Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce schimbă americanii scaunele de catapultare ale avioanelor F-16. Decizia ar putea viza și F-22, dar și bombardierele B-1
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA redeschid competiția pentru Next-Generation Ejection Seat (NGES), care vizează achiziția unui nou scaun catapultabil destinat aeronavelor F-16.
Scaun de catapultare de tip US18E, în timpul unui test dintr-o cabină de F-16. Photo source: Martin Baker, producătorul scaunului catapultabil, via The Aviationist
Scaun de catapultare de tip US18E, în timpul unui test dintr-o cabină de F-16. Photo source: Martin Baker, producătorul scaunului catapultabil, via The Aviationist

U.S. Air Force a anunțat oficial decizia pe 20 decembrie 2024, potrivit revistei Air&Space Forces care analizează programul de înlocuire a scaunelor pentru catapultare a avioanelor F-16 Fighting Falcon. Acest lucru nu vizează și F-15. Oficialii americani au confirmat că vor continua colaborarea cu Collins Aerospace pentru noul scaun destinat F-15, în timp ce caută alte opțiuni pentru F-16. Aceste opțiuni ar putea fi extinse și la F-22 și B-1.

 

De ce își schimbă americanii scaunele catapultabile ale avioanelor F-16 Fighting Falcon

 

2. Pilot de a... (pilot-american-de-f-16_41300600.jpg)

Pilot de avion F-16 al U.S. Air Force. Sursa Foto: U.S. European Command (EUCOM)/Senior Airman Raya Feltner

Expertul militar Kevin Coyne, membru al organizației SAFE Association, explică decizia. Actualele scaune catapultabile ale F-16, ACES II au fost dezvoltate pentru prima dată în anii 1970. Potrivit acestuia, scrie sursa citată, scaunele deși au beneficiat de upgradeuri tehnologice, nu se pot compara cu modelele de ultimă generație. Acestea din urmă poat reduce rănile și ajuta piloții și echipajul să aibă un grad mult mai mare de supraviețuire în fața pericolelor asociate catapultării dintr-un avion în zbor, evenimente care pot cauza inclusiv diverse leziuni traumatice. Totodată, afirmă expertul, întreținerea scaunelor ACES II poate fi dificilă, necesitând îndepărtarea acoperișului avionului și a altor echipamente suplimentare.

Interesant e că în octombrie 2019, Forțele Aeriene ale SUA au anunțat intenția de a atribui un contract companiei Collins pentru noul său scaun de catapultare ACES 5, declarând că aceasta era „singura companie capabilă să îndeplinească cerințele minime ale Guvernului pentru programul NGES”. În 2020, USAF și Collins au încheiat un acord de 700 de milioane de dolari care acoperea flota de F-15, planificând inițial instalarea ACES 5 pe toate avioanele de luptă ale Forțelor Aeriene – cu excepția F-35 – precum și pe B-1. Deci, aceeași companie care dezvoltă scaunele catapultabile actuale ACES II pentru F-16.

Însă acum, cu „noi date, cercetări actualizate pe piață și cerințe operaționale în evoluție, Forțele Aeriene vor emite o strategie de achiziție revizuită pentru F-16 și F-22,” conform comunicatului oficial. F-16 va fi prioritar.

„Decizia de a redeschide competiția subliniază angajamentul nostru de a evalua continuu strategiile pentru a ne asigura că răspundem nevoilor și termenelor de livrare ale militarilor,” a declarat Andrew Hunter, Secretarul adjunct al Forțelor Aeriene pentru achiziții, tehnologie și logistică.

„Prin reevaluarea condițiilor de piață și încurajarea competiției, ne asigurăm că industria oferă cele mai bune soluții posibile pentru cerințele actuale și viitoare ale Forțelor Aeriene”, a mai explicat oficialul de ce s-a renunțat la atribuirea directă a contractului și s-a apelat la licitație.

 

Principalii competitori care ar putea intra în programul care vizează achiziția unui nou scaun de catapultare pentru avioanele F-16

 

3. Scaun de c... (scaun-catapultare-aces-5_26614300.jpg)

Scaun de catapultare ACES 5, în timp unor teste ale producătorului american Collins. Photo source: Collins Aerospace

Collins cu siguranță e în cursă cu ACES 5, scaunul catapultabil ales inițial fără competiție. Compania americană Collins are o istorie îndelungată în implicarea în programele Forțelor Aeriene ale SUA iar scaunul pentru catapultare ACES II dezvoltat de Collins este utilizat pe F-15, F-16, F-22 și B-1, iar ACES 5 a fost selectat pentru noul avion de antrenament T-7 Red Hawk.

