Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Europa turează motoarele pentru avioane de generația a VI-a: Tempest și FCAS, anunțuri simultane. SUA avansează și ele cu NGAD
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Cum nimic nu este întâmplător pe lumea asta în materie de decizii politice, recent am asistat la două anunțuri aproape concomitente despre relansarea programelor privind aeronavele tactice de luptă de generație următoare, de sorginte europeană.
Concept Tempest. Sursă foto: BAE Systems
Concept Tempest. Sursă foto: BAE Systems

Pe 18 noiembrie, Asahi Shimbun - unul dintre cele mai mari ziare din Japonia, bazându-se pe surse guvernamentale, a titrat: ”Avionul de luptă de generația următoare, dezvoltare comună de Japonia, Marea Britanie și Italia, acordul urmează să fie încheiat luna viitoare”, făcând referire la programul Tempest, dezvoltat în comun de cele 3 state.

În aceeași zi, în jurul orei 20.00, a venit și anunțul privind FCAS, proiectul concurent, în ce privește avionul viitorului. Ministrul german al Apărării, Christine Lambrecht, anunța pe contul de Twitter al instituției: ”Nu putem depăși provocările enorme ale viitorului decât împreună. FCAS (Future Combat Air System) va consolida durabil Bundeswehrul și partenerii noștri”.

Cele două proiecte pentru aeronave tactice de luptă de generația a șasea își au originea într-o inițiativă comună din 2001 a mai multor țări din Uniunea Europeană. După o perioadă de stagnare, care a coincis cu relaxarea în relațiile internaționale, dar și cu criza economică din anii 2007 – 2012, grupul de state implicate s-a scindat și, în 2017, au apărut două proiecte concurente.

 

Tempest

 

1. Concept Te... (tempest_56697400.jpg)Imagine concept al viitorului avion Tempest

În unul dintre ele – proiectul Tempest, s-au reunit inițial Marea Britanie și Italia, Suedia implicându-se mai târziu, iar Japonia trimițând semnale privind doar posibilitatea că ar putea participa. De cealaltă parte, Franța, Germania și Spania păreau sigure în dezvoltare aeronavei, dar epidemia de Covid-19 și deteriorarea situației de securitate din estul Europei, cauzată de războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, au pus sub semnul întrebării implicarea Germaniei.

Privind proiectul Tempest, la începutul anului 2022 Japonia încă intenționa dezvolte o aeronavă proprie de generația a șasea în colaborare cu compania americană Lockheed Martin. Însă, în luna mai, Tokyo a anunțat un nou partener de cooperare - britanicii de la BAE Systems, renunțându-se la serviciile Lockheed Martin. Cu toate acestea, semnarea unui acord care să certifice acest lucru se lăsa așteptată, creând o anumită incertitudine.

În noul context internațional, guvernul nipon a trebuit să facă unele ajustări în proiectele sale pe termen mediu, acest lucru determinând anumite schimbări de priorități.

Dar, în cele din urmă japonezii au decis să se implice în proiectul Tempest. Se așteaptă să se ajungă la un acord oficial luna viitoare. Aeronava va fi dezvoltată, în principal, de Mitsubishi Heavy Industries (Japonia), BAE Systems (Marea Britanie) și Leonardo (Italia).

Pe partea de motor, vor participa și companiile IHI din Japonia și Rolls-Royce din Marea Britanie. Totuși, nu se știe exact în ce va consta implicarea Suediei, deținătoarea unei bogate experiențe în materie de avioane de luptă, care, în decembrie 2020,  a semnat cu Italia și Marea Britanie un memorandum de înțelegere trilateral „definind principii generale de cooperare pe bază de egalitate între cele trei țări." Livrarea noilor aeronave de luptă este așteptată în jurul anului 2035.

