Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Programul Global Combat Air este în fruntea cursei europene pentru cea de-a VI-a generație de avioane de luptă, în timp ce proiectul rival SCAF este pus sub semnul întrebării
Industrie de apărare
Data publicării:
Companiile BAE Systems (Regatul Unit), Leonardo (Italia) și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) au anunțat, la 13 decembrie 2024, formarea unei întreprinderi comune pentru Global Combat Air Programme (GCAP). Această colaborare se bazează pe parteneriatul dintre Regatul Unit, Japonia și Italia, stabilit odată cu lansarea programului în decembrie 2022, și reflectă progresele acestora, în contrast cu provocările cu care se confruntă proiectul  franco-germano-spaniol Future Combat Air System (FCAS). Joint-venture-ul atribuie o proprietate egală de 33,3% fiecărei companii și are sarcina de a proiecta, dezvolta și livra un avion de luptă de nouă generație până în 2035. Se preconizează că aeronava va rămâne operațională după 2070.
Programul GCAP / Foto: BAE
Programul GCAP / Foto: BAE

În iulie 2018, la Farnborough Airshow, Ministerul britanic al Apărării a prezentat o machetă a unui avion de luptă de generatia a VI-a, denumit „Tempest”. Atunci, britanicii au declarat că intenționează să investească 2 miliarde de lire sterline până în 2025 pentru a finanța dezvoltarea unui concurent la Future Air Combat System (SCAF), care a fost lansat de Franța și Germania cu un an înurmă.

Acestea fiind spuse, macheta acestui „Tempest” semăna izbitor cu Replica, un avion stealth proiectat în secret în anii 1990 de BAE Systems în cadrul programului FOAS [Future Offensive Air System], care a fost abandonat în 2005.

De atunci, proiectul SCAF, la care s-a alăturat Spania, a trecut prin multe dificultati de implementare, atât pe plan politic, cât și industrial. Neînțelegerile dintre francezi și germani au fost în cele din urmă depășite, dar faza 1B, care ar fi trebuit să deschidă calea pentru primul prototip, nu a fost lansată oficial decât în aprilie 2023, pentru o durată de 36 de luni.

Potrivit ministrului forțelor armate, Sébastien Lecornu, un „summit” care va reuni cele trei țări implicate va avea loc în decembrie pentru a „documenta a doua fază”. Acesta va implica, a explicat el, „abordarea aspectelor politice, cum ar fi exporturile, dar și a aspectelor operaționale: cum arată avionul? Cât de greu este, poate satisface nevoile de descurajare nucleară ale Franței, poate ateriza pe un portavion?

Având în vedere dificultățile politice din Franța și Germania, va fi posibilă organizarea acestui summit? În orice caz, lansarea acestei a doua faze nu este încă garantată. În plus, nu toate divergențele au fost rezolvate, în special în ceea ce privește arhitectura sistemului de armament de nouă generație (NGWS). 

Între timp, Marea Britanie a înființat mai întâi ''Team Tempest'', cu BAE Systems, Rolls Royce, MBDA UK și Leonardo UK. A intrat apoi în cooperare cu Italia și Japonia, care dezvolta, de asemenea, un avion de luptă de nouă generație, F-3. În decembrie 2022, aceste trei țări au anunțat fuziunea proiectelor lor respective în cadrul GCAP (Global Combat Air Programme).

Un an mai târziu, Londra, Roma și Tokyo și-au confirmat cooperarea prin semnarea unui tratat de înființare a unei structuri interguvernamentale, denumită GIGO, pentru realizarea GCAP. Și, în urma prezentării unui concept „revizuit” Tempest / F3 în iulie anul trecut, principalii producători implicați au anunțat, la 13 decembrie, crearea unei întreprinderi cu sediul în Regatul Unit. Această societate mixtă, încă fără nume, va fi deținută de BAE Systems, Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement [JAIEC, care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies], fiecare deținând 33,3%.

Cu această ocazie, relatează revista Jane's, BAE Systems a aruncat o piatră în grădina programului SCAF. Unul dintre reprezentanţii companiei BAE Systems a susţinut că: „Sper că veți fi de acord cu mine că GCAP este singurul program credibil de generația a șasea în afara celor la care lucrează Rusia, China și Statele Unite”.

Strategia programului se axează pe un concept de „sistem de sisteme”, care încorporează platforme cu și fără pilot, capabile să opereze în domeniile aerian, spațial și cibernetic. Avioanele de generația a VI-a vor dispune de tehnologii stealth avansate, inteligență artificială, cockpit-uri cu realitate augmentată, motoare adaptive și arhitecturi modulare deschise pentru actualizări continue.

