Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bătrânul B-52H Stratofortress va fi supus unor actualizări radicale ce îi vor permite să atingă pragul de un secol de serviciu aerian
Industrie de apărare
Data publicării:
B-52 Stratofortress este un avion care chiar nu mai are nevoie de prezentare. Este mare, e zgomotos și este, de asemenea, incredibil de vechi. Atât de vechi încât ultimele aeronave care au ieșit de pe linia de producție au lua calea aerului la începutul anilor 1960, în plin Război Rece. În ciuda vechimii sale, avionul poreclit „The Buff” (“Musculosul”) rămâne un bombardier cu rază lungă de acțiune de încredere și capabil pentru Forțele Aeriene ale SUA.

Pe măsură ce B-52H intră în al șaptelea deceniu de funcționare, nu există planuri de retragere a sa din servicul de luptă. Forțele Aeriene ale Statelor Unite au în vedere o serie de modernizări prin care se dorește ca avionul să devină o platformă integrată în rețea, de înaltă tehnologie, multirol, cu rază lungă de acțiune, de viitor, care poate servi timp de peste un secol. Aceast Stratofortress profund renovat, care va lucra alături de B-21 Raider, va fi cunoscut sub numele de B-52J sau, într-o formă și mai modernizată, B-52K.

 

De la B-52H la B-52J/K

 

O recentă imagine randată furnizată de Boeing oferă o primă vedere asupra modului cum va arăta flota de bombardiere B-52H a SUA după o serie de îmbunătățiri în următorii ani.

Compania a dezvăluit anterior că următoarea iterație a lui B-52 va avea sub aripi poduri de motor vizibil mai mari pentru a găzdui noile turboventilatoare Rolls-Royce F130. Dar noua imagine arată mai mult, oferind o aeronavă Stratofortress reproiectată, împrospătată și eficientizată.

Programul de remotorizare, care va include, de asemenea, o serie de alte modificări și completări interne, inclusiv instalarea sistemelor digitale de control al motorului, reprezintă una dintre cele mai relevante modernizări pentru avioanele B-52 din ultimele decenii.

Trecerea de la turbo ventilatoarele Pratt & Whitney TF33 învechite, la noile F130, este destinată să mărească raza de acțiune a aeronavei, să îmbunătățească performanța pe teren, să scadă consumul de combustibil și să reducă costurile și sarcinile de întreținere și logistică.

 

Revenire la aspectul clasic inițial al aeronavei

 

Noua randare arată o secțiune a părții frontale revizuită pentru B-52, care revine la aspectul clasic inițial al avionului, perechea de carene de sub “nasul” aeronavei fiind eliminată în întregime.

Adăugate pentru prima dată la variantele B-52G și B-52H în anii 1970, cele două carcase au format împreună Sistemul de vizualizare optoelectronic AN/ASQ-151 (EVS), cel din dreapta conținând un Hughes AN/AAQ-6 în infraroșu, iar cel din stânga care cu un sistem de televiziune cu nivel scăzut de lumină Westinghouse AN/AVQ-22 (LLLTV). Scopul principal al EVS era de a ajuta echipajele să zboare în siguranță la altitudini foarte joase, dar împreună, cele două sisteme puteau fi considerate o capacitate secundară, deși foarte limitată, de supraveghere și recunoaștere.

EVS de pe B-52H-urile rămase ale Forțelor Aeriene a fost deja într-o bună măsură înlocuit cu poduri moderne de ochire – fie Lockheed Martin Sniper, fie Northrop Grumman Litening – instalate pe stâlpii de sub aripile stângi ale bombardierelor. De asemenea, misiunea aeronavei de penetrare la altitudini mici a scăzut în anii de după Războiul Rece.

Forțele Aeriene ale SUA au spus în trecut că sunt interesate să mute poziția podului de țintire, sau a unei capabilități echivalente, în altă parte pe B-52. Cu toate acestea, imaginea randată nu pare să arate niciun sistem de senzori relocat sau nou care s-ar potrivi acestei descrieri.

 

Radare moderne cu scanare electronică

 

Noile bombardiere vor conține, de asemenea, radare active cu scanare electronică (AESA) AN/APG-79. Varianta radarului care va fi folosită pe B-52 este o versiune la scară a setului găsit pe F/A-18E/F Super Hornet și EA-18G Growler, precum și pe vechile F/A-18 USMC.

AN/APG-79 va oferi B-52-urilor o rază radar mult îmbunătățită, fidelitate, rezistență la contramăsuri, conștientizarea situației aeriene și alte capacități. Radarul ar putea susține chiar și capabilități de război electronic și de comunicații, iar podul de țintire al aeronavei poate fi aservit acestuia și invers, ceea ce ar putea ajuta la lovirea țintei.

