Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Se înmulțesc susținătorii SCAF. Un nou stat european s-a alăturat dezvoltării viitorului avion de generația a 6-a, proiect condus de Franța și Germania
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Proiectul franco-germano-spaniol pentru sistemul de aviație tactică de generația a șasea are un nou susținător, deși există avertismente că Europa nu are deocamdată capacitatea pentru două aeronave diferite pe același segment.
Airbus
Airbus

Belgia a fost admisă de trio-ul inițial al SCAF, în pofida faptului că au existat divergențe pe acest subiect între companiile implicate în proiect, potrivit publicației franceze Zone Militaire (Opex 360).

Anul trecut, perspectiva ca Belgia să se alăture Franței, Germaniei și Spaniei în cadrul proiectului Sistemului de luptă aeriană al viitorului [în franceză: Système de combat aérien du futur - SCAF] a generat controverse, compania Dassault Aviation neascunzându-și reticențele, în timp ce alți industriași implicați, precum Safran, și-au exprimat aprobarea.

 

În ce stadiu se află SCAF, viitorul avion de generația a 6-a, proiect condus de Franța și Germania

 

3. Sistemului... (avion-scaf_53587800.jpg)

Sistemului de luptă aeriană al viitorului (SCAF): Sursa Foto: Twitter Florence Parly

La acea vreme, faza 1B a proiectului, menită să deschidă calea unui demonstrator, abia fusese lansată cu o investiție de 3 miliarde de euro, după luni lungi de discuții pentru aplanarea unor dezacorduri serioase între filialele germane și spaniole ale Airbus și Dassault Aviation, ultimul fiind contractantul principal pentru partea de avion cu echipaj din cadrul proiectului SCAF, care care va fi un „sistem de sisteme”. „Cred că trebuie să ne menținem la ceea ce ne-am angajat, ceea ce deja nu este ușor.

Trebuie să realizăm faza 1B în trei. Sper că vom continua tot în trei cu faza 2, care va permite zborul viitorului avion. Dacă vrem să extindem cooperarea, discuțiile vor fi mai lungi. Amintesc că noi, francezii, reprezentăm o treime din acest proiect. Sper că mersul mai departe nu va duce la o pierdere de competențe utile”, a subliniat Éric Trappier, directorul general al Dassault Aviation, ironizând pe tema creării unui „club F-35 în cadrul proiectului SCAF”, Belgia și Germania optând pentru avionul american de generația a cincea.

„În esență, este total logic ca Belgia să dorească să se alăture unuia dintre marile programe europene de avioane de luptă ale viitorului. Și, evident, dorința mea este ca Belgia să se alăture mai degrabă SCAF decât Tempest (proiectul italo-britanic-japonez – nota autorului)”, a răspuns Olivier Andriès, directorul general al grupului Safran.

În cele din urmă, la ediția din 2023 a salonului aeronautic și spațial de la Bourget, cei care erau favorabili participării Belgiei la proiectul SCAF au avut câștig de cauză. Dar rămânea de stabilit modalitățile. „Este o evoluție majoră. Această extindere va permite ancorarea și mai profundă în Europa a acestui proiect aflat în centrul apărării aeriene de mâine”, s-a felicitat președintele Macron.

În cele din urmă, pe 26 aprilie 2024, ministrul belgian al Apărării, Ludivine Dedonder, a anunțat că a fost autorizată să semneze acordul „privind statutul de observator al Belgiei” în proiectul SCAF. Acest lucru „ne va permite să urmărim îndeaproape dezvoltarea acestui program crucial pentru viitorul apărării belgiene, dar mai ales europene, și să luăm o decizie informată privind eventuala noastră participare la fazele de dezvoltare ulterioare”, a explicat ea.

Mai rămânea de văzut când va fi oficializat acordul. A fost necesar să se aștepte mai bine de o lună până salonul aeronautic de la Berlin, organizat săptămâna trecută, pentru ca acest lucru să se întâmple... aproape în secret.

„La salonul aeronautic ILA de la Berlin, semnarea acordului care conferă Belgiei statutul de observator în cadrul programului SCAF. Bine ai venit, Belgia, în cadrul acestui program emblematic pentru cooperarea europeană!”, a anunțat inginerul Thierry Carlier, numărul doi din Direcția Generală de Armament [DGA] a Ministerului francez al Apărării, pe X.

Belgia intenționează să lanseze un program „specific” de cercetare și dezvoltare în valoare de 60 de milioane de euro care, vizează „poziționarea optimă a bazei industriale și tehnologice belgiene privind posibilitățile de cooperare în cadrul programului” SCAF.”

Comentariul autorului:

Un îndemn privind unirea eforturilor europene pe tema sistemului aerian de luptă de generația a șasea a venit, relativ recent, chiar de la Airbus.

Guillaume Faury, CEO al Airbus a îndemnat (martie 2024, interviu The Guardian) Europa și Marea Britanie să-și "unească eforturile" și programele - în prezent rivale - pentru noile avioane de vânătoare (de generația a șasea). ”Nu cred că Europa are încă nivelul necesar de pregătire pentru un conflict cu Rusia. Să spunem lucrurilor pe nume. Și se pare că Rusia își consolidează capacitățile de apărare", a explicat CEO-ul Airbus.

Războiul din Ucraina a demonstrat că egalitatea între generațiile de armamente nu descurajează conflictul, din contră duce la exarcebarea luptelor cu pierderi mari umane și materiale de ambele părți. Operațiile ofensive devin aproape imposibil de desfășurat datorită monitorizării detaliate electronice și vizuale a câmpului de luptă. Aeronavele, dronele și rachetele stealth de generația a cincea sunt momentan cea mai bună opțiune de a depăși acest impas.

Dar, la sfârșitul anilor 2030 și începutul deceniului cinci, adică peste 10 - 15 ani, când vor fi operaționalizate proiectele europene, aeronave de generația a șasea vor fi, cel mai probabil, atât în dotarea forțelor chineze cât și a celor ruse. În consecință, componenta de descurajare bazată pe aceste aeronave nu va conta în ecuația generală. Oricum, SUA vin cu generația a șasea în curând, menținând supremația NATO și oferind europenilor o fereastră de timp pentru a se putea concentra pe ceva în plus față de ceea ce este acum pe planșeta de proiectare. Europa ar trebui să devină al doilea motor al NATO la fel de puternic ca SUA, iar acest lucru este mai ușor de făcut prin unirea eforturilor decât prin paralelizare internă. În plus, oferă o paletă mai largă de opțiuni alianței NATO în general.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Rusia a lansat la apă misteriosul submarin nuclear Habarovsk. Rușii se laudă că submarinul va putea lansa 6 „supertorpile” Poseidon
TOP 10 arme „invincibile” ale Rusiei: Topul marilor eșecuri, de la bombardierele PAK de generația a 6-a, la Su-75 și tancurile „fantomă”

Ştiri Recomandate

Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
pixel