Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
O realitate cruntă: Căile ferate, inamicul din interior al României în caz de război. Forța aliată e impresionantă, dar infrastructura e de acum 100 de ani
Forțele terestre
Data publicării:
Summitul istoric al NATO care a debutat azi la Vilnisus își propune să întărească și mai mult Flancul Estic al NATO în contextul războiului de agresiune neprovocat declanșat de Rusia în Ucraina, cea mai mare criză de securitate din Europa de după cel de-al Doilea Război Mondial.
Mobilitate militară: Transport feroviar de tancuri americane Abrams, foto: U.S. Army
Mobilitate militară: Transport feroviar de tancuri americane Abrams, foto: U.S. Army

În acest sens, după invadarea Ucrainei, pe lângă cele 6 grupuri de luptă dezvoltate de NATO în timp record în Europa Centrală și de Est - unul în România condus de Franța - Forța de Reacție a NATO s-a mărit de la 40.000 de militari la 300.000.

Recent, Mircea Geoană, secretarul general adjunct al NATO, a declarat că această forță de răspuns poate fi suplimentată până la 500.000 de militari. Un număr cu adevărat impresionant de militari și tehnică de luptă care vor fi gata oricând să intervină în caz de criză majoră și conflict militar.

Însă una din marile probleme cu care se confruntă planificatorii militari e cu siguranță infranstructura rutieră și feroviară din Europa de Est iar la acest capitol din păcate România ocupă ultimul loc la coada clasamentului.

 

Căile ferate și infrastructura de acum aproape 100 de ani, principalul inamic din interior al României în caz de război

 

2. Transport ... (leclerc-franta-transport-tren_93661300.jpg)

Transport feroviar al tancurilor franceze Leclerc. Foto: Leclerc.fr

Generalul (r.) Virgil Bălăceanu, președintele Asociației Ofițerilor în Rezervă din România (AORR), în cadrul unei emisiuni la postul Antena 3 CNN, a atras atenția cu privire la problema mobilității militare cauzată de infranstructura rutieră și feroviară precară din România.

Cu alte cuvinte forța de răspuns a NATO e impresionantă și există, dar cât timp ar dura dislocarea tancurilor Abrams sau Leclerc și a tehnicii grele în cele mai fierbinți puncte ale Flancului Estic?

„De la 300.000 de militari până la 500.000 înseamnă o descurajare extrem de importantă, dar dincolo de cifra care a fost anunțată încă de la summitul de la Madrid, dincolo de planurile care probabil sunt elaborate, o problemă destul de serioasă e cea a mobilității militare. Adică folosirea în dublu scop a întregii infrastructuri de transport, și scopuri civile și militare. Ca atare aceasta e problema principală. Există această forță care are comandamente, există planuri de dislocare, planuri de intervenție și de trecere la apărare, dar timpul necesar pentru dislocarea unei asemenea forțe cred că este destul de mare. Nu îl cunoștem cu exactitate, dar îl presupunem. Gândiți-vă doar la România ce probleme serioase are într-un domeniu de infrastructură precum calea ferată pentru transportul de echipamente grele. Ucraina ne demonstrează că războiul mecanizat înseamnă în primul rând echipamete grele iar calea ferată este în colaps”, atrage atenția generalul (r.) Bălăceanu.

„Ca atare măsurile economice din punct de vedere al revitalizării căilor ferate române sunt o necesitate și din punct de vedere economic, dar cu consecințe pozitive și cu privire la dislocarea acestor forțe”, mai precizează acesta.

„E un element crucial căci NATO în fața unei agresiuni, iar acum ne gândim în principal la Federația Rusă, are două elemente fundamentale de descurajare:  Primul arma nucleară strategică iar al doilea forța convențională a NATO. Iar această forță convențională nu trebuie să fie doar pe hârtie și în planuri sau în media, ci trebuie să fie o forță care să poată fi dislocată într-un timp scurt”, a conchis generalul (r.) Bălăceanu.

În ceea ce privește infrastructura feroviară a României bazele acesteia au fost puse în secolul XIX de către Regele Carol I, rețeaua fiind ulterior extinsă după Marea Unire realizată în urma Primului Război Mondial.

Ulterior, după venirea la putere a comuniștilor, rețeaua a fost din nou extinsă și modernizată ca urmare a industrializării forțate începută de comuniști. Ulterior de aproape 100 de ani nu s-au mai făcut investiții majore de modernizare și extindere, România fiind pe ultimele locuri în UE și NATO în ceea ce privește infrastructura feroviară, dar și rutieră.

Pe lângă căi ferate și autostrăzi, lipsa podurilor peste Dunăre se adaugă și ea listei lungi cu probleme în ceea ce privește mobilitatea militară în caz de război.

