Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Forțele Aeriene din Turcia au primit al 4-lea elicopter T-70, dezvoltat în cadrul Programul Turc de Elicoptere Utilitare (TUHP) care trebuie să înzestreze mai multe structuri de forță. Până în prezent au fost livrate 31 de elicoptere T-70 în mai multe structuri de forță. Livrarea către aviația militară indică faptul că programul merge în cele din urmă înainte, în ciuda numeroaselor probleme cauzate de sancțiunile impuse de SUA către Turcia.
Elicopter turc T-70, varianta autohtonă a Black Hawk dezvoltată de Lockheed Martin și industria turcă. Photo: Ministerul Apărării din Turcia via Turkyie Today
Această etapă survine într-un moment în care viitorul TUHP rămâne incert. Lansat în 2007, programul prevedea producția a până la 600 de elicoptere, printr-un parteneriat între Turkish Aerospace (TUSAŞ), Sikorsky, parte a Lockheed Martin și subcontractori locali. Totuși, după întârzieri semnificative, programul riscă acum să fie încheiat prematur, după aproape două decenii.
Acest ultim elicopter livrat către Forțele Aeriene Turce este configurat pentru misiuni de Căutare și Salvare (CSAR).
Programul elicopterului Black Hawk turcesc mai supraviețuiește puțin pe modul „avarie”. Turcia dezvoltă alternativa locală T925

Elicopter turc T-70, varianta autohtonă a Black Hawk dezvoltată de Lockheed Martin și industria turcă, în configurație pentru Poliția turcă. Photo: TAI via Turkyie Today
Conform contractului actual, urmau să fie achiziționate 109 elicotere T-70 pentru șase beneficiari: Forțele Terestre, Forțele Aeriene, Jandarmeria Turciei, Forțele Speciale, Poliția și Direcția Silvică. Cu toate acestea Defense News anticipează că producția se va opri în cele din urmă la 39 de aparate.
T-70 este o versiune personalizată și dezvoltată local a modelului Sikorsky S-70i Black Hawk, propulsată de motoare T700-TEI-701D construite de TEI și echipată cu avionică dezvoltată de ASELSAN.
Întârzierile au fost puse pe seama schimbării cerințelor operaționale, în special ascensiunea dronelor de luptă, care a redus cererea de elicoptere, dar și a sancțiunilor impuse Turciei de Statele Unite după achiziția sistemelor S-400.
Lockheed Martin, compania care deține Sikorsky, a dezvăluit în raportul său anual pe 2024 că sancțiunile au afectat capacitatea de a respecta contractele din programul TUHP, ceea ce a dus la suspendarea parțială a lucrărilor în octombrie 2024 și la pierderi de 95 de milioane de dolari, mai precizează sursa citată.
Între timp, Turkish Aerospace continuă dezvoltarea elicopterului greu utilitar T925, ca alternativă autohtonă. Proiectat să transporte până la 19 militari sau patru tone de apă în configurația pentru stingerea incendiilor, T925 este programat să efectueze primul zbor în 2026, iar intrarea în serviciu este planificată din 2028.
Soarta programului elicopterelor T-70 depinde de sancțiuni și de negocierile politice dintre Turcia și SUA
Lockheed Martin a anunțat, în raportul său financiar anual din 28 ianuarie 2025, că a oprit parțial lucrările la Programul Turc de Elicoptere Utilitare (TUHP) începând cu 5 octombrie 2024, invocând forța majoră din cauza sancțiunilor guvernului SUA impuse entităților turcești.
În pofida suspendării parțiale, Turcia a menținut producția de fuselaje și componente pe plan intern, permițând continuarea livrărilor într-un ritm mai lent, dar constant.
Cei de la Turkyie Today sunt mai optimiști. În opinia jurnaliștilor turci continuarea programului depinde de negocierile dintre Ankara și Washington, cele aproximativ 70 de elicoptere rămase fiind încă supuse deciziilor Congresului SUA.
Turkish Aerospace Industries (TAI) este contractantul principal, cu subcontractori-cheie precum Aselsan (avionică), TEI (producția sub licență a motoarelor T700-TEI-701D), Alp Aviation (componente dinamice și trenuri de aterizare) și Sikorsky (furnizorul platformei de bază S-70i).
În cadrul programului compania turcă TAI produce toate componentele principale, inclusiv cabina, cockpitul, conul de coadă, ampenajele orizontale și verticale, palele rotorului principal și ale rotorului de coadă, și realizează asamblarea finală, testarea și suportul logistic integrat.
Specificații tehnice ale T-70, Black Hawk-ul turcesc

Elicopter turc T-70, varianta autohtonă a Black Hawk dezvoltată de Lockheed Martin și industria turcă. Photo: Ministerul Apărării din Turcia via Turkyie Today
Elicopterul T-70 are o masă maximă la decolare de 22.000 de livre (9.980 kg), fiind capabil să transporte doi membri ai echipajului și 12 pasageri.
Cabina are o suprafață de 8,1 metri pătrați, iar sarcina externă maximă poate atinge 4.082 kg.
Performanțele includ o viteză maximă de croazieră de 296 km/h, un plafon de serviciu de 6.096 metri și un plafon de staționare cu efect de sol de 4.572 metri la nivelul mării.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News