Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Rusia intenționează să construiască aerodromuri plutitoare în Arctica
News
Data publicării:
Compania rusă Nevskoe PKB (Nevsky Design Bureau) dezvoltă aerodromuri plutitoare pentru aviație în diverse scopuri. Se așteaptă ca aceste platforme să devină baze pentru sprijinul unui spectru larg de activități ale Rusiei din Arctica, inclusiv pentru nevoile Ministerului Apărării, dezvoltarea de noi zăcăminte de gaz în zona arctică și asigurarea securității navigației pe ruta Mării Nordului.

Gazeta.ru a prezentat o broșură emisă de compania rusă Nevskoe PKB cu ocazia aniversării a 90 de ani de la înființare, care conține un capitol intitulat „Studii de pre-proiectare a aspectului arhitectural și structural al insulelor plutitoare și al aerodromurilor”.

După cum susține Nevskoe, aceste structuri plutitoare mari pot satisface nevoia de infrastructură costieră suplimentară. În plus, această dezvoltare va fi indispensabilă pentru zonele în care crearea de aerodromuri terestre nu este fezabilă din punct de vedere economic sau este chiar imposibilă tehnic.

Detaliile privind acest proiect al Nevskoe PKB sunt încă necunoscute, însă compania a informat că a fost discutată utilizarea potențială a platformelor “offshore” în curs de dezvoltare, iar obiectivul său principal este de a sprijini activitățile de transport și salvare, precum și alte activități ale Ministerului Apărării în Arctica.

Pe lângă acestea, platformele Nevski pot fi utile și pentru dezvoltarea de noi zăcăminte de gaze naturale în mările nordice și asigurarea securitatății navigației pe ruta Mării Nordului.

Îndeplinind toate aceste funcții, platformele Nevski situate în cele mai favorabile zone pentru funcționare vor deveni un fel de centre de sprijin pentru întregul spectru de activități ale Rusiei și ale țărilor partenere din Arctica.

Însă pentru ca acest lucru să devină realitate, dezvoltatorul trebuie să rezolve mai multe probleme tehnice cheie. Acestea trebuie să fie construite cu materiale și tehnologie care să reziste o perioadă îndelungată la condițiile meteorologice dure din zona arctică. În plus, este necesar să se rezolve problema echilibrării platformei atunci când se asigură operațiunile de decolare și aterizare, precum și problema alimentării cu energie a tuturor consumatorilor necesari, ținând cont de posibilitățile reduse de realimentare.

 

De ce atâtea eforturi pentru Arctica?

 

Există două aspecte care conferă zonei arctice o valoare economică și strategică în creștere pe termen mediu și lung: resursele de hidrocarburi și oportunitățile de transport în regiune.

Astfel, lupta pentru controlul regiunii arctice crește pe zi ce trece, incluzând nu numai țările din bazinul Oceanului Arctic (SUA, Canada, Norvegia, Danemarca, Rusia), ci și puteri din alte regiuni, cum ar fi China. Explorarea polară s-a mutat de pe tărâmul științei pe tărâmul economiei, ducând la o dispută politică acerbă între statele care se învecinează cu Arctica.

Regiunea arctică poate conține până la un sfert din resurse mondiale de petrol și gaze naturale. În acest moment, aici s-au identificat peste 20 de zăcăminte mari de petrol și gaze naturale. Pentru 10 dintre aceștia, perspectivele de dezvoltare au fost deja testate. Conform calculelor Ministerului resurselor naturale al Federației Ruse, pe o suprafață de 6,2 milioane de km pătrați sunt rezerve concentrate de 15,5 miliarde de tone de petrol și 84,5 miliarde de metri cubi de gaz. În prezent cel mai faimos este câmpul Ștokman (Shtokman), situat în raftul rusesc al Mării Barenț.

Țările de frunte ale lumii încearcă să dezvolte noi zăcăminte de petrol și gaze, folosind o varietate de modalități de a-și revendica drepturile asupra regiunilor bogate în hidrocarburi.

Cealaltă resursă la fel de importantă din Arctica o reprezintă căile de transport, în special cel naval, în condițiile în care este de așteptat ca Oceanul Arctic să fie complet fără gheață în acest secol.

Previziunile pentru dezghețarea totală a Oceanului Arctic variază, dar “Ruta Mării Nordului” (NSR) devine din ce în ce mai accesibilă pentru transportul comercial. Volumul traficului de-a lungul NSR crește cu zeci de procente pe an. Prognoza Lloyd's Register pentru 2021 este de 15 milioane de tone de marfă. Pentru Rusia, Vladimir Putin a cerut să se ajungă la 80 de milioane de tone de marfă transportată pe această cale până în 2024.

