În calitate de membru NATO, Ungaria gândește strategic și își dorește o cooperare mai strânsă cu Saab pentru dezvoltarea avioanelor Gripen.
Proiectul Magellan este cea mai recentă operație de anduranță maximă (în engleză Maximum Endurance Operation – MEO) desfășurată de Air Mobility Command (AMC - Comandamentul de Mobilitate Aeriană) din Aviația Militară a SUA, arată revista Air & Space Forces. Termenul MEO este dat misiunilor pe distanțe lungi menite să testeze aviatorii din AMC care se pregătesc pentru a transporta trupe, echipamente și combustibil pe distanțele mari ale Pacificului într-un posibil posibil conflict cu China.
„Într-o epocă a competiției de mare putere, echipajele au nevoie de abilitatea de a opera pe distanțe mai mari față de trecut, iar Proiectul Magellan este următorul pas în obținerea acestei experiențe. MEO este noua construcție care schimbă jocul”, a precizat căpitanul Cody Donahue, ofițerul executiv al Grupului 22 Operații, care a luat parte la zbor și a jucat un rol cheie în planificarea acestuia, potrivit unui comunicat de presă al Aripii 22 Realimentare în Aer.
Misiunea: largul coastelor Californiei – Hawaii – Guam – Orientul Mijlociu – Europa – nordul Atlanticului
„Această [misiune] nu a fost doar decolarea și aterizarea undeva”, a spus colonelul Brent Toth, comandantul aeronavei. „Am făcut misiuni complexe în fiecare parte a lumii.”
Misiunea a fost desfășurată după un scenariu cu situații diverse, fiind tranzitate patru comandamente combatante în care aeronava a realimentat în aer avioane militare diferite, inclusiv unele aflate în misiune de luptă. La rândul ei, aeronava Magellan a fost realimentată în aer.
Pe 29 iunie, în jurul orei 16:00, avionul KC-46 a decolat de la baza McConnell.
A zburat spre vest, în sens invers mișcării de rotație a Pământului. În primele ore, aeronava Magellan a primit combustibil de la un alt KC-46 în largul coastei Californiei. Ulterior a realimentat un avion de transport C-17 lângă Hawaii, pentru ca mai târziu în timp ce se apropia de Guam să primească combustibil de la alte două KC-46 ale Aripii 22, prepoziționate în Guam.
Deasupra Orientului Mijlociu, însetatul Pegasus a primit combustibil de la o pereche de KC-135 care au decolat de la Baza Aeriană Al Udeid, Qatar, unde un echipaj era de la McConnell, iar celălalt era de la Garda Națională Aeriană din Utah. Aeronava Magellan a alimentat două F-15E Strike Eagles care erau într-o ieșire de luptă deasupra Irakului.
Ulterior, avionul Magellan a fost alimentat, deasupra Angliei, de două KC-135 unul de la RAF Mildenhall, iar celălalt de la Aripa 22 prepoziționat la baza Mildenhall. Avioane de realimentare aeriană ale Bazei Aeriene McConnell, unde este staționată Aripa 22, au fost prepoziționate anterior în întreaga lume pentru a sprijini MEO Magellan.
Spre finalul misiunii, KC-46 s-a bucurat de o primire de erou deasupra SUA continentale, unde avionul s-a întâlnit cu un alt KC-46 al Bazei McConnell. Împreună au alimentat trei bombardiere stealth B-2 Spirit ale bazei aeriene Whiteman, Missouri, precum și un alt KC-46 al bazei McConnell la bordul căruia s-a aflat, în calitate de observator, generalul de brigadă Gerald Donohue, director pentru operații de descurajare strategică și integrare nucleară în cadrul AMC.
Echipajul – două echipaje de bază, care au lucrat în schimburi, și un medic
Pe lângă lungimea zborului, misiunea s-a remarcat și prin transportul a doar două echipaje de bază. În mod normal, trei piloți ai Forțelor Aeriene pot zbura ca echipaj augmentat timp de până la 24 de ore, dar AMC dorește acum ca echipajele de patru piloți să zboare până la 48 de ore pentru a se pregăti pentru viitoare conflicte, a explicat Donahue.
