Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Top Gun al viitorului va fi cu drone în formație. Marea provocare în SUA: Vor reuși piloții de luptă să aibă încredere în tehnologie?
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Următorul copilot al lui Maverick ar putea fi o dronă. Așa își începe Ted „Hefty” Conklin, directorul tehnic al diviziei de informații și spațiu din compania Raytheon Technologies, expunerea, trimisă publicației Defense News, privind ce vor putea face dronele de luptă colaborative de mâine, cum se va ajunge la acest lucru, dar și ce nu este posibil să se obțină în următorii cinci, poate zece ani.

Publicitate

În argumentarea sa, Conklin a plecat de la cerințele operaționale stabilite de experții Pentagonului, pe care le-a raportat la nivelul actual al științei, în special în domeniul artificiale, dar și la progresele care se întrevăd pe termen mediu.

Faceți acele patru sau cinci avioane de luptă colaborative (collaborative combat aircraft – CCA), să lucreze împreună pentru a executa un set de acțiuni cu o îndrumare minimă din partea unui pilot uman, ușurând la „un sfert” misiunea formației [cu echipaj – nota autorului] poziționate în apropierea acelor drone.

Aceasta este viziunea Forțelor Aeriene americane (USAF) pentru generația a șasea de avioane de luptă, în special NGAD (Next Generation Air Dominance), și unul dintre cele șapte imperative operaționale ale serviciului pentru forța viitoare.

În martie 2022, la Simpozionul de război al Asociației Forțelor Aeriene, secretarul USAF, Frank Kendall, a declarat că „NGAD trebuie să fie mai mult decât următorul avion de luptă cu echipaj. Este un program care va include o platformă cu echipaj, în echipă cu avioane de luptă autonome fără echipaj, mult mai puțin costisitoare, care utilizează un amestec distribuit și adaptabil de senzori, arme și alte echipamente de misiune și funcționează ca o echipă sau o formație.”

 

Drone ”deștepte” și ”loiale”

 

Spre deosebire de aeronavele fără echipaj de astăzi, care sunt pilotate de la sol, cele de mâine vor fi roboți - colegi de echipă, care iau decizii singuri. Ei vor pilota, comunica și naviga în mod autonom, apoi vor efectua, colaborând, una sau mai multe misiuni ordonate de un comandant uman al misiunii.

Pentru a putea îndeplini acest set generic de cerințe operaționale, trebuie mai întâi rezolvate anumite probleme ce țin de siguranță, dar privită din toate perspectivele posibile.

”Piloții de luptă, precum și comandanții care le trimit în acțiune trebuie să aibă încredere că aceste CCA  - „aripi loiale”, așa cum sunt adesea numite – vor funcționa conform așteptărilor, respectând regulile de angajare și principiile misiunii, contribuind efectiv la misiune și, cel mai important, comportându-se în siguranță. Înainte ca serviciul să ia în considerare vreodată adoptarea și integrarea pe deplin a acestei noi capabilități în operațiile de luptă, trebuie să funcționeze în mod previzibil și adecvat”, precizează Conklin.

”Pentru ca piloții de luptă și comandanții să câștige încredere în tehnologie, aceștia trebuie să fie incluși în bucla de proiectare de la bun început. Ori de câte ori este nevoie de o nouă cerință de autonomie sau de o misiune de referință în faza de proiectare, echipele de ingineri trebuie să aducă în proces operatorii și piloții actuali”, recomandă  Conklin.

”Platformele pilotate de la distanță de astăzi sunt supuse unor provocări operaționale în medii extrem de contestate, unde se pot confrunta cu straturi de apărare adverse sau blocaje de comunicații. În aceste medii, autonomia colaborativă este necesară pentru a se asigura că aeronava poate lucra cu alte aeronave tactice pentru a oferi masa și manevra necesare pentru a câștiga lupta”, subliniază Conklin importanța unui set sigur de semnalizări între aeronavele CCA.