Motivul interesului pentru NSR este simplu și de înțeles. Traseul din China către Europa de Vest de-a lungul NSR are o lungime de aproximativ 15 mii de km. Drumul prin Canalul Suez este mai lung cu 4,4 mii de km. Pe ruta din Africa se mai adaugă încă 7,4 mii de km. Pentru traficul de mărfuri în creștere din Europa spre Asia de Est, utilizarea NSR aduce câștiguri semnificative: aproximativ un milion de dolari pentru un drum efectuat cu o navă mare de transport.

Moscova susține că Rusia deține suveranitatea asupra Rutei Mării Nordului. Adică, navigarea pe NSR trebuie făcută cu permisiunea Moscovei, cu accesul spărgătoarelor rusești  de gheață și cu serviciul rus de navigație.

Statele Unite, însă, și-au exprimat tot mai intens poziția în ultima perioadă cu privire la slăbirea prezenței rusești în Arctica și la internaționalizarea “Rutei Mării Nordului”. În plus, Statele Unite consideră că este necesar să-și intensifice activitatea în Arctica și să o ducă la un nou nivel, în special, prin extinderea prezenței Gărzii de Coastă în această regiune.

Potrivit experților occidentali, poziția Rusiei cu privire la NSR reprezintă o încălcare a dreptului maritim internațional și contravine principiului utilizării pașnice a oceanului planetar.

În toate aceste dispute și dezacorduri, este de așteptat ca pozițiile părților să devină tot mai ferme, iar pentru aceasta au nevoie de sprijinul puternic al componentei militare.

În acest sens, aerodromurile arctice reprezintă o verigă mai mult decât importantă în atingerea scopurilor, fiind unul dintre principalele elemente de infrastructură care permit dezvoltarea prezenței și afișarea forței în această regiune cu caracter specific.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Belgia, ultima victimă a dronelor rusești care au isterizat Europa
După un zbor de peste 1.700 de kilometri, dronele ucrainene au lovit un gigant chimic rusesc
Putin spune că Rusia nu a provocat niciodată vreun război și de fapt „tigrul de hârtie” e NATO
Rusia și Ucraina au făcut un nou schimb de prizonieri de război
Venezuela condamnă un presupus zbor ilegal al unui avion de vânătoare american în largul coastei sale
Ungaria va cumpăra gaze de la compania franceză Engie, dar nu renunță la gazul rusesc
Sancțiunile nu funcționează? Aviația civilă din Rusia, nevoită să-și ”canibalizeze” opt aeronave Boeing pentru piese de schimb
Zidul se ridică. Președintele Nicușor Dan spune că „în câteva luni” zidul împotriva dronelor rusești ar putea deveni operațional
Militarii francezi au urcat pe unul dintre petrolierele Flotei Fantomă a Rusiei (Video). Boracay, suspectat că era folosit pe post de portavion pentru dronele rusești
Viktor Orban spune că Ungaria nu e pregătită să renunțe la petrolul rusesc, lucru cerut de SUA
Proiectul de lege privind serviciul militar VOLUNTAR, discutat azi în Guvern. Patru luni de pregătire militară, în condiții similare cu cele ale militarilor profesioniști
Premiul Nobel: Miza personală a lui Donald Trump în geopolitică
Liderii UE se întâlnesc la Copenhaga pentru a discuta despre apărare şi Ucraina
Paradoxul GNL: Patru state UE au plătit Rusiei cu 13 miliarde de euro mai mult pentru gaz decât au ajutat Ucraina, dezvăluie Greenpeace
Polonia reține un ucrainean suspectat de sabotajul Nord Stream
Utilizarea activelor rusești înghețate nu e confiscare. Kievul va rambursa împrumutul după ce Rusia va compensa daunele, spune șefa Comisiei
”400 de F-35 mătură cerul”. Gen. Kellogg, mesaj către europeni: Sunteți mai buni decât credeți; raportul față de Rusia e de 4 la 1
Armata rusă începe să piardă teren în direcția Dobropilia, la 30 de km nord de Pokrovsk
Zaharova neagă orice implicare a Rusiei în alegerile din R. Moldova. Practic amenințarea rusă e doar în capul nostru, anunță Rusia în plin război de agresiune asupra Ucrainei
Cancelarul german spune că Europa se află acum într-o zonă gri: „Nu este în război... dar nu mai este în pace” cu Rusia
Planul de pace al lui Trump pentru Gaza: Eliberarea ostaticilor, amnistie și guvern palestinian de tranziție; se renunță la relocarea palestinienilor din Gaza
Rusia minează Balcanii: Preocupat de frații ortodocși, Lavrov cere ”reevaluarea” Acordurilor de pace de la Dayton
”Ajustăm producția fabricilor din rusia”: Uzina militară „Electrodetal B”, lovită de rachete de croazieră Neptune
Moscova nu renunță ușor la R. Moldova: "Diurnă" de 150 de euro pentru participanții la proteste
NATO discută un nou plan de doborâre a avioanelor rusești. Flota fantomă, folosită ca ”portavion” pentru dronele care hărțuiesc Europa
Ucraina creează o nouă structură în cadrul Forțelor Aeriene: Sisteme de apărare aeriană fără pilot
Moscova ajută militar China să pregătească invazia Taiwanului
Bătălia pentru Moldova. Rezultatele alegerilor parlamentare 2025 din R. Moldova: 99% din voturi numărate și game over: PAS majoritate absolută, partida pro-rusă, numărată la podea
A320, photo source: British Airways
EXCLUSIV
Dronă pe una din pistele Aeroportului Otopeni. Un avion de linie, nevoit să facă o manevră „go around” în timpul aterizării
Propaganda rusă / Foto: DefenseRomania
EXCLUSIV
Atacuri cibernetice, alarme cu bombă, tensiuni sociale. Kremlinul atacă cu toate armele alegerile din Moldova. Angela Grămadă: Miza este uriașă

