Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ocolirea convenției de la Montreux din 1936 – Bază navală NATO pe râul Bug din Ucraina
Forțele navale
Data publicării:
Convenția de la Montreux din 1936 stabilește, printre altele, condițiile de acces și de ședere în Marea Neagră a navelor militare care nu aparțin țărilor riverane.

În ceea ce privește accesul, principalele restricții stabilesc că intrarea în strâmtorile Bosfor și Dardanele spre Marea Neagră se face cu notificarea Turciei cu 8 zile înainte de trecere, că nu pot fi mai mult de nouă nave militare neriverane simultan în strâmtori și că tonajul total al navelor militare neriverane aflate în strâmtori nu poate fi mai mare de 15.000 de tone.

Din punctul de vedere al rămânerii în Marea Neagră, principalele limitări prevăd că navele nu pot rămâne în Marea Neagră mai mult de 21 de zile, că tonajul total al navelor nu poate depăși 30.000 de tone și că, în anumite condiții, acest tonaj poate fi crescut la 45.000 de tone.

În perioadele de pace, caracterizate de relații de bună vecinătate între țările din regiune, restricțiile Convenției privind navele militare neriverane, nu au constituit un subiect de dezbatere, dar creșterea tensiunilor din ultimul deceniu au adus Convenția în prim-planul dezbaterilor de politică externă.

Dacă, Turcia și Rusia, cele două mari puteri de la Marea Neagră, au respins orice modificare a Convenției, Ucraina a văzut în puterea navală a NATO o modalitate de a contracara amenințarea tot mai mare a Rusiei.

În consecință, Kievul a căutat modalități de a ocoli prevederile Convenției.

 

Alternative de acces în Marea Neagră a navelor militare neriverane

 

Încărcarea unei nave militare la bordul unei nave comerciale, nu încalcă prevederile Convenției. De fapt, astfel au fost aduse la Odessa, în această vară, două vedete de patrulare tip “Island” importate din SUA.

3. -imagine fara descriere- (nave_ucraina_98236300.jpeg)

Turcia a modificat indirect Convenția de Montreux, la 20.07.2018, impunând noi reguli considerate  interne de Ankara, astfel: „Navele comerciale care transportă nave de război trebuie să treacă prin strâmtorile turcești sub statutul de nave de război”.

Potrivit portalului militar ucrainean – mil.in.ua, norma internă turcă iese din prevederile Convenției, care definește în mod clar ce este o navă de război, o navă de război auxiliară și niciuna dintre aceste definiții nu se aplică unei nave comerciale. După cum se cunoaște, tratatele internaționale au prioritate asupra legislației interne.

Momentan, nu se știe statutul sub care au fost transportate vedetele de patrulare tip “Island” de producție americană, pentru a se putea stabili un precedent.

           

Mecanismul de ocolire a restricției principale de 21 de zile

 

Această regulă prevede că navele străine pot rămâne cel mult 21 de zile în Marea Neagră, dar nu prevede că acestea sunt obligate să părăsească Marea Neagră prin strâmtoarea Bosfor. La nivelul anului 1936, navele de război nu puteau ieși din Marea Neagră decât prin zone controlate de URSS și Turcia (strâmtorile Bosfor și Kerci) și nu era nevoie ca prevederile Convenției să fie foarte clare în acest sens – adică să se specifice pe unde să se iasă din Marea Neagră.

Experiența celui de-Al Doilea Război Mondial, când Germania și Italia au ocolit Convenția, prin aducerea navelor de război pe Dunăre, a reprezentat pentru URSS un semnal de alarmă. În 1945, la Conferința de la Postdam, URSS a încercat să modifice în acest sens Convenția, dar acest lucru nu s-a întâmplat.

Propunerea URSS, din 1945, era următoarea: “Stabilirea regimului strâmtorilor, în ceea ce privește singura rută dinspre și spre Marea Neagră, ar trebui să intre sub competența Turciei și URSS, fiind cele mai interesate și capabile state să asigure libertatea transportului comercial și securitatea în strâmtorile de la Marea Neagră”.

Realitățile geopolitice, din primele două decenii ale acestui secol, au determinat căutarea unor soluții alternative pentru a ieși din Marea Neagră.

