Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bătrânul B-52H Stratofortress va fi supus unor actualizări radicale ce îi vor permite să atingă pragul de un secol de serviciu aerian
Industrie de apărare
Data publicării:
B-52 Stratofortress este un avion care chiar nu mai are nevoie de prezentare. Este mare, e zgomotos și este, de asemenea, incredibil de vechi. Atât de vechi încât ultimele aeronave care au ieșit de pe linia de producție au lua calea aerului la începutul anilor 1960, în plin Război Rece. În ciuda vechimii sale, avionul poreclit „The Buff” (“Musculosul”) rămâne un bombardier cu rază lungă de acțiune de încredere și capabil pentru Forțele Aeriene ale SUA.

Pe măsură ce B-52H intră în al șaptelea deceniu de funcționare, nu există planuri de retragere a sa din servicul de luptă. Forțele Aeriene ale Statelor Unite au în vedere o serie de modernizări prin care se dorește ca avionul să devină o platformă integrată în rețea, de înaltă tehnologie, multirol, cu rază lungă de acțiune, de viitor, care poate servi timp de peste un secol. Aceast Stratofortress profund renovat, care va lucra alături de B-21 Raider, va fi cunoscut sub numele de B-52J sau, într-o formă și mai modernizată, B-52K.

 

De la B-52H la B-52J/K

 

O recentă imagine randată furnizată de Boeing oferă o primă vedere asupra modului cum va arăta flota de bombardiere B-52H a SUA după o serie de îmbunătățiri în următorii ani.

Compania a dezvăluit anterior că următoarea iterație a lui B-52 va avea sub aripi poduri de motor vizibil mai mari pentru a găzdui noile turboventilatoare Rolls-Royce F130. Dar noua imagine arată mai mult, oferind o aeronavă Stratofortress reproiectată, împrospătată și eficientizată.

Programul de remotorizare, care va include, de asemenea, o serie de alte modificări și completări interne, inclusiv instalarea sistemelor digitale de control al motorului, reprezintă una dintre cele mai relevante modernizări pentru avioanele B-52 din ultimele decenii.

Trecerea de la turbo ventilatoarele Pratt & Whitney TF33 învechite, la noile F130, este destinată să mărească raza de acțiune a aeronavei, să îmbunătățească performanța pe teren, să scadă consumul de combustibil și să reducă costurile și sarcinile de întreținere și logistică.

 

Revenire la aspectul clasic inițial al aeronavei

 

Noua randare arată o secțiune a părții frontale revizuită pentru B-52, care revine la aspectul clasic inițial al avionului, perechea de carene de sub “nasul” aeronavei fiind eliminată în întregime.

Adăugate pentru prima dată la variantele B-52G și B-52H în anii 1970, cele două carcase au format împreună Sistemul de vizualizare optoelectronic AN/ASQ-151 (EVS), cel din dreapta conținând un Hughes AN/AAQ-6 în infraroșu, iar cel din stânga care cu un sistem de televiziune cu nivel scăzut de lumină Westinghouse AN/AVQ-22 (LLLTV). Scopul principal al EVS era de a ajuta echipajele să zboare în siguranță la altitudini foarte joase, dar împreună, cele două sisteme puteau fi considerate o capacitate secundară, deși foarte limitată, de supraveghere și recunoaștere.

EVS de pe B-52H-urile rămase ale Forțelor Aeriene a fost deja într-o bună măsură înlocuit cu poduri moderne de ochire – fie Lockheed Martin Sniper, fie Northrop Grumman Litening – instalate pe stâlpii de sub aripile stângi ale bombardierelor. De asemenea, misiunea aeronavei de penetrare la altitudini mici a scăzut în anii de după Războiul Rece.

Forțele Aeriene ale SUA au spus în trecut că sunt interesate să mute poziția podului de țintire, sau a unei capabilități echivalente, în altă parte pe B-52. Cu toate acestea, imaginea randată nu pare să arate niciun sistem de senzori relocat sau nou care s-ar potrivi acestei descrieri.

 

Radare moderne cu scanare electronică

 

Noile bombardiere vor conține, de asemenea, radare active cu scanare electronică (AESA) AN/APG-79. Varianta radarului care va fi folosită pe B-52 este o versiune la scară a setului găsit pe F/A-18E/F Super Hornet și EA-18G Growler, precum și pe vechile F/A-18 USMC.