Ştiri Recomandate

Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Olanda taie partajarea de informații clasificate cu Statele Unite: De ce serviciile de intelligence nu mai au încredere în administrația Trump
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
,,Războiul maritim al sancțiunilor'': Cum vor statele europene să destructureze rețeaua de petroliere rusești sub pavilion fals
Obuzier autopropulsat 2S1 „Hvozdika” al forțelor de ocupație ale Rusiei, prezente în Donbass.
EXCLUSIV
Davai ceas, davai Donbas: De ce vrea Rusia cu orice preț „fortăreața” ucraineană pe care nu o poate cuceri cu tancurile
Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce războiul din Ucraina nu se va încheia în următorii patru ani?
Parlamentul României, undă verde pentru achiziția de noi tancuri de luptă
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
În lipsă de F-35, rușii zboară cum pot în modul ”stealth”: Poliția aeriană NATO interceptează constant aeronave rusești cu transponderele oprite
Robinetul cu gaze rusești se închide. Doar două state s-au opus
Khamenei îl ironizează pe Trump pentru declarațiile despre distrugerea industriei nucleare a Iranului: Continuă să visezi
Pragmatismul care doare | Mareșalul Richards: Ucraina nu poate câștiga împotriva Rusiei fără o implicare directă a forțelor NATO. Dar, asta nu se va întâmpla!
Zelenski: „Ucraina nu va ceda nimic Rusiei de dragul unui acord cu Putin”. Kievul cere garanții de securitate post-război
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Geopolitica unei concesii păcătoase: Propunerea lui Trump de "împărţire" a Donbasului și reconfigurarea relațiilor SUA-Ucraina
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Un submarin, o problemă mai adâncă: Întreținerea deficitară a flotei ruse de submarine Kilo, accelerată de evacuarea forțată din baza Tartus
EXCLUSIV
Diplomația Tomahawk a lui Trump: Cum a forțat președintele SUA dialogul cu Vladimir Putin și ce se joacă la Budapesta
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Adio, gândire umană? Generalii americani se consultă cu ChatGPT: Cât de periculoase sunt erorile subtile ale AI-ului in planificarea militara
Lovitură de proporții: Europol a destructurat o rețea uriașă de „ferme de SIM-uri” care coordona 49 de milioane de conturi false la nivel global (FOTO)
Atac cu drone ucrainene asupra unui gigant industrial rusesc: Uzina de procesare a gazelor naturale din Orenburg, lovită la 1.000 de kilometri de graniță
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Franța dă startul oficial la cel mai mare proiect militar naval al Europei: Portavionul nuclear PA-NG intră în faza de producție fizică
Rușii au stabilit un record în ceea ce privește numărul de bombe de aviație întrebuințate într-o zi: În 109 atacuri aeriene, au fost folosite 268 de bombe dirijate
Fără sprijin real american, Europa nu ține pasul cu cheltuielile uriașe necesare Ucrainei. Programul PURL are deja un deficit de circa două miliarde de dolari
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
Strategia Ucrainei: Cum vrea Kievul să "decolonizeze" Rusia pentru a-și asigura victoria
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
pixel