Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Livrările de avioane F-35, suspendate de aproape un an, ar putea fi reluate încă din luna iulie: Urmează să fie acceptată o versiune incompletă a standardului TR-3
Industrie de apărare
Data publicării:
Zeci de avioane F-35 nou-nouțe, aflate în prezent aflate în depozite, ar putea începe să fie livrate chiar luna viitoare, după o întârziere de aproape un an, dacă actuala versiune a software-ului Tech Refresh 3 se dovedește stabilă și sigură, se arata intr-un comunicat de presa al Joint Program Office (JPO).
Pachetul de modernizări pe care îl aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori și să beneficieze de o îmbunătățire substanţială a capacităților generale. Sursa foto: BAE Systems
Pachetul de modernizări pe care îl aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori și să beneficieze de o îmbunătățire substanţială a capacităților generale. Sursa foto: BAE Systems

Utilizatorii de F-35, inclusiv forțele americane, au fost de acord să accepte provizoriu o versiune incompletă decât cea prevazuta in pachetul complet de software TR-3 pentru ca livrările să se pună în mișcare - ceea ce JPO numește o versiune „trunchiată” - iar acest pachet este tot mai aproape de a fi aprobat, a declarat un purtător de cuvânt al JPO.

„Software-ul trebuie să fie stabil, funcțional și ușor de întreținut și supus unui proces de testare riguros pentru a se asigura că este potrivit pentru ca piloții să îl folosească în siguranță”, a declarat purtătorul de cuvânt, potrivit Air & Space Forces Magazine.

Odată ce software-ul este considerat sigur și stabil, iar „planul de acceptare a versiunii incomplete a TR-3 este aprobat, software-ul va fi instalat pe aeronavă, o procedură destul de simplă, a precizat purtătorul de cuvânt al JPO.

Totuși, luna iulie este o dată care „ implică un oarecare risc”, din cauza a ceea ce ar mai putea apărea în timpul testelor, a spus JPO.

Surse din cadrul industrie militare americane, dar și guvernamentale, au declarat că stabilitatea software-ului este cea mai mare problemă în cadrul testelor în acest moment, deoarece sistemul se poate bloca în timpul unei misiuni și poate necesita reporniri.

Sursele au declarat că acest lucru se poate întâmpla de mai multe ori în timpul unei misiuni, creând potențiale probleme de siguranță dacă se întâmplă în afara unui mediu de testare.

În urmă cu două săptămâni U.S. Government Accountability Office (GAO) a emis un raport, prezentat și de DefenseRomania, raport care indică câteva provocări ale procesului de producție al F-35, în special pe partea de motorizare și noua versiune TR-3, ce ar putea duce la întârzieri ale livrărilor. De partea de motorizare a avioanelor de generația a 5-a se ocupă compania Pratt & Whitney.

Raportul oficial menționează că pe lângă noile motoare, F-35 ar fi trebuit să primească o importantă actualizare hardware și software, Technology Refresh 3 (TR-3), dar componentele de bază ale pachetului de actualizare TR-3 s-au confruntat, de asemenea, cu întârzieri de livrare, ceea ce a îngreunat efortul de modernizare fapt pentru care mai multe avioane nu au fost acceptate urmând să se aducă îmbunătățiri la instalarea și calibrarea TR-3.

Compania Lockheed Martin a construit cel puțin 80 de avioane F-35 în configurația TR-3, care au intrat direct în depozit în timp ce întregul pachet TR-3 a fost testat.

The Government Accountability Office (GAO) a estimat recent că ar fi nevoie de aproximativ un an pentru a livra toate aceste avioane, deoarece noile avioane continuă să iasă de pe linia de producție, iar Lockheed Martin nu a demonstrat niciodată că poate livra în ritmul preconizat de unul pe zi.

GAO a mai spus că Lockheed Martin nu mai are spațiu pentru a depozita avioanele și va trebui să găsească un alt loc pentru a le parca dacă livrările nu se reiau în curând. Nici JPO și nici Lockheed nu vor spune unde sunt depozitate avioanele din motive de securitate.

În cadrul expoziției internaționale Black Sea Defence And Aerospace 2024 (BSDA 2024), DefenseRomania a discutat cu oficiali ai Lockheed Martin inclusiv despre implementarea standardului TR-3 și raportul publicat de U.S. Government Accountability Office (GAO). 

Greg Day, Director International Business Development la Lockheed Martin, a adus câteva clarificări despre implementarea standardului TR-3, în cadrul unui interviu acordat în exclusivitate publicației noastre.

