Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
România, studiu de caz pentru Ucraina. Țara noastră - model pentru viitorii piloți de F-16 ai Ucrainei
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene Ucrainene rezistă de mai bine de șase luni zile aviaţiei militare ruse care, din punct de vedere al numărului de aparate de zbor, este net superioară. Cu toate acestea, există în rândul unor oficiali americani unele îngrijorări legate de faptul că Rusia ar putea obține superioritatea aeriană pe măsură ce războiul se prelungește, dacă piloții ucraineni nu sunt echipați și instruiți să piloteze avioane occidentale moderne, cum ar fi F-16.
Un F-16 românesc și un MiG-21 Lancer, sursă foto: Mihai Zamfirescu via Baza 86 Aeriană Borcea @ROAF @Forțele Aeriene Române
Un F-16 românesc și un MiG-21 Lancer, sursă foto: Mihai Zamfirescu via Baza 86 Aeriană Borcea @ROAF @Forțele Aeriene Române

Potrivit publicaţiei Air Force Magazine, România poate fi luată drept model pentru cum decurge pregătirea şi trecerea piloţilor de la manşa unor avioane de tip sovietic la unele occidentale.

Comandamentul pentru pregătire aeriană al Forțelor Aeriene ale SUA are chiar un curs pentru piloții națiunilor partenere și aliate care ar putea fi adaptat pentru Ucraina.

La Baza Morris Air Naţional Guard, în Arizona, piloții est-europeni din Polonia, România, Bulgaria și Slovacia urmează de peste două decenii cursul de șase luni, numit ANG - Internaţional Iniţial Qualification Course (Advanced).

Publicaţia Airforce Magazine precizează că tinerii piloți români de astăzi nu au zburat niciodată cu avioane MiG, care sunt în curs de retragere din serviciul Forțelor Aeriene Române -  acestea încearcă să își extindă flota de avioane F-16 și, în cele din urmă, să cumpere F-35.

Statele Unite și aproximativ 50 de parteneri internaționali ajută deja Ucraina să își modernizeze forțele militare cu armament occidental, la standarde NATO. Dar, deși Ucraina a cerut în repetate rânduri avioane de luptă occidentale, această cerere a rămas până acum fără răspuns.

Oficialii americani, inclusiv Chrissy Houlahan, veteran al Forțelor Aeriene, au cerut Departamentului american al Apărării să înceapă pregătirea piloților ucraineni pe F-16, anticipând că avioanele vor fi oferite în cele din urmă. Un proiect de lege blocat în prezent în Congres ar oferi 100 de milioane de dolari pentru această pregătire.

 

Piloții români ar putea fi un model pentru pregătirea Ucrianei pentru F-16

 

Colonelul Brant A. Putnam, comandant în cadrul Escadrilei 162 a U.S. Air Force, precizează într-un interviu acordat în iulie pentru Air Force Magazine  că a văzut generații de piloți de vânătoare din Europa de Est, cum ar fi cei din România, absolvind programele de pregătire din SUA, și crede că ucrainenii ar excela în cadrul acestui program.

"Pe baza a ceea ce am auzit, cred că s-ar potrivi perfect cu ceea ce facem noi aici", a declarat colonelul Brant pentru Air Force Magazine.

După mai bine de două zeci de ani în care au urmat acelaşi tip de pregătire, tinerii piloţi din fostele țări ale Pactului de la Varșovia, precum Polonia și România, s-au schimbat. "Acești tineri ... nu au pilotat niciun avion rusesc", a spus Putnam.

"De obicei, engleza lor este mai bună, iar noi îi ducem la cursul de bază și sunt, din toate punctele de vedere, la fel ca tinerii americani care se antrenează alături de ei", a mai precizat colonelul american.

Cu toate acestea, pentru a face trecerea de la aeronavele rusești la cele occidentale, este nevoie de o schimbare de mentalitate. "Nu este ușor", a spus el.

