Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul FCAS - noul avion european de generația a VI-a - are sau nu viitor? Airbus și Dassault Aviation au ajuns la un acord
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Airbus și Dassault Aviation au ajuns la un acord în ceea ce privește construirea unei versiuni experimentale a avioanelor de vânătoare de nouă generație - parte a proiectul FCAS - pe care Franța, Germania şi Spania ar vrea să le achiziţioneze în viitor.

Informaţii vine după ce în ultimele două săptămâni au avut loc negocieri tensionate care au pus sub semnul întrebării viitorul proiectului ’’Sistemul de Luptă Aerian al Viitorului’’ (FCAS/SCAF) - care trebuie să fie operațional până în 2040.

Continuarea derulării programului FCAS a fost pusă sub semnul întrebării, deoarece companiile implicate nu reuşesc să se înţeleagă asupra împărţirii sarcinilor, dar mai ales din cauza faptului că părţile nu doreau să renunţe la proprietatea intelectuală a unor tehnologii care urmau să fie implementate în cadrul acestui proiect.

Franța, Germania și Spania, cele trei țări implicate în program, au primit oferta de la pentru construirea viitorului avion de luptă european, a declarat un oficial al ministerului francez al apărării, adăugând că negocierile continuă în cadrul derulării FCAS, potrivit Defense World.

Cu aproape două săptămâni în urmă, auditați de Comisia pentru Apărare din Senatul Franţei, reprezentanţii companiei Airbus au spus că nu exista un plan B pentru continuarea proiectului FCAS, asta după declarațiile CEO-ului Dassault Aviation, Eric Trappier, cu privire la dificultățile privind dezvoltarea avioanelor de luptă NGF de a VI-a generaţie (Next Generation Fighter) ca parte a acestui program la care participă Germania, Spania și Franța. 

După criticile aduse de Dassault Aviation cu privire la organizarea programului SCAF, reprezentanţii Airbus a fost să răspundă la întrebările senatorilor francezi, pe 17 martie. 

Conștientă de miză acestui program, compania Airbus și-a trimis directorul, pe Antoine Bouvier, și pe managerul Airbus Defence and Space, Dirk Hoke pentru a răspunde întrebărilor Comisiei pentru Apărare din Senatul Franţei.

Comisia l-a intervievat pe Eric Trappier, șeful Dassault Aviation. Acesta menţionând în detaliu dificultăţile cu care se confrunta în negocierile cu Airbus cu privire la partajarea sarcinilor industriale în cadrul programul SCAF şi propunând un plan B pentru soluţionarea acestora.

,,Nu există un plan B, deoarece nicio alternativă nu va face posibilă realizarea obiectivului pe care ni l-am propus", a răspuns Antoine Bouvier.

Potrivit companiei Airbus, nicio națiune europeană nu va putea de una singură, deoarece nu are mijloace necesare, să dezvolte un avion de vânătoare de nouă generație. Airbus a dorit să reamintească natura strategică a programului pentru Franța, Germania şi Spania, dar și importanţa acestui program pentru Europa.

 
Francezii nu vor că statele europene să fie forţa de împrejurări şi să continue să cumpere avioane F-35
 

Airbus și Dassault sunt principali contractori ai programului FCAS, participarea şi contribuţia fiind împărțite în mod egal între Franța, Germania și Spania.  Ţările participante la programul FCAS au avut în vedere lansarea următoarei etape a proiectului, numită Faza 1B, până în această vară. Însă noi dezacorduri cu privire la împărtășirea unor secrete ce ţin de zona industrie militare aeronautice au pus în discuție viitorul programului FCAS.

Cei doi directori Airbus au precizat în faţa Comisiei pentru Apărare din Senatul Franţei că realizarea proiectelor din cadrul programului FCAS ar face ca Europa să fie mai independentă din punct de vedere militar, iar eșecul ar însemna că Statele Unite vor vinde mai uşor avioanele F-35 către statele europene.

Antoine Bouvier a susţinut că Europa are nevoie de propria sa industrie aeronautică care să producă avioane militare performante.

Avionul de generaţia a VI-a din cadrul programului european FCAS ar urma să înlocuiască avioanele Rafale din Franța, avioanele Eurofighter Typhoon din Germania și F/A-18 Hornet din Spania.

Proiectul va fi dezvoltat de companiile Dassault și Airbus din partea Germaniei, respectiv Franței. Guvernul spaniol a desemnat compania Indra ca parte a proiectului FCAS. 

Se estimează că programul FCAS va costa în jur de 8 miliarde de euro, iar achizițiile și operarea sistemului ar putea ajunge la 100 de miliarde de euro. Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.

