Un număr uriaș din cele 1.200 de avioane ale Rusiei sunt la finalul ciclului de viață. Pe câte avioane s-ar baza rușii într-un război ipotetic împotriva SUA
În prezent, Rusia dispune de aproximativ 1.200 de avioane de luptă de toate tipurile, inclusiv dacă le luăm în calcul pe cele ale aviației strategice. Un interesant raport prezentat recent arată că o mare parte din acestea se află la finalul ciclului de viață.
Astfel, din cele 1.200 de avioane de care dispun azi rușii, 550 de avioane se apropie de sfârșitul ciclului lor de viață, iar complexul militar-industrial rus nu este în măsură să producă un număr suficient de avioane noi pentru a le înlocui.
Motivele sunt multe nu doar pierderile constante în războiul din Ucraina, ci și nivelul scăzut al mentenanței tehnice a aviației militare. Sancțiunile internaționale cu siguranță nu ajută nici ele.
Raportul a fost prezentat de experții polonezi de la Defence24 și citat și analizat de către cei ucraineni de la Defense Express. Raportul evidențiază că cele 550 de avioane de luptă considerate că sunt aproape de scoaterea din uz includ: Avioane de atac Su-25 (aproximativ 160 de unități) avioane de vânătoare Su-27 (în jur de 100 de unități), bombardiere Su-24M (aproximativ 270 de unități), avioane de luptă MiG-29 (până la 100 de unități) și interceptoare MiG-31BM (între 80 și 90 de unități).
Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Pe câte avioane s-ar baza rușii într-un ipotetic război împotriva SUA și implicit a întregii Alianțe?
Sigur că datele prezentate de sursa citată nu au un fundament ce trebuie privit dogmatic, un astfel de scenariu fiind nu doar ipotetic, dar și dinamic, în cazul unui război cu NATO, raportul estimează că Rusia ar putea utiliza eficient până la 400 de avioane de luptă, inclusiv bombardiere strategice. Aproximativ 340-360 din acestea ar fi avioane de aviație tactică, precum Su-30, Su-34, Su-35 și Su-57.
Totuși, această evaluare nu exclude posibilitatea ca Rusia să recurgă la utilizarea avioanelor mai vechi, de fabricație sovietică, în caz de necesitate.
În plus, în ceea ce privește avioanele aflate pe finalul ciclului de viață, trebuie subliniat că raportul clarifică faptul că "sfârșitul ciclului de viață" nu înseamnă retragerea imediată a tuturor acestor avioane. Resursa poate fi prelungită ori retragerea se face etapizat.
Capacitatea industriei rusești de a produce avioane noi nu e una impresionantă. În 2022, industria militară rusă a livrat 27 de avioane noi. În 2023, numărul a scăzut la 24 iar în 2024 se estimează o reducere la 23 de avioane noi.
Alte date interesante surprinse de raport sunt pierderile aviației militare ruse în 2024, ca urmare a războiului împotriva Ucrianei:
Su-35 Flanker-E rusesc, generația 4 ++, doborât în Ucraina. Sursă foto: Ministerul Apărării din Ucraina
Pierderile includ un bombardier strategic Tu-22M3, 2 avioane AWACS A-50, 3 avioane Su-34, 2 avioane Su-35, 3 avioane Su-27 și 2 interceptoare MiG-31BM.
Se anticipează însă că pierderile sunt mai mari în special din cauza atacurilor cu drone efectuate de Forțele de Apărare ale Ucrainei asupra obiectivelor militare rusești.
CITEȘTE ȘI: Cum a luat naștere aviația militară. Știai că România a fost a doua țară din lume care în 1910 a folosit avionul în scopuri militare?
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News