Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bătrânul B-52H Stratofortress va fi supus unor actualizări radicale ce îi vor permite să atingă pragul de un secol de serviciu aerian
Industrie de apărare
Data publicării:
B-52 Stratofortress este un avion care chiar nu mai are nevoie de prezentare. Este mare, e zgomotos și este, de asemenea, incredibil de vechi. Atât de vechi încât ultimele aeronave care au ieșit de pe linia de producție au lua calea aerului la începutul anilor 1960, în plin Război Rece. În ciuda vechimii sale, avionul poreclit „The Buff” (“Musculosul”) rămâne un bombardier cu rază lungă de acțiune de încredere și capabil pentru Forțele Aeriene ale SUA.

Pe măsură ce B-52H intră în al șaptelea deceniu de funcționare, nu există planuri de retragere a sa din servicul de luptă. Forțele Aeriene ale Statelor Unite au în vedere o serie de modernizări prin care se dorește ca avionul să devină o platformă integrată în rețea, de înaltă tehnologie, multirol, cu rază lungă de acțiune, de viitor, care poate servi timp de peste un secol. Aceast Stratofortress profund renovat, care va lucra alături de B-21 Raider, va fi cunoscut sub numele de B-52J sau, într-o formă și mai modernizată, B-52K.

 

De la B-52H la B-52J/K

 

O recentă imagine randată furnizată de Boeing oferă o primă vedere asupra modului cum va arăta flota de bombardiere B-52H a SUA după o serie de îmbunătățiri în următorii ani.

Compania a dezvăluit anterior că următoarea iterație a lui B-52 va avea sub aripi poduri de motor vizibil mai mari pentru a găzdui noile turboventilatoare Rolls-Royce F130. Dar noua imagine arată mai mult, oferind o aeronavă Stratofortress reproiectată, împrospătată și eficientizată.

Programul de remotorizare, care va include, de asemenea, o serie de alte modificări și completări interne, inclusiv instalarea sistemelor digitale de control al motorului, reprezintă una dintre cele mai relevante modernizări pentru avioanele B-52 din ultimele decenii.

Trecerea de la turbo ventilatoarele Pratt & Whitney TF33 învechite, la noile F130, este destinată să mărească raza de acțiune a aeronavei, să îmbunătățească performanța pe teren, să scadă consumul de combustibil și să reducă costurile și sarcinile de întreținere și logistică.

 

Revenire la aspectul clasic inițial al aeronavei

 

Noua randare arată o secțiune a părții frontale revizuită pentru B-52, care revine la aspectul clasic inițial al avionului, perechea de carene de sub “nasul” aeronavei fiind eliminată în întregime.

Adăugate pentru prima dată la variantele B-52G și B-52H în anii 1970, cele două carcase au format împreună Sistemul de vizualizare optoelectronic AN/ASQ-151 (EVS), cel din dreapta conținând un Hughes AN/AAQ-6 în infraroșu, iar cel din stânga care cu un sistem de televiziune cu nivel scăzut de lumină Westinghouse AN/AVQ-22 (LLLTV). Scopul principal al EVS era de a ajuta echipajele să zboare în siguranță la altitudini foarte joase, dar împreună, cele două sisteme puteau fi considerate o capacitate secundară, deși foarte limitată, de supraveghere și recunoaștere.

EVS de pe B-52H-urile rămase ale Forțelor Aeriene a fost deja într-o bună măsură înlocuit cu poduri moderne de ochire – fie Lockheed Martin Sniper, fie Northrop Grumman Litening – instalate pe stâlpii de sub aripile stângi ale bombardierelor. De asemenea, misiunea aeronavei de penetrare la altitudini mici a scăzut în anii de după Războiul Rece.

Forțele Aeriene ale SUA au spus în trecut că sunt interesate să mute poziția podului de țintire, sau a unei capabilități echivalente, în altă parte pe B-52. Cu toate acestea, imaginea randată nu pare să arate niciun sistem de senzori relocat sau nou care s-ar potrivi acestei descrieri.

 

Radare moderne cu scanare electronică

 

Noile bombardiere vor conține, de asemenea, radare active cu scanare electronică (AESA) AN/APG-79. Varianta radarului care va fi folosită pe B-52 este o versiune la scară a setului găsit pe F/A-18E/F Super Hornet și EA-18G Growler, precum și pe vechile F/A-18 USMC.

AN/APG-79 va oferi B-52-urilor o rază radar mult îmbunătățită, fidelitate, rezistență la contramăsuri, conștientizarea situației aeriene și alte capacități. Radarul ar putea susține chiar și capabilități de război electronic și de comunicații, iar podul de țintire al aeronavei poate fi aservit acestuia și invers, ceea ce ar putea ajuta la lovirea țintei.

