Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bătrânul B-52H Stratofortress va fi supus unor actualizări radicale ce îi vor permite să atingă pragul de un secol de serviciu aerian
Industrie de apărare
Data publicării:
B-52 Stratofortress este un avion care chiar nu mai are nevoie de prezentare. Este mare, e zgomotos și este, de asemenea, incredibil de vechi. Atât de vechi încât ultimele aeronave care au ieșit de pe linia de producție au lua calea aerului la începutul anilor 1960, în plin Război Rece. În ciuda vechimii sale, avionul poreclit „The Buff” (“Musculosul”) rămâne un bombardier cu rază lungă de acțiune de încredere și capabil pentru Forțele Aeriene ale SUA.

Pe măsură ce B-52H intră în al șaptelea deceniu de funcționare, nu există planuri de retragere a sa din servicul de luptă. Forțele Aeriene ale Statelor Unite au în vedere o serie de modernizări prin care se dorește ca avionul să devină o platformă integrată în rețea, de înaltă tehnologie, multirol, cu rază lungă de acțiune, de viitor, care poate servi timp de peste un secol. Aceast Stratofortress profund renovat, care va lucra alături de B-21 Raider, va fi cunoscut sub numele de B-52J sau, într-o formă și mai modernizată, B-52K.

 

De la B-52H la B-52J/K

 

O recentă imagine randată furnizată de Boeing oferă o primă vedere asupra modului cum va arăta flota de bombardiere B-52H a SUA după o serie de îmbunătățiri în următorii ani.

Compania a dezvăluit anterior că următoarea iterație a lui B-52 va avea sub aripi poduri de motor vizibil mai mari pentru a găzdui noile turboventilatoare Rolls-Royce F130. Dar noua imagine arată mai mult, oferind o aeronavă Stratofortress reproiectată, împrospătată și eficientizată.

Programul de remotorizare, care va include, de asemenea, o serie de alte modificări și completări interne, inclusiv instalarea sistemelor digitale de control al motorului, reprezintă una dintre cele mai relevante modernizări pentru avioanele B-52 din ultimele decenii.

Trecerea de la turbo ventilatoarele Pratt & Whitney TF33 învechite, la noile F130, este destinată să mărească raza de acțiune a aeronavei, să îmbunătățească performanța pe teren, să scadă consumul de combustibil și să reducă costurile și sarcinile de întreținere și logistică.

 

Revenire la aspectul clasic inițial al aeronavei

 

Noua randare arată o secțiune a părții frontale revizuită pentru B-52, care revine la aspectul clasic inițial al avionului, perechea de carene de sub “nasul” aeronavei fiind eliminată în întregime.

Adăugate pentru prima dată la variantele B-52G și B-52H în anii 1970, cele două carcase au format împreună Sistemul de vizualizare optoelectronic AN/ASQ-151 (EVS), cel din dreapta conținând un Hughes AN/AAQ-6 în infraroșu, iar cel din stânga care cu un sistem de televiziune cu nivel scăzut de lumină Westinghouse AN/AVQ-22 (LLLTV). Scopul principal al EVS era de a ajuta echipajele să zboare în siguranță la altitudini foarte joase, dar împreună, cele două sisteme puteau fi considerate o capacitate secundară, deși foarte limitată, de supraveghere și recunoaștere.

EVS de pe B-52H-urile rămase ale Forțelor Aeriene a fost deja într-o bună măsură înlocuit cu poduri moderne de ochire – fie Lockheed Martin Sniper, fie Northrop Grumman Litening – instalate pe stâlpii de sub aripile stângi ale bombardierelor. De asemenea, misiunea aeronavei de penetrare la altitudini mici a scăzut în anii de după Războiul Rece.

Forțele Aeriene ale SUA au spus în trecut că sunt interesate să mute poziția podului de țintire, sau a unei capabilități echivalente, în altă parte pe B-52. Cu toate acestea, imaginea randată nu pare să arate niciun sistem de senzori relocat sau nou care s-ar potrivi acestei descrieri.

 

Radare moderne cu scanare electronică

 

Noile bombardiere vor conține, de asemenea, radare active cu scanare electronică (AESA) AN/APG-79. Varianta radarului care va fi folosită pe B-52 este o versiune la scară a setului găsit pe F/A-18E/F Super Hornet și EA-18G Growler, precum și pe vechile F/A-18 USMC.

AN/APG-79 va oferi B-52-urilor o rază radar mult îmbunătățită, fidelitate, rezistență la contramăsuri, conștientizarea situației aeriene și alte capacități. Radarul ar putea susține chiar și capabilități de război electronic și de comunicații, iar podul de țintire al aeronavei poate fi aservit acestuia și invers, ceea ce ar putea ajuta la lovirea țintei.