 

Arhitectură deschisă 

 

Un alt aspect, care trebuie avut în vedere la proiectarea CCA este arhitectura deschisă, care pe lângă update-urile absolut necesare, permite și realizarea de combinații diferite de capabilități, menite să asigure adaptarea rapidă la misiuni de o mare diversitate și uneori cu un grad ridicat de imprevizibilitate.

”După cum au afirmat de mai multe ori oficialii superiori ai Departamentului Apărării, aeronavele cu echipaj autonome ar putea include o familie de capabilități, variind de la drone mai puțin costisitoare și mai ușor de folosit, până la modele mai scumpe și rafinate, toate menite să completeze aeronavele de luptă cu echipaj actuale și viitoare, precum și reciproc.

Companiile de apărare lucrează pentru a găsi punctele potrivite pe curba cost-capabilitate pentru fiecare instanțiere (modelul de aeronavă – nota autorului), dar toată lumea pare să fie de acord că de modul, în care combinăm diferitele capabilități, depinde victoria.

De asemenea, este de așteptat ca această abordare să faciliteze actualizări mai rapide ale designului. Cred că aceste noi avioane autonome colaborative vor oferi cea mai bună oportunitate de a crea și de a lansa mult lăudatul Digital Century Series”, precizează Conklin.

Viitoarele drone CCA vor putea îndeplini o paletă largă de misiuni, aproape întreg spectrul, cu o eficiență și rapiditate mai mare decât platformele cu echipaj.

”Aceste noi CCA-uri ar putea îndeplini o varietate de misiuni, cum ar fi recunoașterea, războiul electronic și suprimarea apărării antiaeriene inamice. Și din moment ce aeronavele cu echipaj și fără echipaj colaborează și comunică între ele, echipa poate identifica amenințările și țintele mai rapid decât o platformă tactică singură.

CCA-urile acționează, de asemenea, ca un multiplicator de forță prin extinderea razei senzorului și a razei de luptă a incursiunilor, permițând unui număr mai mic de aeronave cu echipaj să acopere zone mai mari din spațiul de luptă. În plus, imitând performanța, capabilitățile și secțiunile transversale radar ale aeronavelor cu echipaj, CCA-urile ar putea copleși și deruta adversarii, acționând ca momeli pentru a îndepărta focul de la coechipierii cu echipaj”, a precizat Conklin.

Totuși, știința nu a progresat suficient în domeniul inteligenței artificiale (AI) pentru ca misiunile executate de CCA să fie abordate cu calitatea și fantezia echipajului uman, care găsește soluții acolo unde rațiunea spune că nu există. Va exista o perioadă intermediară, probabil de 5 – 10 ani, când AI va fi foarte meticulos testată, iar în această perioadă soluțiile operaționale, mai degrabă, vor consta, pe de o parte în algoritmi verificabili care au mai puține rețele neuronale, iar pe de altă parte, într-un mix de aeronave în care factorul uman va fi mai prezent.

”Pentru a desfășura aceste tipuri de misiuni solicitante, CCA-urile vor avea nevoie de un anumit nivel de inteligență artificială. Pe măsură ce tehnologia se maturizează, învățarea automată ar putea ajuta în continuare la îmbunătățirea rapidă și automată a algoritmilor pentru luarea deciziilor și dezvoltarea cursurilor de acțiune. Cu toate acestea, o aeronavă complet autonomă fără echipaj condusă de inteligență artificială și învățare automată va necesita testare și certificare riguroasă - ceva la câțiva ani distanță.

În schimb, în viitorul apropiat, cred că CCA-urile vor folosi un set mai determinist de capabilități pentru luarea deciziilor pe misiuni specifice. Acest tip de „inteligență artificială slabă” a funcționat remarcabil de bine în timpul dezvoltării și testelor de zbor. Oferă încă o capabilitate de colaborare semnificativă în medii complexe în schimbare rapidă, dar este mai limitat și mai bine definit, capabil să execute tactici obișnuite, planificate, la fel ca aeronavele cu echipaj de astăzi. Important este că poate fi, de asemenea, testat, certificat și, în cele din urmă, devine mai rapid de încredere.

