Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul FCAS - noul avion european de generația a VI-a: Dassault confirmă în sfârșit că a ajuns la un acord industrial cu Airbus
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
După două încercări nereuşite de lansare a programului ''Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului (SCAF/FCAS)'' - noul avion european de generația a VI-a - companiile Dassault și Airbus au ajuns în cele din urmă la un acord. Eric Trappier, președintele și directorul general al Dassault Aviation, a confirmat într-un interviu acordat publicației Le Figaro că cei doi producători s-au înțeles în sfârșit pentru lansarea fazei 1B a FCAS. 

,,Am obținut toate garanțiile pentru a deschide o nouă fază a ceea ce este, vă reamintesc, o fază de cercetare în amonte și nu încă un program", a detaliat Trappier. ,,Suntem confirmați în rolul de antreprenor principal și arhitect al aeronavei. Am primit garanţii pentru know-how-ul nostru industrial și pentru tehnologiile noastre'', a precizat directorul general al Dassault Aviation.

La 18 noiembrie 2022, ministrul german al apărării, Christine Lambrecht, a anunțat că "după negocieri intense, s-a ajuns la un acord între principalele două companii" cu privire la FCAS, punând capăt unei perioade de impas  care dura de mai bine de un an. Acordul a fost confirmat de autoritățile franceze. 

Dar câteva zile mai târziu, directorul general al companiei Dassault Aviation a negat că ar fi semnat vreun acord cu Airbus, minimalizând declarația lui Lambrecht ca fiind un "pseudo-anunț politic", aminteşte publicaţia Aero Time. 

Un alt anunț similar a fost făcut la 25 noiembrie 2022, când premierul francez Elisabeth Borne l-a vizitat pe omologul său, Olaf Scholz, la Berlin.  

"S-a ajuns la un acord între industriașii noștri, care urmează să fie validat de către state, și cred că este în curs de implementare", a declarat Elisabeth Borne în cadrul unei conferințe de presă comune. Și, din nou, declarația a fost închisă de Dassault. 

Contrar celor anunțate de autoritățile germane, acordul industrial privind programul FCAS nu a fost încă încheiat, a declarat atunci directorul general al Dassault.

Definit ca un "ansamblu de sisteme" de către părțile implicate, programul FCAS este compus din șapte subprograme, sau "piloni", care trebuiau să fie distribuite între producători.  

Trappier și-a exprimat de mai multe ori îngrijorarea că subprogramul Next Generation Fighter (NGF), în jurul căruia este construit FCAS, a fost luat de la producătorul Rafale. 

Mai exact, Germania și Airbus au cerut să aibă ultimul cuvânt în ceea ce privește comenzile de zbor ale NGF, cabina de pilotaj și capacitatea stealth și să împartă drepturile de proprietate intelectuală în cadrul proiectului. 

În aceste condiții, Dassault a refuzat să dea curs acestui demers, Trappier explicând: "Dacă astăzi impar know-how-ul meu și programul este anulat peste doi ani, cum aș fi protejat de concurență?".  

De mai multe ori, Trappier a evocat posibilitatea unui plan B în cazul în care FCAS eșuează. În timpul unei audieri în Senatul francez, Éric Trappier, CEO al Dassault Aviation, a detaliat concesiile făcute pentru programul FCAS și a făcut aluzie la un "plan B".

Potrivit directorului general al Dassault, s-a ajuns la un consens cu Airbus în ceea ce privește drepturile de proprietate din jurul programului. 

"Proprietatea asupra lucrărilor care vor fi efectuate în comun va fi împărțită, dar tehnologiile și know-how-ul care ne aparțin nu vor fi împărțite", a detaliat Trappier. "Este un acord avantajos pentru toate părțile". 

Dacă producătorii au ajuns la un acord, înțelegerea nu a fost încă aprobată de guvernele respective. Și tocmai autoritățile germane au fost cele care au refuzat să se ocupe de ceea ce șeful Statului Major al Luftwaffe, Ingo Gerhartz, a definit drept "cutii negre" tehnologice. 

"Ar trebui să fie posibilă transmiterea drepturilor de proprietate intelectuală de la o ramură a industriei la alta, astfel încât toți partenerii să poată face propriile dezvoltări pe viitor", a comentat Gerhartz, făcând aluzie la utilizarea tehnologiilor Dassault pentru alte programe militare germane. 

Dacă acordul va merge mai departe, companiile militare implicate în proiect vor putea împărți cele 3,6 miliarde de euro alocate pentru faza 1B, care ar trebui să deschidă calea pentru dezvoltarea unui prototip al noului avion european de generația a VI-a.

