Din cauza războiului în curs de desfășurare din Ucraina, Rusia a oprit lucrările la noul avion de avertizare timpurie AWACS de tip A-100, direcționându-și eforturile către modernizarea aeronavelor A-50 deja existente la standardul A-50U.
Proiectul Magellan este cea mai recentă operație de anduranță maximă (în engleză Maximum Endurance Operation – MEO) desfășurată de Air Mobility Command (AMC - Comandamentul de Mobilitate Aeriană) din Aviația Militară a SUA, arată revista Air & Space Forces. Termenul MEO este dat misiunilor pe distanțe lungi menite să testeze aviatorii din AMC care se pregătesc pentru a transporta trupe, echipamente și combustibil pe distanțele mari ale Pacificului într-un posibil posibil conflict cu China.
„Într-o epocă a competiției de mare putere, echipajele au nevoie de abilitatea de a opera pe distanțe mai mari față de trecut, iar Proiectul Magellan este următorul pas în obținerea acestei experiențe. MEO este noua construcție care schimbă jocul”, a precizat căpitanul Cody Donahue, ofițerul executiv al Grupului 22 Operații, care a luat parte la zbor și a jucat un rol cheie în planificarea acestuia, potrivit unui comunicat de presă al Aripii 22 Realimentare în Aer.
Misiunea: largul coastelor Californiei – Hawaii – Guam – Orientul Mijlociu – Europa – nordul Atlanticului
„Această [misiune] nu a fost doar decolarea și aterizarea undeva”, a spus colonelul Brent Toth, comandantul aeronavei. „Am făcut misiuni complexe în fiecare parte a lumii.”
Misiunea a fost desfășurată după un scenariu cu situații diverse, fiind tranzitate patru comandamente combatante în care aeronava a realimentat în aer avioane militare diferite, inclusiv unele aflate în misiune de luptă. La rândul ei, aeronava Magellan a fost realimentată în aer.
Pe 29 iunie, în jurul orei 16:00, avionul KC-46 a decolat de la baza McConnell.
A zburat spre vest, în sens invers mișcării de rotație a Pământului. În primele ore, aeronava Magellan a primit combustibil de la un alt KC-46 în largul coastei Californiei. Ulterior a realimentat un avion de transport C-17 lângă Hawaii, pentru ca mai târziu în timp ce se apropia de Guam să primească combustibil de la alte două KC-46 ale Aripii 22, prepoziționate în Guam.
Deasupra Orientului Mijlociu, însetatul Pegasus a primit combustibil de la o pereche de KC-135 care au decolat de la Baza Aeriană Al Udeid, Qatar, unde un echipaj era de la McConnell, iar celălalt era de la Garda Națională Aeriană din Utah. Aeronava Magellan a alimentat două F-15E Strike Eagles care erau într-o ieșire de luptă deasupra Irakului.
Ulterior, avionul Magellan a fost alimentat, deasupra Angliei, de două KC-135 unul de la RAF Mildenhall, iar celălalt de la Aripa 22 prepoziționat la baza Mildenhall. Avioane de realimentare aeriană ale Bazei Aeriene McConnell, unde este staționată Aripa 22, au fost prepoziționate anterior în întreaga lume pentru a sprijini MEO Magellan.
Spre finalul misiunii, KC-46 s-a bucurat de o primire de erou deasupra SUA continentale, unde avionul s-a întâlnit cu un alt KC-46 al Bazei McConnell. Împreună au alimentat trei bombardiere stealth B-2 Spirit ale bazei aeriene Whiteman, Missouri, precum și un alt KC-46 al bazei McConnell la bordul căruia s-a aflat, în calitate de observator, generalul de brigadă Gerald Donohue, director pentru operații de descurajare strategică și integrare nucleară în cadrul AMC.
Echipajul – două echipaje de bază, care au lucrat în schimburi, și un medic
Pe lângă lungimea zborului, misiunea s-a remarcat și prin transportul a doar două echipaje de bază. În mod normal, trei piloți ai Forțelor Aeriene pot zbura ca echipaj augmentat timp de până la 24 de ore, dar AMC dorește acum ca echipajele de patru piloți să zboare până la 48 de ore pentru a se pregăti pentru viitoare conflicte, a explicat Donahue.