"Depinde foarte mult de cât timp au fost antrenați pe MiG-uri, pentru că o mare parte din ceea ce vine odată cu antrenamentul lor este mentalitatea lor. Ei nu iau multe decizii. Nu sunt obișnuiți să fie flexibili", a spus colonelul Putnam.

Dar în cadrul programului de pregătire oferit de Forțelor Aeriene ale SUA, piloții trebuie să învețe să ca ei sunt factori de decizie.

"Ei nu pot sta în avion și doar să piloteze și să aștepte să li se spună ce să facă", a spus Putnam. "Ei trebuie să își controleze cu responsabilitate aeronava și să se gândească la ceea ce trebuie să realizeze."

 

„Înainte am fost pregătit în mentalitatea de a pilota MiG-21. Să treci la F-16 e diferit”

 

Căpitanul Alexandru Beraczko, pilot al Forțelor Aeriene Române, în vârstă de 28 de ani, este unul dintre cei doi români care urmează acum cursurile de pregătire în Arizona. Anterior, el a participat la programe ale Forțelor Aeriene ale SUA la bazele Lackland și Randolph Air Force, Texas, la baza Columbus Air Force Base, Miss, și la baza Vance Air Force Base, Okla.

„Înainte am fost pregătit în mentalitatea de a pilota MiG-21”, a spus Beraczko, care este familiarizat și cu MiG-29, un model de avion folosit intens de Forţele Aeriene Ucrainene.

"Să treci la F-16 de la MiG-29 - este ceva diferit", a declarat Beraczko pentru Air Force Magazine. "Afișajul heads-up display-ului, chiar și rachetele pe care le utilizează, au caracteristici diferite, informații diferite. Țineți cont de faptul că trebuie să aplici tactici diferite. Tacticile aeriene sunt diferite", a mai spus pilotul roman.

De la instruirea piloților și mecanicilor la infrastructură necesară și până la un număr suficient de aeronave de rezervă, România a lucrat la tranziția către F-16 aproape 10 ani.

"Chiar și noi ne luptăm în acest moment, și am început să îmbunătățim și să obținem F-16 acum vreo șapte sau opt ani, și încă nu am ajuns acolo", a spus Beraczko. "Suntem atât de aproape; vrem și dorim să fim acolo că personal, ca întreținere, chiar ca forță".

Un purtător de cuvânt al U.S Air Force a precizat că piloții care sunt pregătiți în Statele Unite încep, de obicei, cu câteva săptămâni de pregătire în avionul de antrenament T-6 Texan II, după care urmează câteva luni în avionul T-38 Talon. După finalizarea primei etape de pregătire, pilotul se poate înscrie la cursul de bază pentru piloți de vânătoare.

Mare parte din acest curs se desfășoară pe avionul F-16C, deoarece majoritatea piloților vor zbura cu avioane monoloc când se vor întoarce să piloteze aeronavele achiziţionate de ţările lor.

După absolvire acestui curs se recomandă că piloții să continue să acumuleze, sub o atentă supraveghere, aproximativ de 500 de ore de zbor.

 

Ucraina are nevoie, în primul rând, de avioane de luptă multirol F-16, F-15 sau F-18 

 

La nici două zile după ce revista Time a publicat informaţiile legate de centrul de antrenament pentru avioanele A-10 Thunderbolt din Ucraina, Forțele Aeriene Ucrainene au venit imediat cu precizări.

Biroul de presă al Forțelor Aeriene Ucrainene a explicat că echipamentele - simulatoarele de zbor - au fost testate de specialiştii săi, dar în prezent nu se derulează vreo pregătire planificată a piloților ucraineni pentru acest tip de avion. După cum reiese din materialul revistei Time, în momentul de față nu există o decizie clară cu privire la furnizarea de avioane de atac A-10 în Ucraina.

Potrivit lui Ignat, comandantul șef al Forțelor Armate Ucrainene a desemnat un grup de experți care lucrează pe probleme de înzestrare militară pentru Forțelor Aeriene Ucrainene.

