Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
România, studiu de caz pentru Ucraina. Țara noastră - model pentru viitorii piloți de F-16 ai Ucrainei
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene Ucrainene rezistă de mai bine de șase luni zile aviaţiei militare ruse care, din punct de vedere al numărului de aparate de zbor, este net superioară. Cu toate acestea, există în rândul unor oficiali americani unele îngrijorări legate de faptul că Rusia ar putea obține superioritatea aeriană pe măsură ce războiul se prelungește, dacă piloții ucraineni nu sunt echipați și instruiți să piloteze avioane occidentale moderne, cum ar fi F-16.
Un F-16 românesc și un MiG-21 Lancer, sursă foto: Mihai Zamfirescu via Baza 86 Aeriană Borcea @ROAF @Forțele Aeriene Române
Un F-16 românesc și un MiG-21 Lancer, sursă foto: Mihai Zamfirescu via Baza 86 Aeriană Borcea @ROAF @Forțele Aeriene Române

Potrivit publicaţiei Air Force Magazine, România poate fi luată drept model pentru cum decurge pregătirea şi trecerea piloţilor de la manşa unor avioane de tip sovietic la unele occidentale.

Comandamentul pentru pregătire aeriană al Forțelor Aeriene ale SUA are chiar un curs pentru piloții națiunilor partenere și aliate care ar putea fi adaptat pentru Ucraina.

La Baza Morris Air Naţional Guard, în Arizona, piloții est-europeni din Polonia, România, Bulgaria și Slovacia urmează de peste două decenii cursul de șase luni, numit ANG - Internaţional Iniţial Qualification Course (Advanced).

Publicaţia Airforce Magazine precizează că tinerii piloți români de astăzi nu au zburat niciodată cu avioane MiG, care sunt în curs de retragere din serviciul Forțelor Aeriene Române -  acestea încearcă să își extindă flota de avioane F-16 și, în cele din urmă, să cumpere F-35.

Statele Unite și aproximativ 50 de parteneri internaționali ajută deja Ucraina să își modernizeze forțele militare cu armament occidental, la standarde NATO. Dar, deși Ucraina a cerut în repetate rânduri avioane de luptă occidentale, această cerere a rămas până acum fără răspuns.

Oficialii americani, inclusiv Chrissy Houlahan, veteran al Forțelor Aeriene, au cerut Departamentului american al Apărării să înceapă pregătirea piloților ucraineni pe F-16, anticipând că avioanele vor fi oferite în cele din urmă. Un proiect de lege blocat în prezent în Congres ar oferi 100 de milioane de dolari pentru această pregătire.

 

Piloții români ar putea fi un model pentru pregătirea Ucrianei pentru F-16

 

Colonelul Brant A. Putnam, comandant în cadrul Escadrilei 162 a U.S. Air Force, precizează într-un interviu acordat în iulie pentru Air Force Magazine  că a văzut generații de piloți de vânătoare din Europa de Est, cum ar fi cei din România, absolvind programele de pregătire din SUA, și crede că ucrainenii ar excela în cadrul acestui program.

"Pe baza a ceea ce am auzit, cred că s-ar potrivi perfect cu ceea ce facem noi aici", a declarat colonelul Brant pentru Air Force Magazine.

După mai bine de două zeci de ani în care au urmat acelaşi tip de pregătire, tinerii piloţi din fostele țări ale Pactului de la Varșovia, precum Polonia și România, s-au schimbat. "Acești tineri ... nu au pilotat niciun avion rusesc", a spus Putnam.

"De obicei, engleza lor este mai bună, iar noi îi ducem la cursul de bază și sunt, din toate punctele de vedere, la fel ca tinerii americani care se antrenează alături de ei", a mai precizat colonelul american.

Cu toate acestea, pentru a face trecerea de la aeronavele rusești la cele occidentale, este nevoie de o schimbare de mentalitate. "Nu este ușor", a spus el.

"Depinde foarte mult de cât timp au fost antrenați pe MiG-uri, pentru că o mare parte din ceea ce vine odată cu antrenamentul lor este mentalitatea lor. Ei nu iau multe decizii. Nu sunt obișnuiți să fie flexibili", a spus colonelul Putnam.

Dar în cadrul programului de pregătire oferit de Forțelor Aeriene ale SUA, piloții trebuie să învețe să ca ei sunt factori de decizie.

"Ei nu pot sta în avion și doar să piloteze și să aștepte să li se spună ce să facă", a spus Putnam. "Ei trebuie să își controleze cu responsabilitate aeronava și să se gândească la ceea ce trebuie să realizeze."