Convenția de la Montreux are ca subiect doar Marea Marmara, strâmtorile Bosfor și Dardanele și Marea Neagră. Deci, fluviile și râurile din bazinul Mării Negre nu intră sub incidența Convenției.

Potrivit mil.in.ua, una dintre cele mai potrivite zone pentru Ucraina, care să permită ieșirea din Marea Neagră a navelor militare aparținând statelor non-riverane, este râul Bugul de Sud, de la Nikolaev până la vărsarea în Marea Neagră.

Astfel, navele aflate sub incidența Convenției pot staționa practic aproape nelimitat în Marea Neagră, cu condiția ca la 21 de zile să intre pe estuarul Bugului de Sud.

De asemenea, o bază navală pe Bugul de Sud, poate primi un tonaj mai mare de limita maximă din Convenție - 45000 de tone. În caz de conflict militar, această situație, cu siguranță, va constitui un avantaj pentru Ucraina. În plus,  legislația națională permite staționarea navelor NATO, în scopul exercițiilor comune, precum și ca asistență a Ucrainei, în respingerea agresiunii armate executate de o țară terță.

Spre deosebire de navele grele de război, vedetele de tip “Island” Mark VI, având în vedere tonajul mic, pot fi staționate pe uscat, în orice port, deoarece pot fi ridicate de macarale. Variante, în acest sens, sunt porturile Odessa și Oceakov. De asemenea, pe Insula Șerpilor pot fi construite stații de ridicare a vedetelor pe uscat (Lifeboat Station), litoralul stâncos permițând realizarea unui astfel de proiect. Astfel, vedetele Mark VI se vor afla la o distanță de doar 50 km spre vest de platforma de foraj marin capturată de Rusia de la Ucraina în anul 2014.

2. -imagine fara descriere- (nava_ucraina_40611500.jpeg)

Comentariul autorului: O bază navală NATO aflată pe teritoriul Ucrainei, în zona Bugului de Sud, va echilibra raportul de forțe în Marea Neagră, momentan defavorabil Alianței. Un astfel de proiect este realizabil, din punct de vedere tehnic, deoarece portul Nikolaev permite pescaje foarte mari, pe docurile sale fiind construite nave de tonaj mare, printre care și crucișătorul Moscova – nava amiral a Flotei ruse din Marea Neagră.

