Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Salt major tehnologic al aviației militare a SUA: Laserul de luptă devine realitate după un test reușit în condiții de zbor la viteze mari
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene americane au anunțat, recent, punerea la punct a unei tehnologii revoluționare de  direcționare a fasciculelor laser în condiții de zbor la viteze mari, aducând proiectul armelor cu laser foarte aproape de realitate.
Foto: U.S. Air Force
Foto: U.S. Air Force

„Demonstrația de zbor îndepărtează unul dintre obstacolele tehnologice cheie rămase pentru operarea laserelor de mare putere pe aeronave de mare viteză pentru o varietate de misiuni ale Forțelor Aeriene”, a declarat un oficial al Laboratorului de Cercetare a Forțelor Aeriene (AFRL).

Acest progres major a fost făcut în cadrul proiectului HARDROC, menit să reducă efectele aerodinamice datorate zborului asupra puterii și stabilității direcției fasciculelor laser.

Echipa HARDROC (Hybrid Aero-Effect Reducing Design with Realistic Optical Components – Proiect de reducere a efectului aerian hibrid prin folosirea de componente optice realiste) este formată din specialiști ai AFRL (din Direcția de sisteme aerospațiale), bazei aeriene Kirtland (din Direcția de energie dirijată tot a AFRL) și ai contractorului principal, compania MZA Associates, lider mondial în lasere de mare putere și sisteme optice.

Concret, în cadrul proiectului a fost dezvoltat și testat un dispozitiv de mici dimensiuni destinat direcționării unui fascicul de mică putere (low-power, sub-scale beam director). Cu ajutorul acestui dispozitiv au fost evaluate mai multe tehnici de control al fluxului aerodinamic prin care se atenuează distorsiunile optice și mecanice transmise unui fascicul laser, care părăsește o platformă aeriană care călătorește la viteze mari.

„Directorul de fascicul HARDROC este un salt înainte în tehnologie pentru a minimiza degradările aerodinamice”, a spus Rudy Johnson, manager de program HARDROC. „Această serie de teste de zbor a demonstrat eficacitatea controlului fluxului pentru a reduce efectele aerodinamice asupra directorului fasciculului.”

După lansarea ideii, proiectul a trecut prin mai multe faze: simularea folosind programe software avansate; construcția dispozitivului (sistemul optic și laserul) folosind componente existente pe piață; teste în tunelul aerodinamic; și zboruri de testare la viteze mari.
Simularea 

Controlul fluxului, principala preocupare a proiectului HARDROC, este în cercetare și dezvoltare de câțiva ani la AFRL, fiind făcute foarte multe simulări avansate de dinamica fluidelor, „pentru a stabili ce tehnici de control al fluxului ar putea funcționa, ce tehnici merită urmate și care nu”, potrivit dr. Scott Sherer, managerul pentru simulare în cadrul programului HARDROC. „Am putut demonstra o reducere semnificativă a efectelor aerodinamice într-un spectru larg de viteze și de unghiuri (probabil unghiuri de orientare a dispozitivului în raport cu direcția și sensul de deplasare al aeronavei – nota autorului)”.

 

Construcția dispozitivului

 

Legarea modificărilor aerodinamice cu componente optice realiste a fost crucială pentru a demonstra eficiența generală a sistemului.

„Pe baza simulărilor noastre computaționale și a rezultatelor din tunelul de vânt, ne-am simțit foarte încrezători că controlul fluxului va funcționa bine”, a spus Johnson. „Dar cea mai mare întrebare în mintea noastră a fost dacă aceste tehnici de control al fluxului ar putea fi utilizate cu componentele optice sensibile necesare unui sistem de energie dirijată avansat.”

Pentru a ajunge la aceste răspunsuri, AFRL a contractat cu compania MZA Associates, un lider mondial în modelarea, analiza, proiectarea, dezvoltarea, integrarea și testarea laserului de înaltă energie sau HEL și a sistemelor optice avansate pentru a proiecta un sistem la scară mică care ar putea fi fie utilizat într-un tunel de vânt sau pe o aeronavă.

 

Etapa tunelului aerodinamic

 

Înainte de testele de zbor din timpul verii și toamna anului 2022, proiectul a trecut prin tunelul aerodinamic (tunelul de vânt).

