Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
U.S. Air Force suspendă cel mai aşteptat program militar? Viitorul NGAD este incert în timp ce U.S. Navy vrea o aeronavă de generaţia a VI-a
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În cursa pentru lansarea primului avion de vânătoare de generația a VI-a, U.S. Navy merge mai departe, în timp ce U.S. Air Force își suspendă programul pe fondul îngrijorărilor legate de faptul că este prea scump și ar putea să nu fie cel mai bun răspuns la amenințările emergente. Cu toate acestea, U.S. Navy speră să poată atribui un contract pentru dezvoltarea următoarei generație de avioane de luptă cu decolarea verticala și se așteaptă ca avionul de atac cu rază lungă de acțiune să intre în serviciu în anii 2030.
NGDA (Next Generation Air Dominance), imagine concept
NGDA (Next Generation Air Dominance), imagine concept

„Ne așteptăm ca acea platformă de generația a VI-a să fie capabilă să aibă senzori avansați, letalitate avansată, rază de acțiune avansată și să fie capabilă să lucreze împreună cu capabilități cu și fără echipaj uman”, a declarat șeful operațiunilor navale, amiralul Lisa Franchetti. 

U.S. Navy va decide în curând care dintre companiile Boeing, Lockheed Martin și Northrop Grumman o sa participe la dezvoltarea avionului sau de generaţia a VI-a. „Avem trei companii care au prezentat propuneri în acest sens și ne aflăm chiar acum în faza de selecție”, a declarat Franchetti reporterilor la un eveniment al Defense Writers Group.

Angajamentul lui Franchetti față de program, denumit deocamdată F/A-XX, vine în contextul în care Forțele Aeriene își reevaluează viitorul avion de luptă, Next Generation Air Dominance (NGAD), cu o analiză rapidă în cursul următoarelor trei luni.

Liderii U.S. Air Force au indicat că ar prefera o opțiune mai puțin costisitoare. Dar, pentru ca NGAD să fie mai puțin costisitor, ar însemna probabil sacrificarea razei de acțiune și a încărcăturii utile, ceea ce ar putea însemna optarea pentru un singur motor în loc de două.

De asemenea, o rază de acțiune mai mică este posibilă numai dacă Forțele Aeriene ale SUA pun în funcțiune și un sistem stealth de alimentare cu combustibil aerian de nouă generație (Next-Generation Air-refueling System - NGAS), viitorul concept de cisternă aeriană la care visează aviaţia militară americană.

Proiectul F/A-XX al U.S. Navy este destinat să înlocuiască avioanele de luptă multirol F/A-18 Super Hornet și avioanele de atac pentru război electronic E/A-18 Growler. Este de aşteptat să aibă o rază de acțiune mai mare și să posede mai multe capacități de detectare și de război electronic decât avioanele de luptă de generația a V-a F-35C.

Citeşte şi: SUA vor domina în continuare oceanele lumii: Americanii au o generație avans în fața Chinei în domeniul aviației navale

Cu toate acestea, U.S. Navy nu duce lipsă de provocări bugetare. La începutul acestui an, a amânat investiții de aproximativ 1 miliard de dolari pentru F/A-XX pentru a se concentra pe pregătirea pe termen scurt - iar Congresul SUA ar putea reduce și mai mult bugetul F/A-XX.

Cu toate acestea, declaraţii lui Franchetti indică faptul că un nou avion de vânătoare cu echipaj este încă o prioritate pentru U.S. Navy chiar în momentul în care programul militar pentru următoarea generație de avioane de vânătoare ale U.S. Air Force pare să fie în impas.

„Platformele aeriene sunt în egală măsură unul dintre avantajele strategice pe care le avem” ca serviciu, a spus Franchetti, menționând că celălalt avantaj principal este submarinele.

Întrebată dacă suspendarea programului NGAD de către U.S. Air Force este îngrijorătoare, Franchetti a indicat că este important ca toate ramurile armatei SUA să își alinieze planurile pentru noi avioane într-un anumit fel, dar nu atât de mult încât decizia Forțelor Aeriene - oricare ar fi ea - ar fi un obstacol pentru F/A-XX.

Conform celor mai recente planuri, motorul NGAD urma să provină din programul Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP). NGAP urma să fie o aplicație mai compactă a tehnologiilor dezvoltate pentru programul Adaptive Engine Transition Program (AETP), care a fost eliminat ca opțiune pentru F-35 Lightning II în urmă cu un an.

Avionul de luptă cu echipaj NGAD al U.S. Air Force a fost conceput ca un înlocuitor pentru F-22 Raptor. Atât NGAD, cât și F/A-XX sunt destinate să opereze împreună cu platforme fără echipaj.

Costul unui avion NGAD cu echipaj este considerat a fi între 200 și 300 de milioane de dolari, un factor major în spatele deciziei Secretarului U.S. Air Force, Frank Kendall, de a întrerupe programul în această vară, în timp ce ar mai fi timp să regândească programul.

Întrebat în septembrie, la conferința AFA Air, Space & Cyber, ce preț ar considera rezonabil, acesta a indicat că ar prefera să nu plătească mai mult decât prețul unui F-35 - aproximativ 80-100 de milioane de dolari.  

U.S. Air Force trebuie să ia o decizie în următoarele câteva luni cu privire la viitorul NGAD pentru ca toate costurile sa fie trecute in bugetul pentru anul fiscal 2026. Secretarului U.S. Air Force este încrezător că programul NGAD va avansa într-o anumită formă, declarând în iulie că „vom continua să facem o a șasea generație de aeronave cu echipaj”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România

Ştiri Recomandate

Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Rusia a atacat cu 50 de rachete și 476 de drone; 25 de civili au murit în locuințe. F-16 și Mirage-2000 ucrainene doboară cel puțin 10 rachete de croazieră
Cum testează Rusia vigilența Occidentului cu nava-spion Yantar (Foto/Video): O nouă serie de provocări militare ruseşti vizează infrastructura critică a Europei
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
pixel