La bordul KC-46 s-au aflat patru piloți (câte doi pe schimb), doi operatori de realimentare (unul pe schimb), doi șefi de echipaj de zbor (unul pe schimb) pentru a supraveghea starea tehnică a avionului, precum și un medic de zbor pentru a supraveghea starea de sănătate a personalului.
Lista completă a echipajului l-a inclus pe Col. Brent Toth, comandantul aeronavei; Capt. Cody Donahue, pilot instructor; Capt. Daison Batangan, pilot instructor; Capt. TJ Buckley, pilot instructor; Master Sgt Jonathan Lauterbach, instructor operator de braț; Master Sgt Patrick Murray, instructor operator de braț; Capt. Jacob Heyrend, chirurg de zbor; Sgt Alejandro Melendez, șeful echipajului de zbor; și sergentul de stat major Dustin Shaffer, șeful echipajului de zbor.
La început, cele două echipaje Magellan au făcut schimburi de 10 ore dar, cu timpul, acestea s-au redus la șase - șapte ore. Când nu erau la locul de muncă, echipajele dormeau pe paturi într-o zonă de odihnă care a fost ținută în întuneric pe tot parcursul zborului.
„Am reușit să dorm de mai multe ori cinci sau șase ore cu o mască de somn și căști sau dopuri de urechi cu anulare a zgomotului”, a spus Donahue. „Nu este chiar prea rău și ne-a permis să menținem misiunea cu doar patru piloți zburând 45 de ore.”
Pentru a se pregăti de zbor, primul echipaj a încercat să se culce în jurul orei 4 dimineața și să doarmă până la amiază cu aproximativ trei zile înainte de decolare, în timp ce al doilea echipaj s-a culcat la patru după-amiaza și s-a trezit la miezul nopții.
„A fost destul de uimitor cât de repede ne-am putut adapta la noua cronologie”, a spus Donahue.
De asemenea, a ajutat faptul că un membru al echipajului a făcut prăjituri folosind bucătăria de la bord, iar un altul, pilotul instructor căpitanul Daison Batangan, a adus un tort de ziua de naștere pentru a sărbători împlinirea vârstei de 31 de ani la mijlocul zborului. Când s-au întors în SUA, echipajul simțea efectele unei zile foarte lungi, dar încă au realizat în siguranță ceea ce Toth a descris ca fiind una dintre cele mai complexe operații pe care le-a văzut la baza McConnell.
„Întâlnirea cu un alt avion de realimentare și realizarea formației pentru alimentarea a trei B-2, a fost destul de fantastic”, a spus Toth.
„Aș zbura 45 de ore doar pentru a alimenta B-2 în orice zi a săptămânii”, a adăugat Donahue.
Când au aterizat înapoi la McConnell, echipajul a experimentat doar un răsărit și un apus în zborul lung spre vest. „Deși au trecut 45 de ore, am experimentat într-adevăr doar o singură zi solară”, a spus Toth. „Deci este o mică excursie mintală.”
Zborul Magellan a beneficiat de ani de cercetare în performanța umană. Pilotarea unei aeronave este o sarcină obositoare, iar AMC dorește să folosească cea mai recentă știință în domeniul somnului și al nutriției pentru a menține echipajele cât mai bine odihnite posibil în cursele lungi.
O parte din ceea ce a permis un șir atât de lung de întâlniri în aer a fost o suită de sisteme care permiteau comunicații dincolo de linia vizuală între echipajul Magellan, echipele de planificare de la McConnell și echipajele din întreaga lume. Rețelele de date tactice, cum ar fi Link 16, au permis urmărirea și comunicarea cu aeronavele receptoare aflate la sute de mile distanță pentru a afla în ce direcție se deplasau, de cât combustibil aveau nevoie și alți factori care în mod normal nu ar fi comunicați până când aeronava nu se află suficient de aproape pentru a fi realizat contactul radio.
„Știam mai multe despre ceea ce se întâmplă pe acest zbor decât am știut despre majoritatea zborurilor din care am făcut parte de-a lungul carierei mele”, a spus Toth. „Așa că, deși a fost mai complex decât orice am făcut vreodată, am simțit că am fost mai informat decât am fost vreodată”.