Dispozitivul rezultat a fost testat la sol într-o cameră de mediu, precum și într-un tunel de vânt pentru a asigura funcționalitatea și performanța în sarcină.

 

Zborurile de testare

1. Foto: U.S.... (230530-f-th808-1001-1_22839700.png)Foto: U.S. Air Force

„Avansarea la testarea în zbor a fost o întreprindere și o realizare uriașă a echipei HARDROC”, a spus dr. Matthew Kemnetz, co-investigator principal pentru aero-efecte și control fascicul în Direcția pentru energie dirijată a AFRL de la baza aeriană Kirtland, New Mexico. „Datele de la aceste teste de zbor vor fi esențiale pentru eforturile ulterioare de dezvoltare a sistemului de direcționare a fascicului aeropurtat.”

Testele de zbor au avut loc pe un avion de afaceri în timpul verii și în toamna anului 2022. În timpul testelor, desfășurate la o viteză mare, au fost utilizați o varietate de senzori pentru a măsura perturbațiile aerodinamice. Datele au demonstrat că sistemul de direcționare a fasciculului HARDROC mărește anvelopa în care sistemele aeropurtate de energie dirijată pot funcționa, oferind un spațiu fiabil de 360 de grade în orientarea fascicului la regimuri extinse de viteză, cu un dispozitiv care are dimensiuni, greutate și putere reduse (low SWaP – low size, weight and power), în comparație cu alte sisteme similare.

„Demonstrația de zbor încheiată cu succes a dispozitivului HARDROC îndepărtează unul dintre obstacolele tehnologice cheie rămase pentru operarea laserelor de mare putere pe aeronave de mare viteză pentru o varietate de misiuni ale Forțelor Aeriene”, a declarat dr. Mike Stanek, consilier tehnic în cadrul biroului sisteme integrate din

Direcția sisteme aerospațiale a AFRL. „Integrarea turelei low-SWaP HARDROC duce la pierderi mai mici ale puterii laser din cauza efectelor aero, permițând o performanță mai mare a misiunii în comparație cu alte tipuri sau strategii de integrare.”

 

Surprinde momentul anunțului oficial al SUA

 

Comentariul autorului: Ceea ce mai surprinde, pe lângă progresul major în laserele de luptă aeropurtate, este faptul că anunțul AFRL despre HARDROC este din 30 mai 2023, în timp ce proiectul propriu-zis a avut ultima fază în toamna anului trecut, deci în urmă cu șase – opt luni.

Posibila explicație pentru un asemenea decalaj dintre finalizarea proiectului și informarea publică ar putea fi o analiză atentă cost-beneficiu în a desecretiza unele aspecte de ordin general din acest proiect. Deocamdată, dispozitivul HARDROC pare să folosească un laser de putere mică, dar tehnologia de fabricație și datele obținute în urma testelor permit fabricarea, în următorii ani, a unuia de putere mare care va putea fi folosit în misiuni de luptă. Cu siguranță, spionajul va fi interesat de acest lucru și, probabil, vor apare probleme în acest sens.