În viitorul apropiat, nu cred că este rezonabil să ne așteptăm ca liderii națiunii noastre să dezlănțuie sute de drone care roiesc pentru a învăța și a colabora folosind o rețea neuronală gigantică într-un mediu extrem de contestat. Este mult mai probabil să vedeți echipe mixte de oameni și mașini, completându-și reciproc capacitățile, în care mașinilor li se oferă suficientă autonomie de învățare și de luare a deciziilor pentru a îndeplini anumite aspecte ale misiunii operaționale”, precizează Conklin.

”Tom Cruise ar putea îmbătrâni, dar Mavericks din viața reală nu își vor pune în cui, prea repede, costumele de zbor. Deși putem spera să îmbogățim „Top Guns” cu aeronave și capabilități noi, autonome, de colaborare, încă avem nevoie de expertiza lor în aer. Și trebuie să fie capabili să aibă încredere în apărătorul lor, fie că este un om sau un robot”, concluzionează Ted „Hefty” Conklin, directorul tehnic al diviziei de informații și spațiu din compania Raytheon Technologies, despre viitorul apropiat al dronelor CCA.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rachete Neptun, drone și alte tipuri de muniție? Ucraina face un apel inclusiv către România pentru investiții comune în industria de apărare
Asamblat în România: Pușca de asalt CZ BREN 2, prezentă și în Ucraina încă din primele zile ale războiului, realizată în România de cehii de la Colt CZ
U.S. Army sporește protecția vehiculelor de luptă terestre cu un nou sistem avansat de război electronic
Moment de mândrie pentru industria română: A doua cea mai mare navă militară construită la Galați părăsește România spre țara de destinație. Din păcate nu intră în dotarea Armatei noastre
Au fost prezentate planurile pentru o fabrică de obuziere K9 ultramodernă în România. Coreenii propun Armatei noastre și Redback, cea mai avansată mașină de luptă
Nemesisul lui Su-57 rus vine tot de la un „35”, dar nu F-35. Su-57 ar putea fi îngropat pe piața externă chiar de un stat aliat Rusiei
Mai multe rachete Patriot pentru statele europene: Germania a lansat o investiție strategică care vizează îmbunătățirea capacităților de producție pentru sisteme-cheie de apărare
UE aprobă achiziția comună de rachete de apărare aeriană IRIS-T SLM pentru a contracara amenințările rusești
AH-64E Apache, photo: U.S. Army
EXCLUSIV
Azi Polonia cumpără Apache, dar România a ratat șansa să producă elicoptere de atac încă de acum 20 de ani. Americanii ne-au pus o singură condiție
Amiral Kuznețov are o „soră de suferință”. Aproape epavă, singurului portavion al Rusiei îi va fi greu să bată recordul crucișătorul nuclear Amiral Nakhimov
O nouă dronă rusească recuperată de ucraineni dezvăluie tactica Rusiei: Drone momeală de 1.000 de dolari, interceptate de rachete foarte scumpe
