Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Lovitură pentru F-35. 'Invizibilitatea' pe radar a avionului ar fi fost spulberată de un radar german amplasat într-o fermă de cai
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
O fermă de ponei din afara Berlinului este locul de unde cu ajutorul unui radar performant a fost identificat avionul F-35, transmite defensenews.
F-35
F-35

Povestea care urmează este ca un joc de-a șoarecele și pisica între aeronavele de luptă - proiectate pentru a fi nedetectabile de radar - și producătorii de senzori care încearcă să anuleze acest avantaj. În cazul F-35, promisiunea invizibilității pe radar este atât de pronunțată încât îi dă un aer de invincibilitate: inamicul nu l-a văzut niciodată venind.

Însă salturile tehnologice nu durează, iar Rusia și China lucrează la tehnologii care vizează anularea a tot ceea ce țările NATO au încercat să construiască.

 

Radar pasiv montat pe un SUV

 

Acum, producătorul german de radar Hensoldt susține că a urmărit două F-35 pe o rază de 150 de kilometri în cadrul Berlin Air Show din Germania din 2018 la sfârșitul lunii aprilie a acelui an. Sistemul radar pasiv al companiei, numit TwInvis, nu este decât una dintre generațiile emergente de senzori și procesoare atât de sensibile și puternice încât promite să identifice ținte care anterior nu puteau fi detectate într-un spațiu aerian dat.

Ceea ce s-a întâmplat la Berlin a fost o rară oportunitate de a supune aeronava unor teste - caracteristici invizibile, acoperire specială și toate - la o încercare din viața reală pentru a vedea dacă promisiunea unei observabilități scăzute este valabilă.

Poveștile despre cursa între F-35 și sistemul TwInvis au fost răspândite în mass-media de când producătorul german Hensoldt a urmărit pe Aeroportul Schönefeld din Berlin, cu radarul său calibrat toate demonstrațiile de zbor efectuate de către diferite aeronave. Presa a prezentat sistemul, montat într-o autoutilitară sau SUV, care are o antenă pliabilă și poate shimba jocurile în apărarea aeriană.

În același timp, producătorul F-35, Lockheed Martin, era încă în cursă pentru a înlocui flota germană de avioane Tornado, o oportunitate importantă din punct de vedere strategic de a vinde F-35-uri unui stat membru cheie al Uniunii Europene. Compania a înființat un stand impozant în cadrul show-ului aerian, aducând broșuri și pălării care ilustrează aeronava împreună cu un pavilion german.

 

Expoziție statică în Schönefeld

 

Cele mai atractive ținte pentru Hensoldt au fost cele două avioane F-35, care au ajuns în Germania de la Baza Aeriană Luke din Arizona. Călătoria trans-atlantică a marcat cel mai lung zbor fără întrerupere al avioanelor, de peste 11 ore, au spus oficialii la acea vreme.

Dar Lockheed și US Air Force nu au ridicat în aer avioanele în timpul expoziției. 

Reporterii nu au primit niciodată un răspuns direct despre motivul pentru care avioanele F-35 au rămas la sol. O explicație a fost că nu există un program de demonstrație aeriană aprobat pentru ca aeronava să se încadreze în limitele spațiului aerian ale spectacolului de la Berlin.

 

Cum funcționează radarul pasiv

 

Indiferent de motiv, fără zborul avioanelor F-35 compania nu a putut testa tehnologia. Echipamentele de radar pasiv calculează o imagine aeriană citind modul în care semnalele de comunicații civile lovesc obiectele aeriene. Tehnica funcționează cu orice tip de semnal prezent în spațiul aerian, inclusiv emisiile de radio sau televiziune, precum și emisiile de la stațiile de telefonie mobilă. Această tehnică ar putea funcționa în cazul aeronavelor considerate stealth, care sunt echipate cu tehnologie de absorbție a undelor radar tradiționale, astfel încât să nu reflecte nimic către senzorii stației de la sol, lăsând efectiv operatorii de la radar în beznă.

Deoarece nu există emițători, radarul pasiv este ascuns, ceea ce înseamnă că piloții care intră într-o zonă monitorizată nu știu că sunt urmăriți.

Există limitări ale tehnologiei: în primul rând, aceasta depinde de existența semnalelor radio, care nu pot fi date în zone îndepărtate ale globului. În plus, tehnologia nu este încă suficient de precisă pentru a ghida rachetele, deși ar putea fi folosită pentru a trimite arme de acționare în infraroșu aproape de o țintă.