 

FCAS

 

2. FCAS, imag... (fcas_10178600.jpg)FCAS, imagine concept al viitorului avion de generația a VI-a

Referitor la proiectul franco-germano-spaniol – FCAS, după ce Germania a anunțat achiziția de aeronave americane F-35, participarea sa a fost pusă sub semnul întrebării, mai ales că de la Berlin nu venea niciun fel de clarificare despre ce se va face cu acest proiect comun, precum și cu altele cum ar fi tancul european.

Dar se pare că Germania a reușit, în cele din urmă, să-și clarifice planurile, sau cel puțin o parte dintre ele, și pe fondul unor critici, unele mai voalate, venite de la Paris. Intrarea în serviciu a FCAS este preconizată pentru anul 2040.

 

Trei programe pentru un avion de generația a VI a

 

3. Prima imag... (programul-ngad-avion-sua-generatia-a-vi-a_89956500.png)Prima imagine concept a viitoarei aeronave de generația a 6-a dezvoltată în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance). Sursă foto: U.S. Air Force

Deci, NATO va deține în perspectiva anilor 2035 – 2040 trei tipuri de avioane tactice de luptă de generația a șasea: NGAD – american, Tempest și FCAS.

În iunie 2021, generalul american Tod Wolters, care atunci deținea funcția de Comandant Suprem al Forțelor Aliate din Europa (SACEUR) a solicitat „alinierea” între programele pentru avionul de luptă de generația a șasea. Wolters a atras atenția și asupra faptului că, uneori, scopul comun de apărare este periclitat de  confruntările dintre industriile de apărare.

La prima vedere, problematica din cadrul NATO privind avionul tactic de generația a șasea indică, pe de o parte, o concurență între Europa și SUA, cu un posibil joc al Japoniei de a echilibra influența americană asupra sa prin implicarea unor state europene.

Pe de altă parte, concurența se manifestă chiar în sânul Uniunii Europene, Italia și, posibil, Suedia, începând să se îndepărteze de unele inițiative strategice franco-germane.

Deși pare costisitor ca NATO să dezvolte trei programe strategice pentru o singură categorie de aeronave, ce-i drept foarte relevantă pentru apărare, dar mai ales pentru descurajare, există și beneficii importante.

În primul rând, vor fi create locuri de muncă într-un număr destul de mare.

În al doilea rând, vor fi dezvoltate noi tehnologii care vor fi folosite și în mediul civil – comunicații, senzori, inclusiv motoare cu consum redus. Generația a șasea de aeronave ar putea însemna și o propulsie electrică sau pe alte principii decât cele clasice, cu o semnătură extrem de scăzută în infraroșu - lucru necesar în asigurarea invizibilității totale a aeronavei.

Iar, în al treilea rând, poate lucrul cel mai important este menținerea industriilor din țările implicate la cel mai înalt nivel tehnologic posibil. Implicațiile handicapului tehnologic sunt pe termen lung și, de regulă, acesta crește, uneori chiar cu rate geometrice, în favoarea celui mai avansat. Recent, generalul Mark Milley, președintele Comitetului Întrunit al Șefilor de Stat Major din Forțele Armate ale SUA,  preciza următoarele: ”China nu avea o armată mai bună decât armata Statelor Unite, deși ei vor încerca, nu vor ajunge acolo. Vom fi numărul unu peste cinci ani, peste 10 ani și peste 50 de ani. Nu vom lăsa China să fie numărul unu (…)”.

Descarcă-ți aplicația DefenseRomania. O poți instala de aici:  Android (Magazin Play)    iOS (App Store)

Citește și: Aflat deja în întârziere, viitorul avion SCAF de generația a VI-a mai are o șansă. Franţa, Germania şi Spania, acord privind începerea Fazei 1B


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
De la Katiușa la Geran-2: Ce trebuie să înţelegem din transformarea capacităților ofensive ale Rusiei prin drone?
Un ''frate mai mare'' cu ADN european pentru sistemul HIMARS: Noua generație de lansatoare de rachete GMARS a realizat primul test de tragere
T-14 Armata „indian”: Cum încearcă Rusia să-și păcălească aliații din India cu tancuri pe care le-au tot promis anterior forţelor ruseşti

