Turcia își exprimă interesul pentru avioane de generaţia a VI-a: De ce este tentant pentru turci proiectul european SCAF?
Un raport recent al Comisiei pentru Afaceri Externe și Apărare a Senatului francez indică faptul că Turcia și-a exprimat interesul de a contribui la viitorul sistem aerian de luptă (SCAF/FCAS), un program de avioane de luptă de nouă generație condus de Franța, Germania și Spania. Această evoluție vine în contextul tensiunilor geopolitice dintre Turcia și Franța, deschizând eventual o portiță pentru reînnoirea relațiilor în cadrul unei eventuale cooperări în domeniul apărării.
SCAF/FCAS (Future Combat Aer System – Sistemul Aerian de Luptă al Viitorului).
Cu toate acestea, interesul Turciei pentru programul SCAF apare în contextul proiectului concurent Tempest, o inițiativă privind avioanele de luptă condusă de Regatul Unit, la care participă Italia, Suedia și Japonia, Turciei fiindu-i adresată anterior o solicitare de contribuție financiară.
Existența acestor două programe europene rivale ridică semne de întrebare cu privire la viitorul colaborării în domeniul apărării pe continent.
Implicarea tot mai activa a Turciei în proiectele europene de apărare
Potrivit raportului Senatului francez, oficiali turci din domeniul apărării, inclusiv reprezentanți ai Președinției Industriilor de Apărare (SSB), și-au manifestat interesul pentru dezvoltarea avioanelor de luptă de generația a cincea și a șasea și au sugerat că Turcia ar putea contribui la programul SCAF.
Oficialii au subliniat implicarea din trecut a Turciei în proiecte de apărare europene, cum ar fi elicopterul Cougar și avionul de transport A400M, ca precedente pentru reînnoirea cooperării.
Generalul turc Ilkay Altindag, director general pentru securitate în cadrul Ministerului turc al Apărării, a subliniat parteneriatele de apărare existente cu Spania în ceea ce privește construirea unor portelicoptere și cu Germania în ceea ce privește submarinele.
De asemenea, el a pledat pentru reluarea dialogului cu Direcția Generală a Armamentului (DGA) din Franța pentru a evalua potențialul de colaborare industrială.
Viitorul aviației de luptă ar putea fi unul dintre aceste „subiecte de interes comun”. Cel puțin așa au sugerat oficialii președinției turce a industriilor de apărare atunci când s-au întâlnit cu delegația Senatului.
Raportul Comisiei pentru Afaceri Externe și Apărare a Senatului francez descrie schimburile care „ne-au permis să evaluăm diversitatea și expertiza companiilor de armament turce, care oferă țării o gamă largă de drone, rachete, rachete și vehicule blindate”.
Programe europene concurente de avioane de luptă: SCAF vs Tempest
Interesul Turciei pentru SCAF vine în contextul în care apărarea europeană se confruntă cu o divizare între două programe majore de avioane de luptă de nouă generație.
Inițial, Franța și Regatul Unit au lansat un proiect comun FCAS în 2014 pentru a dezvolta o dronă de luptă avansată, companiile Dassault Aviation și BAE Systems fiind implicate în acest revoluţionar program militar.
Cu toate acestea, Brexit-ul și schimbarea priorităților de apărare au condus la decizia Regatului Unit în 2018 de a continua propriul program de avioane de luptă, Tempest, mai degrabă decât să continue cooperarea franco-britanică.
Programul Tempest, anunțat de Regatul Unit în iulie 2018, urmărește să dezvolte un succesor pentru Eurofighter Typhoon, iar acesta aeronavă să fie operațională până în 2035, cu cinci ani mai devreme decât calendarul proiectat pentru SCAF.
Regatul Unit a încheiat parteneriate cu Italia și Suedia, iar ulterior a inclus Japonia, formând programul Global Combat Air Programme (GCAP).
În plus, Regatul Unit s-a angajat în relații cu Arabia Saudită și Turcia, solicitând mai degrabă contribuții financiare decât o cooperare industrială deplină.
Având în vedere că dezvoltă în prezent un avion de luptă presupus a fi de generația a V-a (Kaan) cu sprijin britanic, prin implicarea BAE Systems și Rolls-Royce, Turcia și-ar fi dorit probabil să fie invitată să participe la Global Combat Air Programme (GCAP), condus de Regatul Unit, Italia și Japonia. Așadar, interesul său pentru SCAF poate părea surprinzător.
Dar faptul că generalul turc Altyndao a menționat cooperarea în curs cu Spania și Germania nu este fără îndoială nesemnificativ, deoarece aceste două țări participă la dezvoltarea SCAF alături de Franța. În orice caz, deocamdată nu se pune problema deschiderii SCAF către alți parteneri.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News