultimul pas al tranzacției

 

DefenseRomania: Ați anunțat că retragerea cererii de la CEISD este doar temporară. Care sunt motivele concrete ale acestei decizii?

Andrei Scobioală: Am retras cererea depusă inițial la CEISD pentru a o renotifica, ținând cont de schimbările apărute în structura acționariatului din grupul de investitori care au semnat achiziția de la dl. Constantin Popeci.

Timpul îndelungat trecut de la prima notificare și lipsa unui răspuns până acum au făcut ca o parte dintre investitorii inițiali să decidă să se retragă din proiect. Totuși, proiectul rămâne unul de interes major pentru mine personal și pentru Automecanica SA din Mediaș. De aceea, am renotificat recent CEISD în noua formulă și aștept un răspuns favorabil în cel mai scurt timp, pentru a putea continua planurile investiționale la Popeci Utilaj Greu.

DefenseRomania: Ce schimbări intenționați să aduceți în structura tranzacției pentru a relua procedura și care este stadiul actual al tranzacției?

Andrei Scobioală: Tranzacția semnată cu dl. Popeci Constantin este solidă și echilibrată pentru ambele părți. Toate sumele asumate prin contract au fost deja plătite integral.

În prezent, suntem la zi cu toate obligațiile contractuale. Structura tranzacției nu suferă modificări majore – singura schimbare privește componența grupului de investitori, întrucât o parte dintre aceștia au ales să se dezangajeze din motive obiective. Tranzacția însă rămâne valabilă, iar angajamentul meu este de a o finaliza cu succes până la ultimele detalii.

DefenseRomania: Care este timeline-ul tranzacției acum și care sunt acum pașii următori?

Andrei Scobioală: Următorul pas este obținerea avizului de la CEISD și Consiliul Concurenței. Odată primite aceste aprobări, vom putea finaliza formalitățile de înregistrare a transferului de acțiuni la Registrul Comerțului. Practic, avizul CEISD este ultima piesă lipsă din acest proces.

 

Automecanica SA din Mediaș a investit deja 16 milioane de euro la Popeci pentru a o salva de la faliment

 

DefenseRomania: Ați menționat deja că plata pentru acțiunile Popeci a fost făcută și că fabrica a fost salvată de la faliment. Despre ce sume vorbim mai exact?

Andrei Scobioală: Până în prezent, am investit peste 16 milioane de euro din resurse proprii. Această sumă include nu doar contravaloarea acțiunilor Popeci Utilaj Greu, ci și plățile către creditori și furnizori, pentru a menține activitatea companiei și pentru a evita intrarea în faliment.

La momentul semnării tranzacției, Popeci Utilaj Greu se afla sub presiuni financiare majore. Infuzia de capital pe care am realizat-o a permis stabilizarea companiei și continuarea activității.

DefenseRomania: Care este viziunea Automecanica SA Mediaș pentru integrarea Popeci în proiectele viitoare?

Andrei Scobioală: Automecanica SA din Mediaș trece printr-un proces amplu de transformare și dezvoltare. Popeci Utilaj Greu este parte integrantă din această strategie.

Capabilitățile tehnice ale PUG completează foarte bine competențele Automecanica SA din Mediaș, creând sinergii atât în zona de defense, cât și în zona de mobilitate urbană. Odată ce tranzacția va fi finalizată „de jure”, putem începe să valorificăm aceste resurse și să demarăm proiecte noi în fabrica din Craiova.

 

Revitalizarea industriei de apărare românească și obiectivul de a redeveni un hub industria cu țintă și pe piața externă

 

DefenseRomania: Ce impact va avea acest pas asupra industriei românești de apărare?

Andrei Scobioală: Industria românească de apărare are nevoie de mai mulți furnizori competitivi, cu capacitate de producție și cu flexibilitate. Consider că firmele private pot aduce rapid soluții adaptate cerințelor, completându-se cu cele de stat, nu concurându-le. În felul acesta, statul român beneficiază de un ecosistem mai puternic și mai diversificat de furnizori.

În acest context, integrarea capacităților de producție de la Popeci cu cele existente la Automecanica SA din Mediaș nu poate decât să aducă un plus semnificativ. Este, în esență, un pariu asumat pe industria românească: credem că România poate redeveni un hub industrial în zona de apărare, capabil să ofere produse și servicii la standarde internaționale.

Noi am ales să investim capital privat și resurse semnificative tocmai pentru că vedem acest potențial. Pariul nostru este că, odată ce aceste capacități vor fi eficientizate și conectate cu nevoile reale ale Ministerului Apărării și ale partenerilor internaționali, România va putea concura de la egal la egal cu alți furnizori europeni. Dacă există voință și sprijin, această infrastructură industrială poate genera valoare adăugată uriașă pentru economia și securitatea națională.

DefenseRomania: Ce alte planuri are Automecanica SA Mediaș atât în industria de apărare, cât și în afara ei?