Ştiri Recomandate

Scutul nevăzut al NATO: Cum este apărat spaţiul aerian aliat în cele mai dificile momente, cum ar fi incursiunea unor aeronave şi drone ruseşti (VIDEO)
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja, sau se pregătește un transport aerian special?
Lovitură de stat sub masca naționalismului: Rețeaua Georgescu-Potra, un instrument al războiul hibrid purtat de Rusia împotriva României
Lukașenko: Rusia și Belarus au simulat lansări de arme nucleare tactice în timpul manevrelor “Vest-2025”
Micul vânător german, sistemul Gepard, care a schimbat regulile jocului pe frontul din Ucraina: O lecţie despre ingeniozitate, adaptare și cooperare pe care o putem învăţa de la ucraineni
EXCLUSIV
„Țara arde și baba se piaptănă” - China ignoră războiul adevărat din Ucraina și cere implicarea UE în războiul tarifar cu SUA
Evitarea interpretării de către Rusia a unui declaraţii de război? De ce România nu vrea să susţină instituirea unei zone de interdicție aeriană deasupra Ucrainei
În timp ce dronele rusești testează "liniile roșii" ale NATO, Ucraina solicită o poziție clară din partea Statelor Unite privind sancțiunile și garanțiile de securitate
Fregatele Type 31 ale Marinei britanice se apropie de intrarea în serviciu, odată cu validarea sistemelor de misiune și luptă TACTICOS
Propaganda Kremlinului a găsit vinovații pentru "OZN-urile" din România și Polonia: Incursiunile cu drone, organizate de serviciul de informații britanic MI6
Călin Georgescu, trimis în judecată pentru tentativă de subminare a ordinii constituționale
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
Președintele suveranist al Poloniei: "Trebuie să facem totul să fim pregătiţi de război"
O nouă ofensivă terestră în Fâșia Gaza. Tancurile IDF au intrat până în centrul orașului Gaza
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Trump semnează ordinul de desfășurare a Gărzii Naționale în Memphis
Noi incidente de securitate în Polonia: Dronă neutralizată deasupra clădirilor guvernamentale, doi cetățeni belaruși reținuți
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
România permite cu bună știință folosirea spațiului ei național pentru atacarea Ucrainei
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Amenințarea de la graniță: De ce vrea Uniunea Europeană să replice modelul de apărare al Ucrainei cu un „Zid de Drone”
Tensiunile dintre Rusia și NATO cresc în mod periculos: Oficiali ruși de nivel înalt afirmă că alianța se află “de facto” în război cu Moscova
Franţa este gata să joace rolul de garant al securității Poloniei: Ce mesaj transmite Rusiei desfăşurarea avioanelor Rafale în sprijinul polonezilor?
Ucraina răspunde ironiilor Ambasadei Rusiei la București: Afirmațiile cu privire la „date nesatisfăcătoare”, o practică rusească bine-cunoscută
Ursula von der Leyen: Europa nu mai poate depinde în mod excesiv de alții pentru propria securitate
Iată de ce e mai ieftin să te înarmezi pentru descurajare: Ucraina cheltuie 172 de milioane de dolari pe zi, doar pentru a se apăra de invazia Rusiei
Zid anti-drone în stil asiatic: Japonia dezvoltă sistemul de apărare costieră SHIELD
Adio F-16 și rachete costisitoare pentru doborârea dronelor? Ucraina anunță că e una dintre puținele țări care dezvoltă arme electromagnetice
MApN: Spațiul aerian românesc, încălcat de drone de 11 ori de la începutul invadării Ucrainei / Echipele poloneze anti-drone vor fi instruite de operatori ucraineni
Rusia simulează un atac cu Iskander și noile rachete balistice Oreshnik asupra Europei. Cele șase state luate în vizor de rachetele „imposibil de interceptat”
Putin se pregătește de întoarcerea veteranilor, planul fiind de a-i implica inclusiv în politică
pixel