Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Geopolitică şi avioane: Răspunsul SUA la F-35 se amână, iar restricţionarea accesului la motorul F110 expune vulnerabilitatea Turciei în cursa aeriană cu Grecia și Israel
Industrie de apărare
Data publicării:
Ambițiosul program de avioane de vânătoare de generația a cincea al Turciei, KAAN, bijuteria coroanei industriei sale de apărare, ar putea fi aruncat într-o criză strategică de proporții. În ceea ce reprezintă o escaladare a tensiunilor dintre doi aliați NATO, ministrul turc de Externe, Hakan Fidan, a confirmat că Congresul Statelor Unite a blocat eliberarea licențelor de export pentru motoarele General Electric F110. 
Prezentarea oficiala a avionului de luptă de generația a V-a TF-X, botezat acum KAAN. Sursa foto: Turkish Aerospace Industries (TAI).
Prezentarea oficiala a avionului de luptă de generația a V-a TF-X, botezat acum KAAN. Sursa foto: Turkish Aerospace Industries (TAI).

Aceste motoare americane sunt esențiale pentru propulsarea primelor prototipuri și pentru demararea producției inițiale a aeronavei. Declarația lui Fidan, făcută pe marginea unei întâlniri Trump-Erdogan la New York pe 26 septembrie, este un semnal fără echivoc: Washingtonul folosește tehnologia militară ca armă politică împotriva autonomiei strategice a Ankarei, relatează AeroTime.

 

Axa vulnerabilității pentru Turcia: Motoarele F110 și detinerea de sisteme S-400

 

,,Vânătorul KAAN'', dezvoltat de Turkish Aerospace Industries (TAI) pentru a înlocui flota îmbătrânită de F-16, a realizat deja două zboruri oficiale cu succes (februarie și mai 2024). Totuși, acele succese timpurii s-au bazat pe motoarele F110-GE-129, același model care echipează avioanele F-16 modernizate ale Turciei.

Dependența pe termen scurt de motoarele străine este o vulnerabilitate majoră pentru Turcia. Deși planul pe termen lung al Turciei este de a dota KAAN cu un motor autohton, dezvoltat sub programul TEI TF35000, experții avertizează că acest sistem este la cel puțin șapte ani distanță de maturitate, un decalaj tehnologic pe care nici injecțiile urgente de fonduri nu îl pot scurta semnificativ.

Obstacolul pus de Congresul SUA își are rădăcinile în decizia Ankarei din 2019 de a achiziționa sistemul rusesc de rachete antiaeriene S-400 Triumf. Această decizie a dus la excluderea Turciei din programul F-35 și la impunerea de sancțiuni sub legea CAATSA (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act).

Blocarea vânzării motoarelor F110 confirmă temerile că neîncrederea generată de S-400 a metastazat de la F-35 la toate transferurile de înaltă tehnologie aerospațială, punând acum sub semnul întrebării însăși capacitatea Turciei de a produce un avion de generația a cincea.

În ciuda avertismentelor lui Fidan privind suspendarea licențelor, șeful Președinției Industriilor de Apărare (SSB), Haluk Gorgun, a insistat public că programul KAAN „nu se confruntă cu întârzieri”.

Gorgun a subliniat că Turcia nu intenționează să depindă de un singur furnizor și că avioanele destinate exportului, precum cele 48 promise Indoneziei printr-un acord semnat în iulie 2025, vor fi echipate cu motoare domestice.

Totuși, seful SSB a recunoscut că licențele blocate sunt necesare pentru loturile de producție inițială Block 0 și Block 1, planificate să intre în serviciul Forțelor Aeriene Turce începând cu 2028.

Contradicția dintre cei doi înalți oficiali expune incertitudinea din jurul unui proiect vital: Fidan (Ministerul de Externe) afirmă că licențele de export sunt blocate de Congres, amenințând calendarul, în timp ce Görgün (SSB) susține că nu există întârzieri, iar Turcia este pregătită să adapteze ingineria pentru a schimba motoarele, dacă este necesar.

Această neconcordanță alimentează criticile interne, opoziția acuzând guvernul că a comercializat KAAN ca fiind „integral autohton și național”, în timp ce chiar și motoarele de bază sunt importate, punând sub semnul întrebării realismul acordului de export cu Indonezia.