 

„Înainte am fost pregătit în mentalitatea de a pilota MiG-21. Să treci la F-16 e diferit”

 

Căpitanul Alexandru Beraczko, pilot al Forțelor Aeriene Române, în vârstă de 28 de ani, este unul dintre cei doi români care urmează acum cursurile de pregătire în Arizona. Anterior, el a participat la programe ale Forțelor Aeriene ale SUA la bazele Lackland și Randolph Air Force, Texas, la baza Columbus Air Force Base, Miss, și la baza Vance Air Force Base, Okla.

„Înainte am fost pregătit în mentalitatea de a pilota MiG-21”, a spus Beraczko, care este familiarizat și cu MiG-29, un model de avion folosit intens de Forţele Aeriene Ucrainene.

"Să treci la F-16 de la MiG-29 - este ceva diferit", a declarat Beraczko pentru Air Force Magazine. "Afișajul heads-up display-ului, chiar și rachetele pe care le utilizează, au caracteristici diferite, informații diferite. Țineți cont de faptul că trebuie să aplici tactici diferite. Tacticile aeriene sunt diferite", a mai spus pilotul roman.

De la instruirea piloților și mecanicilor la infrastructură necesară și până la un număr suficient de aeronave de rezervă, România a lucrat la tranziția către F-16 aproape 10 ani.

"Chiar și noi ne luptăm în acest moment, și am început să îmbunătățim și să obținem F-16 acum vreo șapte sau opt ani, și încă nu am ajuns acolo", a spus Beraczko. "Suntem atât de aproape; vrem și dorim să fim acolo că personal, ca întreținere, chiar ca forță".

Un purtător de cuvânt al U.S Air Force a precizat că piloții care sunt pregătiți în Statele Unite încep, de obicei, cu câteva săptămâni de pregătire în avionul de antrenament T-6 Texan II, după care urmează câteva luni în avionul T-38 Talon. După finalizarea primei etape de pregătire, pilotul se poate înscrie la cursul de bază pentru piloți de vânătoare.

Mare parte din acest curs se desfășoară pe avionul F-16C, deoarece majoritatea piloților vor zbura cu avioane monoloc când se vor întoarce să piloteze aeronavele achiziţionate de ţările lor.

După absolvire acestui curs se recomandă că piloții să continue să acumuleze, sub o atentă supraveghere, aproximativ de 500 de ore de zbor.

 

Ucraina are nevoie, în primul rând, de avioane de luptă multirol F-16, F-15 sau F-18 

 

La nici două zile după ce revista Time a publicat informaţiile legate de centrul de antrenament pentru avioanele A-10 Thunderbolt din Ucraina, Forțele Aeriene Ucrainene au venit imediat cu precizări.

Biroul de presă al Forțelor Aeriene Ucrainene a explicat că echipamentele - simulatoarele de zbor - au fost testate de specialiştii săi, dar în prezent nu se derulează vreo pregătire planificată a piloților ucraineni pentru acest tip de avion. După cum reiese din materialul revistei Time, în momentul de față nu există o decizie clară cu privire la furnizarea de avioane de atac A-10 în Ucraina.

Potrivit lui Ignat, comandantul șef al Forțelor Armate Ucrainene a desemnat un grup de experți care lucrează pe probleme de înzestrare militară pentru Forțelor Aeriene Ucrainene.

Conform concluziilor grupului de experţi, Forțelor Aeriene Ucrainene au mare nevoie în acest moment să primească avioane de luptă multi-rol de provenienţă occidentală, care vor putea îndeplini o gamă largă de sarcini în condițiile existente ale ostilităților.

În același timp, acest lucru nu exclude întărirea în continuare a aviației de atac pentru sprijinirea directă a trupelor terestre, explică purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene.

„În prezent, Forțele Aeriene Ucrainene au nevoie, în primul rând, de o aeronavă multi-rol capabilă să îndeplinească diverse sarcini: să combată eficient amenințările aeriene, în special rachetele de croazieră și UAV-urile, dar în același timp să îndeplinească misiuni de atac asupra țintelor terestre. Preferate sunt, în special, avioanele de vânătoare multi-rol F-16, F-15 sau F-18 de fabricație americană cu anumite modificări, sau omologii lor europeni (n.r. Eurofighter Typhoon, Gripen sau Dassault Rafale), a spus Iuri Ignat.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