În timp ce Link 16 este deja disponibil pe scară largă în alte structuri ale Forțelor Aeriene, cum ar fi Comandamentul de Luptă Aeriană, AMC încă se grăbește să ajungă din urmă în ceea ce privește conectivitatea. Anul trecut, șeful AMC, generalul Mike Minihan, și-a stabilit obiectivul de a dota 25% din flota de avioane de realimentare și transport cu comunicații dincolo de linia vizuală până în 2025.
Relativul nou KC-46 are echipamente de comunicații mai moderne în comparație cu frații săi mai mari din flota de mobilitate, cum ar fi KC-135 și C-130, dar zborul între patru comandamente combatante și sincronizarea rapidă cu fiecare pe același zbor este o realizare în sine, au explicat Toth și Donahue.
„Vorbim întotdeauna despre realimentarea în aer ca un fel de multiplicator de forță, ei bine, același lucru cu această legătură tactică de date”, a spus Donahue. „Acum vorbiți despre doi multiplicatori de forță pe o singură platformă, așa că înmulțiți exponențial forța.”
Este mai mult decât un test, consideră colonelul Toth. El crede că Proiectul Magellan a demonstrat capacitatea AMC de a ajunge oriunde pe Pământ.
„Decolarea din [SUA continentală], realimentarea unui C-17 deasupra Pacificului, o ieșire de luptă peste Irak și revenirea pentru a sprijini aeronavele de lovire globală (cele trei B-2 Spirit) demonstrează că într-adevăr putem oferi realimentare cu combustibil și să sprijinim acoperirea globală oricând și oriunde”, a spus colonelul Brent Toth, comandantul aeronavei.
Pe lângă antrenarea echipajelor și pregătirea excepțională a aeronavei pentru un zbor lung și solicitant, forțele armate ale SUA au demonstrat că pot asigura un continuum militar în spațiul aerian în jurul globului. Aeronava a zburat non-stop aproape 40.000 de km și a traversat NORTHCOM, INDOPACOM, CENTCOM și EUCOM – comandamentele geografice combatante în care există cele mai mari provocări de securitate din momentul de față. Este o demonstrație că SUA dispun, în emisfera nordică, de un coridor aerian sigur și, în același timp, suficient de apropiat de zonele critice de securitate.
În același timp, prezența bombardierelor B-2 Spirit în cadrul misiunii Magellan dă un sentiment de siguranță întregii lumi libere. Acestea vor putea să își îndeplinească misiunile strategice de oriunde ar decola și să întoarcă fără să-și facă griji că nu le va ajunge combustibilul, AMC reușind să demonstreze soluții pentru scenariile cele mai dificile.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
În calitate de membru NATO, Ungaria gândește strategic și își dorește o cooperare mai strânsă cu Saab pentru dezvoltarea avioanelor Gripen.
Un model al avionului de vânătoare aflat în prezent în curs de dezvoltare de Japonia, Regatul Unit și Italia a fost dezvăluit la Expoziția Internațională Aerospațială de la Tokyo desfășurată în perioada 16-19 octombrie.
Ministrul francez de externe Jean-Noël Barrot a sosit la Kiev sâmbătă, 19 octombrie, pentru o vizită diplomatică în cadrul căreia s-a întâlnit cu ministrul de externe al Ucrainei Andrii Sibiha. Vizita lui Barrot reafirmă angajamentul Franței de a sprijini Ucraina.
Pe rețelele de socializare circulă un videoclip cu un avion de vânătoare rusesc de generația a cincea de tip Su-57 cu două rachete Kh-59M2 Ovod-M2 amplasate în punctele de prindere de sub aripi. Acest lucru a nedumerit serios o serie de experți, care au denumit această decizie ilogică.
Președintele turc, Recep Tayyip Erdogan, a lăudat sâmbătă „eforturile de cooperare” ale „dragului prieten” Olaf Scholz, în ciuda divergențelor persistente între cei doi lideri privind războiul din Gaza. Erdogan folosește termenul „genocid” pentru a descrie situația din Gaza, o formulare pe care cancelarul german nu o acceptă, susținând în schimb că „Israelul are dreptul să se apere, dar trebuie să respecte dreptul internațional”.
