Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Lovitură pentru F-35. 'Invizibilitatea' pe radar a avionului ar fi fost spulberată de un radar german amplasat într-o fermă de cai
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
O fermă de ponei din afara Berlinului este locul de unde cu ajutorul unui radar performant a fost identificat avionul F-35, transmite defensenews.
F-35
F-35

Povestea care urmează este ca un joc de-a șoarecele și pisica între aeronavele de luptă - proiectate pentru a fi nedetectabile de radar - și producătorii de senzori care încearcă să anuleze acest avantaj. În cazul F-35, promisiunea invizibilității pe radar este atât de pronunțată încât îi dă un aer de invincibilitate: inamicul nu l-a văzut niciodată venind.

Însă salturile tehnologice nu durează, iar Rusia și China lucrează la tehnologii care vizează anularea a tot ceea ce țările NATO au încercat să construiască.

 

Radar pasiv montat pe un SUV

 

Acum, producătorul german de radar Hensoldt susține că a urmărit două F-35 pe o rază de 150 de kilometri în cadrul Berlin Air Show din Germania din 2018 la sfârșitul lunii aprilie a acelui an. Sistemul radar pasiv al companiei, numit TwInvis, nu este decât una dintre generațiile emergente de senzori și procesoare atât de sensibile și puternice încât promite să identifice ținte care anterior nu puteau fi detectate într-un spațiu aerian dat.

Ceea ce s-a întâmplat la Berlin a fost o rară oportunitate de a supune aeronava unor teste - caracteristici invizibile, acoperire specială și toate - la o încercare din viața reală pentru a vedea dacă promisiunea unei observabilități scăzute este valabilă.

Poveștile despre cursa între F-35 și sistemul TwInvis au fost răspândite în mass-media de când producătorul german Hensoldt a urmărit pe Aeroportul Schönefeld din Berlin, cu radarul său calibrat toate demonstrațiile de zbor efectuate de către diferite aeronave. Presa a prezentat sistemul, montat într-o autoutilitară sau SUV, care are o antenă pliabilă și poate shimba jocurile în apărarea aeriană.

În același timp, producătorul F-35, Lockheed Martin, era încă în cursă pentru a înlocui flota germană de avioane Tornado, o oportunitate importantă din punct de vedere strategic de a vinde F-35-uri unui stat membru cheie al Uniunii Europene. Compania a înființat un stand impozant în cadrul show-ului aerian, aducând broșuri și pălării care ilustrează aeronava împreună cu un pavilion german.

 

Expoziție statică în Schönefeld

 

Cele mai atractive ținte pentru Hensoldt au fost cele două avioane F-35, care au ajuns în Germania de la Baza Aeriană Luke din Arizona. Călătoria trans-atlantică a marcat cel mai lung zbor fără întrerupere al avioanelor, de peste 11 ore, au spus oficialii la acea vreme.

Dar Lockheed și US Air Force nu au ridicat în aer avioanele în timpul expoziției. 

Reporterii nu au primit niciodată un răspuns direct despre motivul pentru care avioanele F-35 au rămas la sol. O explicație a fost că nu există un program de demonstrație aeriană aprobat pentru ca aeronava să se încadreze în limitele spațiului aerian ale spectacolului de la Berlin.

 

Cum funcționează radarul pasiv

 

Indiferent de motiv, fără zborul avioanelor F-35 compania nu a putut testa tehnologia. Echipamentele de radar pasiv calculează o imagine aeriană citind modul în care semnalele de comunicații civile lovesc obiectele aeriene. Tehnica funcționează cu orice tip de semnal prezent în spațiul aerian, inclusiv emisiile de radio sau televiziune, precum și emisiile de la stațiile de telefonie mobilă. Această tehnică ar putea funcționa în cazul aeronavelor considerate stealth, care sunt echipate cu tehnologie de absorbție a undelor radar tradiționale, astfel încât să nu reflecte nimic către senzorii stației de la sol, lăsând efectiv operatorii de la radar în beznă.

Deoarece nu există emițători, radarul pasiv este ascuns, ceea ce înseamnă că piloții care intră într-o zonă monitorizată nu știu că sunt urmăriți.

Există limitări ale tehnologiei: în primul rând, aceasta depinde de existența semnalelor radio, care nu pot fi date în zone îndepărtate ale globului. În plus, tehnologia nu este încă suficient de precisă pentru a ghida rachetele, deși ar putea fi folosită pentru a trimite arme de acționare în infraroșu aproape de o țintă.

