SUA vor domina în continuare oceanele lumii: Americanii au o generație avans în fața Chinei în domeniul aviației navale
SUA își intensifică eforturile de a dezvolta și implementa până la începutul anilor 2030 un avion de luptă de generația a șasea pentru Forțele Navale americane.
Această mișcare vine în momentul în care China își testează avionul de luptă de generația a cincea cu bazare pe portavion, care se anticipează că va fi operațional în perioada următoare. În pofida progresului Chinei, evoluția sugerează că forțele sale navale ar putea rămâne cu o generație în urma celor americane, raportat la tehnologia de luptă de ultimă oră.
Șeful Operațiilor Navale din SUA, amiralul Lisa Franchetti, a subliniat importanța viitoarei aeronave, denumită provizoriu F/A-XX, în cadrul unui mesaj din 2 octombrie.
„Ne așteptăm ca platforma de generația a șasea să poată avea senzori avansați, letalitate avansată, rază avansată de acțiune și să se poată integra cu capabilități cu și fără echipaj”, a declarat Franchetti remarcând concentrarea US Navy pe combinarea acestor inovații cu lecțiile învățate din programul NGAD al Forțelor Aeriene americane.
Marina americană intenționează să acorde în curând un contract, iar companiile Boeing, Lockheed Martin și Northrop Grumman concurează pentru a dezvolta noua generație de avion de luptă.
„Suntem în procesul de selecție a sursei chiar acum”, a confirmat Franchetti în timpul unei întâlniri la Defense Writers Group, subliniind importanța strategică a platformelor aeriene și a submarinelor ca avantaje cheie ale US Navy.
Se așteaptă ca F/A-XX să înlocuiască vechile avioane de luptă multirol F/A-18 Super Hornet, dar și și versiunea acestora E/A-18 Growler specializată în acțiuni de război electronic.
Boeing F/A-XX pentru U.S. Navy, la mijlocul anilor 2030
O caracteristică cheie a programului F/A-XX este integrarea sa într-o „familie de sisteme”, similară inițiativei NGAD a Forțelor Aeriene. Această familie de sisteme va include avioane de luptă cu un grad mare de colaborare automată (CCA) și drone extrem de autonome concepute să opereze ca însoțitori loiali alături de avioanele de luptă cu echipaj.
Aceste drone vor fi bazate pe inteligență artificială și vor îmbunătăți capacitățile avionului de luptă în medii contestate, în special în scenariile A2/AD (anti-acces/interdicție în zonă).
Avionul va oferi o rază de acțiune îmbunătățită, detecție avansată și capabilități de război electronic, depășind semnificativ capacitățile flotei actuale de avioane de generația a cincea F-35C a Marinei. Noua platformă este programată să intre în funcțiune până la mijlocul anilor 2030.
Avioanele de generația a șasea vor menține avantajul față de China
În timp ce China continuă să își modernizeze capabilitățile de aviație navală, această platformă de ultimă generație va menține Marina SUA în frunte în peisajul evolutiv al tehnologiei militare.
Deși Marina Armatei de Eliberare a Poporului (PLAN) a avansat în testarea FC-31 (varianta bazată pe portavion a J-35), Statele Unite sunt în continuare lider în ceea ce privește capacitățile aviației navale.
Avioanele de luptă ale US Navy sunt deja o forță de luat în calcul. F-35C – care a intrat în serviciu în 2019 – este cel mai avansat avion de luptă al Marinei, dar rămâne și primul și singurul avion stealth de luptă cu rază lungă de acțiune din lume conceput în mod explicit pentru operarea pe portavion.
Avion de tip F-35C aterizând pe portavionul american USS Carl Vinson. Foto: U.S. Navy
În contrast puternic, capabilitățile aviației navale chineze încă sunt din urmă. Singurul său avion de luptă bazat pe portavion este în prezent J-15, o aeronavă de generația a patra care a intrat în funcțiune în urmă cu peste un deceniu. În timp ce J-15 a fost utilizat în mod semnificativ, greutatea, încărcarea generată de combustibil și gama de misiuni îi limitează eficiența în comparație cu omologii săi americani.
Cu toate acestea, China a început recent să testeze o variantă navală a avionului de luptă avansat J-35, o aeronavă de generația a cincea care promite capacități radar îmbunătățite și semnătură radar redusă.
Avionul a fost inițial conceput pentru a fi utilizat cu portavionul Fujian, iar apariția sa pe Liaoning, care folosește o rampă de lansare înclinată, indică faptul că J-35 ar putea fi operat și de pe portavioanele mai vechi ale Chinei.
Punerea în funcțiune a J-35 nu este însă așteptată până la începutul anilor 2030, ceea ce indică faptul că China va rămâne mult timp la nivelul generației a cincea. Până când China va desfășura J-35 în număr semnificativ, U.S. Navy va fi probabil pe punctul de a introduce F/A-XX-ul, cum este deocamdată cunoscut, de generația a șasea.
Semnificația aeronavelor asupra impunerii în Indo-Pacific
Decalajul generațional dintre avioanele de luptă din SUA și China va avea implicații profunde asupra dinamicii puterii navale, în special în regiunea Indo-Pacific, unde ambele națiuni se luptă pentru influență.
Desfășurarea unui avion de luptă de generația a șasea ar oferi Statelor Unite un avantaj decisiv în zone strategice cheie precum Marea Chinei de Sud și strâmtoarea Taiwan, regiuni în care China și-a sporit constant prezența militară.
Saltul tehnologic anticipat al Marinei SUA i-ar putea permite să depășească până la descurajare avioanele de luptă ale Chinei, asigurând în același timp superioritatea aeriană într-un posibil conflict.
În plus, aeronavele de generația a șasea nu sunt doar un răspuns la progresele Chinei, ci o parte a unei strategii mai ample de a asigura viitorul armatei americane într-o eră a schimbărilor tehnologice rapide.
Statele Unite intenționează să dezvolte o forță aeriană echipată adecvat pentru a aborda amenințările viitoare caracterizate de încorporarea AI, a dronelor și sistemelor de arme avansate.
Capacitatea de a opera în medii extrem de contestate, cum ar fi zonele A2/AD, va fi critică pentru menținerea dominației navale a SUA într-o lume din ce în ce mai multipolară.
Cu toate acestea, U.S. Navy se confruntă cu provocările sale bugetare. La începutul acestui an, Marina a amânat investiții de aproximativ 1 miliard de dolari pentru F/A-XX pentru a acorda prioritate cerințelor de pregătire imediată și există posibilitatea ca în Congresul SUA să se impună reduceri suplimentare la bugetul programului.
Limitările bugetare și constrângerile financiare specifice ar putea întârzia introducerea avionului de luptă de generația a șasea. În pofida acestor obstacole și chiar a existenței unor critici care susțin că nu este neapărat necesară o aeronavă complet nouă și avansată, accentul putând fi pus pe optimizarea performanțelor aeronavei existente F-35C, pozițiile înalților oficiali ai US Navy sugerează că dezvoltarea unui nou avion de luptă cu echipaj rămâne o prioritate ridicată.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News