Achiziția Greciei de blindate amfibii AAV din SUA readuce în discuție o întrebare mai veche: Impune României geografia un program similar?
Grecia urmează să achiziționeze blindate amfibii americane AAV (Assault Amphibious Vehicle) în diferite versiuni. O decizie care inevitabil naște întrebarea dacă sau când România va prioritiza un astfel de program în contextul în care geografia recomandă.
AAV (Assault Amphibious Vehicle). Foto: U.S. Army
Departamentul de Stat al SUA a aprobat oficial posibila achiziție către Grecia. Valoarea estimată a contractului este de 268 de milioane de dolari.
E vorba zeci de blindate amfibii în diferite configurații. În total vorbim de peste 75 de blindate amfibii AAV.
SUA consideră că vânzarea blindatelor amfibii către Grecia are ca obiectiv „sprijinirea politicii externe a SUA și a obiectivelor de securitate națională prin consolidarea securității aliatului grec, membru NATO”.
Pe de altă parte Washingtonul consideră că achiziția „va îmbunătăți capacitatea Greciei de a-și proteja interesele și infrastructura maritimă”.
Mai exact Grecia va achiziționa 76 de blindate amfibii în diferite configurații. Contractul include și lansatoare de grenade MK-19, sisteme tehnice de ochire, piese de schimb, 63 de mitraliere de calibrul 50, program de asistență etc.. Costul total estimat al întregului program e de 286 de milioane de dolari.
SUA mai transmit că tranzacția nu va „modifica echilibrul militar din regiune”.
Ar trebui să se gândească și România la blindate amfibii?
E o întrebare care cu siguranță se află pe mesele planificatorilor români. În contextul unei geografii care nu duce lipsă de râuri și fluviul Dunărea, există specialiști care consideră necesară înzestrarea cu blindate amfibii moderne.
De precizat că România nu duce lipsa de blindnate moderne. Programul Piranha 5 tocmai ce a fost prelungit. Ministerul Apărării Naționale a anunțat în acest an suplimentarea programului cu 150 de blindate. În prima fază România a contractat 227 de transportoare blindate în diferite configurații, în valoare de 868 milioane de euro.
Actuala fază a programului prevede producerea în țară a blindatelor la Uzina Mecanică București.
În urmă cu câțiva ani DefenseRomania s-a interesat dacă Ministerul Apărării (MApN) e interesat de un asemenea program. La vremea respectivă publicația noastră a adresat o solicitare către MApN în legătură cu un posibil interes pentru modificarea configurației unor Piranha 5 astfel încât blindatele care urmau să vină să beneficieze de un kit care oferă posibilitatea ca transportorul să fie amfibiu.
MApN ne-a răspuns la vremea respectivă precizând că actuala configurație nu poate fi modificată. Totuși, în funcție de „necesitățile și solicitările beneficiarilor” din categoriile de forță, se va lua o decizie în viitor în ceea ce privește achiziționarea de transportoare blindate amfibii.
Nu s-a luat până în prezent.
Amintim că în trecut industria română de apărare a cochetat cu un program amfibiu. Așa a apărut Saur. Dar Saur 2, chiar dacă a fost omologat, nu a putut concura cu piața externă, fiind inferior competitorilor. Ulterior Automecanica Moreni a dezvoltat un prototip Saur 3.
În 2011 Ministerul Apărării din România și-a anunțat intenția de a achiziționa Saur 3 în programul național „Transportor blindat pentru trupe 8×8”. Achiziția nu s-a concretizat.
Fără comenzi în țara de origine, e cât se poate de evident că nicio variantă a Saur nu a avut nicio șansă pe piața externă.
CITEȘTE ȘI: Industria din România cere resuscitarea blindatelor amfibii românești Saur și ridică ștacheta: Un avion de luptă produs în România
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News