Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Oferirea de avioane de luptă Ucrainei, o poveste fără sfârşit | Un zvon că mai multe avioane MiG-29 au fost transferate pe bugăţi, dezminţit repede de Varşovia
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Peste aproximativ o lună de zile se împlineşte un an de când Rusia a pornit o agresiune militară sângeroasă împotriva Ucrainei şi tot atunci se împlineşte aproape un an de când discuţia privind transferul de avioane către ucraineni se tot reia. Dacă până acum au fost o serie de zvonuri şi presupuneri cu privire la transferul unor avioane de concepţie sovietică - mai nou se vorbeşte şi de cele occidentale - cel mai des fiind vorba despre avioanele MiG-29 ale Forţelor Aeriene Poloneze, recent a apărut o nouă ''poveste frumoasă''. Astfel, un jurnalist polonez a susţinut că are ''informaţii pe surse'' că  în 2022, Polonia a livrat Ucrainei o parte din flota sa de avioane de vânătoare MiG-29, dar piesă cu piesă.  
EXCLUSIV

Ce nuanţe a mai căpătat frumoasă poveste a transferului de avioane MiG-29 poloneze către Forţele Aeriene Ucrainene? Dacă până acum subiectul părea uitat, deoarece a fost înlocuit cu păreri şi presupuneri despre ''un posibil transfer de avioane de luptă occidentale'' către Ucraina, un jurnalist polonez a scris, în urmă cu două zile, un editorial în care susţine că are ''informaţii pe surse'' că  în 2022, Polonia a livrat Ucrainei o parte din flota sa de avioane de vânătoare MiG-29.

Nimic nou am putea spune. Au mai tot fost articole pe acest subiect! Dar, jurnalistul polonez susţine că avioanele de luptă au fost exportate în Ucraina pe bucăți. Fuselajul și aripile avioanelor de vânătoare MiG-29 au fost, de asemenea, livrate "ca piese de schimb". Acesta insistă că deține aceste informații de la o sursă din cadrul guvernului polonez. Cu alte cuvinte, singura dovadă pe care acesta o aduce pentru a susţine cele afirmate este o declaraţie a unui oficial polonez care se vrea a fi anonim.

La scurt timp a venit şi reacţia oficialilor polonezi care au negat vehement informaţiile apărute în presă. De asemenea, premierul polonez Mateusz Morawiecki a declarat joi pentru postul francez LCI că guvernul polonez consideră că NATO ar trebui să fie mai îndrăzneaţă, iar dacă alianţa ar decide să trimită avioane de luptă Ucrainei, Varşovia ar vota în favoarea acestui lucru. Oficialul polonez nu a propus trimiterea de aeronave, spunând că aceasta ar trebui să fie o decizie a NATO, dar că ţara sa va sprijini o astfel de decizie.

Amintim că, anul trecut, publicaţia spaniolă Infodefensa a afirmat că Bulgaria a oferit mai multe avioane Su-25 pe bucăţi, prin intermediul unor țări terțe, către Ucraina. Anul acesta, într-un articol publicat de această dată în Bloomberg, de analistul Michael Winfrey, cel care coordonează și proiectul olandez Oryx, trece în revistă echipamentele militare primite de Ucraina de la parteneri și menționează că Bulgaria a vândut 14 avioane de atac Su-25 de fabricație sovietică țărilor membre NATO, care le-au predat, ulterior, Ucrainei. Guvernul bulgar a negat ulterior acest lucru. Astfel, oficialii bulgari din ministerul apărării, citați de ziarul Novinite, au infirmat varianta Bloomberg și au precizat că Sofia nu a trimis Su-25, care să aibă destinația Ucraina. 

 

De ce reapare în discuţie subiectul avioanelor MiG-29 poloneze?

 

Polonia a fost prima țară care, după începerea războiului din Ucraina, s-a oferit să transfere Ucrainei avioanele sale de luptă MiG-29. Acest lucru s-a întâmplat în lună martie a anului 2022. Varșovia era pregătită să furnizeze mai multe astfel de aeronave Forţelor Aeriene Ucrainene. În schimb, Varşovia dorea ca Washingtonul să ofere la schimb forțelor aeriene poloneze avioane de luptă F-16, iar tot ceea ce ţinea de partea de livrare a avioanelor MiG-29 către Ucraina să fie asigurată şi coordonată de către SUA.

Statele Unite au cerut Poloniei să cedeze direct Ucrainei avioane MIG-29, dar guvernul polonez a propus Washingtonului să preia el aceste avioane pentru a le oferi Ucrainei, ceea ce Statele Unite au refuzat.

Ucraina le-a cerut partenerilor săi occidentali să furnizeze avioane de luptă MiG-29 pe care piloții săi știu deja să le piloteze și pe care le au câteva țări din Europa de Est.

De la solicitarea Kievului cu privire la transferul de avioane de provenienţa sovietică, din statele europene care mai deţin astfel de aparate de zbor, au apărut multe speculaţii şi au fost vehiculate multe aşa zis ''oferte de nerefuzat''.

Totul a început cu un du-te-vino în privinţa disponibilităţii Poloniei de a oferii avioanele sale Mig-29 către Ucraina. În primă fază, polonezii au spus că nu sunt dispuşi să facă acest transfer, apoi că sunt, dar să primească avioane F-16 second-hand la schimb din partea SUA. Washingtonul a dat de înţeles că acceptă această propunere, dar Polonia a făcut iar un pas în spate deoarece nu dorea ca ea să transfere direct avioanele în Ucraina, ci Statele Unite.

