Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Lansat în 2017 de Franța și Germania, proiectul pentru Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF) trebuia să fie nucleul franco-german al viitorului avion european de generația a 6-a. Înainte ca ușa să fie deschisă altor parteneri europeni, dar lucrurile sunt departe de a fi roze în ceea ce privește SCAF.
SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Imagine ilustrativă, photo source: Breaking Defense
SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Imagine ilustrativă, photo source: Breaking Defense

În 2018, ,Florence Parly, pe atunci ministrul francez al Apărării, amintea că „prioritatea este ca soclul franco-german să fie bine consolidat înainte de a fi extins”. 

Totuși, la insistențele Germaniei, Spaniei i s-a deschis ușa în proiect, lucru acceptat de Franța, dar nu fără rezerve.

Azi proiectul a ceea ce trebuie să devină viitorul avion franco-german de generația a 6-a este blocat. Problemele sunt multiple și nu sunt doar la nivel politic, ci și la nivelul industriilor de apărare și viziunilor diferite ale celor două puteri europene cu privire la SCAF. 

 

Franța e nemulțumită de cooperarea dintre industriile de apărare. Mai mult, Franța vrea un avion cu capacitate de armament nuclear și care să opereze de pe portavioane, lucru nedorit de Germania și Spania

 

2. SCAF, viit... (scaf_64229700.jpg)

SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Machetă prezentată la Paris, photo source: WIKIPEDIA

Compania franceză Dassault Aviation, desemnată lider pentru etapa 1 a programului SCAF, acuză că nu are libertatea necesară pentru a-și îndeplini rolul în fața Airbus, aceasta din urmă reprezentată prin filialele germane și, recent, spaniole. Situația este complicată și de faptul că viitorul avion de generația a 6-a trebuie să răspundă unor cerințe exclusiv franceze: Capacitatea de a putea integra arsenal nuclear și de a opera de pe un portavion. Aceste două obiective nu se regăsesc pe agenda Germaniei și Spaniei.

„Cum putem exercita un leadership real când partenerul din fața noastră cântărește de două ori mai mult și nu avem libertatea de a alege subcontractori din Franța, Germania și Spania?”, s-a întrebat recent, retoric, Éric Trappier, CEO-ul Dassault Aviation, citat de publicația franceză Opex360. El propune un model asemănător celui folosit la dezvoltarea dronei de luptă nEUROn, unde șase industrii europene au colaborat, dar cu o împărțire clară a responsabilităților.

Airbus Defence & Space se opune însă unei schimbări privind împărțirea sarcinilor proiectului, compania fiind susținută de guvernul german, care avertizează că astfel de compromisuri în fața Franței ar putea afecta atât viitoarele capacități ale avionului, cât și industria germană.

În consecință, negocierile pentru faza a doua a proiectului sunt practic blocate, în pofida tonului conciliant afișat la ultimul Consiliu de Miniștri franco-german, desfășurat în august la Toulon.

 

Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii

 

3. Concept al... (scaf-avion-generatia-a-vi-6_64165900.jpg)

Concept al proiectului SCAF, viitorul avion european de generația a VI-a. Sursă foto: Airbus

Mai mult, publicația franceză citată amintește că în Germania au apărut voci care susțin că Berlinul ar putea în cele din urmă să renunțe la proiectul franco-german privind viitorul avion de generația a 6-a european și să dezvolte pe cont propriu un avion de generație viitoare.  Germania are avantajul unei creșteri rapide și uriașe a bugetului militar.

Publicația germană Hartpunkt nota recent că Berlinul ar putea colabora, dacă va fi cazul, cu Suedia. Dar acesta e doar unul dintre scenarii. Al doilea scenariu ar fi chiar intrarea Germaniei în programul britanic Global Combat Air Programme (GCAP), dezvoltat alături de Italia și Japonia. Pe scurt Tempest, un viitor avion tot de generația a 6-a, dezvoltat de Marea Britanie, Italia și Japonia.

O altă publicație germană, ESUT, a mers și mai departe, vorbind chiar de o fuziune între SCAF germano-francez și Tempest. Lucru la care Franța nu este dispusă sub nicio formă să renunțe.

