Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul FCAS - noul avion european de generația a VI-a: Dassault confirmă în sfârșit că a ajuns la un acord industrial cu Airbus
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
După două încercări nereuşite de lansare a programului ''Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF/FCAS)'' - noul avion european de generația a VI-a - companiile Dassault și Airbus au ajuns în cele din urmă la un acord. Eric Trappier, președintele și directorul general al Dassault Aviation, a confirmat într-un interviu acordat publicației Le Figaro că cei doi producători s-au înțeles în sfârșit pentru lansarea fazei 1B a FCAS. 

,,Am obținut toate garanțiile pentru a deschide o nouă fază a ceea ce este, vă reamintesc, o fază de cercetare în amonte și nu încă un program", a detaliat Trappier. ,,Suntem confirmați în rolul de antreprenor principal și arhitect al aeronavei. Am primit garanţii pentru know-how-ul nostru industrial și pentru tehnologiile noastre'', a precizat directorul general al Dassault Aviation.

La 18 noiembrie 2022, ministrul german al apărării, Christine Lambrecht, a anunțat că "după negocieri intense, s-a ajuns la un acord între principalele două companii" cu privire la FCAS, punând capăt unei perioade de impas  care dura de mai bine de un an. Acordul a fost confirmat de autoritățile franceze. 

Dar câteva zile mai târziu, directorul general al companiei Dassault Aviation a negat că ar fi semnat vreun acord cu Airbus, minimalizând declarația lui Lambrecht ca fiind un "pseudo-anunț politic", aminteşte publicaţia Aero Time. 

Un alt anunț similar a fost făcut la 25 noiembrie 2022, când premierul francez Elisabeth Borne l-a vizitat pe omologul său, Olaf Scholz, la Berlin.  

"S-a ajuns la un acord între industriașii noștri, care urmează să fie validat de către state, și cred că este în curs de implementare", a declarat Elisabeth Borne în cadrul unei conferințe de presă comune. Și, din nou, declarația a fost închisă de Dassault. 

Contrar celor anunțate de autoritățile germane, acordul industrial privind programul FCAS nu a fost încă încheiat, a declarat atunci directorul general al Dassault.

Definit ca un "ansamblu de sisteme" de către părțile implicate, programul FCAS este compus din șapte subprograme, sau "piloni", care trebuiau să fie distribuite între producători.  

Trappier și-a exprimat de mai multe ori îngrijorarea că subprogramul Next Generation Fighter (NGF), în jurul căruia este construit FCAS, a fost luat de la producătorul Rafale. 

Mai exact, Germania și Airbus au cerut să aibă ultimul cuvânt în ceea ce privește comenzile de zbor ale NGF, cabina de pilotaj și capacitatea stealth și să împartă drepturile de proprietate intelectuală în cadrul proiectului. 

În aceste condiții, Dassault a refuzat să dea curs acestui demers, Trappier explicând: "Dacă astăzi impar know-how-ul meu și programul este anulat peste doi ani, cum aș fi protejat de concurență?".  

De mai multe ori, Trappier a evocat posibilitatea unui plan B în cazul în care FCAS eșuează. În timpul unei audieri în Senatul francez, Éric Trappier, CEO al Dassault Aviation, a detaliat concesiile făcute pentru programul FCAS și a făcut aluzie la un "plan B".

Potrivit directorului general al Dassault, s-a ajuns la un consens cu Airbus în ceea ce privește drepturile de proprietate din jurul programului. 

"Proprietatea asupra lucrărilor care vor fi efectuate în comun va fi împărțită, dar tehnologiile și know-how-ul care ne aparțin nu vor fi împărțite", a detaliat Trappier. "Este un acord avantajos pentru toate părțile". 

Dacă producătorii au ajuns la un acord, înțelegerea nu a fost încă aprobată de guvernele respective. Și tocmai autoritățile germane au fost cele care au refuzat să se ocupe de ceea ce șeful Statului Major al Luftwaffe, Ingo Gerhartz, a definit drept "cutii negre" tehnologice. 

"Ar trebui să fie posibilă transmiterea drepturilor de proprietate intelectuală de la o ramură a industriei la alta, astfel încât toți partenerii să poată face propriile dezvoltări pe viitor", a comentat Gerhartz, făcând aluzie la utilizarea tehnologiilor Dassault pentru alte programe militare germane. 

Dacă acordul va merge mai departe, companiile militare implicate în proiect vor putea împărți cele 3,6 miliarde de euro alocate pentru faza 1B, care ar trebui să deschidă calea pentru dezvoltarea unui prototip al noului avion european de generația a VI-a.

Producătorii și autoritățile vor trebui să se așeze din nou la masa negocierilor pentru faza 2 care presupune producția, asamblarea și testele de zbor pentru prima aeronavă a programului FCAS. Zborul inaugural ar trebui să aibă loc până în 2029 (cu doi ani mai târziu decât se prevăzuse inițial) și să marcheze începutul oficial al programului. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei

Ştiri Recomandate

Submarinele rusești, vânate de o Flotă Comună de nave britanice și norvegiene. Acordul, la pachet cu achiziția de fregate Type 26
Ce au discutat liderii europeni cu Zelenski, în spatele ușilor închise? Merz, către Zelenski: Negociatorii SUA se joacă cu tine și cu noi
Polonia tocmai ce a semnat un contract istoric pentru 96 de elicoptere de atac AH-64 Apache. Dar de ce exact 96?
Întâlnirea de la miezul nopții: O dronă ucraineană a lovit în plin un avion MiG-29 rus (Video). Ucrainenii continuă să hărțuiască forțele ruse
Polonia păstrează restricțiile la frontiera cu Belarusul. Pe anumite porțiuni, zona tampon se extinde cu 4 km spre interior.
Putin spune că Rusia va ocupa întregul Donbas ucrainean, fie „prin forța armelor” fie prin retragerea Armatei ucrainene
O pace „urâtă” la orizont: De ce sfârşitul războiului din Ucraina va avea un gust amar și ce ne spune „dușul rece” finlandez
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Putin pasează vina în curtea Kievului: Rusia i-a oferit Ucrainei posibilitatea de a-și retrage trupele din Donbas, dar Ucraina a ales războiul
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
Putin a ordonat direct otrăvirea cu Noviciok a agentului dublu rus GRU Serghei Skripal, relevă rezultatul unei anchete britanice
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Colaps în industria petrolieră rusă: Cum a reușit Ucraina să scoată din uz rafinării strategice și să taie exporturile din Marea Neagră
Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
pixel