Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Salt major tehnologic al aviației militare a SUA: Laserul de luptă devine realitate după un test reușit în condiții de zbor la viteze mari
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene americane au anunțat, recent, punerea la punct a unei tehnologii revoluționare de  direcționare a fasciculelor laser în condiții de zbor la viteze mari, aducând proiectul armelor cu laser foarte aproape de realitate.
Foto: U.S. Air Force
Foto: U.S. Air Force

„Demonstrația de zbor îndepărtează unul dintre obstacolele tehnologice cheie rămase pentru operarea laserelor de mare putere pe aeronave de mare viteză pentru o varietate de misiuni ale Forțelor Aeriene”, a declarat un oficial al Laboratorului de Cercetare a Forțelor Aeriene (AFRL).

Acest progres major a fost făcut în cadrul proiectului HARDROC, menit să reducă efectele aerodinamice datorate zborului asupra puterii și stabilității direcției fasciculelor laser.

Echipa HARDROC (Hybrid Aero-Effect Reducing Design with Realistic Optical Components – Proiect de reducere a efectului aerian hibrid prin folosirea de componente optice realiste) este formată din specialiști ai AFRL (din Direcția de sisteme aerospațiale), bazei aeriene Kirtland (din Direcția de energie dirijată tot a AFRL) și ai contractorului principal, compania MZA Associates, lider mondial în lasere de mare putere și sisteme optice.

Concret, în cadrul proiectului a fost dezvoltat și testat un dispozitiv de mici dimensiuni destinat direcționării unui fascicul de mică putere (low-power, sub-scale beam director). Cu ajutorul acestui dispozitiv au fost evaluate mai multe tehnici de control al fluxului aerodinamic prin care se atenuează distorsiunile optice și mecanice transmise unui fascicul laser, care părăsește o platformă aeriană care călătorește la viteze mari.

„Directorul de fascicul HARDROC este un salt înainte în tehnologie pentru a minimiza degradările aerodinamice”, a spus Rudy Johnson, manager de program HARDROC. „Această serie de teste de zbor a demonstrat eficacitatea controlului fluxului pentru a reduce efectele aerodinamice asupra directorului fasciculului.”

După lansarea ideii, proiectul a trecut prin mai multe faze: simularea folosind programe software avansate; construcția dispozitivului (sistemul optic și laserul) folosind componente existente pe piață; teste în tunelul aerodinamic; și zboruri de testare la viteze mari.
Simularea 

Controlul fluxului, principala preocupare a proiectului HARDROC, este în cercetare și dezvoltare de câțiva ani la AFRL, fiind făcute foarte multe simulări avansate de dinamica fluidelor, „pentru a stabili ce tehnici de control al fluxului ar putea funcționa, ce tehnici merită urmate și care nu”, potrivit dr. Scott Sherer, managerul pentru simulare în cadrul programului HARDROC. „Am putut demonstra o reducere semnificativă a efectelor aerodinamice într-un spectru larg de viteze și de unghiuri (probabil unghiuri de orientare a dispozitivului în raport cu direcția și sensul de deplasare al aeronavei – nota autorului)”.

 

Construcția dispozitivului

 

Legarea modificărilor aerodinamice cu componente optice realiste a fost crucială pentru a demonstra eficiența generală a sistemului.

„Pe baza simulărilor noastre computaționale și a rezultatelor din tunelul de vânt, ne-am simțit foarte încrezători că controlul fluxului va funcționa bine”, a spus Johnson. „Dar cea mai mare întrebare în mintea noastră a fost dacă aceste tehnici de control al fluxului ar putea fi utilizate cu componentele optice sensibile necesare unui sistem de energie dirijată avansat.”

Pentru a ajunge la aceste răspunsuri, AFRL a contractat cu compania MZA Associates, un lider mondial în modelarea, analiza, proiectarea, dezvoltarea, integrarea și testarea laserului de înaltă energie sau HEL și a sistemelor optice avansate pentru a proiecta un sistem la scară mică care ar putea fi fie utilizat într-un tunel de vânt sau pe o aeronavă.

 

Etapa tunelului aerodinamic

 

Înainte de testele de zbor din timpul verii și toamna anului 2022, proiectul a trecut prin tunelul aerodinamic (tunelul de vânt).

Dispozitivul rezultat a fost testat la sol într-o cameră de mediu, precum și într-un tunel de vânt pentru a asigura funcționalitatea și performanța în sarcină.