AN/APG-79 va oferi B-52-urilor o rază radar mult îmbunătățită, fidelitate, rezistență la contramăsuri, conștientizarea situației aeriene și alte capacități. Radarul ar putea susține chiar și capabilități de război electronic și de comunicații, iar podul de țintire al aeronavei poate fi aservit acestuia și invers, ceea ce ar putea ajuta la lovirea țintei.

Deși nu este clar din unghiul din care este prezentată imaginea, noul radar, plus eliminarea carenelor EVS pot veni împreună cu o reprofilare majoră a părții frontale a B-52-ului. Aceste îmbunătățiri ar reduce probabil rezistența și ar îmbunătăți în continuare eficiența. Din nou, acest lucru ar oferi aeronavei un aspect care amintește oarecum de variantele B-52 timpurii.

 

Sisteme moderne de comunicații de bandă largă

 

Randarea arată totuși două noi protuberanțe curioase în partea superioară a aeronavei, aproape de locul unde aripile se unesc cu fuzelajul, al căror scop sau scopuri nu sunt foarte clare. Un purtător de cuvânt al Boeing a declarat pentru presă că „nu sunt noi și nu fac parte din programul nostru”.

Cele două “cocoașe” din randare par să fie ușor diferite în formele lor, dar ambele profiluri pot fi totuși asociate sistemelor de comunicații prin satelit de bandă largă. Începând cu 2018, cel puțin, B-52H au fost setate să primească sisteme GPS îmbunătățite și legături de date Link-16, precum și pe frecvențe joase, foarte joase sau pe foarte înaltă frecvență, printre modernizările mai mici.

 

Platformă pentru rachetele mari hipersonice

 

De asemenea, din randare nu este clar dacă stâlpii de acroșare de sub aripi, cărora le lipsesc orice fel de detaliu fin, sunt meniți să reflecte un anumit design sau sunt pur și simplu substituenți. Cel de sub aripa dreaptă, care nu este clar vizibil, ar putea avea scopul de a transporta o rachetă mare, cum ar fi racheta hipersonică AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW).

Forțele Aeriene ale SUA au vorbit în trecut despre achiziționarea de noi stâlpi de acroșare pentru B-52 cu capacități de încărcare mai mari, iar Boeing a lucrat la un design pentru o greutate nominală de peste 9.000 de kilograme, pe care îl numește Hercules.

 

Avionică de nouă generație

 

Aeronavele B-52 sunt, de asemenea, desemnate să primească diverse îmbunătățiri și modificări interne, dincolo de cele legate direct de funcționarea motorului. Cea mai semnificativă schimbare este înlocuirea unei game largi emblematice de cadrane cu două ecrane mari digitale multifuncționale. Alte două ecrane digitale suplimentare mai mici sunt instalate în locul unităților de afișare existente, care sunt situate pe fiecare parte în fața pilotului și a copilotului.

Alte îmbunătățiri ale cockpitului includ un „sistem hibrid de accelerație mecanic-digital, noi unități de concentrare de date, un nou înregistrator pentru defecțiunile motorului, un nou sistem de date privind cantitatea de aer absorbită de motor, panouri de sistem modificate, panouri structurale, electrice, actualizări pneumatice și hidraulice asociate cu acest efort de modernizare, după cum a comunicat Boeing într-o declarație pentru Air & Space Forces Magazine.

Există, de asemenea, planuri de a integra o nouă suită de război electronic pe B-52 pentru a le îmbunătăți capacitățile defensive și de conștientizare a situației.

În general, B-52H-urile urmează să fie actualizate semnificativ pentru a conduce la menținerea operațională a acestora până cel puțin în 2050 (și probabil mult mai departe), moment în care vor fi în serviciu de aproape 80 de ani.

 

Noua denumire

 

Forțele Aeriene ale SUA încă nu sunt sigure când și cum vor redenumi B-52-urile odată ce vor începe să primească diversele modernizări. Serviciul consideră că adăugarea radarelor AN/APG-79 va necesita modificări majore în manualele de operare și întreținere existente, ceea ce ar putea determina imediat necesitatea unei noi desemnări, probabil B-52J.

Cu toate acestea, bombardierele cu radare noi sunt de așteptat să înceapă să revină în funcțiune înainte ca vreunul dintre ei să primească modernizări ale motorului, care ar putea cere apoi o a doua redenumire. Dacă se întâmplă acest lucru, configurația finală actualizată ar putea ajunge să fie denumită B-52K.

