Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Programul Global Combat Air este în fruntea cursei europene pentru cea de-a VI-a generație de avioane de luptă, în timp ce proiectul rival SCAF este pus sub semnul întrebării
Industrie de apărare
Data publicării:
Companiile BAE Systems (Regatul Unit), Leonardo (Italia) și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) au anunțat, la 13 decembrie 2024, formarea unei întreprinderi comune pentru Global Combat Air Programme (GCAP). Această colaborare se bazează pe parteneriatul dintre Regatul Unit, Japonia și Italia, stabilit odată cu lansarea programului în decembrie 2022, și reflectă progresele acestora, în contrast cu provocările cu care se confruntă proiectul  franco-germano-spaniol Future Combat Air System (FCAS). Joint-venture-ul atribuie o proprietate egală de 33,3% fiecărei companii și are sarcina de a proiecta, dezvolta și livra un avion de luptă de nouă generație până în 2035. Se preconizează că aeronava va rămâne operațională după 2070.
Programul GCAP / Foto: BAE
Programul GCAP / Foto: BAE

În iulie 2018, la Farnborough Airshow, Ministerul britanic al Apărării a prezentat o machetă a unui avion de luptă de generatia a VI-a, denumit „Tempest”. Atunci, britanicii au declarat că intenționează să investească 2 miliarde de lire sterline până în 2025 pentru a finanța dezvoltarea unui concurent la Future Air Combat System (SCAF), care a fost lansat de Franța și Germania cu un an înurmă.

Acestea fiind spuse, macheta acestui „Tempest” semăna izbitor cu Replica, un avion stealth proiectat în secret în anii 1990 de BAE Systems în cadrul programului FOAS [Future Offensive Air System], care a fost abandonat în 2005.

De atunci, proiectul SCAF, la care s-a alăturat Spania, a trecut prin multe dificultati de implementare, atât pe plan politic, cât și industrial. Neînțelegerile dintre francezi și germani au fost în cele din urmă depășite, dar faza 1B, care ar fi trebuit să deschidă calea pentru primul prototip, nu a fost lansată oficial decât în aprilie 2023, pentru o durată de 36 de luni.

Potrivit ministrului forțelor armate, Sébastien Lecornu, un „summit” care va reuni cele trei țări implicate va avea loc în decembrie pentru a „documenta a doua fază”. Acesta va implica, a explicat el, „abordarea aspectelor politice, cum ar fi exporturile, dar și a aspectelor operaționale: cum arată avionul? Cât de greu este, poate satisface nevoile de descurajare nucleară ale Franței, poate ateriza pe un portavion?

Având în vedere dificultățile politice din Franța și Germania, va fi posibilă organizarea acestui summit? În orice caz, lansarea acestei a doua faze nu este încă garantată. În plus, nu toate divergențele au fost rezolvate, în special în ceea ce privește arhitectura sistemului de armament de nouă generație (NGWS). 

Între timp, Marea Britanie a înființat mai întâi ''Team Tempest'', cu BAE Systems, Rolls Royce, MBDA UK și Leonardo UK. A intrat apoi în cooperare cu Italia și Japonia, care dezvolta, de asemenea, un avion de luptă de nouă generație, F-3. În decembrie 2022, aceste trei țări au anunțat fuziunea proiectelor lor respective în cadrul GCAP (Global Combat Air Programme).

Un an mai târziu, Londra, Roma și Tokyo și-au confirmat cooperarea prin semnarea unui tratat de înființare a unei structuri interguvernamentale, denumită GIGO, pentru realizarea GCAP. Și, în urma prezentării unui concept „revizuit” Tempest / F3 în iulie anul trecut, principalii producători implicați au anunțat, la 13 decembrie, crearea unei întreprinderi cu sediul în Regatul Unit. Această societate mixtă, încă fără nume, va fi deținută de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement [JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies], fiecare deținând 33,3%.

Cu această ocazie, relatează revista Jane's, BAE Systems a aruncat o piatră în grădina programului SCAF. Unul dintre reprezentanţii companiei BAE Systems a susţinut că: „Sper că veți fi de acord cu mine că GCAP este singurul program credibil de generația a șasea în afara celor la care lucrează Rusia, China și Statele Unite”.

Strategia programului se axează pe un concept de „sistem de sisteme”, care încorporează platforme cu și fără pilot, capabile să opereze în domeniile aerian, spațial și cibernetic. Avioanele de generația a VI-a vor dispune de tehnologii stealth avansate, inteligență artificială, cockpit-uri cu realitate augmentată, motoare adaptive și arhitecturi modulare deschise pentru actualizări continue.

Un model experimental este planificat pentru 2027, iar producția este prevăzută pentru 2030. La dezvoltarea motoarelor participă Rolls-Royce (Regatul Unit), IHI Corporation (Japonia) și Avio Aero (Italia), în timp ce sistemele de detectare și integrare sunt dezvoltate de Leonardo (Italia și Regatul Unit), Mitsubishi Electric (Japonia) și ELT Group (Italia).


