Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Top Gun al viitorului va fi cu drone în formație. Marea provocare în SUA: Vor reuși piloții de luptă să aibă încredere în tehnologie?
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Următorul copilot al lui Maverick ar putea fi o dronă. Așa își începe Ted „Hefty” Conklin, directorul tehnic al diviziei de informații și spațiu din compania Raytheon Technologies, expunerea, trimisă publicației Defense News, privind ce vor putea face dronele de luptă colaborative de mâine, cum se va ajunge la acest lucru, dar și ce nu este posibil să se obțină în următorii cinci, poate zece ani.

În argumentarea sa, Conklin a plecat de la cerințele operaționale stabilite de experții Pentagonului, pe care le-a raportat la nivelul actual al științei, în special în domeniul artificiale, dar și la progresele care se întrevăd pe termen mediu.

Faceți acele patru sau cinci avioane de luptă colaborative (collaborative combat aircraft – CCA), să lucreze împreună pentru a executa un set de acțiuni cu o îndrumare minimă din partea unui pilot uman, ușurând la „un sfert” misiunea formației [cu echipaj – nota autorului] poziționate în apropierea acelor drone.

Aceasta este viziunea Forțelor Aeriene americane (USAF) pentru generația a șasea de avioane de luptă, în special NGAD (Next Generation Air Dominance), și unul dintre cele șapte imperative operaționale ale serviciului pentru forța viitoare.

În martie 2022, la Simpozionul de război al Asociației Forțelor Aeriene, secretarul USAF, Frank Kendall, a declarat că „NGAD trebuie să fie mai mult decât următorul avion de luptă cu echipaj. Este un program care va include o platformă cu echipaj, în echipă cu avioane de luptă autonome fără echipaj, mult mai puțin costisitoare, care utilizează un amestec distribuit și adaptabil de senzori, arme și alte echipamente de misiune și funcționează ca o echipă sau o formație.”

 

Drone ”deștepte” și ”loiale”

 

Spre deosebire de aeronavele fără echipaj de astăzi, care sunt pilotate de la sol, cele de mâine vor fi roboți - colegi de echipă, care iau decizii singuri. Ei vor pilota, comunica și naviga în mod autonom, apoi vor efectua, colaborând, una sau mai multe misiuni ordonate de un comandant uman al misiunii.

Pentru a putea îndeplini acest set generic de cerințe operaționale, trebuie mai întâi rezolvate anumite probleme ce țin de siguranță, dar privită din toate perspectivele posibile.

”Piloții de luptă, precum și comandanții care le trimit în acțiune trebuie să aibă încredere că aceste CCA  - „aripi loiale”, așa cum sunt adesea numite – vor funcționa conform așteptărilor, respectând regulile de angajare și principiile misiunii, contribuind efectiv la misiune și, cel mai important, comportându-se în siguranță. Înainte ca serviciul să ia în considerare vreodată adoptarea și integrarea pe deplin a acestei noi capabilități în operațiile de luptă, trebuie să funcționeze în mod previzibil și adecvat”, precizează Conklin.

”Pentru ca piloții de luptă și comandanții să câștige încredere în tehnologie, aceștia trebuie să fie incluși în bucla de proiectare de la bun început. Ori de câte ori este nevoie de o nouă cerință de autonomie sau de o misiune de referință în faza de proiectare, echipele de ingineri trebuie să aducă în proces operatorii și piloții actuali”, recomandă  Conklin.

”Platformele pilotate de la distanță de astăzi sunt supuse unor provocări operaționale în medii extrem de contestate, unde se pot confrunta cu straturi de apărare adverse sau blocaje de comunicații. În aceste medii, autonomia colaborativă este necesară pentru a se asigura că aeronava poate lucra cu alte aeronave tactice pentru a oferi masa și manevra necesare pentru a câștiga lupta”, subliniază Conklin importanța unui set sigur de semnalizări între aeronavele CCA.

