De ce schimbă americanii scaunele de catapultare ale avioanelor F-16. Decizia ar putea viza și F-22, dar și bombardierele B-1
Forțele Aeriene ale SUA redeschid competiția pentru Next-Generation Ejection Seat (NGES), care vizează achiziția unui nou scaun catapultabil destinat aeronavelor F-16.
Scaun de catapultare de tip US18E, în timpul unui test dintr-o cabină de F-16. Photo source: Martin Baker, producătorul scaunului catapultabil, via The Aviationist
U.S. Air Force a anunțat oficial decizia pe 20 decembrie 2024, potrivit revistei Air&Space Forces care analizează programul de înlocuire a scaunelor pentru catapultare a avioanelor F-16 Fighting Falcon. Acest lucru nu vizează și F-15. Oficialii americani au confirmat că vor continua colaborarea cu Collins Aerospace pentru noul scaun destinat F-15, în timp ce caută alte opțiuni pentru F-16. Aceste opțiuni ar putea fi extinse și la F-22 și B-1.
De ce își schimbă americanii scaunele catapultabile ale avioanelor F-16 Fighting Falcon
Pilot de avion F-16 al U.S. Air Force. Sursa Foto: U.S. European Command (EUCOM)/Senior Airman Raya Feltner
Expertul militar Kevin Coyne, membru al organizației SAFE Association, explică decizia. Actualele scaune catapultabile ale F-16, ACES II au fost dezvoltate pentru prima dată în anii 1970. Potrivit acestuia, scrie sursa citată, scaunele deși au beneficiat de upgradeuri tehnologice, nu se pot compara cu modelele de ultimă generație. Acestea din urmă poat reduce rănile și ajuta piloții și echipajul să aibă un grad mult mai mare de supraviețuire în fața pericolelor asociate catapultării dintr-un avion în zbor, evenimente care pot cauza inclusiv diverse leziuni traumatice. Totodată, afirmă expertul, întreținerea scaunelor ACES II poate fi dificilă, necesitând îndepărtarea acoperișului avionului și a altor echipamente suplimentare.
Interesant e că în octombrie 2019, Forțele Aeriene ale SUA au anunțat intenția de a atribui un contract companiei Collins pentru noul său scaun de catapultare ACES 5, declarând că aceasta era „singura companie capabilă să îndeplinească cerințele minime ale Guvernului pentru programul NGES”. În 2020, USAF și Collins au încheiat un acord de 700 de milioane de dolari care acoperea flota de F-15, planificând inițial instalarea ACES 5 pe toate avioanele de luptă ale Forțelor Aeriene – cu excepția F-35 – precum și pe B-1. Deci, aceeași companie care dezvoltă scaunele catapultabile actuale ACES II pentru F-16.
Însă acum, cu „noi date, cercetări actualizate pe piață și cerințe operaționale în evoluție, Forțele Aeriene vor emite o strategie de achiziție revizuită pentru F-16 și F-22,” conform comunicatului oficial. F-16 va fi prioritar.
„Decizia de a redeschide competiția subliniază angajamentul nostru de a evalua continuu strategiile pentru a ne asigura că răspundem nevoilor și termenelor de livrare ale militarilor,” a declarat Andrew Hunter, Secretarul adjunct al Forțelor Aeriene pentru achiziții, tehnologie și logistică.
„Prin reevaluarea condițiilor de piață și încurajarea competiției, ne asigurăm că industria oferă cele mai bune soluții posibile pentru cerințele actuale și viitoare ale Forțelor Aeriene”, a mai explicat oficialul de ce s-a renunțat la atribuirea directă a contractului și s-a apelat la licitație.
Principalii competitori care ar putea intra în programul care vizează achiziția unui nou scaun de catapultare pentru avioanele F-16
Scaun de catapultare ACES 5, în timp unor teste ale producătorului american Collins. Photo source: Collins Aerospace
Collins cu siguranță e în cursă cu ACES 5, scaunul catapultabil ales inițial fără competiție. Compania americană Collins are o istorie îndelungată în implicarea în programele Forțelor Aeriene ale SUA iar scaunul pentru catapultare ACES II dezvoltat de Collins este utilizat pe F-15, F-16, F-22 și B-1, iar ACES 5 a fost selectat pentru noul avion de antrenament T-7 Red Hawk.
Principalul competitor al Collins este Martin-Baker, singurul alt producător de scaune de catapultare pentru avioanele Forțelor Aeriene Americane. Scaunele sale sunt utilizate pe F-35, T-6, T-38 și A-29. Cel mai recent scaun al său, US18E, este instalat pe noile avioane F-16 Block 70 construite de Lockheed Martin pentru partenerii străini.
Un oficial al companiei a confirmat pentru revista Air&Space Forces Magazine că Martin-Baker va participa la competiția NGES pentru F-16, propunând modelul US18E.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News