Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bătrânul B-52H Stratofortress va fi supus unor actualizări radicale ce îi vor permite să atingă pragul de un secol de serviciu aerian
Industrie de apărare
Data publicării:
B-52 Stratofortress este un avion care chiar nu mai are nevoie de prezentare. Este mare, e zgomotos și este, de asemenea, incredibil de vechi. Atât de vechi încât ultimele aeronave care au ieșit de pe linia de producție au lua calea aerului la începutul anilor 1960, în plin Război Rece. În ciuda vechimii sale, avionul poreclit „The Buff” (“Musculosul”) rămâne un bombardier cu rază lungă de acțiune de încredere și capabil pentru Forțele Aeriene ale SUA.

Pe măsură ce B-52H intră în al șaptelea deceniu de funcționare, nu există planuri de retragere a sa din servicul de luptă. Forțele Aeriene ale Statelor Unite au în vedere o serie de modernizări prin care se dorește ca avionul să devină o platformă integrată în rețea, de înaltă tehnologie, multirol, cu rază lungă de acțiune, de viitor, care poate servi timp de peste un secol. Aceast Stratofortress profund renovat, care va lucra alături de B-21 Raider, va fi cunoscut sub numele de B-52J sau, într-o formă și mai modernizată, B-52K.

 

De la B-52H la B-52J/K

 

O recentă imagine randată furnizată de Boeing oferă o primă vedere asupra modului cum va arăta flota de bombardiere B-52H a SUA după o serie de îmbunătățiri în următorii ani.

Compania a dezvăluit anterior că următoarea iterație a lui B-52 va avea sub aripi poduri de motor vizibil mai mari pentru a găzdui noile turboventilatoare Rolls-Royce F130. Dar noua imagine arată mai mult, oferind o aeronavă Stratofortress reproiectată, împrospătată și eficientizată.

Programul de remotorizare, care va include, de asemenea, o serie de alte modificări și completări interne, inclusiv instalarea sistemelor digitale de control al motorului, reprezintă una dintre cele mai relevante modernizări pentru avioanele B-52 din ultimele decenii.

Trecerea de la turbo ventilatoarele Pratt & Whitney TF33 învechite, la noile F130, este destinată să mărească raza de acțiune a aeronavei, să îmbunătățească performanța pe teren, să scadă consumul de combustibil și să reducă costurile și sarcinile de întreținere și logistică.

 

Revenire la aspectul clasic inițial al aeronavei

 

Noua randare arată o secțiune a părții frontale revizuită pentru B-52, care revine la aspectul clasic inițial al avionului, perechea de carene de sub “nasul” aeronavei fiind eliminată în întregime.

Adăugate pentru prima dată la variantele B-52G și B-52H în anii 1970, cele două carcase au format împreună Sistemul de vizualizare optoelectronic AN/ASQ-151 (EVS), cel din dreapta conținând un Hughes AN/AAQ-6 în infraroșu, iar cel din stânga care cu un sistem de televiziune cu nivel scăzut de lumină Westinghouse AN/AVQ-22 (LLLTV). Scopul principal al EVS era de a ajuta echipajele să zboare în siguranță la altitudini foarte joase, dar împreună, cele două sisteme puteau fi considerate o capacitate secundară, deși foarte limitată, de supraveghere și recunoaștere.

EVS de pe B-52H-urile rămase ale Forțelor Aeriene a fost deja într-o bună măsură înlocuit cu poduri moderne de ochire – fie Lockheed Martin Sniper, fie Northrop Grumman Litening – instalate pe stâlpii de sub aripile stângi ale bombardierelor. De asemenea, misiunea aeronavei de penetrare la altitudini mici a scăzut în anii de după Războiul Rece.

Forțele Aeriene ale SUA au spus în trecut că sunt interesate să mute poziția podului de țintire, sau a unei capabilități echivalente, în altă parte pe B-52. Cu toate acestea, imaginea randată nu pare să arate niciun sistem de senzori relocat sau nou care s-ar potrivi acestei descrieri.

 

Radare moderne cu scanare electronică

 

Noile bombardiere vor conține, de asemenea, radare active cu scanare electronică (AESA) AN/APG-79. Varianta radarului care va fi folosită pe B-52 este o versiune la scară a setului găsit pe F/A-18E/F Super Hornet și EA-18G Growler, precum și pe vechile F/A-18 USMC.

AN/APG-79 va oferi B-52-urilor o rază radar mult îmbunătățită, fidelitate, rezistență la contramăsuri, conștientizarea situației aeriene și alte capacități. Radarul ar putea susține chiar și capabilități de război electronic și de comunicații, iar podul de țintire al aeronavei poate fi aservit acestuia și invers, ceea ce ar putea ajuta la lovirea țintei.

