Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul FCAS - noul avion european de generația a VI-a: Dassault confirmă în sfârșit că a ajuns la un acord industrial cu Airbus
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
După două încercări nereuşite de lansare a programului ''Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF/FCAS)'' - noul avion european de generația a VI-a - companiile Dassault și Airbus au ajuns în cele din urmă la un acord. Eric Trappier, președintele și directorul general al Dassault Aviation, a confirmat într-un interviu acordat publicației Le Figaro că cei doi producători s-au înțeles în sfârșit pentru lansarea fazei 1B a FCAS. 

,,Am obținut toate garanțiile pentru a deschide o nouă fază a ceea ce este, vă reamintesc, o fază de cercetare în amonte și nu încă un program", a detaliat Trappier. ,,Suntem confirmați în rolul de antreprenor principal și arhitect al aeronavei. Am primit garanţii pentru know-how-ul nostru industrial și pentru tehnologiile noastre'', a precizat directorul general al Dassault Aviation.

La 18 noiembrie 2022, ministrul german al apărării, Christine Lambrecht, a anunțat că "după negocieri intense, s-a ajuns la un acord între principalele două companii" cu privire la FCAS, punând capăt unei perioade de impas  care dura de mai bine de un an. Acordul a fost confirmat de autoritățile franceze. 

Dar câteva zile mai târziu, directorul general al companiei Dassault Aviation a negat că ar fi semnat vreun acord cu Airbus, minimalizând declarația lui Lambrecht ca fiind un "pseudo-anunț politic", aminteşte publicaţia Aero Time. 

Un alt anunț similar a fost făcut la 25 noiembrie 2022, când premierul francez Elisabeth Borne l-a vizitat pe omologul său, Olaf Scholz, la Berlin.  

"S-a ajuns la un acord între industriașii noștri, care urmează să fie validat de către state, și cred că este în curs de implementare", a declarat Elisabeth Borne în cadrul unei conferințe de presă comune. Și, din nou, declarația a fost închisă de Dassault. 

Contrar celor anunțate de autoritățile germane, acordul industrial privind programul FCAS nu a fost încă încheiat, a declarat atunci directorul general al Dassault.

Definit ca un "ansamblu de sisteme" de către părțile implicate, programul FCAS este compus din șapte subprograme, sau "piloni", care trebuiau să fie distribuite între producători.  

Trappier și-a exprimat de mai multe ori îngrijorarea că subprogramul Next Generation Fighter (NGF), în jurul căruia este construit FCAS, a fost luat de la producătorul Rafale. 

Mai exact, Germania și Airbus au cerut să aibă ultimul cuvânt în ceea ce privește comenzile de zbor ale NGF, cabina de pilotaj și capacitatea stealth și să împartă drepturile de proprietate intelectuală în cadrul proiectului. 

În aceste condiții, Dassault a refuzat să dea curs acestui demers, Trappier explicând: "Dacă astăzi impar know-how-ul meu și programul este anulat peste doi ani, cum aș fi protejat de concurență?".  

De mai multe ori, Trappier a evocat posibilitatea unui plan B în cazul în care FCAS eșuează. În timpul unei audieri în Senatul francez, Éric Trappier, CEO al Dassault Aviation, a detaliat concesiile făcute pentru programul FCAS și a făcut aluzie la un "plan B".

Potrivit directorului general al Dassault, s-a ajuns la un consens cu Airbus în ceea ce privește drepturile de proprietate din jurul programului. 

"Proprietatea asupra lucrărilor care vor fi efectuate în comun va fi împărțită, dar tehnologiile și know-how-ul care ne aparțin nu vor fi împărțite", a detaliat Trappier. "Este un acord avantajos pentru toate părțile". 

Dacă producătorii au ajuns la un acord, înțelegerea nu a fost încă aprobată de guvernele respective. Și tocmai autoritățile germane au fost cele care au refuzat să se ocupe de ceea ce șeful Statului Major al Luftwaffe, Ingo Gerhartz, a definit drept "cutii negre" tehnologice. 

"Ar trebui să fie posibilă transmiterea drepturilor de proprietate intelectuală de la o ramură a industriei la alta, astfel încât toți partenerii să poată face propriile dezvoltări pe viitor", a comentat Gerhartz, făcând aluzie la utilizarea tehnologiilor Dassault pentru alte programe militare germane. 

Dacă acordul va merge mai departe, companiile militare implicate în proiect vor putea împărți cele 3,6 miliarde de euro alocate pentru faza 1B, care ar trebui să deschidă calea pentru dezvoltarea unui prototip al noului avion european de generația a VI-a.