 

Arhitectură deschisă 

 

Un alt aspect, care trebuie avut în vedere la proiectarea CCA este arhitectura deschisă, care pe lângă update-urile absolut necesare, permite și realizarea de combinații diferite de capabilități, menite să asigure adaptarea rapidă la misiuni de o mare diversitate și uneori cu un grad ridicat de imprevizibilitate.

”După cum au afirmat de mai multe ori oficialii superiori ai Departamentului Apărării, aeronavele cu echipaj autonome ar putea include o familie de capabilități, variind de la drone mai puțin costisitoare și mai ușor de folosit, până la modele mai scumpe și rafinate, toate menite să completeze aeronavele de luptă cu echipaj actuale și viitoare, precum și reciproc.

Companiile de apărare lucrează pentru a găsi punctele potrivite pe curba cost-capabilitate pentru fiecare instanțiere (modelul de aeronavă – nota autorului), dar toată lumea pare să fie de acord că de modul, în care combinăm diferitele capabilități, depinde victoria.

De asemenea, este de așteptat ca această abordare să faciliteze actualizări mai rapide ale designului. Cred că aceste noi avioane autonome colaborative vor oferi cea mai bună oportunitate de a crea și de a lansa mult lăudatul Digital Century Series”, precizează Conklin.

Viitoarele drone CCA vor putea îndeplini o paletă largă de misiuni, aproape întreg spectrul, cu o eficiență și rapiditate mai mare decât platformele cu echipaj.

”Aceste noi CCA-uri ar putea îndeplini o varietate de misiuni, cum ar fi recunoașterea, războiul electronic și suprimarea apărării antiaeriene inamice. Și din moment ce aeronavele cu echipaj și fără echipaj colaborează și comunică între ele, echipa poate identifica amenințările și țintele mai rapid decât o platformă tactică singură.

CCA-urile acționează, de asemenea, ca un multiplicator de forță prin extinderea razei senzorului și a razei de luptă a incursiunilor, permițând unui număr mai mic de aeronave cu echipaj să acopere zone mai mari din spațiul de luptă. În plus, imitând performanța, capabilitățile și secțiunile transversale radar ale aeronavelor cu echipaj, CCA-urile ar putea copleși și deruta adversarii, acționând ca momeli pentru a îndepărta focul de la coechipierii cu echipaj”, a precizat Conklin.

Totuși, știința nu a progresat suficient în domeniul inteligenței artificiale (AI) pentru ca misiunile executate de CCA să fie abordate cu calitatea și fantezia echipajului uman, care găsește soluții acolo unde rațiunea spune că nu există. Va exista o perioadă intermediară, probabil de 5 – 10 ani, când AI va fi foarte meticulos testată, iar în această perioadă soluțiile operaționale, mai degrabă, vor consta, pe de o parte în algoritmi verificabili care au mai puține rețele neuronale, iar pe de altă parte, într-un mix de aeronave în care factorul uman va fi mai prezent.

”Pentru a desfășura aceste tipuri de misiuni solicitante, CCA-urile vor avea nevoie de un anumit nivel de inteligență artificială. Pe măsură ce tehnologia se maturizează, învățarea automată ar putea ajuta în continuare la îmbunătățirea rapidă și automată a algoritmilor pentru luarea deciziilor și dezvoltarea cursurilor de acțiune. Cu toate acestea, o aeronavă complet autonomă fără echipaj condusă de inteligență artificială și învățare automată va necesita testare și certificare riguroasă - ceva la câțiva ani distanță.

În schimb, în viitorul apropiat, cred că CCA-urile vor folosi un set mai determinist de capabilități pentru luarea deciziilor pe misiuni specifice. Acest tip de „inteligență artificială slabă” a funcționat remarcabil de bine în timpul dezvoltării și testelor de zbor. Oferă încă o capabilitate de colaborare semnificativă în medii complexe în schimbare rapidă, dar este mai limitat și mai bine definit, capabil să execute tactici obișnuite, planificate, la fel ca aeronavele cu echipaj de astăzi. Important este că poate fi, de asemenea, testat, certificat și, în cele din urmă, devine mai rapid de încredere.

