Programul Global Combat Air este în fruntea cursei europene pentru cea de-a VI-a generație de avioane de luptă, în timp ce proiectul rival SCAF este pus sub semnul întrebării
Companiile BAE Systems (Regatul Unit), Leonardo (Italia) și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) au anunțat, la 13 decembrie 2024, formarea unei întreprinderi comune pentru Global Combat Air Programme (GCAP). Această colaborare se bazează pe parteneriatul dintre Regatul Unit, Japonia și Italia, stabilit odată cu lansarea programului în decembrie 2022, și reflectă progresele acestora, în contrast cu provocările cu care se confruntă proiectul franco-germano-spaniol Future Combat Air System (FCAS). Joint-venture-ul atribuie o proprietate egală de 33,3% fiecărei companii și are sarcina de a proiecta, dezvolta și livra un avion de luptă de nouă generație până în 2035. Se preconizează că aeronava va rămâne operațională după 2070.
În iulie 2018, la Farnborough Airshow, Ministerul britanic al Apărării a prezentat o machetă a unui avion de luptă de generatia a VI-a, denumit „Tempest”. Atunci, britanicii au declarat că intenționează să investească 2 miliarde de lire sterline până în 2025 pentru a finanța dezvoltarea unui concurent la Future Air Combat System (SCAF), care a fost lansat de Franța și Germania cu un an înurmă.
Acestea fiind spuse, macheta acestui „Tempest” semăna izbitor cu Replica, un avion stealth proiectat în secret în anii 1990 de BAE Systems în cadrul programului FOAS [Future Offensive Air System], care a fost abandonat în 2005.
De atunci, proiectul SCAF, la care s-a alăturat Spania, a trecut prin multe dificultati de implementare, atât pe plan politic, cât și industrial. Neînțelegerile dintre francezi și germani au fost în cele din urmă depășite, dar faza 1B, care ar fi trebuit să deschidă calea pentru primul prototip, nu a fost lansată oficial decât în aprilie 2023, pentru o durată de 36 de luni.
Potrivit ministrului forțelor armate, Sébastien Lecornu, un „summit” care va reuni cele trei țări implicate va avea loc în decembrie pentru a „documenta a doua fază”. Acesta va implica, a explicat el, „abordarea aspectelor politice, cum ar fi exporturile, dar și a aspectelor operaționale: cum arată avionul? Cât de greu este, poate satisface nevoile de descurajare nucleară ale Franței, poate ateriza pe un portavion?
Având în vedere dificultățile politice din Franța și Germania, va fi posibilă organizarea acestui summit? În orice caz, lansarea acestei a doua faze nu este încă garantată. În plus, nu toate divergențele au fost rezolvate, în special în ceea ce privește arhitectura sistemului de armament de nouă generație (NGWS).
Între timp, Marea Britanie a înființat mai întâi ''Team Tempest'', cu BAE Systems, Rolls Royce, MBDA UK și Leonardo UK. A intrat apoi în cooperare cu Italia și Japonia, care dezvolta, de asemenea, un avion de luptă de nouă generație, F-3. În decembrie 2022, aceste trei țări au anunțat fuziunea proiectelor lor respective în cadrul GCAP (Global Combat Air Programme).
Un an mai târziu, Londra, Roma și Tokyo și-au confirmat cooperarea prin semnarea unui tratat de înființare a unei structuri interguvernamentale, denumită GIGO, pentru realizarea GCAP. Și, în urma prezentării unui concept „revizuit” Tempest / F3 în iulie anul trecut, principalii producători implicați au anunțat, la 13 decembrie, crearea unei întreprinderi cu sediul în Regatul Unit. Această societate mixtă, încă fără nume, va fi deținută de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement [JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies], fiecare deținând 33,3%.
Cu această ocazie, relatează revista Jane's, BAE Systems a aruncat o piatră în grădina programului SCAF. Unul dintre reprezentanţii companiei BAE Systems a susţinut că: „Sper că veți fi de acord cu mine că GCAP este singurul program credibil de generația a șasea în afara celor la care lucrează Rusia, China și Statele Unite”.
Strategia programului se axează pe un concept de „sistem de sisteme”, care încorporează platforme cu și fără pilot, capabile să opereze în domeniile aerian, spațial și cibernetic. Avioanele de generația a VI-a vor dispune de tehnologii stealth avansate, inteligență artificială, cockpit-uri cu realitate augmentată, motoare adaptive și arhitecturi modulare deschise pentru actualizări continue.
Un model experimental este planificat pentru 2027, iar producția este prevăzută pentru 2030. La dezvoltarea motoarelor participă Rolls-Royce (Regatul Unit), IHI Corporation (Japonia) și Avio Aero (Italia), în timp ce sistemele de detectare și integrare sunt dezvoltate de Leonardo (Italia și Regatul Unit), Mitsubishi Electric (Japonia) și ELT Group (Italia).
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News