Producătorii și autoritățile vor trebui să se așeze din nou la masa negocierilor pentru faza 2 care presupune producția, asamblarea și testele de zbor pentru prima aeronavă a programului FCAS. Zborul inaugural ar trebui să aibă loc până în 2029 (cu doi ani mai târziu decât se prevăzuse inițial) și să marcheze începutul oficial al programului. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ambasadorul Rim Kap-soo, decorat cu Ordinul „Serviciu Credincios”. Obuzierele K9 sau sistemele MANPAD, o mică parte a nivelului fără precedent la care a ajuns relația dintre România și Coreea
Rușii au făcut unei puteri militare o ofertă de nerefuzat: Producția Su-57 în afara Rusiei, cu transfer de tehnologie. Dar cum va reacționa China?
Războiul, purtat și sub pământ: Ucraina produce rachete-dronă Peklo, într-o fabrică subterană (Foto). Ucrainenii au prezentat facilitatea aliaților
Armata viitorului: Compania L3Harris a dezvoltat un software pentru a gestiona un roi de mii de drone
U.S. Air Force are ca obiectiv înzestrarea cu până la 200 de aeronave B-21 Raider pentru flota de bombardiere strategice stealth de ultimă generație
Su-75, următoarea glumă a Rusiei? Avionul dezvoltat de ruși pentru a sparge supremația F-35 pe piața externă devine tot mai puțin probabil
Japonia își suplimentează stocurile de muniții: va cumpăra 150 de rachete sol-aer SM-6 din Statele Unite
Rușii și-au ''pus'' un avion Su-57 lângă un F-35 al SUA. Rusia insistă, în ciuda faptului că aliații ei pun sub semnul întrebării capacitățile de generația a 5-a ale Su-57
Rusia vrea neapărat să vândă tancuri T-90M. Rușii țintesc o piață importantă, în ciuda sancțiunilor occidentale
NATO lansează o provocare companiilor de apărare pentru a găsi soluții de contracarare a bombelor de aviaţie rusești de tip FAB
Polonia sprijină crearea unei Bănci Europene pentru Reînarmare
Economia circulară îşi face loc şi în domeniul aviaţiei: Vechile aeronave britanice Tornado devin ,,materie primă'' pentru componentele avioanelor de generaţia a VI-a Tempest
T-14 e trecut la „și altele”. (VIDEO) Rușii au prezentat în premieră noul sistem de protecție Arena-M pe un T-90 Proryv, actuala „vedetă” a tancurilor rusești
Echipa lui Trump este divizată cu privire la modul în care trebuie să se pună capăt războiului din Ucraina: Ce opţiuni sunt luate în calcul la masa negocierilor?
Rușii susţin că au planuri ambițioase pentru producția de avioane militare în acest an: Noi versiuni ale aeronavelor Su-35S și Su-57 sunt promise armatei
Rămasă în urmă la capitolul rachete de croazieră, Germania nu crede în programul european LCM și vrea mai repede Tomahawk de la SUA
Sistemele autonome vor juca un rol tot mai important în războaiele asimetrice: Armata SUA își consolidează capacitățile de atac prin achiziția de muniții Switchblade
România și-a trasat obiectivul de a semna 10 contracte mari de înzestrare anul acesta. Armament individual de ultimă generație, Piranha 5 și sisteme de apărare cu rază scurtă și foarte scurtă
Polonia și Ucraina consolidează cooperarea în domeniul apărării pentru a-și perfecționa forțele armate
Moment istoric la sud de Dunăre: Primul F-16 Block 70 pentru Bulgaria a fost livrat. Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Marina SUA evaluează capacitatea de luptă a distrugătorului Zumwalt: Ne vom asigura că rămâne una dintre cele mai avansate și mai letale nave de lupta
Turcia își exprimă interesul pentru avioane de generaţia a VI-a: De ce este tentant pentru turci proiectul european SCAF?
Bombardiere B-21 de generația a VI-a, în ritm accelerat. SUA măresc producția și deși datele sunt ținute la secret există câteva informații despre decizie
Marea dilemă a Rusiei: Rachete hipersonice Kinjal pe Su-57? Dar prețul sacrificiului pe care Su-57 l-ar face nu e nimeni pregătit să-l plătească
Iranul face paradă cu noua rachetă balistică Etemad, dar şi cu ultima generaţie a sistemului antiaerian Bavar 373, considerat de Teheran mai capabil decât S-400
Avem cifrele: Ce sumă uriașă primește România de la aliați pentru achiziția celei mai noi versiuni a Patriot. Sistemul îl va înlocui pe cel donat Ucrainei
Ucraina are „ochi de rechin” în cer. Dronele și artileria ucrainene vor deveni și mai letale, fiind coordonate de noile UAV-uri SHARK-M cu rază de 180 km
Grecia e foc și pară pe Franța: Turcia primește rachete aer-aer Meteor la „pachet” cu Eurofighter. Avantajul, avioanelor Rafale ale Greciei, anulat?
Înainte de „bătălia pentru România”, mașina de luptă a infanteriei ASCOD câștigă un contract important în Europa. Licitația la noi va fi foarte strânsă
Moment istoric pentru apărare antirachetă a SUA: Compania Lockheed Martin livrează cel de-al 900-lea interceptor THAAD