Hensoldt a spus că diverse posturi de radio din zonă, în special o mulțime de emițători puternici polonezi pe frecvența FM care difuzează în Germania, au ajutat la  calibrarea TwInvis în timpul Berlin Air Show, deși frontiera se află la aproximativ 70 de kilometri de Aeroportul Schönefeld.

În timpul unei demonstrații a sistemului dezvoltat de Hensoldt, inginerii companiei au urmărit pe un ecran mare TwInvis evoluția unui Eurofighter în apropiere. Dar ținta prețioasă, cele două aeronave F-35, au rămas la sol.

 

Spionați din fermă

 

Pe măsură ce evenimentul s-a încheiat, Hensoldt a urmărit cu atenție orice mișcare a F-35-urilor puternic păzite pe aerodrom. Pe măsură ce expozanții au început să plece, părea să se piardă orice șansă de a surprinde avioanele în timpul plecării.

Dar Hensoldt a spus că cineva a avut ideea să monteze sistemul TwInvis în afara aeroportului, care a ajuns la o fermă de cai din apropiere.

Din mijlocul cailor, inginerii au ascultat comunicațiile din turnul Aeroportului Schönefeld când avioanele F-35 au fost preluate pentru a decola. Odată ce avioanele au fost în aer, compania spune că a început să le urmărească și să colecteze date, folosind semnale de la transponderele ADS-B ale avioanelor pentru a corela citirile senzorului pasiv.

(w670)

 

No comment de la Lockheed Martin

 

O purtătoare de cuvânt a Biroului de Program comun F-35 a declarat că nu poate comenta afirmația lui Hensold de a fi urmărit aeronavele din Berlin sau despre vulnerabilitatea generală a avionului la radarul pasiv.

Există mai multe ferme de cai și ponei în vecinătatea Aeroportului Schönefeld. O persoană care a răspuns la telefonul fermei „Keidel Ranch”, situată la câțiva kilometri vest de Aeroport, a confirmat pentru Defense News că „cineva” de la Berlin Air Show a fost acolo și a rămas „două sau trei zile.“

 

Lentilele Luneburg

 

Hensoldt a spus că detectarea pasivă-radar funcționează indiferent dacă aeronava vizată are instalate reflectoare radar (așa-numitele lentile Luneburg). Aceste butoane mici pe vârful aripilor F-35 pot fi văzute în fotografiile lansate de Departamentul de Apărare al SUA cu ocazia zborului la Berlin.

Reflectoarele sunt adesea montate pe aeronave pentru a le face vizibile autorităților locale ale traficului aerian în timpul misiunilor prietenoase, cum ar fi aparițiile la spectacole aeriene. Acestea creează artificial o secțiune transversală a radarului în benzile de frecvență în care funcționează radarele de deconflicție ale spațiului aerian, astfel încât sistemele radar să le identifice.

 (w670)

Conform unei surse apropiate programului, lentilele Luneburg erau montate pe avioanele F-35 care au decolat de pe Aeroportul Schönefeld, ceea ce ar putea confirma declarația producătorului de sistem radar TwInvis.

"Atunci când F-35 nu zboară misiuni operaționale, de exemplu la spectacole aeriene sau antrenament - ei confirmă prezența aeriană, iar alții sunt capabili să urmărească zborul lor pentru a gestiona siguranța spațiului aerian", a declarat purtătorul de cuvânt al Lockheed, Michael Friedman într-o declarație pentru Defense News.

Hensoldt susține că detectarea radarului pasiv funcționează într-un spectru diferit, ceea ce face ca prezența (sau absența) reflectoarelor să fie irelevantă. 

 

Germania este brusc interesată de sistemul de radar pasiv

 

Oricare ar fi afirmațiile lui Hensoldt, armata germană a adoptat radarul pasiv ca o cheie tehnologică emergentă pentru capabilitățile viitoare, inclusiv apărarea aeriană. La începutul acestui an, Forțele Aeriene ale țării se aflau în proces de emitere a documentelor pentru achiziția sistemelor de detectarea pasivă, mai transmite Defense News.

