Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce schimbă americanii scaunele de catapultare ale avioanelor F-16. Decizia ar putea viza și F-22, dar și bombardierele B-1
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA redeschid competiția pentru Next-Generation Ejection Seat (NGES), care vizează achiziția unui nou scaun catapultabil destinat aeronavelor F-16.
Scaun de catapultare de tip US18E, în timpul unui test dintr-o cabină de F-16. Photo source: Martin Baker, producătorul scaunului catapultabil, via The Aviationist
Scaun de catapultare de tip US18E, în timpul unui test dintr-o cabină de F-16. Photo source: Martin Baker, producătorul scaunului catapultabil, via The Aviationist

U.S. Air Force a anunțat oficial decizia pe 20 decembrie 2024, potrivit revistei Air&Space Forces care analizează programul de înlocuire a scaunelor pentru catapultare a avioanelor F-16 Fighting Falcon. Acest lucru nu vizează și F-15. Oficialii americani au confirmat că vor continua colaborarea cu Collins Aerospace pentru noul scaun destinat F-15, în timp ce caută alte opțiuni pentru F-16. Aceste opțiuni ar putea fi extinse și la F-22 și B-1.

 

De ce își schimbă americanii scaunele catapultabile ale avioanelor F-16 Fighting Falcon

 

2. Pilot de a... (pilot-american-de-f-16_41300600.jpg)

Pilot de avion F-16 al U.S. Air Force. Sursa Foto: U.S. European Command (EUCOM)/Senior Airman Raya Feltner

Expertul militar Kevin Coyne, membru al organizației SAFE Association, explică decizia. Actualele scaune catapultabile ale F-16, ACES II au fost dezvoltate pentru prima dată în anii 1970. Potrivit acestuia, scrie sursa citată, scaunele deși au beneficiat de upgradeuri tehnologice, nu se pot compara cu modelele de ultimă generație. Acestea din urmă poat reduce rănile și ajuta piloții și echipajul să aibă un grad mult mai mare de supraviețuire în fața pericolelor asociate catapultării dintr-un avion în zbor, evenimente care pot cauza inclusiv diverse leziuni traumatice. Totodată, afirmă expertul, întreținerea scaunelor ACES II poate fi dificilă, necesitând îndepărtarea acoperișului avionului și a altor echipamente suplimentare.

Interesant e că în octombrie 2019, Forțele Aeriene ale SUA au anunțat intenția de a atribui un contract companiei Collins pentru noul său scaun de catapultare ACES 5, declarând că aceasta era „singura companie capabilă să îndeplinească cerințele minime ale Guvernului pentru programul NGES”. În 2020, USAF și Collins au încheiat un acord de 700 de milioane de dolari care acoperea flota de F-15, planificând inițial instalarea ACES 5 pe toate avioanele de luptă ale Forțelor Aeriene – cu excepția F-35 – precum și pe B-1. Deci, aceeași companie care dezvoltă scaunele catapultabile actuale ACES II pentru F-16.

Însă acum, cu „noi date, cercetări actualizate pe piață și cerințe operaționale în evoluție, Forțele Aeriene vor emite o strategie de achiziție revizuită pentru F-16 și F-22,” conform comunicatului oficial. F-16 va fi prioritar.

„Decizia de a redeschide competiția subliniază angajamentul nostru de a evalua continuu strategiile pentru a ne asigura că răspundem nevoilor și termenelor de livrare ale militarilor,” a declarat Andrew Hunter, Secretarul adjunct al Forțelor Aeriene pentru achiziții, tehnologie și logistică.

„Prin reevaluarea condițiilor de piață și încurajarea competiției, ne asigurăm că industria oferă cele mai bune soluții posibile pentru cerințele actuale și viitoare ale Forțelor Aeriene”, a mai explicat oficialul de ce s-a renunțat la atribuirea directă a contractului și s-a apelat la licitație.