Avioanele ucrainene F-16 sunt acum oficial autorizate să țintească aerodromurile rusești. Acest anunț a fost făcut de ministrul olandez al apărării, Ruben Brekelmans, la sosirea sa în contextul reuniunii miniștrilor apărării din cadrul NATO de la Bruxelles. Țările de Jos au furnizat deja Ucrainei avioane F-16, care sunt în prezent utilizate în operațiuni active de luptă, a confirmat Brekelmans.
Joi, 17 octombrie, în jurul orei 17.00, sistemul de supraveghere radar al Armatei României a indicat o țintă aeriană de mici dimensiuni într-o zonă în largul Mării Negre, la aproximativ 150 km est de localitatea Mihail Kogălniceanu, județul Constanța. Conform procedurilor, au fost activate structurile aflate în Serviciul de Luptă Poliție Aeriană Extinsă sub comandă NATO, iar ulterior, Poliție Aeriană sub comandă națională.
Germania a mobilizat avioane de vânătoare din cauza unui avion de recunoaștere rusesc Il-20. Acesta a zburat în apele internaționale ale Mării Baltice, potrivit Forțelor Aeriene Germane. După cum au informat forțele aeriene germane, un avion rusesc zbura fără comunicații radio și fără un plan de zbor între insula germană Rügen și insula daneză Bornholm. Acesta a intrat în apele internaționale aflate deasupra Mării Baltice.
Ucraina nu va dispune, din păcate, până la finalul acestui an de o escadrilă completă de avioane de luptă F-16 Fighting Falcon. Și acest lucru nu are legătură cu întârzierea calendarului livrărilor, ci mai degrabă cu strategia privind pregătirea piloților ucraineni, care se află inclusiv la centrul de la Baza 86 Borcea din România.
Franța va putea furniza Ucrainei doar „puțin mai mult” de două miliarde de euro până la sfârșitul anului, în loc de cele trei promise, a declarat ministrul francez al apărării, Sebastien Lecornu, relatează Politico. „La începutul anului 2024, a fost luată o decizie politică potrivit căreia această asistență ar putea ajunge la 3 miliarde de euro. De fapt, vom depăși 2 miliarde de euro, dar nu 3 miliarde de euro”, a declarat Lecornu.
La 5 octombrie 2024, Rusia și-a doborât propriul vehicul aerian de luptă fără pilot S-70 Okhotnik în timp ce zbura spre vest deasupra liniilor frontului. Probabil că Rusia a pierdut controlul UCAV-ului și a luat decizia de a distruge aeronava pentru a evita ca aceasta să cadă în mâinile adversarilor, informează Defense Intelligence din Regatul Unit.
Kaan - primul avion de generația a 5-a construit de turci - ar putea să dea lovitura pe piața externă. Date încă neoficiale, dar preluate de media internațională, arată că s-au purtat deja discuții pentru o posibilă vânzare externă. Vorbim de peste 100 de avioane într-o piață unde dorește și F-35 să intre.
Statele Unite, sub umbrela Alianței Nord-Atlantice, urmează să modernizeze Baza Aeriană Kecskemét, situată la aproximativ 80 de km de Budapesta, astfel încât să poată fi desfășurate acolo aeronave cu capabilități extinse.
Avioanele de luptă taiwaneze F-16 şi-au fixat ţinta pe avioanele de luptă chinezeşti cu ajutorul unui dispozitiv de ochire cunoscut sub numele de „Sniper” în timpul unui exercițiu militar pe care China le desfășurat în apropiere de insula Taiwan, după cum arată o înregistrare video.
Sikorsky, parte a Lockheed Martin, a primit un contract de 6 milioane de dolari din partea DARPA (Agenția pentru Proiecte de Cercetare Avansată în Apărare) pentru a echipa elicopterul UH-60M Black Hawk al armatei SUA cu sistemul său avansat de autonomie ALIAS/MATRIX. E vorba de un prototip al UH-60M Black Hawk pe care americanii îl dezvoltă.
