Proiectul FCAS - noul avion european de generația a VI-a: Dassault confirmă în sfârșit că a ajuns la un acord industrial cu Airbus
După două încercări nereuşite de lansare a programului ''Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF/FCAS)'' - noul avion european de generația a VI-a - companiile Dassault și Airbus au ajuns în cele din urmă la un acord. Eric Trappier, președintele și directorul general al Dassault Aviation, a confirmat într-un interviu acordat publicației Le Figaro că cei doi producători s-au înțeles în sfârșit pentru lansarea fazei 1B a FCAS.
,,Am obținut toate garanțiile pentru a deschide o nouă fază a ceea ce este, vă reamintesc, o fază de cercetare în amonte și nu încă un program", a detaliat Trappier. ,,Suntem confirmați în rolul de antreprenor principal și arhitect al aeronavei. Am primit garanţii pentru know-how-ul nostru industrial și pentru tehnologiile noastre'', a precizat directorul general al Dassault Aviation.
La 18 noiembrie 2022, ministrul german al apărării, Christine Lambrecht, a anunțat că "după negocieri intense, s-a ajuns la un acord între principalele două companii" cu privire la FCAS, punând capăt unei perioade de impas care dura de mai bine de un an. Acordul a fost confirmat de autoritățile franceze.
Dar câteva zile mai târziu, directorul general al companiei Dassault Aviation a negat că ar fi semnat vreun acord cu Airbus, minimalizând declarația lui Lambrecht ca fiind un "pseudo-anunț politic", aminteşte publicaţia Aero Time.
Un alt anunț similar a fost făcut la 25 noiembrie 2022, când premierul francez Elisabeth Borne l-a vizitat pe omologul său, Olaf Scholz, la Berlin.
"S-a ajuns la un acord între industriașii noștri, care urmează să fie validat de către state, și cred că este în curs de implementare", a declarat Elisabeth Borne în cadrul unei conferințe de presă comune. Și, din nou, declarația a fost închisă de Dassault.
Contrar celor anunțate de autoritățile germane, acordul industrial privind programul FCAS nu a fost încă încheiat, a declarat atunci directorul general al Dassault.
Definit ca un "ansamblu de sisteme" de către părțile implicate, programul FCAS este compus din șapte subprograme, sau "piloni", care trebuiau să fie distribuite între producători.
Trappier și-a exprimat de mai multe ori îngrijorarea că subprogramul Next Generation Fighter (NGF), în jurul căruia este construit FCAS, a fost luat de la producătorul Rafale.
Mai exact, Germania și Airbus au cerut să aibă ultimul cuvânt în ceea ce privește comenzile de zbor ale NGF, cabina de pilotaj și capacitatea stealth și să împartă drepturile de proprietate intelectuală în cadrul proiectului.
În aceste condiții, Dassault a refuzat să dea curs acestui demers, Trappier explicând: "Dacă astăzi impar know-how-ul meu și programul este anulat peste doi ani, cum aș fi protejat de concurență?".
De mai multe ori, Trappier a evocat posibilitatea unui plan B în cazul în care FCAS eșuează. În timpul unei audieri în Senatul francez, Éric Trappier, CEO al Dassault Aviation, a detaliat concesiile făcute pentru programul FCAS și a făcut aluzie la un "plan B".
Potrivit directorului general al Dassault, s-a ajuns la un consens cu Airbus în ceea ce privește drepturile de proprietate din jurul programului.
"Proprietatea asupra lucrărilor care vor fi efectuate în comun va fi împărțită, dar tehnologiile și know-how-ul care ne aparțin nu vor fi împărțite", a detaliat Trappier. "Este un acord avantajos pentru toate părțile".
Dacă producătorii au ajuns la un acord, înțelegerea nu a fost încă aprobată de guvernele respective. Și tocmai autoritățile germane au fost cele care au refuzat să se ocupe de ceea ce șeful Statului Major al Luftwaffe, Ingo Gerhartz, a definit drept "cutii negre" tehnologice.
"Ar trebui să fie posibilă transmiterea drepturilor de proprietate intelectuală de la o ramură a industriei la alta, astfel încât toți partenerii să poată face propriile dezvoltări pe viitor", a comentat Gerhartz, făcând aluzie la utilizarea tehnologiilor Dassault pentru alte programe militare germane.
Dacă acordul va merge mai departe, companiile militare implicate în proiect vor putea împărți cele 3,6 miliarde de euro alocate pentru faza 1B, care ar trebui să deschidă calea pentru dezvoltarea unui prototip al noului avion european de generația a VI-a.
Producătorii și autoritățile vor trebui să se așeze din nou la masa negocierilor pentru faza 2 care presupune producția, asamblarea și testele de zbor pentru prima aeronavă a programului FCAS. Zborul inaugural ar trebui să aibă loc până în 2029 (cu doi ani mai târziu decât se prevăzuse inițial) și să marcheze începutul oficial al programului.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News