Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bătrânul B-52H Stratofortress va fi supus unor actualizări radicale ce îi vor permite să atingă pragul de un secol de serviciu aerian
Industrie de apărare
Data publicării:
B-52 Stratofortress este un avion care chiar nu mai are nevoie de prezentare. Este mare, e zgomotos și este, de asemenea, incredibil de vechi. Atât de vechi încât ultimele aeronave care au ieșit de pe linia de producție au lua calea aerului la începutul anilor 1960, în plin Război Rece. În ciuda vechimii sale, avionul poreclit „The Buff” (“Musculosul”) rămâne un bombardier cu rază lungă de acțiune de încredere și capabil pentru Forțele Aeriene ale SUA.

Pe măsură ce B-52H intră în al șaptelea deceniu de funcționare, nu există planuri de retragere a sa din servicul de luptă. Forțele Aeriene ale Statelor Unite au în vedere o serie de modernizări prin care se dorește ca avionul să devină o platformă integrată în rețea, de înaltă tehnologie, multirol, cu rază lungă de acțiune, de viitor, care poate servi timp de peste un secol. Aceast Stratofortress profund renovat, care va lucra alături de B-21 Raider, va fi cunoscut sub numele de B-52J sau, într-o formă și mai modernizată, B-52K.

 

De la B-52H la B-52J/K

 

O recentă imagine randată furnizată de Boeing oferă o primă vedere asupra modului cum va arăta flota de bombardiere B-52H a SUA după o serie de îmbunătățiri în următorii ani.

Compania a dezvăluit anterior că următoarea iterație a lui B-52 va avea sub aripi poduri de motor vizibil mai mari pentru a găzdui noile turboventilatoare Rolls-Royce F130. Dar noua imagine arată mai mult, oferind o aeronavă Stratofortress reproiectată, împrospătată și eficientizată.

Programul de remotorizare, care va include, de asemenea, o serie de alte modificări și completări interne, inclusiv instalarea sistemelor digitale de control al motorului, reprezintă una dintre cele mai relevante modernizări pentru avioanele B-52 din ultimele decenii.

Trecerea de la turbo ventilatoarele Pratt & Whitney TF33 învechite, la noile F130, este destinată să mărească raza de acțiune a aeronavei, să îmbunătățească performanța pe teren, să scadă consumul de combustibil și să reducă costurile și sarcinile de întreținere și logistică.

 

Revenire la aspectul clasic inițial al aeronavei

 

Noua randare arată o secțiune a părții frontale revizuită pentru B-52, care revine la aspectul clasic inițial al avionului, perechea de carene de sub “nasul” aeronavei fiind eliminată în întregime.

Adăugate pentru prima dată la variantele B-52G și B-52H în anii 1970, cele două carcase au format împreună Sistemul de vizualizare optoelectronic AN/ASQ-151 (EVS), cel din dreapta conținând un Hughes AN/AAQ-6 în infraroșu, iar cel din stânga care cu un sistem de televiziune cu nivel scăzut de lumină Westinghouse AN/AVQ-22 (LLLTV). Scopul principal al EVS era de a ajuta echipajele să zboare în siguranță la altitudini foarte joase, dar împreună, cele două sisteme puteau fi considerate o capacitate secundară, deși foarte limitată, de supraveghere și recunoaștere.

EVS de pe B-52H-urile rămase ale Forțelor Aeriene a fost deja într-o bună măsură înlocuit cu poduri moderne de ochire – fie Lockheed Martin Sniper, fie Northrop Grumman Litening – instalate pe stâlpii de sub aripile stângi ale bombardierelor. De asemenea, misiunea aeronavei de penetrare la altitudini mici a scăzut în anii de după Războiul Rece.

Forțele Aeriene ale SUA au spus în trecut că sunt interesate să mute poziția podului de țintire, sau a unei capabilități echivalente, în altă parte pe B-52. Cu toate acestea, imaginea randată nu pare să arate niciun sistem de senzori relocat sau nou care s-ar potrivi acestei descrieri.

 

Radare moderne cu scanare electronică

 

Noile bombardiere vor conține, de asemenea, radare active cu scanare electronică (AESA) AN/APG-79. Varianta radarului care va fi folosită pe B-52 este o versiune la scară a setului găsit pe F/A-18E/F Super Hornet și EA-18G Growler, precum și pe vechile F/A-18 USMC.

AN/APG-79 va oferi B-52-urilor o rază radar mult îmbunătățită, fidelitate, rezistență la contramăsuri, conștientizarea situației aeriene și alte capacități. Radarul ar putea susține chiar și capabilități de război electronic și de comunicații, iar podul de țintire al aeronavei poate fi aservit acestuia și invers, ceea ce ar putea ajuta la lovirea țintei.