În viitorul apropiat, nu cred că este rezonabil să ne așteptăm ca liderii națiunii noastre să dezlănțuie sute de drone care roiesc pentru a învăța și a colabora folosind o rețea neuronală gigantică într-un mediu extrem de contestat. Este mult mai probabil să vedeți echipe mixte de oameni și mașini, completându-și reciproc capacitățile, în care mașinilor li se oferă suficientă autonomie de învățare și de luare a deciziilor pentru a îndeplini anumite aspecte ale misiunii operaționale”, precizează Conklin.

”Tom Cruise ar putea îmbătrâni, dar Mavericks din viața reală nu își vor pune în cui, prea repede, costumele de zbor. Deși putem spera să îmbogățim „Top Guns” cu aeronave și capabilități noi, autonome, de colaborare, încă avem nevoie de expertiza lor în aer. Și trebuie să fie capabili să aibă încredere în apărătorul lor, fie că este un om sau un robot”, concluzionează Ted „Hefty” Conklin, directorul tehnic al diviziei de informații și spațiu din compania Raytheon Technologies, despre viitorul apropiat al dronelor CCA.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ambasadorul Rim Kap-soo, decorat cu Ordinul „Serviciu Credincios”. Obuzierele K9 sau sistemele MANPAD, o mică parte a nivelului fără precedent la care a ajuns relația dintre România și Coreea
Rușii au făcut unei puteri militare o ofertă de nerefuzat: Producția Su-57 în afara Rusiei, cu transfer de tehnologie. Dar cum va reacționa China?
Războiul, purtat și sub pământ: Ucraina produce rachete-dronă Peklo, într-o fabrică subterană (Foto). Ucrainenii au prezentat facilitatea aliaților
Armata viitorului: Compania L3Harris a dezvoltat un software pentru a gestiona un roi de mii de drone
U.S. Air Force are ca obiectiv înzestrarea cu până la 200 de aeronave B-21 Raider pentru flota de bombardiere strategice stealth de ultimă generație
Su-75, următoarea glumă a Rusiei? Avionul dezvoltat de ruși pentru a sparge supremația F-35 pe piața externă devine tot mai puțin probabil
Japonia își suplimentează stocurile de muniții: va cumpăra 150 de rachete sol-aer SM-6 din Statele Unite
Rușii și-au ''pus'' un avion Su-57 lângă un F-35 al SUA. Rusia insistă, în ciuda faptului că aliații ei pun sub semnul întrebării capacitățile de generația a 5-a ale Su-57
Rusia vrea neapărat să vândă tancuri T-90M. Rușii țintesc o piață importantă, în ciuda sancțiunilor occidentale
NATO lansează o provocare companiilor de apărare pentru a găsi soluții de contracarare a bombelor de aviaţie rusești de tip FAB
Polonia sprijină crearea unei Bănci Europene pentru Reînarmare
Economia circulară îşi face loc şi în domeniul aviaţiei: Vechile aeronave britanice Tornado devin ,,materie primă'' pentru componentele avioanelor de generaţia a VI-a Tempest