Deși nu este clar din unghiul din care este prezentată imaginea, noul radar, plus eliminarea carenelor EVS pot veni împreună cu o reprofilare majoră a părții frontale a B-52-ului. Aceste îmbunătățiri ar reduce probabil rezistența și ar îmbunătăți în continuare eficiența. Din nou, acest lucru ar oferi aeronavei un aspect care amintește oarecum de variantele B-52 timpurii.

 

Sisteme moderne de comunicații de bandă largă

 

Randarea arată totuși două noi protuberanțe curioase în partea superioară a aeronavei, aproape de locul unde aripile se unesc cu fuzelajul, al căror scop sau scopuri nu sunt foarte clare. Un purtător de cuvânt al Boeing a declarat pentru presă că „nu sunt noi și nu fac parte din programul nostru”.

Cele două “cocoașe” din randare par să fie ușor diferite în formele lor, dar ambele profiluri pot fi totuși asociate sistemelor de comunicații prin satelit de bandă largă. Începând cu 2018, cel puțin, B-52H au fost setate să primească sisteme GPS îmbunătățite și legături de date Link-16, precum și pe frecvențe joase, foarte joase sau pe foarte înaltă frecvență, printre modernizările mai mici.

 

Platformă pentru rachetele mari hipersonice

 

De asemenea, din randare nu este clar dacă stâlpii de acroșare de sub aripi, cărora le lipsesc orice fel de detaliu fin, sunt meniți să reflecte un anumit design sau sunt pur și simplu substituenți. Cel de sub aripa dreaptă, care nu este clar vizibil, ar putea avea scopul de a transporta o rachetă mare, cum ar fi racheta hipersonică AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW).

Forțele Aeriene ale SUA au vorbit în trecut despre achiziționarea de noi stâlpi de acroșare pentru B-52 cu capacități de încărcare mai mari, iar Boeing a lucrat la un design pentru o greutate nominală de peste 9.000 de kilograme, pe care îl numește Hercules.

 

Avionică de nouă generație

 

Aeronavele B-52 sunt, de asemenea, desemnate să primească diverse îmbunătățiri și modificări interne, dincolo de cele legate direct de funcționarea motorului. Cea mai semnificativă schimbare este înlocuirea unei game largi emblematice de cadrane cu două ecrane mari digitale multifuncționale. Alte două ecrane digitale suplimentare mai mici sunt instalate în locul unităților de afișare existente, care sunt situate pe fiecare parte în fața pilotului și a copilotului.

Alte îmbunătățiri ale cockpitului includ un „sistem hibrid de accelerație mecanic-digital, noi unități de concentrare de date, un nou înregistrator pentru defecțiunile motorului, un nou sistem de date privind cantitatea de aer absorbită de motor, panouri de sistem modificate, panouri structurale, electrice, actualizări pneumatice și hidraulice asociate cu acest efort de modernizare, după cum a comunicat Boeing într-o declarație pentru Air & Space Forces Magazine.

Există, de asemenea, planuri de a integra o nouă suită de război electronic pe B-52 pentru a le îmbunătăți capacitățile defensive și de conștientizare a situației.

În general, B-52H-urile urmează să fie actualizate semnificativ pentru a conduce la menținerea operațională a acestora până cel puțin în 2050 (și probabil mult mai departe), moment în care vor fi în serviciu de aproape 80 de ani.

 

Noua denumire

 

Forțele Aeriene ale SUA încă nu sunt sigure când și cum vor redenumi B-52-urile odată ce vor începe să primească diversele modernizări. Serviciul consideră că adăugarea radarelor AN/APG-79 va necesita modificări majore în manualele de operare și întreținere existente, ceea ce ar putea determina imediat necesitatea unei noi desemnări, probabil B-52J.

Cu toate acestea, bombardierele cu radare noi sunt de așteptat să înceapă să revină în funcțiune înainte ca vreunul dintre ei să primească modernizări ale motorului, care ar putea cere apoi o a doua redenumire. Dacă se întâmplă acest lucru, configurația finală actualizată ar putea ajunge să fie denumită B-52K.