CITEȘTE ȘI: Tancurile franceze Leclerc au ajuns în „numai” o săptămână în România. Gen. Hodges: Mobilitatea europeană în caz de conflict scârțâie


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De ce Lynx nu a ajuns încă pe frontul din Ucraina? Mașinile de luptă sunt și în „bătălia pentru România”: Dacă vor câștiga vor forma „triunghiul Lynx” în regiune
România spune adio AK-47 și dă startul înzestrării cu arme de asalt și mașini de luptă MLI. Termen ambițios pentru semnarea contractelor a două programe gigant
Tancuri Leclerc din cadrul Regimentului 1 de Vânători al Armatei Franceze / Foto: 7th Army Training Command, flickr
EXCLUSIV
Cea mai mare prezență militară franceză externă e în România: Urmează „testul brigăzii” cu tancuri Leclerc. „Vom demonstra o proiecție de forță întregii lumi”
Obuziere K9 și următorul pas: Tancuri K2 Panther? „România are nu doar avantajul similitudinilor geografice zdrobitoare, a producției locale ci și a timpului de livrare”
Va fi aruncată în luptă „Furnica” ucraineană. Noua dronă terestră Muraha va ajunge în premieră pe front
Mașinile de luptă Puma, despre care se zvonea că ar intra și în „bătălia pentru România” și care au avut la început probleme tehnice cu turela, „salvate” de Bundeswehr
În cimitirul de tancuri din Ucraina: TOP 3 cele mai „îngropate” tancuri ale Rusiei, inclusiv „imbatabilul” T-90, cel mai performant tanc rus
Moscova ajunge la fundul sacului cu vechituri. Blindatele sovietice din depozite sunt trimise obligatoriu în uzine pentru recondiționare
Cum au construit SUA un Frankenstein cu turelă pe care acum l-a scos din priză. Eșecul M10 Booker a costat SUA peste un miliard de dolari aruncați pe geam
”SUV” transformat în vehicul militar. Americanii vor să impresioneze armata britanică și Europa cu o camionetă de uz civil
K2 Panther, în timpul unei demonstrații pentru România, care a avut loc în Coreea. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Demonstrație de forță impresionantă a tancurilor K2 pentru România. Avantajele tehnice și de ce K2 se potrivește mânușă României
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Faceți cunoștință cu SAROM, noua companie care va produce Cobra II românești. Chiar și blindatele 4x4 venite din Turcia au „amprentă” românească
Siguranță aeriană la un nou nivel: Elbit prezintă PAWS-2 (HR), un sistem revoluționar de avertizare cu infraroșu
AbramsX va fi un monstru printre tancuri, dar e oare suficient? De ce sunt unii sceptici în SUA și cântă deja prohodul noului Abrams
Încă o lovitură dureroasă, încasată de ruși: Câteva dintre prețioasele lansatoare Iskander au fost lovite de ucraineni
Sursa foto: EuroSpike.
EXCLUSIV
România cumpără blindate de desant aerian germane Enok AB care intră în dotarea Forțelor pentru Operaţii Speciale. Vehiculele, adaptate pentru apărare anti-tanc
Și totuși, China. Rusia folosește lasere chinezești împotriva dronelor ucrainene. Ce știm despre sistemul „Silent Hunter” ce are la bază un laser cu fibră optică
România mai cumpără un lot de vehicule blindate VAMTAC ST5. Contractul, 2 milioane de euro
Până cumpără România MLI-uri, ar putea fi dezvoltate variante fără pilot: Japonezii de la Mitsubishi au prezentat primul proiect-concept
Încleștarea titanilor la granița rusă: Competiție între Leopard 2, Challenger 2, AMX-10 sau Centauro (Video). Ce tanc ar reprezenta România?
MRAP, scos spectaculos de sub foc inamic (VIDEO). Un blindat M1224 ucrainean lovit de ruși a ieșit spectaculos din ambuscadă
Cele 70 de tone ale Abrams le dau bătăi de cap și americanilor, nu doar României: „Covor” metalic special pentru tancuri Abrams în SUA
Cel mai negru scenariu: Câte tancuri și piese de artilerie poate Rusie produce până în 2027 pentru un război major în Europa. Există însă o condiție esențială
De la „anticul” AK-47 la RPL-20. Kalașnikov se laudă cu noua mitralieră dezvoltată pentru ruși în baza războiului din Ucraina și anunță când începe producția în serie
Cum și-a pus România piedică singură și a ratat „big time” șansa de a produce blindate Piranha 5 pentru două țări din regiune
Tancurile Abrams nu vor mai fi „vârf de lance”. SUA schimbă modul în care vor purta războaie: Blindatele americane, deși formidabile ca putere de foc, vulnerabile în conducerea asalturilor
Sistemele Piorun sunt la mare căutare pe frontul din Ucraina. Un stat NATO, convins să cumpere câteva sute de sisteme de tip MANPAD
Dacă ați crezut că e „aglomerație” de obuziere de 155 mm, tocmai a mai apărut unul: Nemesis, cel mai nou produs de pe piață țintește înlocuirea unui obuzier consacrat
De ce au instalat israelienii sisteme de protecție activă în grabă pe tancuri Merkava Mk.3 Astfel de sisteme sunt punctul forte al Israelului

Ştiri Recomandate

Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
pixel