Surpriză într-un program hipersonic anunțat ca anulat. SUA au publicat o imagine cu o rachetă hipersonică AGM-183 sub aripa unui bombardier B-52
Pe 1 martie, Forțele Aeriene ale SUA (USAF) au publicat imagini cu o rachetă hipersonică AGM-183 acroșată sub aripa unui bombardier B-52H. Prezentarea publică a acestui tip de armă aeriană cu răspuns rapid, pentru care se folosește acronimul ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon), a avut loc la Baza Aeriană Andersen din Guam, în pofida faptului că Forțele Aeriene americane au anunțat anul trecut intenția de a anula acest program.
Racheta americană hipersonică AGM-183A ARRW - Air-launched Rapid Response Weapon, sursă foto: Davis @DLT649 - Twitter
„ARRW AGM-183 se află în prezent în faza de testare operațională de dezvoltare”, a declarat un purtător de cuvânt al USAF răspunzând întrebărilor presei privind activitatea desfășurată în facilitatea strategică din GUAM. „Forțele Aeriene au finalizat trei din cele patru zboruri de testare planificate. O decizie de producție nu a fost încă luată”.
Cu toate acestea, când imaginile cu AGM-183A au fost publicate, ai fost însoțite de o scurtă știre a USAF despre ceea ce a fost descris drept „antrenament de familiarizare cu arme hipersonice” la Andersen, pe 27 februarie, în cadrul căruia „echipele s-au concentrat pe elementele fundamentale ale hipersonicii, pe considerente operaționale și logistice și pe discuții tactice aprofundate”.
AGM-183 (ARRW) acroșată sub aripa unui bombardier B-52. Photo source: US Air Force
Ce știm despre proiectul ARRW
Un sistem ARRW este o rachetă alcătuită din două componente principale, un vehicul hipersonic cu deplasare (alunecare) nealimentată în partea frontală și o rachetă mare în spate, cu rol de propulsor (booster). Booster-ul accelerează întreaga rachetă la viteza și altitudinea optime, moment în care vehiculul de alunecare este eliberat.
Vehiculul alunecă apoi (cade) către ținta sa de-a lungul unei traiectorii de zbor din interiorul stratului atmosferic, ajungând la viteze hipersonice (peste 5 Mach). Acesta este proiectat astfel încât să fie manevrabil și să poată obține un curs de deplasare neregulat, respectiv greu de previzionat.
Imagine care înfățișează un AGM-183A în momentul în care urmează să elibereze vehiculul hipersonic cu alunecare accelerată (Lockheed Martin)
Rezultatul este o armă care prezintă provocări deosebite pentru inamic atât în ceea ce privește încercarea de interceptare, cât și timpul de reacție.
Profilul de zbor al unui vehicul hipersonic cu boost-planare este semnificativ diferit de cel al unei rachete hipersonice cu absorbție de aer.
Când USAF și-au anunțat intenția de a retrage proiectul ARRW, în martie 2023, au mai spus că prioritățile de dezvoltare a armelor hipersonice se vor orienta către programul de rachete hipersonice de croazieră HACM (Hypersonic Attack Cruise Rachete ).
Diferențele dintre traiectoriile de zbor ale unei rachete balistice tradiționale, unui vehicul hipersonic cu alunecare ARRW și unei rachete hipersonice de croazieră cu absorbție de aer HACM.
AGM-183 - cea mai avansată versiune americană de ARRW
Era de așteptat ca AGM-183 să fie prima armă hipersonică operațională din SUA, dar anii de teste de zbor, inclusiv mulțimea de lansări efectuate, au produs rezultate mixte generând îndoieli pe măsură.
Primele cinci teste cu lansări reale de AGM-183 au fost efectuate între aprilie 2021 și mai 2022 și au avut un domeniu de aplicare destul de limitat. USAF au catalogat două drept eșecuri, unul drept succes parțial și două drept succese complete.
Primul test complet (end-to-end) a avut loc pe 9 decembrie 2022 și a fost considerat reușit. Acesta a întâmpinat „dificultăți cu telemetria și imaginile fazei terminale, care au împiedicat măsurarea funcției și efectelor focoasei”, potrivit celui mai recent raport anual despre ARRW al Directorului de Teste și Evaluări Operaționale (DOT&E) din cadrul Pentagonului.
USAF au continuat, de asemenea, să efectueze teste în ultimul an. Încă cel puțin trei teste end-to-end au mai avut loc din martie 2023. Primul, în martie anul trecut, s-a încheiat cu un eșec. Detaliile despre lansările ulterioare ale testelor în august și octombrie 2023 sunt limitate.
„Analiza inițială rapidă a datelor indică faptul că testul de zbor din august 2023 a atins condițiile nominale, incluzând zborul adecvat al vehiculului de planare, precum și detonarea focosului”, adaugă raportul DOT&E.
Raportul DOT&E acoperă perioada până în anul fiscal 2023, care s-a încheiat la 30 septembrie 2023. Nu se menționează nici testul din octombrie. Se consideră însă că, în general, proiectul nu îndeplinește specificațiile urmărite și se caută soluții software și hardware, împreună cu îmbunătățirile procesului în producție.
Cert este că, în pofida planurilor declarate anterior de a închide programul. raportul DOT&E susține că USAF caută să efectueze o demonstrație operațională a ARRW în cursul anului fiscal 2024,
O ARRW este de 6 ori mai scumpă decât o Tomahawk de generație actuală
Foto: Rachetă de croazieră Tomahawk / marina americană
Achiziționarea unor rachete hipersonice lansate din aer este văzută de USAF ca o componentă cheie a planurilor sale de viitor. În același timp, armele hipersonice sunt, de asemenea, de așteptat să fie extrem de scumpe.
Un raport al Biroului de Buget al Congresului (CBO) publicat în ianuarie 2023 a estimat că prețul unitar mediu pentru ARRW ar putea fi între 14,9 și 17,5 milioane USD. Spre comparație, o singură rachetă de croazieră cu lansare terestră Tomahawk din generația actuală costă aproximativ 2,5 milioane de dolari.
Având în vedere costurile ridicate și stocurile globale probabil mici ale viitoarelor rachete hipersonice, acestea ar fi rezervate pentru utilizare împotriva țintelor de foarte mare valoare și puternic apărate, precum noduri cheie de apărare antiaeriană sau centre de comandă și control instalate în buncăre întărite.
Totuși, armele hipersonice au fost descrise ca fiind “deosebit de importante” ca parte a planificării militare americane pentru un potențial conflict major, în special unul împotriva Chinei în Pacific.
Forțele Terestre și Navale ale SUA urmăresc realizarea unor versiuni cu design comun de rachete hipersonice cu lansare de pe uscat, respectiv de pe mare, cu o sarcină utilă mare a vehiculului cu alunecare și care să poată fi desfășurate inclusiv în Pacific.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News