Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Europa turează motoarele pentru avioane de generația a VI-a: Tempest și FCAS, anunțuri simultane. SUA avansează și ele cu NGAD
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Cum nimic nu este întâmplător pe lumea asta în materie de decizii politice, recent am asistat la două anunțuri aproape concomitente despre relansarea programelor privind aeronavele tactice de luptă de generație următoare, de sorginte europeană.
Concept Tempest. Sursă foto: BAE Systems
Concept Tempest. Sursă foto: BAE Systems

Pe 18 noiembrie, Asahi Shimbun - unul dintre cele mai mari ziare din Japonia, bazându-se pe surse guvernamentale, a titrat: ”Avionul de luptă de generația următoare, dezvoltare comună de Japonia, Marea Britanie și Italia, acordul urmează să fie încheiat luna viitoare”, făcând referire la programul Tempest, dezvoltat în comun de cele 3 state.

În aceeași zi, în jurul orei 20.00, a venit și anunțul privind FCAS, proiectul concurent, în ce privește avionul viitorului. Ministrul german al Apărării, Christine Lambrecht, anunța pe contul de Twitter al instituției: ”Nu putem depăși provocările enorme ale viitorului decât împreună. FCAS (Future Combat Air System) va consolida durabil Bundeswehrul și partenerii noștri”.

Cele două proiecte pentru aeronave tactice de luptă de generația a șasea își au originea într-o inițiativă comună din 2001 a mai multor țări din Uniunea Europeană. După o perioadă de stagnare, care a coincis cu relaxarea în relațiile internaționale, dar și cu criza economică din anii 2007 – 2012, grupul de state implicate s-a scindat și, în 2017, au apărut două proiecte concurente.

 

Tempest

 

1. Concept Te... (tempest_56697400.jpg)Imagine concept al viitorului avion Tempest

În unul dintre ele – proiectul Tempest, s-au reunit inițial Marea Britanie și Italia, Suedia implicându-se mai târziu, iar Japonia trimițând semnale privind doar posibilitatea că ar putea participa. De cealaltă parte, Franța, Germania și Spania păreau sigure în dezvoltare aeronavei, dar epidemia de Covid-19 și deteriorarea situației de securitate din estul Europei, cauzată de războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, au pus sub semnul întrebării implicarea Germaniei.

Privind proiectul Tempest, la începutul anului 2022 Japonia încă intenționa dezvolte o aeronavă proprie de generația a șasea în colaborare cu compania americană Lockheed Martin. Însă, în luna mai, Tokyo a anunțat un nou partener de cooperare - britanicii de la BAE Systems, renunțându-se la serviciile Lockheed Martin. Cu toate acestea, semnarea unui acord care să certifice acest lucru se lăsa așteptată, creând o anumită incertitudine.

În noul context internațional, guvernul nipon a trebuit să facă unele ajustări în proiectele sale pe termen mediu, acest lucru determinând anumite schimbări de priorități.

Dar, în cele din urmă japonezii au decis să se implice în proiectul Tempest. Se așteaptă să se ajungă la un acord oficial luna viitoare. Aeronava va fi dezvoltată, în principal, de Mitsubishi Heavy Industries (Japonia), BAE Systems (Marea Britanie) și Leonardo (Italia).

Pe partea de motor, vor participa și companiile IHI din Japonia și Rolls-Royce din Marea Britanie. Totuși, nu se știe exact în ce va consta implicarea Suediei, deținătoarea unei bogate experiențe în materie de avioane de luptă, care, în decembrie 2020,  a semnat cu Italia și Marea Britanie un memorandum de înțelegere trilateral „definind principii generale de cooperare pe bază de egalitate între cele trei țări." Livrarea noilor aeronave de luptă este așteptată în jurul anului 2035.