Aproximativ 60 de aeronave, inclusiv avioane de vânătoare capabile să transporte arme nucleare americane, participă la aceste zboruri de antrenament, care au loc în Nordul Europei în una din cele mai puternice descurajări nucleare ale NATO.
De-a lungul timpului obsesia propagandei ruse în domeniul militar, atunci când era vorba de România, a fost mult timp scutul american Aegis Ashore de la Deveselu. Agresiunea asupra Ucrainei a schimbat mult acest narativ, azi existând o nouă „obsesie” a Federației Ruse: F-16 Fighting Falcon.
Sâmbătă seara, bloggeri militari ruși anunțau că un F-16 al forțelor ucrainene ar fi doborât un bombardier Su-34 aflat la aproximativ 50 de km de linia frontului.
Vești bune pentru ”Patriotul european”. Sistemul franco-italian SAMP/T (Mamba) ar putea primi caracteristici sporite, după ce o rachetă Aster 30 B1NT a fost lansată cu succes, pentru prima dată.
Franța a anunțat că va livra Ucrainei avioane de luptă de tip Mirage 2000. Acestea se vor alătura deja avioanelor F-16 Fighting Falcon pe care ucrainenii le-au primit. Numărul din păcate nu e însă unul impresionant pentru ca avioanele să poată fi un game changer.
Producția Rusiei de avioane Su-57 devine aproape invizibilă, după ce fabricile rusești nu reușesc să crească producția anuală a programului Su-57, deși au trecut 14 ani de la primul zbor.
Grupul de monitorizare Belarusian Hajun Project a informat, într-o postare pe contul său de Twitter, că, pe 09.10.2024, un avion de vânătoare rusesc de tip MiG-31K, purtător de rachete hipersonice Kinjal, a aterizat pe aerodromul Machulishchy din Republica Belarus.
Serviciul de presă al companiei ruse de stat Rostec a informat, pe 09.10.2024, că reprezentanții Corporației întrunite constructoare de avioane (OAK) au predat Forțelor Aerocosmice ale Federației Ruse un nou lot de bombardiere de front Su-34.
Franța ține pasul cu cele mai noi sisteme de luptă ale domeniului aerian – avioanele de luptă fără pilot care colaborează între ele, cunoscute mai larg sub acronimul CCA (Collaborative combat aircraft). Noua dronă de luptă va fi una stealth.
Germania reconsideră cererea Turciei de a achiziționa avioane de luptă Eurofighter Typhoon, pe fondul tensiunilor crescânde din Orientul Mijlociu.
Până în martie 2025, dacă nu un pic mai târziu, dar în prima jumătate a anului 2025, forțele aeriene ucrainene ar trebui să utilizeze avioane de luptă franceze Mirage 2000 împotriva forțelor ruse. Ministrul francez al forțelor armate, Sébastien Lecornu, a declarat că „aeronavele Mirage 2000 ar putea începe să opereze în Ucraina în prima jumătate a anului 2025”. În prezent, piloții ucraineni se pregătesc și se antrenează la o bază din orașul france Nancy.
Forțele Armate ale Federației Ruse au crescut în mod semnificativ numărul de drone-momeală lansate noaptea împreună cu dronele kamikaze pentru a supraîncărca apărarea antiaeriană a Ucrainei.
Rușii au lovit din nou aerodromul Starokonstantinov cu rachete hipersonice Kinjal. Armata ucraineană susține că a doborât două din cele trei rachete lansate. Rusia a lansat un atac asupra Kievului, folosind rachete Kinzhal, în dimineața zilei de luni, 7 octombrie, potrivit oficialilor ucraineni. Administrația de stat a orașului Kiev a confirmat că Rusia a lansat rachete Kh-47M2 Kinjal de pe avioanele de vânătoare MiG-31K. Ulterior, Forțele Aeriene Ucrainene au raportat că, în jurul orei 8:20, forțele ruse au lansat un atac folosind trei rachete aerobalistice Kh-47M2 Kinjal, care au fost lansate de avioane MiG-31K în spațiul aerian de deasupra regiunii Tambov
Primul avion de luptă F-16 provenit din Olanda se află deja în Ucraina, iar restul celor 24 de avioane vor sosi în lunile următoare, a declarat de ministrul olandez al apărării, Ruben Brekelmans, în timpul unei vizite neanunțate la Harkov, pe 6 octombrie. Oficialul a anunțat, de asemenea, un nou pachete de asistenta militara în valoare de 400 de milioane de euro pentru a furniza Ucrainei noi drone de ultimă generație.
