Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Top Gun al viitorului va fi cu drone în formație. Marea provocare în SUA: Vor reuși piloții de luptă să aibă încredere în tehnologie?
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Următorul copilot al lui Maverick ar putea fi o dronă. Așa își începe Ted „Hefty” Conklin, directorul tehnic al diviziei de informații și spațiu din compania Raytheon Technologies, expunerea, trimisă publicației Defense News, privind ce vor putea face dronele de luptă colaborative de mâine, cum se va ajunge la acest lucru, dar și ce nu este posibil să se obțină în următorii cinci, poate zece ani.

În argumentarea sa, Conklin a plecat de la cerințele operaționale stabilite de experții Pentagonului, pe care le-a raportat la nivelul actual al științei, în special în domeniul artificiale, dar și la progresele care se întrevăd pe termen mediu.

Faceți acele patru sau cinci avioane de luptă colaborative (collaborative combat aircraft – CCA), să lucreze împreună pentru a executa un set de acțiuni cu o îndrumare minimă din partea unui pilot uman, ușurând la „un sfert” misiunea formației [cu echipaj – nota autorului] poziționate în apropierea acelor drone.

Aceasta este viziunea Forțelor Aeriene americane (USAF) pentru generația a șasea de avioane de luptă, în special NGAD (Next Generation Air Dominance), și unul dintre cele șapte imperative operaționale ale serviciului pentru forța viitoare.

În martie 2022, la Simpozionul de război al Asociației Forțelor Aeriene, secretarul USAF, Frank Kendall, a declarat că „NGAD trebuie să fie mai mult decât următorul avion de luptă cu echipaj. Este un program care va include o platformă cu echipaj, în echipă cu avioane de luptă autonome fără echipaj, mult mai puțin costisitoare, care utilizează un amestec distribuit și adaptabil de senzori, arme și alte echipamente de misiune și funcționează ca o echipă sau o formație.”

 

Drone ”deștepte” și ”loiale”

 

Spre deosebire de aeronavele fără echipaj de astăzi, care sunt pilotate de la sol, cele de mâine vor fi roboți - colegi de echipă, care iau decizii singuri. Ei vor pilota, comunica și naviga în mod autonom, apoi vor efectua, colaborând, una sau mai multe misiuni ordonate de un comandant uman al misiunii.

Pentru a putea îndeplini acest set generic de cerințe operaționale, trebuie mai întâi rezolvate anumite probleme ce țin de siguranță, dar privită din toate perspectivele posibile.

”Piloții de luptă, precum și comandanții care le trimit în acțiune trebuie să aibă încredere că aceste CCA  - „aripi loiale”, așa cum sunt adesea numite – vor funcționa conform așteptărilor, respectând regulile de angajare și principiile misiunii, contribuind efectiv la misiune și, cel mai important, comportându-se în siguranță. Înainte ca serviciul să ia în considerare vreodată adoptarea și integrarea pe deplin a acestei noi capabilități în operațiile de luptă, trebuie să funcționeze în mod previzibil și adecvat”, precizează Conklin.

”Pentru ca piloții de luptă și comandanții să câștige încredere în tehnologie, aceștia trebuie să fie incluși în bucla de proiectare de la bun început. Ori de câte ori este nevoie de o nouă cerință de autonomie sau de o misiune de referință în faza de proiectare, echipele de ingineri trebuie să aducă în proces operatorii și piloții actuali”, recomandă  Conklin.

”Platformele pilotate de la distanță de astăzi sunt supuse unor provocări operaționale în medii extrem de contestate, unde se pot confrunta cu straturi de apărare adverse sau blocaje de comunicații. În aceste medii, autonomia colaborativă este necesară pentru a se asigura că aeronava poate lucra cu alte aeronave tactice pentru a oferi masa și manevra necesare pentru a câștiga lupta”, subliniază Conklin importanța unui set sigur de semnalizări între aeronavele CCA.

 

Arhitectură deschisă 

 

Un alt aspect, care trebuie avut în vedere la proiectarea CCA este arhitectura deschisă, care pe lângă update-urile absolut necesare, permite și realizarea de combinații diferite de capabilități, menite să asigure adaptarea rapidă la misiuni de o mare diversitate și uneori cu un grad ridicat de imprevizibilitate.

”După cum au afirmat de mai multe ori oficialii superiori ai Departamentului Apărării, aeronavele cu echipaj autonome ar putea include o familie de capabilități, variind de la drone mai puțin costisitoare și mai ușor de folosit, până la modele mai scumpe și rafinate, toate menite să completeze aeronavele de luptă cu echipaj actuale și viitoare, precum și reciproc.

