Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Programul Global Combat Air este în fruntea cursei europene pentru cea de-a VI-a generație de avioane de luptă, în timp ce proiectul rival SCAF este pus sub semnul întrebării
Industrie de apărare
Data publicării:
Companiile BAE Systems (Regatul Unit), Leonardo (Italia) și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) au anunțat, la 13 decembrie 2024, formarea unei întreprinderi comune pentru Global Combat Air Programme (GCAP). Această colaborare se bazează pe parteneriatul dintre Regatul Unit, Japonia și Italia, stabilit odată cu lansarea programului în decembrie 2022, și reflectă progresele acestora, în contrast cu provocările cu care se confruntă proiectul  franco-germano-spaniol Future Combat Air System (FCAS). Joint-venture-ul atribuie o proprietate egală de 33,3% fiecărei companii și are sarcina de a proiecta, dezvolta și livra un avion de luptă de nouă generație până în 2035. Se preconizează că aeronava va rămâne operațională după 2070.
Programul GCAP / Foto: BAE
Programul GCAP / Foto: BAE

În iulie 2018, la Farnborough Airshow, Ministerul britanic al Apărării a prezentat o machetă a unui avion de luptă de generatia a VI-a, denumit „Tempest”. Atunci, britanicii au declarat că intenționează să investească 2 miliarde de lire sterline până în 2025 pentru a finanța dezvoltarea unui concurent la Future Air Combat System (SCAF), care a fost lansat de Franța și Germania cu un an înurmă.

Acestea fiind spuse, macheta acestui „Tempest” semăna izbitor cu Replica, un avion stealth proiectat în secret în anii 1990 de BAE Systems în cadrul programului FOAS [Future Offensive Air System], care a fost abandonat în 2005.

De atunci, proiectul SCAF, la care s-a alăturat Spania, a trecut prin multe dificultati de implementare, atât pe plan politic, cât și industrial. Neînțelegerile dintre francezi și germani au fost în cele din urmă depășite, dar faza 1B, care ar fi trebuit să deschidă calea pentru primul prototip, nu a fost lansată oficial decât în aprilie 2023, pentru o durată de 36 de luni.

Potrivit ministrului forțelor armate, Sébastien Lecornu, un „summit” care va reuni cele trei țări implicate va avea loc în decembrie pentru a „documenta a doua fază”. Acesta va implica, a explicat el, „abordarea aspectelor politice, cum ar fi exporturile, dar și a aspectelor operaționale: cum arată avionul? Cât de greu este, poate satisface nevoile de descurajare nucleară ale Franței, poate ateriza pe un portavion?

Având în vedere dificultățile politice din Franța și Germania, va fi posibilă organizarea acestui summit? În orice caz, lansarea acestei a doua faze nu este încă garantată. În plus, nu toate divergențele au fost rezolvate, în special în ceea ce privește arhitectura sistemului de armament de nouă generație (NGWS). 

Între timp, Marea Britanie a înființat mai întâi ''Team Tempest'', cu BAE Systems, Rolls Royce, MBDA UK și Leonardo UK. A intrat apoi în cooperare cu Italia și Japonia, care dezvolta, de asemenea, un avion de luptă de nouă generație, F-3. În decembrie 2022, aceste trei țări au anunțat fuziunea proiectelor lor respective în cadrul GCAP (Global Combat Air Programme).

Un an mai târziu, Londra, Roma și Tokyo și-au confirmat cooperarea prin semnarea unui tratat de înființare a unei structuri interguvernamentale, denumită GIGO, pentru realizarea GCAP. Și, în urma prezentării unui concept „revizuit” Tempest / F3 în iulie anul trecut, principalii producători implicați au anunțat, la 13 decembrie, crearea unei întreprinderi cu sediul în Regatul Unit. Această societate mixtă, încă fără nume, va fi deținută de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement [JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies], fiecare deținând 33,3%.

Cu această ocazie, relatează revista Jane's, BAE Systems a aruncat o piatră în grădina programului SCAF. Unul dintre reprezentanţii companiei BAE Systems a susţinut că: „Sper că veți fi de acord cu mine că GCAP este singurul program credibil de generația a șasea în afara celor la care lucrează Rusia, China și Statele Unite”.

Strategia programului se axează pe un concept de „sistem de sisteme”, care încorporează platforme cu și fără pilot, capabile să opereze în domeniile aerian, spațial și cibernetic. Avioanele de generația a VI-a vor dispune de tehnologii stealth avansate, inteligență artificială, cockpit-uri cu realitate augmentată, motoare adaptive și arhitecturi modulare deschise pentru actualizări continue.

Un model experimental este planificat pentru 2027, iar producția este prevăzută pentru 2030. La dezvoltarea motoarelor participă Rolls-Royce (Regatul Unit), IHI Corporation (Japonia) și Avio Aero (Italia), în timp ce sistemele de detectare și integrare sunt dezvoltate de Leonardo (Italia și Regatul Unit), Mitsubishi Electric (Japonia) și ELT Group (Italia).