Deși nu este clar din unghiul din care este prezentată imaginea, noul radar, plus eliminarea carenelor EVS pot veni împreună cu o reprofilare majoră a părții frontale a B-52-ului. Aceste îmbunătățiri ar reduce probabil rezistența și ar îmbunătăți în continuare eficiența. Din nou, acest lucru ar oferi aeronavei un aspect care amintește oarecum de variantele B-52 timpurii.

 

Sisteme moderne de comunicații de bandă largă

 

Randarea arată totuși două noi protuberanțe curioase în partea superioară a aeronavei, aproape de locul unde aripile se unesc cu fuzelajul, al căror scop sau scopuri nu sunt foarte clare. Un purtător de cuvânt al Boeing a declarat pentru presă că „nu sunt noi și nu fac parte din programul nostru”.

Cele două “cocoașe” din randare par să fie ușor diferite în formele lor, dar ambele profiluri pot fi totuși asociate sistemelor de comunicații prin satelit de bandă largă. Începând cu 2018, cel puțin, B-52H au fost setate să primească sisteme GPS îmbunătățite și legături de date Link-16, precum și pe frecvențe joase, foarte joase sau pe foarte înaltă frecvență, printre modernizările mai mici.

 

Platformă pentru rachetele mari hipersonice

 

De asemenea, din randare nu este clar dacă stâlpii de acroșare de sub aripi, cărora le lipsesc orice fel de detaliu fin, sunt meniți să reflecte un anumit design sau sunt pur și simplu substituenți. Cel de sub aripa dreaptă, care nu este clar vizibil, ar putea avea scopul de a transporta o rachetă mare, cum ar fi racheta hipersonică AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW).

Forțele Aeriene ale SUA au vorbit în trecut despre achiziționarea de noi stâlpi de acroșare pentru B-52 cu capacități de încărcare mai mari, iar Boeing a lucrat la un design pentru o greutate nominală de peste 9.000 de kilograme, pe care îl numește Hercules.

 

Avionică de nouă generație

 

Aeronavele B-52 sunt, de asemenea, desemnate să primească diverse îmbunătățiri și modificări interne, dincolo de cele legate direct de funcționarea motorului. Cea mai semnificativă schimbare este înlocuirea unei game largi emblematice de cadrane cu două ecrane mari digitale multifuncționale. Alte două ecrane digitale suplimentare mai mici sunt instalate în locul unităților de afișare existente, care sunt situate pe fiecare parte în fața pilotului și a copilotului.

Alte îmbunătățiri ale cockpitului includ un „sistem hibrid de accelerație mecanic-digital, noi unități de concentrare de date, un nou înregistrator pentru defecțiunile motorului, un nou sistem de date privind cantitatea de aer absorbită de motor, panouri de sistem modificate, panouri structurale, electrice, actualizări pneumatice și hidraulice asociate cu acest efort de modernizare, după cum a comunicat Boeing într-o declarație pentru Air & Space Forces Magazine.

Există, de asemenea, planuri de a integra o nouă suită de război electronic pe B-52 pentru a le îmbunătăți capacitățile defensive și de conștientizare a situației.

În general, B-52H-urile urmează să fie actualizate semnificativ pentru a conduce la menținerea operațională a acestora până cel puțin în 2050 (și probabil mult mai departe), moment în care vor fi în serviciu de aproape 80 de ani.

 

Noua denumire

 

Forțele Aeriene ale SUA încă nu sunt sigure când și cum vor redenumi B-52-urile odată ce vor începe să primească diversele modernizări. Serviciul consideră că adăugarea radarelor AN/APG-79 va necesita modificări majore în manualele de operare și întreținere existente, ceea ce ar putea determina imediat necesitatea unei noi desemnări, probabil B-52J.

Cu toate acestea, bombardierele cu radare noi sunt de așteptat să înceapă să revină în funcțiune înainte ca vreunul dintre ei să primească modernizări ale motorului, care ar putea cere apoi o a doua redenumire. Dacă se întâmplă acest lucru, configurația finală actualizată ar putea ajunge să fie denumită B-52K.