Indiferent de cum vor decurge lucrurile, aeronavele B-52H, dintre care cele mai tinere sunt deja în serviciu de 60 de ani, par pregătite să obțină un aspect mai modern, pe măsură ce primesc cele mai semnificative modernizări din ultimele decenii.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
F-35 pentru România avansează, purtându-se discuții intense. Lockheed are un calendar de livrare impresionant de 156 de F-35 pe an
Germania anunță un important transport de arme către Ucraina, inclusiv IRIS-T, tancuri și HIMARS
Polonia primește ultimul lot din cele 116 tancuri M1A1FEP: Tancurile au fost produse rapid pentru a răspunde unei nevoi urgenţe de blindate grele
Primul sistem Bayraktar TB2 ajunge la Forțele Terestre Române: Vor putea fi executate primele zboruri de instrucție operate de piloți români
Germania a pus la dispoziția Ucrainei un sfert din arsenalul de Patriot și nu va mai putea furniza alte sisteme de apărare aeriană
Tancul Leopard 2 are o nouă identitate (Foto): Compania franco-germană KNDS prezintă versiunea Leopard 2A-RC 3.0
Radar GM200 produs de Thales la Limour / Foto: DefenseRomania
EXCLUSIV
Radarul GM 200 ar putea fi „ochiul” de ultimă generație al României. GM 200 poate fi integrat și pe actualele HAWK până la achiziția noilor sisteme SHORAD/VSHORAD
Industria poloneză de apărare a fost invitată de compania Lockheed Martin să participe la producția de sisteme de rachete HIMARS
Argentina discută cu Franța transferul aeronavei Super Etendard pentru Ucraina
Se înmulțesc susținătorii SCAF. Un nou stat european s-a alăturat dezvoltării viitorului avion de generația a 6-a, proiect condus de Franța și Germania
Industria germană de apărare pregăteşte un ''Frankenstein militar'': Combinarea tancului Leopard 2 cu un sistem de apărare antiaeriană Skyranger 35
Modernizarea Bazei Aeriene Mihail Kogălniceanu, în linie dreaptă. Au început lucrările la prima pistă construită de MApN în ultimii 30 de ani
Un membru NATO din inima Europei cumpără 77 de tancuri Leopard 2A8. Acesta este doar începutul pentru Armata cehă
Gigantul franco-german KNDS care produce blindate Leopard sau artilerie Caesar va avea o unitate de producție în Ucraina
Experiența războiului din Ucraina ajută SUA să se asigure că viitoarele versiuni ale blindatelor Abrams și Bradley nu vor fi "moarte" pe linia frontului
Premieră pentru aviaţia militară germană: Germania va comanda încă 20 de avioane de luptă multirol Eurofighter Typhoon
Avertisment din Republica Cehă: Rușii cumpără obuze de sub nasul inițiativei occidentale care sprijină artileria Ucrainei
Orbitele satelitare din jurul Pământului sunt tot mai aglomerate. SUA folosesc AI pentru a detecta armele spațiale și sateliții spion
Industria de război din Rusia va fi supravegheată de ”troica” Șoigu, Medvedev și Dyumin
India se reorientează. Cel mai mare importator de arme din lume și-a redus la jumătate achizițiile din Rusia
Germania construiește o nouă fabrică de muniție. Bundeswehr are nevoie de proiectile de calibru mare
Ungaria continuă să suplimenteze efectivele forțelor sale armate cu tancuri germane Leopard 2A7
Airbus nu mai așteaptă avioanele de generația a 6-a și va dezvolta un nou UAV care va lupta alături de avioanele actuale
Finlanda își înarmează flota de avioane F-35 cu rachete cu rază de acțiune de 1.000 km
SUA comandă rachete de ultimă generație JSM pentru F-35. Detalii despre JSM, o derivată a NSM, cu capacități de lovire anti-navă
Interes major pentru România. Modernizarea Armatei și înlocuirea armamentului sovietic atrage ca un magnet marile companii și e o șansă pentru industrie
Un nou tanc Abrams, mai ușor și mai performant, prinde contur (Foto/Video): Ce aşteptări are U.S. Army de la versiunea M1E3?
Volodimir Zelenski: Propunerea Rusiei de încetare a focului pe câmpul de luptă este o capcană
Livrările de avioane F-35, suspendate de aproape un an, ar putea fi reluate încă din luna iulie: Urmează să fie acceptată o versiune incompletă a standardului TR-3
Franța "anulează" participarea Israelului la una dintre cele mai mari expoziții de tehnică militară din Europa