Deși nu este clar din unghiul din care este prezentată imaginea, noul radar, plus eliminarea carenelor EVS pot veni împreună cu o reprofilare majoră a părții frontale a B-52-ului. Aceste îmbunătățiri ar reduce probabil rezistența și ar îmbunătăți în continuare eficiența. Din nou, acest lucru ar oferi aeronavei un aspect care amintește oarecum de variantele B-52 timpurii.

 

Sisteme moderne de comunicații de bandă largă

 

Randarea arată totuși două noi protuberanțe curioase în partea superioară a aeronavei, aproape de locul unde aripile se unesc cu fuzelajul, al căror scop sau scopuri nu sunt foarte clare. Un purtător de cuvânt al Boeing a declarat pentru presă că „nu sunt noi și nu fac parte din programul nostru”.

Cele două “cocoașe” din randare par să fie ușor diferite în formele lor, dar ambele profiluri pot fi totuși asociate sistemelor de comunicații prin satelit de bandă largă. Începând cu 2018, cel puțin, B-52H au fost setate să primească sisteme GPS îmbunătățite și legături de date Link-16, precum și pe frecvențe joase, foarte joase sau pe foarte înaltă frecvență, printre modernizările mai mici.

 

Platformă pentru rachetele mari hipersonice

 

De asemenea, din randare nu este clar dacă stâlpii de acroșare de sub aripi, cărora le lipsesc orice fel de detaliu fin, sunt meniți să reflecte un anumit design sau sunt pur și simplu substituenți. Cel de sub aripa dreaptă, care nu este clar vizibil, ar putea avea scopul de a transporta o rachetă mare, cum ar fi racheta hipersonică AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW).

Forțele Aeriene ale SUA au vorbit în trecut despre achiziționarea de noi stâlpi de acroșare pentru B-52 cu capacități de încărcare mai mari, iar Boeing a lucrat la un design pentru o greutate nominală de peste 9.000 de kilograme, pe care îl numește Hercules.

 

Avionică de nouă generație

 

Aeronavele B-52 sunt, de asemenea, desemnate să primească diverse îmbunătățiri și modificări interne, dincolo de cele legate direct de funcționarea motorului. Cea mai semnificativă schimbare este înlocuirea unei game largi emblematice de cadrane cu două ecrane mari digitale multifuncționale. Alte două ecrane digitale suplimentare mai mici sunt instalate în locul unităților de afișare existente, care sunt situate pe fiecare parte în fața pilotului și a copilotului.

Alte îmbunătățiri ale cockpitului includ un „sistem hibrid de accelerație mecanic-digital, noi unități de concentrare de date, un nou înregistrator pentru defecțiunile motorului, un nou sistem de date privind cantitatea de aer absorbită de motor, panouri de sistem modificate, panouri structurale, electrice, actualizări pneumatice și hidraulice asociate cu acest efort de modernizare, după cum a comunicat Boeing într-o declarație pentru Air & Space Forces Magazine.

Există, de asemenea, planuri de a integra o nouă suită de război electronic pe B-52 pentru a le îmbunătăți capacitățile defensive și de conștientizare a situației.

În general, B-52H-urile urmează să fie actualizate semnificativ pentru a conduce la menținerea operațională a acestora până cel puțin în 2050 (și probabil mult mai departe), moment în care vor fi în serviciu de aproape 80 de ani.

 

Noua denumire

 

Forțele Aeriene ale SUA încă nu sunt sigure când și cum vor redenumi B-52-urile odată ce vor începe să primească diversele modernizări. Serviciul consideră că adăugarea radarelor AN/APG-79 va necesita modificări majore în manualele de operare și întreținere existente, ceea ce ar putea determina imediat necesitatea unei noi desemnări, probabil B-52J.

Cu toate acestea, bombardierele cu radare noi sunt de așteptat să înceapă să revină în funcțiune înainte ca vreunul dintre ei să primească modernizări ale motorului, care ar putea cere apoi o a doua redenumire. Dacă se întâmplă acest lucru, configurația finală actualizată ar putea ajunge să fie denumită B-52K.