La bordul KC-46 s-au aflat patru piloți (câte doi pe schimb), doi operatori de realimentare (unul pe schimb), doi șefi de echipaj de zbor (unul pe schimb) pentru a supraveghea starea tehnică a avionului, precum și un medic de zbor pentru a supraveghea starea de sănătate a personalului.
Lista completă a echipajului l-a inclus pe Col. Brent Toth, comandantul aeronavei; Capt. Cody Donahue, pilot instructor; Capt. Daison Batangan, pilot instructor; Capt. TJ Buckley, pilot instructor; Master Sgt Jonathan Lauterbach, instructor operator de braț; Master Sgt Patrick Murray, instructor operator de braț; Capt. Jacob Heyrend, chirurg de zbor; Sgt Alejandro Melendez, șeful echipajului de zbor; și sergentul de stat major Dustin Shaffer, șeful echipajului de zbor.
La început, cele două echipaje Magellan au făcut schimburi de 10 ore dar, cu timpul, acestea s-au redus la șase - șapte ore. Când nu erau la locul de muncă, echipajele dormeau pe paturi într-o zonă de odihnă care a fost ținută în întuneric pe tot parcursul zborului.
„Am reușit să dorm de mai multe ori cinci sau șase ore cu o mască de somn și căști sau dopuri de urechi cu anulare a zgomotului”, a spus Donahue. „Nu este chiar prea rău și ne-a permis să menținem misiunea cu doar patru piloți zburând 45 de ore.”
Pentru a se pregăti de zbor, primul echipaj a încercat să se culce în jurul orei 4 dimineața și să doarmă până la amiază cu aproximativ trei zile înainte de decolare, în timp ce al doilea echipaj s-a culcat la patru după-amiaza și s-a trezit la miezul nopții.
„A fost destul de uimitor cât de repede ne-am putut adapta la noua cronologie”, a spus Donahue.
De asemenea, a ajutat faptul că un membru al echipajului a făcut prăjituri folosind bucătăria de la bord, iar un altul, pilotul instructor căpitanul Daison Batangan, a adus un tort de ziua de naștere pentru a sărbători împlinirea vârstei de 31 de ani la mijlocul zborului. Când s-au întors în SUA, echipajul simțea efectele unei zile foarte lungi, dar încă au realizat în siguranță ceea ce Toth a descris ca fiind una dintre cele mai complexe operații pe care le-a văzut la baza McConnell.
„Întâlnirea cu un alt avion de realimentare și realizarea formației pentru alimentarea a trei B-2, a fost destul de fantastic”, a spus Toth.
„Aș zbura 45 de ore doar pentru a alimenta B-2 în orice zi a săptămânii”, a adăugat Donahue.
Când au aterizat înapoi la McConnell, echipajul a experimentat doar un răsărit și un apus în zborul lung spre vest. „Deși au trecut 45 de ore, am experimentat într-adevăr doar o singură zi solară”, a spus Toth. „Deci este o mică excursie mintală.”
Zborul Magellan a beneficiat de ani de cercetare în performanța umană. Pilotarea unei aeronave este o sarcină obositoare, iar AMC dorește să folosească cea mai recentă știință în domeniul somnului și al nutriției pentru a menține echipajele cât mai bine odihnite posibil în cursele lungi.
O parte din ceea ce a permis un șir atât de lung de întâlniri în aer a fost o suită de sisteme care permiteau comunicații dincolo de linia vizuală între echipajul Magellan, echipele de planificare de la McConnell și echipajele din întreaga lume. Rețelele de date tactice, cum ar fi Link 16, au permis urmărirea și comunicarea cu aeronavele receptoare aflate la sute de mile distanță pentru a afla în ce direcție se deplasau, de cât combustibil aveau nevoie și alți factori care în mod normal nu ar fi comunicați până când aeronava nu se află suficient de aproape pentru a fi realizat contactul radio.
„Știam mai multe despre ceea ce se întâmplă pe acest zbor decât am știut despre majoritatea zborurilor din care am făcut parte de-a lungul carierei mele”, a spus Toth. „Așa că, deși a fost mai complex decât orice am făcut vreodată, am simțit că am fost mai informat decât am fost vreodată”.