Principalul competitor al Collins este Martin-Baker, singurul alt producător de scaune de catapultare pentru avioanele Forțelor Aeriene Americane. Scaunele sale sunt utilizate pe F-35, T-6, T-38 și A-29. Cel mai recent scaun al său, US18E, este instalat pe noile avioane F-16 Block 70 construite de Lockheed Martin pentru partenerii străini.

Un oficial al companiei a confirmat pentru revista Air&Space Forces Magazine că Martin-Baker va participa la competiția NGES pentru F-16, propunând modelul US18E.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Eficiența „chirurgicală” a avioanelor Mirage 2000 și paradoxul apărării aeriene ucrainene (Foto/Video). De ce o rată de interceptare de 98% nu este suficientă pentru a descuraja Rusia
Cum amplifică competiția în Orient primele avioane rusești Su-57E livrate vreodată extern. Ca răspuns multe țări vor F-35, dar unele trebuie să se mulțumească cu "second best"
România devine epicentrul viitorilor piloți de F-16 în Europa. După ce au donat 18 avioane F-16, olandezii s-au declarat impresionați de Baza 86
Ce căuta „Perla Neagră” rusă aproape de granițele Alianței? Interceptarea unui Tu-134A escortat de avioane Su-30 e un moment rarisim
Bombardierele strategice americane B-52H au părăsit teatrul de operații european. Prima misiune din anul fiscal 2026 a durat numai două săptămâni
Șah mat la Beijing? Presiunile SUA care au blocat brusc vânzarea avioanelor J-10C către Egipt
Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Kievul "privatizează" apărarea aeriană: Companiile din infrastructura ucraineană vor avea liber la folosirea armelor anti-drone
Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute

Ştiri Recomandate

Kim Jong Un a mers în inspecție la docurile unde RPDC construiește primul „submarin nuclear” și l-a adus cu el pe probabilul său succesor
Cu dedicație pentru Rusia? Avioanele Gripen vor putea lovi în mare adâncime cu rachete Taurus. Integrarea Taurus pe avioanele europene, accelerată
MAGA-Dreptate: Trump vrea libertate de exprimare pe rețele de socializare, dar amenință cu închiderea emisiunile tv incomode
Noua generație a sistemului SAMP/T va primi botezul focului cât de curând: Anul 2026 ar putea aduce o veste bună pentru Ucraina, direct din Franța
Așa arată versiunea finală a planului de pace: Zelenski dezvăluie proiectul complet în 20 de puncte stabilit cu SUA și trimis Rusiei
Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
De ce guvernul Netanyahu închide postul de radio al armatei israeliene?
Dronele ucrainene au pătruns adânc în Rusia și au lovit o fabrică de cauciuc din regiunea Tula
Un înalt oficial SUA arată cum China se pregătește de război: În cazul unui conflict planul Chinei e de a bloca industria americană, motorul celei mai puternice Armate din lume
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
Rusia a crescut numărul trupelor din Ucraina la 710.000 de oameni pentru o ofensivă strategică. Cu "Generalul Iarnă“ la ușă, mișcarea Rusiei ar putea fi cu două tăișuri
Ucraina și SUA au pregătit versiuni preliminare privind garanțiile de securitate și sfârșitul războiului
Rușii se laudă cu al treilea motor pentru avionul de vânătoare Su-57. În sfârșit de generația a cincea?
Serbia confirmă că rușii de la Gazprom negociază cu compania maghiară MOL vânzarea participați sale deținută la NIS în Serbia
Șeful Marinei Regale Britanice avertizează că "rușii investesc miliarde" în construcția de submarine
20 de nave "clasa Trump". Președintele SUA anunță un proiect major pentru Marină: "Vor fi cele mai mari din istoria omenirii”
Atac masiv al rușilor înainte de Crăciun: Au fost lovite ținte atât de la frontiera cu România, cât și din vestul Ucrainei
Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
Estonia completează stocul de HIMARS cu sisteme sud-coreene Chunmoo. Oficialii baltici spun care sunt principalele diferențe
Franța pregătește urmașul pentru Charles de Gaulle și va lansa în 2038 cel mai mare portavion construit vreodată în Europa
Pot avioanele F-35 și rachetele Tomahawk să sperie cu adevărat Rusia? Cum se inspiră SUA din nouă precedente celebre când oferă garanții pentru Ucraina
Teste finale pentru SAMP/T NG, eficient împotriva Kinjal. Franța și Italia vor primi la anul sistemul european antirachetă SAMP/T NG
Dublă lovitură primită de ruși: Încă două avioane Sukhoi lovite pe pista aerodromului / Un general din Statul Major, ucis la Moscova
Cel mai bun tanc german Leopard 2 se "fabrică" în Cehia: Sute de Leopard 2A8 vor avea carena produsă de Tatra Defence
Armata rusă, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
De ce a intensificat Rusia loviturile pe frontul din Ucraina chiar înainte de Crăciun
pixel