Un model experimental este planificat pentru 2027, iar producția este prevăzută pentru 2030. La dezvoltarea motoarelor participă Rolls-Royce (Regatul Unit), IHI Corporation (Japonia) și Avio Aero (Italia), în timp ce sistemele de detectare și integrare sunt dezvoltate de Leonardo (Italia și Regatul Unit), Mitsubishi Electric (Japonia) și ELT Group (Italia).


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic

Ştiri Recomandate

Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
Ce înseamnă să fii considerat încă aliat cheie al SUA pe Flancul Estic al NATO: Polonia a reușit să obțină o flotă de 250 de blindate Stryker la prețul simbolic de un dolar
"Resturi" de drone ucrainene au lovit din nou uriașa rafinărie din Riazan. Moscova minimizează pagubele
Șeful Armatei Ucrainei: Rușii sunt superiori la artilerie, dar 60% din lovituri sunt realizate de drone; acolo suntem la paritate
Putin oferă Indiei acces nelimitat la petrolul rusesc; Modi spune că India nu este neutră, ci se află de partea păcii
NATO reacționează în Polonia: Avioane poloneze și elicoptere cehe Mi-171 au decolat, ca răspuns la valul de rachete și drone rusești care a lovit Ucraina
"Sarcofagul" de la Cernobîl nu mai este sigur, anunță ONU. Se impun reparații mai serioase după atacul rusesc din februarie 2025
Una dintre cele mai puternice armate limitează utilizarea Android și pariază pe iPhone-uri
Rachetele Oreshnik din Belarus fac din baza de la Deveselu o țintă principală. Cum va răspunde NATO la amplasarea de rachete rusești la câteva sute de km de capitale europene
Negocierile SUA–Ucraina avansează lent. Witkoff & Co vor să-i convingă pe ucraineni că e cel mai bun Plan de Pace, în timp ce Putin amenință cu scenariul Novorossiya
Rusia a efectuat un nou atac masiv asupra Ucrainei cu rachete Kinjal, Iskander-M, rachete de croazieră și drone
Marea Britanie și Norvegia vor opera împreună o flotilă de fregate
Unitatea de elită a României: JLTV au turele automatizate iar blindatele Polaris au fost parașutate cu succes. Forțele speciale excelează ca dotări și pregătire
Suedia va opri asistența pentru dezvoltare acordată unor țări și va dona Ucrainei banii. În schimb, Danemarca reduce din contribuție
Combinația letală, rachete Meteor și F-35, tot mai aproape de realitate, iar România ar putea fi unul dintre beneficiari. Teste la sol, trecute cu brio, urmează zborul
O bază de submarine nucleare franceze, survolată de drone. Militarii au deschis focul
Consultări militare România - SUA. Discuții tehnice privind modernizarea armatei și programele de achiziții
Sursă foto: US Army Facebook
EXCLUSIV
Ultimatum de la Washington: Statele Unite impun termenul limită 2027 pentru ca Europa să preia conducerea apărării NATO
Bundestagul aprobă reforma Armatei: Începând cu 2026, tinerii vor fi întrebați cu privire la disponibilitatea lor de a se înrola
F-16 primesc "vedere" de F-35: Sistemul de țintire Sniper NTP partajează informații între avioane de a cincea și a patra generație
„Cimitirul” de fier vechi al Rusiei: De ce noile autorități siriene refuza să utilizeze tancurile „inutile” furnizate de ruşi
Noua strategie de securitate a SUA avertizează asupra „declinului civilizațional” al Europei și pune sub semnul întrebării viitorul NATO
România şi Ungaria, acord pentru creșterea capacității de transport a liniilor electrice
Proiectul Talon: Un gigant american vrea să își ia revanșa și dezvăluie noul design de dronă-avion autonomă, pariind pe viteză și costuri reduse (VIDEO)
O nouă forță militară de descurajare în Orientul Mijlociu: SUA pariază masiv pe dronele de atac ieftine pentru a contracara amenințările regionale
Războiul din Ucraina şi „sindromul Tbilisi”: Un general rus de top critică „eșecul total” al serviciilor de informații și admite că Rusia a fost nepregătită
Polonia își modernizează forțele terestre: Primele vehicule de luptă Borsuk au fost livrate într-un contract de 1,6 miliarde de dolari
Revoluția dronelor din Ucraina a spulberat iluzia securității europene: Vestul trebuie să se adapteze sau riscă ca armatele sale să devină irelevante
„Am văzut racheta trecând”: Cum a evitat la limită un pilot american de F/A-18 un incident fatal de tip „friendly fire” în Marea Roșie
pixel