SUA sunt în fața unei decizii dificile în programul NGAD. Prioritățile s-au schimbat iar viitorul avion va fi de câteva ori mai scump decât un F-35
Generațiile de arme se succed cu o viteză mai mare decât în trecut. Accelararea schimbării este gata să facă prima victimă de marcă. Preconizatul avion american de luptă, de generația a șasea, este deja în pericol, fiind încă prea scump pentru o supremație estimată la cel mult 10 ani.
Decizia finală privind viitorul aeronavei de vânătoare americane de generația a șasea se anunță una dificilă și suferă prima amânare.
„Deliberările sunt încă în desfășurare, nu s-a luat nicio decizie. Ne uităm la multe opțiuni foarte dificile pe care trebuie să le luăm în considerare,” a declarat, pe 14 iunie, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, întrebat despre avionul de luptă pilotat de generația a șasea.
Constrângerile financiare combinate cu dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii de drone au determinat Forțele Aeriene ale SUA (USAF) să pună sub semnul întrebării soarta avionului său de luptă stealth de generația a șasea planificat, cunoscut și sub numele de Next Generation Air Dominance (NGAD).
NGAD ar trebui să înlocuiască F-22 Raptor, dar va fi extrem de scump. Probabil de câteva ori mai scump decât F-35
NGAD și F-35, sursă foto: SandBoxx.us
Amânarea sau anularea directă a NGAD ar reprezenta o schimbare radicală pentru Forțele Aeriene, pe care oficiali precum secretarul Frank Kendall le-au numit anterior un „element vital” al „familiei de sisteme” NGAD pe care serviciul o urmărește pentru a domina armatele rivale, în special China. Planificat să înlocuiască F-22, platforma NGAD este de așteptat să fie extrem de scumpă, probabil de câteva ori costul unui F-35.
Decizia privind viitorul programului NGAD ar putea fi luată în următorii doi ani. Proiectul este amenințat de proiecte concurente de arme care produc efecte similare – B-21 și ICBM Sentinel.
În acest an era planificată nominalizarea companiei care va dezvolta și fabrica avionul, potrivit unui anunț al USAF din mai 2023. Se crede că Lockheed Martin și Boeing concurează pentru a-l construi. Până săptămâna aceasta, NGAD părea să fie în mare parte pe drumul cel bun ca program, dar în ultimele 48 de ore, cei mai înalți doi oficiali ai serviciului au sugerat că avionul pilotat de generația a șasea ar putea fi în pericol.
Allvin a dezvăluit prima dată joi – 13 iunie, că USAF ar putea avea îndoieli, când a fost întrebat direct dacă serviciul ar putea să desfășoare programul NGAD așa cum era planificat. Generalul nu s-a angajat față de program, sugerând în schimb că acesta reprezenta una dintre mai multe „alegeri” pe care oficialii trebuiau să le facă pentru cererea de buget fiscal 2026 sau, posibil, mai târziu.
„Va trebui să facem acele alegeri, să luăm acele decizii. Acest lucru se va întâmpla probabil în următorii câțiva ani sau în acest ciclu de [20]26 POM (Program Objective Memorandum). Deci, acestea sunt lucruri în lucru”, a spus Allvin.
Problema e costul uriaș al programului iar SUA au alte priorități acum: Bombardierul de generația a 6-a B-21 și racheta Sentinel
Photo source: Lockheed Martin
La scurt timp după declarația lui Allvin, Aviation Week a publicat un articol cu secretarul Forțelor Aeriene și Spațiale, Frank Kendall, care a spus că oficialii trebuie să fie „deschiși” cu privire la program (NGAD) din cauza constrângerilor financiare. Serviciul are multe priorități concurente, inclusiv B-21 Raider și racheta intercontinentală Sentinel, ale căror costuri au crescut, potrivit Breaking Defense.
Proiectul CCA, aflat într-o fază avansată, ar putea contribui și el la o posibilă decizie de a anula NGAD.
În comentariile din 14 iunie, Allvin a menționat un alt factor care a contribuit la potențiala reconsiderare a NGAD: o mai bună înțelegere a modului în care sistemele fără pilot se încadrează în conceptele operaționale viitoare. El a explicat că prin „înclinarea” spre efortul de avioane de luptă colaborative (Collaborative Combat Aircraft - CCA) cu drone, serviciul „descoperă” un „mod diferit de dezvoltare a capabilităților.”
Dronele CCA au un potențial mare de adaptare spre deosebire de platformele scumpe gândite pe termen lung.
Allvin consideră că tehnologia avansează suficient de rapid încât, după un deceniu, o clasă de CCA să fie depășită, fiind nevoie să fie înlocuită sau puternic actualizată cu noi tehnologii. „Acest CCA nu va fi la fel de relevant – dar ar putea fi adaptabil și de aceea construim modularitatea”, a spus Allvin, citat de Defense News.
Viziunea USAF pentru CCA - unde dronele ar fi capabile să evolueze rapid pentru a răspunde noilor amenințări - poate servi ca un „pionier” pentru multe dintre noile inițiative ale serviciului, schimbând accentul de la platformele pe termen lung gândite să câștige lupte în deceniile viitoare. „Sunt sistemele cele care fac diferența,” a precizat Allvin.
Șansa programului NGDA va fi o încercare de reducere a costurilor, inclusiv de întreținere. Dar se estimează că în viitor astfel de platforme își vor pierde relevanța
Photo source: Lockheed Martin
NGAD ar putea rămâne totuși în atenția USAF dacă avionul va putea fi actualizat într-un ritm rapid și dacă nu va avea costuri mari de întreținere, fiind lansată o nouă provocare pentru industria americană de apărare.
Allvin a menționat că un concept „Century Series” susținut de fostul țar al achizițiilor Forțelor Aeriene, Will Roper, în care avioanele de luptă ar avea designuri iterative capabile să se schimbe la fiecare câțiva ani ca răspuns la amenințări, nu este „foarte diferit” de modul în care serviciul gândește despre viitor.
Subliniind că aspecte precum costul și cerințele trebuie să rămână în mix, Allvin a spus, „vom vedea cât de repede poate livra industria.” O mișcare către designuri rapid iterate (schimbate – nota autorului) și cozi de întreținere scurte ar putea răsturna probabil modelul de afaceri al industriei, care depinde adesea de contracte lungi și profitabile pentru a menține sistemele.
Platformele de luptă ale viitorului, în special cele tactice, își vor pierde rapid relevanța.
Allvin a sugerat că pentru platformele noi, durata lor de viață s-ar putea să nu fie la fel de lungă cum a fost în cazul predecesoarelor lor. „Glumesc adesea despre ‘construite pentru a dura.’ Probabil, ‘construite pentru a dura’ nu mai este un slogan bun, deoarece ‘construite pentru a dura’ presupune că este relevant atât timp cât durează,” a spus Allvin, sugerând că NGAD ar putea să-și piardă relevanța mult mai rapid decât durata sa mare de viață rezultată ca urmare a costurilor totale și ele foarte mari.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News