Informații privind intrarea Germaniei în programul Tempest, ceea ce ar coincide cu eșecul programului germano-francez SCAF, au apărut încă din 2023. Atunci Germania a negat acest lucru. Și totuși ulterior Germania și Marea Britanie au anunțat că vor coopera pentru dezvoltarea unor drone de luptă, ceea ce arată clar o deschidere pentru parteneriate alternative și în alte programe.

Experții publicației franceze citate reiterează însă că rolul Franței rămâne crucial datorită dominației pe care industria de apărare franceză o are în domeniul motoarelor, unde Safran Aircraft Engines e lider european. Spre deosebire de Franța, nici Germania, nici Spania și nici Suedia nu dispun de competențe tehnologice pentru a dezvolta un motor de avion de generația a 6-a, ceea ce ar putea face imposibil un proiect complet autonom, conchide sursa citată.

 

Dar probleme în paradis sunt și în programul Tempest, cel de-al doilea proiect european pentru un avion de generația a 6-a, din care fac parte Marea Britanie, Italia și Japonia

 

3. Macheta vi... (tempest-macheta_66811000.jpg)

Macheta viitorului avion Tempest prezentată în Japonia. Photo: Open sources

Așa cum analiza în primăvara acestui an și DefenseRomania, Italia arată cu degetul Marea Britanie pe care o acuză că refuză să împărtășească tehnologii de ultimă generație cu partenerii din proiect.

„Trebuie să dărâmi unele bariere ale egoismului. Italia le-a dărâmat complet, Japonia aproape complet. Mi se pare că Regatul Unit este mult mai reticent în această privință, iar asta e o greșeală, pentru că egoismul este cel mai mare adversar al națiunilor noastre”, sublinia la vremea respectivă Guido Crosetto, ministrul Apărării din Italia.

Implicate în programul GCAP, care vizează dezvoltarea unui avion de vânătoare de generația a 6-a, Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat, în decembrie anul trecut, crearea unui jont venture deținut în părți egale de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies).

Programul are ca obiectiv dezvoltarea unui avion de generația a 6-a prin fuzionarea programelor Tempest (al Marii Britanii) și F-X al Japoniei. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cât costă azi un avion de luptă JAS 39 Gripen? Avantaj Gripen în fața F-16 și Rafale sau cum a „rupt” Gripen blestemul
Bombe JDAM-ER livrate de peste Prut? De ce pentru prima dată de la începutul invaziei ruse, într-un zbor misterios, un avion Il-76 al Ucrainei a survolat vestul țării
Marea Britanie își dublează apărarea antiaeriană, dar este suficient? Un contract de 118 milioane de lire, în contextul noilor amenințări, pentru achiziția a șase lansatoare Sky Sabre
A fost „clonat” chiar și elicopterul viitorului (Foto). Cazul S-97 Raider al SUA arată că în ascensiunea sa China reușește să „copieze” tot
Polonia, noul „tigru” al industriei de apărare: Cum devine un hub european pentru tancuri coreene
Tensiuni diplomatice: Statele Unite mențin poziția fermă împotriva Turciei în privința revenirii la programul F-35
Racheta ucraineană Flamingo va intra în curând în producția de serie (Foto/Video): Are capacitatea să lovească ținte aflate la o distanță de 3.000 de kilometri
Războiul dronelor: Generalul Petraeus explică de ce viitorul luptei nu mai aparține tancurilor, ci dronelor ieftine
Sancţiunile economice impuse de Statele Unite au lovit Rusia unde o doare cel mai tare: Tot mai puţine state sunt interesate să cumpere armament rusesc
Israelul pompează 1,5 miliarde de dolari în industria de apărare: Se urmăreşte creşterea producţie de vehicule blindate grele, în special tancuri Merkava
IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice

Ştiri Recomandate

Moment istoric în Europa: Japonia a dislocat aici în premieră avioane F-15 care au zburat alături de Eurofighter Typhoon (FOTO)
Două direcții cruciale: România construiește o fabrică de drone și începe exploatarea grafenului. Resursă care le lipsește multora și e esențială în conflictele viitorului
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Ucraina vrea să iasă din defensivă. Armata crează unități moderne de asalt care vor identifica punctele vulnerabile ale rușilor și vor lovi punctual
Mesaj către pericolul de la Răsărit: În plină campanie intensă de provocări militare a Rusiei, un bombardier american B-52 a survolat estul Cehiei
Trump amenință Venezuela cu consecințe „incalculabile”, dacă aceasta din urmă refuză să primească migranții înapoi din SUA
Atac cibernetic de amploare în industria aviatică civilă. Haos, întârzieri și zboruri anulate pe mai multe aeroporturi din Europa
Există un precedent când Rusia s-a mai jucat cu focul: În 2015 o țară NATO a doborât un Su-24 rus care i-a încălcat spațiul 6 secunde. Nu 12 minute
Rușii nu s-au limitat doar la a încălca spațiul aerian al Estoniei cu trei MiG-31. Două avioane au survolat la joasă altitudine și o platformă petrolieră a Poloniei
Rusia a lovit în această dimineață din nou vestul Ucrainei iar Polonia a ridicat avioane de luptă F-16
Rutte spune că răspunsul NATO a fost „rapid și decisiv” după ce 3 avioane MiG-31 rusești au intrat în spațiul aerian al Estoniei
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Provocare fără precedent pe Flancul Estic al NATO: Trei avioane rusești MiG-31 au încălcat spațiul aerian al Estoniei, amplificând tensiunile diplomatice
Rușii sunt îndemnați să îndure pentru că „bugetul militar” va continua încă 5-8 ani
Rolul de stat proxy al Belarusului este în creștere și capătă noi valențe. Minskul a informat în timp real Polonia că era ținta dronelor ruse
Conductele au devenit arma secretă a Rusiei în zona de război. Acestea sunt folosite pentru transportul în secret de trupe și provizii
Analiză OSINT: Cum a construit Rusia un nou complex de lansare a dronelor lângă Ucraina și de ce e un indiciu că războiul dronelor intră într-o nouă etapă
„Zidul dronelor” se ridică: Statele europene se întorc cu faţa către lecțiile de război ale Ucrainei după atacul rusesc asupra Poloniei
Ionuț Moșteanu: Armata României trebuie să fie capabilă să reziste pe cont propriu până vine „cavaleria”. Piloții și militarii ucraineni vor continua să se pregătească la noi
UE a propus al 19-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. „Ținta” sunt hidrocarburile ruse, esențiale pentru bugetul Federației
Lumea se reconfigurează iar SUA nu pot concura cu China fără aliați. Mircea Geoană: Trebuie să ținem și noi pasul. Fie ne vom scufunda strategic, fie vom prospera
Sursă foto: Rueconomics.ru
EXCLUSIV
Rusia lansează noile rachete hipersonice Zircon ca un atac geopolitic clar asupra SUA. America e obligată să se trezească, altfel riscă să piardă trenul
Trump recunoaște eșecul păcii în 24 de ore și spune că e dezamăgit de Putin deși credea că războiul din Ucraina va fi cel mai ușor de rezolvat
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
O nouă țară se alătură clubului select de state care dețin portavioane. Cine țintește achiziția navei Giuseppe Garibaldi și devine „new entry” al portavioanelor
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
„Vrem să luăm înapoi baza militară Bagram”. Pentru a contracara influența Chinei, Donald Trump vrea ca Armata SUA să revină în Afganistan
Fragmente ale unei rachete au fost găsite în estul Poloniei. Cel mai probabil e vorba de o rachetă care interceptat dronele rusești
Rusia nu are un parteneriat echitabil cu Coreea de Nord. Kim Jong-un, „dezamăgit” de compensațiile primite?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
Militari ucraineni în regiunea Donețk, direcția Pokrovsk
EXCLUSIV
Război la intensitate mare: Forțele ruse și-au dublat numărul de atacuri pe o direcție importantă în Donețk
De la scut anti-rachetă la „partajare nucleară”: Cum își schimbă Polonia strategia de apărare și de ce se uită spre Franța, nu spre SUA
pixel