Rușii au aruncat Su-57 în „luptă” cu F-35 lăsând multă lume cu gura deschisă: Pentru a avea șanse în fața F-35, Rusia ridică ștacheta
Rușii nu au reușit să vândă încă nimănui Su-57, dar tocmai s-au luat pe piața externă la „trântă” cu F-35 Lightning II american. Provocarea rusă? Ca Su-57 să ia fața F-35 într-un contract gigant iar pentru asta rușii plusează.
Într-o mișcare care a stârnit unde de șoc în cercurile din zona de securitate, Rusia a făcut Indiei o ofertă ce a lăsat pe toată lumea cu gura căscată, propunând vânzarea avionului său de vânătoare stealth Su-57E, plusând cu acces complet la codul sursă, potrivit unor surse regionale citate de Arabic Defence.
Informația e confirmată de presa locală, citată de Arabic Defence și analizată de experții de la Bulgarian Military. Această evoluție a „bătăliei pentru India” în care Rusia a aruncat Su-57 în iunie 2025, plasează Rusia în competiție directă cu Statele Unite, care își promovează F-35 Lightning II pentru Forțele Aeriene Indiene, remarcă sursa citată. Oferta, descrisă de analiști ca o mișcare strategică îndrăzneață, urmărește să consolideze influența Rusiei pe piața de apărare a Indiei și să contracareze apropierea militară tot mai strânsă dintre India și SUA.
Ce înseamnă mai exact această ridicare a ștachetei de către ruși în competiția cu F-35? De ce ar ajuta atât de mult India accesul la codul sursă al Su-57

Avion de luptă multirol rusesc Su-57, considerat de ruși de generația a 5-a
Includerea codului sursă al Su-57E ar putea remodela strategia de apărare a Indiei, oferind un control fără precedent asupra unei platforme de vârf și ridicând semne de întrebare asupra viitorului programului autohton de avioane de luptă.
Asta înseamnă că India ar avea acces la software-ul și datele tehnice care controlează sistemele critice ale avionului, precum comenzile de zbor, radarul și integrarea armamentului. Accesul la acest cod ar permite Indiei să modifice și să întrețină aeronava independent, integrând sisteme autohtone și reducând dependența de furnizori externi.
E posibil ca Rusia să fi ridicat ștacheta și ca urmare a sancțiunilor occidentale la care e supusă, sancțiuni din cauza cărora industria de apărare rusă a pierdut mai multe contracte pe piața globală de apărare.
Prin această propunere rușii se aliniază cu inițiativa „Make in India”, care pune accent pe producția internă și pe autosuficiență tehnologică. Pentru o țară aflată în fața unor adversari puternici precum China, care dispune de avionul stealth J-20, și Pakistan, cu JF-17 și posibile modernizări F-16, o astfel de autonomie este un avantaj strategic cert, arată sursa citată.
În contrast, Statele Unite au fost reticente în a partaja codul sursă al F-35 cu aliații lor.
India se află astfel la răscruce. Su-57E oferă autonomie și accesibilitate imediată, bazându-se pe o cooperare istorică cu Rusia în timp ce F-35 promite capabilități de vârf și integrare într-un sistem global condus de o superputere, dar la un preț mai ridicat și cu mai puțină flexibilitate. Un avion oricum superior Su-57 și, desigur, combat proven. Alegerea va modela forțele aeriene ale Indiei pentru deceniile viitoare, dar pentru India se mai „bat” și alți competitori. Totodată, indienii au un program autohton de dezvoltare a avioanelor de luptă.
Su-57 rămâne însă un avion refuzat de multe state. Doar Algeria a confirmat achiziția, dar coșmarul pentru ruși ar putea veni nu doar de la F-35 american, ci și din ... China!

Avion de luptă multirol rusesc Su-57, considerat de ruși de generația a 5-a
Su-57 nu a fost vândut încă niciunui client extern, ceea ce e o mare problemă pentru ruși. Pe de altă parte DefenseRomania a analizat recent și a scris că Nemesisul lui Su-57 rus vine tot de la un „35”, dar nu F-35: Su-57 ar putea fi îngropat pe piața externă chiar de chinezi cu J-35, un avion de vânătoare stealth care promite tehnologii mai avansate și o producție în masă mult mai eficientă. Cu mult peste ce pot oferi rușii cu Su-57.
Fabrici chineze precum Shenyang Aircraft Corporation sunt pregătite să producă în ritm susținut, beneficiind de o piață internă solidă și absența sancțiunilor externe.
Desigur nu e cazul în competiția pentru India, în contextul tensiunilor majore dintre India și China, dar pe piața globală, pe lângă F-35, J-35 chinez poate fi o mare, mare problemă pentru Su-57 rus.

F-35, sursă foto: Lockheed Martin
Su-57 așadar nu a fost vândut nimănui. De-a lungul timpului au fost mai multe zvonuri cu privire la potențiali clienți, inclusiv Egipt, Indonezia sau Iran. Nicio tranzacție a Su-57 nu s-a concretizat. Mai mult, la începutul proiectului Su-57 în care India era văzută ca cel mai promițător client de export, New Delhi-ul a refuzat să devină partener de cercetare și dezvoltare a aeronavei.
Su-57E, varianta de export a avionului stealth considerat de ruși de generația a cincea, este un multirol cu două motoare, proiectat să concureze cu cele mai avansate avioane din lume. Dezvoltat de Sukhoi, subsidiară a United Aircraft Corporation din Rusia, Su-57 — cunoscut sub numele de cod NATO „Felon” — a efectuat primul zbor în 2010 și a intrat în serviciu în 2020.
Deși Su-57 reprezintă un salt tehnologic, dificultățile financiare, tehnice mai ales pe partea de motorizare și producția lentă îi limitează succesul pe piața externă. În prezent Rusia produce doar 15-20 de unități anual, iar sancțiunile economice afectează accesul la tehnologii occidentale. Totodată, incidente recente din Ucraina precum doborârea dronei S-70 chiar de un Su-57, dronă dezvoltată special pentru a opera cu avioanele ruse de generația a 5-a, cu siguranță nu ajută clienții externi.
CITEȘTE ȘI: Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News