Ulterior, a apărut povestea cu Slovacia care tot lua în considerare donarea întregii sale flote de avioane de luptă MiG-29 către Ucraina, în schimbul garantării protejării spaţiului aerian de către alte națiuni NATO. Au fost o serie de discuţii despre posibilitatea ca Slovacia să transfere cele 12 avioane de vânătoare de tip MiG-29 pe care Forțele Aeriene Slovace le-au consemnat la sol începând cu luna august 2022. Din moment în care Slovacia a renunţat să mai opereze aceste aeronave, despre transferul lor către Ucraina au tot apărut discuţii, dar nimic concret până în acest moment. Aşa că a trecut şi povestea asta!

Bulgăria are și avioane de luptă MIG-29, dar nici vorbă să renunţe la el, pentru că la capitolul avioane de luptă este tot ce are până primeşte din Statele Unite primul F-16 Block 70, din cele opt pe care le-a achiziţionat.

Ultimele discuţii avute în anul 2022 pe tema transferului de avioane Mig-29 către Ucraina a băgat la mijloc şi Republica Moldova. Astfel, în mass-media ucraineană au apărut atunci informaţii că oficialii de la Kiev au solicitat Chișinăului vânzarea pe repede înainte a celor 6 avioanelor MiG-29 pe care Republica Molodva le ţine consemnate la sol de ani buni. Această solicitare ar fi avu loc în primele zile de după declasarea invazie ruse asupra Ucrainei. Cu toate acestea, conducerea Republicii Moldova ar fi refuzat oferta Ucrainei. 

 

De la MiG-29 către avioane de luptă occidentale

 

În paralel cu discuţiile despre transferul avioanelor MiG-29 din Polonia şi Slovacia către Ucraina, prin presa occidentală, dar mai mult prin cea ucraineană, circulau periodic declaraţii ale unor oficiali ucraineni că Forţele Aeriene Ucrainene au mare nevoie de avioane, dar nu de unele de concepţie sovietică - considerate a fi depăşite din punct de vedere tehnic - ci de unele occidentale. 

La sfârşitul anului trecut, Purtătorul de cuvânt al Comandamentului Forțelor Aeriene Ucrainene, colonelul Iurii Ignat a precizat că ,,pentru a răspunde amenințărilor existente, Ucraina are nevoie de avioane multi-rol, cum ar fi F-15 și F-16. La urma urmei, inamicul declară în mod deschis că intenționează să continue să ne lovească infrastructura. Pentru a respinge această amenințare, avem nevoie de arme cu rază lungă de acțiune, atât de rachete, cât și de arme care pot funcționa de pe avioane multi-rol''.

Recent, tot colonelul Iurii Ignat a susţinut că statele occidentale ar fi decis deja ce tip de aeronave de luptă ar urma să primească Ucraina şi că deja mai mulţi piloții ucraineni sunt în Statele Unite și au fost alocate fonduri pentru pregătirea lor. De precizat că oficialul ucrainean nu a precizat cu exactitate ce tip de avioane de luptă ar urma să primească Forțele Aeriene Ucrainene şi nici când ar urma să ajungă acestea în Ucraina.

Anterior, Dmitro Kuleba, ministrul ucrainean al afacerilor externe, a menționat că subiectul furnizării de avioane către Ucraina a avansat pe agenda discuţiilor cu statele occidentale. Potrivit ministrului de externe, partea ucraineană a stabilit cu statele aliate din Occident, în acest an, ca Forțele Armate ale Ucrainei ar trebui să primească toate tipurile de arme necesare pentru a respinge agresiunea militară rusa.

Decizia Statelor Unite și a Germaniei de a trimite tancuri în Ucraina a reaprins discuțiile pe acest subiect, despre care oficialii europeni din domeniul apărării au avertizat că se află într-un stadiu incipient.

Potrivit directorului companiei americane Lockheed Martin, Frank John, deși compania nu participă în mod direct la negocierile privind o posibilă furnizare de avioane de luptă către Ucraina, aceasta a fost implicată în numeroase discuții cu anumite state care iau în considerare posibilitatea de a ajuta Kievul cu avioane F-16.

Lockheed Martin a declarat că este pregătită să satisfacă viitoarele cereri pentru F-16, în condițiile în care unii dintre cei mai apropiați aliați europeni ai Ucrainei reiau negocierile cu privire la posibilitatea de a furniza avioane de luptă Kievului.

Frank St John, director la Lockheed Martin, cel mai mare contractor american în domeniul apărării, a declarat pentru Financial Times că există "o mulțime de discuții despre transferul de F-16 de la terți" - prin care țările ar reexporta avioanele americane către Ucraina pentru a-și apăra spațiul aerian. Lockheed nu este implicat direct în discuțiile privind potențiala livrare de avioane către Kiev.

Cu toate acestea, John a declarat că Lockheed Martin va accelera producția de avioane F-16 pentru a ajunge în punctul în care vom putea susţine destul de bine orice țară care va alege să transfere o parte dintre avioanele de luptă pe care le deţin către Ucraina.

Financial Times aminteşte că oficialii de la Casa Albă au respins anterior apelurile ucrainene pentru avioane de luptă moderne, precum F-16, de teamă că acestea ar putea fi folosite pentru a lovi direct teritoriul Federaţiei Ruse. Guvernul SUA trebuie să aprobe vânzările sau transferurile către țări terțe de avioane de luptă de producție americană, ceea ce înseamnă că țările europene ar avea nevoie de sprijin politic din partea administrației Biden.

 

 

 

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX
Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?

Ştiri Recomandate

Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?Nicolae Iordan
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
pixel