Companiile de apărare lucrează pentru a găsi punctele potrivite pe curba cost-capabilitate pentru fiecare instanțiere (modelul de aeronavă – nota autorului), dar toată lumea pare să fie de acord că de modul, în care combinăm diferitele capabilități, depinde victoria.

De asemenea, este de așteptat ca această abordare să faciliteze actualizări mai rapide ale designului. Cred că aceste noi avioane autonome colaborative vor oferi cea mai bună oportunitate de a crea și de a lansa mult lăudatul Digital Century Series”, precizează Conklin.

Viitoarele drone CCA vor putea îndeplini o paletă largă de misiuni, aproape întreg spectrul, cu o eficiență și rapiditate mai mare decât platformele cu echipaj.

”Aceste noi CCA-uri ar putea îndeplini o varietate de misiuni, cum ar fi recunoașterea, războiul electronic și suprimarea apărării antiaeriene inamice. Și din moment ce aeronavele cu echipaj și fără echipaj colaborează și comunică între ele, echipa poate identifica amenințările și țintele mai rapid decât o platformă tactică singură.

CCA-urile acționează, de asemenea, ca un multiplicator de forță prin extinderea razei senzorului și a razei de luptă a incursiunilor, permițând unui număr mai mic de aeronave cu echipaj să acopere zone mai mari din spațiul de luptă. În plus, imitând performanța, capabilitățile și secțiunile transversale radar ale aeronavelor cu echipaj, CCA-urile ar putea copleși și deruta adversarii, acționând ca momeli pentru a îndepărta focul de la coechipierii cu echipaj”, a precizat Conklin.

Totuși, știința nu a progresat suficient în domeniul inteligenței artificiale (AI) pentru ca misiunile executate de CCA să fie abordate cu calitatea și fantezia echipajului uman, care găsește soluții acolo unde rațiunea spune că nu există. Va exista o perioadă intermediară, probabil de 5 – 10 ani, când AI va fi foarte meticulos testată, iar în această perioadă soluțiile operaționale, mai degrabă, vor consta, pe de o parte în algoritmi verificabili care au mai puține rețele neuronale, iar pe de altă parte, într-un mix de aeronave în care factorul uman va fi mai prezent.

”Pentru a desfășura aceste tipuri de misiuni solicitante, CCA-urile vor avea nevoie de un anumit nivel de inteligență artificială. Pe măsură ce tehnologia se maturizează, învățarea automată ar putea ajuta în continuare la îmbunătățirea rapidă și automată a algoritmilor pentru luarea deciziilor și dezvoltarea cursurilor de acțiune. Cu toate acestea, o aeronavă complet autonomă fără echipaj condusă de inteligență artificială și învățare automată va necesita testare și certificare riguroasă - ceva la câțiva ani distanță.

În schimb, în viitorul apropiat, cred că CCA-urile vor folosi un set mai determinist de capabilități pentru luarea deciziilor pe misiuni specifice. Acest tip de „inteligență artificială slabă” a funcționat remarcabil de bine în timpul dezvoltării și testelor de zbor. Oferă încă o capabilitate de colaborare semnificativă în medii complexe în schimbare rapidă, dar este mai limitat și mai bine definit, capabil să execute tactici obișnuite, planificate, la fel ca aeronavele cu echipaj de astăzi. Important este că poate fi, de asemenea, testat, certificat și, în cele din urmă, devine mai rapid de încredere.

În viitorul apropiat, nu cred că este rezonabil să ne așteptăm ca liderii națiunii noastre să dezlănțuie sute de drone care roiesc pentru a învăța și a colabora folosind o rețea neuronală gigantică într-un mediu extrem de contestat. Este mult mai probabil să vedeți echipe mixte de oameni și mașini, completându-și reciproc capacitățile, în care mașinilor li se oferă suficientă autonomie de învățare și de luare a deciziilor pentru a îndeplini anumite aspecte ale misiunii operaționale”, precizează Conklin.

