Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Europa turează motoarele pentru avioane de generația a VI-a: Tempest și FCAS, anunțuri simultane. SUA avansează și ele cu NGAD
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Cum nimic nu este întâmplător pe lumea asta în materie de decizii politice, recent am asistat la două anunțuri aproape concomitente despre relansarea programelor privind aeronavele tactice de luptă de generație următoare, de sorginte europeană.
Concept Tempest. Sursă foto: BAE Systems
Concept Tempest. Sursă foto: BAE Systems

Pe 18 noiembrie, Asahi Shimbun - unul dintre cele mai mari ziare din Japonia, bazându-se pe surse guvernamentale, a titrat: ”Avionul de luptă de generația următoare, dezvoltare comună de Japonia, Marea Britanie și Italia, acordul urmează să fie încheiat luna viitoare”, făcând referire la programul Tempest, dezvoltat în comun de cele 3 state.

În aceeași zi, în jurul orei 20.00, a venit și anunțul privind FCAS, proiectul concurent, în ce privește avionul viitorului. Ministrul german al Apărării, Christine Lambrecht, anunța pe contul de Twitter al instituției: ”Nu putem depăși provocările enorme ale viitorului decât împreună. FCAS (Future Combat Air System) va consolida durabil Bundeswehrul și partenerii noștri”.

Cele două proiecte pentru aeronave tactice de luptă de generația a șasea își au originea într-o inițiativă comună din 2001 a mai multor țări din Uniunea Europeană. După o perioadă de stagnare, care a coincis cu relaxarea în relațiile internaționale, dar și cu criza economică din anii 2007 – 2012, grupul de state implicate s-a scindat și, în 2017, au apărut două proiecte concurente.

 

Tempest

 

1. Concept Te... (tempest_56697400.jpg)Imagine concept al viitorului avion Tempest

În unul dintre ele – proiectul Tempest, s-au reunit inițial Marea Britanie și Italia, Suedia implicându-se mai târziu, iar Japonia trimițând semnale privind doar posibilitatea că ar putea participa. De cealaltă parte, Franța, Germania și Spania păreau sigure în dezvoltare aeronavei, dar epidemia de Covid-19 și deteriorarea situației de securitate din estul Europei, cauzată de războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, au pus sub semnul întrebării implicarea Germaniei.

Privind proiectul Tempest, la începutul anului 2022 Japonia încă intenționa dezvolte o aeronavă proprie de generația a șasea în colaborare cu compania americană Lockheed Martin. Însă, în luna mai, Tokyo a anunțat un nou partener de cooperare - britanicii de la BAE Systems, renunțându-se la serviciile Lockheed Martin. Cu toate acestea, semnarea unui acord care să certifice acest lucru se lăsa așteptată, creând o anumită incertitudine.

În noul context internațional, guvernul nipon a trebuit să facă unele ajustări în proiectele sale pe termen mediu, acest lucru determinând anumite schimbări de priorități.

Dar, în cele din urmă japonezii au decis să se implice în proiectul Tempest. Se așteaptă să se ajungă la un acord oficial luna viitoare. Aeronava va fi dezvoltată, în principal, de Mitsubishi Heavy Industries (Japonia), BAE Systems (Marea Britanie) și Leonardo (Italia).

Pe partea de motor, vor participa și companiile IHI din Japonia și Rolls-Royce din Marea Britanie. Totuși, nu se știe exact în ce va consta implicarea Suediei, deținătoarea unei bogate experiențe în materie de avioane de luptă, care, în decembrie 2020,  a semnat cu Italia și Marea Britanie un memorandum de înțelegere trilateral „definind principii generale de cooperare pe bază de egalitate între cele trei țări." Livrarea noilor aeronave de luptă este așteptată în jurul anului 2035.

 

FCAS

 

2. FCAS, imag... (fcas_10178600.jpg)FCAS, imagine concept al viitorului avion de generația a VI-a

Referitor la proiectul franco-germano-spaniol – FCAS, după ce Germania a anunțat achiziția de aeronave americane F-35, participarea sa a fost pusă sub semnul întrebării, mai ales că de la Berlin nu venea niciun fel de clarificare despre ce se va face cu acest proiect comun, precum și cu altele cum ar fi tancul european.

Dar se pare că Germania a reușit, în cele din urmă, să-și clarifice planurile, sau cel puțin o parte dintre ele, și pe fondul unor critici, unele mai voalate, venite de la Paris. Intrarea în serviciu a FCAS este preconizată pentru anul 2040.

