Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bătrânul B-52H Stratofortress va fi supus unor actualizări radicale ce îi vor permite să atingă pragul de un secol de serviciu aerian
Industrie de apărare
Data publicării:
B-52 Stratofortress este un avion care chiar nu mai are nevoie de prezentare. Este mare, e zgomotos și este, de asemenea, incredibil de vechi. Atât de vechi încât ultimele aeronave care au ieșit de pe linia de producție au lua calea aerului la începutul anilor 1960, în plin Război Rece. În ciuda vechimii sale, avionul poreclit „The Buff” (“Musculosul”) rămâne un bombardier cu rază lungă de acțiune de încredere și capabil pentru Forțele Aeriene ale SUA.

Pe măsură ce B-52H intră în al șaptelea deceniu de funcționare, nu există planuri de retragere a sa din servicul de luptă. Forțele Aeriene ale Statelor Unite au în vedere o serie de modernizări prin care se dorește ca avionul să devină o platformă integrată în rețea, de înaltă tehnologie, multirol, cu rază lungă de acțiune, de viitor, care poate servi timp de peste un secol. Aceast Stratofortress profund renovat, care va lucra alături de B-21 Raider, va fi cunoscut sub numele de B-52J sau, într-o formă și mai modernizată, B-52K.

 

De la B-52H la B-52J/K

 

O recentă imagine randată furnizată de Boeing oferă o primă vedere asupra modului cum va arăta flota de bombardiere B-52H a SUA după o serie de îmbunătățiri în următorii ani.

Compania a dezvăluit anterior că următoarea iterație a lui B-52 va avea sub aripi poduri de motor vizibil mai mari pentru a găzdui noile turboventilatoare Rolls-Royce F130. Dar noua imagine arată mai mult, oferind o aeronavă Stratofortress reproiectată, împrospătată și eficientizată.

Programul de remotorizare, care va include, de asemenea, o serie de alte modificări și completări interne, inclusiv instalarea sistemelor digitale de control al motorului, reprezintă una dintre cele mai relevante modernizări pentru avioanele B-52 din ultimele decenii.

Trecerea de la turbo ventilatoarele Pratt & Whitney TF33 învechite, la noile F130, este destinată să mărească raza de acțiune a aeronavei, să îmbunătățească performanța pe teren, să scadă consumul de combustibil și să reducă costurile și sarcinile de întreținere și logistică.

 

Revenire la aspectul clasic inițial al aeronavei

 

Noua randare arată o secțiune a părții frontale revizuită pentru B-52, care revine la aspectul clasic inițial al avionului, perechea de carene de sub “nasul” aeronavei fiind eliminată în întregime.

Adăugate pentru prima dată la variantele B-52G și B-52H în anii 1970, cele două carcase au format împreună Sistemul de vizualizare optoelectronic AN/ASQ-151 (EVS), cel din dreapta conținând un Hughes AN/AAQ-6 în infraroșu, iar cel din stânga care cu un sistem de televiziune cu nivel scăzut de lumină Westinghouse AN/AVQ-22 (LLLTV). Scopul principal al EVS era de a ajuta echipajele să zboare în siguranță la altitudini foarte joase, dar împreună, cele două sisteme puteau fi considerate o capacitate secundară, deși foarte limitată, de supraveghere și recunoaștere.

EVS de pe B-52H-urile rămase ale Forțelor Aeriene a fost deja într-o bună măsură înlocuit cu poduri moderne de ochire – fie Lockheed Martin Sniper, fie Northrop Grumman Litening – instalate pe stâlpii de sub aripile stângi ale bombardierelor. De asemenea, misiunea aeronavei de penetrare la altitudini mici a scăzut în anii de după Războiul Rece.

Forțele Aeriene ale SUA au spus în trecut că sunt interesate să mute poziția podului de țintire, sau a unei capabilități echivalente, în altă parte pe B-52. Cu toate acestea, imaginea randată nu pare să arate niciun sistem de senzori relocat sau nou care s-ar potrivi acestei descrieri.

 

Radare moderne cu scanare electronică

 

Noile bombardiere vor conține, de asemenea, radare active cu scanare electronică (AESA) AN/APG-79. Varianta radarului care va fi folosită pe B-52 este o versiune la scară a setului găsit pe F/A-18E/F Super Hornet și EA-18G Growler, precum și pe vechile F/A-18 USMC.

AN/APG-79 va oferi B-52-urilor o rază radar mult îmbunătățită, fidelitate, rezistență la contramăsuri, conștientizarea situației aeriene și alte capacități. Radarul ar putea susține chiar și capabilități de război electronic și de comunicații, iar podul de țintire al aeronavei poate fi aservit acestuia și invers, ceea ce ar putea ajuta la lovirea țintei.

