Ucraina ar putea introduce în luptă aeronavele F-16 cel mai devreme în martie 2024: Trebuie să pregătim câteva sute de oameni
Ministrul ucrainean al Apărării, Oleksii Reznikov, a declarat pe 22 august că va dura cel puțin șase luni pentru ca personalul și infrastructura ucraineană să fie gata să opereze avioanele de luptă F-16 promise de aliații occidentali.
Reznikov a reamintit că avioanele în sine sunt doar o platformă și că trebuie luate în considerare și munițiile și infrastructura necesare pentru a le opera, ceea ce înseamnă că este necesar să se antreneze nu doar piloți, ci și ingineri și tehnicieni, după cum a comentat acesta.
,,Este vorba despre un set serios de sarcini și trebuie să pregătim câteva sute de oameni pentru a pune primele păsări pe cerul ucrainei”, a declarat Reznikov. Ministrul a menționat că piloții ucraineni și-au demonstrat deja capacitatea de a-și finaliza pregătirea în termen de șase luni, dar intervalul de timp pentru personalul tehnic este încă necunoscut.
,,Obiectiv, fără așteptări exagerate... Cred că șase până la șapte luni este perioada minimă care ar trebui luată serios în considerare”, a spus Reznikov, adăugând că nu va fi dezamăgit dacă va dura puțin mai mult.
Ministrul a subliniat că personalul militar ucrainean a depășit așteptările cu privire la capacitatea de a învăța să folosească sistemele occidentale. Presați de timp, militarii ucraineni au reușit deprindă utilizarea sistemelor de apărare antiaeriană Patriot în 10 săptămâni față de termenul uzual de 10 zece luni și iar pentru sistemele occidentale de artilerie de 155 mm perioada a fost de trei săptămâni în loc de trei luni.
După luni de discuții prelungite, ministrul Apărării Oleksii Reznikov a confirmat, pe 19 august, că primii piloți, ingineri și tehnicieni ucraineni și-au început pregătirea pentru exploatarea și întrebuințarea în luptă a avioanelor F-16.
În același timp, Danemarca și Olanda au anunțat că vor furniza forțelor ucrainene avioanele de luptă F-16 din stocurile proprii. După întâlnirea cu prim-ministrul olandez Mark Rutte, președintele Volodimir Zelenski a anunțat că Ucraina va primi 42 de avioane F-16 în cadrul unui „acord inovator”.
Premierul danez a anunțat, de asemenea, furnizarea a 19 avioane de luptă F-16, primul lot de șase avioane fiind așteptat să sosească în perioada sfârșitului anului.
Transferul avioanelor F-16 fabricate în SUA va trebui să primească aprobarea finală oficială de la Washington. Aceasta nu pare însă a fi o problemă, atâta timp cât Casa Albă a anunțat deja că va da undă verde țărilor terțe să furnizeze avioanele după terminarea pregătirii piloților ucraineni.
Instruirea personalului ucrainean desemnat a fost anunțat anterior că va începe în Danemarca la sfârșitul lunii august, în parteneriat cu cele 11 națiuni incluse în „coaliția cu avioane de luptă”, printre care și România.
Prim-ministrul danez Mette Frederiksen a declarat că aproximativ 70 de piloți ucraineni se pregătesc în prezent să-și înceapă programul de pregătire în Danemarca.
F-16 în sine nu are șanse mult mai mari de supraviețuirea decât Mig-urile sau Suhoi-urile ucrainene
Mai mulți analiști au încercat să arate că sistemele de apărare antiaeriană deținute de ambele părți ale conflictului sunt atât de eficiente încât piloții care zboară cu avioane de luptă de generația a patra aleg rareori să atace pozițiile inamice, deoarece șansele de succes sau de supraviețuire sunt reduse.
Avioanele de generația a patra sunt capabilități excelente în mediile de luptă de complexitate scăzută și medie, cum ar fi recentele conflicte din Afganistan, Irak și Siria, dar, neavând protecție stealth, acestea sunt complet depășite într-un mediu cu amenințare antiaeriană ridicată, cum este acum spațiul aerian de deasupra Ucrainei.
Aeronavele F-16 pe care Ucraina le solicită nu ar avea mai multe șanse să supraviețuiască sau să fie mai eficiente împotriva sistemelor antiaeriene ruse decât MiG-29, Su-27 sau Su-24 utilizate în prezent de ucraineni.
Folosirea de către ruși a sistemelor antiaeriene S-300 și S-400, recunoscute ca foarte performante împotriva aeronavelor care nu beneficiază de tehnologie stealth, i-a forțat până acum pe piloții ucraineni fie să zboare în afara razei de acțiune a acestora, fie să evolueze doar la altitudini foarte mici, impactul general al acțiunilor aeriene fiind astfel unul foarte scăzut.
Introducerea F-16 are însă sens dacă rușii aruncă în scenă escadrile de Su-35, precum și pentru utilizarea armamentului de la bord
Încă de la începutul anului au apărut informaţii neoficiale că Rusia intenționează să înlocuiască modelele mai vechi de avioane de luptă utilizate pe frontul din Ucraina cu mai modernele Su-30, Su-35 și Su-57. Ulterior, a fost confirmat oficial faptul că mai multe avioane Su-35 a fost desfăşurate pe aerodromurile aflate în apropierea frontierei cu Ucraina.
Schimbarea de strategie privind întrebuințarea în luptele din Ucraina a aviației tactice ruse se lasă de mult timp așteptată, de vreme ce, tot din cauza eficacității apărării antiaeriene, nici rușii nu au reușit menținerea unei superiorități aeriene clare în spațiul ucrainean.
Însă apărarea antiaeriană ucraineană nu este la nivelul celei ruse, S-400 făcând totuși diferența, după cum loturile mixte de MiG-29 ucrainene nu se pot compara cu escadrilele de Su-35 pe care Rusia pare tot mai determinată să le arunce în luptă.
În acest caz, introducerea în luptă a F-16 este una dintre puținele măsuri rămase la îndemâna Ucrainei și aliaților. Odată intrat în luptă, există trei arme în portofoliul F-16 care pot înclina balanța în favoarea Ucrainei: racheta antiradiolocație de mare viteză (HARM), bomba cu diametru mic (SDB) și racheta comună de tip aer-sol (JASSM).
Cu un risc asumat, HARM-urile utilizate de piloți bine antrenați ar putea suprima chiar și S-400-urile rusești. SBD-urile, cu aripi care se deschid după ce sunt eliberate, pot să planeze zeci de kilometri, iar versiunea recentă SDB II poate urmări și lovi ținte mobile. JASSM-urile sunt rachete de croazieră subsonice, pe care F-16 din versiunile anterioare Block 50/52 le pot utiliza după instalarea software-ului adecvat.
Utilizarea acestor rachete, chiar și cu precauția și cu stângăcia de înțeles pentru niște piloți recent antrenați, crește simțitor potențialul ofensiv aerian ucrainean, cu atât mai mult cu cât, cel puțin într-o primă fază nu s-ar pune problema stocurilor de astfel de muniții.
Nu în ultimul rând, în cele cel puțin șase luni rămase până la prima apariție a unui F-16 pe cerul ucrainean, evoluția situației de pe front poate evolua într-un scenariu optimist într-o direcție în care livrarea efectivă a aeronavelor să nu mai fie necesară, iar aceasta să constituie doar un element în cadrul negocierilor de încetare a focului și chiar de pace între părți.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News