Deși nu este clar din unghiul din care este prezentată imaginea, noul radar, plus eliminarea carenelor EVS pot veni împreună cu o reprofilare majoră a părții frontale a B-52-ului. Aceste îmbunătățiri ar reduce probabil rezistența și ar îmbunătăți în continuare eficiența. Din nou, acest lucru ar oferi aeronavei un aspect care amintește oarecum de variantele B-52 timpurii.

 

Sisteme moderne de comunicații de bandă largă

 

Randarea arată totuși două noi protuberanțe curioase în partea superioară a aeronavei, aproape de locul unde aripile se unesc cu fuzelajul, al căror scop sau scopuri nu sunt foarte clare. Un purtător de cuvânt al Boeing a declarat pentru presă că „nu sunt noi și nu fac parte din programul nostru”.

Cele două “cocoașe” din randare par să fie ușor diferite în formele lor, dar ambele profiluri pot fi totuși asociate sistemelor de comunicații prin satelit de bandă largă. Începând cu 2018, cel puțin, B-52H au fost setate să primească sisteme GPS îmbunătățite și legături de date Link-16, precum și pe frecvențe joase, foarte joase sau pe foarte înaltă frecvență, printre modernizările mai mici.

 

Platformă pentru rachetele mari hipersonice

 

De asemenea, din randare nu este clar dacă stâlpii de acroșare de sub aripi, cărora le lipsesc orice fel de detaliu fin, sunt meniți să reflecte un anumit design sau sunt pur și simplu substituenți. Cel de sub aripa dreaptă, care nu este clar vizibil, ar putea avea scopul de a transporta o rachetă mare, cum ar fi racheta hipersonică AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW).

Forțele Aeriene ale SUA au vorbit în trecut despre achiziționarea de noi stâlpi de acroșare pentru B-52 cu capacități de încărcare mai mari, iar Boeing a lucrat la un design pentru o greutate nominală de peste 9.000 de kilograme, pe care îl numește Hercules.

 

Avionică de nouă generație

 

Aeronavele B-52 sunt, de asemenea, desemnate să primească diverse îmbunătățiri și modificări interne, dincolo de cele legate direct de funcționarea motorului. Cea mai semnificativă schimbare este înlocuirea unei game largi emblematice de cadrane cu două ecrane mari digitale multifuncționale. Alte două ecrane digitale suplimentare mai mici sunt instalate în locul unităților de afișare existente, care sunt situate pe fiecare parte în fața pilotului și a copilotului.

Alte îmbunătățiri ale cockpitului includ un „sistem hibrid de accelerație mecanic-digital, noi unități de concentrare de date, un nou înregistrator pentru defecțiunile motorului, un nou sistem de date privind cantitatea de aer absorbită de motor, panouri de sistem modificate, panouri structurale, electrice, actualizări pneumatice și hidraulice asociate cu acest efort de modernizare, după cum a comunicat Boeing într-o declarație pentru Air & Space Forces Magazine.

Există, de asemenea, planuri de a integra o nouă suită de război electronic pe B-52 pentru a le îmbunătăți capacitățile defensive și de conștientizare a situației.

În general, B-52H-urile urmează să fie actualizate semnificativ pentru a conduce la menținerea operațională a acestora până cel puțin în 2050 (și probabil mult mai departe), moment în care vor fi în serviciu de aproape 80 de ani.

 

Noua denumire

 

Forțele Aeriene ale SUA încă nu sunt sigure când și cum vor redenumi B-52-urile odată ce vor începe să primească diversele modernizări. Serviciul consideră că adăugarea radarelor AN/APG-79 va necesita modificări majore în manualele de operare și întreținere existente, ceea ce ar putea determina imediat necesitatea unei noi desemnări, probabil B-52J.

Cu toate acestea, bombardierele cu radare noi sunt de așteptat să înceapă să revină în funcțiune înainte ca vreunul dintre ei să primească modernizări ale motorului, care ar putea cere apoi o a doua redenumire. Dacă se întâmplă acest lucru, configurația finală actualizată ar putea ajunge să fie denumită B-52K.

