Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Lovitură pentru F-35. 'Invizibilitatea' pe radar a avionului ar fi fost spulberată de un radar german amplasat într-o fermă de cai
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
O fermă de ponei din afara Berlinului este locul de unde cu ajutorul unui radar performant a fost identificat avionul F-35, transmite defensenews.
F-35
F-35

Povestea care urmează este ca un joc de-a șoarecele și pisica între aeronavele de luptă - proiectate pentru a fi nedetectabile de radar - și producătorii de senzori care încearcă să anuleze acest avantaj. În cazul F-35, promisiunea invizibilității pe radar este atât de pronunțată încât îi dă un aer de invincibilitate: inamicul nu l-a văzut niciodată venind.

Însă salturile tehnologice nu durează, iar Rusia și China lucrează la tehnologii care vizează anularea a tot ceea ce țările NATO au încercat să construiască.

 

Radar pasiv montat pe un SUV

 

Acum, producătorul german de radar Hensoldt susține că a urmărit două F-35 pe o rază de 150 de kilometri în cadrul Berlin Air Show din Germania din 2018 la sfârșitul lunii aprilie a acelui an. Sistemul radar pasiv al companiei, numit TwInvis, nu este decât una dintre generațiile emergente de senzori și procesoare atât de sensibile și puternice încât promite să identifice ținte care anterior nu puteau fi detectate într-un spațiu aerian dat.

Ceea ce s-a întâmplat la Berlin a fost o rară oportunitate de a supune aeronava unor teste - caracteristici invizibile, acoperire specială și toate - la o încercare din viața reală pentru a vedea dacă promisiunea unei observabilități scăzute este valabilă.

Poveștile despre cursa între F-35 și sistemul TwInvis au fost răspândite în mass-media de când producătorul german Hensoldt a urmărit pe Aeroportul Schönefeld din Berlin, cu radarul său calibrat toate demonstrațiile de zbor efectuate de către diferite aeronave. Presa a prezentat sistemul, montat într-o autoutilitară sau SUV, care are o antenă pliabilă și poate shimba jocurile în apărarea aeriană.

În același timp, producătorul F-35, Lockheed Martin, era încă în cursă pentru a înlocui flota germană de avioane Tornado, o oportunitate importantă din punct de vedere strategic de a vinde F-35-uri unui stat membru cheie al Uniunii Europene. Compania a înființat un stand impozant în cadrul show-ului aerian, aducând broșuri și pălării care ilustrează aeronava împreună cu un pavilion german.

 

Expoziție statică în Schönefeld

 

Cele mai atractive ținte pentru Hensoldt au fost cele două avioane F-35, care au ajuns în Germania de la Baza Aeriană Luke din Arizona. Călătoria trans-atlantică a marcat cel mai lung zbor fără întrerupere al avioanelor, de peste 11 ore, au spus oficialii la acea vreme.

Dar Lockheed și US Air Force nu au ridicat în aer avioanele în timpul expoziției. 

Reporterii nu au primit niciodată un răspuns direct despre motivul pentru care avioanele F-35 au rămas la sol. O explicație a fost că nu există un program de demonstrație aeriană aprobat pentru ca aeronava să se încadreze în limitele spațiului aerian ale spectacolului de la Berlin.

 

Cum funcționează radarul pasiv

 

Indiferent de motiv, fără zborul avioanelor F-35 compania nu a putut testa tehnologia. Echipamentele de radar pasiv calculează o imagine aeriană citind modul în care semnalele de comunicații civile lovesc obiectele aeriene. Tehnica funcționează cu orice tip de semnal prezent în spațiul aerian, inclusiv emisiile de radio sau televiziune, precum și emisiile de la stațiile de telefonie mobilă. Această tehnică ar putea funcționa în cazul aeronavelor considerate stealth, care sunt echipate cu tehnologie de absorbție a undelor radar tradiționale, astfel încât să nu reflecte nimic către senzorii stației de la sol, lăsând efectiv operatorii de la radar în beznă.

Deoarece nu există emițători, radarul pasiv este ascuns, ceea ce înseamnă că piloții care intră într-o zonă monitorizată nu știu că sunt urmăriți.

Există limitări ale tehnologiei: în primul rând, aceasta depinde de existența semnalelor radio, care nu pot fi date în zone îndepărtate ale globului. În plus, tehnologia nu este încă suficient de precisă pentru a ghida rachetele, deși ar putea fi folosită pentru a trimite arme de acționare în infraroșu aproape de o țintă.