În timp ce Link 16 este deja disponibil pe scară largă în alte structuri ale Forțelor Aeriene, cum ar fi Comandamentul de Luptă Aeriană, AMC încă se grăbește să ajungă din urmă în ceea ce privește conectivitatea. Anul trecut, șeful AMC, generalul Mike Minihan, și-a stabilit obiectivul de a dota 25% din flota de avioane de realimentare și transport cu comunicații dincolo de linia vizuală până în 2025.
Relativul nou KC-46 are echipamente de comunicații mai moderne în comparație cu frații săi mai mari din flota de mobilitate, cum ar fi KC-135 și C-130, dar zborul între patru comandamente combatante și sincronizarea rapidă cu fiecare pe același zbor este o realizare în sine, au explicat Toth și Donahue.
„Vorbim întotdeauna despre realimentarea în aer ca un fel de multiplicator de forță, ei bine, același lucru cu această legătură tactică de date”, a spus Donahue. „Acum vorbiți despre doi multiplicatori de forță pe o singură platformă, așa că înmulțiți exponențial forța.”
Este mai mult decât un test, consideră colonelul Toth. El crede că Proiectul Magellan a demonstrat capacitatea AMC de a ajunge oriunde pe Pământ.
„Decolarea din [SUA continentală], realimentarea unui C-17 deasupra Pacificului, o ieșire de luptă peste Irak și revenirea pentru a sprijini aeronavele de lovire globală (cele trei B-2 Spirit) demonstrează că într-adevăr putem oferi realimentare cu combustibil și să sprijinim acoperirea globală oricând și oriunde”, a spus colonelul Brent Toth, comandantul aeronavei.
Pe lângă antrenarea echipajelor și pregătirea excepțională a aeronavei pentru un zbor lung și solicitant, forțele armate ale SUA au demonstrat că pot asigura un continuum militar în spațiul aerian în jurul globului. Aeronava a zburat non-stop aproape 40.000 de km și a traversat NORTHCOM, INDOPACOM, CENTCOM și EUCOM – comandamentele geografice combatante în care există cele mai mari provocări de securitate din momentul de față. Este o demonstrație că SUA dispun, în emisfera nordică, de un coridor aerian sigur și, în același timp, suficient de apropiat de zonele critice de securitate.
În același timp, prezența bombardierelor B-2 Spirit în cadrul misiunii Magellan dă un sentiment de siguranță întregii lumi libere. Acestea vor putea să își îndeplinească misiunile strategice de oriunde ar decola și să întoarcă fără să-și facă griji că nu le va ajunge combustibilul, AMC reușind să demonstreze soluții pentru scenariile cele mai dificile.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Din cauza războiului în curs de desfășurare din Ucraina, Rusia a oprit lucrările la noul avion de avertizare timpurie AWACS de tip A-100, direcționându-și eforturile către modernizarea aeronavelor A-50 deja existente la standardul A-50U.
Tensiunile dintre NATO și Rusia cresc din nou, după o serie de încălcări repetate ale spațiului aerian al alianței pe flancul estic. În ultimele două săptămâni, Moscova a testat răbdarea și capacitatea de reacție a statelor membre prin incursiuni aeriene pe teritoriul Poloniei, României și Estoniei. Una din cele mai dure reacții le-a avut Lituania, micuțul stat baltic sugerând că avioanele ruse care violează spațiul aerian al NATO ar trebui doborâte.
Forțele Aeriene ale Japoniei (JASDF) au realizat în acest weekend o premieră istorică. Mai exact prima dislocare de avioane de luptă pe continentul european, în întreaga existență de 71 de ani acestora. Două aeronave F-15J, sprijinite de avioane de realimentare KC-767, KC-46A și aeronave de transport C-2, au ajuns la baza RAF Coningsby din Regatul Unit, ca parte a misiunii „Atlantic Eagles”, alături de aproximativ 180 de militari japonezi.