T-14 e trecut la „și altele”. (VIDEO) Rușii au prezentat în premieră noul sistem de protecție Arena-M pe un T-90 Proryv, actuala „vedetă” a tancurilor rusești
Echipa lui Trump este divizată cu privire la modul în care trebuie să se pună capăt războiului din Ucraina: Ce opţiuni sunt luate în calcul la masa negocierilor?
Rușii susţin că au planuri ambițioase pentru producția de avioane militare în acest an: Noi versiuni ale aeronavelor Su-35S și Su-57 sunt promise armatei
Rămasă în urmă la capitolul rachete de croazieră, Germania nu crede în programul european LCM și vrea mai repede Tomahawk de la SUA
Sistemele autonome vor juca un rol tot mai important în războaiele asimetrice: Armata SUA își consolidează capacitățile de atac prin achiziția de muniții Switchblade
România și-a trasat obiectivul de a semna 10 contracte mari de înzestrare anul acesta. Armament individual de ultimă generație, Piranha 5 și sisteme de apărare cu rază scurtă și foarte scurtă
Polonia și Ucraina consolidează cooperarea în domeniul apărării pentru a-și perfecționa forțele armate
Moment istoric la sud de Dunăre: Primul F-16 Block 70 pentru Bulgaria a fost livrat. Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Marina SUA evaluează capacitatea de luptă a distrugătorului Zumwalt: Ne vom asigura că rămâne una dintre cele mai avansate și mai letale nave de lupta
Turcia își exprimă interesul pentru avioane de generaţia a VI-a: De ce este tentant pentru turci proiectul european SCAF?
Bombardiere B-21 de generația a VI-a, în ritm accelerat. SUA măresc producția și deși datele sunt ținute la secret există câteva informații despre decizie
Marea dilemă a Rusiei: Rachete hipersonice Kinjal pe Su-57? Dar prețul sacrificiului pe care Su-57 l-ar face nu e nimeni pregătit să-l plătească
Iranul face paradă cu noua rachetă balistică Etemad, dar şi cu ultima generaţie a sistemului antiaerian Bavar 373, considerat de Teheran mai capabil decât S-400
Avem cifrele: Ce sumă uriașă primește România de la aliați pentru achiziția celei mai noi versiuni a Patriot. Sistemul îl va înlocui pe cel donat Ucrainei
Ucraina are „ochi de rechin” în cer. Dronele și artileria ucrainene vor deveni și mai letale, fiind coordonate de noile UAV-uri SHARK-M cu rază de 180 km
Grecia e foc și pară pe Franța: Turcia primește rachete aer-aer Meteor la „pachet” cu Eurofighter. Avantajul, avioanelor Rafale ale Greciei, anulat?
Înainte de „bătălia pentru România”, mașina de luptă a infanteriei ASCOD câștigă un contract important în Europa. Licitația la noi va fi foarte strânsă
Moment istoric pentru apărare antirachetă a SUA: Compania Lockheed Martin livrează cel de-al 900-lea interceptor THAAD

