Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce schimbă americanii scaunele de catapultare ale avioanelor F-16. Decizia ar putea viza și F-22, dar și bombardierele B-1
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA redeschid competiția pentru Next-Generation Ejection Seat (NGES), care vizează achiziția unui nou scaun catapultabil destinat aeronavelor F-16.
Scaun de catapultare de tip US18E, în timpul unui test dintr-o cabină de F-16. Photo source: Martin Baker, producătorul scaunului catapultabil, via The Aviationist
Scaun de catapultare de tip US18E, în timpul unui test dintr-o cabină de F-16. Photo source: Martin Baker, producătorul scaunului catapultabil, via The Aviationist

U.S. Air Force a anunțat oficial decizia pe 20 decembrie 2024, potrivit revistei Air&Space Forces care analizează programul de înlocuire a scaunelor pentru catapultare a avioanelor F-16 Fighting Falcon. Acest lucru nu vizează și F-15. Oficialii americani au confirmat că vor continua colaborarea cu Collins Aerospace pentru noul scaun destinat F-15, în timp ce caută alte opțiuni pentru F-16. Aceste opțiuni ar putea fi extinse și la F-22 și B-1.

 

De ce își schimbă americanii scaunele catapultabile ale avioanelor F-16 Fighting Falcon

 

2. Pilot de a... (pilot-american-de-f-16_41300600.jpg)

Pilot de avion F-16 al U.S. Air Force. Sursa Foto: U.S. European Command (EUCOM)/Senior Airman Raya Feltner

Expertul militar Kevin Coyne, membru al organizației SAFE Association, explică decizia. Actualele scaune catapultabile ale F-16, ACES II au fost dezvoltate pentru prima dată în anii 1970. Potrivit acestuia, scrie sursa citată, scaunele deși au beneficiat de upgradeuri tehnologice, nu se pot compara cu modelele de ultimă generație. Acestea din urmă poat reduce rănile și ajuta piloții și echipajul să aibă un grad mult mai mare de supraviețuire în fața pericolelor asociate catapultării dintr-un avion în zbor, evenimente care pot cauza inclusiv diverse leziuni traumatice. Totodată, afirmă expertul, întreținerea scaunelor ACES II poate fi dificilă, necesitând îndepărtarea acoperișului avionului și a altor echipamente suplimentare.

Interesant e că în octombrie 2019, Forțele Aeriene ale SUA au anunțat intenția de a atribui un contract companiei Collins pentru noul său scaun de catapultare ACES 5, declarând că aceasta era „singura companie capabilă să îndeplinească cerințele minime ale Guvernului pentru programul NGES”. În 2020, USAF și Collins au încheiat un acord de 700 de milioane de dolari care acoperea flota de F-15, planificând inițial instalarea ACES 5 pe toate avioanele de luptă ale Forțelor Aeriene – cu excepția F-35 – precum și pe B-1. Deci, aceeași companie care dezvoltă scaunele catapultabile actuale ACES II pentru F-16.

Însă acum, cu „noi date, cercetări actualizate pe piață și cerințe operaționale în evoluție, Forțele Aeriene vor emite o strategie de achiziție revizuită pentru F-16 și F-22,” conform comunicatului oficial. F-16 va fi prioritar.

„Decizia de a redeschide competiția subliniază angajamentul nostru de a evalua continuu strategiile pentru a ne asigura că răspundem nevoilor și termenelor de livrare ale militarilor,” a declarat Andrew Hunter, Secretarul adjunct al Forțelor Aeriene pentru achiziții, tehnologie și logistică.

„Prin reevaluarea condițiilor de piață și încurajarea competiției, ne asigurăm că industria oferă cele mai bune soluții posibile pentru cerințele actuale și viitoare ale Forțelor Aeriene”, a mai explicat oficialul de ce s-a renunțat la atribuirea directă a contractului și s-a apelat la licitație.

 

Principalii competitori care ar putea intra în programul care vizează achiziția unui nou scaun de catapultare pentru avioanele F-16

 

3. Scaun de c... (scaun-catapultare-aces-5_26614300.jpg)

Scaun de catapultare ACES 5, în timp unor teste ale producătorului american Collins. Photo source: Collins Aerospace

Collins cu siguranță e în cursă cu ACES 5, scaunul catapultabil ales inițial fără competiție. Compania americană Collins are o istorie îndelungată în implicarea în programele Forțelor Aeriene ale SUA iar scaunul pentru catapultare ACES II dezvoltat de Collins este utilizat pe F-15, F-16, F-22 și B-1, iar ACES 5 a fost selectat pentru noul avion de antrenament T-7 Red Hawk.

Principalul competitor al Collins este Martin-Baker, singurul alt producător de scaune de catapultare pentru avioanele Forțelor Aeriene Americane. Scaunele sale sunt utilizate pe F-35, T-6, T-38 și A-29. Cel mai recent scaun al său, US18E, este instalat pe noile avioane F-16 Block 70 construite de Lockheed Martin pentru partenerii străini.

