Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Are nevoie România de elicoptere de atac noi sau rămânem la IAR-300? Gen. Tomescu: Pumele noastre sunt mai mari decât autobuzele
Industrie de apărare
Data publicării:
România deține elicoptere de transport și atac IAR-330 Puma și Puma SOCAT adaptate și modernizate, dar oare fac ele față războiului modern? Și în ce măsură azi mai sunt importante elicoterele de atac, deși multe state continuă să le achiziționeze.
EXCLUSIV

Războiul din Ucraina a arătat că epoca elicopterelor de atac nu a apus. Ele doar s-au modernizat și se adaptează tehnologiilor emergente. 

În regiunea noastră Polonia e statul ține să îi contrazică pe cei care susțin că epoca elicopterelor de atac s-a încheiat și intrăm în epoca războiului modern bazat pe drone. 

Așa cum arăta și DefenseRomania în toamna anului trecut, când publicația noastră a avut oportunitatea să discute la Varșovia cu reprezentanț și oficiali politici și militari polonezi, Varșovia se ține de planul de înarmare denumit ”Armata 2035” și achiziționează 96 de elicoptere de atac Apache. ontractul se ridică la aproximativ 9 miliarde de euro! 

 

România și elicopterele de atac. Generalul (r.) Cătălin Tomescu:  Pumele noastre sunt mai mari decât autobuzele

 

2. Exercițiul... (iar-330-puma--socat-militari-romani-exercitiu_56993300.jpg)

Exercițiul CADET 2024 / Armata României, Foto: Daniela Oană, Roxana Vasiliu, Iulian Mihalache

Relevanța elicopterelor de atac a fost evidențiată și de către generalul generalul-locotenent (r.) Cătălin Tomescu, primul comandant al Corpului Multinaţional Sud-Est, în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania, într-o ediție difuzată la finalul anului trecut.

”Acum au apărut și dronele, dar ca tanchist, știu că cel mai important mijloc antitanc de care mi-ar fi frică, imediat după tanc, este elicopterul de atac”, arată gen. (r.) Tomescu. El e de părere că elicopterul de atac va juca în continuare un rol determinant și în conflictele viitorului, fapt pentru care țara noastră ar trebui să-și reîntoarcă privirea către ele. Azi România deține doar o versiune adaptată SOCAT a IAR-300 Puma. Dar caracteristicile sunt departe de cele ale elicopterelor moderne de azi.

„Noi nu avem elicoptere de atac per se (n.r. - în sine). Noi avem elicoptere adaptate. IAR-330 Puma e mai mare decât un autobuz. Aceasta este din păcate realitatea. Elicopterul a fost modernizat prin implicarea anumitor companii. Ceea ce e foarte bine pentru că momentan nu avem nimic cu care să îl înlocuim. Dar de fapt elicopterul de atac IAR-330 Puma SOCAT a fost modificat pentru a integra rachete dirijate și alte sisteme de lovire. Dar dacă îl comparăm cu actualele elicoptere de atac, diferența e mare, plastic am putea spune ca între un Trabant și Mercedes Benz”, a conchis gen. (r.) Tomescu. 

Urmărește integral podcastul, difuzat în noiembrie anul trecut după victoria lui Donald Trump în alegerile din Statele Unite ale Americii, în care s-a analizat și ce urmează pentru frontul ucrainean, dar și pentru România și Armata română

Youtube video image

 

Câteva date despre IAR-330 Puma și Puma SOCAT

 

3. Sursă foto... (iar-330-puma-socat_63491800.jpg)

Sursă foto: Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale

Potrivit ROAF, elicopterul Puma a fost proiectat la mijlocul anilor '60 ca să îndeplinească misiuni de transport mediu. Destinat Armatei Franceze, acesta a fost construit sub licenţă, cu numele IAR-330 Puma şi de IAR Braşov, fabrica ce a produs şi elicopterul de transport uşor IAR-316B Alouette.

Primul zbor al prototipului a avut loc pe 15 aprilie 1965. În România au fost construite peste 163 de elicoptere atât pentru scopuri civile cât şi militare. Dintre acestea 104 au fost fabricate pentru Forţele Aeriene Române.

Acestea au posibilităţi de înarmare cu blocuri de proiectile reactive nedirijate, rachete antitanc dirijate, tun şi mitraliere de bord. De asemenea, a fost realizată, într-un număr limitat, o variantă de căutare-salvare (SAR), care poate fi echipată cu flotoare pentru aterizări de urgenţă pe apă.

Ulterior Ministerul Apărării a decis ca programul de achiziţie în acest domeniu să se concretizeze în: elicoptere de atac, construite de industria aeronautică română sub licenţă (program anulat în anul 1999) si elicoptere IAR-330 "Puma" modernizate în varianta SOCAT, variantă ce include un nou sistem de armament si avionică.

Cele doua programe urmau să fie dezvoltate de SC IAR SA Braşov. Configuraţia de bază a fost stabilită în 1992 - PUMA 2000. În extensia acestei configuraţii a rezultat elicopterul IAR-330 Puma “SOCAT” (Sistem Optronic de Cercetare şi Anti-Tanc) destinat luptei antitanc.

Compania israeliana Elbit Systems Ltd. a fost agreată în 1994 ca furnizor de sisteme, iar în septembrie 1995 a fost semnat contractul pentru modernizarea a 24 de elicoptere IAR-330L Puma cu sistemul SOCAT.

Programul a început in 1996 ca o activitate în comun între Ministerul Apărării Naţionale, SC IAR SA Braşov şi Elbit Systems. Primul IAR-330 SOCAT a avut numărul 28 şi a efectuat zborul inaugural pe 26 mai 1998. Al doilea prototip IAR-330L Puma SOCAT, având numărul de înmatriculare 41, a efectuat primul zbor în data de 23 octombrie 1999 la ora 13.00, de pe aerodromul SC IAR SA Braşov.

CITEȘTE ȘI: România a ratat șansa să producă elicoptere de atac încă de acum 20 de ani. Americanii ne-au pus o singură condiție


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA

Ştiri Recomandate

Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
pixel