 

Implicații strategice: O criză cu repercusiuni regionale

 

Blocajul motorului nu este doar o problemă tehnică, ci o criză geostrategică. Întârzierea potențială a producției KAAN creează un gol operațional într-o perioadă în care rivalitatea aeriană se intensifică: Grecia și Israel își consolidează flotele de F-35, obținând un avantaj generațional decisiv, în timp ce Turcia este forțată să prelungească dependența de flota sa de F-16.

Această situație vine chiar în contextul în care Donald Trump i-a propus președintelui Erdogan reintrarea în programul F-35 în schimbul încetării achizițiilor de petrol rusesc.

Un scenariu de criză ar putea forța Turcia să caute soluții alternative, cu consecințe diplomatice majore. Comentatorii chinezi au speculat deja că Beijingul ar putea oferi motorul său WS-15 sau chiar propune o dezvoltare în comun, o mișcare care ar submina și mai mult relațiile Ankarei cu NATO, potrivit DEFENCE SECURITY ASIA.

De asemenea, Turcia a extins contactele exploratorii cu Motor Sich din Ucraina și Hanwha Aerospace din Coreea de Sud, deși analiștii avertizează că o pivotare către China sau Rusia ar atrage noi sancțiuni din partea SUA.

Pe termen lung, criza ar putea servi ca un catalizator. Presiunea externă ar putea determina Turcia să accelereze la maxim programul său autohton de propulsie, indiferent de costurile financiare.

KAAN, proiectat inițial să zboare cu motorul indigen abia în jurul anului 2032, ar putea forța o repoziționare strategică și o creștere a bugetului de apărare, sacrificând alte proiecte pentru a obține independența aerospațială.

Destinul KAAN devine astfel un barometru al alianței Turcia-NATO și un câmp de bătălie definitoriu pentru intersecția dintre tehnologie și ambiția națională în secolul XXI.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

MApN cere oficial aprobare pentru mega-achiziția destinată forţelor terestre: Peste 200 de tancuri noi și o gură de oxigen de 6,5 miliarde de euro pentru industria de apărare
Geopolitică şi avioane: Răspunsul SUA la F-35 se amână, iar restricţionarea accesului la motorul F110 expune vulnerabilitatea Turciei în cursa aeriană cu Grecia și Israel
Într-un final primul IAR-99 modernizat de Avioane Craiova a zburat și va efectua trageri în poligon. Rămân însă semne de întrebare privind întârzierile record
Tancuri K2 Panther, imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
În sfârșit, tancuri. România demarează achiziția a 216 tancuri noi iar a doua veste bună e că vor fi produse în România
Economia rusă, iluzia prosperității: Cum militarizarea forțată a societăţii ascunde recesiunea industrială
Paradoxul Kievului: Exportul de armament sprijină achiziția de armament 
F-16 ale României cu sisteme MEROPS? Ce sunt sistemele de ultimă generație MEROPS, care vor proteja România de dronele și avioanele Rusiei
Dronele ucrainene interceptoare, baza „zidului european al dronelor”: Marea Britanie le produce în masă pentru a contracara agresiunea rusă
Franța a primit șah în programul viitorului avion de generația a 6-a: Marea Britanie atrage Germania în programul GCAP pe fondul crizei franco-germane
Independența aeriană: Cum schimbă CA-1 Europa de la Helsing piața dronelor de luptă – O soluție 100% europeană (VIDEO)
Dependența României de Serbia e mult mai „adâncă”: Explozibilii vin de fapt și din China. Cu eticheta schimbată în Vietnam
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
Ionuț Moșteanu, în vizită în Luxemburg. România caută soluții pentru a aduce expertiza luxemburgheză în tehnologie și apărare, în țară
Modernizarea Armatei României din fonduri europene. Bolojan: Propunerile României pentru programul SAFE vor fi elaborate până la jumătatea lui octombrie
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Pachetul de apărare al Turciei sub lupa SUA: Avioanele F-35 și F-16, miza viitoarelor negocieri de la Washington
Răspunsul Statelor Unite la provocările din Pacific, proiectul "F-47": Boeing a început producția noului avion stealth care va înlocui F-22 Raptor
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Au fost disecate rachetele și dronele ruse care lovesc zilnic Ucraina iar rezultatul e îngrijorător: În medie fiecare are 44 de componente din țări aliate Ucrainei
Viitorul aviației militare este aici: Ce este ''Vectis'', drona stealth care schimbă regulile războiului aerian (FOTO/VIDEO)
De ce nu se mai înghesuie lumea să cumpere tancuri Leopard 2. Versiunea ce mai modernă A8 e o mașină scumpă de luptă, dar cu producție într-un ritm hilar
Serbia vrea să fie puterea militară din regiune: Demonstrație cu tancuri rusești, avioane Rafale și lasatoare PULS capabile să lovească orice capitală din Balcani
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?

