Urmărește emisiunea live

Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Salt major tehnologic al aviației militare a SUA: Laserul de luptă devine realitate după un test reușit în condiții de zbor la viteze mari
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene americane au anunțat, recent, punerea la punct a unei tehnologii revoluționare de  direcționare a fasciculelor laser în condiții de zbor la viteze mari, aducând proiectul armelor cu laser foarte aproape de realitate.
Foto: U.S. Air Force
Foto: U.S. Air Force

„Demonstrația de zbor îndepărtează unul dintre obstacolele tehnologice cheie rămase pentru operarea laserelor de mare putere pe aeronave de mare viteză pentru o varietate de misiuni ale Forțelor Aeriene”, a declarat un oficial al Laboratorului de Cercetare a Forțelor Aeriene (AFRL).

Acest progres major a fost făcut în cadrul proiectului HARDROC, menit să reducă efectele aerodinamice datorate zborului asupra puterii și stabilității direcției fasciculelor laser.

Echipa HARDROC (Hybrid Aero-Effect Reducing Design with Realistic Optical Components – Proiect de reducere a efectului aerian hibrid prin folosirea de componente optice realiste) este formată din specialiști ai AFRL (din Direcția de sisteme aerospațiale), bazei aeriene Kirtland (din Direcția de energie dirijată tot a AFRL) și ai contractorului principal, compania MZA Associates, lider mondial în lasere de mare putere și sisteme optice.

Concret, în cadrul proiectului a fost dezvoltat și testat un dispozitiv de mici dimensiuni destinat direcționării unui fascicul de mică putere (low-power, sub-scale beam director). Cu ajutorul acestui dispozitiv au fost evaluate mai multe tehnici de control al fluxului aerodinamic prin care se atenuează distorsiunile optice și mecanice transmise unui fascicul laser, care părăsește o platformă aeriană care călătorește la viteze mari.

„Directorul de fascicul HARDROC este un salt înainte în tehnologie pentru a minimiza degradările aerodinamice”, a spus Rudy Johnson, manager de program HARDROC. „Această serie de teste de zbor a demonstrat eficacitatea controlului fluxului pentru a reduce efectele aerodinamice asupra directorului fasciculului.”

După lansarea ideii, proiectul a trecut prin mai multe faze: simularea folosind programe software avansate; construcția dispozitivului (sistemul optic și laserul) folosind componente existente pe piață; teste în tunelul aerodinamic; și zboruri de testare la viteze mari.
Simularea 

Controlul fluxului, principala preocupare a proiectului HARDROC, este în cercetare și dezvoltare de câțiva ani la AFRL, fiind făcute foarte multe simulări avansate de dinamica fluidelor, „pentru a stabili ce tehnici de control al fluxului ar putea funcționa, ce tehnici merită urmate și care nu”, potrivit dr. Scott Sherer, managerul pentru simulare în cadrul programului HARDROC. „Am putut demonstra o reducere semnificativă a efectelor aerodinamice într-un spectru larg de viteze și de unghiuri (probabil unghiuri de orientare a dispozitivului în raport cu direcția și sensul de deplasare al aeronavei – nota autorului)”.

 

Construcția dispozitivului

 

Legarea modificărilor aerodinamice cu componente optice realiste a fost crucială pentru a demonstra eficiența generală a sistemului.

„Pe baza simulărilor noastre computaționale și a rezultatelor din tunelul de vânt, ne-am simțit foarte încrezători că controlul fluxului va funcționa bine”, a spus Johnson. „Dar cea mai mare întrebare în mintea noastră a fost dacă aceste tehnici de control al fluxului ar putea fi utilizate cu componentele optice sensibile necesare unui sistem de energie dirijată avansat.”

Pentru a ajunge la aceste răspunsuri, AFRL a contractat cu compania MZA Associates, un lider mondial în modelarea, analiza, proiectarea, dezvoltarea, integrarea și testarea laserului de înaltă energie sau HEL și a sistemelor optice avansate pentru a proiecta un sistem la scară mică care ar putea fi fie utilizat într-un tunel de vânt sau pe o aeronavă.

 

Etapa tunelului aerodinamic

 

Înainte de testele de zbor din timpul verii și toamna anului 2022, proiectul a trecut prin tunelul aerodinamic (tunelul de vânt).