Conform concluziilor grupului de experţi, Forțelor Aeriene Ucrainene au mare nevoie în acest moment să primească avioane de luptă multi-rol de provenienţă occidentală, care vor putea îndeplini o gamă largă de sarcini în condițiile existente ale ostilităților.

În același timp, acest lucru nu exclude întărirea în continuare a aviației de atac pentru sprijinirea directă a trupelor terestre, explică purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene.

„În prezent, Forțele Aeriene Ucrainene au nevoie, în primul rând, de o aeronavă multi-rol capabilă să îndeplinească diverse sarcini: să combată eficient amenințările aeriene, în special rachetele de croazieră și UAV-urile, dar în același timp să îndeplinească misiuni de atac asupra țintelor terestre. Preferate sunt, în special, avioanele de vânătoare multi-rol F-16, F-15 sau F-18 de fabricație americană cu anumite modificări, sau omologii lor europeni (n.r. Eurofighter Typhoon, Gripen sau Dassault Rafale), a spus Iuri Ignat.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

O nouă rachetă pentru „uriașa” flotă de 20 de avioane Su-57. Rusia prezintă misterios un „proiect secret” care să răspundă armelor F-35 sau F-22
Franța și India semnează cel mai mare acord militar încheiat între cele două țări. Obiectivul principal: Rafale M
Aviația ucraineană distruge un centru rusesc de control al dronelor FPV (Video): Atacul a fost efectuat de un MiG-29, echipat cu două bombe ghidate AASM HAMMER
Confruntată cu o cerere uriașă, SUA intenționează să producă peste 100.000 de rachete HIMARS în următorii ani
Ce trebuie să învățăm din complicatul drum al Turciei către Eurofighter. Încă scrie „drum închis” în germană pe ușa care duce la Eurofighter
Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia
Cehia își asigură tranziția la F-35: Contractul Gripen urmează să fie prelungit până în 2035, dar în condiții avantajoase
Francezii dau lovitura și bat palma cu o putere militară mondială: Mega contract pentru 26 de Rafale M, versiunea pentru portavioane, pentru a ține piept Chinei
Un bombardier Tu-22, distrus imediat după aterizare în Rusia, de o dronă ucraineană. Sau cum să pierzi 100 de milioane de euro din cauza unei banale drone
”Ne vom ține de cuvânt”. Deși a promis Ucrainei cele mai multe F-16, Belgia e nevoită să amâne transferul până la momentul F-35