Indiferent de cum vor decurge lucrurile, aeronavele B-52H, dintre care cele mai tinere sunt deja în serviciu de 60 de ani, par pregătite să obțină un aspect mai modern, pe măsură ce primesc cele mai semnificative modernizări din ultimele decenii.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Avioane F-35 cu rachete Meteor, dintr-un capăt în altul al Flancului? O soluție ce ar putea fi aleasă nu doar de România
Rachete de croazieră low-cost dezvoltate în SUA - zboară peste 900 de km și intră în categoria sistemelor autonome
Turcia avansează cu proiectul de apărare antiaeriană “Steel Dome”. Acesta nu va include sistemul rusesc S-400
Javelin-uri pentru Forța de Securitate din Kosovo
Performanță în SUA: Ultima versiune a AMRRAM lovește la 200 km. În viitor AMRAAM va fi racheta „accesibilă” în timp ce noile AIM-260, „arma foarte scumpă”
Probleme cu utilizarea obuzierelor germane PzH 2000. Multe din obuziere livrate sunt scoase din uz iar Ucraina spune că situația e „catastrofală”
România face un pas important către drone americane. DZYNE Technologies anunță un „acord istoric” pentru drone și sisteme anti-dronă, cu implicarea industrei române
Polonia rămâne în fruntea inițiativelor de apărare ale NATO: Polonezii își consolidează capacitățile de artilerie cu 500 de lansatoare de rachete HIMARS și 288 Homar-K
Aproape imposibil de crezut, dar totuși adevărat? SUA împreună cu aliații dezvoltă următoarea versiune a sistemului S-300 rusesc
Scandal de corupție în jurul proiectelor rusești legate de sisteme de arme secrete
Evidențiind progresul strategiei sale privind utilizarea dronelor, Polonia prezintă robotul kamikaze ARES: Forțele Armate Poloneze trebuie să facă față provocărilor războiului modern
Bursukul polonez în România? Mașina de luptă amfibie Borsuk ar putea fi marea surprinză în licitația uriașă a României pentru MLI
Industria poloneză de apărare va crește producția de obuzele de artilerie. Polonia țintește și o fabrică pentru rachetele K239 Chunmoo, ”omologul” Himars
Un nou progres al industriei poloneze de apărare: Acord strategic care pregătește terenul pentru producția comună de tancuri M1 Abrams în Polonia
Renunță SUA la generația a 6-a în detrimentul unor „avioane de luptă ușoare” pe modelul F-16? Situația e mult mai complicată decât pare
Cum a ajuns obuzierul K9 Thunder să fie „Tunetul”. Românizarea și polonizarea armelor din Coreea e crucială în caz de război
Polonezii vor demara un program major de achiziție de submarine. Englezii sunt pregătiți să „joace un rol” în proiect
Warmate 50 sau dronă cu o rază de acțiune de peste 1.000 de kilometri (Foto/Video): Prin ce se remarcă cel mai nou produs al industriei poloneze de apărare?
O țară clientă fidelă a armamentului rusesc vrea să se reorienteze: Tancul chinezesc VT-4 a câștigat în fața tancului rusesc T-90
Statele Unite au aprobat vânzarea a 8 sisteme de rachete HIMARS către Croația pe fondul creșterii tensiunilor cu Serbia
Cehia mai are de așteptat 10 ani pentru F-35. Până atunci, Praga negociază la sânge prelungirea contractului JAS-39 Gripen
În timp ce Polonia bifează succese pe linie, industria românească de apărare abia mai respiră. Gen. Tomescu: ”Nu dai din mână elemente strategice, că ajungi la greu și rămâi fără nimic”
Noul AbramsX divide America: Un tanc de luptă tehnologizat cu AI cum nu s-a mai văzut vreodată sau un coșmar pentru SUA?
Rheinmetall vrea să implice Automecanica Moreni în construcția de mașini de luptă Lynx și în modernizarea Gheparzilor Armatei României
România pregătește cadrul legislativ pentru programul de F-35 și explică de ce nu a existat o altă opțiune în afară de F-35 americane
Mândria industriei ucrainene de apărare: Tancul T-84 Oplot își face debutul în apărarea regiunii Harkov (Foto)
Statele Unite au refuzat să aprobe vânzarea de rachete PrSM și GMLRS ER către Norvegia: Decizia rămâne fără o justificare clară
Rușii vor avea probleme cu F-16 ucrainene. SUA au pus pe F-uri cea mai avansată bază de date de război electronic: „Dacă nu noi, atunci cine?”
În plin război industria Ucrainei reușește o performanță majoră: Prima rachetă balistică ucraineană a fost testată cu succes
O posibilă retragere a Marii Britanii din programul american F-35: Ce implicaţii de securitate ar avea o astfel de decizie şi de ce contează proiectul Tempest?