 

 

Vezi și: Royal Air Force are cu 700 de avioane mai puțin față de anul 1989


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
Serbia vrea armament francez, nu rusesc. Belgradul confirmă intenția de a achiziționa avioane franceze Rafale. Vecinii noștri au deja în dotare și H125M franceze
Rușii nu pot vinde Su-35 din cauza SUA în ciuda promovării intense a avioanelor în război. Lista țărilor care spun „nu” Su-35 e tot mai lungă
Britanicii încep misiunea în România. Șase Eurofighter britanice vor apăra cerul României alături de F-16 românești
”Rezultatele sunt impresionante”. Cel puțin șase avioane rusești au fost distruse și opt au fost grav avariate în atacul asupra aerodromului Morozovsk (surse)
Se deblochează și muniția pentru viitoarele F-16 ale Ucrainei. Undă verde pentru rachete ghidate aer-sol
Grecia va cumpăra 35 de elicoptere americane UH-60M Black Hawk
Ucrainenii inovează din nou: Avionul ultraușor Aeroprakt A-22, folosit ca „rachetă de croazieră lentă” în atacul asupra fabricii de drone Shahed
Coreea de Nord a testat racheta hipersonică Hwasong-16B. O demonstrație a „superiorității absolute”, se laudă Kim
SUA și Japonia pregătesc terenul pentru viitorii piloți de F-35 și chiar de generația a 6-a. Proiectul noului T-7 supersonic de antrenament ar putea include și Japonia
Piloții ucraineni zboară deja cu F-16. Etapele finale de instrucție se desfășoară în două state NATO, dar nu și la Centrul de pregătire din România
Mai țineți minte MiG-41? Apar noi detalii despre armamentul viitorul avion de generația a 6-a al Rusiei care va „depăși limitele ingineriei aviatice”
Nu este o ironie. F-35 Lightning (Fulger) II a avut probleme cu protecția la fulgere. Restricțiile au vizat ani de zile toată gama F-35A
Expert militar ucrainean: Puterea bombei rusești de aviație de tip FAB-3000 este comparabilă cu cea a armelor nucleare tactice
Rusia se teme de F-16 și a început deja „vânătoarea de F-16” în Ucraina. Pentru prima dată F-ul contestă serios superioritatea aeriană rusă
În încercarea disperată de a face faţă provocărilor frontului din Ucraina, ruşii ataca oraşele ucrainene cu bombe ghidate UMPB D-30 SN
Oaspete neașteptat la Baza Aeriană Sigonella din Italia: O dronă americană de cercetare MQ-4C Triton a fost dislocată pentru prima dată în zona Mării Mediterane
Sfârșitul unei ere: Avioanele F-16 olandeze efectuează ultima misiune şi predau ştafeta către F-35
Rușii au modificat rachetele Kh-101 cu care lovesc Ucraina. A fost redusă raza de acțiune, dar a crescut puterea de foc
Drona rusă de joi a ajuns până aproape de Brăila. La 7 luni de la prima dronă căzută în Deltă, România încă nu are o lege nouă privind combaterea dronelor
Suedia ia în considerare furnizarea de avioane de luptă Gripen către Ucraina
Rușii au lovit din nou ținte ucrainene de la Harkiv la Lviv. Au fost vizate mai multe obiective energetice de pe întreg teritoriul Ucrainei
O dronă militară s-ar fi prăbuşit într-o zonă izolată din Insula Mare a Brăilei (Video): Primele imagini cu craterul format de prăbușirea dronei
Danemarca vinde 24 de avioane F-16 Argentinei. Experții sunt indignați de situație, în timp ce Putin promite să "distrugă" avioanele F-16 ucrainene
Nici vorbă de retragere. SUA au planuri mari cu F-22: Rază de acțiune mai mare la viteze supersonice și noile rachete AIM-260 de ultimă generație
Rusia amână din nou livrarea sistemelor S-400 către India. Cauza: Operațiunea militară specială de 3 zile se află în cea de-a 764-a zi
Su-35, cel mai promovat avion rus sau Su-27? Cert e că un avion rus „pierde lupta” cu forța gravitațională” (Video). Posibil doborât chiar de ruși
Noul ajutor militar pentru Kiev sporește paradoxul nemțesc: Deși a transferat Ucrainei arme cât toată Uniunea Europeană, Berlinul încă se teme de subiectul Taurus
Un C-130 francez a aterizat în premieră la Brașov. Avioane franceze Atlas (transport) și A330 (realimentare aeriană) vor putea fi și ele dislocate aici
Scenariul livrării Ucrainei a unor „F-16 cu armament nuclear” și decolarea avioanelor din România arată că Rusia se teme de F-16
Grecia admite că nu mai poate continua cu atâtea avioane diferite. F-16 Block 30 și Mirage 2000 vor fi vândute pentru a „aerisi” aviația militară

