Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Lovitură pentru F-35. 'Invizibilitatea' pe radar a avionului ar fi fost spulberată de un radar german amplasat într-o fermă de cai
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
O fermă de ponei din afara Berlinului este locul de unde cu ajutorul unui radar performant a fost identificat avionul F-35, transmite defensenews.
F-35
F-35

Povestea care urmează este ca un joc de-a șoarecele și pisica între aeronavele de luptă - proiectate pentru a fi nedetectabile de radar - și producătorii de senzori care încearcă să anuleze acest avantaj. În cazul F-35, promisiunea invizibilității pe radar este atât de pronunțată încât îi dă un aer de invincibilitate: inamicul nu l-a văzut niciodată venind.

Însă salturile tehnologice nu durează, iar Rusia și China lucrează la tehnologii care vizează anularea a tot ceea ce țările NATO au încercat să construiască.

 

Radar pasiv montat pe un SUV

 

Acum, producătorul german de radar Hensoldt susține că a urmărit două F-35 pe o rază de 150 de kilometri în cadrul Berlin Air Show din Germania din 2018 la sfârșitul lunii aprilie a acelui an. Sistemul radar pasiv al companiei, numit TwInvis, nu este decât una dintre generațiile emergente de senzori și procesoare atât de sensibile și puternice încât promite să identifice ținte care anterior nu puteau fi detectate într-un spațiu aerian dat.

Ceea ce s-a întâmplat la Berlin a fost o rară oportunitate de a supune aeronava unor teste - caracteristici invizibile, acoperire specială și toate - la o încercare din viața reală pentru a vedea dacă promisiunea unei observabilități scăzute este valabilă.

Poveștile despre cursa între F-35 și sistemul TwInvis au fost răspândite în mass-media de când producătorul german Hensoldt a urmărit pe Aeroportul Schönefeld din Berlin, cu radarul său calibrat toate demonstrațiile de zbor efectuate de către diferite aeronave. Presa a prezentat sistemul, montat într-o autoutilitară sau SUV, care are o antenă pliabilă și poate shimba jocurile în apărarea aeriană.

În același timp, producătorul F-35, Lockheed Martin, era încă în cursă pentru a înlocui flota germană de avioane Tornado, o oportunitate importantă din punct de vedere strategic de a vinde F-35-uri unui stat membru cheie al Uniunii Europene. Compania a înființat un stand impozant în cadrul show-ului aerian, aducând broșuri și pălării care ilustrează aeronava împreună cu un pavilion german.

 

Expoziție statică în Schönefeld

 

Cele mai atractive ținte pentru Hensoldt au fost cele două avioane F-35, care au ajuns în Germania de la Baza Aeriană Luke din Arizona. Călătoria trans-atlantică a marcat cel mai lung zbor fără întrerupere al avioanelor, de peste 11 ore, au spus oficialii la acea vreme.

Dar Lockheed și US Air Force nu au ridicat în aer avioanele în timpul expoziției. 

Reporterii nu au primit niciodată un răspuns direct despre motivul pentru care avioanele F-35 au rămas la sol. O explicație a fost că nu există un program de demonstrație aeriană aprobat pentru ca aeronava să se încadreze în limitele spațiului aerian ale spectacolului de la Berlin.

 

Cum funcționează radarul pasiv

 

Indiferent de motiv, fără zborul avioanelor F-35 compania nu a putut testa tehnologia. Echipamentele de radar pasiv calculează o imagine aeriană citind modul în care semnalele de comunicații civile lovesc obiectele aeriene. Tehnica funcționează cu orice tip de semnal prezent în spațiul aerian, inclusiv emisiile de radio sau televiziune, precum și emisiile de la stațiile de telefonie mobilă. Această tehnică ar putea funcționa în cazul aeronavelor considerate stealth, care sunt echipate cu tehnologie de absorbție a undelor radar tradiționale, astfel încât să nu reflecte nimic către senzorii stației de la sol, lăsând efectiv operatorii de la radar în beznă.

Deoarece nu există emițători, radarul pasiv este ascuns, ceea ce înseamnă că piloții care intră într-o zonă monitorizată nu știu că sunt urmăriți.

Există limitări ale tehnologiei: în primul rând, aceasta depinde de existența semnalelor radio, care nu pot fi date în zone îndepărtate ale globului. În plus, tehnologia nu este încă suficient de precisă pentru a ghida rachetele, deși ar putea fi folosită pentru a trimite arme de acționare în infraroșu aproape de o țintă.