Dispozitivul rezultat a fost testat la sol într-o cameră de mediu, precum și într-un tunel de vânt pentru a asigura funcționalitatea și performanța în sarcină.

 

Zborurile de testare

1. Foto: U.S.... (230530-f-th808-1001-1_22839700.png)Foto: U.S. Air Force

„Avansarea la testarea în zbor a fost o întreprindere și o realizare uriașă a echipei HARDROC”, a spus dr. Matthew Kemnetz, co-investigator principal pentru aero-efecte și control fascicul în Direcția pentru energie dirijată a AFRL de la baza aeriană Kirtland, New Mexico. „Datele de la aceste teste de zbor vor fi esențiale pentru eforturile ulterioare de dezvoltare a sistemului de direcționare a fascicului aeropurtat.”

Testele de zbor au avut loc pe un avion de afaceri în timpul verii și în toamna anului 2022. În timpul testelor, desfășurate la o viteză mare, au fost utilizați o varietate de senzori pentru a măsura perturbațiile aerodinamice. Datele au demonstrat că sistemul de direcționare a fasciculului HARDROC mărește anvelopa în care sistemele aeropurtate de energie dirijată pot funcționa, oferind un spațiu fiabil de 360 de grade în orientarea fascicului la regimuri extinse de viteză, cu un dispozitiv care are dimensiuni, greutate și putere reduse (low SWaP – low size, weight and power), în comparație cu alte sisteme similare.

„Demonstrația de zbor încheiată cu succes a dispozitivului HARDROC îndepărtează unul dintre obstacolele tehnologice cheie rămase pentru operarea laserelor de mare putere pe aeronave de mare viteză pentru o varietate de misiuni ale Forțelor Aeriene”, a declarat dr. Mike Stanek, consilier tehnic în cadrul biroului sisteme integrate din

Direcția sisteme aerospațiale a AFRL. „Integrarea turelei low-SWaP HARDROC duce la pierderi mai mici ale puterii laser din cauza efectelor aero, permițând o performanță mai mare a misiunii în comparație cu alte tipuri sau strategii de integrare.”

 

Surprinde momentul anunțului oficial al SUA

 

Comentariul autorului: Ceea ce mai surprinde, pe lângă progresul major în laserele de luptă aeropurtate, este faptul că anunțul AFRL despre HARDROC este din 30 mai 2023, în timp ce proiectul propriu-zis a avut ultima fază în toamna anului trecut, deci în urmă cu șase – opt luni.

Posibila explicație pentru un asemenea decalaj dintre finalizarea proiectului și informarea publică ar putea fi o analiză atentă cost-beneficiu în a desecretiza unele aspecte de ordin general din acest proiect. Deocamdată, dispozitivul HARDROC pare să folosească un laser de putere mică, dar tehnologia de fabricație și datele obținute în urma testelor permit fabricarea, în următorii ani, a unuia de putere mare care va putea fi folosit în misiuni de luptă. Cu siguranță, spionajul va fi interesat de acest lucru și, probabil, vor apare probleme în acest sens.

