Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Lansat în 2017 de Franța și Germania, proiectul pentru Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF) trebuia să fie nucleul franco-german al viitorului avion european de generația a 6-a. Înainte ca ușa să fie deschisă altor parteneri europeni, dar lucrurile sunt departe de a fi roze în ceea ce privește SCAF.
SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Imagine ilustrativă, photo source: Breaking Defense
SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Imagine ilustrativă, photo source: Breaking Defense

În 2018, ,Florence Parly, pe atunci ministrul francez al Apărării, amintea că „prioritatea este ca soclul franco-german să fie bine consolidat înainte de a fi extins”. 

Totuși, la insistențele Germaniei, Spaniei i s-a deschis ușa în proiect, lucru acceptat de Franța, dar nu fără rezerve.

Azi proiectul a ceea ce trebuie să devină viitorul avion franco-german de generația a 6-a este blocat. Problemele sunt multiple și nu sunt doar la nivel politic, ci și la nivelul industriilor de apărare și viziunilor diferite ale celor două puteri europene cu privire la SCAF. 

 

Franța e nemulțumită de cooperarea dintre industriile de apărare. Mai mult, Franța vrea un avion cu capacitate de armament nuclear și care să opereze de pe portavioane, lucru nedorit de Germania și Spania

 

2. SCAF, viit... (scaf_64229700.jpg)

SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Machetă prezentată la Paris, photo source: WIKIPEDIA

Compania franceză Dassault Aviation, desemnată lider pentru etapa 1 a programului SCAF, acuză că nu are libertatea necesară pentru a-și îndeplini rolul în fața Airbus, aceasta din urmă reprezentată prin filialele germane și, recent, spaniole. Situația este complicată și de faptul că viitorul avion de generația a 6-a trebuie să răspundă unor cerințe exclusiv franceze: Capacitatea de a putea integra arsenal nuclear și de a opera de pe un portavion. Aceste două obiective nu se regăsesc pe agenda Germaniei și Spaniei.

„Cum putem exercita un leadership real când partenerul din fața noastră cântărește de două ori mai mult și nu avem libertatea de a alege subcontractori din Franța, Germania și Spania?”, s-a întrebat recent, retoric, Éric Trappier, CEO-ul Dassault Aviation, citat de publicația franceză Opex360. El propune un model asemănător celui folosit la dezvoltarea dronei de luptă nEUROn, unde șase industrii europene au colaborat, dar cu o împărțire clară a responsabilităților.

Airbus Defence & Space se opune însă unei schimbări privind împărțirea sarcinilor proiectului, compania fiind susținută de guvernul german, care avertizează că astfel de compromisuri în fața Franței ar putea afecta atât viitoarele capacități ale avionului, cât și industria germană.

În consecință, negocierile pentru faza a doua a proiectului sunt practic blocate, în pofida tonului conciliant afișat la ultimul Consiliu de Miniștri franco-german, desfășurat în august la Toulon.

 

Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii

 

3. Concept al... (scaf-avion-generatia-a-vi-6_64165900.jpg)

Concept al proiectului SCAF, viitorul avion european de generația a VI-a. Sursă foto: Airbus

Mai mult, publicația franceză citată amintește că în Germania au apărut voci care susțin că Berlinul ar putea în cele din urmă să renunțe la proiectul franco-german privind viitorul avion de generația a 6-a european și să dezvolte pe cont propriu un avion de generație viitoare.  Germania are avantajul unei creșteri rapide și uriașe a bugetului militar.

Publicația germană Hartpunkt nota recent că Berlinul ar putea colabora, dacă va fi cazul, cu Suedia. Dar acesta e doar unul dintre scenarii. Al doilea scenariu ar fi chiar intrarea Germaniei în programul britanic Global Combat Air Programme (GCAP), dezvoltat alături de Italia și Japonia. Pe scurt Tempest, un viitor avion tot de generația a 6-a, dezvoltat de Marea Britanie, Italia și Japonia.

O altă publicație germană, ESUT, a mers și mai departe, vorbind chiar de o fuziune între SCAF germano-francez și Tempest. Lucru la care Franța nu este dispusă sub nicio formă să renunțe.

Informații privind intrarea Germaniei în programul Tempest, ceea ce ar coincide cu eșecul programului germano-francez SCAF, au apărut încă din 2023. Atunci Germania a negat acest lucru. Și totuși ulterior Germania și Marea Britanie au anunțat că vor coopera pentru dezvoltarea unor drone de luptă, ceea ce arată clar o deschidere pentru parteneriate alternative și în alte programe.

Experții publicației franceze citate reiterează însă că rolul Franței rămâne crucial datorită dominației pe care industria de apărare franceză o are în domeniul motoarelor, unde Safran Aircraft Engines e lider european. Spre deosebire de Franța, nici Germania, nici Spania și nici Suedia nu dispun de competențe tehnologice pentru a dezvolta un motor de avion de generația a 6-a, ceea ce ar putea face imposibil un proiect complet autonom, conchide sursa citată.

 

Dar probleme în paradis sunt și în programul Tempest, cel de-al doilea proiect european pentru un avion de generația a 6-a, din care fac parte Marea Britanie, Italia și Japonia

 

3. Macheta vi... (tempest-macheta_66811000.jpg)

Macheta viitorului avion Tempest prezentată în Japonia. Photo: Open sources

Așa cum analiza în primăvara acestui an și DefenseRomania, Italia arată cu degetul Marea Britanie pe care o acuză că refuză să împărtășească tehnologii de ultimă generație cu partenerii din proiect.

„Trebuie să dărâmi unele bariere ale egoismului. Italia le-a dărâmat complet, Japonia aproape complet. Mi se pare că Regatul Unit este mult mai reticent în această privință, iar asta e o greșeală, pentru că egoismul este cel mai mare adversar al națiunilor noastre”, sublinia la vremea respectivă Guido Crosetto, ministrul Apărării din Italia.

Implicate în programul GCAP, care vizează dezvoltarea unui avion de vânătoare de generația a 6-a, Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat, în decembrie anul trecut, crearea unui jont venture deținut în părți egale de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies).

Programul are ca obiectiv dezvoltarea unui avion de generația a 6-a prin fuzionarea programelor Tempest (al Marii Britanii) și F-X al Japoniei. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială

Ştiri Recomandate

Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
pixel