Deși nu este clar din unghiul din care este prezentată imaginea, noul radar, plus eliminarea carenelor EVS pot veni împreună cu o reprofilare majoră a părții frontale a B-52-ului. Aceste îmbunătățiri ar reduce probabil rezistența și ar îmbunătăți în continuare eficiența. Din nou, acest lucru ar oferi aeronavei un aspect care amintește oarecum de variantele B-52 timpurii.

 

Sisteme moderne de comunicații de bandă largă

 

Randarea arată totuși două noi protuberanțe curioase în partea superioară a aeronavei, aproape de locul unde aripile se unesc cu fuzelajul, al căror scop sau scopuri nu sunt foarte clare. Un purtător de cuvânt al Boeing a declarat pentru presă că „nu sunt noi și nu fac parte din programul nostru”.

Cele două “cocoașe” din randare par să fie ușor diferite în formele lor, dar ambele profiluri pot fi totuși asociate sistemelor de comunicații prin satelit de bandă largă. Începând cu 2018, cel puțin, B-52H au fost setate să primească sisteme GPS îmbunătățite și legături de date Link-16, precum și pe frecvențe joase, foarte joase sau pe foarte înaltă frecvență, printre modernizările mai mici.

 

Platformă pentru rachetele mari hipersonice

 

De asemenea, din randare nu este clar dacă stâlpii de acroșare de sub aripi, cărora le lipsesc orice fel de detaliu fin, sunt meniți să reflecte un anumit design sau sunt pur și simplu substituenți. Cel de sub aripa dreaptă, care nu este clar vizibil, ar putea avea scopul de a transporta o rachetă mare, cum ar fi racheta hipersonică AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW).

Forțele Aeriene ale SUA au vorbit în trecut despre achiziționarea de noi stâlpi de acroșare pentru B-52 cu capacități de încărcare mai mari, iar Boeing a lucrat la un design pentru o greutate nominală de peste 9.000 de kilograme, pe care îl numește Hercules.

 

Avionică de nouă generație

 

Aeronavele B-52 sunt, de asemenea, desemnate să primească diverse îmbunătățiri și modificări interne, dincolo de cele legate direct de funcționarea motorului. Cea mai semnificativă schimbare este înlocuirea unei game largi emblematice de cadrane cu două ecrane mari digitale multifuncționale. Alte două ecrane digitale suplimentare mai mici sunt instalate în locul unităților de afișare existente, care sunt situate pe fiecare parte în fața pilotului și a copilotului.

Alte îmbunătățiri ale cockpitului includ un „sistem hibrid de accelerație mecanic-digital, noi unități de concentrare de date, un nou înregistrator pentru defecțiunile motorului, un nou sistem de date privind cantitatea de aer absorbită de motor, panouri de sistem modificate, panouri structurale, electrice, actualizări pneumatice și hidraulice asociate cu acest efort de modernizare, după cum a comunicat Boeing într-o declarație pentru Air & Space Forces Magazine.

Există, de asemenea, planuri de a integra o nouă suită de război electronic pe B-52 pentru a le îmbunătăți capacitățile defensive și de conștientizare a situației.

În general, B-52H-urile urmează să fie actualizate semnificativ pentru a conduce la menținerea operațională a acestora până cel puțin în 2050 (și probabil mult mai departe), moment în care vor fi în serviciu de aproape 80 de ani.

 

Noua denumire

 

Forțele Aeriene ale SUA încă nu sunt sigure când și cum vor redenumi B-52-urile odată ce vor începe să primească diversele modernizări. Serviciul consideră că adăugarea radarelor AN/APG-79 va necesita modificări majore în manualele de operare și întreținere existente, ceea ce ar putea determina imediat necesitatea unei noi desemnări, probabil B-52J.

Cu toate acestea, bombardierele cu radare noi sunt de așteptat să înceapă să revină în funcțiune înainte ca vreunul dintre ei să primească modernizări ale motorului, care ar putea cere apoi o a doua redenumire. Dacă se întâmplă acest lucru, configurația finală actualizată ar putea ajunge să fie denumită B-52K.

