Site-ul militar rusesc Avia.pro, cunoscut ca fiind unul de propagandă şi fake news, a dat naştere unei noi naraţiuni, susţinând că interesul Turciei pentru avioanele Su-57 este foarte mare şi un posibil contract ar putea fi încheiat în următorii 2-3 ani.
Experții și analiștii militari, în majoritate ruși, citaţi de publicaţia Avi.pro, consideră că Ankara ar putea achiziționa avioane ruseşti de generaţia 4 ++ Su-57, până la mijlocul anului 2024.
Publicaţia rusă susţine că, în ciuda refuzului Turciei de a achiziționa avioane ruseşti de generația a V-a ( cu referire la Su-57, dar care nu este unu avion de generaţia a V-a, ci mai degrabă unul de generaţia 4 + +), a devenit cunoscut faptul că, în realitate, Ankara și Moscova ar putea încheia un contract pentru aceste avioane de luptă.
Potrivit sursei citate, Turcia lucrează în prezent la propriul său portavion ( n.a cu referire la TCG Anadolu care este o navă hibrid realizată din combinarea caracteristicilor unei nave de asalt cu designul unui portavion uşor), iar avionul Su-57 are toate caracteristicile pentru a putea decola şi ateriză pe putea acestei nave.
Publicaţia Avia.pro a conturat povestea posibilei achiziţii de avioane Su-57 de către Ankara, plecând de la un articol scris de cotidianul Middle East Eye unde se face referire la faptul că Turcia construiește portavionul ușor TCG Anadolu, care are la bază proiectul navelor de desant amfibiu – portavioane uşoare – SPS Juan Carlos I (L-61), unde nu se menţionează subiectul unei achiziţii de avioane ruseşti.
TCG Anadolu se așteaptă să fie lansat la apă anul acesta, puntea navei fiind construită pentru avioane care pot efectua manevre de aterizare şi decolare pe distanţe scurte, dar şi aterizare pe verticală, cum ar fi F-35 B/C.
După excluderea Turciei, în anul 2019, din programul F-35 al SUA, din cauza achiziției sistemului rus de apărare antiaeriană S-400, s-a tot pus întrebarea dacă TCG Anadolu va putea primi vreo aeronavă militară şi dacă da, ce model. De aceea, ’’analiștii’’ din presa rusă susțin că, dacă Turcia nu cumpără avioane de luptă moderne, noul portavion TCG Anadolu va deveni o navă de marfă.
Tot reputaţii experţi ruşi lansează ipoteza că Ankara are opțiunea de a negocia cu Beijingul pentru a achiziționa avioane de generația a V-a, J-20, dar relaţiile dintre Turcia și China nu sunt foarte bune, așa că este foarte puţin probabil ca o astfel de achiziţie să aibă loc.
Ce opţiuni are Turcia la îndemână?
Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţa la programul militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X, chiar dacă de la lăsarea oficială a programului, în anul 2013, a întâmpinat foarte multe dificultăţi, iar tot ceea ce a realizat a fost o machetă prezentată în anul 2019 la un salon aeronautic, organizat la Paris.
TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.
Acest proiect are o problemă nerezolvată, în special la capitol dezvoltării unui motor.
Cu toate acestea, criticii spun că termenul limită pentru realizarea primului avion de luptă TF-X este excesiv de ambițios, deoarece industria turcă de apărare nu are capacitatea şi nici nu dispune de tehnologia necesară pentru a produce un motor complet autohton, care să fie compatibil cu acest avion. Nu puţine au fost vocile care au precizat că acest lucru va întârzia semnificativ faza de dezvoltare a avionului de luptă TF-X, insistându-se că primul test de zbor ar putea avea loc între 2025-2030.
Unii cred că Rusia poate ajuta Turcia să dezvolte un motor pentru TF-X. Turcii ar putea aștepta Izdelie 30 - motorul care va fi instalat pe Su-57 din 2022, asta pentru că şi ruşii au probleme cu motoarele instalate pe această aeronavă. Publicaţia Bulgarian Military precizează că, chiar dacă Izdelie 30 va fi gata în 2022, nu există nicio modalitate prin care acest motor să poată fii compatibil cu avionul Turciei, deoarece nici turcii nu știți care ar trebui să fie parametrii exacți ai motorului ce ar urma să fie pus pe TF-X.
Chiar dacă Rusia promite la export o versiune a lui Su-57, pe Su-57 E, această nu prezintă caracteristicile unui aeronave care să poată decola şi ateriză pe distanţe scurte, de aterizare pe verticală nici nu are rost să discutăm. Cu alte cuvinte, Turcii nu vor cumpăra pentru portavionul uşor TCG Anadolu, prea curând, avioane Su-57 şi nici pentru Forţele Aeriene Turce – chiar dacă din 2019 a fost vehiculata această idee – deoarece situaţia economică actuală nu îmi permite să rişte să fie sancţionata, aşa cum a fost în cazul achiziţiei de sisteme S-400.
Cât despre TCG Anadolu, nava poate fi utilizată pe post de portelicopter, ceea ce face că Turcia să aibă la îndemână mult mai multe opţiuni în materie de elicoptere, unele chiar produse de industria naţională de apărare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News