Programul viitorului avion de luptă european, care se va însera într-un sistem conectat incluzând drone, urmăreşte să înlocuiască în perspectiva anului 2040 avioanele Rafale şi Eurofighter. Pentru aceasta, Franţa, Germania şi Spania speră să valideze înaintea alegerilor germane din septembrie studiile de fezabilitate înainte de realizarea în 2026 a unui aparat demonstrativ în zbor.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Su-35 chiar are probleme? Un stat care a refuzat cu scandal cel mai promovat avion al Rusiei nu ar fi făcut-o doar la presiunea SUA
Pariul de sute de miliarde al SUA: Cum bombardierul B-21 și proiectul NGAD trebuie să asigure ,,dominația aeriană'' a U.S. Air Force în fața Chinei
Rămasă cu depozitele goale, Ucraina mizează pe muniția învechită și dezafectată a armatei americane
Ucraina a fost iar ,,înarmată cu promisiuni'': Germania face un pas în spate, renunţând la transferul de sisteme Patriot şi trimiterea de rachete Taurus
Revenirea la F-35, misiune imposibilă pentru Turcia? Israelul „lucrează din umbră” intens pentru a bloca revenirea Turciei în program
O țară europeană care nu are F-16 va antrena piloți ucraineni pentru F-16. România e și ea cu motoarele turate la maximum
Patriot și rachetele PAC-3 MSE au mai trecut un test critic în SUA. Interceptoarele sunt deja „combat proven” inclusiv împotriva hipersonicelor ruse Kinjal
Apărarea românească, cu ADN de Iron Dome. Ionuț Moșteanu confirmă că Rafael a câștigat licitația și speră „să nu ne încurcăm pe drum” în semnarea contractului
România spune adio AK-47 și dă startul înzestrării cu arme de asalt și mașini de luptă MLI. Termen ambițios pentru semnarea contractelor a două programe gigant
Raport: Peste 1.000 de componente occidentale, găsite în avioanele rusești Su-34 și Su-35S. Cum reuşeşte Rusia să ocolească sancţiunile economice?
Producția tancului K2 Black Panther, dedicată exclusiv Poloniei: Compania Hyundai Rotem triplează ritmul pe fondul unui nou contract masiv
Soluții ”antiefracție” pentru frontiera cu Rusia: Lituania și Finlanda vor produce zeci de mii de mine antipersonal
Test fără precedent: Un avion Rafale și un Mirage 2000 au lansat în premieră rachete MICA IR împotriva unor baloane aflate la 20 de km altitudine
O veste nu tocmai bună despre noul portavion USS John F. Kennedy de 13 miliarde de dolari. De ce SUA vor avea doar 10 portavioane în loc de 11 timp de 1 an
Viitorul ,,avionului de luptă european'' FCAS este pus sub semnul întrebării: De ce nu reuşesc Franţa şi Germania să ajungă la un numitor comun?
Ce înseamnă să fii jucător-cheie în ecuația de securitate a flancului estic al NATO: Polonia a inaugurat oficial ,,Academia de sisteme HIMARS''
Între ciocan și nicovală: Companiile germane din industria de apărare spun că vor fi afectate dacă se introduce recrutarea obligatorie
Sistem de apărare antiaeriană de tip MANPAD Mistral 3. Photo source: MBDA
EXCLUSIV
Cum au ajuns sistemele Mistral 3 subiect de război politic. Ambasadorul Warnery: Nu e o „afacere” între Franța și România. Prețul e unic pentru toate statele implicate
Avioanele Gripen chiar sunt pe val: JAS 39 Gripen a „învins” din nou F-16, într-o piață dominată istoric de influența SUA. Istoria se schimbă
Goana Poloniei după obuze de 155mm: Varșovia pompează peste o jumătate de miliard de euro pentru a deveni o ,,fortăreață a producţiei de muniții''
Marea Britanie oprește producția avionului Eurofighter Typhoon din cauza lipsei comenzilor, punând la îndoială angajamentul sau faţă de apărarea europeană
Noua eră a artileriei americane (Foto/Video): Pentagonul mizează pe racheta de precizie PrSM pentru a reconfigura sistemele HIMARS
Obuziere K9 și următorul pas: Tancuri K2 Panther? „România are nu doar avantajul similitudinilor geografice zdrobitoare, a producției locale ci și a timpului de livrare”
Mașina de război a Rusiei începe să scârțâie: Iluzia unei fortărețe economice imune la sancțiuni pare că se destramă
Compania Lockheed Martin transformă eșecul în strategie cu planuri ambițioase de modernizare avioanelor F-35
Ce înseamnă iniţiativa germană ,,Punctul de Cotitură Istoric'': Proiect ambiţios pentru achiziționarea a 1.000 de tancuri Leopard 2
Ei au putut, noi nu. De ce Polonia a reușit ceea ce România nici nu visa în programul de F-16 și nu numai
Clivajul NATO | Statele Baltice sfidează axa franco-germană în privința renunţării la armamentul american: Securitatea nu poate aștepta
Bătrânul F-22 Raptor e pariul SUA: Modernizări de zeci de milioane de dolari pentru a menţine superioritatea aeriană în fața Chinei
Europa are încă o fabrică de componente F-35. Rheinmetall va produce anual peste 30 de secțiuni centrale de fuzelaj