Indiferent de cum vor decurge lucrurile, aeronavele B-52H, dintre care cele mai tinere sunt deja în serviciu de 60 de ani, par pregătite să obțină un aspect mai modern, pe măsură ce primesc cele mai semnificative modernizări din ultimele decenii.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Angel Tîlvăr, în vizită la companii din industria de apărare din Bacău. Sursă foto: Angel Tîlvăr @OfficialPhoto
EXCLUSIV
În așteptarea fabricii de pulberi de la Victoria, industria de apărare ar putea colabora cu Ucraina. Pe lista scurtă: O fabrică de TNT și drone construite la Tecuci
Rusia chiar se pregătește de un război major: Producția de drone crește de 10 ori și vor fi înființate 48 de noi centre de cercetare și producție
Războiul dronelor din Ucraina continuă să ne surprindă (Foto/Video): Militarii ucraineni demonstrează că pot da o cu totul altă utilitate sistemelor Javelin
În așteptarea elicopterelor pentru Armată. Dacă România alege Black Hawk, aici ar putea fi ridicat primul centru european de pregătire, pe modelul F-16
Obuzierele K9 ale României, la Petrești pe urmele camioanelor Iveco? O posibilă variantă pentru offset în programul K9 Tunetul
Compania Lockheed Martin dezvoltă racheta JASSM-XR cu o rază de acțiune semnificativ mai mare, de până la 1600 km
De la Iron Dome la Iron Beam: Compania Rafael confirmă implementarea sistemului de arme laser de către Forțelor de Apărare Israeliene (IDF)
Coreea de Sud finalizează programul de modernizare pentru tancurilor K1A1 la versiunea K1A2. România este interesată de versiunea K2
Forțele ucrainene testează Hawkeye 2-CT, considerat cel mai ușor obuzier din lume (Foto)
Avioane F-35 cu rachete Meteor, dintr-un capăt în altul al Flancului? O soluție ce ar putea fi aleasă nu doar de România
Rachete de croazieră low-cost dezvoltate în SUA - zboară peste 900 de km și intră în categoria sistemelor autonome
Turcia avansează cu proiectul de apărare antiaeriană “Steel Dome”. Acesta nu va include sistemul rusesc S-400
Javelin-uri pentru Forța de Securitate din Kosovo
Performanță în SUA: Ultima versiune a AMRRAM lovește la 200 km. În viitor AMRAAM va fi racheta „accesibilă” în timp ce noile AIM-260, „arma foarte scumpă”
Probleme cu utilizarea obuzierelor germane PzH 2000. Multe din obuziere livrate sunt scoase din uz iar Ucraina spune că situația e „catastrofală”
România face un pas important către drone americane. DZYNE Technologies anunță un „acord istoric” pentru drone și sisteme anti-dronă, cu implicarea industrei române
Polonia rămâne în fruntea inițiativelor de apărare ale NATO: Polonezii își consolidează capacitățile de artilerie cu 500 de lansatoare de rachete HIMARS și 288 Homar-K
Aproape imposibil de crezut, dar totuși adevărat? SUA împreună cu aliații dezvoltă următoarea versiune a sistemului S-300 rusesc
Scandal de corupție în jurul proiectelor rusești legate de sisteme de arme secrete
Evidențiind progresul strategiei sale privind utilizarea dronelor, Polonia prezintă robotul kamikaze ARES: Forțele Armate Poloneze trebuie să facă față provocărilor războiului modern
Bursukul polonez în România? Mașina de luptă amfibie Borsuk ar putea fi marea surprinză în licitația uriașă a României pentru MLI
Industria poloneză de apărare va crește producția de obuzele de artilerie. Polonia țintește și o fabrică pentru rachetele K239 Chunmoo, ”omologul” Himars
Un nou progres al industriei poloneze de apărare: Acord strategic care pregătește terenul pentru producția comună de tancuri M1 Abrams în Polonia
Renunță SUA la generația a 6-a în detrimentul unor „avioane de luptă ușoare” pe modelul F-16? Situația e mult mai complicată decât pare
Cum a ajuns obuzierul K9 Thunder să fie „Tunetul”. Românizarea și polonizarea armelor din Coreea e crucială în caz de război
Polonezii vor demara un program major de achiziție de submarine. Englezii sunt pregătiți să „joace un rol” în proiect
Warmate 50 sau dronă cu o rază de acțiune de peste 1.000 de kilometri (Foto/Video): Prin ce se remarcă cel mai nou produs al industriei poloneze de apărare?
O țară clientă fidelă a armamentului rusesc vrea să se reorienteze: Tancul chinezesc VT-4 a câștigat în fața tancului rusesc T-90
Statele Unite au aprobat vânzarea a 8 sisteme de rachete HIMARS către Croația pe fondul creșterii tensiunilor cu Serbia
Cehia mai are de așteptat 10 ani pentru F-35. Până atunci, Praga negociază la sânge prelungirea contractului JAS-39 Gripen