Producătorii și autoritățile vor trebui să se așeze din nou la masa negocierilor pentru faza 2 care presupune producția, asamblarea și testele de zbor pentru prima aeronavă a programului FCAS. Zborul inaugural ar trebui să aibă loc până în 2029 (cu doi ani mai târziu decât se prevăzuse inițial) și să marcheze începutul oficial al programului. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Belarus devine ,,atelierul de armament'' al Rusiei: Microcipuri pentru rachetele şi dronele utilizate pe frontul din Ucraina
Transformarea Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa: Germania pregătește comenzi-record pentru blindate Boxer, Patria și avioane Eurofighter
România a depus proiectele pentru finanțare prin SAFE. 70% sunt achiziții militare cu scopul de a revitaliza industria iar 30% pentru creșterea mobilității militare
Iveco ar putea ajunge în mâna indienilor de la Tata Motors. Ce se întâmplă cu fabrica de camioane militare din România
Avioanele Su-35 vânează F-16 în Ucraina. În premieră rușii au aruncat în luptă Su-35 cu noile rachete aer-aer R‑77M
Turcia deja a dat lovitura cu Kaan pe piața externă. Prima țară care pune pe masă un contract gigant pentru 48 de avioane Kaan de generația a 5-a
S-a aprins becul roșu în stocuri însă Rusia nu renunță nici la T-72. Cifrele nu mint: Capacitatea Rusiei de a lupta e pompată de pe Axă
Avioanele A400M ale Germaniei vor fi protejate de sisteme de autoprotecție DIRCM. Sistemul contracarează rachetele ghidate, în special cele lansate de MANPADS
O analiză detaliată a cursei înarmării în contextul războiului din Ucraina: Produce Rusia cu adevărat mai multe arme decât NATO?
Nemții au început „ofensiva industrială” în competiția mașinilor de luptă ale României: Pe lângă producția locală a Lynx, planul include și producția de muniție de calibru mediu
Compania Bell Helicopter ţinteşte Ucraina pentru producţia de elicoptere militare, consolidând parteneriatul de apărare cu SUA
Industria de apărare turcă în forță | GAZAP și NEB-2 (Video): Turcia dezvăluie cele mai puternice bombe din arsenalul său
,,Pariul tehnologic'' al Ucrainei (Video): Industria ucraineană de apărare, plan de producţie de 1.000 de drone interceptoare pe zi pentru a contracara atacurile rusești
F-35, un avion de generaţia a 5-a dorit şi de România, a devenit preferatul statelor membre NATO deoarece oferă avantaje cheie față de F-16 și Eurofighter
România confirmă achiziția sistemului de apărare antiaeriană Spyder, dar sunt rachetele Piorun din Polonia parte a programului SHORAD-VSHORAD?
Ucraina anunță un contract militar uriaș de drone pentru SUA. ”Ne-am înțeles cu Trump; vor cumpăra de 10-30 de miliarde”
Tancul T-14 Armata invincibil al Rusiei, care a fost 11 secunde pe front, caută ajutor extern. Cum încearcă rușii să salveze proiectul „celui mai bun tanc din lume”
Sindicatele aeronautice și navale acuză Ministerul Economiei de lipsă de dialog. ASIAAN salută dezvăluirile ministrului Miruță privind sinecurile, dar îi cer măsuri concrete pentru industrie
Pistolul AK românesc Micro Draco își continuă „cariera” pe piața de arme din SUA. Un nou acord semnat cu americanii pentru Micro Draco, „made in Cugir”
UE, aproape de un pas fără precedent: Fonduri de coeziune, redirecționate și pentru industria de apărare
Cobra românească, vedetă în Turcia unde a fost prezentată în premieră și a întors privirile. „Există un mare interes pentru Cobra II în versiunea României”
Golden Dome, proiectul militar american de 175 de miliarde de dolari, într-o cursă contracronometru sub semnul întrebării
"Timpul e decisiv". Germania vrea să accelereze achizițiile în domeniul apărării
Proiectul militar „Swift Beat” al fostului CEO al Google își propune să doteze Ucraina cu roiuri de drone controlate de AI: Are deja o eficientă de 90% în interceptarea Shahed
Dovada implicării Chinei în război din Ucraina (FOTO): Rusia produce drone de atac cu piese de pe AliExpress
România a primit deja 40 de blindate 4x4 Cobra II iar mai bine de jumătate au fost integrate la Mediaș. Totul e gata pentru producția de serie
Companii ucrainene și daneze formează un parteneriat pentru dezvoltarea unui interceptor de drone bazat pe inteligență artificială
Cehia își va consolida apărarea antiaeriană achiziționând 24 de sisteme cu rază scurtă de acțiune de tip “RBS 70 NG” din Suedia
Ambițiile navale ale Ankarei sunt în creștere: Turcia se concentrează pe aeronave fără pilot pentru viitorul său portavion
Bulgaria, alături de România, va consolida și mai mult securitatea la Marea Neagră: Departamentul de Stat al SUA a aprobat vânzarea sistemului de rachete NSM