 

Trei programe pentru un avion de generația a VI a

 

3. Prima imag... (programul-ngad-avion-sua-generatia-a-vi-a_89956500.png)Prima imagine concept a viitoarei aeronave de generația a 6-a dezvoltată în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance). Sursă foto: U.S. Air Force

Deci, NATO va deține în perspectiva anilor 2035 – 2040 trei tipuri de avioane tactice de luptă de generația a șasea: NGAD – american, Tempest și FCAS.

În iunie 2021, generalul american Tod Wolters, care atunci deținea funcția de Comandant Suprem al Forțelor Aliate din Europa (SACEUR) a solicitat „alinierea” între programele pentru avionul de luptă de generația a șasea. Wolters a atras atenția și asupra faptului că, uneori, scopul comun de apărare este periclitat de  confruntările dintre industriile de apărare.

La prima vedere, problematica din cadrul NATO privind avionul tactic de generația a șasea indică, pe de o parte, o concurență între Europa și SUA, cu un posibil joc al Japoniei de a echilibra influența americană asupra sa prin implicarea unor state europene.

Pe de altă parte, concurența se manifestă chiar în sânul Uniunii Europene, Italia și, posibil, Suedia, începând să se îndepărteze de unele inițiative strategice franco-germane.

Deși pare costisitor ca NATO să dezvolte trei programe strategice pentru o singură categorie de aeronave, ce-i drept foarte relevantă pentru apărare, dar mai ales pentru descurajare, există și beneficii importante.

În primul rând, vor fi create locuri de muncă într-un număr destul de mare.

În al doilea rând, vor fi dezvoltate noi tehnologii care vor fi folosite și în mediul civil – comunicații, senzori, inclusiv motoare cu consum redus. Generația a șasea de aeronave ar putea însemna și o propulsie electrică sau pe alte principii decât cele clasice, cu o semnătură extrem de scăzută în infraroșu - lucru necesar în asigurarea invizibilității totale a aeronavei.

Iar, în al treilea rând, poate lucrul cel mai important este menținerea industriilor din țările implicate la cel mai înalt nivel tehnologic posibil. Implicațiile handicapului tehnologic sunt pe termen lung și, de regulă, acesta crește, uneori chiar cu rate geometrice, în favoarea celui mai avansat. Recent, generalul Mark Milley, președintele Comitetului Întrunit al Șefilor de Stat Major din Forțele Armate ale SUA,  preciza următoarele: ”China nu avea o armată mai bună decât armata Statelor Unite, deși ei vor încerca, nu vor ajunge acolo. Vom fi numărul unu peste cinci ani, peste 10 ani și peste 50 de ani. Nu vom lăsa China să fie numărul unu (…)”.

Descarcă-ți aplicația DefenseRomania. O poți instala de aici:  Android (Magazin Play)    iOS (App Store)

Citește și: Aflat deja în întârziere, viitorul avion SCAF de generația a VI-a mai are o șansă. Franţa, Germania şi Spania, acord privind începerea Fazei 1B


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România

Ştiri Recomandate

Berlinul, teren de antrenament: Batalionul Gardă al Bundeswehr pregătește inclusiv scenariul unor lupte urbane de tip „casă cu casă”
Polonia lansează Operațiunea Orizont: Sabotajele Rusiei, combătute cu zece mii de militari polonezi. Bonus: Task-force cu Ucraina
Trump a refuzat oferta lui Maduro. CIA primește „undă verde” în Venezuela iar Trump lasă ușa deschisă la „boots on the ground”
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
„Flota de Aur” hipersonică a SUA care va trebui să scufunde Marina Chinei, în prezent cea mai mare forță navală din lume ca dimensiune
Casa Albă crede că un acord de pace privind războiul din Ucraina ar putea fi încheiat „chiar în această săptămână”
Darryl Nirenberg, viitorul ambasador al SUA în România, audiat în Senat: România e o mare oportunitate pentru companiile americane cu potențial decisiv energetic
Rusia a atacat cu 50 de rachete și 476 de drone; 25 de civili au murit în locuințe. F-16 și Mirage-2000 ucrainene doboară cel puțin 10 rachete de croazieră
Cum testează Rusia vigilența Occidentului cu nava-spion Yantar (Foto/Video): O nouă serie de provocări militare ruseşti vizează infrastructura critică a Europei
Rusia îl declară „terorist” pe opozantul Mihail Hodorkovski, critic acerb al războiului și regimului Putin
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?
O navă rusească s-a apropiat de apele teritoriale britanice și a îndreptat sisteme laser către aeronavele britanice de patrulare. Londra avertizează că e pregătită să răspundă
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
pixel