Hensoldt a spus că diverse posturi de radio din zonă, în special o mulțime de emițători puternici polonezi pe frecvența FM care difuzează în Germania, au ajutat la  calibrarea TwInvis în timpul Berlin Air Show, deși frontiera se află la aproximativ 70 de kilometri de Aeroportul Schönefeld.

În timpul unei demonstrații a sistemului dezvoltat de Hensoldt, inginerii companiei au urmărit pe un ecran mare TwInvis evoluția unui Eurofighter în apropiere. Dar ținta prețioasă, cele două aeronave F-35, au rămas la sol.

 

Spionați din fermă

 

Pe măsură ce evenimentul s-a încheiat, Hensoldt a urmărit cu atenție orice mișcare a F-35-urilor puternic păzite pe aerodrom. Pe măsură ce expozanții au început să plece, părea să se piardă orice șansă de a surprinde avioanele în timpul plecării.

Dar Hensoldt a spus că cineva a avut ideea să monteze sistemul TwInvis în afara aeroportului, care a ajuns la o fermă de cai din apropiere.

Din mijlocul cailor, inginerii au ascultat comunicațiile din turnul Aeroportului Schönefeld când avioanele F-35 au fost preluate pentru a decola. Odată ce avioanele au fost în aer, compania spune că a început să le urmărească și să colecteze date, folosind semnale de la transponderele ADS-B ale avioanelor pentru a corela citirile senzorului pasiv.

(w670)

 

No comment de la Lockheed Martin

 

O purtătoare de cuvânt a Biroului de Program comun F-35 a declarat că nu poate comenta afirmația lui Hensold de a fi urmărit aeronavele din Berlin sau despre vulnerabilitatea generală a avionului la radarul pasiv.

Există mai multe ferme de cai și ponei în vecinătatea Aeroportului Schönefeld. O persoană care a răspuns la telefonul fermei „Keidel Ranch”, situată la câțiva kilometri vest de Aeroport, a confirmat pentru Defense News că „cineva” de la Berlin Air Show a fost acolo și a rămas „două sau trei zile.“

 

Lentilele Luneburg

 

Hensoldt a spus că detectarea pasivă-radar funcționează indiferent dacă aeronava vizată are instalate reflectoare radar (așa-numitele lentile Luneburg). Aceste butoane mici pe vârful aripilor F-35 pot fi văzute în fotografiile lansate de Departamentul de Apărare al SUA cu ocazia zborului la Berlin.

Reflectoarele sunt adesea montate pe aeronave pentru a le face vizibile autorităților locale ale traficului aerian în timpul misiunilor prietenoase, cum ar fi aparițiile la spectacole aeriene. Acestea creează artificial o secțiune transversală a radarului în benzile de frecvență în care funcționează radarele de deconflicție ale spațiului aerian, astfel încât sistemele radar să le identifice.

 (w670)

Conform unei surse apropiate programului, lentilele Luneburg erau montate pe avioanele F-35 care au decolat de pe Aeroportul Schönefeld, ceea ce ar putea confirma declarația producătorului de sistem radar TwInvis.

"Atunci când F-35 nu zboară misiuni operaționale, de exemplu la spectacole aeriene sau antrenament - ei confirmă prezența aeriană, iar alții sunt capabili să urmărească zborul lor pentru a gestiona siguranța spațiului aerian", a declarat purtătorul de cuvânt al Lockheed, Michael Friedman într-o declarație pentru Defense News.

Hensoldt susține că detectarea radarului pasiv funcționează într-un spectru diferit, ceea ce face ca prezența (sau absența) reflectoarelor să fie irelevantă. 

 

Germania este brusc interesată de sistemul de radar pasiv

 

Oricare ar fi afirmațiile lui Hensoldt, armata germană a adoptat radarul pasiv ca o cheie tehnologică emergentă pentru capabilitățile viitoare, inclusiv apărarea aeriană. La începutul acestui an, Forțele Aeriene ale țării se aflau în proces de emitere a documentelor pentru achiziția sistemelor de detectarea pasivă, mai transmite Defense News.

