Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ocolirea convenției de la Montreux din 1936 – Bază navală NATO pe râul Bug din Ucraina
Forțele navale
Data publicării:
Convenția de la Montreux din 1936 stabilește, printre altele, condițiile de acces și de ședere în Marea Neagră a navelor militare care nu aparțin țărilor riverane.

În ceea ce privește accesul, principalele restricții stabilesc că intrarea în strâmtorile Bosfor și Dardanele spre Marea Neagră se face cu notificarea Turciei cu 8 zile înainte de trecere, că nu pot fi mai mult de nouă nave militare neriverane simultan în strâmtori și că tonajul total al navelor militare neriverane aflate în strâmtori nu poate fi mai mare de 15.000 de tone.

Din punctul de vedere al rămânerii în Marea Neagră, principalele limitări prevăd că navele nu pot rămâne în Marea Neagră mai mult de 21 de zile, că tonajul total al navelor nu poate depăși 30.000 de tone și că, în anumite condiții, acest tonaj poate fi crescut la 45.000 de tone.

În perioadele de pace, caracterizate de relații de bună vecinătate între țările din regiune, restricțiile Convenției privind navele militare neriverane, nu au constituit un subiect de dezbatere, dar creșterea tensiunilor din ultimul deceniu au adus Convenția în prim-planul dezbaterilor de politică externă.

Dacă, Turcia și Rusia, cele două mari puteri de la Marea Neagră, au respins orice modificare a Convenției, Ucraina a văzut în puterea navală a NATO o modalitate de a contracara amenințarea tot mai mare a Rusiei.

În consecință, Kievul a căutat modalități de a ocoli prevederile Convenției.

 

Alternative de acces în Marea Neagră a navelor militare neriverane

 

Încărcarea unei nave militare la bordul unei nave comerciale, nu încalcă prevederile Convenției. De fapt, astfel au fost aduse la Odessa, în această vară, două vedete de patrulare tip “Island” importate din SUA.

3. -imagine fara descriere- (nave_ucraina_98236300.jpeg)

Turcia a modificat indirect Convenția de Montreux, la 20.07.2018, impunând noi reguli considerate  interne de Ankara, astfel: „Navele comerciale care transportă nave de război trebuie să treacă prin strâmtorile turcești sub statutul de nave de război”.

Potrivit portalului militar ucrainean – mil.in.ua, norma internă turcă iese din prevederile Convenției, care definește în mod clar ce este o navă de război, o navă de război auxiliară și niciuna dintre aceste definiții nu se aplică unei nave comerciale. După cum se cunoaște, tratatele internaționale au prioritate asupra legislației interne.

Momentan, nu se știe statutul sub care au fost transportate vedetele de patrulare tip “Island” de producție americană, pentru a se putea stabili un precedent.

           

Mecanismul de ocolire a restricției principale de 21 de zile

 

Această regulă prevede că navele străine pot rămâne cel mult 21 de zile în Marea Neagră, dar nu prevede că acestea sunt obligate să părăsească Marea Neagră prin strâmtoarea Bosfor. La nivelul anului 1936, navele de război nu puteau ieși din Marea Neagră decât prin zone controlate de URSS și Turcia (strâmtorile Bosfor și Kerci) și nu era nevoie ca prevederile Convenției să fie foarte clare în acest sens – adică să se specifice pe unde să se iasă din Marea Neagră.

Experiența celui de-Al Doilea Război Mondial, când Germania și Italia au ocolit Convenția, prin aducerea navelor de război pe Dunăre, a reprezentat pentru URSS un semnal de alarmă. În 1945, la Conferința de la Postdam, URSS a încercat să modifice în acest sens Convenția, dar acest lucru nu s-a întâmplat.

Propunerea URSS, din 1945, era următoarea: “Stabilirea regimului strâmtorilor, în ceea ce privește singura rută dinspre și spre Marea Neagră, ar trebui să intre sub competența Turciei și URSS, fiind cele mai interesate și capabile state să asigure libertatea transportului comercial și securitatea în strâmtorile de la Marea Neagră”.

Realitățile geopolitice, din primele două decenii ale acestui secol, au determinat căutarea unor soluții alternative pentru a ieși din Marea Neagră.

Convenția de la Montreux are ca subiect doar Marea Marmara, strâmtorile Bosfor și Dardanele și Marea Neagră. Deci, fluviile și râurile din bazinul Mării Negre nu intră sub incidența Convenției.

Potrivit mil.in.ua, una dintre cele mai potrivite zone pentru Ucraina, care să permită ieșirea din Marea Neagră a navelor militare aparținând statelor non-riverane, este râul Bugul de Sud, de la Nikolaev până la vărsarea în Marea Neagră.

Astfel, navele aflate sub incidența Convenției pot staționa practic aproape nelimitat în Marea Neagră, cu condiția ca la 21 de zile să intre pe estuarul Bugului de Sud.