Ştiri Recomandate

Dronele ucrainene fac ravagii pe tronsonul de cale ferată Moscova – Kursk: au fost lovite mai multe substații electrice
După modelul Bahmut și Avdiivka, rușii au transformat orașul Chasiv Yar într-o ruină. Imagini filmate cu dronele confirmă acest lucru (Video)
Înalt oficial american: Războiului purtat de Rusia împotriva Ucrainei, puțin probabil să se încheie în viitorul apropiat
Noul IFV Bradley M2A4E1 al U.S. Army dispune pentru prima dată de sistemul de protecție activă Iron Fist
Generalul Ben Hodges: SUA și Germania trebuie să spună în sfârșit: Trebuie să ajutăm Ucraina să câștige, indiferent de costuri
Trupe occidentale în Ucraina? Macron: Dacă Ucraina ne-o cere iar frontul se prăbușește. Nu exclud nimic, ne confruntăm cu un inamic care nu exclude nimic
Rusia bruiază semnalele GPS în regiunea baltică și pe câmpul de luptă din Ucraina. Experții consideră că în ambele cazuri este vorba de război
Ce știm despre Tunetul românesc. Versiunea obuzierelor K9 pe care o va avea România va dispune de cele mai moderne specificații tehnice
Când vor ajunge primele F-16 în Ucraina? Ucraina răspunde ironic, nemulţumită fiind de atâtea promisiuni și amânări
Mutări pe front: De ce transferă rușii din Sud părți ale Diviziei 76 Desant-Asalt pe frontul de Est
Ucrainenii au publicat stocul mare de rachete rusești, de la Onyks sau Kalibr, la hipersonice Zircon. Cu toate acestea, nicio navă de luptă nu e în largul Mării Negre sau Azov
Manta Ray, atât de impunătoare (Foto). SUA au testat cu succes sub apă noua dronă maritimă de ultimă generație
Rachetele americane ATACMS „vizitează” tot mai des obiective din Crimeea. Rușii se tem că Ucraina pregătește terenul pentru „operațiunea Podul Crimeei”
Rusia a folosit arme chimice în Ucraina și nu a fost doar un incident izolat
Fujian e pe mare. Celui mai nou portavion al Chinei îi vor fi testate sistemele de propulsie și sistemele electrice
Varşovia, cerere oficială la Washington pentru ca armele nucleare americane să fie depozitate și în Polonia: Programul Nuclear Sharing ar trebui să fie extins și la țările din flancul estic al NATO
Serviciile secrete britanice indică numele unor înalți oficiali ruși care ar putea fi afectați de arestarea adjunctului ministrului rus al apărării
Lansarea rachetelor AGM-88 HARM de pe avioanele ucrainene MiG-29 și Su-27 se face şi cu ajutorul unui iPad (Foto/Video)
Armata israeliană renunță treptat la bateriile Patriot PAC 2 în favoarea unor sisteme de apărare moderne
Rafinăria rusească din Ryazan lovită de dronele ucrainene (Foto/Video)
"Armata americană este cea mai letală forță de luptă de pe planetă și o vom păstra așa'' - Generalul Austin prezintă proiectul de buget al Pentagonului
Aliații fac o demonstrație forță în Europa: Desant aerian major după al Doilea Război Mondial. Parașutiștii români participă și ei
Cum funcționează Skynex, „distrugătorul german de drone'' care întărește apărarea aeriană a Ucrainei în faţa dronelor Rusiei
Armata ucraineană pregătește terenul pentru lovirea Podului Crimeea. În ultimele două săptămâni, asupra Peninsulei Crimeea au fost executate trei atacuri cu rachete ATACMS
Violențe în Georgia după ce guvernul pro-rus a folosit forța asupra celor care manifestau împotriva legii „influenței străine” pe model rusesc
România, vizată și ea. SUA îndeamnă statele aliate care nu au livrat încă Ucrainei sisteme Patriot să nu mai ezite să o facă
Situație foarte grea pe frontul de Est: Ocupantul rus avansează la nord-vest de Avdiivka, în timp ce Armata Ucrainei depune eforturi mari pentru a opri avansul
Nu doar Marea Britanie și Franța. Britanicii dezvăluie numele celui de-al treilea stat european care a livrat Ucrainei rachete Storm Shadow
Polonia a ales numele pe care îl vor purta avioanele F-35. Au fost publicate și imagini din SUA cu primul F-35 polonez, aproape finalizat
Turcia, de neoprit: După un avion de generația a 5-a, a început proiectarea unui portavion în adevăratul sens al cuvântului, peste TCG Anadolu
Franța accelerează „economia de război” și cere industriei să mărească producția de rachete Aster 15 și 30. Rachetele vor deveni astfel o prioritate
O delegație a grupării teroriste Hamas a părăsit Egiptul și urmează să anunțe dacă acceptă armistițiul propus de Israel și eliberează ostaticii
pixel