 

 

Vezi și: Royal Air Force are cu 700 de avioane mai puțin față de anul 1989


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

E ceva în neregulă cu avioanele rusești Su-35? Aliații Rusiei ocolesc Su-35 și încep discuțiile pentru avioane JF-17
După un început „secetos”, Armata României a avut unul din cei mai fructuoși ani. Cei trei grei: Obuziere K9, avioane F-35 și blindate Cobra II
Cazul avionului chinez L-15 Falcon care a „învins” avioane europene într-un stat din Africa. Dar cu motoare fabricate în Ucraina
Primul tip de avion occidental care ajunge sub comanda Ucrainei după F-16. Dar există aceeași problemă ca la F-urile americane
Moment istoric pentru industria din Turcia: Anka-3, primul avion turc de luptă stealth fără pilot și simbolul „independenței industriale”, livrat în curând
Ucraina a atacat Rusia cu aproape o escadrilă de avioane de luptă. Rușii se laudă că ar fi doborât un F-16 care a participat la atac, dar nu e confirmată informația
China a testat un prototip al unei aeronave necunoscute (Foto/Video): Noul avion de luptă va dispune de o serie de tehnologii de ultimă generație
Misterioasa prăbușire a avionului azer ERJ-190 stârnește o teorie referitoare la utilizarea unui sistem rusesc de rachete
Câte avioane F-35 au fabricat deja americanii pentru Polonia și de ce ele au fost transferate la baza aeriană a Gărzii Naționale a SUA
Prioritatea de dreapta pe Frontul de Est. Un Su-25 s-a ciocnit în aer cu o dronă în Ucraina, dar povestea e cu final fericit pentru ruși (Foto)
Un nou lot de Su-57 și un „bonus” de Su-34 au fost livrate Rusiei. Câte Su-57 de „generația a 5-a” deține azi Rusia, după căderea primului avion fabricat
41 e mai mare decât 9. Avioanele Gripen au „distrus” Su-27 la foc automat în cadrul unor lupte aeriene de tip dogfight
Nu e doar o joacă. Documente clasificate tehnice despre radarul CAPTOR al Eurofighter, publicate pe un forum de gaming al unei companii ruse
Comandă uriașă plasată pentru 145 de avioane F-35. Americanii vor construi o parte din ele și în Europa, dar și într-un stat din Asia
Războiul aerian va arăta complet diferit. Dronele CCA vor revoluționa tot ce știm, dar SUA dau verdictul: F-35 nu va dispărea
Carte de vizită pentru atât de criticatele F-16 ale României: F-urile aviației militare române vor apăra cele mai fierbinți regiuni ale Europei
Transferul planificat de avioane F-16 către Ucraina stagnează pe fondul unei decizii luate de Belgia: Există o lipsă de piloți instruiți și de piese de schimb esențiale
Regatul Unit trimite avioane Eurofighter Typhoon în Turcia. Se pregătește Ankara să achiziționeze avioane europene în detrimentul F-16?
Rheinmetall a folosit cu succes un sistem automatizat anti-drone pentru distanțe ultra-scurte
Bombardierele strategice rusești Tu-95MS au fost detectate în zona de apărare aeriană din Alaska: Aceste zboruri sunt departe de a fi exerciții de rutină
Viper în Europa: Slovacia își apără spațiul aerian cu F-16 în cea mai modernă versiune. Câte F-16 Block 70 a livrat SUA
Bombardiere rusești Tu-22M3 înarmate cu rachete de croazieră Kh-22/32 au patrulat deasupra apelor neutre din Marea Baltică. Aviația militară aliată le-a interceptat
Polonia își consolidează capacitățile de culegere de informații prin achiziționarea de drone americane MQ-9B SkyGuardian
Bătălia pentru India: Se pare că marele câștigător nu e nici Su-57 al Rusiei și nici F-35 american. Când doi se ceartă al treilea câștigă
Un avion Su-30 a fost incendiat în Rusia (Video) Dovada că Ucraina are încă puterea pentru operațiuni de sabotaj în adâncimea Rusiei
Combinația dintre avioanele sovietice Su-27 și muniția americană GBU-39 SDB, care ”intră pe geam”, folosită cu succes de ucraineni
Ucrainenii sunt deja în România, dar SUA pun degetul pe rană: Avem suficiente F-16 și capacitatea de a-i pregăti, dar problema e la Ucraina
Răspunsul SUA la Oreșnikul rusesc: Test reușit pentru racheta hipersonică Dark Eagle, capabilă să zboare din Germania la Urali
UK, Italia și Japonia își unesc forțele: Un nou consorțiu pentru avioanele de generația a 6-a din programul GCAP