Ştiri Recomandate

Rusia a închis temporar Podul Crimeea și acuză Ucraina că a atacat un feribot aflat în portul Kavkaz din strâmtoarea Kerci
Cehia primește sistemul antiaerian israelian Spyder, intrat și în competiția pentru programul României SHORAD/VSHORAD
Rușii continuă manevrele nucleare. Sistemele de rachete strategice Yars au fost scoase pe rutele de patrulare din Republica Mari El
Erdogan amenință că va construi o bază militară în Cipru
Situația în Est unde rușii nu țin cont de pierderi. Generalul Sîrski crede că Ucraina are nevoie de o tactică inteligentă pentru a opri ofensiva ocupantului superior numeric
Reparația singurului portavion rus Amiral Kuznețov durează atât de mult încât piloții s-au pensionat. Și totuși rușii formează o nouă aripă de aviație a portavionului
Veste foarte bună pentru F-35: Încep livrările avioanelor F-35 în configurație de ultimă generație TR-3 dezvoltată cu succes de Lockheed Martin
Alegerea Kamalei Harris ar asigura Americii politica externă tradițională dorită de aliați
Luminița Odobescu a reiterat sprijinul României pentru Ucraina și cere o presiune mai mare pe Rusia prin implementarea sancțiunilor în contextul atacurilor hibride împotriva Moldovei
Rușii recunosc că le ard avioanele pe aerodromuri din cauza rachetelor occidentale. Soluția? Un amplu proiect pentru construirea de hangare speciale
Borrell: Miniștrii UE vor lua în considerare un răspuns la jocul „inacceptabil” al Ungariei
Toți ochii pe Kamala. Prima declarație a Kamalei Harris după retragerea lui Joe Biden, un președinte „fără precedent în istoria modernă a SUA”
Când ar putea primi Ucraina MiG-29 poloneze. Guvernul e gata să le predea, dar totul depinde de programul F-35 al Poloniei
Rusia și Iranul au început exerciţii navale comune în Marea Caspică
Polonia și Germania strâng rândurile în fața pericolului rusesc și vor avea un Plan de Acțiune Comun în materie de securitate
Kamala Harris, potrivită pentru Casa Albă? Cum poate actualul vicepreședinte al SUA să-l bată pe Trump, inclusiv servindu-i din propriul medicament
Moscova e gata să ”elibereze” și Georgia și se oferă să ajute militar guvernul de la Tbilisi pentru a rămâne la putere
75 de drone ucrainene au zburat în Rusia. O rafinărie din Krasnodar a luat foc
Demonstrație majoră de forță deasupra României: Dogfight cu avioane F-18, F-16 și Eurofighter. În confruntarea aeriană a fost implicat și un sistem MAMBA
Pentru prima dată bombardiere strategice americane B-52 operează în România. ROAF anunță prezența americană ca fiind o „zi istorică”
În lume există 9 puteri nuclare și peste 9.000 de focoase. SUA desecretizează că dețin cu 80% mai puține arme nucleare strategice față de acum 30 de ani
Game over? Gavin Newsom, cu șansele cele mai mari după Kamala Harris să-l înlocuiască pe Biden nu intră în cursă și o sprijină pe Kamala
Inevitabilul s-a produs: Biden se retrage din cursa prezidențială. Președintele își va duce mandatul până la capăt
EXCLUSIV
Cel mai negru scenariu pentru România și de ce întreaga Europă va trebui să învețe să trăiască cu amenințarea permanentă a războiului rusesc
Avioane ruse în flăcări după ce Ucraina a lovit Baza Milerovo la 150 km de linia frontului (Video). NASA a surprins incendiul de mare amploare de după atac
Forțele Spațiale ale SUA vor bloca sateliții chinezești și rusești cu încă un sistem de bruiaj
Aviația rusă a interceptat două bombardiere americane B-52H care zburau în Marea Barents
De frica unor ”defecțiuni” și ”incendii”, Rusia va anula parada navelor mari, programată de Ziua Marinei
Boris Johnson anticipează un plan de pace al lui Trump pentru ”a salva Ucraina” și lansează câteva soluții
Slovacia va preda Ucrainei 8 tunuri autopropulsate Zuzana 2. Alte șase obuziere vor fi livrate în 2025
”Am încasat un glonț pentru democrație”. În primul miting electoral după tentativa de asasinat, Trump respinge „ Proiectul 2025 ”, dar invocă triada Xi - Putin - Orban
Dronele și rachetele rusești au hărțuit din nou Ucraina. Trupele radiotehnice ucrainene au respins atacuri în 10 regiuni
pixel