Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
SUA vor domina în continuare oceanele lumii: Americanii au o generație avans în fața Chinei în domeniul aviației navale
Industrie de apărare
Data publicării:
SUA își intensifică eforturile de a dezvolta și implementa până la începutul anilor 2030 un avion de luptă de generația a șasea pentru Forțele Navale americane.
FA-XX Concept, open sources
FA-XX Concept, open sources

Această mișcare vine în momentul în care China își testează avionul de luptă de generația a cincea cu bazare pe portavion, care se anticipează că va fi operațional în perioada următoare. În pofida progresului Chinei, evoluția sugerează că forțele sale navale ar putea rămâne cu o generație în urma celor americane, raportat la tehnologia de luptă de ultimă oră.

Șeful Operațiilor Navale din SUA, amiralul Lisa Franchetti, a subliniat importanța viitoarei aeronave, denumită provizoriu F/A-XX, în cadrul unui mesaj din 2 octombrie.

„Ne așteptăm ca platforma de generația a șasea să poată avea senzori avansați, letalitate avansată, rază avansată de acțiune și să se poată integra cu capabilități cu și fără echipaj”, a declarat Franchetti remarcând concentrarea US Navy pe combinarea acestor inovații cu lecțiile învățate din programul  NGAD al Forțelor Aeriene americane.

Marina americană intenționează să acorde în curând un contract, iar companiile Boeing, Lockheed Martin și Northrop Grumman concurează pentru a dezvolta noua generație de avion de luptă.

„Suntem în procesul de selecție a sursei chiar acum”, a confirmat Franchetti în timpul unei întâlniri la Defense Writers Group, subliniind importanța strategică a platformelor aeriene și a submarinelor ca avantaje cheie ale US Navy.

Se așteaptă ca F/A-XX să înlocuiască vechile avioane de luptă multirol F/A-18 Super Hornet, dar și și versiunea acestora E/A-18 Growler specializată în acțiuni de război electronic.

 

Boeing F/A-XX pentru U.S. Navy,  la mijlocul anilor 2030

O caracteristică cheie a programului F/A-XX este integrarea sa într-o „familie de sisteme”, similară inițiativei NGAD a Forțelor Aeriene. Această familie de sisteme va include avioane de luptă cu un grad mare de colaborare automată (CCA) și drone extrem de autonome concepute să opereze ca însoțitori loiali alături de avioanele de luptă cu echipaj.

Aceste drone vor fi bazate pe inteligență artificială și vor îmbunătăți capacitățile avionului de luptă în medii contestate, în special în scenariile A2/AD (anti-acces/interdicție în zonă).

Avionul va oferi o rază de acțiune îmbunătățită, detecție avansată și capabilități de război electronic, depășind semnificativ capacitățile flotei actuale de avioane de generația a cincea F-35C a Marinei. Noua platformă este programată să intre în funcțiune până la mijlocul anilor 2030.

 

Avioanele de generația a șasea vor menține avantajul față de China

În timp ce China continuă să își modernizeze capabilitățile de aviație navală, această platformă de ultimă generație va menține Marina SUA în frunte în peisajul evolutiv al tehnologiei militare.

Deși Marina Armatei de Eliberare a Poporului (PLAN) a avansat în testarea FC-31 (varianta bazată pe portavion a J-35), Statele Unite sunt în continuare lider în ceea ce privește capacitățile aviației navale.

Avioanele de luptă ale US Navy sunt deja o forță de luat în calcul. F-35C – care a intrat în serviciu în 2019 – este cel mai avansat avion de luptă al Marinei, dar rămâne și primul și singurul avion stealth de luptă cu rază lungă de acțiune din lume conceput în mod explicit pentru operarea pe portavion.

Avion de tip F-35C aterizând pe portavionul american USS Carl Vinson. Foto: U.S. Navy

În contrast puternic, capabilitățile aviației navale chineze încă sunt din urmă. Singurul său avion de luptă bazat pe portavion este în prezent J-15, o aeronavă de generația a patra care a intrat în funcțiune în urmă cu peste un deceniu. În timp ce J-15 a fost utilizat în mod semnificativ, greutatea, încărcarea generată de combustibil și gama de misiuni îi limitează eficiența în comparație cu omologii săi americani.

Cu toate acestea, China a început recent să testeze o variantă navală a avionului de luptă avansat J-35, o aeronavă de generația a cincea care promite capacități radar îmbunătățite și semnătură radar redusă.

Avionul a fost inițial conceput pentru a fi utilizat cu portavionul Fujian, iar apariția sa pe Liaoning, care folosește o rampă de lansare înclinată, indică faptul că J-35 ar putea fi operat și de pe portavioanele mai vechi ale Chinei.

Punerea în funcțiune a J-35 nu este însă așteptată până la începutul anilor 2030, ceea ce indică faptul că China va rămâne mult timp la nivelul generației a cincea. Până când China va desfășura J-35 în număr semnificativ, U.S. Navy va fi probabil pe punctul de a introduce F/A-XX-ul, cum este deocamdată cunoscut, de generația a șasea.

 

Semnificația aeronavelor asupra impunerii în Indo-Pacific

 

Decalajul generațional dintre avioanele de luptă din SUA și China va avea implicații profunde asupra dinamicii puterii navale, în special în regiunea Indo-Pacific, unde ambele națiuni se luptă pentru influență.

Desfășurarea unui avion de luptă de generația a șasea ar oferi Statelor Unite un avantaj decisiv în zone strategice cheie precum Marea Chinei de Sud și strâmtoarea Taiwan, regiuni în care China și-a sporit constant prezența militară.