Hensoldt a spus că diverse posturi de radio din zonă, în special o mulțime de emițători puternici polonezi pe frecvența FM care difuzează în Germania, au ajutat la  calibrarea TwInvis în timpul Berlin Air Show, deși frontiera se află la aproximativ 70 de kilometri de Aeroportul Schönefeld.

În timpul unei demonstrații a sistemului dezvoltat de Hensoldt, inginerii companiei au urmărit pe un ecran mare TwInvis evoluția unui Eurofighter în apropiere. Dar ținta prețioasă, cele două aeronave F-35, au rămas la sol.

 

Spionați din fermă

 

Pe măsură ce evenimentul s-a încheiat, Hensoldt a urmărit cu atenție orice mișcare a F-35-urilor puternic păzite pe aerodrom. Pe măsură ce expozanții au început să plece, părea să se piardă orice șansă de a surprinde avioanele în timpul plecării.

Dar Hensoldt a spus că cineva a avut ideea să monteze sistemul TwInvis în afara aeroportului, care a ajuns la o fermă de cai din apropiere.

Din mijlocul cailor, inginerii au ascultat comunicațiile din turnul Aeroportului Schönefeld când avioanele F-35 au fost preluate pentru a decola. Odată ce avioanele au fost în aer, compania spune că a început să le urmărească și să colecteze date, folosind semnale de la transponderele ADS-B ale avioanelor pentru a corela citirile senzorului pasiv.

(w670)

 

No comment de la Lockheed Martin

 

O purtătoare de cuvânt a Biroului de Program comun F-35 a declarat că nu poate comenta afirmația lui Hensold de a fi urmărit aeronavele din Berlin sau despre vulnerabilitatea generală a avionului la radarul pasiv.

Există mai multe ferme de cai și ponei în vecinătatea Aeroportului Schönefeld. O persoană care a răspuns la telefonul fermei „Keidel Ranch”, situată la câțiva kilometri vest de Aeroport, a confirmat pentru Defense News că „cineva” de la Berlin Air Show a fost acolo și a rămas „două sau trei zile.“

 

Lentilele Luneburg

 

Hensoldt a spus că detectarea pasivă-radar funcționează indiferent dacă aeronava vizată are instalate reflectoare radar (așa-numitele lentile Luneburg). Aceste butoane mici pe vârful aripilor F-35 pot fi văzute în fotografiile lansate de Departamentul de Apărare al SUA cu ocazia zborului la Berlin.

Reflectoarele sunt adesea montate pe aeronave pentru a le face vizibile autorităților locale ale traficului aerian în timpul misiunilor prietenoase, cum ar fi aparițiile la spectacole aeriene. Acestea creează artificial o secțiune transversală a radarului în benzile de frecvență în care funcționează radarele de deconflicție ale spațiului aerian, astfel încât sistemele radar să le identifice.

 (w670)

Conform unei surse apropiate programului, lentilele Luneburg erau montate pe avioanele F-35 care au decolat de pe Aeroportul Schönefeld, ceea ce ar putea confirma declarația producătorului de sistem radar TwInvis.

"Atunci când F-35 nu zboară misiuni operaționale, de exemplu la spectacole aeriene sau antrenament - ei confirmă prezența aeriană, iar alții sunt capabili să urmărească zborul lor pentru a gestiona siguranța spațiului aerian", a declarat purtătorul de cuvânt al Lockheed, Michael Friedman într-o declarație pentru Defense News.

Hensoldt susține că detectarea radarului pasiv funcționează într-un spectru diferit, ceea ce face ca prezența (sau absența) reflectoarelor să fie irelevantă. 

 

Germania este brusc interesată de sistemul de radar pasiv

 

Oricare ar fi afirmațiile lui Hensoldt, armata germană a adoptat radarul pasiv ca o cheie tehnologică emergentă pentru capabilitățile viitoare, inclusiv apărarea aeriană. La începutul acestui an, Forțele Aeriene ale țării se aflau în proces de emitere a documentelor pentru achiziția sistemelor de detectarea pasivă, mai transmite Defense News.