Ştiri Recomandate

Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Un tanc robot, dar nu prea: Rușii vor să rupă frontul cu un tanc-dronă numit Shturm, o combinație între T-72 și T-90
Gigantul german Diehl construiește la Craiova o fabrică de componente pentru industria aeronautică
Comisia anunță că primele 18 state, inclusiv România, solicită 127 de miliarde EUR din cei 150 de miliarde disponibili prin SAFE
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
Franța va parașuta 40 de tone de ajutoare umanitare în Fâșia Gaza
Estonia și-a stabilit prioritățile privind apărarea. Micul stat baltic se concentrează pe apărare aeriană IRIS-T și sisteme HIMARS cu rază de 300 de km
Macron critică acordul dintre UE și SUA negociat de Ursula von der Leyen cu Trump: „UE nu e încă o putere. Nu suntem suficient de temuți”
Armata rusă e aproape de un obiectiv important: Încercuirea orașului Pokrovsk. "Un astfel de număr de trupe ar fi suficient pentru a captura unele țări europene"
Monitorizare de la 10.000 de metri altitudine: Echipajele avioanelor AWACS ale NATO detaliază cum s-a schimbat războiul aerian purtat de Rusia împotriva Ucrainei
Politica germană ,,Zeitenwende'' prinde aripi: Germania lansează programul militar pentru drone de atac cu rază lungă de acțiune
Belarus devine ,,atelierul de armament'' al Rusiei: Microcipuri pentru rachetele şi dronele utilizate pe frontul din Ucraina
Franța acuză GRU-ul rus de atacuri cibernetice coordonate. Gruparea APT28, responsabilă și pentru atacul asupra Bundestagului din 2023
Noul front nedorit al Ucrainei: Cum războiul cu drone creează operatori pentru cartelurile de droguri din America Latină
Transformarea Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa: Germania pregătește comenzi-record pentru blindate Boxer, Patria și avioane Eurofighter
JAS 39 Gripen a primit botezul focului. Cum s-au descurcat avioanele Gripen în primele misiuni reale de luptă
Iranul „așteaptă” următoarele lovituri ale F-35I cu sisteme rusești S-400. Rusia a livrat S-400, într-o mișcare menită să schimbe radical echilbrul de putere în regiune
România a depus proiectele pentru finanțare prin SAFE. 70% sunt achiziții militare cu scopul de a revitaliza industria iar 30% pentru creșterea mobilității militare
Luftwaffe va proteja România. Avioane Eurofighter germane au ajuns în țară unde alături de F-16 ale României vor asigura protejarea spațiului aerian
Polonia a reținut 32 de persoane pentru sabotaj. Rețeaua, coordonată de serviciile rusești, iar metodele au fost încercate și în România
Zelenski, sub presiune europeană: Bani de la UE, doar în schimbul garanțiilor anticorupție
Caz frapant la Kiev: A fost dejucat un atentat FSB; atacatorul credea că lucrează pentru serviciile secrete ucrainene
Iveco ar putea ajunge în mâna indienilor de la Tata Motors. Ce se întâmplă cu fabrica de camioane militare din România
Avioanele Su-35 vânează F-16 în Ucraina. În premieră rușii au aruncat în luptă Su-35 cu noile rachete aer-aer R‑77M
Soldați americani ai Diviziei 101 Aeropurtate (Air Assault) participă alături de militari români la un exercitiu terestru și aerian la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu, România, 28 iulie 2022. Sursa Foto: dvidshub.net.
EXCLUSIV
Pivotul SUA spre Pacific lasă Europa în fața unei dileme strategice: Există cu adevărat o intenţie reală de reducere cu 30% a numărului trupelor americane?
Nepotrivită pentru război: Infrastructura Europei, o vulnerabilitate strategică în fața unui conflict de mare intensitate declanşat de Rusia
”Operațiunea militară specială continuă”. Kremlinul răspunde ultimatumului scurtat al lui Trump
Fostul șef al CIA, îndemn pentru statele occidentale: Un armistițiu în Ucraina necesită împingerea forţelor ruse pe front şi nimic altceva
Belgia, Franța și Marea Britanie, misiune de supraveghere aeriană deasupra Mării Negre (FOTO): Scopul a fost „întărirea securității europene în apele internaționale''
Coreea de Nord declară discuțiile de denuclearizare "MOARTE", cerând SUA să accepte "noua realitate" a statutului său nuclear
În căutarea unui "poligon Ucrainean": Armata SUA se luptă cu echipamente învechite și birocrație în testarea dronelor
Turcia deja a dat lovitura cu Kaan pe piața externă. Prima țară care pune pe masă un contract gigant pentru 48 de avioane Kaan de generația a 5-a
pixel