Motivația semi-oficială a fost că aceștia pregăteau o lovitură de stat. Arestările vin la doar câteva luni după ce prințul moștenitor bin Salman l-a arestat pe Mohammad bin Nayef, fostul ministru de interne și prințul din Arabia Saudită care a lucrat cel mai îndeaproape cu Statele Unite în problemele de combatere a terorismului după atacurile din 11 septembrie. În moda clasică saudită, anunțul arestărilor a fost făcut târziu vineri seară, ceea ce este întotdeauna un indicator că s-a întâmplat ceva grav.
Anunțul face referire la cei trei prinți, care au fost arestați sub suspiciunea de trădare, deși încă nu au fost aduse acuzații oficiale. Mai mult fratele Prințul Saud bin Nayef, guvernator al provinciei estice, a fost, de asemenea, invitat să fie interogat, la fel ca și fiul său, actualul ministru de interne. În mod clar că nu a fost un weekend bun pentru fiii prințului Nayef, fostul ministru de Interne atotputernic, cel care a deținut această funcție critică pentru echilibrul puterii de la Ryahd timp de 38 de ani.
Este o mișcare extrem de clară care trimite un nou mesaj de autoritate maximă în întreaga familie Al Saud. Astfel, MbS transmite că nemulțumirea și neloialitatea prinților, inclusiv cei extrem de importanți, nu vor fi tolerate. Măsura arestării fratelui actualului rege saudit și ultimului fiu al fondatorului dinastiei saudiene, exprimă o lovitură disciplinară menită să aplice ordinea și să asigure că nimic nu va tulbura tranziția către noua generație de prinți. MbS are un istoric bine documentat al unor astfel de jocuri de putere, așa că nu este tocmai în afara caracterului luptei acerbe pentru tron și se încadrează complet în modelele sale anterioare de când a devenit prinț de coroană în 2017.
În paralel cu arestătile ordonate, un zvon persistent a fulgerat pacea regatului. Zvonul care indica moartea regelui Salman a fost atât de puternic încât a trebuit ca cel vizat să apară în public pentru a nu periclita stabilitatea procesului politic. Este cunoscut că zvonurile și bârfele au fost și sunt un factor de viață în politica din Golf și, în special, în Arabia Saudită, unde intrigile de palat și jocurile de putere dintre prinții rivali fac deliciul cafenelelor.
Pentru moment regele saudit este în viață și bine, iar posibilitatea unei tentative de lovitură de stat a fost îndepărtată. Încet, dar sigur, MbS s-a asigurat că prinții rivali rămân fără putere și, ca orice autocrat bun, știe când va fi momentul să lovească.
Mulți analiști s-au întrebat asupra motivațiilor gestului făcut de prințul moștenitor. Nu vom ști niciodată cu adevărat în afara speculațiilor. Probleme mai largi se referă la motivele pentru care MbS se află într-un loc în care simte atât de sigur, încât se poate întoarce la unele dintre comportamentele sale dure și pentru care a fost atât de criticat în trecut.
Politica internațională este preocupată de alte probleme precum coronavirusul, o încetinire a economiei globale și primarele Partidului Democrat din SUA. Ca atare foarte puțini oameni vor privi ce s-a întâmplat în Riyadh și, dacă o fac, vor considera că nu este altceva decât o politică internă complexă, tipic arabă.
În ceea ce privește politica externă și securitatea, este bine cunoscut faptul că regiunea Golfului se confruntă cu o perioadă extrem de delicată. Anii de retorică războinică dintre Regatul Saudit și Iran au produs o dinamică extrem de instabilă. Cele două țări au încercat și nu au reușit să depășească influența celuilalt în statele regionale, mai ales în Yemen. Războiul condus de Arabia Saudită în Yemen este un eșec pentru ambele puteri regionale. Niciunul dintre actori nu este destul de puternic să câștige războiul dar nici destul de slab sa îl piardă. Este dificil de subestimat cât de mult a determinat războiul din Yemen capacitatea saudită de a proiecta puterea în regiune, cimentând totodată impresia printre alte state regionale că Arabia Saudită pare a fi un tigru de hârtie.
Este un lucru obișnuit să vorbim despre casa Saud și stabilitatea acesteia, dar nu există probleme reale pe plan intern. Saudiții nu fac schimbări de regim, nu se află în ADN-ul lor politic și social și se uită către conducere pentru a oferi un sentiment de securitate și ordine. MbS va trebui cu adevărat să abordeze două probleme urgent și anume șomajul în rândul tinerilor și lipsa locuințelor. Guvernul a investit în încercarea de a rezolva pe amândouă dar eșuează la implementarea proiectelor datorită corupției. Pentru moment familia regală saudită are resursele necesare pentru a asigura stabilitatea regatului.
Autoritatea Aeronautică Civilă Română a achiziționat, în baza parteneriatului strategic România-SUA, un avion ultraperformant pentru calibrarea echipamentelor de radionavigație de pe cele 16 aeroporturi civile și peste trei aeroporturi militare. Echipamentele de ultimă generație de pe această aeronavă pot realiza inclusiv calibrarea satelitară a echipamentelor de radionavigație.
Statele Unite au predat 20 de vehicule militare noi, tip Humvee, către trupele terestre și forțele speciale ucrainene, precum și 84 de bărci ușoare destinate forțelor navale.
Forțele Aeriene Române au exectutat un zbor pentru aducerea de echipamente militare din Qatar.
Departamentul american al Apărării a anunţat vineri intenţia de a include Israelul în Comandamentul său central pentru Orientul Mijlociu, o măsură destinată consolidării frontului anti-Teheran, transmite AFP.
Pe 15 ianuarie, Corpul Gardienilor Revoluției Islamice din Iran a început desfășurarea manevrelor militare anuale cu numele de cod "Marele Profet-15".
Franţa, Marea Britanie şi Germania au cerut sâmbătă Iranului să renunţe la producerea de uraniu metalic, după ce miercuri Teheranul a transmis Agenţiei Internaţionale pentru Energia Atomică (AIEA) că avansează în acest sens, informează AFP şi Reuters.
Tratatul "Cer deschis", subminat de retragerile succesive ale SUA şi Rusiei, a fost conceput în 1992 pentru a "promova încrederea şi previzibilitatea" activităţilor militare ale ţărilor semnatare graţie zborurilor de observare efectuate de avioane neînarmate asupra teritoriilor lor, comentează sâmbătă agenţia de presă canadiană La Presse, citând AFP.
În anii '70 și '80 România construia camioane militare și civile fabricate de Roman SA, cunoscută și sub numele de Întreprinderea de Autocamioane Brașov.