Surse rusești de pe rețelele de socializare au confirmat faptul că, pe 05.10.2024, un avion de vânătoare de tip Su-57 a doborât o dronă rusească S-70 Okhotnik în spațiul aerian al aşa-zisei Republicii Populare Donețk. Potrivit acestora, incidentul s-a produs în apropiere de Chasiv Yar, în zona localității Konstantynivka. Lovitura ar fi fost una intenționată, pentru a preveni capturarea dronei de către armata ucraineană, după ce a fost pierdut controlul asupra acesteia.
Vladimir Putin, președintele Rusiei, într-o declarație de presă, a afirmat că războiul din Ucraina a devenit unul global după ce rachete occidentale au lovit teritoriul rus.
Marea Britanie este pregătită să își trimită soldații să lupte împotriva Rusiei dacă aceasta invadează o țară NATO de pe flancul estic al alianței, a declarat Rob Magowan, șeful adjunct al Statului Major al Apărării din Marea Britanie, pe 21 noiembrie, potrivit Politico. Preocupările cu privire la agresiunea rusă cresc în Europa, alimentate de progresele Rusiei în estul Ucrainei.
Kievul „nu va încheia niciun acord cu Moscova în schimbul cedării unor teritorii”, a declarat ministrul ucrainean de externe, Andrii Sîbiga, adăugând că nu există alternativă la „pacea prin forță”. „Ucraina nu va accepta nicio propunere care implică un compromis privind suveranitatea sau integritatea noastră teritorială. Nu vom accepta nicio inițiativă elaborată fără participarea noastră. Nu vom accepta acorduri de forma „teitoriu la schimb pentru pace”, a declarat oficialul ucrainean în timpul unei audieri în Congresul SUA. Aceasta ar însemna să lase milioane de oameni în mâinile agresorului, ceea ce ar duce la genocid, tortură și opresiune, a explicat Sîbiga.
Federația Rusă amenință Republica Moldova iar propaganda rusă folosește tot mai intens narativul potrivit căruia Basarabia e transformată într-o bază militară a NATO pentru susținerea Ucrainei.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a recunoscut miercuri că Peninsula Crimeea, anexată de Rusia în 2014, va trebui să revină sub suveranitatea Ucrainei pe cale diplomatică, informează Agerpres și Reuters.
Forțele Aeriene Române (ROAF) au anunțat că în următoarea perioadă urmează zboruri la înălțimi mici pe întreg teritoriul României. Zborurile vor fi efectuate de avioane de luptă F-16 Fighting Falcon din dotarea ROAF.
Potrivit informațiilor apărute în portalele de propagandă ruse, Federația Rusă a reușit în ultima perioadă să crească semnificativ producția pentru toate tipurile de rachete. Astfel, în prezent, partea rusă dispune de o rezervă de aproximativ 1.500 de rachete de diferite tipuri, pe care le poate întrebuința împotriva Ucrainei. Există și canale de Telegram ucrainene care arată că producția rusă a crescut.
"Statele Unite resping în mod categoric decizia Curţii (Penale Internaţionale, CPI) de a emite mandate de arestare împotriva unor înalţi responsabili israelieni", a reacţionat joi un purtător de cuvânt al Consiliului Naţional de Securitate al Casei Albe, citat de Agerpres și AFP.
Ungaria va desfășura elemente de apărare aeriană de-a lungul graniței sale de nord-est cu Ucraina, a declarat miercuri ministrul ungar al apărării, Kristóf Szalay-Bobrovniczky.
În dimineața zilei de 21 noiembrie, pentru prima dată în istorie, Rusia a lovit Ucraina cu o rachetă balistică intercontinentală (ICBM) care nu purta încărcătură convențională sau nucleară. Atacul a fost o demonstrație de forță din partea Moscovei, ca răspuns la autorizarea SUA pentru folosire de către Ucraina a rachetelor ATACMS pe teritoriul rusesc.