Deși nu este clar din unghiul din care este prezentată imaginea, noul radar, plus eliminarea carenelor EVS pot veni împreună cu o reprofilare majoră a părții frontale a B-52-ului. Aceste îmbunătățiri ar reduce probabil rezistența și ar îmbunătăți în continuare eficiența. Din nou, acest lucru ar oferi aeronavei un aspect care amintește oarecum de variantele B-52 timpurii.

 

Sisteme moderne de comunicații de bandă largă

 

Randarea arată totuși două noi protuberanțe curioase în partea superioară a aeronavei, aproape de locul unde aripile se unesc cu fuzelajul, al căror scop sau scopuri nu sunt foarte clare. Un purtător de cuvânt al Boeing a declarat pentru presă că „nu sunt noi și nu fac parte din programul nostru”.

Cele două “cocoașe” din randare par să fie ușor diferite în formele lor, dar ambele profiluri pot fi totuși asociate sistemelor de comunicații prin satelit de bandă largă. Începând cu 2018, cel puțin, B-52H au fost setate să primească sisteme GPS îmbunătățite și legături de date Link-16, precum și pe frecvențe joase, foarte joase sau pe foarte înaltă frecvență, printre modernizările mai mici.

 

Platformă pentru rachetele mari hipersonice

 

De asemenea, din randare nu este clar dacă stâlpii de acroșare de sub aripi, cărora le lipsesc orice fel de detaliu fin, sunt meniți să reflecte un anumit design sau sunt pur și simplu substituenți. Cel de sub aripa dreaptă, care nu este clar vizibil, ar putea avea scopul de a transporta o rachetă mare, cum ar fi racheta hipersonică AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW).

Forțele Aeriene ale SUA au vorbit în trecut despre achiziționarea de noi stâlpi de acroșare pentru B-52 cu capacități de încărcare mai mari, iar Boeing a lucrat la un design pentru o greutate nominală de peste 9.000 de kilograme, pe care îl numește Hercules.

 

Avionică de nouă generație

 

Aeronavele B-52 sunt, de asemenea, desemnate să primească diverse îmbunătățiri și modificări interne, dincolo de cele legate direct de funcționarea motorului. Cea mai semnificativă schimbare este înlocuirea unei game largi emblematice de cadrane cu două ecrane mari digitale multifuncționale. Alte două ecrane digitale suplimentare mai mici sunt instalate în locul unităților de afișare existente, care sunt situate pe fiecare parte în fața pilotului și a copilotului.

Alte îmbunătățiri ale cockpitului includ un „sistem hibrid de accelerație mecanic-digital, noi unități de concentrare de date, un nou înregistrator pentru defecțiunile motorului, un nou sistem de date privind cantitatea de aer absorbită de motor, panouri de sistem modificate, panouri structurale, electrice, actualizări pneumatice și hidraulice asociate cu acest efort de modernizare, după cum a comunicat Boeing într-o declarație pentru Air & Space Forces Magazine.

Există, de asemenea, planuri de a integra o nouă suită de război electronic pe B-52 pentru a le îmbunătăți capacitățile defensive și de conștientizare a situației.

În general, B-52H-urile urmează să fie actualizate semnificativ pentru a conduce la menținerea operațională a acestora până cel puțin în 2050 (și probabil mult mai departe), moment în care vor fi în serviciu de aproape 80 de ani.

 

Noua denumire

 

Forțele Aeriene ale SUA încă nu sunt sigure când și cum vor redenumi B-52-urile odată ce vor începe să primească diversele modernizări. Serviciul consideră că adăugarea radarelor AN/APG-79 va necesita modificări majore în manualele de operare și întreținere existente, ceea ce ar putea determina imediat necesitatea unei noi desemnări, probabil B-52J.

Cu toate acestea, bombardierele cu radare noi sunt de așteptat să înceapă să revină în funcțiune înainte ca vreunul dintre ei să primească modernizări ale motorului, care ar putea cere apoi o a doua redenumire. Dacă se întâmplă acest lucru, configurația finală actualizată ar putea ajunge să fie denumită B-52K.

