Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Lovitură pentru F-35. 'Invizibilitatea' pe radar a avionului ar fi fost spulberată de un radar german amplasat într-o fermă de cai
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
O fermă de ponei din afara Berlinului este locul de unde cu ajutorul unui radar performant a fost identificat avionul F-35, transmite defensenews.
F-35
F-35

Povestea care urmează este ca un joc de-a șoarecele și pisica între aeronavele de luptă - proiectate pentru a fi nedetectabile de radar - și producătorii de senzori care încearcă să anuleze acest avantaj. În cazul F-35, promisiunea invizibilității pe radar este atât de pronunțată încât îi dă un aer de invincibilitate: inamicul nu l-a văzut niciodată venind.

Însă salturile tehnologice nu durează, iar Rusia și China lucrează la tehnologii care vizează anularea a tot ceea ce țările NATO au încercat să construiască.

 

Radar pasiv montat pe un SUV

 

Acum, producătorul german de radar Hensoldt susține că a urmărit două F-35 pe o rază de 150 de kilometri în cadrul Berlin Air Show din Germania din 2018 la sfârșitul lunii aprilie a acelui an. Sistemul radar pasiv al companiei, numit TwInvis, nu este decât una dintre generațiile emergente de senzori și procesoare atât de sensibile și puternice încât promite să identifice ținte care anterior nu puteau fi detectate într-un spațiu aerian dat.

Ceea ce s-a întâmplat la Berlin a fost o rară oportunitate de a supune aeronava unor teste - caracteristici invizibile, acoperire specială și toate - la o încercare din viața reală pentru a vedea dacă promisiunea unei observabilități scăzute este valabilă.

Poveștile despre cursa între F-35 și sistemul TwInvis au fost răspândite în mass-media de când producătorul german Hensoldt a urmărit pe Aeroportul Schönefeld din Berlin, cu radarul său calibrat toate demonstrațiile de zbor efectuate de către diferite aeronave. Presa a prezentat sistemul, montat într-o autoutilitară sau SUV, care are o antenă pliabilă și poate shimba jocurile în apărarea aeriană.

În același timp, producătorul F-35, Lockheed Martin, era încă în cursă pentru a înlocui flota germană de avioane Tornado, o oportunitate importantă din punct de vedere strategic de a vinde F-35-uri unui stat membru cheie al Uniunii Europene. Compania a înființat un stand impozant în cadrul show-ului aerian, aducând broșuri și pălării care ilustrează aeronava împreună cu un pavilion german.

 

Expoziție statică în Schönefeld

 

Cele mai atractive ținte pentru Hensoldt au fost cele două avioane F-35, care au ajuns în Germania de la Baza Aeriană Luke din Arizona. Călătoria trans-atlantică a marcat cel mai lung zbor fără întrerupere al avioanelor, de peste 11 ore, au spus oficialii la acea vreme.

Dar Lockheed și US Air Force nu au ridicat în aer avioanele în timpul expoziției. 

Reporterii nu au primit niciodată un răspuns direct despre motivul pentru care avioanele F-35 au rămas la sol. O explicație a fost că nu există un program de demonstrație aeriană aprobat pentru ca aeronava să se încadreze în limitele spațiului aerian ale spectacolului de la Berlin.

 

Cum funcționează radarul pasiv

 

Indiferent de motiv, fără zborul avioanelor F-35 compania nu a putut testa tehnologia. Echipamentele de radar pasiv calculează o imagine aeriană citind modul în care semnalele de comunicații civile lovesc obiectele aeriene. Tehnica funcționează cu orice tip de semnal prezent în spațiul aerian, inclusiv emisiile de radio sau televiziune, precum și emisiile de la stațiile de telefonie mobilă. Această tehnică ar putea funcționa în cazul aeronavelor considerate stealth, care sunt echipate cu tehnologie de absorbție a undelor radar tradiționale, astfel încât să nu reflecte nimic către senzorii stației de la sol, lăsând efectiv operatorii de la radar în beznă.

Deoarece nu există emițători, radarul pasiv este ascuns, ceea ce înseamnă că piloții care intră într-o zonă monitorizată nu știu că sunt urmăriți.

Există limitări ale tehnologiei: în primul rând, aceasta depinde de existența semnalelor radio, care nu pot fi date în zone îndepărtate ale globului. În plus, tehnologia nu este încă suficient de precisă pentru a ghida rachetele, deși ar putea fi folosită pentru a trimite arme de acționare în infraroșu aproape de o țintă.