Guvernul României și-a confirmat astăzi intenția de a achiziționa 32 de avioane F-35 Lightning II de generația a 5-a prin semnarea unei Scrisori de ofertă și acceptare (LOA), prin intermediul mecanismului Foreign Military Sale, derulat de Statele Unite.
Vești bune pentru industria românească de apărare. Grupul ceh Colt CZ a început deja să asambleze arme în România și intenționează să își extindă activitatea în țara noastră.
După 1000 de zile de război, Rusia nu a reușit să cucerească Ucraina. Dar în întreaga lume, în afara câmpului de luptă militar, Rusia continuă să avanseze în războiul său nedeclarat împotriva Occidentului. Generalul american Ben Hodges a explicat pentru Kyiv Post că alianța ruso-iraniană-nord-coreeană-chineză este o amenințare la adresa Occidentului, o amenințare pe care trebuie să o învingem înainte de a fi prea târziu.
Baza de apărare aeriană, situată în Redzikowo, lângă coasta Mării Baltice, face parte din scutul antirachetă NATO și a fost operaționalizată pe 13 noiembrie.
Războiul din Ucraina cunoaște o escaladare fără precedent după ce Rusia a lansat asupra Ucrainei o rachetă balistică intercontinentală (ICBM). Acesta este primul caz în care Rusia folosește o ICBM în timpul războiului său îndreptat împotriva Ucrainei. În dimineața de 21 noiembrie, trupele ruse au atacat orașul ucrainean Dnipro cu rachete de diferite tipuri. Una dintre acestea a fost o rachetă balistică intercontinentală lansată din regiunea Astrakhan a Federației Ruse, informează Forțele Aeriene ale Forțelor Armate Ucrainene .
BAE Systems a obținut un contract suplimentar din partea U.S. Army pentru a dezvolta Multi-Class Soft Kill System (MCSKS), o tehnologie avansată de război electronic concepută pentru a spori capacitatea de rezistență a vehiculelor terestre de luptă împotriva rachetelor ghidate și a amenințărilor aflate în imediată apropiere. Acest program vizează consolidarea semnificativă a sistemelor de protecție a vehiculelor, sporind astfel succesul misiunilor în medii complexe și cu risc ridicat.
Economia Rusiei și-a epuizat aproape toate resursele disponibile, a anunțat marți, în Duma de Stat, Elvira Nabiullina, aflată la conducerea Băncii Centrale Ruse.
În dimineața zilei de 21 noiembrie, armata rusă a lansat un atac combinat cu rachete asupra facilităților militare ale regimului de la Kiev din diferite regiuni ale Ucrainei. Au fost implicate cel puțin cinci bombardiere strategice Tu-95MS, care au lansat rachete Kh-101 asupra țintelor, precum și avioane de vânătoare MiG-31I cu rachete hipersonice Kinjal. În plus, până la cinci nave purtătoare de rachete de croazieră Kalibr au fost semnalate în Marea Neagră.
Administrația Biden va permite Ucrainei să folosească minele antipersonal furnizate, pentru a o ajuta să încetinească progresul înregistrat de Rusia pe câmpului de luptă, a declarat miercuri secretarul american al apărării, Lloyd Austin, în timp ce ambasadele SUA și altor câteva state din Occident au rămas închise după amenințarea unui atac aerian major rusesc asupra capitalei ucrainene.
Secretarul britanic al Apărării John Healey a anunțat, miercuri, renunțarea la navele militare, elicopterele și dronele învechite sau considerate prea costisitoare pentru a mai fi întreținute. În Parlament, ministrul laburist a atribuit nevoia de reducere a costurilor "moștenirii tragice" de la conservatori, care au fost la putere 14 ani înainte de înfrângerea lor la alegerile din iulie. Acesta a spus că fosta conducere a lăsat "o gaură neagră în valoare de un miliard de lire sterline în planurile de apărare".