Iar veștile sunt bune cu privire la acest proces, în contextul în care în cadrul testelor de zbor TR-3 a atins capacitatea de 95%. În prezent Lockheed Martin, împreună cu oficiali americani, lucrează „la foc automat” pentru a completa procentul rămas. Implementarea TR-3 necesită însă multă muncă, în contextul în care vorbim de cel mai performant avion construit vreodată. Iar Lockheed își dorește ca F-35 să continue să domine în următorii 30 și chiar 50 de ani.

Comisia pentru servicii armate a Camerei Reprezentanților, în cadrul revizuirii proiectului de lege a apărării pentru anul fiscal 2025, ar reduce aproximativ o treime din achiziția planificată pentru 2025 de F-35 și ar folosi banii pentru a consolida infrastructura de testare a programului, laboratoarele de integrare software și un al doilea laborator de integrare a zborurilor, pentru a accelera adăugarea de noi capabilități, cum ar fi TR-3. Acest pachet ar include nouă noi avioane de testare F-35. Cu toate acestea, dacă ar fi autorizate și alocate, niciunul dintre noile avioane nu ar fi livrat timp de mai mulți ani.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară

Ştiri Recomandate

Un atac rarisim: Rușii au lovit Ucraina cu noua rachtă hipersonică Zircon. Anomalia e că au lansat-o terestru din Crimeea ocupată
SUA se pregătesc să lovească Venezuela: De ce primele ținte pentru F-35 vor fi avioanele Su-30 și care e riscul în ciuda diferenței uriașe de forță militară
Surpriză plăcută în Armata R. Moldova: Obuziere moderne ATMOS de 155 mm. Achiziție istorică care nu a fost anunțată oficial ci prezentată în timpul tragerilor
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Ucraina le-a pregătit rușilor o nouă surpriză pe lângă Flamingo. Au fost lansate și rachete Long Nepune împotriva țintelor din Rusia (Video)
Cinci țări importante din Europa s-au angajat să coopereze cât mai strâns pentru a combate amenințarea hibridă a Rusiei
Ce a obținut Viktor Orban după vizita la Trump: Zero sancțiuni, la schimb cu arme, LNG și echipamente nucleare din SUA
Ambasadorul Rusiei, convocat la MAE după ce o nouă dronă rusă a căzut în România
Dronele ucrainene au atacat un terminal petrolier rusesc din Novorossiisk
Lukoil ar putea fi preluat de Carlyle. Grupul american are investiții și în sectorul energetic românesc
Avertismentul Uniunii Africane: Mali e la un pas de a fi preluat de grupări jihadiste
SUA lansează Operațiunea militară "Southern Spear". Nave de război, F-35 și portavionul Gerald Ford, desfășurate pentru combaterea traficului de droguri
Cum țintesc dronele și rachetele rusești infrastructura energetică ucraineană: Blocuri de locuințe lovite și cel puțin 26 de victime
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Declarație G7: Sprijinul acordat Rusiei de Iran, Coreea de Nord și China este un „factor decisiv” în continuarea războiului de agresiune rus
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
În „războiul pe piața dronelor” se ciocnesc Turcia și Israel. Însă o confruntare reală cu drone riscă să aibă loc pe cerul Siriei
Comisia Europeană, miliarde suplimentare pentru Ucraina. Nordicii și balticii plusează și cumpără arme americane de 500 de milioane de dolari, prin mecanismul PURL
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Schimbare de paradigmă în Siria: Damascul cere SUA să devină garantul integrării militare interne
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
Cine clipește primul? Ursula von der Leyen: „Putin crede că poate rezista mai mult decât noi. Greșește” UE a deblocat un nou ajutor pentru Ucraina
Crimeea nu e impenetrabilă. Gen. Mîndrescu: Avem ac pentru cojocul sistemului A2/AD. Dar românii ar fi rezistat ca societate precum ucrainenii? Ar fi bine să nu ne mințim
SUA vor apăra Europa de Est de un atac al Rusiei. Rubio clarifică și la ce se referă ”testarea capacităților nucleare” anunțată de Trump
Premierul R. Moldova: Am avut recent o exprimare ruptă din context. România e strânsă legată de soarta noastră
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Mesajele tulburătoare ale lui Epstein către ruși: Puteți afla mai multe despre Trump discutând cu mine
Răspunsul UE la războiul hibrid al Rusiei: De ce noul „serviciu de informații” al Bruxelles-ului creează mai multe probleme interne decât rezolvă
Trump a promulgat legea care opreşte cea mai lungă paralizie bugetară din istoria SUA
Studiu: Riscul de blackout și reziliența energetică. Implicații asupra securității naționale
pixel