F-35 vs NGAD. Pratt & Whitney, producătorul motoarelor F-35, acuză că Lockheed pune bețe în roată NGAD - viitorul avion de generația a VI-a
Un reprezentant al companiei Pratt & Whitney, furnizoarea motoarelor de propulsie pentru F-35, a făcut recent o declarație neașteptată în care atacă dezvoltatorul aeronavei, concernul Lockheed Martin, pentru că a continuat să susțină o propunere controversată de remotorizare subminând astfel planurile armatei americane de a lansa „generația a șasea de avioane de vânătoare” și urmărind doar maximizarea profiturilor prin extinderea producției de Lightning II.
„Planul de joc al Lockheed a fost întotdeauna să întârzie sau să anuleze necesitatea unei competiții pentru avioanele de luptă de generația a șasea, în timp ce cheltuiește inutil zeci de miliarde de dolari în încercarea de a prelungi durata de viață și longevitatea contractului lor [F-35]”, a declarat Jeff Shockey, vicepreședinte pentru relații guvernamentale globale al RTX (cunoscută anterior ca Raytheon Technologies), compania-mamă a Pratt.
Declarația lui Shockey vine ca o reacție la comentariile făcute pe 21 iunie, la Salonul Aero de la Paris, de Greg Ulmer, vicepreședinte executiv al diviziei de aeronautică a Lockheed, care construiește F-35.
Ulmer a declarat miercuri, pentru Aerospace Daily, că va continua să susțină programul de tranziție la motorul adaptiv (Adaptive Engine Transition Program - AETP), care presupune înlocuirea motorului F135 al aeronavei cu una dintre versiunile de turboventilatoare adaptive: XA 100, produsă de GE Aerospace, sau XA 101 dezvoltat de compania Pratt.
Deși Pratt este furnizorul actual de motoare pentru F-35 și un candidat pentru programul AETP, concurența este văzută ca o amenințare la adresa monopolului actual al producătorului de motoare de propulsie pentru cel mai mare program de producție de avioane de vânătoare din lume.
Comentariile lui Shockey sugerează că producătorul de motoare crede că Lockheed forțează menținerea unei agende care nu mai corespunde interesele armatei americane.
Producătorul de motoare Pratt & Whitney acuză Lockheed Martin că dorește un F-35 remotorizat ca o alternativă la NGAD
F-35 Lightning II. Foto: U.S. Air Force
Invocând proiectul aeronavei de generația a șasea, Shockey sugerează că Lockheed Martin dorește menținerea unui F-35 remotorizat ca alternativă la programul Next Generation Air Dominance (NGAD), prin care SUA urmăresc lansarea unui nou și avansat avion de luptă în anii 2030.
„Lockheed Martin, care propune AETP pentru F-35, subminează conducerea Pentagonului, contribuabilii și militarii. Încă o dată, ei încearcă să manipuleze Congresul”, a declarat Shockey.
Comentariile acestuia aprind un conflict deja tensionat în Congres cu privire la soarta programului AETP. În urmă cu un an, Forțele Aeriene ale SUA au făcut o campanie intensă pentru a câștiga sprijin privind AETP, care presupune remotorizarea F-35 cu un sistem de propulsie mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil și capabil să absoarbă căldura reziduală semnificativ mai bine. Însă, în cererea de buget fiscal pentru 2024, trimisă Congresului în martie, Forțele Aeriene au abandonat aceste solicitări.
Unii parlamentari susțin în continuare programul AETP, iar reprezentantul Mike Rogers (Republican-Alabama), președintele Comisiei pentru servicii armate al Camerei, a propus un mecanism de finanțare pentru extinderea lucrărilor de proiectare și testare până la sfârșitul anului fiscal 2024.
Gigantul Lockheed Martin răspunde
Foto: Lockheed Martin
În timp ce parlamentarii dezbat viitorul programului, comentariile lui Shockey dezvăluie existența unor probleme adânci între dezvoltatorul aeronavei și furnizorul motoarelor de propulsie din programul F-35.
Oficialii Lockheed au răspuns acuzațiilor subliniind că Ulmer și-a exprimat doar sprijinul în general pentru programul AETP, nu pentru conceptul XA100 al companiei GE Aerospace, în special.
„Suntem pregătiți să sprijinim și să continuăm să lucrăm cu guvernul SUA pentru îmbunătățirea capabilităților și performanțelor F-35 la nivelul cerințelor deceniilor viitoare, inclusiv o modernizare a motorului”, a declarat un purtător de cuvânt al Lockheed. „Tehnologia AETP oferă mai multă putere și o capacitate de răcire mai mare, ceea ce este necesar pe măsură ce modernizăm F-35 dincolo de Block 4.”
CITEȘTE ȘI: Avioanele F-35 ar urma să fie echipate cu noi motoare. Lockheed Martin a ales să rupă vechiul contract cu Pratt & Whitney
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News