Indiferent de cum vor decurge lucrurile, aeronavele B-52H, dintre care cele mai tinere sunt deja în serviciu de 60 de ani, par pregătite să obțină un aspect mai modern, pe măsură ce primesc cele mai semnificative modernizări din ultimele decenii.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Compania Rheinmetall își extinde activitatea de producție în domeniul apărării în Ucraina: Vor fi construite patru fabrici, iar una este dedicată blindatelor Lynx
Programul militar F-35, cel mai costisitor din lume, nu a reușit să-şi atingă obiectivele de fezabilitate timp de șase ani
Ucraina atinge un nivel record în ceea ce privește producția de drone: Conflictul ruso-ucraineana a fost caracterizat de utilizarea dronelor FPV la un nivel fără precedent
Sisteme rusești Pantsir-S1M, lângă THAAD americane? Rusia convinge un important aliat al SUA în Orient să-i achiziționeze sistemele
Rusia, alocări record de peste 140 de miliarde de dolari pentru apărare. În 2025, cheltuielile militare mănâncă aproape jumătate din buget
Înlocuitorul tancurilor Leopard și Leclerc se naște greu, foarte greu. Noul Eurotank, un proiect major al Franței și Germaniei, din nou în întârziere
Avioane de luptă, tancuri și sisteme de apărare antiaeriană. Marocul și-a mărit din nou bugetul de apărare
Prin declanşarea războiului din Ucraina, Rusia a obţinut un efect nedorit: Statele europene membre ale NATO şi-au repornit industria de apărare
Unele problemele tehnice ale avioanele F-35 și negocierile prelungite cu Pentagonul afectează finanțele companiei Lockheed Martin
Proiectul militar ucrainean Palianîția, de interes şi pentru un stat membru NATO: Investiţie de 10 milioane de euro în producția dronei-rachetă
Mașini de luptă de ultimă generație produse în România? Avantajul Redback e că va folosi aceeași linie de producție cu K9 care știm cu certitudine că se va face
Niciun avion IAR-99SM livrat: La Craiova întârzierile continuă, nu s-au terminat testele de tragere. Programul de pregătire pentru piloții de F-16, dat peste cap
Compania Leonardo prezintă „BriteStorm” - un nou sistem de război electronic care va permite forțelor armate să opereze în adâncimea teritoriului inamic
Armata belgiană oprește temporar utilizarea Piranha IIIC din motive tehnice. Acest tip de blindat este şi în dotarea forţelor terestre române
Polonia ia în considerare achiziționarea de elicoptere de transport greu CH-47F Chinook pentru a rezolva problemele de natură logistică
Deși are doar 14 Gripen în dotare, Ungaria reușește să se implice în modernizarea avioanelor de luptă suedeze
Noi detalii dezvăluite despre Tempest, viitorul avion de generația a 6-a euro-asiatic. Designul a fost modificat față de configurația anterioară cu „aripă lambda”
Ucraina redefineşte conceptul de apărare aeriană: Dronele ruseşti, interceptate cu sistemul „Sting” (Foto/Video)
Ucraina și Germania au semnat un acord privind consolidarea urgentă a apărării antiaeriene
De la TR-85 la un adevăr dureros: Mai poate produce România tancuri? Viitoarea achiziție de tancuri ar trebui să țină cont și de ce poate să facă industria
De ce sunt nemții atât de liniștiți deși rușii tocmai demontează un tanc Leopard 2A6 pe care l-au capturat în stare perfectă în Ucraina
Laser, arme și sistem EW: Cea mai bună armă de luptă anti-dronă a fost pusă la dispoziţia U.S. Army (Video)
India achiziționează 31 de drone de mare altitudine MQ-9B Sky/Sea Guardian
Turcia intenționează să impună o nouă taxă cetățenilor pentru a susține industria de apărare
Obuzier K9 Thunder. Photo source: YouTube @JournalMilitary Channel
EXCLUSIV
Când am putea avea obuziere K9 „made in Romania”, parte dintr-un plan mult mai ambițios. Și de ce Coreea e dispusă să realizeze linii de producție la noi
Companiile Leonardo și Rheinmetall își unesc forțele pentru a dezvolta viitorul tanc al armatei italiene: KF51 Panther, ales ca înlocuitor pentru vechiul Ariete
Franța anunță când începe producția noului portavion nuclear PA NG. Cea mai mare navă pe care a văzut-o vreodată Europa va fi cu adevărat impresionantă
Legendarul Black Hawk, așa cum nu l-ați mai văzut. Americanii implementează sistemul Matrix iar elicopterele vor zbura singure
Sonar Captas 4 Thales / Foto: DefenseRomania
EXCLUSIV
Aflate pe lista de priorități ale Marinei României, viitoarele nave de patrulare și fregate ar putea fi echipate cu sonare Thales
SUA prezintă cea mai nouă inovație a armelor de calibru mare: Tunul cu lanț M230 Link Fed. Dar ce este de fapt un tun cu lanț?