Saltul tehnologic anticipat al Marinei SUA i-ar putea permite să depășească până la descurajare avioanele de luptă ale Chinei, asigurând în același timp superioritatea aeriană într-un posibil conflict.

În plus, aeronavele de generația a șasea nu sunt doar un răspuns la progresele Chinei, ci o parte a unei strategii mai ample de a asigura viitorul armatei americane într-o eră a schimbărilor tehnologice rapide.

Statele Unite intenționează să dezvolte o forță aeriană echipată adecvat pentru a aborda amenințările viitoare caracterizate de încorporarea AI, a dronelor și sistemelor de arme avansate.

Capacitatea de a opera în medii extrem de contestate, cum ar fi zonele A2/AD, va fi critică pentru menținerea dominației navale a SUA într-o lume din ce în ce mai multipolară.

Cu toate acestea, U.S. Navy se confruntă cu provocările sale bugetare. La începutul acestui an, Marina a amânat investiții de aproximativ 1 miliard de dolari pentru F/A-XX pentru a acorda prioritate cerințelor de pregătire imediată și există posibilitatea ca în Congresul SUA să se impună reduceri suplimentare la bugetul programului.

Limitările bugetare și constrângerile financiare specifice ar putea întârzia introducerea avionului de luptă de generația a șasea. În pofida acestor obstacole și chiar a existenței unor critici care susțin că nu este neapărat necesară o aeronavă complet nouă și avansată, accentul putând fi pus pe optimizarea performanțelor aeronavei existente F-35C, pozițiile înalților oficiali ai US Navy sugerează că dezvoltarea unui nou avion de luptă cu echipaj rămâne o prioritate ridicată.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare

Ştiri Recomandate

Imagini cu sistemul antidronă MEROPS, cumpărat și de România: Cu peste 1.000 de drone doborâte în Ucraina, un UAV costă 10% dintr-un Shahed
Norvegia schimbă doctrina de apărare: Se caută rachete cu rază lungă capabile să lovească inima flotei rusești din Arctica
Nicușor Dan la Paris: Promisiuni ferme privind doborârea dronelor rusești și un nou demers în industria de apărare, după întâlnirea cu Emmanuel Macron
Avioane militare din China și Rusia au pătruns neautorizat în Zona de Identificare a Apărării Antiaeriene a Coreei de Sud
„Națiuni în descompunere”: Donald Trump lansează cel mai virulent atac de până acum la adresa Europei și a liderilor săi
„Cele mai periculoase vremuri”: Polonia se pregătește oficial de un eventual război dinspre Est și își transformă granița într-o fortăreață
Grecia cumpără 36 de sisteme de rachete israeliene PULS pentru 650 de milioane de euro
Germania are Unitate specială Anti-drone. Decizia, după ce un număr record de drone au fost observate în apropierea aeroporturilor
Vizită la nivel înalt la Paris (VIDEO): Președintele Nicușor Dan, primit la Palatul Élysée pentru discuții strategice cu Emmanuel Macron
Ultima aeronavă rusă de transport An-22 "Antey" s-a prăbușit astăzi din motive tehnice
Lovitură de teatru la negocierile pentru încheierea războiului din Ucraina? SUA sunt gata să „sacrifice” Donbasul și să-l ofere Rusiei pentru pace
Tren militar din Rusia / Ministerul apărării (imagine ilustrativă)
EXCLUSIV
Gura de oxigen pentru Ucraina se amână: Japonia nu e de acord cu propunerea UE de confiscare a activelor rusești în favoarea Ucrainei
Revoluție tactică pentru blindate: SUA testează cu succes tancul Abrams transformat în ,,rampă de lansare'' pentru drone kamikaze
Croația mizează pe parteneriatul cu Franța și cumpără obuziere Caesar. De ce francezii și nu germanii
Ucraina arată momentul distrugerii „titanului zburător” al Rusiei (VIDEO): Unitatea Alpha a SBU a lovit un elicopter gigant Mi-26
Suspiciuni de corupție în NATO. Numele companiei israeliene Elbit apare printre companiile suspectate
Moment istoric la Marea Neagră: Bulgaria a ridicat drapelul pe prima sa navă de război construită local după un secol
Avioane de vânătoare confundate cu rachete: SUA publică rezultatele anchetei privind pierderea a trei avioane F/A-18 și haosul de pe portavionul Truman
Aliniere periculoasă? Rusia susține că noua strategie de securitate a Statelor Unite îi validează pretențiile geopolitice
Kievul avertizează că Rusia ar putea deschide un nou front în nordul Ucrainei, în timp înaintează și la Pokrovsk
Congresul american “corectează” strategia administrației Trump privind sprijinul aliaților. Reducerea numărului de trupe de la Kogălniceanu rămâne însă aplicată  
Rusia încearcă să revină în Marea Mediterană: O fregată și un submarin urmează să ajungă din nou în pozițiile pierdute după divergențele cu Siria
Raport Norvegia: Europa va plăti dublu dacă Rusia câștigă războiul din Ucraina. Factura se ridică la 1,6 trilioane de euro
În așteptarea mașinilor de luptă: Sub presiunea SUA, decizia României privind MLI devine un test strategic pentru Europa
Tensiuni în Pacific: Portavionul chinez Liaoning a efectuat 100 de decolări și aterizări în apropierea Japoniei, iar aeronavele nipone au fost luate la țintă
Marea Britanie pregătește o rețea hibridă de nave, avioane și drone care să contracareze submarinele rusești
Ucrainenii publică fotografiile "de prezentare" cu drona navală care a speriat Aviația rusă: Magura V7 dotată cu rachete AIM-9 Sidewinder
Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
pixel