NATO se va concentra pe „scenarii de luptă realiste” în exercițiul aerian Ramstein Flag 2025: Exercițiul are loc în timp ce SUA și-au exprimat scepticismul față de aliaţii din Europa
E momentul avioanelor de ultimă generație în SUA: U.S. Navy urmează să anunțe câștigătorul programului F/A-XX Next-Gen Stealth Fighter, înlocuitorul F/A-18 Super Hornet
Sukhoi-urile rusești au o problemă în plus: Ucrainenii vor putea folosi avioane de avertizare timpurie Saab 340B, imediat ce F-16 vor primi câteva modificări
Cine va fi primul? La doar câteva zile după ce SUA au anunțat F-47, China publică noi fotografii cu avionul ei de generația a 6-a
Pe fondul tensiunilor cu state aliate, SUA propun Turciei revenirea la F-35. Dar vor sistemele rusești S-400 dezasamblate în baze americane
Suedia propune aliaților europeni să înlocuiască Boeing E-3 Sentry AWACS cu ”GlobalEye”, cele mai moderne aeronave de supraveghere de la Saab
Revenit dintr-o misiune de luptă din Ucraina, un bombardier rusesc Su-34 a aterizat “pe burtă” din cauza unei probleme tehnice (Video)
Avioanele F-16 ale Ucrainei, „interzise” camerelor. Ucraina le cere civililor să evite să filmeze aeronavele în zbor pentru ca acestea să nu devină „ținte” pentru Rusia
Tot ce știm despre Boeing F-47 NGAD: Primul avion de vânătoare din lume de generația a 6-a este aici şi schimbă total rolul pilotului
E aglomerație mare deasupra litoralului românesc. Al patrulea stat aliat și-a trimis în regiune aviația militară în misiuni de cercetare
După ce a rămas fără acces la F-35, Turcia intră în faza de negociere pentru achiziţia de avioane Eurofighter
“Încă un act rusesc de intimidare”: Un avion de patrulare francez Atlantique 2 a fost luat ca țintă pentru a doua oară de un radar rusesc de conducere a focului în Marea Baltică
Franța își va extinde capacitatea de descurajare nucleară în contextul viitorului incert al Europei: Consolidarea arsenalului nuclear francez va fi bine primită în cercurile europene
Dogfight în spațiu. SUA dezvăluie că unii sateliți chinezi exersează manevre complexe de luptă spațială
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă
Forțele Aeriene Taiwaneze nu se lasă intimidate de exercițiile militare ale Chinei (Foto): Avioanele de luptă F-16 au stat cu ochii pe cele mai performante drone chinezeşti
Poate Europa să înlocuiască F-35? Deocamdată pare imposibil, niciunul dintre cele trei de avioane europene nu are capacități de generația a 5-a
Rusia e cu ochii pe Baza 116: Zeci de avioane franceze Rafale F5 cu rachete hipersonice nucleare ASN4G vor „ținti” spre Federație
Ucraina a primit un nou lot de avioane F-16, dar nu oferă mai multe detalii. Din ce țară provin cel mai probabil F-urile sosite recent la Kiev
Prima putere militară care spune „nu” avioanelor J-35. „F-35-ul chinezesc” încă nu convinge
Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea
EXCLUSIV
Azi mai mult ca niciodată reapare întrebarea ce ar fi fost dacă România alegea avioane Gripen noi și nu F-16. „Mereu există compromisuri”
Activități neobișnuite ale americanilor deasupra Mării Negre: Pentru prima dată după mulți ani au zburat în regiune două avioane RC-135V Rivet Joint și un P-8 Poseidon
Veste bună: Europa, la doar câțiva ani distanță de rachetele TP15 și RJ10 care străpung apărarea antiaeriană inamică. „Super rachete” pentru Super Rafale
“Radarele zburătoare” rusești A-50U au fost semnalate pe direcția Sumy: Apariția acestora în zonă poate indica pregătirea unor noi acțiuni ofensive în regiune
Franța nu doar că nu slăbește ajutorul pentru Ucraina, dar accelerează puternic: Mai multe avioane Mirage 2000-5F și posibilitatea ca alte țări să livreze și ele
Algeria, care a semnat recent cu Rusia pentru Su-57, a primit și avioane Su-35. Devine al doilea client extern după China iar o a treia țară se pregătește și ea
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
EXCLUSIV
Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
F-35, victima efectului de domino: Canada a anunțat și ea că analizează posibilitatea de a renunța la F-35. Pentru SUA ar fi o lovitură de 13 mld. de dolari
Există viață și după F-35. Turcia alege oficial Eurofighter, dar în cea mai modernă versiune posibilă: Tranche 4 cu radar AESA
Bombardiere rusești cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 au patrulat deasupra Mării Baltice. Avioane de vânătoare occidentale au escortat aparatele ruse

