Are nevoie România de elicoptere de atac noi sau rămânem la IAR-300? Gen. Tomescu: Pumele noastre sunt mai mari decât autobuzele
România deține elicoptere de transport și atac IAR-330 Puma și Puma SOCAT adaptate și modernizate, dar oare fac ele față războiului modern? Și în ce măsură azi mai sunt importante elicoterele de atac, deși multe state continuă să le achiziționeze.
Războiul din Ucraina a arătat că epoca elicopterelor de atac nu a apus. Ele doar s-au modernizat și se adaptează tehnologiilor emergente.
În regiunea noastră Polonia e statul ține să îi contrazică pe cei care susțin că epoca elicopterelor de atac s-a încheiat și intrăm în epoca războiului modern bazat pe drone.
Așa cum arăta și DefenseRomania în toamna anului trecut, când publicația noastră a avut oportunitatea să discute la Varșovia cu reprezentanț și oficiali politici și militari polonezi, Varșovia se ține de planul de înarmare denumit ”Armata 2035” și achiziționează 96 de elicoptere de atac Apache. ontractul se ridică la aproximativ 9 miliarde de euro!
România și elicopterele de atac. Generalul (r.) Cătălin Tomescu: Pumele noastre sunt mai mari decât autobuzele
Exercițiul CADET 2024 / Armata României, Foto: Daniela Oană, Roxana Vasiliu, Iulian Mihalache
Relevanța elicopterelor de atac a fost evidențiată și de către generalul generalul-locotenent (r.) Cătălin Tomescu, primul comandant al Corpului Multinaţional Sud-Est, în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania, într-o ediție difuzată la finalul anului trecut.
”Acum au apărut și dronele, dar ca tanchist, știu că cel mai important mijloc antitanc de care mi-ar fi frică, imediat după tanc, este elicopterul de atac”, arată gen. (r.) Tomescu. El e de părere că elicopterul de atac va juca în continuare un rol determinant și în conflictele viitorului, fapt pentru care țara noastră ar trebui să-și reîntoarcă privirea către ele. Azi România deține doar o versiune adaptată SOCAT a IAR-300 Puma. Dar caracteristicile sunt departe de cele ale elicopterelor moderne de azi.
„Noi nu avem elicoptere de atac per se (n.r. - în sine). Noi avem elicoptere adaptate. IAR-330 Puma e mai mare decât un autobuz. Aceasta este din păcate realitatea. Elicopterul a fost modernizat prin implicarea anumitor companii. Ceea ce e foarte bine pentru că momentan nu avem nimic cu care să îl înlocuim. Dar de fapt elicopterul de atac IAR-330 Puma SOCAT a fost modificat pentru a integra rachete dirijate și alte sisteme de lovire. Dar dacă îl comparăm cu actualele elicoptere de atac, diferența e mare, plastic am putea spune ca între un Trabant și Mercedes Benz”, a conchis gen. (r.) Tomescu.
Urmărește integral podcastul, difuzat în noiembrie anul trecut după victoria lui Donald Trump în alegerile din Statele Unite ale Americii, în care s-a analizat și ce urmează pentru frontul ucrainean, dar și pentru România și Armata română
Câteva date despre IAR-330 Puma și Puma SOCAT
Sursă foto: Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale
Potrivit ROAF, elicopterul Puma a fost proiectat la mijlocul anilor '60 ca să îndeplinească misiuni de transport mediu. Destinat Armatei Franceze, acesta a fost construit sub licenţă, cu numele IAR-330 Puma şi de IAR Braşov, fabrica ce a produs şi elicopterul de transport uşor IAR-316B Alouette.
Primul zbor al prototipului a avut loc pe 15 aprilie 1965. În România au fost construite peste 163 de elicoptere atât pentru scopuri civile cât şi militare. Dintre acestea 104 au fost fabricate pentru Forţele Aeriene Române.
Acestea au posibilităţi de înarmare cu blocuri de proiectile reactive nedirijate, rachete antitanc dirijate, tun şi mitraliere de bord. De asemenea, a fost realizată, într-un număr limitat, o variantă de căutare-salvare (SAR), care poate fi echipată cu flotoare pentru aterizări de urgenţă pe apă.
Ulterior Ministerul Apărării a decis ca programul de achiziţie în acest domeniu să se concretizeze în: elicoptere de atac, construite de industria aeronautică română sub licenţă (program anulat în anul 1999) si elicoptere IAR-330 "Puma" modernizate în varianta SOCAT, variantă ce include un nou sistem de armament si avionică.
Cele doua programe urmau să fie dezvoltate de SC IAR SA Braşov. Configuraţia de bază a fost stabilită în 1992 - PUMA 2000. În extensia acestei configuraţii a rezultat elicopterul IAR-330 Puma “SOCAT” (Sistem Optronic de Cercetare şi Anti-Tanc) destinat luptei antitanc.
Compania israeliana Elbit Systems Ltd. a fost agreată în 1994 ca furnizor de sisteme, iar în septembrie 1995 a fost semnat contractul pentru modernizarea a 24 de elicoptere IAR-330L Puma cu sistemul SOCAT.
Programul a început in 1996 ca o activitate în comun între Ministerul Apărării Naţionale, SC IAR SA Braşov şi Elbit Systems. Primul IAR-330 SOCAT a avut numărul 28 şi a efectuat zborul inaugural pe 26 mai 1998. Al doilea prototip IAR-330L Puma SOCAT, având numărul de înmatriculare 41, a efectuat primul zbor în data de 23 octombrie 1999 la ora 13.00, de pe aerodromul SC IAR SA Braşov.
CITEȘTE ȘI: România a ratat șansa să producă elicoptere de atac încă de acum 20 de ani. Americanii ne-au pus o singură condiție
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News