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
De la Katiușa la Geran-2: Ce trebuie să înţelegem din transformarea capacităților ofensive ale Rusiei prin drone?
Un ''frate mai mare'' cu ADN european pentru sistemul HIMARS: Noua generație de lansatoare de rachete GMARS a realizat primul test de tragere
T-14 Armata „indian”: Cum încearcă Rusia să-și păcălească aliații din India cu tancuri pe care le-au tot promis anterior forţelor ruseşti

Ştiri Recomandate

Noi incidente de securitate în Polonia: Dronă neutralizată deasupra clădirilor guvernamentale, doi cetățeni belaruși reținuți
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
România permite cu bună știință folosirea spațiului ei național pentru atacarea Ucrainei
Amenințarea de la graniță: De ce vrea Uniunea Europeană să replice modelul de apărare al Ucrainei cu un „Zid de Drone”
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Tensiunile dintre Rusia și NATO cresc în mod periculos: Oficiali ruși de nivel înalt afirmă că alianța se află “de facto” în război cu Moscova
Franţa este gata să joace rolul de garant al securității Poloniei: Ce mesaj transmite Rusiei desfăşurarea avioanelor Rafale în sprijinul polonezilor?
Ucraina răspunde ironiilor Ambasadei Rusiei la București: Afirmațiile cu privire la „date nesatisfăcătoare”, o practică rusească bine-cunoscută
Iată de ce e mai ieftin să te înarmezi pentru descurajare: Ucraina cheltuie 172 de milioane de dolari pe zi, doar pentru a se apăra de invazia Rusiei
Zid anti-drone în stil asiatic: Japonia dezvoltă sistemul de apărare costieră SHIELD
Adio F-16 și rachete costisitoare pentru doborârea dronelor? Ucraina anunță că e una dintre puținele țări care dezvoltă arme electromagnetice
MApN: Spațiul aerian românesc, încălcat de drone de 11 ori de la începutul invadării Ucrainei / Echipele poloneze anti-drone vor fi instruite de operatori ucraineni
Rusia simulează un atac cu Iskander și noile rachete balistice Oreshnik asupra Europei. Cele șase state luate în vizor de rachetele „imposibil de interceptat”
Putin se pregătește de întoarcerea veteranilor, planul fiind de a-i implica inclusiv în politică
SUA și Marea Britanie vor semna un acord privind reactoare modulare mici în timpul vizitei lui Trump la Londra
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul
J-20S este o nouă generație de avioane de luptă stealth cu două locuri, dezvoltate de Aviation Industry Corporation of China. Sursa foto: X.
EXCLUSIV
”Chinezii i-au prins din urmă pe americani”; cât e propagandă, cât adevăr. De la noul portavion ”Fujian”, la F-35 care depinde de pământuri rare din China
MApN clarifică misterul dronei ”pierdute” de radarele avioanelor F-16: Drona a evoluat 50 de minute în spațiul României, dar ulterior a ieșit
Bulgaria primește gratuit 7 nave pentru modernizarea Marinei sale. Cu o condiție similară României în donația celor 18 avioane F-16 olandeze
Renunțarea la S-400, poarta către revenirea Turciei în programul F-35? Rusia ar vrea să răscumpere sistemele S-400 vândute Turciei
Două rafinării din Rusia au suferit avarii după atacuri cu drone ucrainene
Rușii au încercat să intre în Kupiansk prin conducte. Operația ucraineană de contrasabotaj a reușit
Tragere cu un sistem HIMARS al României Sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cu o Polonie înarmată până în dinți, Rusia s-ar putea orienta către Axa sudică. De ce România nu e totuși o țintă ușoară, cu F-16, Patriot și HIMARS-uri
F-16 și Eurofighter au aprobarea să doboare drone. Vom primi echipamente suplimentare, anunță ministrul apărării
Franța și Germania au dezvoltat un nou concept al viitorului tanc de luptă principal, denumit EMBT Enhanced Main Battle Tank.
EXCLUSIV
Miliardele din SAFE, pe înțelesul tuturor: României i se deschide ușa spre tancul european sau drone MALE. Dar adio contractelor cu SUA, Israel sau Coreea?
“Vest-2025”: Bombardiere rusești Tu-22M3 au executat lansări de bombe de aviație “pentru distrugerea facilităților critice ale inamicului”
Trump spune că e gata să impună sancțiuni suplimentare Rusiei, dar cere statelor NATO să nu mai cumpere petrol rusesc
Exemplul de urmat al Varșoviei: O nouă tranșă de zeci de Abrams moderne mărește flota poloneză la 201 de tancuri americane
Rusia construiește o bază de rachete în Belarus, la doar 245 de kilometri de Polonia
Germania trebuie să-și dubleze numărul de militari pentru a îndeplini noile obiective NATO, anunță șeful Bundeswehr
pixel