Motoare ucrainene pentru avioanele chinezești Hongdu JL-10, livrate de controversata companie Motor Sich
Compania Motor Sich din Ucraina i-a fost atribuit un contract în valoare de 800 de milioane de dolari pentru a produce motoare petru avioanele chinezești Hongdu JL-10.
Producătorul ucrainean de motoare cu reacție, Motor Sich, a semnat, în urmă cu două săptămâni, un contract cu guvernul chinez pentru furnizarea a 400 de motoare AI-332, pentru 800 de milioane de dolari.
Potrivit site-ului ucrainean Defense Express, care a publicat primul acesta informaţie, contractul semnat între Forțele Aeriene ale Armatei Populare de Eliberare (PLAAF) și Motor Sich, în valoare de aproximativ 800 de milioane de dolari, reprezintă ’’o gura de aer proaspăt’’ pentru compania ucraineană.
Compania Motor Sich a primit cele 800 de milioane de dolari de la Armata Republicii Populare Chineze pentru producția de motoare turbofan AI-322 pentru avioanele de antrenament JL-10 și versiunea sa de export L-15.
Ivchenko-Progress AI-322 sunt o familie de motoare de dimensiuni mici - proiectate să fie instalate pe avioane de antrenament avansat și avioane de ușoare luptă din categoria JL-10 și Yak-130. Designul original, numit AI-222, a fost comandat de compania Ivchenko-Progress pentru a fi instalat pe avioanele de antrenament ruseşti Yakovlev Yak-130.
Dar după răcirea relaţiilor dintre Rusia şi Ucraina, ca urmare a invaziei militare şi anexării peninsulei Crimeea, motoarele AI-222 au ajuns să fie fabricate în Rusia de către "MMPP "Salyut", fără participare ucraineană.
Motor Sich a preluat designul și și-a continuat dezvoltarea, în colaborare cu Ivchenko Progress, în diferite versiuni. Conform informațiilor de pe site-ul său, AI-332 este un motor fiabilitate ridicată, zgomot redus, emisii reduse, durată lungă de viață și costuri de operare reduse.
Citeşte şi: Privatizarea industriei ucrainene de apărare. Continuă bătălia sino-americană pentru compania Sich Motor
După cum a precizat biroul de presă al Ukroboronprom, în anul 2014, Lin Zuoming, președintele companiei AVIC (Aviation Industry Corporation of China) era interesat să stabilească rapid producția de motoare de aeronave AI-322 și AI-322f în China.
Hongdu JL-10, cunoscut și sub numele de L-15 Falcon, este un avion supersonic de antrenament avansat și de luptă, dezvoltat de către Hongdu Aviation Industry Corporation (HAIC), cu sediul în Nanchang, pentru Forțele Aeriene ale Armatei Republicii Populare Chineze (People’s Liberation Army Air Force).
Viitorul companiei Motor Sich, sub semnul întrebării
De la semnarea contractului şi până astăzi, compania ucraineană Motor Sich a ajuns, iar, în centrul atenţiei mass-mediei internaţionale, deoarece Kievul a impus sancţiuni corporaţiei chineze Skyrizon, care încerca, din 2017, să cumpere un pachet majoritar de acţiuni la producătorul ucrainean de motoare.
Ucraina a impus sancțiuni împotriva companiei chineze Skyrizon, care, împreună cu omul de afaceri ucrainean Alexander Yaroslavsky, au încercat să cumpere un pachet majoritar de acţiunii la compania ucraineană Motor Sich, unul dintre cei mai mari producători de motoare pentru avioane și elicoptere din lume, potrivit Radio Europa Liberă.org.
Conform unei rezoluții a Consiliului Național de Securitate și Apărare al Ucrainei, au fost impuse sancțiuni împotriva Skyrizon Aircraft Holdings Limited; Hong Kong Skyrizon Holdings Limited, Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co.Ltd (China), Beijing Xinwei Technology Group Co. Ltd (China) și magnatul chinez Wang Jing.
Pe 29 ianuarie, Ucraina a aplicat sancțiuni asupra celor patru companii chineze care doreau să cumpere un pachet majoritar de acţiunii la compania Motor Sich, după ce Statele Unite, în ultimele zile ale administrației președintelui Donald Trump, au adăugat una dintre aceste companii - Beijing Skyrizon Aviation – pe o listă neagră cu sancţiuni economice, precizează Reuters.
În 2016, proprietarul Motor Sich, Vyacheslav Boguslaev, a vândut compania investitorilor chinezi, însă guvernul ucrainean a blocat achiziția. Skyrizon a cumpărat o participație majoritară la Motor Sich, dar în iulie 2017, Serviciul ucrainean de securitate (SBU) a deschis o anchetă penală, privind condiţiile în care acesta achiziţie s-a făcut, iar în aprilie 2018, acțiunile companiei au fost confiscate la cererea anchetatorilor SBU.
Citeşte şi: Privatizarea industriei ucrainene de apărare. Mai multe companii americane interesate să cumpere Motor Sich
La sfârșitul anului 2020, Yaroslavsky a avertizat că partenerii săi chinezi au intentat un proces de arbitraj de 3,5 miliarde de dolari împotriva Ucrainei pentru blocarea acțiunilor.
Începând cu anul 2020, Statele Unite au solicitat Ucrainei să blocheze vânzarea companiei de apărare către companiile din China, pe care Washingtonul le consideră principalul său competitor global.
La 27 august 2019, la o conferință de presă de la Kiev, fostul consilier american pentru securitate națională John Bolton a spus că va încerca să convingă guvernul ucrainean de pericolul cooperării cu China.
Există însă un joc geopolitic și mai mare în jurul Motor Sich, întrucât Statele Unite vor să blocheze cu orice preţ vânzarea companiei către China.
În timpul vizitei sale în Ucraina, la sfârşitul lunii august 2019, John Bolton, fostul consilier al preşedintelui SUA pentru securitate naţională, confirma atunci că va încerca să convingă autoritățile ucrainene în legătură cu riscul pe care investițiile chineze le aduc la nivelul securităţii naționale. John Bolton, a discutat problema privatizării Motor Sich cu oficiali de top din Ucraina.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News