Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Oferirea de avioane de luptă Ucrainei, o poveste fără sfârşit | Un zvon că mai multe avioane MiG-29 au fost transferate pe bugăţi, dezminţit repede de Varşovia
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Peste aproximativ o lună de zile se împlineşte un an de când Rusia a pornit o agresiune militară sângeroasă împotriva Ucrainei şi tot atunci se împlineşte aproape un an de când discuţia privind transferul de avioane către ucraineni se tot reia. Dacă până acum au fost o serie de zvonuri şi presupuneri cu privire la transferul unor avioane de concepţie sovietică - mai nou se vorbeşte şi de cele occidentale - cel mai des fiind vorba despre avioanele MiG-29 ale Forţelor Aeriene Poloneze, recent a apărut o nouă ''poveste frumoasă''. Astfel, un jurnalist polonez a susţinut că are ''informaţii pe surse'' că  în 2022, Polonia a livrat Ucrainei o parte din flota sa de avioane de vânătoare MiG-29, dar piesă cu piesă.  
EXCLUSIV

Ce nuanţe a mai căpătat frumoasă poveste a transferului de avioane MiG-29 poloneze către Forţele Aeriene Ucrainene? Dacă până acum subiectul părea uitat, deoarece a fost înlocuit cu păreri şi presupuneri despre ''un posibil transfer de avioane de luptă occidentale'' către Ucraina, un jurnalist polonez a scris, în urmă cu două zile, un editorial în care susţine că are ''informaţii pe surse'' că  în 2022, Polonia a livrat Ucrainei o parte din flota sa de avioane de vânătoare MiG-29.

Nimic nou am putea spune. Au mai tot fost articole pe acest subiect! Dar, jurnalistul polonez susţine că avioanele de luptă au fost exportate în Ucraina pe bucăți. Fuselajul și aripile avioanelor de vânătoare MiG-29 au fost, de asemenea, livrate "ca piese de schimb". Acesta insistă că deține aceste informații de la o sursă din cadrul guvernului polonez. Cu alte cuvinte, singura dovadă pe care acesta o aduce pentru a susţine cele afirmate este o declaraţie a unui oficial polonez care se vrea a fi anonim.

La scurt timp a venit şi reacţia oficialilor polonezi care au negat vehement informaţiile apărute în presă. De asemenea, premierul polonez Mateusz Morawiecki a declarat joi pentru postul francez LCI că guvernul polonez consideră că NATO ar trebui să fie mai îndrăzneaţă, iar dacă alianţa ar decide să trimită avioane de luptă Ucrainei, Varşovia ar vota în favoarea acestui lucru. Oficialul polonez nu a propus trimiterea de aeronave, spunând că aceasta ar trebui să fie o decizie a NATO, dar că ţara sa va sprijini o astfel de decizie.

Amintim că, anul trecut, publicaţia spaniolă Infodefensa a afirmat că Bulgaria a oferit mai multe avioane Su-25 pe bucăţi, prin intermediul unor țări terțe, către Ucraina. Anul acesta, într-un articol publicat de această dată în Bloomberg, de analistul Michael Winfrey, cel care coordonează și proiectul olandez Oryx, trece în revistă echipamentele militare primite de Ucraina de la parteneri și menționează că Bulgaria a vândut 14 avioane de atac Su-25 de fabricație sovietică țărilor membre NATO, care le-au predat, ulterior, Ucrainei. Guvernul bulgar a negat ulterior acest lucru. Astfel, oficialii bulgari din ministerul apărării, citați de ziarul Novinite, au infirmat varianta Bloomberg și au precizat că Sofia nu a trimis Su-25, care să aibă destinația Ucraina. 

 

De ce reapare în discuţie subiectul avioanelor MiG-29 poloneze?

 

Polonia a fost prima țară care, după începerea războiului din Ucraina, s-a oferit să transfere Ucrainei avioanele sale de luptă MiG-29. Acest lucru s-a întâmplat în lună martie a anului 2022. Varșovia era pregătită să furnizeze mai multe astfel de aeronave Forţelor Aeriene Ucrainene. În schimb, Varşovia dorea ca Washingtonul să ofere la schimb forțelor aeriene poloneze avioane de luptă F-16, iar tot ceea ce ţinea de partea de livrare a avioanelor MiG-29 către Ucraina să fie asigurată şi coordonată de către SUA.

Statele Unite au cerut Poloniei să cedeze direct Ucrainei avioane MIG-29, dar guvernul polonez a propus Washingtonului să preia el aceste avioane pentru a le oferi Ucrainei, ceea ce Statele Unite au refuzat.

Ucraina le-a cerut partenerilor săi occidentali să furnizeze avioane de luptă MiG-29 pe care piloții săi știu deja să le piloteze și pe care le au câteva țări din Europa de Est.

De la solicitarea Kievului cu privire la transferul de avioane de provenienţa sovietică, din statele europene care mai deţin astfel de aparate de zbor, au apărut multe speculaţii şi au fost vehiculate multe aşa zis ''oferte de nerefuzat''.

Totul a început cu un du-te-vino în privinţa disponibilităţii Poloniei de a oferii avioanele sale Mig-29 către Ucraina. În primă fază, polonezii au spus că nu sunt dispuşi să facă acest transfer, apoi că sunt, dar să primească avioane F-16 second-hand la schimb din partea SUA. Washingtonul a dat de înţeles că acceptă această propunere, dar Polonia a făcut iar un pas în spate deoarece nu dorea ca ea să transfere direct avioanele în Ucraina, ci Statele Unite.