Pe de altă parte, este posibil ca descurajarea realizată să aducă beneficii mai mari pentru securitatea internațională, decât costurile cu prevenirea scurgerii informațiilor sensibile.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Apărarea Europei fără sprijinul SUA ar impune costuri financiare și provocări industriale enorme: Ar fi nevoie 400 de avioane și 600 de tancuri, ca să nu mai vorbim de alte arme
Apărarea europeană: De la o necesitate acută la un motor de creștere economică şi inovaţie militară
„Connecting F-35”. Mai mult decât un avion: Un alt F-35 non-american, care a decolat din SUA, a partajat în zbor date clasificate
Cel mai negru scenariu: Câte tancuri și piese de artilerie poate Rusie produce până în 2027 pentru un război major în Europa. Există însă o condiție esențială
În industrie Europa și SUA își dau mâna: Acord major pentru a produce rachete ATACMS și PAC-3 ale Patriot în Europa, între giganții Rheinmetall și Lockheed Martin
Hedgehog 2025: NATO face exerciții cu HIMARS, tancuri Challenger 2 și artilerie grea pentru a descuraja Rusia
Modernizare inedită: Belgia trimite pentru testare în Ucraina un tanc Leopard 1 cu turelă avansată, gata să răspundă cerinţelor armatei ucrainene
S-a copiat 1:1 până și racheta aer-aer americană AIM-120, tocmai lansată dintr-un MiG-29. Și nu China a copiat-o, surprinzător
Turcia primeşte în sfârşit ce-şi dorea din Statele Unite: Avioanele sale F-16V vor fi echipate cu rachete avansate AMRAAM și Sidewinder
Armata poloneză îşi consolidează capacitatea de luptă: Polonia semnează un acord major pentru achiziția a 10.000 de drone Warmate
S-a spart gheața? Germania și Marea Britanie anunță primul proiect bilateral de armament strategic
România vizează exportul de tehnică militară, odată cu dezvoltarea producției naționale de drone
Polonia îşi asigură mentenanța pe plan local pentru flota de tancuri Abrams printr-un parteneriat strategic cu compania General Dynamics
Trump a reuşit să genereze confuzie în rândul experţilor militari: Statele Unite intenționează să dezvolte un nou avion de luptă F-55 și să modernizeze F-22
Ucraina prezintă oficial drona navală Magura V7 (Foto/Video): Această ambarcaţiune ar putea schimba din nou dinamica conflictului din Marea Neagră
De la „anticul” AK-47 la RPL-20. Kalașnikov se laudă cu noua mitralieră dezvoltată pentru ruși în baza războiului din Ucraina și anunță când începe producția în serie
Cum și-a pus România piedică singură și a ratat „big time” șansa de a produce blindate Piranha 5 pentru două țări din regiune
SUA dezvăluie noi date despre „bijuteria” F-47: Un avion de luptă ce va atinge viteza de 2 Mach, dar o rază cu 70% mai mare decât F-22 Raptor
Imposibilul a fost reușit cu șansă și măiestrie: Piloții ruși de Su-30 doborâți de drone maritime cu rachete americane AIM-9 au făcut o mare greșeală
Cooperare strategică: UE valorifică experiența Ucrainei pentru a-și consolida industria de apărare
Programul european EDIRPA produce efecte pentru Cipru, România e încă în „stand by”: Cipru cumpără 40 de rachete Mistral, România vrea și ea sistemele
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
A refuzat România un proiect comun de producere de proiectile cu Ucraina? Proiectul era bazat pe idei și tehnologii ucrainene
Rusia are stocurile de tancuri, drone și rachete asigurate pe jumătate și o mare problemă. Ce este tantalul, minereul critic de care rușii au nevoie urgent
SUA au dat undă verde pentru vânzarea a șase elicoptere Chinook către EAU
Dacă ați crezut că e „aglomerație” de obuziere de 155 mm, tocmai a mai apărut unul: Nemesis, cel mai nou produs de pe piață țintește înlocuirea unui obuzier consacrat
Rușii au început să folosească o nouă rachetă de croazieră pe frontul din Ucraina (Foto/Video): Componente de la companii străine ajung în continuare pe mâna industriei ruse de apărare
Contractul pentru noi vehicule de luptă: Programul militar, descris drept o „prioritate” de MApN, are sau nu deja un favorit?
UE vrea ca industriile de apărare europeană și ucraineană să producă împreună mai mult
Aici s-a ajuns: F-35, în sala de judecată. Un grup de organizații activiste au dat în judecată Marea Britanie pentru că furnizează Israelului piese de F-35
De ce au instalat israelienii sisteme de protecție activă în grabă pe tancuri Merkava Mk.3 Astfel de sisteme sunt punctul forte al Israelului