”Tom Cruise ar putea îmbătrâni, dar Mavericks din viața reală nu își vor pune în cui, prea repede, costumele de zbor. Deși putem spera să îmbogățim „Top Guns” cu aeronave și capabilități noi, autonome, de colaborare, încă avem nevoie de expertiza lor în aer. Și trebuie să fie capabili să aibă încredere în apărătorul lor, fie că este un om sau un robot”, concluzionează Ted „Hefty” Conklin, directorul tehnic al diviziei de informații și spațiu din compania Raytheon Technologies, despre viitorul apropiat al dronelor CCA.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Tarifele vamale impuse de Trump unui stat aliat din Indo-Pacific pun în pericol un contract pentru furnizarea avioanelor de luptă F-15EX
Fan Club HIMARS. În timp ce SUA a dublat deja producția, alte țări preiau modelul: Polonia va avea și Himars-uri coreene ”Chunmoo”, iar Franța lucrează la variantă proprie FLP-T
Abrams au îmbătrânit iar SUA nu mai pierd timpul: Noul tanc va fi ceva nemaivăzut? Cockpit de Formula 1, tehnologia există
Belgia intenționează să cumpere mai multe avioane F-35, dar nu de fabricație americană: Am putea produce F-35 suplimentare în Italia în loc de SUA
Nevoia Ucrainei de sisteme de apărare este acută: Kievul este pregătit să cumpere 10 sisteme Patriot din Statele Unite
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Rusia a fost lovită acolo unde o doare cel mai tare: Presiuni tot mai mari asupra bugetului militar ca urmare a scăderii prețului petrolului
Un scut pentru Europa de Est: Polonia va produce rachete cu rază lungă de acțiune pentru sistemele de artilerie HOMAR-K
Ucraina este acum capabilă să producă în mod independent sisteme de apărare antiaeriană FrankenSAM, rezultate în urma combinării lansatorului sovietic Buk cu rachete americane RIM-7
Versiunea cu AI a renumitei drone Bayraktar TB2, folosită de turci ca platformă de testare pentru noul avion de luptă fără pilot Kizilelma
Rusia are planuri noi pentru dezvoltarea Marinei militare: Submarinele nucleare strategice reprezintă prioritatea absolută a construcțiilor navale
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Toată lumea arată cu degetul către altcineva. În 2016 România semnase pentru patru corvete Sigma, care azi ar fi fost toate în Marea Neagră
F-35 sau Patriot pe repede-înainte. Trump semnează un ordin executiv care limitează influența Congresului asupra exporturilor de armament
HIMARS-ul european se naște în industria din Franța. Faceți cunoștință cu FLP-T, noul lansator pe care Franța îl propune în locul HIMARS
Starea industriei ruse de armament este catastrofală: Rusia recunoaște că tancurile sale aflate pe frontul din Ucraina au blindaj improvizat cu nisip și ciment
Ucraina a dezvoltat o dronă pentru a intercepta UAV-urile „Shahed” (Video): Specialiștii ucraineni lucrează activ la crearea de drone ieftine
Armatele europene, pe drumul modernizării forțelor blindate: Noul proiect franco-german de tancuri MGCS prinde contur odată cu confirmarea companiilor militare implicate în proiect
,,Clubului utilizatorilor de obuziere K9'', din care şi România face parte, se deschide în Polonia pentru a consolida cooperarea în domeniul sistemelor de artilerie
Așa arată viitorul Armatei SUA: Drona Surveyor cu velă de 13 metri destinată războiului antisubmarin și tehnologie de ultimă oră a unui gigant european
Informațiile DefenseRomania, confirmate. Ilie Bolojan a explicat de ce România a ales să cumpere o corvetă din Turcia deși produce nave de luptă în țară
Accident sau campanie de PR atent planificată a Chinei: Au apărut noi imagini cu avionul de luptă stealth de nouă generație J-36
Războiul comercial inițiat de Trump lovește inclusiv în giganții europeni din industria de apărare
Faceți cunoștință cu elicopterul NH90 Caïman. A fost prezentat în premieră noul elicopter al forțelor speciale din Franța
TOP 10 cele mai scumpe avioane de luptă din lume: De ce F-35 e departe de primele trei poziții, mult sub Rafale sau Eurofighter
Rusia a invadat Ucraina având o adevărată ,,armată industrială'': Maşinăria de război rusească a fost susţinută de 1.400 de întreprinderi şi până la 4,5 milioane de muncitori
După ce au ,,disecat'' un IFV Bradley, ruşii recunosc că blindatul american este net superior unui BMP-3 rusesc
Armata SUA caută înlocuitor pentru muniţiile ATACMS: Compania Lockheed Martin va furniza către U.S. Army 400 de rachete PrSM de ultimă generație
Patriot vs. rachetele hipersonice ruse Kinjal. Ucraina spune că rușii învață din greșeli și devine tot mai dificil de interceptat rachetele
Efect de bumerang asupra F-35 în războiul declanșat de SUA împotriva tuturor? Vestea proastă e că 80% din piesele pentru F-35 nu sunt produse în State

