Marea Britanie a alocat 5,5 miliarde de lire sterline pe un program militar cu probleme: Vehiculul blindat Ajax rămâne o problemă spinoasă pentru armata britanică
Ministerul britanic al Apărării (MoD) a aprobat cu întârziere noul termen pentru punerea în funcţiunea a mai multor vehicule blindat de luptă pe infanterie (AFV) Ajax. Aceste vehicule militare ar urma să fie oferite armatei britanice în perioada iulie-decembrie 2025 - cu opt ani mai târziu decât era prevăzut inițial. Unul dintre cele mai importante programele militare de înzestrare - derulat în ultimii ani de Marea Britanie - a ajuns de mai multe ori pe masa comisiei parlamentare britanice pentru apărare, nu pentru aprobare, ci pentru a încerca să găsească o rezolvare cu privire la problemele tehnice şi de proiectare ale vehiculelor blindate Ajax, care sunt prea zgomotoase şi prea lente.
Vehiculul blindat Ajax. Sursa Foto: General Dynamics UK
Decizia de a înzestra, în cele din urmă, armata britanică cu vehiculele de luptă Ajax pune capăt unor luni de incertitudine, în care oficialii de la Londra au refuzat să se angajeze cu privire la orice termen pentru punerea în funcțiune a acestor noi vehicule militare care au venit la pachet cu multe probleme tehnice.
Cu toate acestea, Ministerul britanic Apărării nu a acceptat ca vehicule blindat de luptă Ajax să intre în dotarea armatei britanice până când filiala britanică a companiei GDLS nu va face ca aceste vehicule militare să funcţioneze în condiţii optime - să fie supuse unei a doua runde de teste din cauza vibrațiilor excesive care au făcut ca unii militari britanici să sufere de pierderi de auz.
În vara anului 2021, Ministerul britanic al Apărării anunţa că etapa de testare a noi flote de vehicule de luptă pentru infanterie Ajax – pentru care britanicii au alocat 5,5 miliarde de lire sterline – a fost din nou suspendată, ca urmare a îngrijorărilor cu privire la impactul pe care zgomotul produs de aceste vehicule îl are asupra militarilor.
Alex Chalk, ministrul britanic pentru achiziții publice în domeniul apărării, a anunțat recent ca primele vehicule de luptă pentru infanterie Ajax vor fi declarate operaţionale între octombrie 2028 și septembrie 2029.
În septembrie 2014, Ministerul britanic al Apărării a anunțat o comandă pentru 589 de vehicule blindate noi Scout SV [denumite ulterior „Ajax” – în toate cele şase versiuni ale sale ] de la producătorul american General Dynamics Land System [GDLS] pentru aproape 5,5 miliarde de lire sterline. Era vorba atunci de înlocuirea vehiculelor blindate CVR (T) ale armatei britanice.
Primul vehicule blindat de luptă Ajax ar fi trebuit să fie livrat în 2017. Cu toate acestea, termenul nu a fost îndeplinit, armata britanică primind în cele din urmă 14 vehicule Ajax pentru testare în 2020. Această întârziere a fost cauzată de dificultățile de integrare ale tunului CT40 de 40 mm pe turela vehiculelor blindate de luptă Ajax.
Cifrele Biroului Național de Audit din Marea Britanie (NAO), un organism național de supraveghere financiară, arată că Ministerul britanic al Apărării și General Dynamics au convenit asupra unui "contract cu preț fix" în valoare de 5,5 miliarde de lire sterline (6,7 miliarde de dolari) pentru proiectarea, livrarea și mentenanţa a 589 de vehicule Ajax.
NAO a mai spus că, până în decembrie 2021, Ministerul britanic al Apărării plătise către GDLS-UK 3,2 miliarde de lire sterline (3,9 miliarde de dolari), producătorul construind, la acel moment, componente pentru 324 de vehicule și asamblând și finalizând testele de acceptare în fabrică pentru 143 de vehicule.
Pe baza reînceperii testelor din nou în ianuarie 2023, denumite mai nou de către Ministerul britanic al Apărării "teste de creștere a fiabilității", variantele Ajax, Apollo, Atlas și Ares ale vehiculului produs de GDLS au parcurs peste 2.260 de kilometri.
Acum, oficialii de la Londra spun că nu au fost descoperite probleme serioase de proiectare de când au început noile etape de testare.
Ajax este un vehicul blindat pe şenile - greutatea standard este de 38 de tone, cu capacitatea de a ajunge la 42 de tone, în funcție de modificări și armament. Ajax este propulsat de un motor MTU Friedrichshafen V8 de 600 kW (800 CP) și transmisie RENK cu 6 viteze HSWL 256B. Viteza maximă pe care o dezvoltă Ajax este de 70 km/h.
Armamentul principal este format dintr-un tun CT40 de 40 mm dezvoltat în comun de BAE Systems și Nexter. De asemenea, pe turelă se află și o mitralieră coaxială L94A1 de 7,62 mm conectată la o staţie de arme telecomandata Kongsberg Protector. Vehiculul este operat de un echipaj format din 3 soldați și va putea transporta încă șapte.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News