Indiferent de cum vor decurge lucrurile, aeronavele B-52H, dintre care cele mai tinere sunt deja în serviciu de 60 de ani, par pregătite să obțină un aspect mai modern, pe măsură ce primesc cele mai semnificative modernizări din ultimele decenii.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Pentru a contracara amenințările hipersonice, Europa va lua decizii cheie cu privire la viitorul program de rachete interceptoare HYDEF
„Nu puteți număra, cât putem noi produce”. Ucraina va produce 5 milioane de drone și mai multe obuziere decât toate țările NATO la un loc
Independența de armament american: În premieră un F-16 a lovit chirurgical cu o rachetă de croazieră turcă SOM-J (Video). Urmează integrarea pe KAAN
Navă de tip OPV sau corvetă ușoară turcă din clasa Hisar, foto: Turkish Century @X via Turkish Navy
EXCLUSIV
Cum își găurește România colacul de salvare. Avem noi informații despre corvetele cumpărate din Turcia: Fără rachete NSM?
Su-57 sau mașini Lada? Armistițiul din Ucraina ar putea lovi economia de război a Rusiei
Cu Patriot la mare căutare, SUA au ajuns la o producție-record de rachete PAC-3. Câte rachete a comandat România și care au fost principalii beneficiari în 2024
Navă de patrulare din clasa Hisar, cunoscută și sub denumirea de corveta ușoară. Nava OPV TCG Akhisar, foto source: ASFAT
EXCLUSIV
Ciudatul caz al unei singure corvete: Misterioasa corvetă pe care România o cumpără e din Turcia și cunoaște clasa și specificațiile
În timp ce firmele de apărare caută să se extindă, Fitch crede că reînarmarea Europei trebuie pregătită: 500 de miliarde este o sumă realistă pentru următorii 5 ani
Achiziția de tancuri K2 ar putea deschide ușa României către investiții majore în infrastructură. Portul Constanța ar putea beneficia și el de cooperarea cu Coreea de Sud
Securitatea României, garantată și de o industrie autohtonă de apărare mai puternică. Bolojan nu exclude nici creșterea prezenței militare Aliate în Flancul de Est
Polonezii aprobă redirecționarea către apărare a fondurilor PNRR. General: În caz de război muniția ne ajunge doar o săptămână sau două
Aegis va intercepta rachete hipersonice. Performanță excelentă a unui sistem Aegis, similar cu cel dislocat în România de către SUA
Rușii au aruncat în luptă sistemul „Super Pantsir”. În premieră versiunea Pantsir-SM-SV a fost văzută pe frontul din Ucraina
Ministrul Economiei: Am câştigat pe fond procesul de expropriere pentru fabrica de pulberi Victoria / La Plopeni se va produce muniție de 155 mm
Germania merge înainte cu F-35 iar Rheinmetall face marele anunţ: Începe producția de secțiuni centrale de fuzelaj pentru avioane
Un secret bine păstrat încă din 2019: Boeing și Lockheed Martin au efectuat fiecare zboruri cu un prototip ,,X-Plane'' ca pregătire pentru programul NGAD
Industria poloneză de apărare dezvoltă un nou vehicul de luptă pentru infanterie: Uşa este deschisă şi pentru investitori străini
Pe fondul tensiunilor cu state aliate, SUA propun Turciei revenirea la F-35. Dar vor sistemele rusești S-400 dezasamblate în baze americane
Francezii nu pierd timpul și propun ca „vidul” lăsat de F-35 să fie înlocuit de avioane Rafale, într-o ofertă adresată Portugaliei și Canadei
Statele europene ar trebui să „colaboreze” pentru a dezvolta sisteme de arme laser, recomandă șeful MBDA
Compania americană Kratos pregătește în secret proiectul pentru dezvoltarea unei drone hipersonice: Vrem să fie mai puțin costisitoare decât orice proiect militar cunoscut în prezent
Tot ce știm despre Boeing F-47 NGAD: Primul avion de vânătoare din lume de generația a 6-a este aici şi schimbă total rolul pilotului
Din punct de vedere al dependenţei de echipamente militare, Canada este la degetul mic al SUA: Distrugătoarele canadiene din clasa River au sisteme de luptă americane
Statele Unite au făcut marele anunț: F-47 e viitorul avion de luptă de generația a VI-a care va înlocui F-22 (Video)
În ciuda tensiunilor cu Statele Unite şi până la noi alternative la echipamentul militar american, Canada intenționează să achiziționeze sistemul HIMARS
Francezii, „cu dragoste pentru tancurile rusești T-14”. În premieră un elicopter Tiger a lansat racheta antitanc Akeron LP de ultimă generație
Germania, ultima pe lista lungă cu state care au îndoieli despre F-35. Ședință de urgență. Achiziția de F-35 merge înainte
Bolojan: Statele UE ar putea colabora pentru producția și achiziția comună de armament. Programele PATRIOT și F-35 ale României ”vor fi derulate în bună regulă”
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă

Ştiri Recomandate

Planul de pace al lui Trump are 16 puncte. Textul integral a fost publicat și toate zvonurile sunt confirmate
„Suntem deschiși, trimiteți inspectori”. Zelenski respinge dezinformările privind deturnarea ajutorului militar și confirmă că schimbul de informații a ajutat la îmbunătățirea armelor SUA
Rusia mediatizează arestarea unui cetățean român pentru spionaj. MAE român: Este vorba despre cazul de acum patru luni
NATO vrea un ''zid de drone'' pe flancul estic, dar care nu cuprinde şi România: Aproape 3000 de kilometri lungime vor fi acoperiţi cu drone de supraveghere și sisteme anti-UAV
În România vor fi produse 800 de blindate 4x4 Cobra II. Otokar a intrat într-un joint venture cu Automecanica Mediaș
Interesul Rusiei pentru o bază navală în Sudan, deranjează Statele Unite: Administrația Trump a avertizat că ar putea exista „consecințe grave”
Marea Britanie ar putea reveni asupra deciziei de a trimite trupe de menținere a păcii în Ucraina: Nivelul propus anterior de 10.000 de militari, considerat acum prea mare?
Când vrei să declari război comercial unei ţări, asigură-te înainte că nu depinzi de resurse sale: Armamentul american depinde în proporție de 78% de importurile de metale rare din China
Ce dacă sunt vechi: Australiei i se recomandă să negocieze cu Statele Unite despre cumpărarea unor bombardiere strategice B-1B Lancer sau B-2 Spirit
Șoigu amenință că prezența forțelor de menținere a păcii în Ucraina va duce la Al Treilea Război Mondial. Moscova aduce în discuție și arma nucleară
Tensiuni între India și Pakistan. Cele două puteri nucleare, aduse iar la punctul de fierbere din cauza atacurilor teroriste din zonele disputate
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
În timp ce obuzierul M777 își trăiește a doua tinerețe, BAE spune că producția de muniție de 155 mm va crește de 16 ori, iar asta se datorează și tehnologiei noi
Vladimire, oprește-te! Trump îi scrie lui Putin după atacul rusesc ucigaș asupra Kievului. Negocierile de pace par a fi în impas
”Părăsim UE dacă e mai bine afară decât înăuntru”. Orban a găsit motivul pentru care Ungaria e ultima din UE și face referendum contra aderării Ucrainei - VOKS 2025
 Soldaţi ruşi îmbrăcaţi în uniforme fără însemne care au apărut pentru prima oară în timpul anexării peninsulei ucrainene Crimeea în 2014
EXCLUSIV
Aşa arată o forţare în direcţia unei capitulări: Ucraina ar rămâne fără opţiuni prea bune de negociere dacă SUA recunoaște Crimeea ca fiind a Rusiei
Europa, mai aproape de un plan pentru industria de apărare: Programul EDIP trece de Parlamentul European
La presiunea Statelor Unite, Israelul ar fi oprit un atac iminent asupra instalațiilor nucleare ale Iranului: Forţele israeliene aveau nevoie de un puternic sprijin militar american
Rușii au executat un nou atac masiv cu drone și rachete asupra Ucrainei, lovind ținte de la Harkov la Șepetovka
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Un angajament din 2018 uitat de SUA | În timp ce rachetele ruseşti lovesc Ucraina, Trump susține că pacea cu Rusia este aproape încheiată
Aşa arată un război comercial: China interzice Coreei de Sud să furnizeze SUA echipamente de apărare rezultate din prelucrarea minereurilor rare chinezești
Reversul medaliei: Cum s-au înregistrat în programul B-21, primul avion de generația a 6-a, pierderi de aproape jumătate de miliard de dolari
Fiecare o ține pe-a lui: În timp ce Ucraina nu vrea Crimeea rusă, rușii au trasat și ei o „linie roșie” pe care nu o vor accepta niciodată în negocieri
În Polonia imperialismul rus dă fiori. Sikorski: Nu aveți destul pământ? 11 fusuri orare și tot nu sunt suficiente?
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Ucraina respinge din capul locului un punct al tratatului de pace propus de SUA: Nu vom recunoaște niciodată Crimeea ca parte a Rusiei
Reprezentanții americani boicotează nivelul discuțiilor de la Londra pe tema încetării războiului ruso-ucrainean
Câte arsenale de muniţii şi rachete mai are Federația Rusă? Strategia Ucrainei de a lovi armata rusă ,,drept în inimă'' a dat roade
Lockheed Martin schimbă strategia: În fața rivalului F-47, viitorul F-35 va integra tehnologie de generația a 6-a
Președintele interimar Ilie Bolojan a convocat CSAT-ul. Pe ordinea de zi se va afla și Legea Apărării
pixel