Turcii nu plâng după F-35 și spun că nu vor neapărat să cumpere avionul. Ankara cere însă despăgubiri SUA
Turcia nu urmărește neapărat să se întoarcă în programul american pentru construirea şi dezvoltarea avionului F-35 - din care a fost exclusă în 2019, urma achiziționării sistemelor rusești de apărare aeriană S-400 - a declarat miercuri Ismail Demir, preşedintele Directoratului Turc pentru Industria de Apărare (SSB). Ankara va cere însă Washingtonului despăgubiri după excluderea din program.
Foto: U.S. Department of Defense (DoD) Facebook
Președintele Industriilor de Apărare din Turcia a declarat marți că Ankara nu încearcă „cu orice preț” să achiziționeze avioane F-35 de generaţia a V-a.
Într-un interviu acordat postului de televiziune turc NTV, Ismail Demir a susținut că demersul Turciei de a apela la serviciile firmei americane de avocatură Arnold & Porter nu vine pe fondul intenţiei de a reintra în programul pentru avionul F-35, ci de a cere despăgubiri Statelor Unite pentru nedreptăţile create în urma excluderii, potrivit Reuters.
În luna februarie, mass-media internaţională a relatat că Turcia a angajat firma de avocatură Arnold & Porter - cu sediul oficial în Washington – pentru a face lobby în scopul reprimirii sale în programul de avioane de luptă F-35 al SUA, din care a fost suspendată după ce a achiziţionat sisteme de apărare aeriană ruseşti S-400.
Avocaţii de la Arnold&Porter urmează să acorde Turciei "consiliere strategică" şi să o ajute să "coopteze" autorităţile SUA, în baza unui contract în valoare de 750.000 de dolari cu o durată de şase luni, care a intrat în vigoare în februarie.
Ankara susţine că excluderea ei din program este injustă şi preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan şi-a exprimat speranţa că vor avea loc evoluţii pozitive în acest sens sub preşedinţia lui Joe Biden.
Administrația Trump a sancționat Turcia pentru cumpărarea de sisteme S-400
Sfârşitul anului 2020 a adus pentru Turcia un pachet de sancţiuni din partea Statelor Unite, o decizie mult aşteptată, ca urmare a unui lung şir de solicitări înainte de Washington ca Ankara să nu dispună testarea sistemul rusesc S-400. Sancțiunile impuse sunt în conformitate cu legea CAATSA (Counter America's Adversaries Through Sanctions Act), care impune sancţiuni economice împotriva oricărei entităţi sau ţări care încheie contracte pentru achiziţia de armament cu companiile ruseşti din domeniul industrie de apărare.
Sancţiunile includ interzicerea tuturor licenţelor de export americane către SSB şi îngheţarea activelor, precum şi restricţii de viză pentru Ismail Demir, şeful agenţiei turce. Cu alte cuvinte, de acum înainte, Washingtonul se va abține să îi acorde orice licență de export Turciei. Sancţiunile au venit la aproape trei ani de zile de cânt Moscova şi Ankara au bătut palma pentru acest tip de sisteme.
Turcia intenţiona să cumpere peste 100 de avioane F-35, dar până în 2019, anul în care a fost exclusă din programul F-35, Ankara plasase o comandă pentru 30 de astfel de avioane.
Forțele Aeriene ale SUA au declarat anul trecut că vor cumpăra avioanele F-35 deja construite pentru Turcia, dar care nu au fost livrate, de către contractorul de apărare Lockheed Martin.
Comitetul pentru Servicii Armate din Senatul SUA a declarat, în vara anului 2020, că în baza Naţional Defense Authorization Act (NDAA), pentru anul 2021, a autorizat US Air Force să utilizeze și să opereze șase avioane F-35 Lightning II construite pentru Turcia.
Există deja construite șase avioane F-35 pentru Turcia, dar nu au fost livrate
Cele șase avioane F-35 Lightning II, care vor intra în serviciul US Air Force, au fost fabricate, dar niciodată livrate Turciei, deoarece Ankara a fost suspendată în 2019 din programul F-35.
În baza Naţional Defense Authorization Act (NDAA), adică legea care fixează nivelul cheltuielilor militare americane, Comitetul pentru Servicii Armate a autorizat cheltuirea a 9,1 miliarde de dolari pentru achiziția a 95 de avioane F-35, cu 14 mai mult decât a solicitat administrația președintelui Donald Trump, la momentul respectiv.
Trebuie precizat că, chiar dacă Turcia a fost exclusă din programul pentru F-35, companiile turce din industria aeronautică continua să producă și să furnizeze piese pentru acest avion, către Lockheed Martin, până în 2022.
Oficialii Pentagonului au exclus Turciei, un aliat NATO, din coaliția de state care lucrează la programul pentru avionul F-35, deoarece a cumpărat sistemul de apărare antiaeriană S-400 din Rusia - o achiziție despre care Statele Unite au spus că pune în pericol informațiile militare americane. Cu alte cuvinte, un sisteme rusesc S-400 nu este compatibil cu sistemul stratificat de apărare aeriană al NATO şi nu poate face schimb de informaţii cu avioanele Forţelor Aeriene ale statelor membre ale Alianţei, mai ales cu F-35.
Administrația Donald Trump a considerat că avioanele de luptă avansate ale, în special F-35, nu pot fi compatibile cu un sistem de rachete sol-aer care a fost conceput pentru a le dobora. Din câte se pare, administraţia Biden nu intenţionează să se abată de la a ţine Turcia departe de avioanele F-35, ceea ce face că speranţele Ankarei să fie, cel puţin o perioadă, ruinate. Oficialii de la Ankara au sperat că noua administraţie de la Casa Albă va avea cu totul altă abordate – decizia Turciei de a achiziţiona sisteme S-400 din Rusia a tensionat foarte mult relaţiile cu statele NATO, dar mai ales cu Statele Unite.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News