Ştiri Recomandate

Bombardiere rusești Tu-95MS au zburat deasupra Mării Japoniei pe fondul tensiunilor din Peninsula Coreea. Nordul a trimis mii de soldați să lupte împotriva Ucrainei
FA-50 a fost prezentat în România: Trei direcții de colaborare pentru avionul multirol. După retragerea F-16 noile FA-50 ar putea zbura alături de F-35 românești?
De ce e importantă bătălia pentru Chasov Yar unde rușii rad casă cu casă. Linia frontului nu e străpunsă decisiv, apărarea Ucrainei e fortificată într-un canal secat din oraș
Vot decisiv în Parlamentul European care a aprobat 35 de miliarde de euro pentru Ucraina. Fondurile provin din profiturile activelor Rusiei
Zelenski insistă că invitația la NATO trebuie făcută pentru toată Ucraina și lămurește problema nucleară: ”Avem nevoie de NATO, nu de returnarea armelor nucleare”
China anunță o nouă ordine mondială prin BRICS și reafirmă „prietenia strategică de neclintit cu Rusia”. Xi s-a văzut cu Putin
Egiptul se pregătește pentru războaiele moderne și spune că era „războaielor clasice a apus”. Forțele navale, principalul obiectiv al Egiptului
Armata belgiană oprește temporar utilizarea Piranha IIIC din motive tehnice. Acest tip de blindat este şi în dotarea forţelor terestre române
Suedia se pregăteşte să facă cea mai mare investiție în domeniul apărării de după Războiul Rece: Armată de 130.000 de militari, obiectiv asumat pentru 2035
Procurorul general al Ucrainei a demisionat după ce SBU a demascat o schemă amplă prin care funcționari înalți din justiție evitau să fie mobilizați în Armată
Polonia ia în considerare achiziționarea de elicoptere de transport greu CH-47F Chinook pentru a rezolva problemele de natură logistică
Deși are doar 14 Gripen în dotare, Ungaria reușește să se implice în modernizarea avioanelor de luptă suedeze
Partida rusă se regrupează. Geoană: Rusia va folosi în Moldova și mai agresiv arsenalul de intimidare în turul II al alegerilor
Cu nava Admiral Kuznețov blocată într-un continuu proces de reparație, Rusia discută despre portavioane noi și avioanele de vânătoare de generația a V-a
Războiul din Ucraina a depăşit de mult graniţele regionale: Coreea de Nord trimite nu numai echipamente militare în Rusia, ci și militari
Muniție de 500 de dolari vs. sistem de apărare antiaeriană de 50 de milioane de dolari (Video): Drona ucraineană ''Baba Yaga'' distruge sistemul rusesc Buk-M3
7 politicieni de renume mondial cărora le plăceau jocurile din cazinouri
Rusia a călcat pe coadă un tigru asiatic: Apropierea de NATO și posibile livrări de muniție în Ucraina, răspunsul Coreei de Sud la axa Moscova-Phenian
Bombardierele strategice rusești de la Baza Aeriană Olenya, acoperite cu anvelope de teama atacurilor cu drone ucrainene (Foto)
Congresul american a cerut Casei Albe să protejeze cablurile submarine împotriva amenințărilor reprezentate de Rusia și China
Noi detalii dezvăluite despre Tempest, viitorul avion de generația a 6-a euro-asiatic. Designul a fost modificat față de configurația anterioară cu „aripă lambda”
Venit la Kiev într-o vizită-fulger, șeful Pentagonului anunță un nou ajutor militar: Muniție pentru HIMARS, Javelin și transportoare blindate M113
România dezaprobă ”ingerințele masive” ale Moscovei în Moldova / Casa Albă: Rusia a încercat să influențeze alegerile
Nu e Rafale, dar e Mirage 2000: Ucrainenii vor lupta și cu avioane franceze. A fost anunțat și momentul livrării primului Mirage 2000
Ucraina lovește din nou în adâncimea Rusiei. SBU confirmă că a lovit, duminică, cea mai mare fabrică de muniții din Federație, aflată la 900 km de graniță
”Alegerile din Moldova nu au fost libere!”. Discreditarea rezultatului referendumului, soluția de rezervă a Moscovei
Forțele de Apărare Israeliene au început demolarea rețelei de tuneluri a Hezbollah descoperite în sudul Libanului (Foto/Video)
Moldova scapă de primul asalt al războiului hibrid rus. Două motive pentru care un referendum eșuat era vital pentru Moscova
Cel mai mare adversar al lui Erdogan a murit: Din aliați apropiați, Fethullah Gulen a devenit inamicul numărul 1
Scenarii pentru sfârșitul războiului din Ucraina: Dacă nu susținem ''planul de victorie'' a lui Zelenski, nu vom face decât să-l încurajăm pe Putin
BRICS își deschide larg porțile pentru Sudul Global: Moscova susține că încă 34 de state sunt interesate
Implicarea armatei nord-coreene pe frontul din Ucraina depăşeşte aşteptările: Un expert în rachete a ajutat armata rusă să-şi sincronizeze atacurile
pixel