Ulterior, a apărut povestea cu Slovacia care tot lua în considerare donarea întregii sale flote de avioane de luptă MiG-29 către Ucraina, în schimbul garantării protejării spaţiului aerian de către alte națiuni NATO. Au fost o serie de discuţii despre posibilitatea ca Slovacia să transfere cele 12 avioane de vânătoare de tip MiG-29 pe care Forțele Aeriene Slovace le-au consemnat la sol începând cu luna august 2022. Din moment în care Slovacia a renunţat să mai opereze aceste aeronave, despre transferul lor către Ucraina au tot apărut discuţii, dar nimic concret până în acest moment. Aşa că a trecut şi povestea asta!

Bulgăria are și avioane de luptă MIG-29, dar nici vorbă să renunţe la el, pentru că la capitolul avioane de luptă este tot ce are până primeşte din Statele Unite primul F-16 Block 70, din cele opt pe care le-a achiziţionat.

Ultimele discuţii avute în anul 2022 pe tema transferului de avioane Mig-29 către Ucraina a băgat la mijloc şi Republica Moldova. Astfel, în mass-media ucraineană au apărut atunci informaţii că oficialii de la Kiev au solicitat Chișinăului vânzarea pe repede înainte a celor 6 avioanelor MiG-29 pe care Republica Molodva le ţine consemnate la sol de ani buni. Această solicitare ar fi avu loc în primele zile de după declasarea invazie ruse asupra Ucrainei. Cu toate acestea, conducerea Republicii Moldova ar fi refuzat oferta Ucrainei. 

 

De la MiG-29 către avioane de luptă occidentale

 

În paralel cu discuţiile despre transferul avioanelor MiG-29 din Polonia şi Slovacia către Ucraina, prin presa occidentală, dar mai mult prin cea ucraineană, circulau periodic declaraţii ale unor oficiali ucraineni că Forţele Aeriene Ucrainene au mare nevoie de avioane, dar nu de unele de concepţie sovietică - considerate a fi depăşite din punct de vedere tehnic - ci de unele occidentale. 

La sfârşitul anului trecut, Purtătorul de cuvânt al Comandamentului Forțelor Aeriene Ucrainene, colonelul Iurii Ignat a precizat că ,,pentru a răspunde amenințărilor existente, Ucraina are nevoie de avioane multi-rol, cum ar fi F-15 și F-16. La urma urmei, inamicul declară în mod deschis că intenționează să continue să ne lovească infrastructura. Pentru a respinge această amenințare, avem nevoie de arme cu rază lungă de acțiune, atât de rachete, cât și de arme care pot funcționa de pe avioane multi-rol''.

Recent, tot colonelul Iurii Ignat a susţinut că statele occidentale ar fi decis deja ce tip de aeronave de luptă ar urma să primească Ucraina şi că deja mai mulţi piloții ucraineni sunt în Statele Unite și au fost alocate fonduri pentru pregătirea lor. De precizat că oficialul ucrainean nu a precizat cu exactitate ce tip de avioane de luptă ar urma să primească Forțele Aeriene Ucrainene şi nici când ar urma să ajungă acestea în Ucraina.

Anterior, Dmitro Kuleba, ministrul ucrainean al afacerilor externe, a menționat că subiectul furnizării de avioane către Ucraina a avansat pe agenda discuţiilor cu statele occidentale. Potrivit ministrului de externe, partea ucraineană a stabilit cu statele aliate din Occident, în acest an, ca Forțele Armate ale Ucrainei ar trebui să primească toate tipurile de arme necesare pentru a respinge agresiunea militară rusa.

Decizia Statelor Unite și a Germaniei de a trimite tancuri în Ucraina a reaprins discuțiile pe acest subiect, despre care oficialii europeni din domeniul apărării au avertizat că se află într-un stadiu incipient.

Potrivit directorului companiei americane Lockheed Martin, Frank John, deși compania nu participă în mod direct la negocierile privind o posibilă furnizare de avioane de luptă către Ucraina, aceasta a fost implicată în numeroase discuții cu anumite state care iau în considerare posibilitatea de a ajuta Kievul cu avioane F-16.

Lockheed Martin a declarat că este pregătită să satisfacă viitoarele cereri pentru F-16, în condițiile în care unii dintre cei mai apropiați aliați europeni ai Ucrainei reiau negocierile cu privire la posibilitatea de a furniza avioane de luptă Kievului.

Frank St John, director la Lockheed Martin, cel mai mare contractor american în domeniul apărării, a declarat pentru Financial Times că există "o mulțime de discuții despre transferul de F-16 de la terți" - prin care țările ar reexporta avioanele americane către Ucraina pentru a-și apăra spațiul aerian. Lockheed nu este implicat direct în discuțiile privind potențiala livrare de avioane către Kiev.

Cu toate acestea, John a declarat că Lockheed Martin va accelera producția de avioane F-16 pentru a ajunge în punctul în care vom putea susţine destul de bine orice țară care va alege să transfere o parte dintre avioanele de luptă pe care le deţin către Ucraina.

Financial Times aminteşte că oficialii de la Casa Albă au respins anterior apelurile ucrainene pentru avioane de luptă moderne, precum F-16, de teamă că acestea ar putea fi folosite pentru a lovi direct teritoriul Federaţiei Ruse. Guvernul SUA trebuie să aprobe vânzările sau transferurile către țări terțe de avioane de luptă de producție americană, ceea ce înseamnă că țările europene ar avea nevoie de sprijin politic din partea administrației Biden.

 

 

 

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Rusia a lansat la apă misteriosul submarin nuclear Habarovsk. Rușii se laudă că submarinul va putea lansa 6 „supertorpile” Poseidon
TOP 10 arme „invincibile” ale Rusiei: Topul marilor eșecuri, de la bombardierele PAK de generația a 6-a, la Su-75 și tancurile „fantomă”

Ştiri Recomandate

Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
pixel