Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Se înmulțesc susținătorii SCAF. Un nou stat european s-a alăturat dezvoltării viitorului avion de generația a 6-a, proiect condus de Franța și Germania
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Proiectul franco-germano-spaniol pentru sistemul de aviație tactică de generația a șasea are un nou susținător, deși există avertismente că Europa nu are deocamdată capacitatea pentru două aeronave diferite pe același segment.
Airbus
Airbus

Belgia a fost admisă de trio-ul inițial al SCAF, în pofida faptului că au existat divergențe pe acest subiect între companiile implicate în proiect, potrivit publicației franceze Zone Militaire (Opex 360).

Anul trecut, perspectiva ca Belgia să se alăture Franței, Germaniei și Spaniei în cadrul proiectului Sistemului de luptă aeriană al viitorului [în franceză: Système de combat aérien du futur - SCAF] a generat controverse, compania Dassault Aviation neascunzându-și reticențele, în timp ce alți industriași implicați, precum Safran, și-au exprimat aprobarea.

 

În ce stadiu se află SCAF, viitorul avion de generația a 6-a, proiect condus de Franța și Germania

 

3. Sistemului... (avion-scaf_53587800.jpg)

Sistemului de luptă aeriană al viitorului (SCAF): Sursa Foto: Twitter Florence Parly

La acea vreme, faza 1B a proiectului, menită să deschidă calea unui demonstrator, abia fusese lansată cu o investiție de 3 miliarde de euro, după luni lungi de discuții pentru aplanarea unor dezacorduri serioase între filialele germane și spaniole ale Airbus și Dassault Aviation, ultimul fiind contractantul principal pentru partea de avion cu echipaj din cadrul proiectului SCAF, care care va fi un „sistem de sisteme”. „Cred că trebuie să ne menținem la ceea ce ne-am angajat, ceea ce deja nu este ușor.

Trebuie să realizăm faza 1B în trei. Sper că vom continua tot în trei cu faza 2, care va permite zborul viitorului avion. Dacă vrem să extindem cooperarea, discuțiile vor fi mai lungi. Amintesc că noi, francezii, reprezentăm o treime din acest proiect. Sper că mersul mai departe nu va duce la o pierdere de competențe utile”, a subliniat Éric Trappier, directorul general al Dassault Aviation, ironizând pe tema creării unui „club F-35 în cadrul proiectului SCAF”, Belgia și Germania optând pentru avionul american de generația a cincea.

„În esență, este total logic ca Belgia să dorească să se alăture unuia dintre marile programe europene de avioane de luptă ale viitorului. Și, evident, dorința mea este ca Belgia să se alăture mai degrabă SCAF decât Tempest (proiectul italo-britanic-japonez – nota autorului)”, a răspuns Olivier Andriès, directorul general al grupului Safran.

În cele din urmă, la ediția din 2023 a salonului aeronautic și spațial de la Bourget, cei care erau favorabili participării Belgiei la proiectul SCAF au avut câștig de cauză. Dar rămânea de stabilit modalitățile. „Este o evoluție majoră. Această extindere va permite ancorarea și mai profundă în Europa a acestui proiect aflat în centrul apărării aeriene de mâine”, s-a felicitat președintele Macron.

În cele din urmă, pe 26 aprilie 2024, ministrul belgian al Apărării, Ludivine Dedonder, a anunțat că a fost autorizată să semneze acordul „privind statutul de observator al Belgiei” în proiectul SCAF. Acest lucru „ne va permite să urmărim îndeaproape dezvoltarea acestui program crucial pentru viitorul apărării belgiene, dar mai ales europene, și să luăm o decizie informată privind eventuala noastră participare la fazele de dezvoltare ulterioare”, a explicat ea.

Mai rămânea de văzut când va fi oficializat acordul. A fost necesar să se aștepte mai bine de o lună până salonul aeronautic de la Berlin, organizat săptămâna trecută, pentru ca acest lucru să se întâmple... aproape în secret.