La 11 noiembrie 2024, Departamentul american al Apărării (US DoD) a anunțat că sistemul modernizat de rachete cu lansare multiplă (MLRS) M270A2 și-a făcut debutul în timpul exercițiului Dynamic Front 25 al NATO, desfășurat la Ravajarvi Training Area din Rovaniemi, Finlanda. Soldații americani din Brigada 41 de Artilerie au operat sistemul M270A2, trăgând cu succes pentru a-i demonstra capacitățile. Lansatorul este conceput pentru a ataca diverse ținte, inclusiv concentrații de artilerie, unități de apărare aeriană și vehicule blindate ușoare, la distanțe mai mari decât sistemele anterioare.
Pentru prima dată Ucraina a folosit rachete britanice Storm Shadow pentru a ataca Federația Rusă, scriu marile publicații europene, care citează oficiali occidentali.
Două aeronave F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Regale Olandeze, ultimele care intră în dotarea Centrului European de Instruire F-16, au aterizat miercuri, 20 noiembrie, în Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești.
La expoziția aeriană Zhuhai din China, două avioane rusești Su-57 Felon au atras atenția, un eveniment cu o mare încărcătură simbolică. Cu zece ani în urmă, la același spectacol, Rusia a prezentat Su-35 Flanker-E, sperând la vânzări importante. În 2024, însă, situația este mult mai puțin promițătoare.
Pe 20 noiembrie sau în aceste zile Rusia ar intenționa să lanseze o rachetă experimentală asupra Ucrainei, probabil de tip RS-26 Rubezh, într-o versiune non-nucleară. Astfel de informații sunt diseminate în mod activ pe canalele ucrainene de pe Telegram, pe fondul unui avertisemnt din partea Ambasadei SUA la Kiev. Dar ele sunt preluate intens și dezvoltate și de presa de propagandă pro-război rusă.
Ministrul francez al Forțelor Armate, Sébastien Lecornu, aflat într-un turneu în Golf, a declarat, marți, la Abu Dhabi, că a discutat cu omologii săi din regiune necesitatea sprijinirii armatei din Liban, unde Israelul poartă un război deschis împotriva Hezbollahului.
Personalul român de la Șantierul Naval de la Galați se poate lăuda cu o nouă performanță notabilă: Den Helder, a doua navă militară construită aici începe testele pe mare și se îndreaptă spre țara de destinație.
Hanwha Aerospace România și-a luat angajamentul să sprijine modernizarea Fortelor Armate ale României și să contribuie la întărirea flancului estic al NATO, ca răspuns la provocările și amenințările de securitate generate de războiul din Ucraina. Hanwha a prezentat planurile pentru construirea unei facilități ultramoderne în România, care va include producție, cercetare, testare, instruire și servicii MRO pentru obuziere K9 Tunetul. Partenerii coreenii și-au reiterat intenția de a livra totodată Armatei României și mașini de luptă Redback.
Lockheed Martin şi compania românească Sinteza S.A. au semnat, miercuri, o scrisoare de intenţie în vederea construcţiei la Oradea a unei fabrici de baterii GridStar Flow, cu zero emisii de carbon şi care permit obţinerea de energie durabilă şi stabilă, se arată într-un comunicat de presă al companiei româneşti, precum și al Lockheed.
Ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie, generalul Valeri Zalujnîi, le-a spus soldaților ucraineni care se antrenează în Marea Britanie că războiul purtat de Rusia împotriva Ucrainei devine din ce în ce mai brutal și i-a îndemnat să aibă grijă de ei și să nu uite ce apără.
Președintele Ucrainei avertizează asupra pericolului de a pierde războiul dacă SUA reduc substanțial sprijinul militar. Remarca a fost făcută de Zelenski, într-un interviu acordat Fox News în contextul trecerii a 1.000 de zile de război și a câștigării de Donald Trump a alegerilor prezidențiale din Statele Unite ale Americii.
Avioanele daneze F-16 au început să ajungă în Ucraina, Royal Danish Air Force livrând primul lot de șase avioane de luptă avansate. Acest lucru a fost confirmat de prim-ministrul danez Mette Frederiksen în timpul unei conferințe de presă comune cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski. Frederiksen a dezvăluit, de asemenea, că alte 13 F-16 urmează să fie livrate în viitorul apropiat, subliniind angajamentul continuu al Danemarcei de a consolida capacitățile de apărare aeriană ale Ucrainei în contextul conflictului în curs.