Ştiri Recomandate

Ucraina primește din SUA 3.350 de rachete ERAM pentru MiG-29 și F-16. Dar mare întrebare e: Game changer ori doar un bandaj pe o rană adâncă?
În numele marii prietenii ruso-chineze: Rușii și chinezii merg mână-n mână și sub apă. Pentru prima dată, submarine din cele două țări au patrulat în comun
România anunță că s-a rezolvat „cea mai modernă fabrică de pulberi pentru muniție din lume”. Scăpăm de dependența de Serbia, o mare vulnerabilitate pentru Armată?
Mai știu piloții ruși să aterizeze pe portavioane? „Drama” navei Amiral Kuznețov lasă locuri libere în cabinele de pilotaj ale MiG-29K și Su-33
Chiar au văzut T-55 sau TR-85M1 Bizonul frontul? Ce tancuri a trimis de fapt România, Ucrainei?
Giorgia Meloni avertizează că UE e condamnată la irelevanță geopolitică și că Europa rămâne în urma SUA și Chinei
SUA ar urma să sprijine strategic trupele statelor care vor menține pacea în Ucraina
Triunghiul de la Weimar, la Chișinău: Germania, Franța și Polonia merg pentru a-i convinge pe moldoveni să nu aleagă ”ruskîi mir”
Locţiitorul şefului Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul-maior Constantin Dobre, a fost trecut în rezervă
Rheinmetall deschide cea mai mare fabrică de obuze din Europa și promite unui alt stat vecin României „marea cu sarea” în Europa de Est
Armata rusă / Foro: Ministerul rus al Apărării
EXCLUSIV
De la bănci la educație: Cum sacrifică Rusia viitorul pentru a finanța războiul din Ucraina
Kievul confirmă că forțele ruse au intrat și în regiunea Dnipropetrovsk
După o nouă eșecuri consecutive, SpaceX a reușit primul zbor complet de testare al rachetei Starship
În timp ce Trump amenință Rusia cu un război economic, negociatorul său rămâne optimist: „Vorbim cu rușii în fiecare zi”
Două Eurofighter, ridicate din nou: Un avion de spionaj Il-20 s-a apropiat de frontierele Germaniei și Danemarcei
Casa Albă vrea să preia părți din marile companii americane din apărare, inclusiv Lockheed Martin
Are Rusia motive să se teamă de NATO? Din contră: Polonia, Finlanda și Lituania apelează la tactica ”pământului pârjolit” de frica tancurilor rusești
Nord-coreenii vor să lupte în Ucraina. Cât ar urma să primească Phenianul, pe cap de militar trimis în linia întâi
Alegeri cruciale în R. Moldova. Mihai Popşoi: Rusia are portavoce în multe state europene, dar tabăra susținătorilor e incomparabil mai mare decât cea a agenților Moscovei
Cât costă azi un avion de luptă JAS 39 Gripen? Avantaj Gripen în fața F-16 și Rafale sau cum a „rupt” Gripen blestemul
Bombe JDAM-ER livrate de peste Prut? De ce pentru prima dată de la începutul invaziei ruse, într-un zbor misterios, un avion Il-76 al Ucrainei a survolat vestul țării
Fabrici de război deghizate în companii producătoare de bărci cu motor: Adevărul din spatele dronelor rusești Shahed fabricate în China
Premieră istorică: Americanii vor lansa în Europa rachete Spike NLOS de pe elicoptere Apache. Prima țară europeană care vrea să cumpere Spike NLOS
O navă rusească de mărfuri, suspectată de spionaj în Marea Baltică: Misterul „HAV Dolphin”, elucidat de serviciile de informații germane (Foto)
Marea Britanie își dublează apărarea antiaeriană, dar este suficient? Un contract de 118 milioane de lire, în contextul noilor amenințări, pentru achiziția a șase lansatoare Sky Sabre
Ungaria acuză Ucraina de politici anti-maghiare și arată cu degetul către Europa care „se împușcă în picior” prin lipsa de reacție la atacul împotriva conductei Drujba
Exercițiul „Southern Griffin 25”: Finlanda, noul pivot strategic al NATO în fața Rusiei
Polonia, de la cel mai fervent susținător la cea mai spinoasă dilemă pentru Ucraina? De ce a fost tăiată finanțarea pentru Starlink
Cancelarul Merz consideră că Putin folosește o strategie de întârziere pentru a evita o întrevedere cu Zelenski
Donarea unui Patriot sau antrenarea piloților de F-16 nu au rămas fără ecou. Ucraina mulțumește României, într-o vizită a generalului Gheorghiță Vlad la Kiev
Avioanele rusești țin în priză F-16 americane din Alaska: Al treilea incident într-o săptămână
Reconquista F-35? După ce a renunțat la avioane F-35, Spania dă de înțeles că s-ar putea răzgândi privind decizia
pixel