 

Zborurile de testare

1. Foto: U.S.... (230530-f-th808-1001-1_22839700.png)Foto: U.S. Air Force

„Avansarea la testarea în zbor a fost o întreprindere și o realizare uriașă a echipei HARDROC”, a spus dr. Matthew Kemnetz, co-investigator principal pentru aero-efecte și control fascicul în Direcția pentru energie dirijată a AFRL de la baza aeriană Kirtland, New Mexico. „Datele de la aceste teste de zbor vor fi esențiale pentru eforturile ulterioare de dezvoltare a sistemului de direcționare a fascicului aeropurtat.”

Testele de zbor au avut loc pe un avion de afaceri în timpul verii și în toamna anului 2022. În timpul testelor, desfășurate la o viteză mare, au fost utilizați o varietate de senzori pentru a măsura perturbațiile aerodinamice. Datele au demonstrat că sistemul de direcționare a fasciculului HARDROC mărește anvelopa în care sistemele aeropurtate de energie dirijată pot funcționa, oferind un spațiu fiabil de 360 de grade în orientarea fascicului la regimuri extinse de viteză, cu un dispozitiv care are dimensiuni, greutate și putere reduse (low SWaP – low size, weight and power), în comparație cu alte sisteme similare.

„Demonstrația de zbor încheiată cu succes a dispozitivului HARDROC îndepărtează unul dintre obstacolele tehnologice cheie rămase pentru operarea laserelor de mare putere pe aeronave de mare viteză pentru o varietate de misiuni ale Forțelor Aeriene”, a declarat dr. Mike Stanek, consilier tehnic în cadrul biroului sisteme integrate din

Direcția sisteme aerospațiale a AFRL. „Integrarea turelei low-SWaP HARDROC duce la pierderi mai mici ale puterii laser din cauza efectelor aero, permițând o performanță mai mare a misiunii în comparație cu alte tipuri sau strategii de integrare.”

 

Surprinde momentul anunțului oficial al SUA

 

Comentariul autorului: Ceea ce mai surprinde, pe lângă progresul major în laserele de luptă aeropurtate, este faptul că anunțul AFRL despre HARDROC este din 30 mai 2023, în timp ce proiectul propriu-zis a avut ultima fază în toamna anului trecut, deci în urmă cu șase – opt luni.

Posibila explicație pentru un asemenea decalaj dintre finalizarea proiectului și informarea publică ar putea fi o analiză atentă cost-beneficiu în a desecretiza unele aspecte de ordin general din acest proiect. Deocamdată, dispozitivul HARDROC pare să folosească un laser de putere mică, dar tehnologia de fabricație și datele obținute în urma testelor permit fabricarea, în următorii ani, a unuia de putere mare care va putea fi folosit în misiuni de luptă. Cu siguranță, spionajul va fi interesat de acest lucru și, probabil, vor apare probleme în acest sens.

Pe de altă parte, este posibil ca descurajarea realizată să aducă beneficii mai mari pentru securitatea internațională, decât costurile cu prevenirea scurgerii informațiilor sensibile.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina

Ştiri Recomandate

Merz spune că doar un orb nu vede că Rusia urmează pașii războiului Germaniei din 1938. „Deceniile de Pax Americana pentru Europa s-au terminat”
O nouă navă sub pavilion turcesc, lovită de o dronă a Rusiei în Marea Neagră
Rachete hipersonice Kinjal, dar și Iskander și Kalbir, folosite pentru blocarea non-fizică a accesului Ucrainei la Marea Neagră. Rusia caută să răzbune atacurile asupra petrolierelor ei
G7 promite o apărare antiaeriană mai bună a sectorului energetic ucrainean. Problema e că Patriot și alte sisteme pot lovi avioane ruse doar dacă sunt expuse pe front
Lovitură de ciocan: Eurofighter învinge istoric J-10 al Chinei, într-o răsturnare de situație tocmai când părea sigur că avionul J-10 va bifa a doua țară din lume care îl cumpără
După ce Rusia a anunțat că a ocupat complet orașul Kupiansk, Zelenski s-a dus să-și facă un selfie acolo (Foto). Pe front la Kupiansk ucrainenii au reușit să încercuiască unele unități ruse
Bătălia pentru cine vinde vehicule de luptă României: Compania Hanwha pune pe masă o ofertă cu fabrici, tehnologie şi producţie de 80% în ţara noastră
Au călcat pe mine ucrainene, la propriu. Coreea de Nord anunță, într-un gest rar, că a pierdut 9 militari în operațiune de deminare a regiunii Kursk din Rusia
Avioane F-16 în România, F-35 în Baltice. U.S. Air Force testează tactica realimentării rapide pentru a nu deveni ținte sigure
Skyranger 30: Arma care recunoaște că NATO nu își mai permite să tragă cu ,,tunul în muște'', ci cu „proiectile inteligente”
24 de ore dificile pentru Trump. O înfrângerea neașteptată a venit chiar din partea republicanilor în Indiana după înfrângerea istorică pentru primăria Miami, fief al MAGA
Rușii susțin că armata ucraineană încearcă să revină pe Insula Șerpilor. În zonă ar fi fost amplasate din nou mijloace de cercetare și comunicații
Umilință pentru aviaţia rusă: Cum a „anulat” o dronă ucraineană decolarea unui avion militar rusesc în Peninsula Crimeea (VIDEO)
Cartea „Analiza conflictului din Ucraina din perspectiva modelului actorului rațional” care analizează lecțiile războiului și doctrinele militare post-2022, printre cele mai vândute lucrări
Israelul își consolidează cooperarea militară cu Marocul: Imagini din satelit confirmă livrările sistemului de apărare Barak MX 
Fie că ne place sau nu, roiurile de drone rescriu regulile războiului (FOTO/VIDEO). Sunt gata statele membre NATO să facă față noii realități?
Percheziții în industria de apărare din Cehia. Proiectul de drone FPV destinat armatei ucrainene, sub lupa procurorilor militari
Serviciul K, deconspirat! (VIDEO): Cum a reușit o anchetă jurnalistică independentă să identifice cea mai secretă unitate a Armatei ruse
Ucraina atacă în valuri în premieră Rusia în Marea Caspică: În cooperare cu mișcarea rusă de rezistență Scânteia Neagră, forțele speciale ucrainene au lovit două nave ruse în Capiscă
Trump a mai domolit tonul: Vestea bună e că SUA sunt gata să ofere garanții de securitate Ucrainei, cea mai puțin bună e o concesie în Donbas. Rămâne însă un mare semn de întrebare
Lituania își întărește artileria. Fostul stat sovietic suplimentează achiziția de obuziere franceze Caesar
Aviația militară rusă. Foto: Prizivaut.ru
EXCLUSIV
Suntem în pragul celei de-a 4-a generații a răboiului. Yossi Karadi: În locul aviației militare Rusia a încercat să lovească Ucraina din taste. Vor fi țări îngenuncheate fără să tragă un glonț
Adevărul din spatele cortinei industriei ruse: Programul Su-57 are probleme iar noul bombardier PAK DA e blocat. Rusia încearcă ocolirea sancțiunilor prin vecinul nostru Serbia și un alt stat surpriză
Raport SUA clasificat scurs în media: USS Gerald R. Ford, simbolul puterii navale, vulnerabil în fața rachetelor hipersonice chineze. În toate simulările noul portavion pierde singur bătălia
Comandantul Suprem al NATO (SACEUR) gen. Alexus Grynkewich vine în România. Vizită la Grupul de Luptă de la Cincu, alături de Șeful Armatei României
După aproape 4 ani de război, Armata rusă încă nu a cucerit regiunea Donețk, dar revendică controlul asupra Pokrovskului
Ungaria spune că NATO a „înjunghiat pe la spate” pacea din Ucraina după ce Alianța a atras atenția că Rusia pregătește un mare război în Europa
Mesajul tranșant al generalului ucrainean Sîrski pentru Rusia: „Nu ne vom împăca niciodată cu rolul unei țări slabe”
Administrația Trump, acuzată că ar viza dezintegrarea Uniunii Europene prin „smulgerea” a patru state din bloc
Bătălia pentru legendarul A-10 „Mistreț”: De ce SUA refuză să renunțe la cel mai rezistent avion de atac la sol, în ciuda dorinței Forțelor Aeriene ale SUA
Planul Suediei pentru a ocoli blocajul industrial Gripen-E: Cum ar putea vechile modele „Charlie” să ajungă mai repede pe mâna Ucrainei
Sfârșitul armatelor clasice? Un singur om și un „roi” de drone operat de sisteme AI vor decide soarta unei armate pe viitorul câmp de luptă
pixel