 

Principalii competitori care ar putea intra în programul care vizează achiziția unui nou scaun de catapultare pentru avioanele F-16

 

3. Scaun de c... (scaun-catapultare-aces-5_26614300.jpg)

Scaun de catapultare ACES 5, în timp unor teste ale producătorului american Collins. Photo source: Collins Aerospace

Collins cu siguranță e în cursă cu ACES 5, scaunul catapultabil ales inițial fără competiție. Compania americană Collins are o istorie îndelungată în implicarea în programele Forțelor Aeriene ale SUA iar scaunul pentru catapultare ACES II dezvoltat de Collins este utilizat pe F-15, F-16, F-22 și B-1, iar ACES 5 a fost selectat pentru noul avion de antrenament T-7 Red Hawk.

Principalul competitor al Collins este Martin-Baker, singurul alt producător de scaune de catapultare pentru avioanele Forțelor Aeriene Americane. Scaunele sale sunt utilizate pe F-35, T-6, T-38 și A-29. Cel mai recent scaun al său, US18E, este instalat pe noile avioane F-16 Block 70 construite de Lockheed Martin pentru partenerii străini.

Un oficial al companiei a confirmat pentru revista Air&Space Forces Magazine că Martin-Baker va participa la competiția NGES pentru F-16, propunând modelul US18E.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia
Cehia își asigură tranziția la F-35: Contractul Gripen urmează să fie prelungit până în 2035, dar în condiții avantajoase
Francezii dau lovitura și bat palma cu o putere militară mondială: Mega contract pentru 26 de Rafale M, versiunea pentru portavioane, pentru a ține piept Chinei
Un bombardier Tu-22, distrus imediat după aterizare în Rusia, de o dronă ucraineană. Sau cum să pierzi 100 de milioane de euro din cauza unei banale drone
”Ne vom ține de cuvânt”. Deși a promis Ucrainei cele mai multe F-16, Belgia e nevoită să amâne transferul până la momentul F-35
Piloții americani de F-16 primesc căști modernizate cu sistemul Scorpion produs de compania franceză Thales
NATO stă cu ochii larg deschiși pe întregul flanc estic al alianței: Misiuni de cercetare aeriană de la Arctica la Marea Neagră
TOP 10 cele mai scumpe avioane de luptă din lume: De ce F-35 e departe de primele trei poziții, mult sub Rafale sau Eurofighter
Cu aproape 70 de avioane F-16, România devine o forță în regiune. Dar ne vom confrunta cu o provocare, atrage atenția gen. (r) Strîmbeanu
Efect de bumerang asupra F-35 în războiul declanșat de SUA împotriva tuturor? Vestea proastă e că 80% din piesele pentru F-35 nu sunt produse în State
Cum se vede un F-35 din cabina unui Su-35 rusesc (Video). Întâlnire de gradul zero între cel mai puternic avion al SUA și cel mai promovat al Rusiei
Gripen a spart în sfârșit gheața: După 12 ani s-a găsit cumpărător, avioanele Gripen „învingând” în competiție F-16, chiar în America de Sud
Moment istoric la sud de Dunăre: De la MiG-29 la F-16 Block 70 Viper nu-i puțin lucru. Cât plătesc bulgarii pentru cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviaţia strategică a Rusiei este de zi şi mai slab pregătită: Un bombardier cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 s-a prăbușit în regiunea Irkutsk (Foto/Video)