Lansat în 2017 de Franța și Germania, proiectul pentru Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF) trebuia să fie nucleul franco-german al viitorului avion european de generația a 6-a. Înainte ca ușa să fie deschisă altor parteneri europeni, dar lucrurile sunt departe de a fi roze în ceea ce privește SCAF.
În perioada 20-21.09.2025, în Republica Cehă se desfășoară festivități consacrate “Zilelor NATO”, în localitatea Ostrava din estul țării, și a “Zilelor Forțelor Aeriene Cehe”, pe aeroportul Mošnov din regiunea Nový Jičín.
Incursiunile avioanelor ruse în spațiul aerian al NATO nu sunt o noutate. Ceea ce a adus nou anul 2015, când un Su-24 rus a intrat câteva secunde în spațiul aerian aliat, a fost răspunsul primit: Atunci Turcia, stat membru NATO, a doborât avionul rus. Avionul Su-24 a fost doborât de un F-16 Fighting Falcon al Turciei, incidentul stârnind un cutremur diplomatic la momentul respectiv. El merită readus în atenția publică în contextul incursiunii fără precedent a trei MiG-31 rusești, timp de 12 minute, în spațiul aerian al Estoniei.
În dimineața de 19 septembrie, trei aeronave militare rusești au încălcat, pentru 12 minute, spațiul aerian estonian deasupra Golfului Finlandei. Poliția aeriană a NATO a fost mobilizată pentru a le escorta în afara spațiului aerian estonian. Concomitent două avioane de vânătoare rusești au efectuat o trecere la joasă altitudine deasupra platformei Petrobaltic din Marea Baltică.
Tensiunile pe flancul estic al NATO au escaladat vineri, după ce Estonia a denunțat o incursiune aeriană „fără precedent de îndrăzneață” a trei avioane de vânătoare rusești. Aeronavele MiG-31 au pătruns în spațiul aerian estonian deasupra Golfului Finlandei și au rămas acolo timp de 12 minute, un incident care a determinat convocarea de urgență a reprezentantului diplomatic al Rusiei la Tallinn.
F-35 Lightning II e cu siguranță o poveste de succes în Europa, alegere pe care a făcut-o și România. E însă o poveste complicată pentru neutra Elveție, stat care în urma unui referendum a spus „da” avioanelor de generația a 5-a de producție americană, dar deși Berna a decis că achiziția va avea un preț fix, socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg, așa cum o spune și un vechi proverb românesc. Prețul programului a explodat iar cauzele sunt multiple.
Berlinul şi Madridul "doresc să ajungă la o soluţie până la sfârşitul anului 2025" privind proiectul european al avioanelor de vânătoare FCAS, a afirmat cancelarul german Friedrich Merz în cadrul unei conferinţe de presă împreună cu premierul spaniol Pedro Sanchez. Sistemului Aerian de Luptă al Viitorului (FCAS) este viitorul avion de generația a 6-a care are ca obiectiv înlocuirea Eurofighter Typhoon și care va fi dezvoltat de industriile de apărare din Germania, Franța și Spania.
Lockheed Martin a anunțat modernizarea simulatorului de zbor F-16 Block 52 al Forțelor Aeriene ale Republicii Coreea, pentru a-l aduce la standardul Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-16. Coreea de Sud, un aliat esențial al SUA în teatrul din Asia de Est în contracararea expansiunii Chinei, are concomitent un program privind modernizarea flotei sale de F-16 la versiunea Block 70.
Forțele Aeriene din Turcia au primit al 4-lea elicopter T-70, dezvoltat în cadrul Programul Turc de Elicoptere Utilitare (TUHP) care trebuie să înzestreze mai multe structuri de forță. Până în prezent au fost livrate 31 de elicoptere T-70 în mai multe structuri de forță. Livrarea către aviația militară indică faptul că programul merge în cele din urmă înainte, în ciuda numeroaselor probleme cauzate de sancțiunile impuse de SUA către Turcia.
În ultimele luni, mai multe publicații internaționale și regionale au avansat ipoteza că Ucraina ar fi primit între 6 și 20 de avioane de vânătoare Mirage 2000-5F din partea Franței, ca parte a programului de întărire a forțelor aeriene ucrainene. Unele surse au sugerat chiar transferul întregii flote aflate în dotarea Parisului.
