Livrările de avioane F-35, suspendate de aproape un an, ar putea fi reluate încă din luna iulie: Urmează să fie acceptată o versiune incompletă a standardului TR-3
Zeci de avioane F-35 nou-nouțe, aflate în prezent aflate în depozite, ar putea începe să fie livrate chiar luna viitoare, după o întârziere de aproape un an, dacă actuala versiune a software-ului Tech Refresh 3 se dovedește stabilă și sigură, se arata intr-un comunicat de presa al Joint Program Office (JPO).
Pachetul de modernizări pe care îl aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori și să beneficieze de o îmbunătățire substanţială a capacităților generale. Sursa foto: BAE Systems
Utilizatorii de F-35, inclusiv forțele americane, au fost de acord să accepte provizoriu o versiune incompletă decât cea prevazuta in pachetul complet de software TR-3 pentru ca livrările să se pună în mișcare - ceea ce JPO numește o versiune „trunchiată” - iar acest pachet este tot mai aproape de a fi aprobat, a declarat un purtător de cuvânt al JPO.
„Software-ul trebuie să fie stabil, funcțional și ușor de întreținut și supus unui proces de testare riguros pentru a se asigura că este potrivit pentru ca piloții să îl folosească în siguranță”, a declarat purtătorul de cuvânt, potrivit Air & Space Forces Magazine.
Odată ce software-ul este considerat sigur și stabil, iar „planul de acceptare a versiunii incomplete a TR-3 este aprobat, software-ul va fi instalat pe aeronavă, o procedură destul de simplă, a precizat purtătorul de cuvânt al JPO.
Totuși, luna iulie este o dată care „ implică un oarecare risc”, din cauza a ceea ce ar mai putea apărea în timpul testelor, a spus JPO.
Surse din cadrul industrie militare americane, dar și guvernamentale, au declarat că stabilitatea software-ului este cea mai mare problemă în cadrul testelor în acest moment, deoarece sistemul se poate bloca în timpul unei misiuni și poate necesita reporniri.
Sursele au declarat că acest lucru se poate întâmpla de mai multe ori în timpul unei misiuni, creând potențiale probleme de siguranță dacă se întâmplă în afara unui mediu de testare.
În urmă cu două săptămâni U.S. Government Accountability Office (GAO) a emis un raport, prezentat și de DefenseRomania, raport care indică câteva provocări ale procesului de producție al F-35, în special pe partea de motorizare și noua versiune TR-3, ce ar putea duce la întârzieri ale livrărilor. De partea de motorizare a avioanelor de generația a 5-a se ocupă compania Pratt & Whitney.
Raportul oficial menționează că pe lângă noile motoare, F-35 ar fi trebuit să primească o importantă actualizare hardware și software, Technology Refresh 3 (TR-3), dar componentele de bază ale pachetului de actualizare TR-3 s-au confruntat, de asemenea, cu întârzieri de livrare, ceea ce a îngreunat efortul de modernizare fapt pentru care mai multe avioane nu au fost acceptate urmând să se aducă îmbunătățiri la instalarea și calibrarea TR-3.
Compania Lockheed Martin a construit cel puțin 80 de avioane F-35 în configurația TR-3, care au intrat direct în depozit în timp ce întregul pachet TR-3 a fost testat.
The Government Accountability Office (GAO) a estimat recent că ar fi nevoie de aproximativ un an pentru a livra toate aceste avioane, deoarece noile avioane continuă să iasă de pe linia de producție, iar Lockheed Martin nu a demonstrat niciodată că poate livra în ritmul preconizat de unul pe zi.
GAO a mai spus că Lockheed Martin nu mai are spațiu pentru a depozita avioanele și va trebui să găsească un alt loc pentru a le parca dacă livrările nu se reiau în curând. Nici JPO și nici Lockheed nu vor spune unde sunt depozitate avioanele din motive de securitate.
În cadrul expoziției internaționale Black Sea Defence And Aerospace 2024 (BSDA 2024), DefenseRomania a discutat cu oficiali ai Lockheed Martin inclusiv despre implementarea standardului TR-3 și raportul publicat de U.S. Government Accountability Office (GAO).
Greg Day, Director International Business Development la Lockheed Martin, a adus câteva clarificări despre implementarea standardului TR-3, în cadrul unui interviu acordat în exclusivitate publicației noastre.
Iar veștile sunt bune cu privire la acest proces, în contextul în care în cadrul testelor de zbor TR-3 a atins capacitatea de 95%. În prezent Lockheed Martin, împreună cu oficiali americani, lucrează „la foc automat” pentru a completa procentul rămas. Implementarea TR-3 necesită însă multă muncă, în contextul în care vorbim de cel mai performant avion construit vreodată. Iar Lockheed își dorește ca F-35 să continue să domine în următorii 30 și chiar 50 de ani.
Comisia pentru servicii armate a Camerei Reprezentanților, în cadrul revizuirii proiectului de lege a apărării pentru anul fiscal 2025, ar reduce aproximativ o treime din achiziția planificată pentru 2025 de F-35 și ar folosi banii pentru a consolida infrastructura de testare a programului, laboratoarele de integrare software și un al doilea laborator de integrare a zborurilor, pentru a accelera adăugarea de noi capabilități, cum ar fi TR-3. Acest pachet ar include nouă noi avioane de testare F-35. Cu toate acestea, dacă ar fi autorizate și alocate, niciunul dintre noile avioane nu ar fi livrat timp de mai mulți ani.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News