Ştiri Recomandate

Forțele americane nu pleacă din Europa. Toate calculele arată că pericolul militar rusesc rămâne în continuare foarte mare
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
A refuzat România un proiect comun de producere de proiectile cu Ucraina? Proiectul era bazat pe idei și tehnologii ucrainene
Rusia are stocurile de tancuri, drone și rachete asigurate pe jumătate și o mare problemă. Ce este tantalul, minereul critic de care rușii au nevoie urgent
„Lupii Nopții” ruși amenință Europa: „Motocicliștii lui Putin” au plantat la granița cu Polonia puieți de alun, aluzie la„arma-minune” a Rusiei
Dacă ați crezut că e „aglomerație” de obuziere de 155 mm, tocmai a mai apărut unul: Nemesis, cel mai nou produs de pe piață țintește înlocuirea unui obuzier consacrat
Trump ar putea participa la discuțiile de la Istanbul, iar Orban pregătește terenul negocierilor: Nimeni nu vrea să recunoască, dar am pierdut războiul din Ucraina
Rușii au început să folosească o nouă rachetă de croazieră pe frontul din Ucraina (Foto/Video): Componente de la companii străine ajung în continuare pe mâna industriei ruse de apărare
Pas istoric în reconcilierea turco-kurdă: Partidul Muncitorilor din Kurdistan (PKK) a anunțat că se autodizolvă
Fostul comandant al forţelor armate ucrainene avertizează statele occidentale: Strategiile militare ale NATO, depăşite de provocările pe care le aduce războiul modern
SUA au dat undă verde pentru vânzarea a șase elicoptere Chinook către EAU
Trupe rusești la granița cu Finlanda? Noi imagini din satelit relevă o „activitate tot mai intensă” în locații-cheie aflate în coasta NATO
Contractul pentru noi vehicule de luptă: Programul militar, descris drept o „prioritate” de MApN, are sau nu deja un favorit?
Marea Britanie, îndemnată să-şi mărească arsenalul nuclear pentru a rămâne o putere militară relevantă în faţa Rusiei şi Chinei
Unitatea Occidentului mai primește o lovitură. Liderii europeni cer armistițiu în Ucraina, însă Trump presează pentru negocieri necondiționate, de parcă ar avea o înțelegere secretă cu Putin
Capitularea necondiționată a Germaniei Naziste, o poveste complicată de ruși, în scop propagandistic
Aici s-a ajuns: F-35, în sala de judecată. Un grup de organizații activiste au dat în judecată Marea Britanie pentru că furnizează Israelului piese de F-35
Sabotaj la alt nivel: Serviciile ruse, implicate într-un incendiu masiv care a mistuit un mall din Varșovia. Polonia închide un consulat rus ca răspuns
Trump promite tranzacții de trilioane cu Orientul Mijlociu, însă neglijarea conflictului din Gaza ar putea slăbi influența americană în regiune
Ungaria anulează discuțiile cu Ucraina privind minoritățile naționale. Budapesta, deranjată de acuzațiile de spionaj aduse de Kiev
UE vrea ca industriile de apărare europeană și ucraineană să producă împreună mai mult
Practic nu au știut ce i-a lovit: Primul avion Rafale doborât într-un dogfight a intrat într-o ambuscadă și a fost lovit de o rachetă PL-15 lansată de la mare distanță
România face pași importanți pentru a ține pasul în cel mai tehnologizat domeniu militar: Un adevărat ocean electromagnetic, coloana vertebrală a erei informaționale
De ce au instalat israelienii sisteme de protecție activă în grabă pe tancuri Merkava Mk.3 Astfel de sisteme sunt punctul forte al Israelului
”KGB 2.0”. Kremlinul a adunat cele mai temute structuri de informații rusești pentru a forma o ”unitate anti-Occident”
Cel mai scump cadou din istorie: Qatarul îi oferă lui Trump un Boeing 747-8, pe care Președintele SUA dorește să-l transforme temporar în Air Force One
Singurul om care a contat cu adevărat pentru Putin la parada din Piața Roșie. Fără el, Rusia ar fi pierdut demult războiul
Negocieri de pace fără armistițiu prealabil în Ucraina? Mesaj ferm din partea celor mai importanți susținători europeni ai Ucrainei
Polonia are și norocul unor vecini puternici care să o apere. Prima țară care a finalizat programul F-35 deschide umbrelea deasupra Poloniei
Germania copiază modelul României? Bundeswehr nu va mai face publice detalii despre livrările de arme către Ucraina
”Frankensam” are de acum un nume: Raven. Sistemul antiaerian folosește rachete ASRAAM, luate de la vechile avioane Tornado
SUA și China, discuții pentru ”dezescaladarea” războiului comercial. Trump: Am convenit asupra Marii Resetări
Corupția rămâne o amenințare internă gravă pentru apărarea Ucrainei
pixel