Compania Raytheon și Forțele Aeriene ale SUA (USAF) și-au propus să rescrie istoria luptei aeriene, testând o nouă capacitate de a lovi inamicul de la distanțe considerate până de curând imposibile. Protagonistul acestei performanțe uimitoare? F-22 Raptor, cel mai avansat avion de vânătoare de generația a cincea, care a reușit cea mai lungă lansare consemnată de USAF a unei rachete aer-aer AIM-120 AMRAAM.
În urmă cu câteva zile s-au împlinit un an de când programul de modernizare a 10 avioane IAR-99 la versiunea SM (n.r. Șoim) ar fi trebuit finalizat. Avioane Craiova și sindicatele au explicat întârzierile ca fiind cauzate de nerespectarea anumitor termene privind livrările de echipamente, în contextul pandemiei și războiului din Ucraina. O veste bună după foarte multe amânări o dă Victor Peța, lider de sindicat, Avioane Craiova, care spune că s-a primit softul necesar, ultima piesă din puzzle care lipsea, în contextul în care 5 avioane IAR-99 au deja instalată toată aparatura. Astfel, dacă nu apar surprize, până la finalul lunii octombrie 5 avioane IAR-99 modernizate la standardul Șoim vor fi livrate într-un final Armatei României.
Singura aeronavă de transport militar An-70 care a apucat “să vadă lumina zilei” a fost identificată în zbor spre Polonia, pe 15 septembrie, după cum a semnalat sursa de monitorizare Polish Military Radar pe contul său de X.
Corporația Aeronautică Unită (UAC) din Rusia a anunțat livrarea unui nou lot de aeronave Su-34 către Forțele Aerospațiale Ruse, aeronave esențiale pentru avansul trupelor rusești.
Ministerul britanic al Apărării a anunțat luni că avioanele de vânătoare Typhoon ale Forțelor Aeriene Regale (RAF) vor efectua o misiune de apărare aeriană deasupra Poloniei, în cadrul misiunii Garda de Est a NATO.
Pornind de la cel mai recent incident, în care Forțele Aeriene ale Ucrainei au pierdut un avion de vânătoare de tip Su-27 în regiunea Zaporojie, presa poloneză a prezentat un bilanț al tehnicii de aviație distruse sau avariate de la începutul invaziei militare ruse în februarie 2022.
Statisticile prezentate de presa poloneză, care par mult mai apropiate de realitate, diferă fundamental de cele prezentate de partea rusă.
Ministrul Apărării, Ionuţ Moşteanu, precizează că piloţii au avut autorizarea să doboare drona, însă au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul.
O dronă Geran folosită de Federația Rusă în atacurile asupra Ucrainei a pătruns în spațiul aerian al României sâmbătă, 13 septembrie, la ora 18.05 și a fost interceptată de două aeronave de luptă F-16, care executau o misiune de patrulare aeriană în nordul Dobrogei.
Rusia ia în considerare cumpărarea sistemelor S-400 din Turcia, care folosește foarte puțin aceste sisteme. Kremlinul intenționează apoi să le revândă altor țări.
SUA au dislocat în Marea Britanie două bombardiere strategice B-52H, care vor participa la partea a doua a exercițiului “Cobra Warrior-2025”.
Un al doilea bombardier stealth B-21 Raider a efectuat zborul său inaugural pe 11 septembrie 2025, marcând un moment crucial în programul de modernizare strategică al Forțelor Aeriene ale SUA. Noua aeronavă se alătură primului prototip, care a zburat deja de aproape doi ani, accelerând astfel faza de testare și evaluare a capabilităților.
Un avion Suhoi Su-27 s-a prăbușit joi după-amiază într-o parte a regiunii Zaporijia controlată de Ucraina.
Egiptul a decis să se alăture oficial programului turcesc KAAN, avion de generația a cincea dezvoltat de Turkish Aerospace Industries. E o apropiere militară majoră între două state cu relații complicate în istorie. În contextul în care Egiptul are în aviația militară „ADN occidental”, având flote mari de avioane de luptă occidentale, Cairo ar putea da un imbold important programului Kaan ce vizează dezvoltarea unui avion de generația a 5-a de către Turcia, ca urmare a excluderii din programul F-35 Lightning II.