„La salonul aeronautic ILA de la Berlin, semnarea acordului care conferă Belgiei statutul de observator în cadrul programului SCAF. Bine ai venit, Belgia, în cadrul acestui program emblematic pentru cooperarea europeană!”, a anunțat inginerul Thierry Carlier, numărul doi din Direcția Generală de Armament [DGA] a Ministerului francez al Apărării, pe X.

Belgia intenționează să lanseze un program „specific” de cercetare și dezvoltare în valoare de 60 de milioane de euro care, vizează „poziționarea optimă a bazei industriale și tehnologice belgiene privind posibilitățile de cooperare în cadrul programului” SCAF.”

Comentariul autorului:

Un îndemn privind unirea eforturilor europene pe tema sistemului aerian de luptă de generația a șasea a venit, relativ recent, chiar de la Airbus.

Guillaume Faury, CEO al Airbus a îndemnat (martie 2024, interviu The Guardian) Europa și Marea Britanie să-și "unească eforturile" și programele - în prezent rivale - pentru noile avioane de vânătoare (de generația a șasea). ”Nu cred că Europa are încă nivelul necesar de pregătire pentru un conflict cu Rusia. Să spunem lucrurilor pe nume. Și se pare că Rusia își consolidează capacitățile de apărare", a explicat CEO-ul Airbus.

Războiul din Ucraina a demonstrat că egalitatea între generațiile de armamente nu descurajează conflictul, din contră duce la exarcebarea luptelor cu pierderi mari umane și materiale de ambele părți. Operațiile ofensive devin aproape imposibil de desfășurat datorită monitorizării detaliate electronice și vizuale a câmpului de luptă. Aeronavele, dronele și rachetele stealth de generația a cincea sunt momentan cea mai bună opțiune de a depăși acest impas.

Dar, la sfârșitul anilor 2030 și începutul deceniului cinci, adică peste 10 - 15 ani, când vor fi operaționalizate proiectele europene, aeronave de generația a șasea vor fi, cel mai probabil, atât în dotarea forțelor chineze cât și a celor ruse. În consecință, componenta de descurajare bazată pe aceste aeronave nu va conta în ecuația generală. Oricum, SUA vin cu generația a șasea în curând, menținând supremația NATO și oferind europenilor o fereastră de timp pentru a se putea concentra pe ceva în plus față de ceea ce este acum pe planșeta de proiectare. Europa ar trebui să devină al doilea motor al NATO la fel de puternic ca SUA, iar acest lucru este mai ușor de făcut prin unirea eforturilor decât prin paralelizare internă. În plus, oferă o paletă mai largă de opțiuni alianței NATO în general.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România

Ştiri Recomandate

Berlinul, teren de antrenament: Batalionul Gardă al Bundeswehr pregătește inclusiv scenariul unor lupte urbane de tip „casă cu casă”
Polonia lansează Operațiunea Orizont: Sabotajele Rusiei, combătute cu zece mii de militari polonezi. Bonus: Task-force cu Ucraina
Trump a refuzat oferta lui Maduro. CIA primește „undă verde” în Venezuela iar Trump lasă ușa deschisă la „boots on the ground”
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
„Flota de Aur” hipersonică a SUA care va trebui să scufunde Marina Chinei, în prezent cea mai mare forță navală din lume ca dimensiune
Casa Albă crede că un acord de pace privind războiul din Ucraina ar putea fi încheiat „chiar în această săptămână”
Darryl Nirenberg, viitorul ambasador al SUA în România, audiat în Senat: România e o mare oportunitate pentru companiile americane cu potențial decisiv energetic
Rusia a atacat cu 50 de rachete și 476 de drone; 25 de civili au murit în locuințe. F-16 și Mirage-2000 ucrainene doboară cel puțin 10 rachete de croazieră
Cum testează Rusia vigilența Occidentului cu nava-spion Yantar (Foto/Video): O nouă serie de provocări militare ruseşti vizează infrastructura critică a Europei
Rusia îl declară „terorist” pe opozantul Mihail Hodorkovski, critic acerb al războiului și regimului Putin
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?
O navă rusească s-a apropiat de apele teritoriale britanice și a îndreptat sisteme laser către aeronavele britanice de patrulare. Londra avertizează că e pregătită să răspundă
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
pixel