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
Avioanele saudite F-35, mai puțin avansate decât versiunea israeliană, nu vor survola Riadul mai devreme de cel puțin patru ani
Cum au reușit israelienii și românii să dezvolte o versiune SPIKE care costă doar o treime din prețul rachetei: „Performanțe similare. Racheta va fi un boom”
Dilema strategică a Canadei: Avantajele tactice ale F-35 ,,cedează teren'' în fața autonomiei industriale promise de Gripen
Parteneriatul anti-dronă forțează o reconfigurare militară: Cum lecțiile de pe Flancul Estic (România-Polonia) schimbă strategia de achiziții a Armatei SUA
Incendiu la depozitul de muniţie de la Mija. Ministerul Economiei: Au ars componente pentru grenade PG-7VM
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri

Ştiri Recomandate

„Războiul Stelelor” în varianta Armatei SUA: 50.000 de „droizi de luptă” Phantom vor schimba fața infanteriei americane până în 2027
Gata cu „navele fantomă” ale Venezuelei (VIDEO): Forțele americane au trecut la interceptarea directă a petrolierelor în apele internaționale
„Alternativele la sprijinul SUA sunt incerte”. Ucraina recunoaște neputința Europei: De ce doar „forța” lui Trump mai poate opri Rusia
Războiul se apropie și mai mult de frontiera României: Zelenski confirmă că, prin loviturile repetate din regiunea Odesa, rușii vor să separe Ucraina de Marea Neagră
Rachete de milioane VS. drone de 35.000 de dolari: Cum a transformat UŞ Navy navele de coastă în „platforme purtătoare de drone” kamikaze (VIDEO)
Vigilență sporită în Marea Neagră: O aeronavă americană P-8A Poseidon a scanat din nou Peninsula Crimeea și Baza Navală Novorossiysk
Rusia, bună de plată? Grecia s-a alăturat oficial Comisiei Internaționale care va stabili despăgubirile pentru Ucraina
Dronele ucrainene au lovit baza aeriană Belbek pentru a doua oară într-o săptămână: Două avioane rusești Su-27 distruse
Schimbare de discurs la Praga? Ministrul ceh al Apărării: „Suntem de partea Ucrainei, Rusia este agresorul”
Digitizarea ,,bătrânului'' F-16: Cum X-62 VISTA și Proiectul VENOM construiesc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Ucraina atinge pragul de 1.000 de drone interceptoare pe zi: Soluția de 2.500 de dolari care înlocuiește rachetele scumpe în lupta contra UAV-urilor Shahed
Decizie strategică la NATO: România preia comanda celui de-al doilea mare hub militar pentru aprovizionarea Ucrainei
Cea mai amplă operațiune americană împotriva ISIS din ultimii ani (VIDEO): Pentagonul a declanșat un atac masiv în Siria
Trupele ruse distrug podurile de cale ferată din regiunea Odesa pentru a tăia accesul la logistica de pe Dunăre
Cea mai mare putere de foc din Europa: Fregatele germane F127 vor primi simultan 96 de lansatoare de rachete Tomahawk
Rușii au din nou un submarin în Marea Mediterană, cu toate că pierderea portului Tartus a afectat capacitatea Rusiei de a-și proiecta puterea în regiune
Rouhani sparge mitul: Iranul, mai puternic în declarații decât pe câmpul de luptă
Statele Unite au un nou ambasador în România: Darryl Nirenberg, confirmat de Senatul SUA
Ucraina primește de la Rusia trupurile a peste 1.000 de militari căzuți în luptă. Cum se explică diferența foarte mare de trupuri repatriate reciproc
Portavioanele SUA nu vor avea prea curând un avion de generația a șasea: F/A-XX aproape că a rămas fără finanțare în 2026
Americanii sunt interesați de dronele navale ucrainene: O delegație de la Pentagon a asistat la teste oficiale
Kievul dezvăluie cât durează trecerea pe F-16. Cu MiG-29 poloneze, Aviația Ucrainei cumpără timp
Întâlnirea din Miami. Oficialii europeni vor participa la discuțiile de pace dintre Umerov și Witkoff
Brațul lung al spionajului ucrainean ajunge în Marea Mediterană (VIDEO): Un petrolier din Flota Fantomă a Rusiei, „vânat” cu drone la 2.000 km de front
Germania introduce serviciul militar voluntar, iar după 2027 ar putea trece la armata obligatorie
F-35 vs. Gripen: Dilema de miliarde care împarte Canada în două și pune la încercare relația politico-economică cu Statele Unite
Armă de asalt NARP. Foto: Beretta
EXCLUSIV
Avem detalii despre armele de asalt: Ce înseamnă localizarea 100% în România a puștilor de asalt NARP 5.56 mm, pistoalelor APX și lansatoarelor de grenade de 40 mm
Dronele ucrainene scot din joc două lansatoare de rachete S-400 în Belgorod, expunând flancul aerian rusesc la noi atacuri (VIDEO)
Egiptul devine „gardianul Canalului Suez”: Strategia militară de un miliard de dolari care schimbă echilibrul în Orientul Mijlociu
„Nimeni să nu se pună cu Polonia”: Armata poloneză, prima care operaționalizează complet sistemul Patriot integrat cu IBCS
Ungaria și compania Lockheed Martin semnează un acord industrial pentru integrarea sistemelor HIMARS pe camioane produse local
Sistemele S-400 înapoi la Rusia? În ce constă planul Turciei de a recâştiga accesul la avioanele F-35
pixel