Ştiri Recomandate

Rămasă în urmă la capitolul rachete de croazieră, Germania nu crede în programul european LCM și vrea mai repede Tomahawk de la SUA
F-16 devine mai puternic: Noul sistem de război electronic Viper Shield permite avionului de luptă să bruieze rachetele inamice
Rușii susţin că au planuri ambițioase pentru producția de avioane militare în acest an: Noi versiuni ale aeronavelor Su-35S și Su-57 sunt promise armatei
Într-o declarație rară, Kievul recunoaște că are 45.000 de militari ucraineni morți în războiul cu Rusia. Armata Ucrainei folosește deja unități robotizate complet autonome
România și-a trasat obiectivul de a semna 10 contracte mari de înzestrare anul acesta. Armament individual de ultimă generație, Piranha 5 și sisteme de apărare cu rază scurtă și foarte scurtă
Sistemele autonome vor juca un rol tot mai important în războaiele asimetrice: Armata SUA își consolidează capacitățile de atac prin achiziția de muniții Switchblade
Marina SUA a testat cu succes armele laser: HELIOS, folosit împotriva unei drone aeriene
Arctica, ocean rusesc? Dacă Trump vrea Groenlanda, noi vrem Arctica. Aliatul lui Putin propune rusificarea numelor
Rușii și-au umflat mușchii în Nord: Bombardiere Tu-95 au patrulat cu rachete de croazieră Kh-101 la vedere. Aliații au răspuns cu F-35
Transportor blindat TAB-71M, produs de România în perioada Războiului Rece, sub licență sovietică. Foto: Ministerul Apărării Naționale (MApM)
EXCLUSIV
Sistemul Patriot donat Ucrainei e doar vârful aisbergului. „Secretul” ciudat al României când pe toate mitralierele trimise Ucrainei scrie „Cugir”
UE va cheltui încă 250 de milioane pentru a dezlega Moldova de energia rusească. Fondurile, utilizate pentru compensarea facturilor și pentru investiții
Trump vrea ca SUA să preia controlul asupra Fâşiei Gaza. S-ar putea întâmpla o strămutare majoră din Gaza?
Raportul instituțiilor franceze: Alegerile din România, ţinta unei operațiuni sofisticate. Legăturile merg până la o firmă cu sediul în Ucraina
Zelenski: Dacă SUA nu este pregătită să ne accepte în NATO, să ne dea arme nucleare
Turcia intenționează să stabilească două baze militare în Siria și să desfășoare avioane de luptă F-16
Polonia și Ucraina consolidează cooperarea în domeniul apărării pentru a-și perfecționa forțele armate
De ce nu ne putem încrede în intențiile politice ale Rusiei după un acord de încetare a focului în Ucraina? Gitanas Nauseda: Ruşii vor folosi această pauză pentru a-și consolida forţa militară
Primul oraș din Germania care interzice Bundeswehr să-și facă publicitate pentru recrutare. Cele două partide extremiste au votat cot la cot
De ce trece Armata Ucrainei la o organizare pe corpuri. După trei ani de război Ucraina își adaptează armata
Țările de Jos vor livra Ucrainei un nou lot de avioane F-16 în 2025: Pentru ucraineni, aceste aeronave vor oferi un impuls major pentru capacitățile de luptă aeriană
Cu piloții în prima linie luptând în tranșee? Frontul din Ucraina se clatină, dar ucrainenii încă rezistă valurilor de atacuri ruse
SUA. Armistițiu în războiul comercial cu vecinii săi, dar nu și cu Beijingul. Cum a răspuns China la tarifele lui Trump
O veterană din armata SUA, invitată specială la Super Bowl 2025
Arctica înghețată devine următul „punct fierbinte”? Aliații, nevoiți să se adapteze războiului dronelor în Arctica pentru a „recupera” avansul Rusiei
Scenariul avioanelor F-16 ale României care „nu au putut decola” din cauza pistei înghețate, adaptat la F-35 de ruși, dar într-o nouă formă
De ce sunt vitale depozitele de gaz umplute la timp: Ucraina ajunge în zona roșie și e obligată să cumpere gaze la preț dublu. România a consumat peste 50% din depozite
Coreea de Sud își integrează cele mai puternice nave de luptă într-o singură flotă. Măsura, luată ca urmare a amenințărilor nucleare și cu rachete ale Coreei de Nord
„From America with love”: Arme împotriva Rusiei, dar pământurile rare ucrainene să ajungă în SUA. E oferta propusă Ucrainei de Trump
Apărarea europeană trebuie să accelereze, dar "nu va funcţiona" fără SUA. Rutte: Plafonul minim pentru apărare va fi ”considerabil mai mare de 2%”
Armata SUA va achiziționa aproximativ 700 de obuze M109A7 până în 2050, ca parte a efortului major de modernizare a artileriei
Primele imagini cu un Su-27 ucrainean care lansează bombe JDAM-ER de 500 kg asupra unor ținte rusești (Foto/Video)
O dronă rusă a intrat în spațiul aerian al R. Moldova dinspre Ucraina
pixel