Rușii se pregătesec să mai arunce o corvetă din clasa Tucha cu rachete Kalibr în Marea Neagră. Prima a fost scufundată de ucraineni cu ATACMS, a doua lovită
România a anunțat oficial că semnează achiziția de F-35 săptămâna asta. Premierul României promite investiții majore în modernizarea Armatei
Sistemul de achiziții pentru apărare din Ungaria a fost spart de hackeri: Au dorit să obțină date sensibile și să creeze presiune publică
Rezerva calificată, noua soluție adoptată de industria de apărare franceză
Germania va transfera 4.000 de drone către Ucraina, ca o alternativă la rachetele Taurus
De ce Zumwalt se oprește la trei în SUA. Cifrele celei mai scumpe și moderne clase de distrugătoare construite vreodată sunt amețitoare
În plin război Ucraina vrea să vândă rachete cu rază lungă de acțiune: Primul stat din Europa care cumpără celebrele rachete Neptune?
Livrarea anumitor arme către Ucraina ar putea avea loc după încheierea mandatului lui Biden, afirmă Pentagonul
Francezii de la Thales și MBDA trimit sistemul de apărare antiaeriană SAMP/T în Grecia, în contextul unei concurențe acerbe cu sistemul israelian SPYDER
România achiziționează sisteme antiaeriene franceze Mistral 3. Achiziție comună cu mai multe țări din Europa, și prin bani europeni
China prezintă oficial J-20S, primul avion de luptă stealth cu două locuri din lume, considerat „rivalul lui F-22”
China ridică ștacheta: Al patrulea portavion chinez va avea propulsie nucleară. În lume doar două țări dețin astfel de nave iar una e SUA
Ucraina va primi 600 de bombe AASM din Franţa până la sfârșitul anului: Acestea nu sunt nou produse, ci provin din depozitele armatei franceze
Programul militar B-21 Raider, dedicat primului bombardier de generaţia a VI-a, este pe drumul cel bun: 5 miliarde de dolari economisiți pentru primele cinci loturi produse
O tehnologie militară din timpul Războiului Rece este readusă la viaţă: Forțele ucrainene utilizează proiectile ghidate prin laser M712 Copperhead împotriva țintelor rusești (Foto/Video)
Tancul de luptă principal (MBT) K-2 "Black Panther", testat în Centrul Secundar de Instruire pentru Luptă Smârdan. Sursa foto: Pagina oficială de Facebook a redacției militare de televiziune Pro Patria.
EXCLUSIV
Coreea plusează prin livrare în timp record. Dacă România alege tancurile K2 Panther ele ar putea ajunge în țară chiar mai repede decât Abrams
Marea Britanie investește în avioanele de luptă F-35B și spune „nu” proiectului Eurofighter: Se urmăreşte consolidarea rolului de lider în luptă aeriană modernă
Sistemele ruseşti de apărare aeriană S-300 și S-400, în vizorul aviaţiei ucrainene: SUA începe livrarea de rachete avansate AGM-88E către Ucraina
Europa trebuie să accelereze: Rusia va produce, în 2025, cu 30% mai multe obuze decât toate țările UE

