Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene din Turcia au primit al 4-lea elicopter T-70, dezvoltat în cadrul Programul Turc de Elicoptere Utilitare (TUHP) care trebuie să înzestreze mai multe structuri de forță. Până în prezent au fost livrate 31 de elicoptere T-70 în mai multe structuri de forță. Livrarea către aviația militară indică faptul că programul merge în cele din urmă înainte, în ciuda numeroaselor probleme cauzate de sancțiunile impuse de SUA către Turcia.
Elicopter turc T-70, varianta autohtonă a Black Hawk dezvoltată de Lockheed Martin și industria turcă. Photo: Ministerul Apărării din Turcia via Turkyie Today
Elicopter turc T-70, varianta autohtonă a Black Hawk dezvoltată de Lockheed Martin și industria turcă. Photo: Ministerul Apărării din Turcia via Turkyie Today

Această etapă survine într-un moment în care viitorul TUHP rămâne incert. Lansat în 2007, programul prevedea producția a până la 600 de elicoptere, printr-un parteneriat între Turkish Aerospace (TUSAŞ), Sikorsky, parte a Lockheed Martin și subcontractori locali. Totuși, după întârzieri semnificative, programul riscă acum să fie încheiat prematur, după aproape două decenii.

Acest ultim elicopter livrat către Forțele Aeriene Turce este configurat pentru misiuni de Căutare și Salvare (CSAR).

 

Programul elicopterului Black Hawk turcesc mai supraviețuiește puțin pe modul „avarie”. Turcia dezvoltă alternativa locală T925

 

2. Elicopter ... (t-70-politie-turcia_21009100.jpg)

Elicopter turc T-70, varianta autohtonă a Black Hawk dezvoltată de Lockheed Martin și industria turcă, în configurație pentru Poliția turcă. Photo: TAI via Turkyie Today

Conform contractului actual, urmau să fie achiziționate 109 elicotere T-70 pentru șase beneficiari: Forțele Terestre, Forțele Aeriene, Jandarmeria Turciei, Forțele Speciale, Poliția și Direcția Silvică. Cu toate acestea Defense News anticipează că producția se va opri în cele din urmă la 39 de aparate.

T-70 este o versiune personalizată și dezvoltată local a modelului Sikorsky S-70i Black Hawk, propulsată de motoare T700-TEI-701D construite de TEI și echipată cu avionică dezvoltată de ASELSAN.

Întârzierile au fost puse pe seama schimbării cerințelor operaționale, în special ascensiunea dronelor de luptă, care a redus cererea de elicoptere, dar și a sancțiunilor impuse Turciei de Statele Unite după achiziția sistemelor S-400.

Lockheed Martin, compania care deține Sikorsky, a dezvăluit în raportul său anual pe 2024 că sancțiunile au afectat capacitatea de a respecta contractele din programul TUHP, ceea ce a dus la suspendarea parțială a lucrărilor în octombrie 2024 și la pierderi de 95 de milioane de dolari, mai precizează sursa citată.

Între timp, Turkish Aerospace continuă dezvoltarea elicopterului greu utilitar T925, ca alternativă autohtonă. Proiectat să transporte până la 19 militari sau patru tone de apă în configurația pentru stingerea incendiilor, T925 este programat să efectueze primul zbor în 2026, iar intrarea în serviciu este planificată din 2028.

 

Soarta programului elicopterelor T-70 depinde de sancțiuni și de negocierile politice dintre Turcia și SUA

 

Lockheed Martin a anunțat, în raportul său financiar anual din 28 ianuarie 2025, că a oprit parțial lucrările la Programul Turc de Elicoptere Utilitare (TUHP) începând cu 5 octombrie 2024, invocând forța majoră din cauza sancțiunilor guvernului SUA impuse entităților turcești.

În pofida suspendării parțiale, Turcia a menținut producția de fuselaje și componente pe plan intern, permițând continuarea livrărilor într-un ritm mai lent, dar constant.

Cei de la Turkyie Today sunt mai optimiști. În opinia jurnaliștilor turci continuarea programului depinde de negocierile dintre Ankara și Washington, cele aproximativ 70 de elicoptere rămase fiind încă supuse deciziilor Congresului SUA.

Turkish Aerospace Industries (TAI) este contractantul principal, cu subcontractori-cheie precum Aselsan (avionică), TEI (producția sub licență a motoarelor T700-TEI-701D), Alp Aviation (componente dinamice și trenuri de aterizare) și Sikorsky (furnizorul platformei de bază S-70i).

În cadrul programului compania turcă TAI produce toate componentele principale, inclusiv cabina, cockpitul, conul de coadă, ampenajele orizontale și verticale, palele rotorului principal și ale rotorului de coadă, și realizează asamblarea finală, testarea și suportul logistic integrat.



Specificații tehnice ale T-70, Black Hawk-ul turcesc

 

3. Elicopter ... (t-70-turcia-elicopter_76685000.jpg)

Elicopter turc T-70, varianta autohtonă a Black Hawk dezvoltată de Lockheed Martin și industria turcă. Photo: Ministerul Apărării din Turcia via Turkyie Today

Elicopterul T-70 are o masă maximă la decolare de 22.000 de livre (9.980 kg), fiind capabil să transporte doi membri ai echipajului și 12 pasageri.

Cabina are o suprafață de 8,1 metri pătrați, iar sarcina externă maximă poate atinge 4.082 kg.

Performanțele includ o viteză maximă de croazieră de 296 km/h, un plafon de serviciu de 6.096 metri și un plafon de staționare cu efect de sol de 4.572 metri la nivelul mării.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?

Ştiri Recomandate

Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?Nicolae Iordan
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
pixel