De asemenea, o bază navală pe Bugul de Sud, poate primi un tonaj mai mare de limita maximă din Convenție - 45000 de tone. În caz de conflict militar, această situație, cu siguranță, va constitui un avantaj pentru Ucraina. În plus,  legislația națională permite staționarea navelor NATO, în scopul exercițiilor comune, precum și ca asistență a Ucrainei, în respingerea agresiunii armate executate de o țară terță.

Spre deosebire de navele grele de război, vedetele de tip “Island” Mark VI, având în vedere tonajul mic, pot fi staționate pe uscat, în orice port, deoarece pot fi ridicate de macarale. Variante, în acest sens, sunt porturile Odessa și Oceakov. De asemenea, pe Insula Șerpilor pot fi construite stații de ridicare a vedetelor pe uscat (Lifeboat Station), litoralul stâncos permițând realizarea unui astfel de proiect. Astfel, vedetele Mark VI se vor afla la o distanță de doar 50 km spre vest de platforma de foraj marin capturată de Rusia de la Ucraina în anul 2014.

2. -imagine fara descriere- (nava_ucraina_40611500.jpeg)

Comentariul autorului: O bază navală NATO aflată pe teritoriul Ucrainei, în zona Bugului de Sud, va echilibra raportul de forțe în Marea Neagră, momentan defavorabil Alianței. Un astfel de proiect este realizabil, din punct de vedere tehnic, deoarece portul Nikolaev permite pescaje foarte mari, pe docurile sale fiind construite nave de tonaj mare, printre care și crucișătorul Moscova – nava amiral a Flotei ruse din Marea Neagră.

O bază navală NATO pe un fluviu care, se varsă în Marea Neagră, ar putea fi un proiect atrăgător și pentru România care, spre deosebire de Ucraina, are avantajul de a fi o țară membră a Alianței.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

,,Spionul din Marea Baltică’’: Polonia a lansat la apă o navă SIGINT cu care vrea să redeseneze harta securității regionale în fața Rusiei
Apa nu-i ca aerul. Rușii vor un analog pentru ”Sea Baby”, dar succesul Shahed e departe: Dronele navale explodează înainte să ajungă la țintă
Rusia predă Indiei încă o fregată Proiect 11356. Fregata ”Amiral Istomin” a fost transformată în ”Tamal”, pentru a putea primi turbinele ucrainene
Armada Española visează la primul său portavion convențional care ar putea transporta avioane F-35C, F/A-18F, dar și Rafale M francez
Navele de luptă ale Marinei Ruse, monitorizate permanent în Nordul Europei
Rușii îi provoacă pe americani: Un Su-24 a „salutat” nava USS Mount Whitney la joasă altitudine și a lansat capcane termince (Video)
Șantierul Naval Mangalia. Foto credit: Damen
EXCLUSIV
Ar putea fi ultima șansă pentru a salva Mangalia: Există interes din partea unui gigant internațional care se luptă și pentru submarinele Poloniei
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen
EXCLUSIV
Contraofertă de nerefuzat? România are pe masă producția de corvete ușoare la Galați, unde se produce și singurul portavion pentru drone din Europa
Israelul a aruncat în luptă în premieră o corvetă Sa’ar 6 care a interceptat rachete iraniene folosind noul sistem Barak Magen
Iată coșmarul Rusiei: Drona care lansează drone maritime prezentată în premieră de NATO. Cu astfel de drone ucrainenii au făcut ravagii în Flota rusă
Avioanele militare rusești continuă să încalce spațiile aeriene ale statelor riverane Mării Baltice. De această dată a fost rândul Poloniei
Rusia continuă să parieze pe submarine. S-a finalizat Proiectul 636.3 cu submarinul Yakutsk, al șaselea și ultimul care va ajunge în Pacific
China folosește tactici rusești în Pacific: Un J-15 a zburat la limită pe lângă un avion militar japonez
Drone kamikaze Lancet modificate vs drone maritime. Rușii caută neîncetat antidotul pentru dronele maritime ale Ucrainei, care le-au decimat flota din Marea Neagră
După Franța și Marea Britanie, o țară din Asia alege un sistem autonom de contracarare a minelor, bazat pe inteligență artificială
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Corveta ușoară pakistaneză PNS Tabuk, construită în România la Galați, în timpul unei misiuni în Golful Oman. Photo source: US Navy
EXCLUSIV
MApN confirmă că înainte de corveta ușoară turcă Hisar avea pe masă o altă ofertă. Cum justifică România alegerea și noi detalii interesante din ofertă
Marina rusă continuă să hărțuiască: Distrugătorul rusesc a urmărit o fregată germană până în portul Rostock
Navele de război rusești, trimise să supravegheze cele mai mari antrenamente navale NATO cu foc real din Europa, desfășurate în Norvegia și în largul coastei Scoției
Corveta europeană European Patrol Corvette (EPC), imagine concept. Foto: Fincantieri
EXCLUSIV
Gură de oxigen pentru industria navală românească? Care sunt șansele ca șantierele Fincantieri din România să producă nave militare
Corespondență DefenseRomania din Coreea: Tehnologie navală de ultimă generație, nave de luptă și submarine, prezentate la Busan
Ce împiedică Europa să aibă o industrie navală puternică: Sentimentele naţionaliste, obstacol major pentru ca marile companii să dezvolte proiecte comune
Unde a dispărut Flota rusă din Marea Neagră? Toate navele sunt acum înghesuite la baza navală din Novorossiysk, departe de dronele ucrainene
Rusia începe să escorteze petrolierele Flotei Fantomă în Golful Finlandei
Încă o navă din flota rusă ruginește în docul de reparații. ”Amiral Ceabanenko”, bate recordul portavionului Kuznețov
Portavionul american Harry S. Truman a ieșit din Marea Mediterană și revine la baza din Norfolk, după o misiune complicată în Marea Roșie în care a pierdut trei avioane F/A-18
Navă de tip OPV sau corvetă ușoară turcă din clasa Hisar, foto: Turkish Century @X via Turkish Navy
EXCLUSIV
Anomalia România: Cât plătim pentru corveta din Turcia, refuzată de o altă țară, și pe care nici măcar nu puteam integra rachetele americane NSM
Avioanele F-16 ale României protejează 24/24 granița Alianței cu Rusia: Imagini spectaculoase cu F-urile noastre, în misiune comună cu cele poloneze și portugheze