Ştiri Recomandate

Ucraina lovește aerodromul rusesc Millerovo (Foto/Video): Aici îşi avea ,,casa'' un important regiment de aviație de luptă cu avioane Su-35
Tancul modern Arjun Mk II, „made in” Africa de Nord? Propunere interesantă făcută de India unui stat african pentru producția de Arjun Mk II
Accident ori sabotaj: Cargoul rusesc Ursa Major n-a mai ajuns la Tartus, scufundându-se în vestul Mării Mediterane
La limita unui dezastru ecologic major în Marea Neagră: Petrolierele rusești reprezintă o amenințare pentru mediu - Rusia folosește nave cu o vechime de peste 50 de ani
Armata britanică testează cu succes o armă cu unde radio capabilă să neutralizeze roiurile de drone
Ucraina dezvoltă o nouă rachetă de croazieră avansată, capabilă să ajungă la Moscova: Versiunea de baza zboară cu 400 km/h și are o rază de acțiune de 140 km
Faceți cunoștință cu noul obuzier autopropulsat al SUA care poate doborî și rachete de croazieră sau avioane: Poate lansa obuze la viteze de peste 9.000 km/h
Oreshnik, cea mai nouă rachetă rusească nu este chiar atât de nouă: Prima analiză a epavei rachetei arată că piesele datează din 2017
Procesul lui Nicolae și Elenei Ceaușescu, din 25.12.1989, foto: Agerpres
EXCLUSIV
Pierderea puterii și procesul. Mărturisiri din plutonul de execuție și ordinul ca toată lumea să treagă în toată lumea dacă Ceaușescu era achitat | Interviu Dan Voinea
Lista completă a noului Guvern Ciolacu 2.0. Continuitate la Apărare cu Angel Tîlvăr, nume nou la Externe cu reputatul ambasador Emil Hurezeanu
Un nou lot de Su-57 și un „bonus” de Su-34 au fost livrate Rusiei. Câte Su-57 de „generația a 5-a” deține azi Rusia, după căderea primului avion fabricat
Pachet militar important acordat Ucrainei de către Germania: Printre altele, tancuri Leopard 1A5, obuziere PzH 2000 sau sisteme Iris-T
Rutte ceartă Ucraina pentru criticile aduse Germaniei care refuză să livreze rachete Taurus Armatei ucrainene
41 e mai mare decât 9. Avioanele Gripen au „distrus” Su-27 la foc automat în cadrul unor lupte aeriene de tip dogfight
Mossadul ajunge până în Teheran. Israelul recunoaște că l-a lichidat în inima Iranului pe Ismail Haniyeh, liderul Hamas, și spune că va decapita și întreaga conducere Houthi
Carne de tun de la Kim: 1 din 10 militari nord-coreeni trimiși în Rusia au murit deja în luptele cu ucrainenii
Fortăreața Taiwan. Ultima linie de apărare în fața unei invazii chineze va fi formată din tancuri Abrams, o versiune specială dezvoltată pentru Taiwan
Viitorul avion de luptă de generația a VI-a se naște greu. SUA însă aprobă conceptul NGAD, cu echipaj uman
Rusia, o amenințare existențială pentru Finlanda: Apărarea trebuie consolidată prin toate mijloacele posibile
,,Expresul sirian'' se îndreaptă spre portul Tartus: Trei nave mari de desant și două cargouri rusești au intrat deja în Marea Mediterană
Un detaliu mai puţin cunoscut: Avionul de vânătoare stealth F-22 Raptor a luat naştere în urma îngrijorărilor legate de apărarea aeriană siriană
Ce spune un comandat ucrainean despre principalele vulnerabilități și avantaje ale tancului M1 Abrams
Rușii încep să construiască noi adăposturi militare ca răspuns la utilizarea tot mai intensă de către Ucraina a armelor cu rază lungă de acţiune
Coreea de Nord ar livra Rusiei rachete balistice KN-15 Pukguksong-2 pe fondul escaladării conflictului din Ucraina (Foto/Video)
Nu e doar o joacă. Documente clasificate tehnice despre radarul CAPTOR al Eurofighter, publicate pe un forum de gaming al unei companii ruse
De frica Ucrainei rușii extind Flota Mării Negre în Marea Caspică. Noua navă Tucha din clasa Karakurt e „bună de luptă”, dar departe de front
Ciudatul caz al unui F/A-18 doborât din „friendly fire”: SUA pierd un F/A-18E lovit din greșeală de o rachetă a crucișătorului USS Gettysburg
Comandă uriașă plasată pentru 145 de avioane F-35. Americanii vor construi o parte din ele și în Europa, dar și într-un stat din Asia
Polonia ne-a luat-o înainte și dă liber avioanelor F-16 și antiaerienei să doboare drone și rachete ruse, cu o condiție. În ce stadiu e proiectul României?
Arde, uite cum arde. Dronele ucrainene au atacat un depozit de petrol din regiunea Oryol din Rusia (Video)
Ungaria anticipează vremuri dificile și mizează pe România pentru a-și asigura livrările de energie. Vânzarea E.ON România nu e însă bătută în cuie
Franța retrage primul contingent din Ciad, ultima țară din Sahel care mai găzduia trupe franceze 
pixel