Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Lansat în 2017 de Franța și Germania, proiectul pentru Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF) trebuia să fie nucleul franco-german al viitorului avion european de generația a 6-a. Înainte ca ușa să fie deschisă altor parteneri europeni, dar lucrurile sunt departe de a fi roze în ceea ce privește SCAF.
SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Imagine ilustrativă, photo source: Breaking Defense
În 2018, ,Florence Parly, pe atunci ministrul francez al Apărării, amintea că „prioritatea este ca soclul franco-german să fie bine consolidat înainte de a fi extins”.
Totuși, la insistențele Germaniei, Spaniei i s-a deschis ușa în proiect, lucru acceptat de Franța, dar nu fără rezerve.
Azi proiectul a ceea ce trebuie să devină viitorul avion franco-german de generația a 6-a este blocat. Problemele sunt multiple și nu sunt doar la nivel politic, ci și la nivelul industriilor de apărare și viziunilor diferite ale celor două puteri europene cu privire la SCAF.
Franța e nemulțumită de cooperarea dintre industriile de apărare. Mai mult, Franța vrea un avion cu capacitate de armament nuclear și care să opereze de pe portavioane, lucru nedorit de Germania și Spania

SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Machetă prezentată la Paris, photo source: WIKIPEDIA
Compania franceză Dassault Aviation, desemnată lider pentru etapa 1 a programului SCAF, acuză că nu are libertatea necesară pentru a-și îndeplini rolul în fața Airbus, aceasta din urmă reprezentată prin filialele germane și, recent, spaniole. Situația este complicată și de faptul că viitorul avion de generația a 6-a trebuie să răspundă unor cerințe exclusiv franceze: Capacitatea de a putea integra arsenal nuclear și de a opera de pe un portavion. Aceste două obiective nu se regăsesc pe agenda Germaniei și Spaniei.
„Cum putem exercita un leadership real când partenerul din fața noastră cântărește de două ori mai mult și nu avem libertatea de a alege subcontractori din Franța, Germania și Spania?”, s-a întrebat recent, retoric, Éric Trappier, CEO-ul Dassault Aviation, citat de publicația franceză Opex360. El propune un model asemănător celui folosit la dezvoltarea dronei de luptă nEUROn, unde șase industrii europene au colaborat, dar cu o împărțire clară a responsabilităților.
Airbus Defence & Space se opune însă unei schimbări privind împărțirea sarcinilor proiectului, compania fiind susținută de guvernul german, care avertizează că astfel de compromisuri în fața Franței ar putea afecta atât viitoarele capacități ale avionului, cât și industria germană.
În consecință, negocierile pentru faza a doua a proiectului sunt practic blocate, în pofida tonului conciliant afișat la ultimul Consiliu de Miniștri franco-german, desfășurat în august la Toulon.
Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii

Concept al proiectului SCAF, viitorul avion european de generația a VI-a. Sursă foto: Airbus
Mai mult, publicația franceză citată amintește că în Germania au apărut voci care susțin că Berlinul ar putea în cele din urmă să renunțe la proiectul franco-german privind viitorul avion de generația a 6-a european și să dezvolte pe cont propriu un avion de generație viitoare. Germania are avantajul unei creșteri rapide și uriașe a bugetului militar.
Publicația germană Hartpunkt nota recent că Berlinul ar putea colabora, dacă va fi cazul, cu Suedia. Dar acesta e doar unul dintre scenarii. Al doilea scenariu ar fi chiar intrarea Germaniei în programul britanic Global Combat Air Programme (GCAP), dezvoltat alături de Italia și Japonia. Pe scurt Tempest, un viitor avion tot de generația a 6-a, dezvoltat de Marea Britanie, Italia și Japonia.
O altă publicație germană, ESUT, a mers și mai departe, vorbind chiar de o fuziune între SCAF germano-francez și Tempest. Lucru la care Franța nu este dispusă sub nicio formă să renunțe.
Informații privind intrarea Germaniei în programul Tempest, ceea ce ar coincide cu eșecul programului germano-francez SCAF, au apărut încă din 2023. Atunci Germania a negat acest lucru. Și totuși ulterior Germania și Marea Britanie au anunțat că vor coopera pentru dezvoltarea unor drone de luptă, ceea ce arată clar o deschidere pentru parteneriate alternative și în alte programe.
Experții publicației franceze citate reiterează însă că rolul Franței rămâne crucial datorită dominației pe care industria de apărare franceză o are în domeniul motoarelor, unde Safran Aircraft Engines e lider european. Spre deosebire de Franța, nici Germania, nici Spania și nici Suedia nu dispun de competențe tehnologice pentru a dezvolta un motor de avion de generația a 6-a, ceea ce ar putea face imposibil un proiect complet autonom, conchide sursa citată.
Dar probleme în paradis sunt și în programul Tempest, cel de-al doilea proiect european pentru un avion de generația a 6-a, din care fac parte Marea Britanie, Italia și Japonia

Macheta viitorului avion Tempest prezentată în Japonia. Photo: Open sources
Așa cum analiza în primăvara acestui an și DefenseRomania, Italia arată cu degetul Marea Britanie pe care o acuză că refuză să împărtășească tehnologii de ultimă generație cu partenerii din proiect.
„Trebuie să dărâmi unele bariere ale egoismului. Italia le-a dărâmat complet, Japonia aproape complet. Mi se pare că Regatul Unit este mult mai reticent în această privință, iar asta e o greșeală, pentru că egoismul este cel mai mare adversar al națiunilor noastre”, sublinia la vremea respectivă Guido Crosetto, ministrul Apărării din Italia.
Implicate în programul GCAP, care vizează dezvoltarea unui avion de vânătoare de generația a 6-a, Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat, în decembrie anul trecut, crearea unui jont venture deținut în părți egale de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies).
Programul are ca obiectiv dezvoltarea unui avion de generația a 6-a prin fuzionarea programelor Tempest (al Marii Britanii) și F-X al Japoniei.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News