Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce aviația tactică a Rusiei a dispărut din Ucraina. Criza piloților nu e singura explicație
Strategica
Data publicării:
De ceva timp, poate mai bine de două săptămâni, nu mai sunt informații despre întrebuințarea în luptă a aviației operativ-tactice rusești.
Su-34, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova - Facebook
EXCLUSIV
Su-34, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova - Facebook

Pentru a fi mai expliciți, ne referim la avioane din categoriile bombardier ușor (Su-24 și Su-34), avioane de atac la sol (Su-25) și aeronave de vânătoare/multirol (Su-27, Su-30, Su-35, posibil să fi fost folosite și MiG-29, MiG-31 și Su-57).

Răspunsul poate fi unul extrem de simplu și direct: aviația rusă nu mai are avioane operativ-tactice într-un număr care să permită susținerea eficientă a operațiilor de luptă.

Cifra de 200 de aeronave rusești distruse de forțele ucrainene de la începutul războiului, anunțată pe 14 mai de SMG de la Kiev, explică într-o oarecare măsură presupunerea că rușii nu mai au suficiente avioane alocate pentru războiul din Ucraina. Am putea să nu-i credem pe ucraineni, dar până acum tot ce au spus, despre cum s-a desfășurat războiul, s-a adeverit.

În Regiunile Militare Sud și Vest ale Rusiei, limitrofe Ucrainei, forțele aeriene ruse aveau înainte de începutul conflictului, un total de 28 – 30 de escadrile de aviație tactică, adică aproximativ 350 – 400 de avioane. Cel mai probabil, majoritatea aeronavelor întrebuințate de ruși provin din cele două regiuni militare, ceea ce ar însemna o pierdere de aproximativ 50%, considerată cel puțin îngrijorătoare în toate manualele de operații militare.

Desigur, Rusia are avioane tactice și în celelalte regiuni militare (Centru, Est și Nord), ajungând la un total de 1.500 – 1.550 de aparate, pe care ar putea să le folosească în războiul din Ucraina.

 

Criza piloților poate fi o altă explicație al absenței aviației tactice de pe frontul din Ucraina

 

2. Un Su-24 a... (su-24-rusia-armata-rusa_16117700.jpg)

Un Su-24 al Federației Ruse, într-o misiune de realimentare aeriană. Sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Majoritatea analiștilor militari ar replica, pe bună dreptate, că nu se poate deoarece forțele ruse trebuie să păstreze suficiente capabilități de apărare și în restul teritoriului Rusiei. Dar, dacă este în pericol de a pierde războiul din Ucraina, nu cumva ar trebui aduse? Mai ales că nimeni nu ar fi suficient de nebun să atace Rusia, pentru că deține armament nuclear.

Un alt răspuns la recenta cvasi-absență a aviației tactice rusești pe frontul ucrainean ar putea fi criza de piloți.

În războiul modern, cea mai critică resursă este cea a piloților bine instruiți, capabili să utilizeze la maximum posibilitățile tehnico-tactice ale aeronavelor . Se formează cel mai greu dintre toate specialitățile militare – cel puțin un an pentru unul bine pregătit, iar costurile de formare nu sunt deloc de neglijat. Conform unor analize efectuate cu peste 10 ani în urmă, formarea de la nivel zero până la cel de pilot de luptă pe avioane supersonice cu calități de lider durează aproximativ 9 ani, iar costurile se situau între 8 și 9 milioane de USD, la vremea respectivă.

Dacă această resursă nu este manageriată cu atenție, orice armată din lume, nu doar Rusia, poate ajunge rapid în situația de a avea avioane, dar să nu aibă cine să le piloteze.

În urmă cu câteva zile, un colonel rus (în retragere), prezent la o dezbatere chiar la unul dintre principalele canale ruse TV de stat, avertiza: "Să ne imaginăm că bat tobele, cântă fanfara și că este anunțată mobilizarea generală. Nu avem rezervele, nu avem piloții, nu avem nici avioanele.”

Totuși, cifrele privind existentul de avioane rusești rămân și duc la o întrebare evidentă: Rusia mai are cel puțin 1.300 de avioane tactice. De ce nu le folosește? Pentru că dacă le-ar folosi am afla cu toții.

De exemplu, un episod deosebit de important al luptelor din estul Ucrainei, poate un punct de inflexiune al războiului, a avut loc în urmă cu câteva zile, la Belogorovka (Bilogorivka), regiunea Lugansk, unde forțele ruse au încercat fără succes să treacă râul Severski Donețk, pierzând aproape o brigadă mecanizată.

Din detaliile furnizate de partea ucraineană (prezentate de sursa poloneză Defense 24), aflăm cu stupoare că rușii nu au întrebuințat aviația tactică pentru a sprijini forțarea cursului de apă, deși au trimis acolo cel puțin 2.000 de militari - trei grupuri de luptă de nivel batalion - iar luptele ar fi durat trei zile (8 – 10 mai).