Hensoldt a spus că diverse posturi de radio din zonă, în special o mulțime de emițători puternici polonezi pe frecvența FM care difuzează în Germania, au ajutat la  calibrarea TwInvis în timpul Berlin Air Show, deși frontiera se află la aproximativ 70 de kilometri de Aeroportul Schönefeld.

În timpul unei demonstrații a sistemului dezvoltat de Hensoldt, inginerii companiei au urmărit pe un ecran mare TwInvis evoluția unui Eurofighter în apropiere. Dar ținta prețioasă, cele două aeronave F-35, au rămas la sol.

 

Spionați din fermă

 

Pe măsură ce evenimentul s-a încheiat, Hensoldt a urmărit cu atenție orice mișcare a F-35-urilor puternic păzite pe aerodrom. Pe măsură ce expozanții au început să plece, părea să se piardă orice șansă de a surprinde avioanele în timpul plecării.

Dar Hensoldt a spus că cineva a avut ideea să monteze sistemul TwInvis în afara aeroportului, care a ajuns la o fermă de cai din apropiere.

Din mijlocul cailor, inginerii au ascultat comunicațiile din turnul Aeroportului Schönefeld când avioanele F-35 au fost preluate pentru a decola. Odată ce avioanele au fost în aer, compania spune că a început să le urmărească și să colecteze date, folosind semnale de la transponderele ADS-B ale avioanelor pentru a corela citirile senzorului pasiv.

(w670)

 

No comment de la Lockheed Martin

 

O purtătoare de cuvânt a Biroului de Program comun F-35 a declarat că nu poate comenta afirmația lui Hensold de a fi urmărit aeronavele din Berlin sau despre vulnerabilitatea generală a avionului la radarul pasiv.

Există mai multe ferme de cai și ponei în vecinătatea Aeroportului Schönefeld. O persoană care a răspuns la telefonul fermei „Keidel Ranch”, situată la câțiva kilometri vest de Aeroport, a confirmat pentru Defense News că „cineva” de la Berlin Air Show a fost acolo și a rămas „două sau trei zile.“

 

Lentilele Luneburg

 

Hensoldt a spus că detectarea pasivă-radar funcționează indiferent dacă aeronava vizată are instalate reflectoare radar (așa-numitele lentile Luneburg). Aceste butoane mici pe vârful aripilor F-35 pot fi văzute în fotografiile lansate de Departamentul de Apărare al SUA cu ocazia zborului la Berlin.

Reflectoarele sunt adesea montate pe aeronave pentru a le face vizibile autorităților locale ale traficului aerian în timpul misiunilor prietenoase, cum ar fi aparițiile la spectacole aeriene. Acestea creează artificial o secțiune transversală a radarului în benzile de frecvență în care funcționează radarele de deconflicție ale spațiului aerian, astfel încât sistemele radar să le identifice.

 (w670)

Conform unei surse apropiate programului, lentilele Luneburg erau montate pe avioanele F-35 care au decolat de pe Aeroportul Schönefeld, ceea ce ar putea confirma declarația producătorului de sistem radar TwInvis.

"Atunci când F-35 nu zboară misiuni operaționale, de exemplu la spectacole aeriene sau antrenament - ei confirmă prezența aeriană, iar alții sunt capabili să urmărească zborul lor pentru a gestiona siguranța spațiului aerian", a declarat purtătorul de cuvânt al Lockheed, Michael Friedman într-o declarație pentru Defense News.

Hensoldt susține că detectarea radarului pasiv funcționează într-un spectru diferit, ceea ce face ca prezența (sau absența) reflectoarelor să fie irelevantă. 

 

Germania este brusc interesată de sistemul de radar pasiv

 

Oricare ar fi afirmațiile lui Hensoldt, armata germană a adoptat radarul pasiv ca o cheie tehnologică emergentă pentru capabilitățile viitoare, inclusiv apărarea aeriană. La începutul acestui an, Forțele Aeriene ale țării se aflau în proces de emitere a documentelor pentru achiziția sistemelor de detectarea pasivă, mai transmite Defense News.