Indiferent de cum vor decurge lucrurile, aeronavele B-52H, dintre care cele mai tinere sunt deja în serviciu de 60 de ani, par pregătite să obțină un aspect mai modern, pe măsură ce primesc cele mai semnificative modernizări din ultimele decenii.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
Tragere cu un sistem HIMARS al României Sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cu o Polonie înarmată până în dinți, Rusia s-ar putea orienta către Axa sudică. De ce România nu e totuși o țintă ușoară, cu F-16, Patriot și HIMARS-uri
Polonia anunță că, în doi ani, va produce 130.000 de obuze de 155 mm. BAE din Marea Britanie va fi ”senior partner” în proiect
Compania MBDA caută soluţii pentru contracararea celor mai noi ameninţări pe care le aduce câmpul de luptă modern: Sistemul Crossbow de atac în adâncime va intra în producție în 2026
După declanșarea “războiului dronelor”, Cehia va trimite în Polonia trei elicoptere Mi-171Sh specializate în lupta împotriva țintelor de la joasă altitudine
Când ai crezut că le-ai văzut pe toate: Tancurile vor lansa rachete ce vor lovi la peste 1.500 m. Akeron MBT 120 va fi lansată din tunul de 120 mm al unui tanc
Taurus pe steroizi: Germania trece la Taurus NEO, noua generație a rachetei aer-sol. Caracteristici, performanțe și ce aduce nou Taurus NEO
UE anunță cum se împart banii din SAFE: România, cu 16,6 miliarde de euro pentru reînarmare. A doua cea mai mare sumă din UE
Apuntare pe pilot automat pe cea mai mare navă pe care Europa a văzut-o vreodată. Avioanele Rafale M vor ateriza automat pe portavionul PA-NG
F-35, un proiect „cu aripile frânte”? Un recent raport dezvăluie întârzieri, costuri nejustificate și un program de modernizare blocat
Noii „ochelari de super-soldat” ai Armatei SUA: Rivet și Anduril, pariurile Pentagonului pe inteligența artificială de pe front
Parteneriat strategic: F-15EX și drona „fantomă” MQ-28, noua ofertă primită de Polonia de la compania Boeing
Compania Romaero: Miracol sau rezultate financiare promovate cu surle și trâmbițe? Cifrele dau speranțe, dar politica își bagă coada
Mândria turcă pe șenile: Producția în serie a tancului Altay a început, un vis de „100 de ani” devenit realitate
Planul Poloniei de a deveni o forță regională: Achiziții de bombe GBU-39B pentru avioanele F-35 și F-16, dar și investiții record în industria de apărare
Tehnologie la schimb pentru sisteme de rachete: O nouă abordare a Statelor Unite pentru a continua sprijinul militar acordat Ucrainei
Resetarea pieței de armament: De ce cred Statele Unite că decizia de a clasifica dronele drept „avioane” va schimba balanța puterii militare la nivel global
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Gata de lansare de pe avioane MiG-29 și F-16: Ucraina ar urma să primească din SUA primele 800 de rachete ERAM în 2026
Dincolo de modernizarea armatei: De ce solicitarea pentru Abrams M1E3 redefinește capacitatea de producție a tancurilor în SUA
Viitorul apărării antiaeriene e racheta PAC-3 MSE a Patriot, care a interceptat deja hipersonice ruse Kinjal: Cel mai mare contract din istorie pentru PAC-3 MSE
Adio, război de tranșee? Ucraina primește o flotă masivă de roboți THeMIS, arma care ar urma să facă diferența pe front
Natura ambiguă a parteneriatului sino-rus: China furnizează în secret o cantitate enormă de componente pentru drone către Rusia
O colaborare de importanță strategică pentru statele europene: Producătorul rachetelor ucrainene „Flamingo” se pregătește să înceapă producția de combustibil solid pentru acestea în Danemarca
Sub camuflajul unui container: Compania Saab a prezentat în premieră platforma de lansare pentru bomba de precizie GLSDB
Prima mare putere europeană care renunță la toate cele 110 avioane Eurofighter din dotare. Calendarul oficial al retragerii a fost publicat
Avionul rus Su-25 a rămas „orfan”. A murit în Rusia creatorul avionului rus de atac Su-25 Frogfoot
China transmite că SUA sunt în „raza” ei nucleară și a prezentat în premieră noua rachetă intercontinentală DF-61 cu rază de 15.000 km. Ce se mai știe despre racheta balistică
Ucraina adaptează bombele ghidate pe avioanele MiG-29, o soluție internă pentru a compensa lipsa de muniție occidentală (FOTO)
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Armata Rusiei, susținută în continuare cu tehnologie occidentală: Un raport al spionajului ucrainean arată cum echipamentele străine alimentează mașina de război rusească