Ştiri Recomandate

"America First" cu aliați: De ce este România esențială și devine coloana vertebrală a strategiei SUA la Marea Neagră
Cooperare strategică: UE valorifică experiența Ucrainei pentru a-și consolida industria de apărare
Rebelii houthi au încercat să-şi măsoare forţa cu aviaţia militară a SUA: „Aproape au lovit” avioane F-16 şi F-35 americane în tipul Operation Rough Rider
Forțele Armate Ucrainene prezintă versiunea modificată a vechiului sistem antiaerian S-200 (Video). Cu ajutorul său, ucrainenii au doborât un avion de avertizare timpurie Beriev A-50
Cât de vulnerabili sutem în faţa unei agresiuni militare ruseşti? Oficial NATO: Alianța trebuie să-și schimbe radical capacitățile de război electronic pentru a învinge Rusia
Programul european EDIRPA produce efecte pentru Cipru, România e încă în „stand by”: Cipru cumpără 40 de rachete Mistral, România vrea și ea sistemele
Tancurile Abrams nu vor mai fi „vârf de lance”. SUA schimbă modul în care vor purta războaie: Blindatele americane, deși formidabile ca putere de foc, vulnerabile în conducerea asalturilor
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
A refuzat România un proiect comun de producere de proiectile cu Ucraina? Proiectul era bazat pe idei și tehnologii ucrainene
Sistemele Piorun sunt la mare căutare pe frontul din Ucraina. Un stat NATO, convins să cumpere câteva sute de sisteme de tip MANPAD
Epuizată de războiul civil, Siria încearcă modelul ucrainean și îl tentează pe Trump cu o afacere cu minerale, dar și cu proiectul unui zgârie-nori în centrul Damascului
Forțele americane nu pleacă din Europa. Toate calculele arată că pericolul militar rusesc rămâne în continuare foarte mare
Rusia are stocurile de tancuri, drone și rachete asigurate pe jumătate și o mare problemă. Ce este tantalul, minereul critic de care rușii au nevoie urgent
„Lupii Nopții” ruși amenință Europa: „Motocicliștii lui Putin” au plantat la granița cu Polonia puieți de alun, aluzie la„arma-minune” a Rusiei
Dacă ați crezut că e „aglomerație” de obuziere de 155 mm, tocmai a mai apărut unul: Nemesis, cel mai nou produs de pe piață țintește înlocuirea unui obuzier consacrat
Trump ar putea participa la discuțiile de la Istanbul, iar Orban pregătește terenul negocierilor: Nimeni nu vrea să recunoască, dar am pierdut războiul din Ucraina
Rușii au început să folosească o nouă rachetă de croazieră pe frontul din Ucraina (Foto/Video): Componente de la companii străine ajung în continuare pe mâna industriei ruse de apărare
Pas istoric în reconcilierea turco-kurdă: Partidul Muncitorilor din Kurdistan (PKK) a anunțat că se autodizolvă
Fostul comandant al forţelor armate ucrainene avertizează statele occidentale: Strategiile militare ale NATO, depăşite de provocările pe care le aduce războiul modern
SUA au dat undă verde pentru vânzarea a șase elicoptere Chinook către EAU
Trupe rusești la granița cu Finlanda? Noi imagini din satelit relevă o „activitate tot mai intensă” în locații-cheie aflate în coasta NATO
Contractul pentru noi vehicule de luptă: Programul militar, descris drept o „prioritate” de MApN, are sau nu deja un favorit?
Marea Britanie, îndemnată să-şi mărească arsenalul nuclear pentru a rămâne o putere militară relevantă în faţa Rusiei şi Chinei
Unitatea Occidentului mai primește o lovitură. Liderii europeni cer armistițiu în Ucraina, însă Trump presează pentru negocieri necondiționate, de parcă ar avea o înțelegere secretă cu Putin
Capitularea necondiționată a Germaniei Naziste, o poveste complicată de ruși, în scop propagandistic
Aici s-a ajuns: F-35, în sala de judecată. Un grup de organizații activiste au dat în judecată Marea Britanie pentru că furnizează Israelului piese de F-35
Sabotaj la alt nivel: Serviciile ruse, implicate într-un incendiu masiv care a mistuit un mall din Varșovia. Polonia închide un consulat rus ca răspuns
Trump promite tranzacții de trilioane cu Orientul Mijlociu, însă neglijarea conflictului din Gaza ar putea slăbi influența americană în regiune
Ungaria anulează discuțiile cu Ucraina privind minoritățile naționale. Budapesta, deranjată de acuzațiile de spionaj aduse de Kiev
UE vrea ca industriile de apărare europeană și ucraineană să producă împreună mai mult
Practic nu au știut ce i-a lovit: Primul avion Rafale doborât într-un dogfight a intrat într-o ambuscadă și a fost lovit de o rachetă PL-15 lansată de la mare distanță
România face pași importanți pentru a ține pasul în cel mai tehnologizat domeniu militar: Un adevărat ocean electromagnetic, coloana vertebrală a erei informaționale
De ce au instalat israelienii sisteme de protecție activă în grabă pe tancuri Merkava Mk.3 Astfel de sisteme sunt punctul forte al Israelului
pixel