Ştiri Recomandate

Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Unul dintre ”gardienii” Flotei fantomă? Nava de desant rusă ”Alexander Șabalin” a ancorat în largul coastelor Germaniei
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
Merz se așteaptă ca SUA să scutească divizia germană a Rosneft de sancțiuni
Cum își finanțează Coreea de Nord programul nuclear: Miliarde de dolari, furate din criptomonede și atacuri cibernetice
UE amână până în decembrie decizia privind activele rusești
"Au rămas acolo 20 de secunde". Avioane Su-30 și Il-78 încalcă spațiul aerian lituanian. Două Eurofighter spaniole au reacționat imediat
Al 19-lea pachet de sancțiuni UE împotriva Rusiei: Flota fantomă, cripto, bănci, ”diplomați” ruși. Economia de război a Rusiei primește încă o lovitură
Companiile petroliere chineze suspendă achizițiile de petrol rusesc din cauza sancțiunilor americane. Ținta principală: Rosneft și Lukoil
Războiul cognitiv, cea mai mare parte din războiul hibrid din regiune. Societățile, obligate să treacă la o gândire strategică
Trageri reale efectuate de Armata României. Sursă foto: MApN
EXCLUSIV
România în fața unei noi ordini industriale de apărare. Lecțiile EDIP pentru o țară periferică
România vinde energia ieftin şi o cumpără scump, dar are planuri mari: Capacități de stocare cât 10 reactoare de la Cernavodă
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
Furie la Moscova, după sancțiunile americane asupra Lukoil și Rosneft: Trump a declarat război Rusiei
Tehnologia face diferența (FOTO): Drona ucraineană „Sea Baby” 2.0 rescrie strategia navală în Marea Neagră, devenind principala ameninţare la adresa Flotei ruse
Summit important la Bruxelles. Mai multe țări țin piciorul pe frână, însă doar două au o agendă pro-Kremlin
Capacitatea de apărare a NATO, confirmată de generalul Dorin Toma: Vă pot spune cu toată convingerea că putem respinge orice potențială agresiune asupra României
Avertisment de pe scena Forumului Aspen-GMF București. Lordul McConnell: „Urmează o nouă eră de instabilitate globală”
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
”Aveți mai mult decât orice altă țară din Europa". Diaspora trebuie folosită pentru a promova România, crede Charlie Ottley
O explozie puternică a avut loc la o uzină militară din apropierea orașului rusesc Celiabinsk (FOTO/VIDEO)
Primul transport China - Europa pe traseul nordic a durat jumătate din timpul pe ruta clasică (VIDEO). “Drumul Mătăsii de Gheață” trece însă prin Rusia
Sfârșitul răbdării: Donald Trump sancționează companiile Rosneft și Lukoil, recunoscând eșecul ,,diplomației'' cu Vladimir Putin
Geopolitica europeană la răscruce | "Gata de un şoc în 3-4 ani": Avertismentul Franței despre o posibilă agresiune militară rusă
Iranul, la un pas de reluarea ambițiilor nucleare? Reconstrucția misterioasă de la complexul Taleghan-2, sub ochii Israelului și ai lumii occidentale
Crime de război rusești la Pokrovsk. Atacarea civililor, o practică generalizată în Armata rusă
Rusia începe producția de masă a bombelor aeriene cu o rază de aproape 200 km, anunță serviciile ucrainene. Cum pot fi combătute KAB-urile rusești
De la Blitzkriegul de 3 zile la Războiul de 4 ani. Hărțuită de dronele ucrainene, Rusia apelează la elicoptere, rezerviști și dirijabile pentru apărarea rafinăriilor
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
India și SUA se apropie de un acord comercial istoric. Taxe de 16%, în schimbul reducerii importurilor de petrol rusesc
pixel