Hensoldt a spus că diverse posturi de radio din zonă, în special o mulțime de emițători puternici polonezi pe frecvența FM care difuzează în Germania, au ajutat la  calibrarea TwInvis în timpul Berlin Air Show, deși frontiera se află la aproximativ 70 de kilometri de Aeroportul Schönefeld.

În timpul unei demonstrații a sistemului dezvoltat de Hensoldt, inginerii companiei au urmărit pe un ecran mare TwInvis evoluția unui Eurofighter în apropiere. Dar ținta prețioasă, cele două aeronave F-35, au rămas la sol.

 

Spionați din fermă

 

Pe măsură ce evenimentul s-a încheiat, Hensoldt a urmărit cu atenție orice mișcare a F-35-urilor puternic păzite pe aerodrom. Pe măsură ce expozanții au început să plece, părea să se piardă orice șansă de a surprinde avioanele în timpul plecării.

Dar Hensoldt a spus că cineva a avut ideea să monteze sistemul TwInvis în afara aeroportului, care a ajuns la o fermă de cai din apropiere.

Din mijlocul cailor, inginerii au ascultat comunicațiile din turnul Aeroportului Schönefeld când avioanele F-35 au fost preluate pentru a decola. Odată ce avioanele au fost în aer, compania spune că a început să le urmărească și să colecteze date, folosind semnale de la transponderele ADS-B ale avioanelor pentru a corela citirile senzorului pasiv.

(w670)

 

No comment de la Lockheed Martin

 

O purtătoare de cuvânt a Biroului de Program comun F-35 a declarat că nu poate comenta afirmația lui Hensold de a fi urmărit aeronavele din Berlin sau despre vulnerabilitatea generală a avionului la radarul pasiv.

Există mai multe ferme de cai și ponei în vecinătatea Aeroportului Schönefeld. O persoană care a răspuns la telefonul fermei „Keidel Ranch”, situată la câțiva kilometri vest de Aeroport, a confirmat pentru Defense News că „cineva” de la Berlin Air Show a fost acolo și a rămas „două sau trei zile.“

 

Lentilele Luneburg

 

Hensoldt a spus că detectarea pasivă-radar funcționează indiferent dacă aeronava vizată are instalate reflectoare radar (așa-numitele lentile Luneburg). Aceste butoane mici pe vârful aripilor F-35 pot fi văzute în fotografiile lansate de Departamentul de Apărare al SUA cu ocazia zborului la Berlin.

Reflectoarele sunt adesea montate pe aeronave pentru a le face vizibile autorităților locale ale traficului aerian în timpul misiunilor prietenoase, cum ar fi aparițiile la spectacole aeriene. Acestea creează artificial o secțiune transversală a radarului în benzile de frecvență în care funcționează radarele de deconflicție ale spațiului aerian, astfel încât sistemele radar să le identifice.

 (w670)

Conform unei surse apropiate programului, lentilele Luneburg erau montate pe avioanele F-35 care au decolat de pe Aeroportul Schönefeld, ceea ce ar putea confirma declarația producătorului de sistem radar TwInvis.

"Atunci când F-35 nu zboară misiuni operaționale, de exemplu la spectacole aeriene sau antrenament - ei confirmă prezența aeriană, iar alții sunt capabili să urmărească zborul lor pentru a gestiona siguranța spațiului aerian", a declarat purtătorul de cuvânt al Lockheed, Michael Friedman într-o declarație pentru Defense News.

Hensoldt susține că detectarea radarului pasiv funcționează într-un spectru diferit, ceea ce face ca prezența (sau absența) reflectoarelor să fie irelevantă. 

 

Germania este brusc interesată de sistemul de radar pasiv

 

Oricare ar fi afirmațiile lui Hensoldt, armata germană a adoptat radarul pasiv ca o cheie tehnologică emergentă pentru capabilitățile viitoare, inclusiv apărarea aeriană. La începutul acestui an, Forțele Aeriene ale țării se aflau în proces de emitere a documentelor pentru achiziția sistemelor de detectarea pasivă, mai transmite Defense News.