 

 

Vezi și: Royal Air Force are cu 700 de avioane mai puțin față de anul 1989


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Anka 3 s-a prăbușit (Video). Primul avion stealth de luptă fără pilot produs de Turcia a întâmpinat o situație de urgență și a „căzut controlat” din cer
Un nou lot de Mirage 2000 se pregătește să intre în luptă. Câte avioane au livrat francezii Ucrainei și câte Mirage 2000 mai sunt disponibile
Câte avioane Su-35 au fost livrate Rusiei de la începutul producției de serie, cu tot cu lotul de azi. Rușii spun că Su-35 e „cel mai bun din clasa sa”, Ucraina a doborât mai multe avioane
Se confirmă informațiile DefenseRomania: România primește oficial 18 avioane F-16 din Olanda
Sapsan e gata să-i surprindă pe ruși. Prima rachetă balistică a Ucrainei ar putea lovi până aproape de periferiile Moscovei
Cum va fi penetrată antiaeriana în războiul viitorului: Noul avion Rafale va lansa 18 rachete Smart Cruiser care vor zbura în roi fiind permanent conectate la avion
Rusia a ajuns într-un moment de cumpănă cu Su-57: Modernizare și indianizare a avionului sau eșec inevitabil pentru Su-57?
După Bulgaria și Serbia, încă o țară din Balcani achiziționeză radarul GM400 Alfa, cu rază extinsă de acțiune
Tot ce trebuie să știi despre Operația Midnight Hammer: Cum au atacat bombardierele americane B-2 fără să fie detectate de Iran
Aviația militară israeliană tocmai ce a lovit și ea situl nuclear iranian Fordow. Au fost distruse și avioane F-14 Tomcat și F-5 iraniene: IDF domină spațiul aerian iranian
Rafale, mai letal. Cu noile bombe aer-sol AASM 250 Hammer avioanele Rafale își dublează raza și vor lovi țintele de la 140 km distanță
Rușii recunosc cu jumătate de gură superioritatea F-35 și F-16. Dar dau vina pe iranieni pentru ceea ce ei visau să facă în trei zile în Ucraina
Rusia își crește producția de kamikaze, dar valurile de Shahed ar putea deveni istorie. Soluția: Un zid de drone
Nici Rusia nu doarme liniștită. SUA tocmai a transferat în Europa o flotă impresionantă de F-22, cele mai performante avioane din lume
Bombele cu planare rusești și-au găsit nașul: NATO anunță primele teste reușite, iar sistemul va ajunge pe front în câteva luni
Franța renunță la „ochii din aer” americani și trece la cei europeni. Francezii au anunțat avioanele AWACS care vor înlocui E3-F Sentry
Dronă MQ-9 Reaper olandeză. Photo source: Royal Netherlands Air Force.
EXCLUSIV
În România dronele MQ-9 Reaper olandeze sunt „ochii” alianței în fața Rusiei. Doar 3 minute și 29 de secunde e diferența unui atac masiv rusesc între Est și Vest
Serbia nu are bani pentru Rafale franceze, dar a găsit o soluție. Sârbii se laudă cu cea mai modernă versiune a avionului, un stat rival îi contrazice
”Construit cu Europa, nu pentru Europa”. Rheinmetall și americanii de la Anduril vor produce în comun drone și muniție inteligentă
Aviația militară a unei puteri europene, frânată de o criză a piloților. România ar fi avut și ea mari probleme fără centrul de F-16 de la 86 Aeriană
S-a aflat câte arme antidrone au redirecționat SUA din Ucraina spre Orient. F-15 și F-16 folosesc rachetele APKWS pe baza lecțiilor învățate în Ucraina
Retragerea bombardierelor: Rusia își mută aviația strategică la mii de kilometri de Ucraina
Moment istoric pentru Turcia: Prima țară care cumpără avioane de luptă KAAN, „bijuteria coroanei” turce
China folosește tactici rusești în Pacific: Un J-15 a zburat la limită pe lângă un avion militar japonez
Vânzarea ”creierului” Su-57, mișcare disperată a Kremlinului. Pentru a impulsiona exporturile avionului de generația a 5 a, Putin e dispus la concesii fără precedent
Flota fantomă a Ucrainei: Norvegia trimite dublul avioanelor F-16 promise, iar piloții ucraineni deja vânează avioane rusești
Suedia a intrat în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă: Avem un avion Gripen E, echipat cu un "creier" AI
Cum ar fi reuşit ucrainenii să doboare un Su-35: A fost întinsă o cursă letală pentru a doborî unul dintre cele mai bune avioane de luptă ale Rusiei
F-35 cu două motoare? Soluția SF a lui Trump ar putea fi cosmetizată de inginerii Lockheed: ”Îl vom transforma într-un Ferrari”