Pe de altă parte, este posibil ca descurajarea realizată să aducă beneficii mai mari pentru securitatea internațională, decât costurile cu prevenirea scurgerii informațiilor sensibile.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Descriere foto: Trageri de luptă cu LAROM, la Smârdan. Sursă foto: Trustul de presă al MApN
EXCLUSIV
Colacul e la Bolojan, iar premierul trebuie doar să-l „arunce”. Cum riscă România să se înece la mal, într-un moment în care industria de apărare are o șansă mare de salvare
Su-35 chiar are probleme? Un stat care a refuzat cu scandal cel mai promovat avion al Rusiei nu ar fi făcut-o doar la presiunea SUA
Pariul de sute de miliarde al SUA: Cum bombardierul B-21 și proiectul NGAD trebuie să asigure ,,dominația aeriană'' a U.S. Air Force în fața Chinei
Rămasă cu depozitele goale, Ucraina mizează pe muniția învechită și dezafectată a armatei americane
Ucraina a fost iar ,,înarmată cu promisiuni'': Germania face un pas în spate, renunţând la transferul de sisteme Patriot şi trimiterea de rachete Taurus
Revenirea la F-35, misiune imposibilă pentru Turcia? Israelul „lucrează din umbră” intens pentru a bloca revenirea Turciei în program
O țară europeană care nu are F-16 va antrena piloți ucraineni pentru F-16. România e și ea cu motoarele turate la maximum
Patriot și rachetele PAC-3 MSE au mai trecut un test critic în SUA. Interceptoarele sunt deja „combat proven” inclusiv împotriva hipersonicelor ruse Kinjal
Apărarea românească, cu ADN de Iron Dome. Ionuț Moșteanu confirmă că Rafael a câștigat licitația și speră „să nu ne încurcăm pe drum” în semnarea contractului
România spune adio AK-47 și dă startul înzestrării cu arme de asalt și mașini de luptă MLI. Termen ambițios pentru semnarea contractelor a două programe gigant
Raport: Peste 1.000 de componente occidentale, găsite în avioanele rusești Su-34 și Su-35S. Cum reuşeşte Rusia să ocolească sancţiunile economice?
Producția tancului K2 Black Panther, dedicată exclusiv Poloniei: Compania Hyundai Rotem triplează ritmul pe fondul unui nou contract masiv
Soluții ”antiefracție” pentru frontiera cu Rusia: Lituania și Finlanda vor produce zeci de mii de mine antipersonal
Test fără precedent: Un avion Rafale și un Mirage 2000 au lansat în premieră rachete MICA IR împotriva unor baloane aflate la 20 de km altitudine
O veste nu tocmai bună despre noul portavion USS John F. Kennedy de 13 miliarde de dolari. De ce SUA vor avea doar 10 portavioane în loc de 11 timp de 1 an
Viitorul ,,avionului de luptă european'' FCAS este pus sub semnul întrebării: De ce nu reuşesc Franţa şi Germania să ajungă la un numitor comun?
Ce înseamnă să fii jucător-cheie în ecuația de securitate a flancului estic al NATO: Polonia a inaugurat oficial ,,Academia de sisteme HIMARS''
Între ciocan și nicovală: Companiile germane din industria de apărare spun că vor fi afectate dacă se introduce recrutarea obligatorie
Sistem de apărare antiaeriană de tip MANPAD Mistral 3. Photo source: MBDA
EXCLUSIV
Cum au ajuns sistemele Mistral 3 subiect de război politic. Ambasadorul Warnery: Nu e o „afacere” între Franța și România. Prețul e unic pentru toate statele implicate
Avioanele Gripen chiar sunt pe val: JAS 39 Gripen a „învins” din nou F-16, într-o piață dominată istoric de influența SUA. Istoria se schimbă
Goana Poloniei după obuze de 155mm: Varșovia pompează peste o jumătate de miliard de euro pentru a deveni o ,,fortăreață a producţiei de muniții''
Marea Britanie oprește producția avionului Eurofighter Typhoon din cauza lipsei comenzilor, punând la îndoială angajamentul sau faţă de apărarea europeană
Noua eră a artileriei americane (Foto/Video): Pentagonul mizează pe racheta de precizie PrSM pentru a reconfigura sistemele HIMARS
Obuziere K9 și următorul pas: Tancuri K2 Panther? „România are nu doar avantajul similitudinilor geografice zdrobitoare, a producției locale ci și a timpului de livrare”
Mașina de război a Rusiei începe să scârțâie: Iluzia unei fortărețe economice imune la sancțiuni pare că se destramă
Compania Lockheed Martin transformă eșecul în strategie cu planuri ambițioase de modernizare avioanelor F-35
Ce înseamnă iniţiativa germană ,,Punctul de Cotitură Istoric'': Proiect ambiţios pentru achiziționarea a 1.000 de tancuri Leopard 2
Ei au putut, noi nu. De ce Polonia a reușit ceea ce România nici nu visa în programul de F-16 și nu numai
Clivajul NATO | Statele Baltice sfidează axa franco-germană în privința renunţării la armamentul american: Securitatea nu poate aștepta
Bătrânul F-22 Raptor e pariul SUA: Modernizări de zeci de milioane de dolari pentru a menţine superioritatea aeriană în fața Chinei