 

Rusia mai are cel puțin 1.300 de avioane tactice. De ce nu le folosește?

 

Răspunsul la întrebarea de ce Rusia nu mai folosește aviația tactică - în afară de cel al lipsei de pregătire a piloților, generată de insuficiente resurse alocate în acest scop – poate fi totuși altul, unul care sintetizează totala inadecvare a forțelor aeriene ruse la secolul 21 și care poate explică de ce, totuși, aviația rusă nu a participat la parada de 9 mai.

După inventarea rachetelor, categoria care a progresat cel mai mult și poate cu costurile cele mai mici, este cea a rachetelor antiaeriene. Amenințarea reprezentată de avioanele de luptă a fost considerată atât de mare, încât aparatele militare și industria de apărare din toată lumea au angajat foarte multe resurse în găsirea celor mai bune mijloace de protecție în fața acestora.

Totuși, operațiile americane de după 1990, în care aviația a jucat un rol important și cu pierderi minime, au dat iluzia celorlalți jucători că aeronavele din generația a patra pot, cu unele îmbunătățiri, să fie în continuare utile.

Se pare, însă, că au fost uitate unele amănunte. Americanii au avioane stealth, sistemele de război electronic de pe aeronavele de generația a patra sunt foarte performante, iar calitatea pregătirii piloților este la un nivel atât de ridicat, încât parlamentarii de la Washington consideră, uneori, că cheltuielile cu ei sunt prea mari.

Războiul din Ucraina a dat un răspuns și pe tema aeronavelor de generația a patra. Avioanele de concepție sovietică, chiar dacă au fost upgradate la generația 4++ nu pot face față rachetelor antiaeriene. Deci, oricâte aeronave vechi ar avea Rusia, nu le poate folosi, pentru că înseamnă mai degrabă pierderea piloților și scăderea decisivă a moralului celor rămași.

Se confirmă astfel, pentru a câta oară, o lecție deosebit de importantă. Tehnica de luptă depășită moral, despre care se cunoaște cu siguranță că are multe vulnerabilități, trebuie folosită cu mare precauție, în situații limită. Altfel, se pierd inutil specialiști care s-au format cu mare greutate, iar moralul trupelor scade exponențial.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
Viktor Orban continuă să facă opinie separată în cadrul UE: După o vizită la Moscova, premierul ungar a spus că Ucraina trebuie să redevină o zonă tampon între NATO și Rusia
Tensiuni militare în Caraibe: SUA declară spațiul aerian venezuelean „închis” și mobilizează avioane F-35 împotriva regimului Maduro
Războiul din umbră al Rusiei se mută la Marea Baltică: De ce au devenit porturile germane noua țintă predilectă a spionajului rusesc
Avem dovada (Foto/Video): Ucraina a deschis oficial vânătoarea „flotei fantomă” în Marea Neagră. Imaginile care arată cum dronele Sea Baby au lovit petrolierele Rusiei
Dezinfectarea unui siloz de rachete aflat lângă orașul Derazhnya din centrul Ucrainei, 23 octombrie 1996. Sursa foto: Arhiva Radio Free Europe/AFP.
EXCLUSIV
Cum plătește Ucraina prețul naivității din 1994: A dat stocul de arme nucleare pe o bucată de hârtie, iar acum i se cere o amputare teritorială
Cum să supraviețuiești lângă Rusia: Estonia rescrie programa școlară și transformă pilotajul dronelor într-o competență vitală de apărare națională
Umilința scutului antiaerian rusesc: Dronele ucrainene au spulberat sistemele Buk și Tor, vitale pentru Kremlin. De ce devine Rusia vulnerabilă în propriul teritoriu
Mitul „Sarmat” s-a prăbușit din nou (FOTO/VIDEO): Eșecul catastrofal de la poligonul rusesc Yasny dovedește că șantajul nuclear al Rusiei nu are acoperire tehnică
Putin, odă pentru Orban care provoacă frisoane: Relațiile bilaterale, cele mai bune din istorie. Între timp, România vrea Lynx jumătate "made in Hungary"
Căderea lui Andrii Yermak: Când lupta anticorupție lovește chiar în mâna dreaptă a lui Zelenski, în cel mai vulnerabil moment al războiului
Ukrainian Army. Photo credit: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Mai există Ucraina ca stat pentru Statele Unite sau a rămas doar un teritoriu de negociat: Cum s-a ajuns la amputarea teritoriilor ucrainene de dragul Rusiei?
Cercul de foc din Caraibe se strânge: Cum transformă Statele Unite lupta antidrog într-un asediu tăcut la adresa Venezuelei
Lynk KF41 / rheinmetall
EXCLUSIV
Paradoxul periculos al reînarmării Europei: Cum logica „fiecare pentru el” riscă să slăbească NATO exact când amenințarea Rusiei este mai mare
O pace falsă pentru un viitor război prelungit?: De ce transformă Vladimir Putin ,,planul american'' într-un ultimatum pentru capitularea totală a Ucrainei
Mesagerul de serviciu al Kremlinului: Cum folosește Putin „pionul” Lukașenko pentru a șantaja Ucraina cu pierderea totală a litoralului dacă refuză planul Trump
Este NATO pregătită dacă Rusia atacă „mâine”? Planul militar german „OPLAN DEU” dezvăluie vulnerabilitățile critice ale Europei
Avertismentul generalului Ben Hodges: De ce abandonarea Europei ar fi o „eroare de calcul fatală” pentru economia SUA. Iluzia păcii prin concesii teritoriale
Cum văd rușii România, deja a doua putere militară din Est. Suntem pe locul 10 în topul statelor ostile și anticipează F-35, bombardiere B-52 și avioane AWACS dislocate aici
Între sabotaj și acaparare forțată: Strategia Rusiei pentru preluarea controlului centralei nucleare de la Zaporojie
Vladimir Putin ordonă „rusificarea” totală a teritoriilor anexate din Ucraina: Planul strategic până în 2036 pentru ștergerea identității ucrainene
Rachete antiaeriene MANPAD Mistral pentru Armata României. Ce prevede contractul de peste 600 de milioane de euro semnat cu Franța
Rusia a trezit colosul militar german. Pe lângă achiziții de F-35 sau Patriot, nemții vin cu o idee bună și pentru România: Veterani ucraineni împărășesc experiența de luptă împotriva Rusiei