O bază navală NATO pe un fluviu care, se varsă în Marea Neagră, ar putea fi un proiect atrăgător și pentru România care, spre deosebire de Ucraina, are avantajul de a fi o țară membră a Alianței.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Congresul american a cerut Casei Albe să protejeze cablurile submarine împotriva amenințărilor reprezentate de Rusia și China
O nouă inițiativă germano-norvegiană pe agenda NATO: Consolidarea protecției infrastructurii submarine critice în Europa
F/A-18E Super Hornet realimentând un avion spaniol de tip AV-8B II+ Harrier, deasupra portavionului american U.S. Harry S, Truman, în Marea Mediterană. Sursă foto: U.S. Navy
EXCLUSIV
SUA au schimbat cursul portavionului USS Harry S. Truman spre nordul Europei, departe de Orient. Posibile ipoteze deși situația în Orient e explozivă
Europa, teatrul pentru distrugătoarele Burke ale SUA. A ajuns și USS Oscar Austin, modernizat cu ultima versiune a Aegis Ashore, versiunea navală a scutului din România
Franța anunță când începe producția noului portavion nuclear PA NG. Cea mai mare navă pe care a văzut-o vreodată Europa va fi cu adevărat impresionantă
Desen ilustrativ al unei drone navale ucrainene care atacă fregata rusă Amiral Makarov. Sursa foto: Ukrainian Military Center.
EXCLUSIV
Șahul dat de Ucraina pe mare a schimbat totul: România are ușa deschisă pentru drone și modificarea navelor actuale. O mare putere deja a urmat exemplul
Țara ajunsă în situația dificilă a României a dat indiciu despre ce submarine va alege: Scorpene franceze, soluție aflată și în agenda României
Rușii au lovit încă o navă civilă în Marea Neagră. Incidentul a avut loc în portul Yuzhny din regiunea Odesa
Fost general american: Amenințările rebelilor Houthi la adresa transportului maritim din Marea Roșie avantajează Rusia și China
În spatele prezenței turcești în Somalia se află în primul rând potențialul petrolifer al țării est-africane
România cumpără nave noi: Două OPV-uri cu caracteristici apropiate de corvete și trei fregate. Programele, o prioritate pentru Marină
A început în România, la Galați, construcția unui portavion pentru drone. Nava nu a fost însă comandată pentru Marina română
Gruparea navală rusă din Marea Mediterană se subțiază din nou: Submarinul Ufa a părăsit portul Tartus și se îndreaptă spre Vladivostok
Navele de luptă ale Rusiei și Chinei trec de la exerciții comune, la misiuni de patrulare în Asia-Pacific
S-a scufundat Zhou. Cel mai nou submarin nuclear de atac al Chinei, cel care dă și numele clasei, s-a scufundat
Cifrele dezastrului actualizate, după ce Rusia a lansat și bombe FAB-3000. Ucraina trebuie să împingă cât mai adânc în interiorul Rusiei aviația rusă, dar are bariere
Cel mai nou submarin cu propulsie nucleară al Chinei s-a scufundat la mal (Video). Marina chineză a încercat să ascundă pierderea
Moscova amenință că va furniza rebelilor Houthi rachete antinavă P-800 Onyx, dacă Occidentul va permite Kievului să-i utilizeze armele pe teritoriul rus
F-35 e de azi și mai letal: SUA prezintă în premieră un F-35 cu o rachetă LRASM, crucială pentru contracararea Chinei. Prețul însă e slăbirea capacității stealth
Deja vu? Rușii se tem că măreața lor Flotă ar fi scoasă imediat din joc în caz de război și spun că atacul e cea mai bună apărare.
Incident în Nord: Un micuț pescador norvegian a sfidat Marina rusă. Distrugătorul Amiral Levchenko a executat foc de avertisment
De ce sunt șanse mici ca singurul portavion rus să mai iasă vreodată pe mare. Deja echipajul de pe Amiral Kuznețov a fost trimis să moară în războiul din Ucraina
Rusia și China o țin dintr-un exercițiu în altul. Cele două țări își continuă manevrele navale comune în Marea Japoniei
Statele Unite îşi îmbunătăţesc capacităţile de apărare aeriană: Distrugătoarele Arleigh Burke ale U.S. Navy primesc funcții avansate de interceptare a rachetelor inamice
Naval Group lansează la apă a doua fregată din clasa Kimon destinată Greciei: Grecii sunt foarte mulțumiți de calitățile navelor achiziţionate
Rusia încearcă să-și protejeze mai bine navele de luptă și integrează noi sisteme împotriva dronelor
Satelitul rus Abhazia schimbă macazul dinspre Rusia către Turcia. Regiunea separatistă a Georgiei oferă Turciei o bază navală ca răspuns la presiunea rusă
Au ajuns bărcile de asalt. România intră în Coaliția maritimă pentru Ucraina și stabilește facilități de instruire a ucrainenilor în țara noastră
Marina SUA vrea o flotă hibridă cu drone maritime. Succesele ucrainenilor și rebelilor Houthi, decisive în schimbarea abordării SUA
România cumpără vehicule amfibii de asalt americane. E vorba de un număr dublu de AAV-7 față de câte s-au dorit inițial