Ştiri Recomandate

Atac violent asupra Kievului: Armata rusă a lovit ținte din capitala Ucrainei și din regiune cu peste 320 de drone și rachete (Foto/Video)
De la barcă de pescuit la apogeu: Vânător de avioane S-30 rusești. Cum au devenit dronele navalele ucrainene Magura un coșmar pentru Flota Rusiei
Un C-130 Hercules al Armatei române a evacuat din Gaza 12 copii palestinieni și membri ai familiilor lor
Prim-ministrul polonez declară că războiul din Ucraina ar putea fi suspendat în curând, "dar acest lucru nu schimbă în niciun fel situația noastră”
Ucraina primește radare TRML-4D și SPEXER 2000 de la Hensoldt. Radarele, integrate inclusiv pe sistemele antiaeriene IRIS-T și Skyranger 30
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Un tanc robot, dar nu prea: Rușii vor să rupă frontul cu un tanc-dronă numit Shturm, o combinație între T-72 și T-90
Gigantul german Diehl construiește la Craiova o fabrică de componente pentru industria aeronautică
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
Comisia anunță că primele 18 state, inclusiv România, solicită 127 de miliarde EUR din cei 150 de miliarde disponibili prin SAFE
Franța va parașuta 40 de tone de ajutoare umanitare în Fâșia Gaza
Estonia și-a stabilit prioritățile privind apărarea. Micul stat baltic se concentrează pe apărare aeriană IRIS-T și sisteme HIMARS cu rază de 300 de km
Macron critică acordul dintre UE și SUA negociat de Ursula von der Leyen cu Trump: „UE nu e încă o putere. Nu suntem suficient de temuți”
Armata rusă e aproape de un obiectiv important: Încercuirea orașului Pokrovsk. "Un astfel de număr de trupe ar fi suficient pentru a captura unele țări europene"
Monitorizare de la 10.000 de metri altitudine: Echipajele avioanelor AWACS ale NATO detaliază cum s-a schimbat războiul aerian purtat de Rusia împotriva Ucrainei
Politica germană ,,Zeitenwende'' prinde aripi: Germania lansează programul militar pentru drone de atac cu rază lungă de acțiune
Belarus devine ,,atelierul de armament'' al Rusiei: Microcipuri pentru rachetele şi dronele utilizate pe frontul din Ucraina
Franța acuză GRU-ul rus de atacuri cibernetice coordonate. Gruparea APT28, responsabilă și pentru atacul asupra Bundestagului din 2023
Noul front nedorit al Ucrainei: Cum războiul cu drone creează operatori pentru cartelurile de droguri din America Latină
Transformarea Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa: Germania pregătește comenzi-record pentru blindate Boxer, Patria și avioane Eurofighter
JAS 39 Gripen a primit botezul focului. Cum s-au descurcat avioanele Gripen în primele misiuni reale de luptă
Iranul „așteaptă” următoarele lovituri ale F-35I cu sisteme rusești S-400. Rusia a livrat S-400, într-o mișcare menită să schimbe radical echilbrul de putere în regiune
România a depus proiectele pentru finanțare prin SAFE. 70% sunt achiziții militare cu scopul de a revitaliza industria iar 30% pentru creșterea mobilității militare
Luftwaffe va proteja România. Avioane Eurofighter germane au ajuns în țară unde alături de F-16 ale României vor asigura protejarea spațiului aerian
Polonia a reținut 32 de persoane pentru sabotaj. Rețeaua, coordonată de serviciile rusești, iar metodele au fost încercate și în România
Zelenski, sub presiune europeană: Bani de la UE, doar în schimbul garanțiilor anticorupție
Caz frapant la Kiev: A fost dejucat un atentat FSB; atacatorul credea că lucrează pentru serviciile secrete ucrainene
Iveco ar putea ajunge în mâna indienilor de la Tata Motors. Ce se întâmplă cu fabrica de camioane militare din România
Avioanele Su-35 vânează F-16 în Ucraina. În premieră rușii au aruncat în luptă Su-35 cu noile rachete aer-aer R‑77M
Soldați americani ai Diviziei 101 Aeropurtate (Air Assault) participă alături de militari români la un exercitiu terestru și aerian la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu, România, 28 iulie 2022. Sursa Foto: dvidshub.net.
EXCLUSIV
Pivotul SUA spre Pacific lasă Europa în fața unei dileme strategice: Există cu adevărat o intenţie reală de reducere cu 30% a numărului trupelor americane?
Nepotrivită pentru război: Infrastructura Europei, o vulnerabilitate strategică în fața unui conflict de mare intensitate declanşat de Rusia
”Operațiunea militară specială continuă”. Kremlinul răspunde ultimatumului scurtat al lui Trump
pixel