 

 

Vezi și: Royal Air Force are cu 700 de avioane mai puțin față de anul 1989


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

F-22 Raptor stabilește un record istoric: Cea mai lungă lansare a unei rachete AMRAAM, dar performanţa rămâne la secret
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja sau se pregătește un transport aerian special?
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul
MApN clarifică misterul dronei ”pierdute” de radarele avioanelor F-16: Drona a evoluat 50 de minute în spațiul României, dar ulterior a ieșit
Renunțarea la S-400, poarta către revenirea Turciei în programul F-35? Rusia ar vrea să răscumpere sistemele S-400 vândute Turciei
Bombardiere americane B-52, trimise să se antreneze în Europa, fix în timpul manevrelor ruse-belaruse ”Vest-25”
Al doilea bombardier B-21 Raider a decolat. Statele Unite accelerează testele pentru a-și consolida forța aeriană
Pierdere importantă și pentru Kiev: Un avion Su-27 s-a prăbușit zona controlată de Ucraina din regiunea Zaporojie
Kaan devine un program internațional pentru a concura cu F-35? De ce o putere din Orient s-a alăturat Turciei deși are „ADN occidental” în aviația militară
„Barajul nordic” de F-35. Un vecin al Rusiei pregăteșe un arsenal serios pentru flota de F-35: Peste 400 de rachete AIM-120, în cea mai modernă versiune D-3
Drone rusesti de tip Shahed / Parada de 9 mai, din Piața Roșie, 2025
EXCLUSIV
Ce semnal trimite Rusia cu incursiunea dronelor în Polonia. Analiză
În timp ce polonezii doborau drone Shahed, două F-16 ale României au fost și ele ridicate după detectarea unui grup de drone ruse și la granița cu România
Avioane poloneze și F-35 olandeze, implicate în doborârea dronelor rusești. Forțele teritoriale de la granița de est, în alertă maximă / Avioane tip AWACS patrulează deasupra Poloniei
Dronele rusești vor avea de trecut testul Skyranger. Rheinmetall, acord major cu Ucraina pentru livrarea de sisteme antidronă
Polonia deschide o discuție delicată, dar care ar putea ajuta România: ”Dronele din Est ar trebui doborâte”
Armata cehă face primele teste ale sistemului antiaerian ”Spyder”, dar fără a lansa vreo rachetă. Ar putea România să procedeze la fel?
”Beneficiile” graniței comune cu Rusia: Un elicopter MI-8 rusesc încalcă spațiul aerian estonian
De ce Aviația Strategică a Rusiei dă rateuri: Mai multe bombardiere Tu-160 au avut mari probleme tehnice în timpul unui atac asupra Ucrainei
Misterul unor MiG-29 ale unui aliat al Rusiei, văzute azi luptând sub comanda Ucrainei. Cum au pus mâna ucrainenii pe cel puțin 3 avioane MiG-29
Ca urmare a presiunilor recente ale armatei ucrainene asupra apărării antiaeriene a Rusiei, dronele Bayraktar TB2 au revenit pe frontul din Ucraina
Scăpare sau intenție? Forțele ucrainene au folosit în misiuni MiG-29 cu schema de camuflaj a Azerbaidjanului
Ziua și provocarea: Două drone ale Rusiei au violat spațiul aerian al Poloniei. Avioane F-35 au fost ridicate de la sol, dar nu au doborât UAV-urile ruse
SUA lucrează la companionul perfect pentru F-35: Drona YFQ-42A face primele teste de zbor, într-un timp record
50 de minute intense pentru a încerca salvarea unui avion F-35 în valoare de 200 de milioane de dolari. Filmul întreg al prăbușirii unui F-35
Atacurile cu drone ucrainene au pus presiune majoră pe rezervele de combustibil ale Rusiei
Prima mare putere europeană care renunță la toate cele 110 avioane Eurofighter din dotare. Calendarul oficial al retragerii a fost publicat