Ştiri Recomandate

U.S. Army dă asigurări că niciun picior de soldat american nu va fi dislocat în Fâșia Gaza
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Lukașenko a ordonat verificarea nivelului de pregătire al Armatei. Mai multe unități militare au fost aduse la „cel mai înalt nivel de pregătire pentru luptă”
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
În halele fabricilor de armament din România cresc copaci, la propriu. Fabrica de pulberi Pirochim Victoria deține recordul cu 0 activitate
Ultima șansă pentru rezerva Armatei României, cu kilograme în plus și medie de vârstă de 50 de ani? Următoarele date ar trebui să ne îngrijoreze în caz de război
Avioane F-15 ale Qatarului, pe pământ american. Qatarul și SUA au ajuns la un acord pentru construcția unei instalați ce va deservi qatarezilor, într-o bază militară din SUA
Macron a intrat singur în mlaștină și nu mai poate ieși. Partidul prezidențial din Franța a ajuns sufocat politic într-o criză care nimeni nu știe cum se va termina
Kim a vrut să le arate lui Xi și Putin racheta Hwasong-20, „cea mai puternică rachetă nucleară”, dar cei doi nu au venit
Rusia distruge tot ce înseamnă patrimoniu cultural ucrainean. Consiliul Executiv al UNESCO decide continuarea monitorizării situației din Crimeea
De ce calcă argentinienii pe coadă o mare putere militară. Argentina reînvie fantoma „Războiului Malvinelor”, pe care l-au pierdut în 72 de zile în fața britanicilor
China impune un control cvasitotal pământurilor rare iar SUA amenință cu repercusiuni majore. Trump dă de înțeles că anulează o întrevedere cu Xi
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
„Graalul” Rusiei împotriva dronelor ucrainene: Atacurile de tip „Deep Strike” ale Ucrainei, blocate cu drone-interceptoare și conexiune tăiată la internet
„Acordul Trump” pentru încetarea focului în Gaza: 200 de soldați americani vor fi dislocați în Israel pentru implementarea acordului
O baricadă de foc: De ce cinci țări NATO renunță la interzicerea minelor antipersonal
Su-35 Flanker-E de generația 4 ++. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
EXCLUSIV
Secretele comerciale ale industriei ruse de armament, la liber pe internet. Grupul de hackeri „Black Mirror” a dezvăluit către ce ţări îşi vinde Rusia avioanele Su-35
IMAGINE ILUSTRATIVĂ: Baterie de coastă antinavă Neptun a Ucrainei
EXCLUSIV
Flamingo și Neptune, perechea perfectă? Ucraina lovește zdravăn Rusia cu cele două rachete în tandem. Trei concluzii care ar trebui să îngrijoreze Rusia
Măcelul de la Dobropillia: Liderul Azov dezvăluie ce înseamnă tactica rusească „tanc pumn” și bilanțul masiv al pierderilor
Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forțelor pentru Operații Speciale (FOS). Colaj DefenseRomania
EXCLUSIV
Cât de pregătiți suntem dacă sună goarna? Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forțelor pentru Operații Speciale (FOS), la Obiectiv EuroAtlantic
Rușii au lăsat Kievul în beznă în urma celui mai mare atac asupra infrastructurii energetice a Ucrainei (VIDEO)
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Se anunță o iarnă de coșmar pentru Ucraina care, deși a creat o rețea secretă de stocare în baterii, pierde aproape 60% din producția de gaze în bombardamentele rusești
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
NATO pregătește un răspuns mai ferm la provocările Rusiei. Posibile soluții: Drone înarmate și reguli simplificate pentru doborârea aeronavelor rusești
Șeful Armatei României, gen. Gheorghiță Vlad: Ordinul pentru doborârea dronei ruse fusese dat piloților de F-16
Rachete Flamingo în „cămară”. Ucraina stochează pentru la iarnă varianta autohtonă a „Tomahawk-ului pe steroizi” care e folosit rar, deși producția acclerează
Statele arabe salută „acordul Trump” pentru încetarea focului în Gaza
Putin a recunoscut că Rusia a doborât zborul azer de linie AZAL 8432. Rușii au tras după drone ucrainene, dar le-au ratat iar rachetele au explodat lângă avion
Generalul Gheorghiță Vlad: Armata României, pregătită să reziste unui eventual atac al Rusiei. Există instrumente și pentru a ajuta Moldova
Generalul Oleksandr Sirski, comandantul Forțelor Terestre Ucrainene și comandantul Grupului Est al Forțelor Armate ale Ucrainei. Sursa Foto: Facebook Сухопутні війська ЗС України.
EXCLUSIV
Generalul Sirski raportează despre capcana ucraineană de la Dobropillia. Între timp s-a așternut liniștea la est de Kramatorsk
pixel