Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
România, studiu de caz pentru Ucraina. Țara noastră - model pentru viitorii piloți de F-16 ai Ucrainei
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene Ucrainene rezistă de mai bine de șase luni zile aviaţiei militare ruse care, din punct de vedere al numărului de aparate de zbor, este net superioară. Cu toate acestea, există în rândul unor oficiali americani unele îngrijorări legate de faptul că Rusia ar putea obține superioritatea aeriană pe măsură ce războiul se prelungește, dacă piloții ucraineni nu sunt echipați și instruiți să piloteze avioane occidentale moderne, cum ar fi F-16.
Un F-16 românesc și un MiG-21 Lancer, sursă foto: Mihai Zamfirescu via Baza 86 Aeriană Borcea @ROAF @Forțele Aeriene Române
Un F-16 românesc și un MiG-21 Lancer, sursă foto: Mihai Zamfirescu via Baza 86 Aeriană Borcea @ROAF @Forțele Aeriene Române

Potrivit publicaţiei Air Force Magazine, România poate fi luată drept model pentru cum decurge pregătirea şi trecerea piloţilor de la manşa unor avioane de tip sovietic la unele occidentale.

Comandamentul pentru pregătire aeriană al Forțelor Aeriene ale SUA are chiar un curs pentru piloții națiunilor partenere și aliate care ar putea fi adaptat pentru Ucraina.

La Baza Morris Air Naţional Guard, în Arizona, piloții est-europeni din Polonia, România, Bulgaria și Slovacia urmează de peste două decenii cursul de șase luni, numit ANG - Internaţional Iniţial Qualification Course (Advanced).

Publicaţia Airforce Magazine precizează că tinerii piloți români de astăzi nu au zburat niciodată cu avioane MiG, care sunt în curs de retragere din serviciul Forțelor Aeriene Române -  acestea încearcă să își extindă flota de avioane F-16 și, în cele din urmă, să cumpere F-35.

Statele Unite și aproximativ 50 de parteneri internaționali ajută deja Ucraina să își modernizeze forțele militare cu armament occidental, la standarde NATO. Dar, deși Ucraina a cerut în repetate rânduri avioane de luptă occidentale, această cerere a rămas până acum fără răspuns.

Oficialii americani, inclusiv Chrissy Houlahan, veteran al Forțelor Aeriene, au cerut Departamentului american al Apărării să înceapă pregătirea piloților ucraineni pe F-16, anticipând că avioanele vor fi oferite în cele din urmă. Un proiect de lege blocat în prezent în Congres ar oferi 100 de milioane de dolari pentru această pregătire.

 

Piloții români ar putea fi un model pentru pregătirea Ucrianei pentru F-16

 

Colonelul Brant A. Putnam, comandant în cadrul Escadrilei 162 a U.S. Air Force, precizează într-un interviu acordat în iulie pentru Air Force Magazine  că a văzut generații de piloți de vânătoare din Europa de Est, cum ar fi cei din România, absolvind programele de pregătire din SUA, și crede că ucrainenii ar excela în cadrul acestui program.

"Pe baza a ceea ce am auzit, cred că s-ar potrivi perfect cu ceea ce facem noi aici", a declarat colonelul Brant pentru Air Force Magazine.

După mai bine de două zeci de ani în care au urmat acelaşi tip de pregătire, tinerii piloţi din fostele țări ale Pactului de la Varșovia, precum Polonia și România, s-au schimbat. "Acești tineri ... nu au pilotat niciun avion rusesc", a spus Putnam.

"De obicei, engleza lor este mai bună, iar noi îi ducem la cursul de bază și sunt, din toate punctele de vedere, la fel ca tinerii americani care se antrenează alături de ei", a mai precizat colonelul american.

Cu toate acestea, pentru a face trecerea de la aeronavele rusești la cele occidentale, este nevoie de o schimbare de mentalitate. "Nu este ușor", a spus el.

"Depinde foarte mult de cât timp au fost antrenați pe MiG-uri, pentru că o mare parte din ceea ce vine odată cu antrenamentul lor este mentalitatea lor. Ei nu iau multe decizii. Nu sunt obișnuiți să fie flexibili", a spus colonelul Putnam.

Dar în cadrul programului de pregătire oferit de Forțelor Aeriene ale SUA, piloții trebuie să învețe să ca ei sunt factori de decizie.

"Ei nu pot sta în avion și doar să piloteze și să aștepte să li se spună ce să facă", a spus Putnam. "Ei trebuie să își controleze cu responsabilitate aeronava și să se gândească la ceea ce trebuie să realizeze."

 

„Înainte am fost pregătit în mentalitatea de a pilota MiG-21. Să treci la F-16 e diferit”

 

Căpitanul Alexandru Beraczko, pilot al Forțelor Aeriene Române, în vârstă de 28 de ani, este unul dintre cei doi români care urmează acum cursurile de pregătire în Arizona. Anterior, el a participat la programe ale Forțelor Aeriene ale SUA la bazele Lackland și Randolph Air Force, Texas, la baza Columbus Air Force Base, Miss, și la baza Vance Air Force Base, Okla.

„Înainte am fost pregătit în mentalitatea de a pilota MiG-21”, a spus Beraczko, care este familiarizat și cu MiG-29, un model de avion folosit intens de Forţele Aeriene Ucrainene.