Finlanda chiar își pregătește armele pentru flota de F-35, nu doar avioanele, ci infrastructura, muniția și facilitățile de mentenanță.
Sau, ca să-l parafrazăm pe președintele Trump, „Ce naiba vor rușii cu atacul ăsta nesăbuit?”
Noaptea grea pe întreg Flancul Estic, unde Rusia recurge la provocări fără precedent în timpul atacurilor masive asupra infrastructurii critice a Ucrainei. În timp ce Polonia a doborât în premieră drone rusești, în celălalt capăt al Flancului, două avioane F-16 Fighting Falcon ale României au fost ridicate după ce un grup de drone opera în imediata apropiere a spațiului nostru. Trebuie subliniat că în comparație cu situația din Polonia, rușii nu au intrat în spațiul aerian al României.
Polonia şi-a mobilizat miercuri propriile sisteme de apărare aeriană şi cele ale NATO pentru a doborî drone în spaţiul său aerian, după un atac aerian rus asupra Ucrainei, Varşovia, numind încălcarea spaţiului său aerian drept "un act de agresiune", informează DefenseRomania.
Ucraina va primi primele avioane de vânătoare F-16 suplimentare din Belgia, dar acest proces va depinde de ritmul în care aeronavele F-35 de generația a 5-a vor intra în dotarea Forțelor Aeriene belgiene.
Rusia își intensifică atacurile asupra infrastructurii energetice a Ucrainei, pe măsură ce presiunea internațională asupra președintelui rus, Vladimir Putin, începe să scadă, a declarat președintele Volodimir Zelenski marți (21 octombrie).
Clasamentul Forțelor Aeriene Mondiale (WDMMA) a înregistrat o schimbare surprinzătoare. India a depășit China, devenind a treia cea mai puternică forță aeriană din lume. China, care se mândrește cu reputația sa de putere aeriană, a căzut pe locul patru, dar experții chinezi au reacționat imediat și contestă raportul.
Ministrul polonez de externe, Radosław Sikorski, a declarat miercuri că președintele rus Vladimir Putin ar putea fi arestat dacă avionul său va survola spațiul aerian polonez în drum spre Budapesta, unde este programat un summit cu președintele american Donald Trump.
Serviciul Român de Informații (SRI), în colaborare cu mai multe instituții naționale și parteneri externi, a dejucat o operațiune de sabotaj plănuită pe teritoriul României, ce ar fi fost coordonată direct de serviciile secrete ruse. Doi cetățeni ucraineni au fost reținuți după ce au depus la un sediu al companiei de curierat Nova Post din București colete ce conțineau dispozitive incendiare sofisticate.
Distrugerea celui mai nou sistem radar rusesc, conceput special pentru a contracara flota tot mai extinsă de drone a Kievului, nu este doar o victorie tactică, ci și o lovitură simbolică aplicată încercărilor Rusiei de a-și asigura superioritatea aeriană și tehnologică în Crimeea.
Cel care trage mai departe are un avantaj în luptă. Este o veche lecție de război care rămâne valabilă și în prezent, cu mențiunea că, astăzi, proiectilul are șanse mai mici de supraviețuire decât în trecut.
Forțele ucrainene au ridicat cortina de pe o inovație militară uimitoare, transformând o aeronavă civilă banală, cu un singur loc, într-o dronă-bombardier strategică capabilă să lovească adânc, la 900 de kilometri în interiorul teritoriului rusesc.
Suntem, fără doar și poate, martorii unei subtile, dar profunde, reconfigurări a arhitecturii încrederii în cadrul comunității de informații occidentale. Mărturiile publice ale șefilor celor două servicii secrete cheie din Olanda- General Intelligence and Security Service (AIVD), prin vocea lui Erik Akerboom, și Military Intelligence and Security Service (MIVD), prin Peter Reesink - semnalează o fisură strategică în relația transatlantică tradițională.
Corespondeță din Coreea: DefenseRomania participă în aceste zile, la invitația Hanwha Aerospace, la ADEX 2025, una din cele mai mari expoziții militare din Asia.
