SUA, la un pas de o zi de coșmar. Un F-35 și un F-22, aproape de o coliziune în aer, imediat după ce un alt Raptor s-a prăbușit
15 mai 2020 ar fi putut fi cu adevărat o zi de coșmar pentru U.S. Air Force. Atunci, în urmă cu exact un an și cinci luni, un avion F-22 Raptor s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament. Doar că, potrivit informațiilor apărute la câteva luni de la incident, lucrurile ar fi putut sta mult mai grav: Imediat după prăbușire, un alt F-22 a fost la un pas să se ciocnească de un F-35.
Un F-35, zburând alături de un F-22 Raptor. Sursă foto: BreakingDefense.com
Datorită unei legi americane, au fost publicate documente legate de incidentul din 15 mai, documente publicate de Air Force Times și citate de The Drive.
Context
Pe 15 mai 2020 un F-22 Raptor s-a prăbușit în apropierea Bazei Aeriene Eglin, Florida, Statele Unite ale Americii.
Din fericire pilotul a supraviețuit. El s-a catapultat la timp, a fost recuperat și transportat la spital. Avionul F-22 Raptor care s-a prăbușit efectua un zbor de antrenament la care luau parte și alte aeronave americane de tip F-35 și F-16.
Cauza prăbușirii a fost reprezentată de o eroare umană a echipajului de la sol, care nu a respectat procedura privind mentenanța.
La zborul din 15 mai au luat parte trei avioane de tip F-22, șase de tip F-35 și patru F-16C.
Aeronava F-22 a scăpat de sub control
Documentele în cauză indică faptul că pilotul aeronavei F-22 care s-a prăbușit a semnalat că în cabină, imediat după decolare, s-a aprins un bec de avertizare, dar deoarece nimic nu îi indica pilotului că există probleme tehnice, aeronava comportându-se încă la acel moment normal, acesta a continuat zborul.
La puțin timp aeronava virat necontrolat spre stânga, pilotul crezând inițial că sunt probleme la motor. Mai apoi, pilotul a pierdut controlul iar avionul a intrat în picaj. Întrucât a reușit să stabilizeze aeronava, pilotul a decis să continue exercițiul.
După ce un nou bec de avertizare s-a aprins, indicând că aeronava e suprasolicitată, pilotul a solicitat să se reîntoarcă la Baza Aeriană Eglin. În documente, pilotul precizează că după ce a atins altitudinea de 3.000 de metri, aeronava a devenit incontrolabilă. În tot acest timp în care se lupta să controleze avionul, afișajul din cockpit indica valori incorecte ale altitudinii și vitezei.
Avionul s-a prăbușit, dar pilotul a reușit să se catapulteze.
Epava avionului F-22 Raptor prăbușit pe data de 15 mai 2020. Sursă foto: Air Force Times via The Drive
Imediat după ce Raptorul s-a prăbușit, un alt F-22 a fost la un pas să se ciocnească cu un F-35
Însă ziua se putea termina cu o adevărată tragedie. Imediat după ce aeronava s-a prăbușit, avioanele F-35 care participau la antrenament s-au îndreptat spre locația respectivă pentru a trimite coordonatele echipelor de salvare. Sursa citată precizează că documentele indică faptul că în momentul în care F-35 au decis să se întoarcă la bază întrucât rămâneau fără combustibil, a avut loc un alt incident, când unul dintre avioanele F-35 a fost la un pas să se ciocnească cu un F-22 Raptor, care făcea și el parte din misiunea respectivă.
În mod cert, ziua de 15 mai 2020 s-ar fi putut încheia mult mai rău pentru U.S. Air Force.
Daunele estimate după prăbușirea avionului F-22 Raptor depășesc 200 de milioane de dolari.
Însă marea problemă pentru SUA în pierderea unui F-22 o reprezintă numărul redus al acestor aeronave, considerate de mulți ca fiind cele mai performante avioane de luptă construite vreodată.
Înainte de incidentul de anul trecut, SUA dispuneau de doar 186 de aparate F-22 Raptor din care doar aproximativ 125 sunt operaționale pentru misiuni de luptă.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News