Ştiri Recomandate

Vladimir Putin: Războiul din Ucraina a devenit un conflict global
Marea Britanie este pregătită să lupte împotriva Rusiei dacă aceasta invadează o țară est-europeană membră NATO
Ucraina transmite un mesaj puternic de la tribuna Congresului SUA: Niciun acord cu Rusia în schimbul cedării unor teritorii
„Basarabia, bază militară”. Rusia „vede” avioane F-16 și în Moldova și amenință susținând că are informații despre dislocări de armament peste Prut
Zelenski nu cedează teritorii, dar în privința Crimeei admite că nu poate fi recuperată doar cu forță militară: Ucraina nu-și permite să piardă zeci de mii de oameni în Crimeea
Avioanele F-16 ale României vor executa zboruri la înălţimi mici pe întreg teritoriul țării. Apel către populație pentru a evita îngrijorările
Câte rachete arată estimările că are Rusia azi în stoc? De la Iskander la Kalibr sau hipersonice Kinjal se anunță o iarnă grea pentru Ucraina
Curtea Penală Internațională a emis mandate de arestare pentru Netanyahu și Yoav Gallant, fostul ministru al Apărării. SUA reacționează imediat
Ungaria își va desfășura sistemele antiaeriene (probabil NASAMS) lângă granița cu Ucraina, a anunțat ministrul apărării
Rusia a simulat astăzi un atac nuclear asupra Ucrainei. Ce rachetă ar fi putut folosi Armata rusă
România a semnat contractul pentru achiziția celor 32 de avioane F-35. Forțele Aeriene Române vor consolida semnificativ capacitățile de descurajare ale NATO
Asamblat în România: Pușca de asalt CZ BREN 2, prezentă și în Ucraina încă din primele zile ale războiului, realizată în România de cehii de la Colt CZ
Rusia câștigă doar dacă Occidentul renunță. Generalul Ben Hodges: Moscova este încurajată de cuvintele goale pe care le folosim pentru a descrie sprijinul acordat ucrainenilor
”Deveselul” polonez, din nou pe radarul Rusiei: ”Noua bază americană din Polonia crește pericolul nuclear general. E pe lista noastră”
Ucraina confirmă că Rusia a lansat o rachetă balistică intercontinentală (Foto/Video). A fost vizată o țintă în Dnipro
U.S. Army sporește protecția vehiculelor de luptă terestre cu un nou sistem avansat de război electronic
Cum stă economia de război a Rusiei? Ne-am angajat deja toate resursele, 73% dintre întreprinderi au lipsă de personal, anunță guvernatorul Băncii Centrale a Rusiei
Rușii au executat un atac combinat cu rachete asupra Ucrainei. Răspunsul la loviturile anterioare ale armatei ucrainene este considerat însă sub așteptări
„Atenție unde calci”. SUA mai pregătesc o surpriză: Vor furniza și vor permite Ucrainei să utilizeze mine antipersonal împotriva trupelor ruse
Armata britanică renunță la navele, dronele și elicopterele învechite
Armata SUA a utilizat pentru prima dată lansatorul de rachete M270A2 modernizat în cadrul unui exercițiu NATO
Rachetele Storm Shadow intră în bătălia de la Kursk. Ucraina a lansat în premieră o salvă de rachete Storm Shadow către teritoriul Rusiei
Centrul de pregătire a piloților de F-16 de la Borcea, la capacitate maximă. Ultimele două F-uri olandeze au aterizat în România
Nemesisul lui Su-57 rus vine tot de la un „35”, dar nu F-35. Su-57 ar putea fi îngropat pe piața externă chiar de un stat aliat Rusiei
Test pentru Patriot în Ucraina? Rusia vrea să lanseze o rachetă RS-26 balistică intercontinentală fără focos nuclear. Simultan 30 de bombardiere sunt pregătite să lovească Kievul
Franța face apel la statele din Golf să sprijine Armata libaneză
Moment de mândrie pentru industria română: A doua cea mai mare navă militară construită la Galați părăsește România spre țara de destinație. Din păcate nu intră în dotarea Armatei noastre
Au fost prezentate planurile pentru o fabrică de obuziere K9 ultramodernă în România. Coreenii propun Armatei noastre și Redback, cea mai avansată mașină de luptă
Lockeed Martin și o companie românească vor construi la Oradea o fabrică pentru baterii GridStar Flow utilizate în domeniul energetic
Generalul ucrainean Zalujnîi, mesaj mobilizator către militari: „Ucraina trebuie salvată. Copiii, femeile și părinții noștri trebuie să trăiască în pace, indiferent de costuri!”
Zelenski: Dacă SUA reduc ajutorul pentru Ucraina, „cred că vom pierde”, dar oricum, vom rămâne și ne vom lupta
Mai multe avioane F-16 destinate ucrainenilor: Danemarca îşi asuma angajamentul de a consolida capacitățile de apărare aeriană ale Ucrainei
pixel