Ştiri Recomandate

Piranha V, sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cum a vrut Bulgaria să cumpere blindate Piranha 5 „made in Romania”, dar până la urmă a renunțat. O decizie ce stă(tea) în câteva pixuri
Contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea
EXCLUSIV
Visul rus de „Marea nostrum” Neagră și planurile Marinei române de modernizare | Contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea, la Obiectiv EuroAtlantic
Mișcări strategice de „trupe” în industria de apărare: Iveco Defence, inclusiv unitatea din România unde se produc camioane, preluate de Leonardo
Rusia și China au început manevre maritime comune în Extremul Orient. Faza activă a exercițiului se va desfășura în Marea Japoniei
România, discuții la nivel înalt cu Statele Unite: Apărare, energie și Visa Waiver, pe agenda oficială
”Modelul danez” înfurie Moscova, care amenință că fabricile ucrainene de pe teritoriul Danemarcei pot duce la un război total între Rusia și NATO
Trump a semnat decretul care impune creșterea tarifelor vamale pentru zeci de țări. Siria, cea mai afectată, dar nici Canada nu a fost iertată
Rafinăriile de stat indiene au suspendat achizițiile de petrol rusesc
Noua rachetă hipersonică Tayfun a Turciei provoacă Rusiei frisoane. Rușii au simulat un scenariu de război cu turcii și se tem de ceea ce a rezultat
România așteaptă tancurile M1 Abrams și trage cu ochiul către K2. Dar în caz de război două aspecte vor fi cruciale, fie că vorbim de Abrams, K2 sau Leopard 2
Drone ucrainene au lovit fabrica rusă Radiozavod, care produce echipamente de comunicații militare
După ce Medvedev a amenințat SUA cu războiul, Trump îi transmite să aibă grijă ce-și dorește că a intrat pe un „teren periculos”. Ieșire rară împotriva Rusiei
Fortăreața maritimă a Chinei: O rețea de 27 de baze, unele pregătite să găzduiască bombardiere nucleare, domină Marea Chinei de Sud
Parlamentul ucrainean aprobă legea care restabilește independența agențiilor anticorupție. Actul, promulgat imediat de Zelenski
Zelenski amintește lumii întregi că singura șansă pentru o pace de durată e schimbarea regimului din Rusia. Dar e pregătită Europa?
De ce UE și NATO nu pot conduce programul de reînarmare al Europei? Răspunsul este în curtea americanilor
„Cârtița” din interior (Foto/Video): Cum a fost prins spionul rus care ştia totul despre avioanele F-16 şi Mirage ale Ucrainei
Rușii anunță că au capturat localitatea Chasiv Yar. Deocamdată, Ucraina nu a comentat pierderea locației strategice din regiunea Donețk
Atac violent asupra Kievului: Armata rusă a lovit ținte din capitala Ucrainei și din regiune cu peste 320 de drone și rachete (Foto/Video)
Un F-35C al U.S. Navy s-a prăbușit în California: Avionul aparținea unei escadrile de instruire (Foto/Video)
De la barcă de pescuit la apogeu: Vânător de avioane S-30 rusești. Cum au devenit dronele navalele ucrainene Magura un coșmar pentru Flota Rusiei
Un C-130 Hercules al Armatei române a evacuat din Gaza 12 copii palestinieni și membri ai familiilor lor
Prim-ministrul polonez declară că războiul din Ucraina ar putea fi suspendat în curând, "dar acest lucru nu schimbă în niciun fel situația noastră”
Ucraina primește radare TRML-4D și SPEXER 2000 de la Hensoldt. Radarele, integrate inclusiv pe sistemele antiaeriene IRIS-T și Skyranger 30
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Un tanc robot, dar nu prea: Rușii vor să rupă frontul cu un tanc-dronă numit Shturm, o combinație între T-72 și T-90
Gigantul german Diehl construiește la Craiova o fabrică de componente pentru industria aeronautică
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
Comisia anunță că primele 18 state, inclusiv România, solicită 127 de miliarde EUR din cei 150 de miliarde disponibili prin SAFE
Franța va parașuta 40 de tone de ajutoare umanitare în Fâșia Gaza
Estonia și-a stabilit prioritățile privind apărarea. Micul stat baltic se concentrează pe apărare aeriană IRIS-T și sisteme HIMARS cu rază de 300 de km
Macron critică acordul dintre UE și SUA negociat de Ursula von der Leyen cu Trump: „UE nu e încă o putere. Nu suntem suficient de temuți”
pixel