Institutul Aspen România, în parteneriat cu The German Marshall Fund of the United States (GMF) și Aspen Institute România – Biroul Chișinău, va organiza în perioada 22–24 octombrie 2025, cea de-a 14-a ediție a Aspen – GMF Bucharest Forum, unul dintre cele mai influente evenimente dedicate reflecției strategice asupra viitorului Europei și al regiunii Mării Negre. Evenimentul se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Președintelui României.
Noua ofensivă a Uniunii Europene împotriva mașinăriei de război a Rusiei se profilează ca un exercițiu complex de inginerie juridică maritimă și coordonare diplomatică la scară continentală. Propunerea Comisiei, transmisă prin Serviciul European de Acțiune Externă (SEAE), de a consolida autoritatea de a inspecta și aborda petrolierele care alcătuiesc așa-numita „flotă fantomă” a Rusiei, nu este doar o măsură de securitate, ci o recunoaștere implicită a limitelor sancțiunilor aplicate până acum.
Donbasul, o regiune istorică din estul Ucrainei, transcende simpla definiție geografică. Termenul, o prescurtare de la Bazinul Carbonifer Doneț (Donets Coal Basin), indică încă din secolul al XIX-lea funcția sa esențială: inima industrială și minieră a Ucrainei. Regiunea cuprinde în esență Oblasturile Donețk și Luhansk, deși aria istorică a bazinului carbonifer se extinde și în alte zone.
Analizând poziția pe care administrația Trump a avut-o față de Ucraina de la începutul mandatului până la recentele evenimente, observăm că obiectivele Washingtonului nu vizează neapărat o pace solidă în sensul clasic, ci mai degrabă o soluție pragmatică rapidă, care să reducă, ideal să elimine, implicarea directă a SUA. Administrația Trump - aflată abia în primul an de mandat - pare să prefere o încetare a focului care să conducă treptat către un conflict înghețat, deși acest deznodământ este mai degrabă o consecință strategică a politicilor sale, decât un obiectiv explicit declarat.
Comisiile reunite pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din Camera Deputatilor și Senat au aprobat propunerile MApN privind programul de achiziții de noi tancuri principale de luptă.
Adio Kalanșnikov? România e aproape de un moment important: bătrânele automate din epoca sovietică, cu care au fost instruite zeci de serii de militari în termen, ar putea deveni istorie.
DefenseRomania a fost singura publicație din țară care a fost invitată la facilitățile de producție din Belgia ai unuia dintre cei mai importanți producători de armament ușor: FN Herstal.
Europa de Vest se adaptează la noile provocări. În urma unei serii de „atacuri” cu drone neidentificate asupra unor ținte strategice din mai multe țări, Germania și Regatul Unit introduc noi reglementări.
Londra a mers cel mai departe, intenționând să acorde serviciilor sale de securitate autoritatea de a trage asupra obiectelor străine din cer.
Avioane de vânătoare NATO au efectuat patru intervenții săptămâna trecută pentru a identifica aeronave rusești care încălcau regulile de zbor și o dată pentru a intercepta o încălcare a spațiului aerian național, a relatat Ministerul lituanian al Apărării Naționale.
O zi istorică pentru Europa. Astăzi a fost adoptată o decizie de oprire completă a importului de gaze din Rusia.
Europa e obligată să contrabalanseze o decizie strategică greșită, luată cu decenii în urmă, care a făcut ca majoritatea statelor să depindă aproape în totalitate de gazele rusești.
Liderul suprem al Iranului, ayatollahul Ali Khamenei, a respins luni afirmația președintelui american Donald Trump conform căreia Statele Unite au distrus industria nucleară a Iranului.
Declarațiile recente ale Mareșalului Lord Richards, fost Șef al Statului Major al Apărării din Marea Britanie, reprezintă mai mult decât o simplă evaluare militară. Ele constituie o radiografie dură a calculului strategic eronat al Occidentului și un apel la realism, în contextul în care războiul din Ucraina se prelungește de peste trei ani. Analiza sa, prezentată în podcastul „World of Trouble” al publicației The Independent, nu este doar o profeție pesimistă, ci o oglindă a dilemelor geopolitice care macină coeziunea și eficiența sprijinului occidental.