Ştiri Recomandate

Nu doar HIMARS pentru Ucraina: SUA modernizează bombele GLSDB pentru a depăşi provocările create de sistemele ruseşti de război electronic
Ne pregătim pentru o nouă intervenţie militară americană? Casa Albă cere U.S. Army să elaboreze un plan militar pentru a-și spori prezența militară în Panama
Fost consilier pentru securitate națională la Casa Alba: Putin îl joacă pe degete pe Trump. SUA au avut o șansă reală de a descuraja agresiunea rusă din Ucraina
Statele Unite s-au pus pe ''copiat'' armament rusesc: Compania Lockheed Martin a dezvoltat o machetă a sistemului rus Pantsir-S1, ca momeală pentru avioanele F-16 și F-18
Generalul flotilă aeriană (r) dr. Laurențiu Simionescu, fost comandant al Bazei 90 de Transport Aerian Otopeni
EXCLUSIV
Aripile României: Trei escadrile de F-16 în așteptarea F-35. Elicoptere când? Generalul de flotilă (r.) Laurențiu Simionescu vine la Obiectiv EuroAtlantic
Intrăm în era războiului cu arme hipersonice: Statele Unite se implică alături de Japonia în dezvoltarea programului militar HVGP
„Tactici tipice rusești.” Rusia face un joc murdar: Atrage SUA și Ucraina în discuții prelungite, în timp ce continuă seria de atacuri pe front
Putin este de acord cu propunerile de oprire a luptei, dar are în continuare aceleași condiții
ATACMS, submarine, portavioane, drone. SUA trebuie să-și aleagă cu grijă caii câștigători. Aviz și Europei: Banii nu sunt totul; unde trebuie investite fondurile
Belarusul confirmă că produce deja lansatoare pentru Oreshnik și așteaptă rachetele Rusiei
Trump, din Biroul Oval, crede că SUA vor anexa Groenlanda: Construim 48 de spărgătoare de gheață. Nici Rusia nu are atâtea. Prima reacție la răspunsul Rusiei privind armistițiul
S-a aprins „becul roșu” la ATACMS. Ucraina nu mai are nicio rachetă ATACMS iar perspectivele unor noi livrări sunt sumbre și nu au legătură doar cu SUA
Ucrainenii lovesc o facilitate secretă de drone, camuflată pe locul unei fabrici de BCA din regiunea rusă Kaluga
Cine mai crede în Moscova? Rusia refuză încetarea focului: Kremlinul tergiversează și spune că „vrea o înțelegere pe termen lung” în Ucraina
Avioane Craiova bate toate recordurile și înregistrează întârzieri la întârzieri. MApN va percepe penalități în programul de modernizare IAR-99
Un arsenal nuclear pe flancul de est al NATO: Președintele Poloniei îndeamnă SUA să mute focoasele nucleare pe teritoriul polonez
SUA reia complet furnizarea de rachete pentru sistemele HIMARS aflate in Ucraina: Sunt pachetele de ajutor militat aprobate de administrația Joe Biden
Ofensiva din Kursk dovedește că Putin nu caută pacea: Mai poate miza Ucraina pe un schimb de teritorii în viitoarele discuţii de pace cu Rusia?
À la guerre comme à la guerre. 60% din francezi sunt de acord ca umbrela nucleară a Franței să protejeze întreaga Europă, dar și cu o confruntare cu Rusia dacă aceasta atacă aliații
Pentru ce se pregăteşte aviația strategică a Rusiei? Acumularea masivă de bombardiere rusești în peninsula Kola (Foto)
Rușii spun că au împins Armata Ucrainei în afara orașului Sudja, principala cucerire ucraineană pe teritoriul rus din Kursk
Așa se pregătesc rușii de armistițiu: Cinci soldați ucraineni aflați în prizonierat au fost executați cu sânge rece
“Omuleții verzi” au apărut în regiunea Kursk din Rusia: Putin și Gherasimov s-au deplasat în zona frontului din regiunea de la frontiera cu Ucraina
Avioane de luptă Rafale au traversat Marea Neagră. Francezii au pus la „lucru” sistemele SPECTRA de pe avioane, chiar în coasta rușilor
Coridorul Suwalki, adulmecat de Moscova. Date din satelit arată că forțele ruse cresc prezența lângă fâșia care leagă statele baltice de NATO
Colonelul rus Evgheni Ignatiev, atașat militar adjunct al Ambasadei ruse în România, recent expulzat. Foto: GÂNDUL.RO
EXCLUSIV
Tudor Curtifan: Colonelul rus Evgheni Ignatiev, atașat militar și ofițer GRU, se plimba nestingherit în haine civile la conferințe în România
Războiul comercial e abia la început: UE impune taxe pe exporturile SUA, iar Trump amenință: Vom răspunde la contramăsurile lor
Cal troian în stil american?: Germanii se întreabă dacă avioanele F-35 pot fi ,,oprite'' de la distanță în cazul unui conflict militar care nu convine SUA
Șase bombe americane JDAM lansate de MiG-29 ucrainene, doborâte de Pantsir ruse? Prestigiul SUA ar fi puternic afectat dacă se va confirma
SUA trimit din nou Ucrainei informații și date prin satelit, inclusiv Maxar
Germania schimbă macazul. Fabricile Volkswagen ar putea produce echipamente militare. Fabrica din Osnabrück, posibilă locație
Industria de apărare se anunță un motor economic major în Europa. Rheinmetall speră la contracte de 400 de miliarde de euro în următorii cinci ani
pixel