Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-16 face pasul spre noua eră de dominație aeriană: Escadrila SEAD a SUA din Europa, prima înzestrată cu radare AESA
Forțele aeriene
Data publicării:
Escadrila 480 Luptă ”Warhawks”, înzestrată cu avioane F-16CM, a devenit prima unitate din Forțele Aeriene ale SUA (USAF) care a intrat într-o nouă eră a dominației aeriene, odată cu finalizarea actualizărilor la sistemul radar cu matrice de scanare electronică (AESA), potrivit unui anunț de săptămâna trecută al aviației militare americane din Europa (USAFE) .
F-16 american, Escadrila 480 Luptă „Warhawks”. Sursă foto: U.S. Air Force
F-16 american, Escadrila 480 Luptă „Warhawks”. Sursă foto: U.S. Air Force

„Oferirea acestei capabilități pe o aeronavă, care a confirmat în timp și în luptă, adaugă un alt strat capabilităților forțelor aeriene americane într-un mediu de război electronic în continuă evoluție”, a declarat militarul cu cel mai înalt grad din USAF, generalul CQ Brown Jr. - Șeful Statului Major al USAF. „Cunosc acest upgrade. Ne va face și mai eficienți în operațiile noastre de luptă de zi cu zi și aștept cu nerăbdare să duc F-16 și mai departe în viitorul superiorității aeriene.”

 

Noile radare AESA, un salt masiv în capacităție de luptă ale avioanelor de generația a IV-a F-16

 

Noul radar oferă avioanelor de luptă multirol de generația a patra un salt masiv în capabilitățile de luptă, ridicând eficiența piloților la un maxim neatins până în prezent și îmbunătățind, în același timp, protecția și supraviețuirea aeronavei în situațiile de confruntare cu forțele inamice, se precizează în comunicatul de presă.

„Acesta este un upgrade de modernizare a F-16, în primul rând senzorii, începând cu radarul său”, a declarat comandantul Escadrilei 480 Luptă – Locotenent-colonel Shaun Loomis,. „Radarul în sine este un schimbător de joc. Trecerea de la un radar scanat mecanic la AESA este schimbarea de la noapte la zi.”

În comparație cu predecesorul său, sistemele modernizate AESA au mai multe celule de emisie, ceea ce permite o scanare mai precisă, la o distanță mai mare și cu o rezistența mai bună la bruiaj, se precizează în comunicatul de presă al USAFE.

„Radarul F-16 funcționează de la sfârșitul anilor ’80 și, deși acel radar a primit actualizări din când în când, nu a existat o actualizare hardware specifică în aproximativ 20 de ani”, a declarat Loomis. „De fapt, schimbarea și introducerea unui radar complet nou este revoluționar pentru F-16. Odată cu asta, se modernizează afișajele noastre din cockpit. Este o îmbunătățire a capacității radarului, dar și o îmbunătățire a interoperabilității cu pilotul.”

Escadrila 480 Luptă Warhawks era renumită ca fiind singura escadrilă a USAFE care executa misiuni de suprimare a apărării antiaeriene inamice (SEAD - suppression of enemy air defense).

Din decembrie 2021 misiunea SEAD poate fi îndeplinită și de Escadrila 495 Luptă Valkyries dislocată la Baza Aeriană Lakenheath din Marea Britanie după ce aceasta a primit primele avioane de generația a 5-a, F-35 Lightning II. În misiunile SEAD, aceste unități furnizează o funcție critică de superioritate aeriană în cadrul operațiilor aeriene ale SUA și NATO, precizează USAFE în comunicatul de presă.

În mediul actual, sistemul AESA este vital pentru a reduce în continuare limitările nu doar față de aeronavele inamice, ci și împotriva rachetelor de croazieră, a declarat Loomis.

 

Modernizarea flotei

 

2. Sursă foto... (radar-aesa-f-16_17235000.jpg)

Sursă foto: U.S. Air Force

Prima finalizare a acestui upgrade a venit la scurt timp după întoarcerea escadrilei de la Baza Aeriană 86 din România, unde au fost dislocate opt aeronave F-16 ​​Fighting Falcons pentru a sprijini operația de poliție aeriană îmbunătățită de-a lungul flancului estic al NATO, ca răspuns la agresiunea Rusiei asupra Ucrainei.

Contractul pentru modernizarea F-16, prin introducerea radarului AESA, a fost semnat în decembrie 2021, dar din cauza pandemiei de COVID-19 au existat întârzieri în program, primele lucrări tehnice de upgrade începând în primele zile din aprilie.

Modernizarea confirmă interesul Forțelor Aeriene americane, pe următorii 20 de ani, pentru miraculosul și longevivul avion F-16.

„Acesta este un upgrade la scară mare pentru F-16”, a declarat Loomis. „Este unul dintre numeroșii pași care se fac pentru a moderniza F-16. Știm că F-16 va avea o mare preponderență în forța de luptă, în următorii 20 de ani, perioadă în care va continua să se producă F-35. Aeronava F-16 este programată să fie în Forțele Aeriene până la mijlocul anilor 2040. Va continua să fie un cal de bătaie pentru Forțele Aeriene, deoarece are numerele de care au nevoie Forțele Aeriene. Alături de cifre, trebuie să ai și capabilitate.”

 

Desemnarea escadrilei SEAD din Europa, ca fiind prima unitate a USAF care primește noul radar AESA, nu este una întâmplătoare

 

Comentariul autorului:  Desemnarea escadrilei SEAD din Europa, ca fiind prima unitate a USAF care primește noul radar AESA, nu este una întâmplătoare. Ea indică una din prioritățile imediate ale SUA și anume contracararea Rusiei, care rămâne în continuare o amenințare, ce trebuie descurajată, indiferent de slaba prestație militară în Ucraina.

Forțele Aeriene americane dețin peste 1.000 de avioane de F-16. Dintre acestea, s-au ales aeronave din Europa care, să fie primele pe care se introduce noul radar AESA, considerat un schimbător de joc. În plus, dintre acestea s-a optat pentru echiparea escadrilei SEAD, care este vitală pentru faza de început a unui conflict, când trebuie eliminată apărarea antiaeriană a adversarului.

Importanța noului radar AESA pentru F-16 este remarcată chiar de Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene americane, generalul Charles Q. Brown Jr., într-una dintre rarele sale observații privind înzestrarea unei unități de nivel escadrilă.

Radarul AESA, care a fost montat la bordul avioanelor F-16, este AN/APG-83. Din aprilie și până acum s-a ținut secret faptul că escadrila SEAD a primit noile sisteme, deși în spațiul public, apăruseră informații încă din iulie despre montarea acestui radar pe 72 de avioane F-16 ale Gărzii Naționale Aeriene a SUA.

AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) se remarcă în primul rând prin raza mare de descoperire – 370 de km, rezistența mare la bruiaj și puterea mare de discriminare a țintelor (rezoluție) lucrând într-o bandă de frecvență foarte ridicată – 20 GHz.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei

Ştiri Recomandate

Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
pixel