"Să treci la F-16 de la MiG-29 - este ceva diferit", a declarat Beraczko pentru Air Force Magazine. "Afișajul heads-up display-ului, chiar și rachetele pe care le utilizează, au caracteristici diferite, informații diferite. Țineți cont de faptul că trebuie să aplici tactici diferite. Tacticile aeriene sunt diferite", a mai spus pilotul roman.

De la instruirea piloților și mecanicilor la infrastructură necesară și până la un număr suficient de aeronave de rezervă, România a lucrat la tranziția către F-16 aproape 10 ani.

"Chiar și noi ne luptăm în acest moment, și am început să îmbunătățim și să obținem F-16 acum vreo șapte sau opt ani, și încă nu am ajuns acolo", a spus Beraczko. "Suntem atât de aproape; vrem și dorim să fim acolo că personal, ca întreținere, chiar ca forță".

Un purtător de cuvânt al U.S Air Force a precizat că piloții care sunt pregătiți în Statele Unite încep, de obicei, cu câteva săptămâni de pregătire în avionul de antrenament T-6 Texan II, după care urmează câteva luni în avionul T-38 Talon. După finalizarea primei etape de pregătire, pilotul se poate înscrie la cursul de bază pentru piloți de vânătoare.

Mare parte din acest curs se desfășoară pe avionul F-16C, deoarece majoritatea piloților vor zbura cu avioane monoloc când se vor întoarce să piloteze aeronavele achiziţionate de ţările lor.

După absolvire acestui curs se recomandă că piloții să continue să acumuleze, sub o atentă supraveghere, aproximativ de 500 de ore de zbor.

 

Ucraina are nevoie, în primul rând, de avioane de luptă multirol F-16, F-15 sau F-18 

 

La nici două zile după ce revista Time a publicat informaţiile legate de centrul de antrenament pentru avioanele A-10 Thunderbolt din Ucraina, Forțele Aeriene Ucrainene au venit imediat cu precizări.

Biroul de presă al Forțelor Aeriene Ucrainene a explicat că echipamentele - simulatoarele de zbor - au fost testate de specialiştii săi, dar în prezent nu se derulează vreo pregătire planificată a piloților ucraineni pentru acest tip de avion. După cum reiese din materialul revistei Time, în momentul de față nu există o decizie clară cu privire la furnizarea de avioane de atac A-10 în Ucraina.

Potrivit lui Ignat, comandantul șef al Forțelor Armate Ucrainene a desemnat un grup de experți care lucrează pe probleme de înzestrare militară pentru Forțelor Aeriene Ucrainene.

Conform concluziilor grupului de experţi, Forțelor Aeriene Ucrainene au mare nevoie în acest moment să primească avioane de luptă multi-rol de provenienţă occidentală, care vor putea îndeplini o gamă largă de sarcini în condițiile existente ale ostilităților.

În același timp, acest lucru nu exclude întărirea în continuare a aviației de atac pentru sprijinirea directă a trupelor terestre, explică purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene.

„În prezent, Forțele Aeriene Ucrainene au nevoie, în primul rând, de o aeronavă multi-rol capabilă să îndeplinească diverse sarcini: să combată eficient amenințările aeriene, în special rachetele de croazieră și UAV-urile, dar în același timp să îndeplinească misiuni de atac asupra țintelor terestre. Preferate sunt, în special, avioanele de vânătoare multi-rol F-16, F-15 sau F-18 de fabricație americană cu anumite modificări, sau omologii lor europeni (n.r. Eurofighter Typhoon, Gripen sau Dassault Rafale), a spus Iuri Ignat.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Reacția nervoasă a propagandei Rusiei la posibila livrare de Tomahawk către Kiev: Vom ataca Polonia
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
80% din misiuni executate cu avioane F-16: Cum s-a adaptat Ucraina și a respins agresiunea rusă
Un sfert de escadrilă. Bulgaria primește încă două avioane F-16, dar Forțele Aeriene nu îndeplinesc încă misiuni de protecție a spațiului aerian
"Puffy Neptune". Ucraina prezintă varianta 3 a rachetei de croazieră care a distrus nava Moskva
Se vinde „F-ul chinezesc” care a doborât primul Rafale din istorie. A doua țară din lume care cumpără avioane J-10 din China
Drone de război electronic, o "cărămidă" importantă pentru zidul de drone al NATO. "EW-UAS" se află în faza de teste
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Cu ce reușesc ucrainenii să lovească rafinăriile Rusiei. Flamingo e ”bijuteria coroanei”, dar greul îl duce o dronă de 55 de mii de dolari
Putin: Dacă Trump livrează Tomahawk Ucrainei, va distruge relațiile cu Rusia
Europa, ”vizitată” iar dinspre Est: 25 de baloane meteorologice din Belarus au cauzat închiderea aeroportului din Vilnius
Rusia folosește în Marea Baltică tactici la limita războiului, acuză danezii / Kievul îi învață pe europeni cum să doboare dronele. ”Piloții de drone Sting au primit zeci de întrebări”
F-16 pakistaneze doborâte? India publică propriul bilanț, la câteva luni după scurtul război cu Pakistanul
Un model ce ar putea fi aplicat și de România? Ucraina țintește să devină „vioara întâi” în materie de drone, cu transfer tehnologic masiv din SUA
Se caută avioane Mirage 2000 pentru Ucraina. Un stat european spune că simte presiuni pentru a-și vinde flota de Mirage 2000
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat
,,Fantoma din cer'': De ce s-a întors F-117A Nighthawk, avionul de vânătoare retras de U.S. Air Force, și ce caută el lângă Mexic?

Ştiri Recomandate

Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
pixel