Ştiri Recomandate

Înlocuitorul tancurilor Leopard și Leclerc se realizează greu, foarte greu. Noul ,,Eurotank'', un proiect major al Franței și Germaniei, a primit termen anul 2040
Mare cât o fregată. Lituania a dezvăluit conceptul navei de patrulare de noua generație pe care vrea să o producă cu sprijin danez
Extinderea și modernizarea bazei de la Câmpia Turzii, finalizate înainte de termen. Aici e dislocată a doua escadrilă de F-16 a României și în viitor și F-35
Criza aviației strategice din Rusia: Eșecul încercărilor de „reproducere” a bombardierelor Tu-160 și Tu-22M3 la uzina aeronautică din Kazan
Navele rusești atrag atenția statelor membre NATO: Marea Britanie a monitorizat o navă de cercetare oceanografică suspectată de spionaj
Talibanii nu vor să returneze echipamentul militar american rămas în Afganistan, cu care defilează în fiecare an
Invazia rusă în Ucraina a arătat lumii importanța EW. Germania începe un program ambițios de modernizare a centrului de război electronic
Trump îl amenință pe Putin cu taxe și sprijin pentru Ucraina dacă Rusia nu negociază: „Putem face asta pe calea ușoară, sau pe cea grea”
Sunt rușii capabili să facă o breșă masivă pe front în Ucraina? Răspunsul îl dă gen. american Cavoli, comandantul suprem aliat din Europa
Eurodrone se face. Doar că viitoarea dronă de atac europeană atrage în proiect și două puteri militare din afara Europei
După retragerea franceză și pusă pe tavă influenței ruse de Wagner, noua juntă militară din Mali își propune să creeze o industrie națională de apărare
S-a schimbat comanda Grupului de Luptă al NATO din România, condus de Franța (Foto)
„Sunt doar realistă”. Rusia cheltuie 9% pe apărare, e o amenințare existențială, iar Trump are dreptate în privința cheltuielilor militare, spune șefa diplomaţiei europene
Oreshnik maschează un eșec mare al Rusiei: Racheta intercontinentală RS-28 Sarmat e „imposibil” de interceptat doar că explodează în siloz la lansare
Zelenski: În primele zile ale invaziei, mi-au dat un ultimatum cu șase condiții / Dacă ar fi ocupat Ucraina, ”listele de execuții” includeau profesori, jurnaliști, preoți
Prezența rusă în estul Mediteranei, în pericol: Acordul cu Rusia pentru închirierea portului Tartus, reziliat de noile autorități siriene
Pace în maxim 100 de zile. SUA vor să oprească definitiv războiul din Ucraina, dar Putin ar putea să respingă condițiile lui Trump
Șefa Gărzii de Coastă, amiralul Linda Lee Fagan, destituită de noua administrație americană
De ce se „tem” rușii după ce un avion american U-2 Dragon Lady a survolat Marea Neagră. Două mari gazoducte ar fi în mare pericol
Ceangăii: între mit și realitate. Cum apartenența la o etnie poate fi folosită de grupuri care militează pentru autonomia Ținutului Secuiesc
”Groenlanda nu este necesară pentru noi, ci pentru securitatea internațională”. Trump crede că Danemarca nu este capabilă să păstreze insula
Gazul rusesc va continua să curgă spre Ungaria. Gazoductul Turk Stream rămâne funcțional, asigură Peter Szijjarto
Zelenski se vrea un unificator al unei Europe tot mai dezbinate în politica de securitate: Europa are nevoie de propria sa versiune a ,,Iron Dome''
Expert ucrainean: Micile avansuri tactice ale Forțelor Armate ale Federației Ruse pe frontul din Ucraina se transformă în succese operativ-tactice
Compania germană de apărare KNDS Deutschland, joint-venture cu unul dintre reprezentanții complexului industrial de apărare ucrainean
Franța acordă mari șanse celui mai negru scenariu de securitate? Președintele Macron vrea să actualizeze Evaluarea Strategică Națională
U.E spune că este pregătită să negocieze cu Trump pentru a menține parteneriatul transatlantic: Avem schimburi comerciale de 1,5 trilioane de euro
Discursul lui Trump a încins linia telefonică între Moscova și Beijing: Avem încredere unul în altul și avem aceleași opinii, au precizat Putin și Xi Jinping
Rusia dă târcoale rețelelor de comunicații din Europa. Aviația militară a Portugaliei, alarmată de o navă rusă de cercetare (Foto)
IDF lansează o operațiune de combatere a terorismului în Cisiordania / Șeful Statului Major General al Armatei Israeliene a anunțat că va demisiona
Cât de mult a crescut Armata României? În 2024, progresele au fost majore, dar obiectivul unei armate de 120.000 de militari e departe
SUA numesc clar Rusia „agresor”, însă războiul trebuie încheiat. Trump suspendă ajutoarele externe ordonând un audit, dar Ucraina ar putea avea o portiță
pixel