Ştiri Recomandate

U.S. Army dă asigurări că niciun picior de soldat american nu va fi dislocat în Fâșia Gaza
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Lukașenko a ordonat verificarea nivelului de pregătire al Armatei. Mai multe unități militare au fost aduse la „cel mai înalt nivel de pregătire pentru luptă”
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
În halele fabricilor de armament din România cresc copaci, la propriu. Fabrica de pulberi Pirochim Victoria deține recordul cu 0 activitate
Ultima șansă pentru rezerva Armatei României, cu kilograme în plus și medie de vârstă de 50 de ani? Următoarele date ar trebui să ne îngrijoreze în caz de război
Avioane F-15 ale Qatarului, pe pământ american. Qatarul și SUA au ajuns la un acord pentru construcția unei instalați ce va deservi qatarezilor, într-o bază militară din SUA
Macron a intrat singur în mlaștină și nu mai poate ieși. Partidul prezidențial din Franța a ajuns sufocat politic într-o criză care nimeni nu știe cum se va termina
Kim a vrut să le arate lui Xi și Putin racheta Hwasong-20, „cea mai puternică rachetă nucleară”, dar cei doi nu au venit
Rusia distruge tot ce înseamnă patrimoniu cultural ucrainean. Consiliul Executiv al UNESCO decide continuarea monitorizării situației din Crimeea
De ce calcă argentinienii pe coadă o mare putere militară. Argentina reînvie fantoma „Războiului Malvinelor”, pe care l-au pierdut în 72 de zile în fața britanicilor
China impune un control cvasitotal pământurilor rare iar SUA amenință cu repercusiuni majore. Trump dă de înțeles că anulează o întrevedere cu Xi
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
„Graalul” Rusiei împotriva dronelor ucrainene: Atacurile de tip „Deep Strike” ale Ucrainei, blocate cu drone-interceptoare și conexiune tăiată la internet
„Acordul Trump” pentru încetarea focului în Gaza: 200 de soldați americani vor fi dislocați în Israel pentru implementarea acordului
O baricadă de foc: De ce cinci țări NATO renunță la interzicerea minelor antipersonal
Su-35 Flanker-E de generația 4 ++. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
EXCLUSIV
Secretele comerciale ale industriei ruse de armament, la liber pe internet. Grupul de hackeri „Black Mirror” a dezvăluit către ce ţări îşi vinde Rusia avioanele Su-35
IMAGINE ILUSTRATIVĂ: Baterie de coastă antinavă Neptun a Ucrainei
EXCLUSIV
Flamingo și Neptune, perechea perfectă? Ucraina lovește zdravăn Rusia cu cele două rachete în tandem. Trei concluzii care ar trebui să îngrijoreze Rusia
Măcelul de la Dobropillia: Liderul Azov dezvăluie ce înseamnă tactica rusească „tanc pumn” și bilanțul masiv al pierderilor
Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forțelor pentru Operații Speciale (FOS). Colaj DefenseRomania
EXCLUSIV
Cât de pregătiți suntem dacă sună goarna? Generalul (r.) Marius Crăciun, fost comandant al Forțelor pentru Operații Speciale (FOS), la Obiectiv EuroAtlantic
Rușii au lăsat Kievul în beznă în urma celui mai mare atac asupra infrastructurii energetice a Ucrainei (VIDEO)
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Se anunță o iarnă de coșmar pentru Ucraina care, deși a creat o rețea secretă de stocare în baterii, pierde aproape 60% din producția de gaze în bombardamentele rusești
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
NATO pregătește un răspuns mai ferm la provocările Rusiei. Posibile soluții: Drone înarmate și reguli simplificate pentru doborârea aeronavelor rusești
Șeful Armatei României, gen. Gheorghiță Vlad: Ordinul pentru doborârea dronei ruse fusese dat piloților de F-16
Rachete Flamingo în „cămară”. Ucraina stochează pentru la iarnă varianta autohtonă a „Tomahawk-ului pe steroizi” care e folosit rar, deși producția acclerează
Statele arabe salută „acordul Trump” pentru încetarea focului în Gaza
Putin a recunoscut că Rusia a doborât zborul azer de linie AZAL 8432. Rușii au tras după drone ucrainene, dar le-au ratat iar rachetele au explodat lângă avion
Generalul Gheorghiță Vlad: Armata României, pregătită să reziste unui eventual atac al Rusiei. Există instrumente și pentru a ajuta Moldova
Generalul Oleksandr Sirski, comandantul Forțelor Terestre Ucrainene și comandantul Grupului Est al Forțelor Armate ale Ucrainei. Sursa Foto: Facebook Сухопутні війська ЗС України.
EXCLUSIV
Generalul Sirski raportează despre capcana ucraineană de la Dobropillia. Între timp s-a așternut liniștea la est de Kramatorsk
pixel