Ştiri Recomandate

Ucraina refuză să moară la comandă. După încă o conversație ”bună” cu Putin, Trump anunță senin că Rusia pregătește un răspuns la atacul ucrainean
Câte rachete a strâns Rusia. Estimările Kievului arată că stocurile sunt suficiente pentru câteva atacuri masive asupra Ucrainei
Zelenski a propus un armistițiu până la o întâlnire cu Putin. Rusia a respins propunerea Ucrainei
Cum a ajuns o ruină ARO cu celebrele 4x4 produse și pentru Armată: România a ratat șansa salvării refuzând să vândă ARO către o țară străină
Care e viitorul aviației strategice a Rusiei, decimată de Ucraina? Rușii propun avioane de linie transformate în bombardiere: Cazul Tu-214
Conflictul tăcut al avioanelor de luptă:Cum e favorizată „bijuteria” F-47, în detrimentul F/A-XX. O dispută de proporții care se prefigurează în SUA
Noile cipuri de la Nvidia folosite în inteligența artificială au performanțe de aproape trei ori mai bune decât generația anterioară
Deși nu duce lipsă de contracte, gigantul italian Iveco Defence e de vânzare. Principala îngrijorare a guvernului de la Roma este că IDV ar putea intra pe mâini străine
Toți „ochii” pe Rusia. A treia țară care alege radarul TPY-4 de generația a 5-a, un sistem ce detectează orice sistem inamic
Formatul Ramstein pentru Apărarea Ucrainei: Marea Britanie își va mări de zece ori livrările de drone / Șeful Pentagonului, marele absent de la reuniune
Pierderile Rusiei în invazia Ucrainei se apropie de borna un milion, iar un sfert îngrașă definitiv cernoziomul ucrainean, estimează grupul de experți CSIS
Adevărul din spatele cortinei de fum: Imaginile din satelit demască strategia Rusiei de a ascunde pierderile de avioane Tu-95 și Tu-22M3, după operațiunea "Pânza de Păianjen" (Foto)
Protecționism vs. costuri de apărare: Preţul avioanelor F-35 și ale tancurilor Abrams cresc vertiginos odată cu aplicarea tarifelor de 50% impuse de Trump
Fondurile europene, în pericol: România este singura țară din UE care nu a luat măsuri pentru diminuarea deficitului, evaluează Comisia Europeană
Cum se pregătește China pentru operațiuni de luptă la scară largă: O analiză detaliată a strategiei militare a Beijingului
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Statele Unite învață lecția Ucraina în materie de inovație și război modern. Project GI, cea mai nouă și ambițioasă inițiativă americană
Sabotajul efectuat anul trecut de Serviciul ucrainean de Informații al Apărării pe nava purtătoare de rachete Serpukhov, confirmat de o instanţă din Rusia
F-16 Block 70 Viper se mai și refuză? De ce un aliat al SUA a dat de înțeles că va renunța la achiziția celei mai moderne versiuni a F-ului american
Corveta ușoară pakistaneză PNS Tabuk, construită în România la Galați, în timpul unei misiuni în Golful Oman. Photo source: US Navy
EXCLUSIV
MApN confirmă că înainte de corveta ușoară turcă Hisar avea pe masă o altă ofertă. Cum justifică România alegerea și noi detalii interesante din ofertă
Tranziția către F-35 se face și cu Gripen. Un stat european tocmai a spus „da” pentru încă 10 ani cu avioane Gripen în chirie
Și totuși, China. Rusia folosește lasere chinezești împotriva dronelor ucrainene. Ce știm despre sistemul „Silent Hunter” ce are la bază un laser cu fibră optică
Rusia încasează o nouă lovitură usturătoare (VIDEO): SBU a detonat stâlpii podului Kerci din Crimeea după o operațiune ca în filme
De Ziua Națională a Italiei, Ambasadorul Mangoni: Sprijinim constant România, de la intrarea în UE și Schengen, la misiunile de poliție aeriană de la Mihail Kogălniceanu
Polonia și Lituania vor propune la summitul NATO de la Haga creșterea bugetelor statelor membre la 5% PIB pentru Apărare
Cum au planificat serviciile ucrainene de informaţii operațiunea „Pânza de Păianjen”? (Video): Inteligența Artificială, cheia preciziei dronelor FPV utilizate de ucraineni
Belgia intenționează să își mărească flota de avioane de vânătoare F-35A cu peste 50%
Lovitură de precizie: Avion ucrainean Su-27 folosește rachete HARM împotriva sistemelor rusești Buk/Tor (Video)
De la T-55 la Abrams, cu accent pe munițe: România se axează cu ajutorul SUA pe producția de muniție de 120 mm pentru tancuri
Războiul readus pe continent de Rusia deschide a doua umbrelă nucleară: După Franța, un alt stat vrea să contribuie la descurajarea nucleară
Revoluția dronelor FPV pe front: Armata franceză vrea micro-fabrici mobile care redefinesc logistica militară (Video)
Adevăruri incomode: fostul secretar de stat Pompeo - SUA nu au făcut suficient pentru a opri războiul în 2014
pixel