Indiferent de cum vor decurge lucrurile, aeronavele B-52H, dintre care cele mai tinere sunt deja în serviciu de 60 de ani, par pregătite să obțină un aspect mai modern, pe măsură ce primesc cele mai semnificative modernizări din ultimele decenii.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat

Ştiri Recomandate

Administrația Trump, acuzată că ar viza dezintegrarea Uniunii Europene prin „smulgerea” a patru state din bloc
Bătălia pentru legendarul A-10 „Mistreț”: De ce SUA refuză să renunțe la cel mai rezistent avion de atac la sol, în ciuda dorinței Forțelor Aeriene ale SUA
Planul Suediei pentru a ocoli blocajul industrial Gripen-E: Cum ar putea vechile modele „Charlie” să ajungă mai repede pe mâna Ucrainei
Sfârșitul armatelor clasice? Un singur om și un „roi” de drone operat de sisteme AI vor decide soarta unei armate pe viitorul câmp de luptă
Avertisment teribil de la șeful NATO: „Suntem următoarea țintă a Rusiei”. Cât timp avem să ne pregătim
Cum am ajuns în acest punct? Premieră absolută în spionajul european: Danemarca a ajuns să clasifice Statele Unite drept „ameninţare de securitate”
SUA și NATO monitorizează constant situația de pe flancul estic. Mai multe active ISR au activat în spațiul aerian al României și deasupra apelor neutre ale Mării Negre
Avertismentul unui fost comandant NATO: „America nu se poate apăra singură” fără aliații europeni, în fața unor viitoare amenințări de securitate
Primul atac ucrainean confirmat în Marea Caspică (VIDEO). O platformă petrolieră și o uzină chimică ale Rusiei au fost paralizate într-o singură noapte
Războiul s-a schimbat ireversibil: Momentul în care o dronă terestră ucraineană „Droid” spulberă un vehicul blindat al armatei ruse (VIDEO)
Rachetele cu APKWS au confirmat în Ucraina. Marina SUA comandă zeci de mii de kituri APKWS care pot fi folosite și contra dronelor
Efectele strategiei MAGA: Danemarca include SUA pe lista țărilor care pot reprezenta o potențială amenințare
A fost inaugurată una dintre cele mai mari baze din Orientul Mijlociu. Facilitatea are o suprafață totală de 42 de km pătrați
Există viață și după o posibilă retragere a SUA din NATO? Cât trebuie să investească Europa în următorul sfert de secol
SUA pune presiune pe Venezuela și confiscă un petrolier. Dacă Moscova și-a lăsat din brațe aliatul, ce a primit la schimb?
Războiul din Marea Neagră: Dronele ucrainene Sea Baby lovesc un petrolier strategic al „flotei fantomă” rusești (FOTO/VIDEO)
Rusia recrutează aproape cât numărul pierderilor, dar anunță că a îndeplinit planul: Peste 400.000 de militari s-au alăturat armatei ruse de la începutul acestui an
Războiul din Ucraina: Se pregătește un „plan de pace” în 20 de puncte pentru Statele Unite, în timp ce diplomația intră într-o fază critică
Reputatul think tank românesc NSC organizează conferința internațională „Reconstrucția Ucrainei: Securitate, oportunități și investiții”
Orizont 2029: Războiul invizibil și miopia strategică a Occidentului. Este un atac rusesc asupra NATO inevitabil?
„VLAH”: Debut oficial pentru primul blindat de luptă 4x4 produs 100% în România
Rusia pierde un pion important în Marea Neagră. Detaliile operațiunii SBU care a demascat transportul ilegal de cereale din Crimeea
Succes major pentru Damen în SUA (VIDEO): Designul ales de US Navy validează soluția propusă şi pentru Forțele Navale Române
Rusia creează o armată de drone în spatele frontului aproape de granița României. Informațiile arată că Transnistria va fi folosită ca trambulină împotriva Ucrainei și destabilizarea Moldovei
Trupele ruse au primit în dotare noi bombardiere Su-34. Al șaptelea lot din 2025 a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Ucraina e pe punctul de a mai primi câteva avioane MiG-29 din Europa. S-au reluat negocierile pentru avioanele MiG-29 poloneze „înghețate” de doi ani și jumătate
Sursă foto: FORTER
EXCLUSIV
Recalibrarea prezenței militare SUA în Europa pune România în fața unor noi responsabilități strategice. Un punct de comparație necesar: Polonia
IAR-99 nu pot efectua testele în zbor ale noului soft. Nici „Dumnezeu, râul, ramul nu ține” cu avioanele românești IAR-99 Șoim
Moscova, mulțumită de declarațiile lui Trump: Interviul e în conformitate cu viziunea noastră
Nicuşor Dan a mers la fabrica Thales din Limours: "România va investi semnificativ în apărare, dar nu doar ca simplu cumpărător"
Noua dronă MQ-28 a lovit cu succes cu o rachetă aer-aer AIM-120 o țintă reală. Statul fortăreață din celălalt capăt al flancului României ar putea fi primul client european
Imagini cu sistemul antidronă MEROPS, cumpărat și de România: Cu peste 1.000 de drone doborâte în Ucraina, un UAV costă 10% dintr-un Shahed
pixel