 

 

Vezi și: Royal Air Force are cu 700 de avioane mai puțin față de anul 1989


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Franța nu doar că nu slăbește ajutorul pentru Ucraina, dar accelerează puternic: Mai multe avioane Mirage 2000-5F și posibilitatea ca alte țări să livreze și ele
Algeria, care a semnat recent cu Rusia pentru Su-57, a primit și avioane Su-35. Devine al doilea client extern după China iar o a treia țară se pregătește și ea
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
EXCLUSIV
Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
F-35, victima efectului de domino: Canada a anunțat și ea că analizează posibilitatea de a renunța la F-35. Pentru SUA ar fi o lovitură de 13 mld. de dolari
Există viață și după F-35. Turcia alege oficial Eurofighter, dar în cea mai modernă versiune posibilă: Tranche 4 cu radar AESA
Bombardiere rusești cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 au patrulat deasupra Mării Baltice. Avioane de vânătoare occidentale au escortat aparatele ruse
Portugalia e primul stat care renunță la F-35 și arată cu degetul către noua politică a SUA. Cu resursa de F-16 spre finalul vieții, există acum două opțiuni
Avioane Craiova bate toate recordurile și înregistrează întârzieri la întârzieri. MApN va percepe penalități în programul de modernizare IAR-99
Pentru ce se pregăteşte aviația strategică a Rusiei? Acumularea masivă de bombardiere rusești în peninsula Kola (Foto)
Avioane de luptă Rafale au traversat Marea Neagră. Francezii au pus la „lucru” sistemele SPECTRA de pe avioane, chiar în coasta rușilor
Șase bombe americane JDAM lansate de MiG-29 ucrainene, doborâte de Pantsir ruse? Prestigiul SUA ar fi puternic afectat dacă se va confirma
Marea Britanie nu va livra Ucrainei cele 30 de avioane multirol Typhoon Tranche 1 ce vor fi retrase din serviciu
Au și ghinion: Cum au ajuns motoarele americane ale avioanelor Gripen să „îngroape” miliarde. Istoria avionului se putea scrie diferit
Ucrainenii nu pot folosi F-16 în lupta „unu la unu” împotriva Su-35. Lipsa rachetelor cu rază mai lungă este o primă problemă, dar mai sunt și altele
F-16, în inima Ardealului: Moment istoric pentru Escadrila 48 Vânătoare a României. Se confirmă și informațiile noastre despre modernizare
Rusia pregătește ceva major asupra Ucrainei? După mult timp rușii au utilizat avioanele AWACS A-50, profitând că SUA au suspendat ajutorul militar
Patriot încă rămâne baza apărării ucrainene. Versiunea actuală a europeanului SAMP/T are limitări în privința interceptării balistice, dar noile sale rachete pot schimba situația
SUA cresc presiunea: Sistemele de război electronic de pe F-16-urile ucrainene nu vor mai primi actualizări. Musk spune că oprirea Starlink ar prăbuși apărarea ucraineană
Cea mai valoroasă armă din Ucraina ar putea fi în pericol. Patriot, mai ușor de lovit de rachete și dronele ruse, după suspendarea ajutorului SUA
Patru avioane F-16 ale României, în coasta Rusiei. Militarii români care vor apăra o regiune fierbinte a Europei au fost evaluați (Foto)
Se va paria pe avioane Rafale? Franța a dezvăluit numărul impresionant de avioane Rafale pe care are capacitatea să-l producă lunar
Ariane 6, la prima misiune complet operațională. Racheta europeană pune pe orbită un satelit francez de spionaj
Acesta e viitorul inclusiv pentru România? Arme europene pe F-35: În premieră un F-35B a testat o rachetă aer-aer Meteor
Avioanele MiG-29, odată și în dotarea României, încă se cumpără. De ce Ungaria tocmai a vândut MiG-29 unui stat din Europa
Belgia amână livrarea avioanelor F-16 în Ucraina până anul viitor, din cauza întârzierilor programului F-35 belgian
Generația a 5-a? F-35 și restul: Flota globală F-35 domină cerul, depășind 1 milion de ore de zbor. România a intrat și ea recent în „clubul F-35”
Bombardierele americane B-52 fac echipă cu aviațiile militare din Est. Avioane F-16 ale României au zburat alături de celebrele B-52
Joaca de-a aviaţia în Marea Mediterană: Avion de luptă rusesc Su-35, manevre periculoase în apropierea unei drone franceze Reaper (Video)
Pe fondul agravării situației din jurul războiul din Ucraina, Franța este tot mai prezentă în zona Mării Negre. Patru avioane militare franceze au evoluat simultan în regiune
Dacă pentru România elicopterele de atac nu sunt o prioritate, pentru Polonia sunt. Polonezii preiau în leasing AH-64 Apache până încep livrările celor 96 achiziționate