Ştiri Recomandate

Rusia spune că a „transmis noi semnale pentru Trump”. Peskov confirmă că Putin a discutat despre Ucraina, în spatele ușilor închise, cu Steven Whitkoff
Ar trebui România să ceară SUA dislocarea de arme nucleare aici? Bolojan: Prezența militară actuală și planurile de apărare sunt momentan suficiente
Portugalia e primul stat care renunță la F-35 și arată cu degetul către noua politică a SUA. Cu resursa de F-16 spre finalul vieții, există acum două opțiuni
Bombardiere rusești cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 au patrulat deasupra Mării Baltice. Avioane de vânătoare occidentale au escortat aparatele ruse
Nu doar HIMARS pentru Ucraina: SUA modernizează bombele GLSDB pentru a depăşi provocările create de sistemele ruseşti de război electronic
Ne pregătim pentru o nouă intervenţie militară americană? Casa Albă cere U.S. Army să elaboreze un plan militar pentru a-și spori prezența militară în Panama
Trump a vorbit cu Putin și i-a cerut „să cruțe viețile miilor de soldați ucraineni” căzuți în încercuire la Kursk, pe teritoriul Rusiei
Fost consilier pentru securitate națională la Casa Alba: Putin îl joacă pe degete pe Trump. SUA au avut o șansă reală de a descuraja agresiunea rusă din Ucraina
Statele Unite s-au pus pe ''copiat'' armament rusesc: Compania Lockheed Martin a dezvoltat o machetă a sistemului rus Pantsir-S1, ca momeală pentru avioanele F-16 și F-18
Generalul flotilă aeriană (r) dr. Laurențiu Simionescu, fost comandant al Bazei 90 de Transport Aerian Otopeni
EXCLUSIV
Aripile României: Trei escadrile de F-16 în așteptarea F-35. Elicoptere când? Generalul de flotilă (r.) Laurențiu Simionescu vine la Obiectiv EuroAtlantic
Intrăm în era războiului cu arme hipersonice: Statele Unite se implică alături de Japonia în dezvoltarea programului militar HVGP
„Tactici tipice rusești.” Rusia face un joc murdar: Atrage SUA și Ucraina în discuții prelungite, în timp ce continuă seria de atacuri pe front
Putin este de acord cu propunerile de oprire a luptei, dar are în continuare aceleași condiții
ATACMS, submarine, portavioane, drone. SUA trebuie să-și aleagă cu grijă caii câștigători. Aviz și Europei: Banii nu sunt totul; unde trebuie investite fondurile
Belarusul confirmă că produce deja lansatoare pentru Oreshnik și așteaptă rachetele Rusiei
Trump, din Biroul Oval, crede că SUA vor anexa Groenlanda: Construim 48 de spărgătoare de gheață. Nici Rusia nu are atâtea. Prima reacție la răspunsul Rusiei privind armistițiul
S-a aprins „becul roșu” la ATACMS. Ucraina nu mai are nicio rachetă ATACMS iar perspectivele unor noi livrări sunt sumbre și nu au legătură doar cu SUA
Ucrainenii lovesc o facilitate secretă de drone, camuflată pe locul unei fabrici de BCA din regiunea rusă Kaluga
Cine mai crede în Moscova? Rusia refuză încetarea focului: Kremlinul tergiversează și spune că „vrea o înțelegere pe termen lung” în Ucraina
Avioane Craiova bate toate recordurile și înregistrează întârzieri la întârzieri. MApN va percepe penalități în programul de modernizare IAR-99
Un arsenal nuclear pe flancul de est al NATO: Președintele Poloniei îndeamnă SUA să mute focoasele nucleare pe teritoriul polonez
SUA reia complet furnizarea de rachete pentru sistemele HIMARS aflate in Ucraina: Sunt pachetele de ajutor militat aprobate de administrația Joe Biden
Ofensiva din Kursk dovedește că Putin nu caută pacea: Mai poate miza Ucraina pe un schimb de teritorii în viitoarele discuţii de pace cu Rusia?
À la guerre comme à la guerre. 60% din francezi sunt de acord ca umbrela nucleară a Franței să protejeze întreaga Europă, dar și cu o confruntare cu Rusia dacă aceasta atacă aliații
Pentru ce se pregăteşte aviația strategică a Rusiei? Acumularea masivă de bombardiere rusești în peninsula Kola (Foto)
Rușii spun că au împins Armata Ucrainei în afara orașului Sudja, principala cucerire ucraineană pe teritoriul rus din Kursk
Așa se pregătesc rușii de armistițiu: Cinci soldați ucraineni aflați în prizonierat au fost executați cu sânge rece
“Omuleții verzi” au apărut în regiunea Kursk din Rusia: Putin și Gherasimov s-au deplasat în zona frontului din regiunea de la frontiera cu Ucraina
Avioane de luptă Rafale au traversat Marea Neagră. Francezii au pus la „lucru” sistemele SPECTRA de pe avioane, chiar în coasta rușilor
Coridorul Suwalki, adulmecat de Moscova. Date din satelit arată că forțele ruse cresc prezența lângă fâșia care leagă statele baltice de NATO
Colonelul rus Evgheni Ignatiev, atașat militar adjunct al Ambasadei ruse în România, recent expulzat. Foto: GÂNDUL.RO
EXCLUSIV
Tudor Curtifan: Colonelul rus Evgheni Ignatiev, atașat militar și ofițer GRU, se plimba nestingherit în haine civile la conferințe în România
Războiul comercial e abia la început: UE impune taxe pe exporturile SUA, iar Trump amenință: Vom răspunde la contramăsurile lor
pixel