Andrei Scobioală: În prezent, Automecanica SA din Mediaș derulează proiectul pentru furnizarea autovehiculelor blindate COBRA către Ministerul Apărării Naționale, în parteneriat cu OTOKAR. În paralel, consolidăm capacitățile noastre de producție și urmărim activ proiectele din zona defense unde putem să ne implicăm.

Totodată, extindem linia de business în mobilitate urbană. Recent am câștigat licitația Primăriei Deva pentru furnizarea de autobuze electrice și stații de încărcare – un proiect care confirmă că putem contribui și la transformarea infrastructurii de transport din România.

Toate aceste direcții fac parte din același angajament: Automecanica SA din Mediaș își asumă un pariu pe industria românească. Nu ne limităm la a prelua capacități existente, ci vrem să demonstrăm că România poate dezvolta și opera proiecte complexe, competitive, cu impact real în economia locală și în viața comunităților.

Avem expertiză, acces la resurse și parteneriate strategice, dar mai ales avem convingerea că industria românească merită să fie susținută și revitalizată. Acest pariu nu este unul de moment – este o strategie pe termen lung prin care vrem să construim un portofoliu de proiecte de referință, atât în zona de apărare, cât și în zona mobilității urbane verzi.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare

Ştiri Recomandate

Norvegia schimbă doctrina de apărare: Se caută rachete cu rază lungă capabile să lovească inima flotei rusești din Arctica
Nicușor Dan la Paris: Promisiuni ferme privind doborârea dronelor rusești și un nou demers în industria de apărare, după întâlnirea cu Emmanuel Macron
Avioane militare din China și Rusia au pătruns neautorizat în Zona de Identificare a Apărării Antiaeriene a Coreei de Sud
„Națiuni în descompunere”: Donald Trump lansează cel mai virulent atac de până acum la adresa Europei și a liderilor săi
„Cele mai periculoase vremuri”: Polonia se pregătește oficial de un eventual război dinspre Est și își transformă granița într-o fortăreață
Grecia cumpără 36 de sisteme de rachete israeliene PULS pentru 650 de milioane de euro
Germania are Unitate specială Anti-drone. Decizia, după ce un număr record de drone au fost observate în apropierea aeroporturilor
Vizită la nivel înalt la Paris (VIDEO): Președintele Nicușor Dan, primit la Palatul Élysée pentru discuții strategice cu Emmanuel Macron
Ultima aeronavă rusă de transport An-22 "Antey" s-a prăbușit astăzi din motive tehnice
Lovitură de teatru la negocierile pentru încheierea războiului din Ucraina? SUA sunt gata să „sacrifice” Donbasul și să-l ofere Rusiei pentru pace
Tren militar din Rusia / Ministerul apărării (imagine ilustrativă)
EXCLUSIV
Gura de oxigen pentru Ucraina se amână: Japonia nu e de acord cu propunerea UE de confiscare a activelor rusești în favoarea Ucrainei
Revoluție tactică pentru blindate: SUA testează cu succes tancul Abrams transformat în ,,rampă de lansare'' pentru drone kamikaze
Croația mizează pe parteneriatul cu Franța și cumpără obuziere Caesar. De ce francezii și nu germanii
Ucraina arată momentul distrugerii „titanului zburător” al Rusiei (VIDEO): Unitatea Alpha a SBU a lovit un elicopter gigant Mi-26
Suspiciuni de corupție în NATO. Numele companiei israeliene Elbit apare printre companiile suspectate
Moment istoric la Marea Neagră: Bulgaria a ridicat drapelul pe prima sa navă de război construită local după un secol
Avioane de vânătoare confundate cu rachete: SUA publică rezultatele anchetei privind pierderea a trei avioane F/A-18 și haosul de pe portavionul Truman
Aliniere periculoasă? Rusia susține că noua strategie de securitate a Statelor Unite îi validează pretențiile geopolitice
Kievul avertizează că Rusia ar putea deschide un nou front în nordul Ucrainei, în timp înaintează și la Pokrovsk
Congresul american “corectează” strategia administrației Trump privind sprijinul aliaților. Reducerea numărului de trupe de la Kogălniceanu rămâne însă aplicată  
Rusia încearcă să revină în Marea Mediterană: O fregată și un submarin urmează să ajungă din nou în pozițiile pierdute după divergențele cu Siria
Raport Norvegia: Europa va plăti dublu dacă Rusia câștigă războiul din Ucraina. Factura se ridică la 1,6 trilioane de euro
În așteptarea mașinilor de luptă: Sub presiunea SUA, decizia României privind MLI devine un test strategic pentru Europa
Tensiuni în Pacific: Portavionul chinez Liaoning a efectuat 100 de decolări și aterizări în apropierea Japoniei, iar aeronavele nipone au fost luate la țintă
Marea Britanie pregătește o rețea hibridă de nave, avioane și drone care să contracareze submarinele rusești
Ucrainenii publică fotografiile "de prezentare" cu drona navală care a speriat Aviația rusă: Magura V7 dotată cu rachete AIM-9 Sidewinder
Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
pixel