Un oficial al companiei a confirmat pentru revista Air&Space Forces Magazine că Martin-Baker va participa la competiția NGES pentru F-16, propunând modelul US18E.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Atac de precizie efectuat de ucraineni în Kursk (Video): Un avion MiG-29 lovește cu o bombă AASM Hammer locul de unde ruşii lansau drone
NATO aduce cercetarea aeriană mai aproape de granițele Rusiei: În această vară, va fi testată lansarea dronelor strategice de la o bază militară din Finlanda
Provocări pe cerul european: Avioane de luptă poloneze au interceptat un bombardier rus Su-24 care efectua „manevre periculoase”. Rusia nu se mai ascunde și testează zilnic Alianța
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Pentagonul avertizează că rușii au pus rachete aer-aer cu focoase nucleare pe avioane MiG-31 și Su-35. Cât de eficiente ar fi împotriva unor ținte aeriene
B61-13, bomba nucleară finalizată de SUA cu un an mai devreme, va fi utilizată exclusiv de bombardierul de generația a 6-a B-21 Raider
IAR-99SM, scenariu de comedie. Întârzieri la întârzieri. La alte întârzieri. Avioane Craiova a cerut un nou grafic de livrare deși modernizarea avioanelor trebuia finalizată deja
Încep să vină avioanele pentru Escadrila 571 Aviație Vânătoare. Încă două F-16 au aterizat în România
Turcii accelerează dezvoltarea ”Kaan” care ar trebui să țină loc de F-35: Primele informații despre motorul autohton care va fi integrat pe avionul de generația a cincea
De ce bombardierul american B-52, care a debutat în perioada Războiul Rece, îngrijorează China mai mult decât avioanele stealth F-22 şi F-35?
O dronă NATO RQ-4D ar fi pierdut legătura cu baza în timp ce zbura în Marea Neagră. Rușii se laudă că ar fi fost „ajutată” de Armata rusă
Rușii merg la intimidare: Două bombardiere Tu-95MS au patrulat cu armament la bord, deasupra Mării Barents
Bază militară norvegiana Boda va găzdui un nou centru de comandă aeriană NATO, consolidând prezența aliată în Nordul Îndepărtat
Uite avionul, nu e avionul: După ce unda de șoc a anunțului noului avion de luptă F-55 a trecut, în SUA s-a așternut liniștea
Încă o țară din Flancul Estic vrea sisteme cu rază lungă împotriva rachetelor balistice rusești. În afară de PATRIOT, opțiunile sunt limitate
Ucraina discută despre sistemele Patriot cu oficialii companiei Raytheon: Suntem gata să investim în acest domeniu
„Connecting F-35”. Mai mult decât un avion: Un alt F-35 non-american, care a decolat din SUA, a partajat în zbor date clasificate
S-a copiat 1:1 până și racheta aer-aer americană AIM-120, tocmai lansată dintr-un MiG-29. Și nu China a copiat-o, surprinzător
Forțele Aeriene ale Ucrainei au confirmat pierderea unui avion F-16 şi oferă noi detalii: În timpul unei misiuni de luptă, pilotul a doborât trei ţinte inamice
Situaţia de securitate de la Marea Neagră, revine în atenţia SUA: După 11 luni de absență, dronele americane de cercetare RQ-48 Global Hawk au revenit 
Ucraina se concentrează pe F-16 și Gripen, un stat european scoate din joben avioane MiG-29 cărora aviația militară ucraineană nu le-ar spune „nu”
Pentagonul vrea să accelereze achiziția de F-35, loturile 18 și 19 totalizând circa 300 de avioane. F-urile 35 ale României ar putea fi printre acestea?
De ce a fost amânat un survol la joasă altitudine al unui bombardier american B-52, într-un stat aliat aflat în coasta Rusiei
Calitate dovedită în luptă? Succesul J-10C și rachetelor PL-15 împotriva Rafale ar putea propulsa vânzările de arme ale Chinei
Rusia pune România în capul listei scurte unde avioane Rafale franceze cu arme nucleare ar putea ajunge. Din două motive România ar fi „favorită”
Ucraina confirmă pierderea unui F-16 după ce acesta a distrus trei ținte rusești. Câte F-uri au pierdut ucrainenii de la aruncarea lor în luptă
Nu iese fum fără foc: În telenovela avionului Rafale doborât în premieră de un J-10 de producție chineză, India recunoaște „pierderi”. Dar doar atât
Rebelii houthi au încercat să-şi măsoare forţa cu aviaţia militară a SUA: „Aproape au lovit” avioane F-16 şi F-35 americane în tipul Operation Rough Rider
Practic nu au știut ce i-a lovit: Primul avion Rafale doborât într-un dogfight a intrat într-o ambuscadă și a fost lovit de o rachetă PL-15 lansată de la mare distanță
Rachete AIM-120 pentru F-16 pe ambele maluri ale Dunării. Bulgaria urmează exemplul României pentru noile sale F-16 în cea mai modernă versiune posibilă