Ştiri Recomandate

DEFENSE ROMANIA SECURITY DIALOGUE 2025. Industria de apărare și reafirmarea alianțelor euro-atlantice în al patrulea an de război | Conferință internațională
Escaladare iminentă în Orientul Mijlociu: Un atac israelian asupra Iranului pare o problemă de timp, scrie presa americană
Bornă neagră pentru regimul de la Kremlin: Pierderile trupelor ruse au depășit un milion de oameni
Moment istoric pentru Turcia: Prima țară care cumpără avioane de luptă KAAN, „bijuteria coroanei” turce
China folosește tactici rusești în Pacific: Un J-15 a zburat la limită pe lângă un avion militar japonez
Vânzarea ”creierului” Su-57, mișcare disperată a Kremlinului. Pentru a impulsiona exporturile avionului de generația a 5 a, Putin e dispus la concesii fără precedent
Drone kamikaze Lancet modificate vs drone maritime. Rușii caută neîncetat antidotul pentru dronele maritime ale Ucrainei, care le-au decimat flota din Marea Neagră
SUA își retrag o parte din personalul diplomatic din țările din Orientul Mijlociu
Rusia se pregăteşte pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova: Kremlinul are o nouă armă hibridă pentru a ţine Chișinăul departe de Bucureşti
Flota fantomă a Ucrainei: Norvegia trimite dublul avioanelor F-16 promise, iar piloții ucraineni deja vânează avioane rusești
Armata SUA tocmai a dezvăluit un sistem de rachete care ar putea schimba ,,regulile jocului'' pe câmpul de luptă: Lansatorul de rachete ascuns în containere comerciale
Totul despre rutina de îngrijire dentară recomandată de specialiști
Totul pentru ca viitorul F-47 să învingă aviația militară a Chinei și a Rusiei. Bugetul uriaș pe care SUA îl alocă viitorului avion de generația a 6-a
România primește de la UE 1,3 miliarde euro. Reforma pensiilor speciale și a managementui întreprinderilor de stat, condiții obligatorii pentru deblocarea diferenței de 700 de milioane
Militari ruși, în Transnistria. Sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova
EXCLUSIV
Rusia simulează Operațiunea Iași-Chișinău care a dus la invazia României din 1944. Este o amenințare la adresa NATO sau o testare a reacţiei noastre?
Suedia a intrat în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă: Avem un avion Gripen E, echipat cu un "creier" AI
Statele Unite confirmă că se caută soluții, inclusiv cu ”partenerii europeni”, pentru furnizarea de sisteme antiaeriene către Ucraina
Nicușor Dan participă la Summitul Ucraina – Europa de Sud-Est. Invitatul surpriză este unul dintre aliații lui Putin, aflat pentru prima dată în Ucraina de la începutul războiului
Photo source: Lockheed Martin
EXCLUSIV
Capabilități gata de misiune, la viteza și amploarea necesare
Dezbatere online: România și testul timpului în contextul unei noi dinamici a relației UE–SUA
Serviciile secrete ungare spionează Ucraina? Zelenski: Pentru cine aduna Ungaria informații despre sistemul S-300?
Nou atac rusesc asupra Harkovului. Mai multe clădiri rezidențiale au fost lovite în plin
După Franța și Marea Britanie, o țară din Asia alege un sistem autonom de contracarare a minelor, bazat pe inteligență artificială
Cum ar fi reuşit ucrainenii să doboare un Su-35: A fost întinsă o cursă letală pentru a doborî unul dintre cele mai bune avioane de luptă ale Rusiei
Cum ar intenţiona Rusia să testeze dacă Articolul 5 al NATO mai are vreo valoare: Testul s-ar putea să nu vină sub forma unei invazii clasice, cu armate de tancuri
Polonia cumpără un nou lot de tancuri sud-coreene K2 Black Panther, consolidând şi mai mult o alianță industrial-militară care remodelează fundamental peisajul de securitate european
Un „sistem de sisteme” de apărare aeriană. Soluție de ultimă generație pentru Marea Britanie în programul fanion GBAD
Forțele Aeriene ale SUA vor să resusciteze un program de rachete hipersonice la care doreau să renunţe: Revenirea în forță este alimentată de o realitate geopolitică brutală
Tim Cahill, President, Missiles and Fire Control (MFC) for Lockheed Martin Corporation
EXCLUSIV
Delivering Mission-Ready Capability at the Speed and Scale of Need
”Ucraina este doar un pas spre Vest”. Rusia va testa NATO într-o țară baltică, avertizează șeful serviciilor secrete germane
Primele blindate 4x4 Cobra II au ajuns în România. Livrarea lor marchează un parteneriat pe termen lung în care Otokar va implica industria de apărare românească
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
pixel