Ştiri Recomandate

Criza militarilor: Rusia trece la recrutări anuale și forțează rezerviștii. Kievul oferă a doua șansă dezertorilor
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Exercițiul nuclear NATO Steadfast Noon 2025: Peste 70 de aeronave și 14 state participă la o demonstraţie de forţă în Marea Nordului
Rusia forțează o "mobilizarea mascată": Regimul Putin își extinde autoritatea de a trimite rezerviști la război, fără a declara oficial stare de război
Ajutorul militar acordat Ucrainei a scăzut dramatic în ultimele luni. După SUA, se pare că și Europa ia piciorul de pe accelerație
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
SUA ar putea transfera până la 50 de rachete Tomahawk către Ucraina. E suficient?
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
„Omuleții verzi” ai lui Putin, aduși la frontiera baltică. Încă o tactică hibridă a Kremlinului
Alexandru Munteanu, propus pentru funcţia de prim-ministru al Republicii Moldova
Marea Britanie raportează o creștere de 50% a incidentelor cibernetice grave și cere companiilor să stocheze fizic planuri de reacție la atacuri cibernetice
”Discutăm măsuri pe care vreau să le propun preşedintelui”. Trump și și Zelenski se vor întâlni săptămâna aceasta
Lovite 42% din rafinăriile ruse: Serviciile americane de informaţii au ajutat Ucraina să efectueze atacuri cu succes. Măsurile disperate ale Moscovei pentru piața de combustibil
Se deblochează Tomahawk? Zelenski a anunțat că va avea o vizită în SUA unde se va vedea cu Trump în aceste zile
„În căutarea celui mai apropiat mecanic”: Submarinul rusesc avariat „Novorossiysk” devine motiv de ironie la vârful NATO
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Președintele turc Recep Tayyip Erdogan. Photo source: Presidency of the Republic of Türkiye
EXCLUSIV
Președintele turc Recep Tayyip Erdogan vine în România
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
„Castorul Curajos”: Exercițiul NATO care supune tancurile Leopard 2 la cel mai greu test. Miza – „coloana vertebrală” a apărării pe Flancul Estic
Triumful neconvențional: Cum a devenit Donald Trump „președintele păcii” și miza următoarei faze a acordului Israel-Hamas
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Strategia sinucigașă a Germaniei lui Merkel: Antrenament modern pentru trupele ruse, promisiuni de echipamente militare și acces la documente clasificate
Lovitură în inima logisticii ruse din Crimeea. Dronele Ucrainei „au aprins” rezervorul care alimentează mașinăria de război a Armatei ruse din sudul Ucrainei
Rusia vrea să „spargă” zidul spre Europa cu T-90: Producția de tancuri, cu motoarele turate la maximum. 2036, anul zero?
Toți ostaticii israelieni au fost eliberați din Fâșia Gaza. „Acordul Trump” pentru pace va fi concretizat la summitul din Egipt
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Rusia anunță că dezvoltă o „armă minune” pe care o va prezenta curând. Arme „minuni” au mai fost și tancurile T-14 sau avioanele Su-57
Submarinul rusesc Novorossiisk, a ieșit din nou la suprafață în largul coastelor Franței. Moscova neagă o posibilă avarie
Livrarea Tomahawk, tot mai aproape. Trump avertizează că e pregătit să ajute Ucraina dacă Putin nu oprește războiul
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
pixel