Ştiri Recomandate

Ţintă aeriană de mici dimensiuni, identificată într-o zonă aflată în largul Mării Negre: Aeronavele F-16 ale Forțelor Aeriene Române au monitorizat perimetrul
Posibilitatea ca Ucraina să redevină putere nucleară | Mesajul lui Zelenski către Occident: „Ori arme nucleare, ori NATO”
Lovitură uriașă reușită de Israel. Yahya Sinwar, noul lider al Hamas și arhitectul masacrului din 7 octombrie a fost eliminat de IDF în Gaza. Niciun terorist nu scapă
Americanii merg constant în Ucraina și își iau notițe: Dronele ca element al războiului viitorului, una din lecțiile pe care SUA le vor implementa
Fostul comandant șef al Forțelor Armate Ucrainene arată cu degetul către ''armatele NATO'': Au fost construite pe baza principiilor militare din epoca Războiului din Coreea
Germania a mobilizat avioane de vânătoare pentru a intercepta un avion rusesc de recunoaștere: Acesta este cel mai recent incident aerian între un stat membru NATO și forțele aeriene ruse
Ieșirea Ucrainei din războiul „prelungit” cu Rusia este „aproape imposibilă”: Descurajare non-nucleară, o soluţie pentru a forța Moscova să semneze pacea?
F-16 pentru Ucraina, dar cu țârâita. Pentru că SUA schimbă din mers strategia pregătirii pilotilor ucraineni, inclusiv în România
Confirmat: Bombardierele strategice B-2 cu rază lungă de acțiune ale SUA au țintit buncărele rebelilor houthi din Yemen
Serviciul britanic de informații în domeniul apărării: Seria de atacuri continuă să slăbească prezența militară rusă în Crimeea
Netanyahu: Israelul a capturat o cantitate mare de arme rusești de ultimă generație în ascunzătorile teroriste ale Hezbollah
Câte obuziere franceze Caesar a primit Ucraina și câte au distrus rușii. Procentul distrugerilor Caesar de către „a doua armată a lumii” e de doar 6%
F/A-18E Super Hornet realimentând un avion spaniol de tip AV-8B II+ Harrier, deasupra portavionului american U.S. Harry S, Truman, în Marea Mediterană. Sursă foto: U.S. Navy
EXCLUSIV
SUA au schimbat cursul portavionului USS Harry S. Truman spre nordul Europei, departe de Orient. Posibile ipoteze deși situația în Orient e explozivă
Drumul Ucrainei către Vest devine un joc de ping-pong: Planul victoriei propus de Zelenski nu se bucură de susţinere, iar SUA spun nu Ucrainei în NATO
SUA au lovit cu bombardiere strategice stealth B-2 Spirit instalații subterane de arme ale rebelilor Houthi, un alt braț înarmat al Iranului
Comandantul Gardienilor Revoluției amenință că Iranul va lansa noi rachete dacă Israelul răspunde primului atac iar sistemul american THAAD nu va proteja Israelul de rachetele regimului
Ucraina urmează să primescă alte 49 de tancuri americane Abrams. Doar că nu SUA sunt furnizorul, deși americanii au peste 10.000 de Abrams
Planul de victorie al Ucrainei este realizabil, dar depinde de partenerii occidentali: Ce este strategia de descurajare non-nucleară?
Turcia intenționează să impună o nouă taxă cetățenilor pentru a susține industria de apărare
India achiziționează 31 de drone de mare altitudine MQ-9B Sky/Sea Guardian
Europa, teatrul pentru distrugătoarele Burke ale SUA. A ajuns și USS Oscar Austin, modernizat cu ultima versiune a Aegis Ashore, versiunea navală a scutului din România
Franța nu va putea oferi Ucrainei tot ajutorul militar promis: Avioanele Rafale nu sunt incluse în noul pachet de asistență
De ce Israel și nu Ucraina? SUA explică de ce nu furnizează Ucrainei un sistem THAAD, așa cum a procedat în cazul Israelului
Migrația prin Belarus, organizată paramilitar, spun polonezii. Deși unele state UE caută soluții, Rusia și Iranul au grijă ca rezolvarea crizei să rămână o utopie
Ciudatul caz al dronei ruse S-70 doborâtă intenționat de un Su-57 rus. Serviciul britanic de infromații numește motivul doborârii UAV-ului
O înfrângere geopolitică a Rusiei: Ucraina face apel la SUA să accepte invitația de aderare la NATO și să facă din aceasta moștenirea lăsată de Biden
Planul de victorie al Ucrainei prevede aderarea la NATO și operațiuni comune cu vecinii pentru doborârea rachetelor și dronelor rusești
Turcia își ia revanșa în fața F-35? Țara care ar achiziționa un număr uriaș de avioane tucești Kaan, echivalentul unei victorii pe piață în fața F-35
Record de drone rusești deasupra cerului Ucrainei. Ocupantul rus a folosit în atacul noctor din seara aceasta 136 de drone de tip Shahed
”Batalionul special Buriat” și milioane de muniții pe frontul din Ucraina. Așa își asigură regimul nord-coreean un bilet în primul rând, pe relația cu Rusia
Obuzier K9 Thunder. Photo source: YouTube @JournalMilitary Channel
EXCLUSIV
Când am putea avea obuziere K9 „made in Romania”, parte dintr-un plan mult mai ambițios. Și de ce Coreea e dispusă să realizeze linii de producție la noi
Ungaria nucleară? Un scenariu greu de crezut, dar SUA modernizează infrastructura în Kecskemet unde avioane cu capacități nucleare ar putea ajunge
pixel