Ştiri Recomandate

Ucrainenii și rușii continuă atacurile cu drone și rachete. Kremlinul a schimbat tactica și țintește repetat sectorul energetic al Ucrainei
Avioane de vânătoare poloneze au interceptat un avion de cercetare rusesc deasupra apelor neutre ale Mării Baltice
Ucraina dezvăluie detalii neștiute din „operațiunea submarinul”. Înainte a fost distrus singurul avion Il-38N al Rusiei din regiune, care putea compromite operațiunea
Bruxelles-ul vrea război, Ungaria vrea pace, tună Viktor Orban care nu suflă niciun cuvânt despre ce vrea Rusia
Pentru a „Face America măreață din nou”, americanii trebuie să apere ceea ce este corect
Rușii îl caută pe Moș Gerilă: Bombardiere Tu-95MS au zburat în nordul Scandinaviei / Între timp, dronele și rachetele ruse au lovit din nou infrastructura din Odesa
Kim Jong Un a mers în inspecție la docurile unde RPDC construiește primul „submarin nuclear” și l-a adus cu el pe probabilul său succesor
Cu dedicație pentru Rusia? Avioanele Gripen vor putea lovi în mare adâncime cu rachete Taurus. Integrarea Taurus pe avioanele europene, accelerată
MAGA-Dreptate: Trump vrea libertate de exprimare pe rețele de socializare, dar amenință cu închiderea emisiunile tv incomode
Noua generație a sistemului SAMP/T va primi botezul focului cât de curând: Anul 2026 ar putea aduce o veste bună pentru Ucraina, direct din Franța
Așa arată versiunea finală a planului de pace: Zelenski dezvăluie proiectul complet în 20 de puncte stabilit cu SUA și trimis Rusiei
Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
De ce guvernul Netanyahu închide postul de radio al armatei israeliene?
Dronele ucrainene au pătruns adânc în Rusia și au lovit o fabrică de cauciuc din regiunea Tula
Un înalt oficial SUA arată cum China se pregătește de război: În cazul unui conflict planul Chinei e de a bloca industria americană, motorul celei mai puternice Armate din lume
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
Rusia a crescut numărul trupelor din Ucraina la 710.000 de oameni pentru o ofensivă strategică. Cu "Generalul Iarnă“ la ușă, mișcarea Rusiei ar putea fi cu două tăișuri
Ucraina și SUA au pregătit versiuni preliminare privind garanțiile de securitate și sfârșitul războiului
Rușii se laudă cu al treilea motor pentru avionul de vânătoare Su-57. În sfârșit de generația a cincea?
Serbia confirmă că rușii de la Gazprom negociază cu compania maghiară MOL vânzarea participați sale deținută la NIS în Serbia
Șeful Marinei Regale Britanice avertizează că "rușii investesc miliarde" în construcția de submarine
20 de nave "clasa Trump". Președintele SUA anunță un proiect major pentru Marină: "Vor fi cele mai mari din istoria omenirii”
Atac masiv al rușilor înainte de Crăciun: Au fost lovite ținte atât de la frontiera cu România, cât și din vestul Ucrainei
Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
Estonia completează stocul de HIMARS cu sisteme sud-coreene Chunmoo. Oficialii baltici spun care sunt principalele diferențe
pixel