Ştiri Recomandate

Rușii încă visează la Transnistria, dar recunosc că “deocamdată, nu avem resurse pentru a captura Odesa și Mîkolaiv”
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Britanicii au ridicat două Eurofighter de două ori în doar 48 de ore pentru a intercepta avioane rusești care se apropiau de frontiera NATO
Lagăre de reeducare și uniforme militare rusești - drama copiilor ucraineni răpiți de Mama Rusie
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Nemții își fac încă o dronă kamikaze: Virtus, copia modernă a dronei rusești Lancet
Fantoma Escadrei ruse din Marea Mediterană: Rusia mai are în regiune doar două nave, după ce fregata Amiral Golovko a plecat în Oceanul Atlantic
Rușii sunt aproape de recuperarea completă a regiunii Kursk. Militarii ucraineni mai controlează o singură localitate de pe teritoriul rus
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
Putin declară armistițiu de Paște
Mai multe firme chineze, acuzate că ajută Rusia să producă rachete Iskander, au fost trecute pe lista de sancțiuni a Kievului
Concesii cât o înfrângere. SUA ar putea recunoaște controlul rusesc asupra Crimeei, iar asta nu ar fi singurul pas în spate: Prezența în Siria ar putea fi înjumătățită
SpaceX deținut de Musk este favorit în construirea viitorului scut spațial antirachetă, ”Golden Dome”
Ce se mai știe despre bazele militare rusești din Siria. “Moscova continuă dialogul cu guvernul de tranziție”
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Israelul nu a renunțat la varianta unui atac limitat asupra instalațiilor nucleare iraniene, înainte ca Teheranul să-și refacă apărarea
”Nimeni nu mă joacă pe mine”. Trump confirmă că ar putea abandona negocierile privind Ucraina dacă nu se ajunge rapid la un rezultat. Ce se întâmplă cu ajutorul militar american
Rusia va trimite militari nord-coreeni în Ucraina. Justificarea, în nota propagandei ruse: Aceștia luptă pe teritoriul definit de constituția Rusiei
Joia Neagră pentru a doua Armată a lumii: Trupele de elită ruse, decimate la Pokrovsk. Cifrele „dezastrului irevocabil”, fără niciun centimetru avans
Cum folosește Rusia aviația militară pe post de „artilerie aeriană” și de ce marele perdant e Marina, zdrobită de o țară fără nave de luptă
Rușii au încercat spargerea frontului de sud. Nouă tactică folosită în regiunea Zaporojie, implică atacuri conduse cu o întregă unitate de luptă
Franța are trei submarine nucleare în Oceanul Planetar și capacitatea de a lovi oricând Rusia. Marea întrebare e dacă blufează după ce deschide umbrela nucleară
Avioanele US Navy au atacat un port petrolier important din Yemen
Trump încarcă nota aliaților din Asia, care ar putea fi obligați să plătească în plus pentru staționarea militarilor americani în Coreea de Sud și Japonia
De la pacea în 24 de ore la eșec total? SUA amenință că vor abandona inițiativa de a realiza pacea în Ucraina dacă nu va fi semnat un acord rapid
Oare în România se poate? Polonia interzice fotografierea infrastructurii critice, inclusiv poduri, tuneluri sau trenuri
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Moscova anunță că ”armistițiul energetic” a expirat, dar nu este clar ce instrucțiuni va da Vladimir Putin
Zelenski: China trimite arme Rusiei. Cum ajutorul militar de la Beijing și Phenian ține în viață mașinăria de război rusească
Trump s-a răzgândit. Zelenski nu e vinovat de declanșarea războiului rus de agresiune împotriva Ucrainei, dar continuă să îl critice
Nu doar România: Polonia își alege și ea președintele în luna mai. Cine sunt candidații și cine pleacă cu prina șansă
Chinezii reunță la contractele în derulare pentru avioane Boeing 737 MAX în contextul războiului tarifelor cu SUA? Boeing nu va fi însă afectată major
pixel