Ştiri Recomandate

Veriga slabă a NATO? România plătește milioane de euro către CFR Marfă pentru transport militar pe linii învechite
Rusia lasă impresia că are puterea să se refacă după atacul ucrainean ,,Pânza de Păianjen”: Complexul militar industrial, pus să producă bombardiere strategice
HIMARS devine hipersonic: Ce este proiectul Blackbeard Ground Launch (GL) la care U.S. Army lucrează deja?
Rușii susțin că “au eliberat” complet una din cele patru regiuni anexate de la Ucraina. RPL s-ar afla acum 100% sub control rusesc
Varșovia vrea să fie superputere regională în producția de muniții: Compania autohtonă PGZ, contract pentru obuze de 155 și 120 mm
Chinezii se laudă cu o nouă bombă, despre care se presupune că poate provoca pene de curent după impact
”În trei luni, situația s-ar putea schimba radical”. Ucraina are pe masă o soluție la problema Shahed
Va fi aruncată în luptă „Furnica” ucraineană. Noua dronă terestră Muraha va ajunge în premieră pe front
Ședință CSAT. Pacea în Ucraina trebuie să excludă ferm încercările Rusiei de redivizare a Europei în sfere de influență
Rușii au avansat cu 50.000 de soldați în regiunea Sumî. Cum se face că apărarea ucraineană nu a fost pregătită?
Iranienii se întorc la Fordow, arată imaginile din satelit
Spionaj, cipuri și un război tehnologic: Statele Unite acuză DeepSeek că a devenit un instrument AI în mâna armatei chineze
Iranul renunță la avioanele de luptă rusești. Următoarea oprire: China, pentru „Ucigașul de Rafale” J-10C
România va avea noi sisteme antiaeriene. Israelienii de la Rafael, câștigătorii licitației pentru SHORAD-VSHORAD?
UE prelungește sancțiunile împotriva Rusiei cu șase luni
Gulag 2.0. Manifestație de solidaritate cu victimele torturii rusești, organizată de comunitatea ucraineană din București
Armatele private ale Rusiei: Grupările paramilitare care activează în Ucraina, factor de instabilitate în regiune şi risc de securitate pentru Kremlin
Armata SUA vrea lansatoare de rachete autonome: Cum vor schimba noile sisteme de arme fața războiului modern?
,,Cupola de Oțel'' a Turciei are o ,,problemă franceză'': Ankara solicită acces la sistemul european de rachete sol-aer SAMP/T
Marea Britanie trimite Ucrainei 350 de rachete și mai multe lansatoare ,,FrankenSAM''. Fondurile provin din activele rusești înghețate
Morminte în noroi, dezinteres și vandalism: Mormintele soldaților ruși căzuți în războiul împotriva Ucrainei nu reprezintă niciun interes pentru statul rus
Fără J-35A, deocamdată. Deși s-a anunțat spargerea gheții, un aliat al Chinei a negat că e primul stat care a cumpărat „F-35-ul chinezesc”
Ucraina a mai pierdut un F-16: Pilotul a doborât șase ținte rusești, dar din păcate în timpul atacurilor ruse s-a prăbușit și nu a mai avut timp de catapultare
Un misterios avion chinez cu transponderul închis și alte zboruri din Iran spre China ridică o întrebare: Unde e de fapt uraniul îmbogățit al Iranului?
Lavrov: Occidentul nu a învins niciodată în istoria sa Rusia. Azi Occidentul colectiv s-a ridicat din nou împotriva noastră, dar nu ne va învinge nici acum
Mașinile de luptă Puma, despre care se zvonea că ar intra și în „bătălia pentru România” și care au avut la început probleme tehnice cu turela, „salvate” de Bundeswehr
Rusia a dezlănțuit din nou iadul stabilind un record: Zeci de rachete Kh-101 lansate de bombardiere Tu-95, sute de drone și rachete Iskander au fost lansate spre Ucraina din mai multe direcții
În cimitirul de tancuri din Ucraina: TOP 3 cele mai „îngropate” tancuri ale Rusiei, inclusiv „imbatabilul” T-90, cel mai performant tanc rus
Israelul a ordonat palestinienilor să evacueze zone din nordul Fâșiei Gaza înainte de intensificarea operațiunilor împotriva grupării teroriste Hamas
Kaan e un avion de viitor cu o altă menire, dar F-35 e palpabil: Cum ar putea Turcia reveni la F-35. Rămâne problema mărului otrăvit al Rusiei
Ivan pățitul: De teama Ucrainei, rușii își construiesc hangare speciale pentru a-și proteja „perlele rare”: Avioanele Su-57
B-2 Spirit, imagine concept. Photo source: NamuWiki
EXCLUSIV
Momentul în care Israelul a atacat nu a fost întâmplător: Zidul destructurat ce oferea Iranului adâncime strategică și paradoxul bombardierelor SUA B-2 care au lovit Iranul
pixel