 

FCAS

 

2. FCAS, imag... (fcas_10178600.jpg)FCAS, imagine concept al viitorului avion de generația a VI-a

Referitor la proiectul franco-germano-spaniol – FCAS, după ce Germania a anunțat achiziția de aeronave americane F-35, participarea sa a fost pusă sub semnul întrebării, mai ales că de la Berlin nu venea niciun fel de clarificare despre ce se va face cu acest proiect comun, precum și cu altele cum ar fi tancul european.

Dar se pare că Germania a reușit, în cele din urmă, să-și clarifice planurile, sau cel puțin o parte dintre ele, și pe fondul unor critici, unele mai voalate, venite de la Paris. Intrarea în serviciu a FCAS este preconizată pentru anul 2040.

 

Trei programe pentru un avion de generația a VI a

 

3. Prima imag... (programul-ngad-avion-sua-generatia-a-vi-a_89956500.png)Prima imagine concept a viitoarei aeronave de generația a 6-a dezvoltată în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance). Sursă foto: U.S. Air Force

Deci, NATO va deține în perspectiva anilor 2035 – 2040 trei tipuri de avioane tactice de luptă de generația a șasea: NGAD – american, Tempest și FCAS.

În iunie 2021, generalul american Tod Wolters, care atunci deținea funcția de Comandant Suprem al Forțelor Aliate din Europa (SACEUR) a solicitat „alinierea” între programele pentru avionul de luptă de generația a șasea. Wolters a atras atenția și asupra faptului că, uneori, scopul comun de apărare este periclitat de  confruntările dintre industriile de apărare.

La prima vedere, problematica din cadrul NATO privind avionul tactic de generația a șasea indică, pe de o parte, o concurență între Europa și SUA, cu un posibil joc al Japoniei de a echilibra influența americană asupra sa prin implicarea unor state europene.

Pe de altă parte, concurența se manifestă chiar în sânul Uniunii Europene, Italia și, posibil, Suedia, începând să se îndepărteze de unele inițiative strategice franco-germane.

Deși pare costisitor ca NATO să dezvolte trei programe strategice pentru o singură categorie de aeronave, ce-i drept foarte relevantă pentru apărare, dar mai ales pentru descurajare, există și beneficii importante.

În primul rând, vor fi create locuri de muncă într-un număr destul de mare.

În al doilea rând, vor fi dezvoltate noi tehnologii care vor fi folosite și în mediul civil – comunicații, senzori, inclusiv motoare cu consum redus. Generația a șasea de aeronave ar putea însemna și o propulsie electrică sau pe alte principii decât cele clasice, cu o semnătură extrem de scăzută în infraroșu - lucru necesar în asigurarea invizibilității totale a aeronavei.

Iar, în al treilea rând, poate lucrul cel mai important este menținerea industriilor din țările implicate la cel mai înalt nivel tehnologic posibil. Implicațiile handicapului tehnologic sunt pe termen lung și, de regulă, acesta crește, uneori chiar cu rate geometrice, în favoarea celui mai avansat. Recent, generalul Mark Milley, președintele Comitetului Întrunit al Șefilor de Stat Major din Forțele Armate ale SUA,  preciza următoarele: ”China nu avea o armată mai bună decât armata Statelor Unite, deși ei vor încerca, nu vor ajunge acolo. Vom fi numărul unu peste cinci ani, peste 10 ani și peste 50 de ani. Nu vom lăsa China să fie numărul unu (…)”.

Descarcă-ți aplicația DefenseRomania. O poți instala de aici:  Android (Magazin Play)    iOS (App Store)

Citește și: Aflat deja în întârziere, viitorul avion SCAF de generația a VI-a mai are o șansă. Franţa, Germania şi Spania, acord privind începerea Fazei 1B


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Rusia a lansat la apă misteriosul submarin nuclear Habarovsk. Rușii se laudă că submarinul va putea lansa 6 „supertorpile” Poseidon
TOP 10 arme „invincibile” ale Rusiei: Topul marilor eșecuri, de la bombardierele PAK de generația a 6-a, la Su-75 și tancurile „fantomă”
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen
EXCLUSIV
Cum își scufundă România propria industrie navală: Suntem la un pas să ratăm producția corvetelor ușoare în țară iar un gigant poate închide ușile
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea

Ştiri Recomandate

Polonia, surprinsă că e menționată de două ori în planul de pace pentru Ucraina, deși nu a fost consultată. Inclusiv în garanțiile inspirate din Articolul 5
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
JD Vance a anunțat principalii trei termeni ai acordului de pace dintre Ucraina și Rusia. Vicepreședintele SUA i-a criticat pe cei care au atacat planul
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
O Ucraină înarmată, înfrântă și cu sentimentul trădării, ținută la granița Europei?
Falia dintre SUA și Europa privind „impunerea păcii” în Ucraina
În plin scandal de corupție în Ucraina, Zelenski a anunțat că a ordonat un audit în sectorul apărării
Se înmulțesc semnele lovirii iminente a Venezuelei: Portavionul USS Gerald R. Ford e „pe poziții” iar SUA avertizează avioanele de linie privind survolul Venezuelei
Ucraina începe să negocieze cu SUA în Elveția planul de pace al lui Trump
Președintele Nicușor Dan anunță finalul dezbaterii privind Strategia de Apărare a României. Aceasta va suferi unele modificări după propunerile trimise
Rușii atacă masiv Ucraina, România ridică F-16, scenariu ce se repetă aproape în fiecare noapte. De data aceasta drona nu a mai intrat în spațiul României
Putin spune că Rusia a primit planul de pace al SUA și amenință Ucraina cu înfrângerea militară totală dacă nu se va așeza la masă. Prima reacție și de la NATO
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Zelenski, discurs istoric după planul capitulare „de pace” al SUA: Ucraina, în cel mai greu moment din istorie. Nu am trădat niciodată și nu o voi face nici acum
SUA anunță Uraina că are o săptămână să semneze planul propus de pace, în aceeași zi în care Rusia dă un ultimatum Kievului
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
„Articolul 5” fără aderare. Marea iluzie de securitate din planul lui Trump: Ce înseamnă, de fapt, protecția Statelor Unite oferită la schimb cu ruperea teritorială a Ucrainei
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
„Africa Corps” sau cum a naționalizat Rusia teroarea (VIDEO). Fantoma lui Prigojin a fost înlocuită rapid cu ,,ștampila'' oficială a Ministerului rus al Apărării
Misiune neobișnuită a unui avion american P-8A Poseidon deasupra Mării Negre. SUA au scanat portul rus Novorossiysk, lovit masiv recent de ucraineni
Rușii schimbă comanda trupelor care vor lua cu asalt Slavyansk și Kramatorsk din regiunea Donețk, numind cel mai tânăr comandant de Regiune Militară
Plan de Pace sau Dictat? Zelenski a primit un proiect din partea americană. Dacă zvonurile se adeveresc, documentul ar fi o capitulare de facto în schimbul a nimic
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
Harta Ucraina
EXCLUSIV
Munchen 1938, reeditat? Ucraina, „teritorii în schimbul păcii” și riscurile pentru România | Hari Bucur-Marcu, la Obiectiv EuroAtlantic
Rușii au anunțat că au ocupat orașul ucrainean Kupiansk, din Harkov. Putin a vizitat un centru de comandă al Armatei ruse
UE discută noi sancțiuni împotriva flotei din umbră a Rusiei. Sancțiunile ar putea afecta țările care facilitează activitățile acestor nave
De la Alexandroupolis la Giurgiu, în 24 de ore. Europa plănuiește un Schengen militar, cu aprobări de tranzit acordate în maxim 6 ore. ”Astăzi durează luni de zile”
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri
Germania recunoaște că nu poate ajunge la 3,5% pentru apărare până în 2029. Câteva dintre programele de înzestrare ale Bundeswehr
pixel