Ştiri Recomandate

Rușii susțin că au intrat în regiunea ucraineană Dnipropetrovsk, dar Ucraina nu confirmă. Medvedev luat de val are o altă ieșire necontrolată
Cum a fost doborât de fapt avionul Su-35 rus în interiorul Rusiei? Cele trei scenarii posibile, inclusiv o rachetă aer-aer AIM-120 lansată de un F-16
Care a fost factorul decisiv care a adus într-un final „victoria” avioanelor Gripen în fața F-16 Viper, după 10 ani de înfrângeri pe linie
Proteste violente antimigrație în SUA. Într-un gest fără precedent în ultimele decenii Trump a desfășurat Garda Națională într-un stat al SUA
Armata ocupantului rus acționând în Ucraina. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
EXCLUSIV
Fota: Dacă rușii vor face o porcărie vor declanșa războiul în următorii 2 ani. Urmează o perioadă critică pentru România și Europa
Trump se abține să critice China pentru ajutorul acordat Rusiei în război. Strategia SUA în relația cu „dragonul” nu are Ucraina ca obiectiv principal
Ucrainenii au testat cu succes o nouă rachetă bailistică direct pe ruși. După un zbor de 300 km, racheta a lovit un punct de comandă rusesc
Greta Thunberg încearcă să intre în Fâșia Gaza
România cumpără răspunsul spaniol la celebrul Humvee american. Valoarea contractului pentru 24 de blindate VAMTAC
Coșmar fără sfârșit pentru aviația militară rusă: Un Su-35, cel mai promovat avion rus, tocmai ce a fost doborât de ucraineni, chiar în interiorul Rusiei
Moscova îl acuză pe Merz că Germania creează condiții pentru o nouă confruntare militară cu Rusia
Fiica lui Kellogg se adresează tatălui său după bombardarea masivă a Ucrainei „E o noapte zgomotoasă la Kiev, tată! Iar sentimentul tuturor e că rușii nu vor pace!”
AbramsX va fi un monstru printre tancuri, dar e oare suficient? De ce sunt unii sceptici în SUA și cântă deja prohodul noului Abrams
Cristi Diaconescu: Rușii mi-au spus direct că vor să ajungă la Gurile Dunării. Ce alt argument mai bun ar fi pentru a sprijini acum Ucraina?
Merz: Unii din liderii politici aflați la conducerea SUA nu înțeleg amploarea cu care se reînarmează Rusia
E război între Elon Musk și Donald Trump. De ce rebeliunea lui Musk ar putea avea consecințe politice mari pentru președintele SUA în 2026
Ucraina a expus vulnerabilitatea mașinii de război ruse iar aliații își iau notițe. Pe front lucrurile sunt clare: Rusia nici măcar nu se pregătește de pace
USIDHR vine în premieră în România, din SUA, și oferă cursuri de formare diplomatică pentru viitorii lideri internaționali
Su-57, pe repede înainte sau „producția record la hectar”: Rusia se laudă că va livra Su-57 către primul său client străin la nici 3 luni de la semnarea contractului
Membri ai forțelor armate germane transportă un sistem de arme Taurus în timpul Expoziției Aerospațiale Internaționale (ILA) din Schoenefeld pe 30 mai 2016. Sursa foto: TOBIAS SCHWARZ via Getty Images.
EXCLUSIV
Europa, vulnerabilă fără umbrela de securitate a SUA: Noi, europenii, nu avem suficiente sisteme de rachete pentru a descuraja singuri Rusia
Apetitul insațiabil al lui Putin pentru război: Chiar dacă luptele din Ucraina s-ar încheia, reînarmarea va rămâne în centrul economiei ruse
Atac masiv asupra aeroportului din Briansk, Rusia (Foto/Video): Rezultatul, explozii puternice și distrugerea aviației de transport militar
Vești bune de peste Atlantic - Merz mulțumit de rezultatele întâlnirii cu Trump
Rușii se răzbună pentru loviturile dronelor ucrainene asupra aerodromurilor: Ucraina a fost supusă celui mai violent atac de la începutul conflictului
Forțele Aeriene ale SUA au testat cu succes noua armă anti-navă QUICKSINK: Să fie aceasta soluţia pentru descurajarea Marinei chineze?
Marea Britanie intenționează să cumpere două unități de armă laser DragonFire în valoare de 240 de milioane de lire sterline
Rușii au ascuns Lebăda Albă de frica ”portavioanelor” pe roți ale Ucrainei: Bombardierul strategic Tu-160, trimis la o bază fără drumuri de acces situată la 500 km de granița cu Statele Unite
Expertul în studii de securitate Iulian Fota, fost consilier prezidențial pe probleme de securitate națională și secretar de stat în MAE
EXCLUSIV
Nu mai e timp de pierdut: Marea Neagră și obiectivele României cu războiul readus de Rusia la ușa noastră | Iulian Fota, la Obiectiv EuroAtlantic
NATO nu se zdruncină. SUA mențin tradiția ocupării funcției de SACEUR și au nominalizat: Cine e gen. Alexus G. Grynkewich, pilot de F-16 și F-22, propunerea SACEUR
Inevitabilul s-a întâmplat: Trump și Musk s-au certat, iar motivul a fost megaproiectul de lege bugetar
Armament pentru viitoarele F-35 ale Germaniei: Rachete americane JSM care vor fi produse în Europa
Rușii au aruncat Su-57 în „luptă” cu F-35 lăsând multă lume cu gura deschisă: Pentru a avea șanse în fața F-35, Rusia ridică ștacheta
pixel