Programul militar B-21 Raider, dedicat primului bombardier de generaţia a VI-a, este pe drumul cel bun: 5 miliarde de dolari economisiți pentru primele cinci loturi produse
Programul nebunesc de scump B-21 Raider se pare că devine mai puțin costisitor, costul estimat pentru primele cinci loturi de producție scăzând de la 19,1 miliarde de dolari la 13,1 miliarde de dolari, o reducere de 28%, ceea ce înseamnă economii de 5,1 miliarde de dolari.
B-21 Raider, noul bombardier strategic de generația a VI-a a SUA. Foto: U.S. Air Force
În ultimii ani, publicul a devenit din ce în ce mai obișnuit ca programele militare ale SUA să fie din ce în ce mai costisitoare pe măsură ce acestea avansează. Cu toate acestea, acum se pare că tendința actuală este contrară pentru noul B-21 Raider, acesta devenind mai puțin costisitor, conform bugetului pentru linia de producţie.
Practic, acesta este caz rar pentru un program de achiziție în domeniul apărării, după cum a relatat Aviation Week, bugetul alocat bombardierelor B-21 pentru primele cinci loturi de producție a scăzut de la 19,1 miliarde de dolari prevăzuți de Forțele Aeriene ale SUA în 2023 la 13,8 miliarde de dolari prevăzuți pentru 2025. Scăderea reprezintă o reducere de 28%, sau 5,1 miliarde de dolari, pentru același număr de bombardiere care urmează să fie achiziționate între 2023 și 2027.
În timp ce viitoarele loturi aferente LRIP (Low-Rate Initial Production) urmează să fie negociate, scăderea costurilor ar putea permite creșterea producției odată cu creșterea numărului de comenzi. De fapt, potrivit directorului general al companiei Northrop Grumman, Kathy Warden, reducerile de costuri ar putea permite suplimentarea cu zeci de B-21 în ultimii trei ani ai fazei LRIP.
În plus, Aviation Week precizează că informațiile oficiale publicate până în prezent, deși puține, sugerează că producția preliminară de B-21 este cu cel puțin zeci de milioane de dolari mai ieftină decât preconiza U.S. Air Force. Prețul unitar maxim stabilit pentru B-21 atunci când programul a fost lansat în 2010 a fost de 550 de milioane de dolari, redus ulterior la 511 milioane de dolari în 2015, când Northrop Grumman a primit contractul de dezvoltare.
Acest preț a trebuit apoi să fie convertit în dolari din 2024 pentru a ține cont de inflație, obținându-se costul actual raportat de 730 de milioane de dolari. Odată cu scăderea costului, Aviation Week spune că primele 21 de B-21 ar putea costa acum „doar” 668 de milioane de dolari per bombardier.
Anul trecut, Air Force a declarat că prețul fiecărui avion a fost renegociat cu Northrop Grumman, însă nu este clar cât de mult a influențat acest lucru noul buget, chiar dacă s-a spus că prețul a scăzut. Până la sfârșitul anului ar putea avea loc semnarea contractului pentru cel de-al doilea lot de producție, însă nu sunt așteptate alte modificări de preț.
Rămâne de văzut, totuși, dacă fondurile economisite vor fi folosite pentru a stimula producția de B-21. De fapt, Forțele Aeriene au ales în mod deliberat o producție lentă pentru B-21 pentru a-l face rezistent la variațiile cauzate de depășirile de costuri și de plafoanele bugetare, evitând astfel probleme similare cu cele ale producției de F-35.
Acest preț a trebuit apoi să fie convertit la nivelul dolarului din 2024 pentru a ține cont de inflație, obținându-se costul actual raportat de 730 de milioane de dolari. Odată cu scăderea costului, Aviation Week spune că primele 21 de B-21 ar putea costa acum „numai ” 668 de milioane de dolari per bombardier.
Anul trecut, U.S. Air Force a declarat că prețul fiecărui avion a fost renegociat cu Northrop Grumman, însă nu este clar cât de mult a influențat acest lucru noul buget, chiar dacă s-a spus că prețul a scăzut. Până la sfârșitul anului ar putea avea loc semnarea contractului pentru cel de-al doilea lot de producție, însă nu sunt așteptate alte modificări de preț.
Rămâne de văzut, totuși, dacă fondurile economisite vor fi folosite pentru a stimula producția de B-21. De fapt, Forțele Aeriene au ales în mod deliberat o producție lentă pentru B-21 pentru a-l face rezistent la variațiile cauzate de depășirile de costuri și de plafoanele bugetare, evitând astfel probleme similare cu cele ale producției de F-35.
Programul B-21 își propune să producă cel puțin 100 de bombardiere de generaţia a VI-a
B-21 Raider este proiectat să fie un bombardier stealth cu rază lungă de acțiune, cu un grad ridicat de rezistență, capabil să îndeplinească misiuni de descurajare nucleară și, în același timp, să efectueze atacuri convenționale. Acesta va juca un rol fundamental în triada nucleară a SUA, fiind „ pilonul aerian ” al acestui sistem strategic. Această flexibilitate va fi esențială pentru a răspunde amenințărilor în evoluție, a subliniat Bailey.
Generalul Bussiere a adăugat că flota B-21 va oferi un sprijin vital aliaților SUA, transmițând în același timp un mesaj puternic potențialilor adversari. El a subliniat, de asemenea, că B-21, cu tehnologia sa de ultimă oră, reprezintă o capacitate unică pe care puține alte națiuni o pot egala, făcând aeronava indispensabilă în viitoarele strategii de descurajare.
Programul B-21 își propune să producă cel puțin 100 de aeronave. Pe lângă Baza Forțelor Aeriene din Ellsworth, și alte baze vor găzdui bombardiere B-21. Baza Forțelor Aeriene din Whiteman (Missouri) și Baza Forțelor Aeriene din Dyess (Texas) vor fi următoarele care vor primi aceste aeronave revoluționare. Acest lucru va consolida capacitatea Forțelor Aeriene ale SUA de a face față cerințelor conflictelor moderne.
B-21 Raider este astfel pregătit să devină o componentă-cheie a arsenalului strategic al SUA, capabil să opereze în cele mai complexe medii, asigurând în același timp securitatea națională și internațională.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News