Ucraina nu va ceda teritoriile sale pentru a pune capăt războiului cu Rusia și va continua să consolideze cooperarea cu partenerii internaționali în domeniul apărării și energiei, a declarat președintele Volodimir Zelenski.
Recentele evoluții din relația Washington-Kiev, cristalizate în jurul întâlnirii tensionate dintre președintele Donald Trump și omologul său ucrainean, Volodimir Zelenski, semnalează o schimbare de paradigmă în abordarea americană a conflictului din Ucraina. Propunerile publice și cele vehiculate în spatele ușilor închise, de "împărțire" a regiunii Donbas, nu sunt simple declarații conjuncturale, ci dezvăluie o mutație de substanță în doctrina de politică externă a administrației Trump, cu implicații profunde pentru ordinea internațională post-2022.
România devine o piață tot mai importantă pentru industria de apărare din Turcia, fapt pentru care un număr tot mai mare de companii din Turcia sunt interesate să colaboreze și, inclusiv, să producă aici. Un lucru care se pliază pe strategia Bucureștiului de a revitaliza industria națională de apărare. Iar în acest sens exemplul Otokar cu blindatele 4x4 Cobra II produse la Automecanica Mediaș SRL ar putea fi implementat și de alte companii.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a anunțat, în timpul vizitei sale la Washington, că negociază un acord crucial pentru apărarea antiaeriană a Ucrainei: achiziționarea a 25 de sisteme de apărare antiaeriană Patriot, fabricate în SUA. Deși livrarea integrală va fi eșalonată pe parcursul mai multor ani din cauza constrângerilor legate de producție, liderul de la Kiev a subliniat că finanțarea principală este deja „pusă la punct”, urmând să provină din utilizarea activelor rusești înghețate.
Submarinul rusesc Novorossiysk, o navă din clasa Improved Kilo, a fost nevoit să se întoarcă șchiopătând acasă în Marea Baltică, după o defecțiune mecanică în Marea Mediterană. În timp ce unele rapoarte au exagerat situația acestuia, incidentul expune prezența în scădere a Marinei Ruse în regiune.
Pe 16 octombrie, președintele SUA, Donald Trump și omologul său rus, Vladimir Putin, au purtat prima discuție telefonică după întâlnirea pe care au avut-o în Alaska în urmă cu două luni.
Mașina de război a Rusiei continuă să funcționeze, iar secretul său, deși nu tocmai ascuns, rămâne o pată neagră pe harta eforturilor internaționale de sancționare. După trei ani și jumătate de conflict, rachetele și dronele care lovesc zilnic orașele ucrainene sunt pline, la propriu, de tehnologie occidentală.
Deciziile pe câmpul de luptă, dar și cele din spatele biroului, intră în bucla viteză-AI. Comandantul Armatei a 8-a din Coreea de Sud recunoaște că „eu și Chat am devenit foarte apropiați în ultima vreme” un semnal că viitorul războiului se decide la „viteza mașinii”, nu a omului.
O operațiune internațională, denumită "SIMCARTEL", a scos la iveală o platformă sofisticată de tip "cybercrime-as-a-service" (CaaS) care a permis escrocilor cibernetici să creeze milioane de identități virtuale pentru o gamă largă de fraude, de la phishing la escrocherii cu investiții false. Pierderile înregistrate doar în Austria și Letonia se ridică la peste 5.8 milioane de dolari.
În noaptea dintre 18 și 19 octombrie 2025, un atac reușit cu drone a vizat un obiectiv strategic major din Rusia: Uzina de Procesare a Gazelor din Orenburg. Aflată la o distanță impresionantă, de cel puțin 1.000 de kilometri de granița cu Ucraina, această lovitură subliniază capacitatea militară a Kievului de a perturba infrastructura energetică vitală a Moscovei.
Patru bombardiere strategice B-1B Lancer, de la Baza Forțelor Aeriene Dyess, Texas, au ajuns, recent, la Baza Aeriană Misawa, Japonia, într-o misiune operativă. Este probabil ca aeronavele să participe la exerciții cu Japonia în următoarele săptămâni, potrivit publicației Air&Space Forces.