Industria aeronautică turcă mizează pe programul KAAN: Primul avion de generația a V-a construit în Turcia ar urma să fie produs în număr de 300 de unităţi
Într-un interviu acordat gdh TV, Mehmet Demiroglu, CEO al Turkish Aerospace Industries (TAI), a abordat subiectul planurilor ambițioase ale companiei pentru avionul de luptă KAAN, considerat de Turcia a fi de generația a V-a - conform estimărilor sale, comenzile pentru aceste aeronave ar trebui să ajungă la câteva sute.
Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Havelsan
Astfel, Demiroglu spune că, potrivit datelor preliminare, mai mult de 100 de aeronave KAAN vor fi construite în cele din urmă pentru Forțele Aeriene Turce. Dar,Turkish Aerospace Industries mizează și pe comenzi din străinătate.
,,În plus, ne propunem să furnizăm cel puțin același număr, dacă nu mai mult, țărilor noastre prietene și aliate, aproximativ 150 de unități", a declarat CEO-ul TAI.
Astfel, în final, compania se așteaptă să primească comenzi pentru aproximativ 250-300 de avioane de luptă, conchide Demiroglu. Desigur, acestea sunt încă planuri preliminare.
KAAN, promovat intens de Turcia
La începutul lunii mai a acestui an, noul avion de luptă turc KAAN a efectuat al doilea zbor și, în același timp, fostul CEO al TAI, Temel Kotil, a declarat că aeronava lor ar fi mai bună decât avionul de luptă american de generaţia a V-a F-35.
De fapt, Turcia încearcă deja să își promoveze activ KAAN-ul pe piața externă și există o explicație destul de simplă pentru acest lucru - pentru că în acest fel doresc să reducă creșterea costului acestui aparat. În caz contrar, prețul unui avion ar putea depăși 100 de milioane de dolari, ceea ce ar fi prea scump pentru Turcia.
În ceea ce privește potențialii parteneri, vara trecută Turcia a semnat un acord de cooperare cu Azerbaidjanul. Pakistanul este, de asemenea, luat în considerare că posibil partener în acest program.
De asemenea, este demn de remarcat faptul că, în luna februarie a acestui an, ambasadorul Ucrainei în Turcia, Vasil Bodnar, a declarat că Ucraina "nu numai că va cumpăra, dar va și utiliza" avioane de luptă KAAN turcești și că "echipele ucrainene lucrează și concurează pentru proiectul KAAN" în contextul alegerii noului motor. Deși Turcia preferă în primul rând să utilizeze propriile dezvoltări tehnologice.
În ceea ce privește producția de avioane KAAN direct pentru Forțele Aeriene Turce, s-a declarat anterior că 20 de aeronave sunt planificate să fie livrate până în 2028, iar o creștere semnificativă a ratelor de producție este așteptată din 2030 până în 2030.
Al doilea test de zbor
La 6 mai, un pilot de teste al TAI a dus un prototip KAAN la o înălțime de 3.048 de metri timp de peste 14 minute. Acest lucru s-a întâmplat la aproape trei luni după ce aeronava a efectuat zborul inaugural la 21 februarie. Un avion F-16 a acționat pe post de însoțitor în timpul celui de-al doilea test de zbor.
„Aeronava națională de luptă, care efectuase deja cu succes primul zbor pe 21 februarie a.c., a decolat din nou de pe pistă la ora 08:46 (n.r. - data de 6 mai 2024) și a zburat timp de 14 minute, atingând o altitudine de 3.048 de metri (10.000 ft)”, a anunțat Haluk Gorgun, secretarul Industriei de Apărare din Turcia, pe platforma X (ex-Twitter), potrivit sursei citate.
Odată cu succesul primului și celui de-al doilea zbor, programul KAAN este cu un pas mai aproape de producția și implementarea la capacitate maximă.
,,Felicit din toată inima toate companiile, angajații și personalul nostru instituțional care au contribuit la proiect, în special inginerii, piloții și echipele tehnice ale TAI", a declarat atunci Haluk Gorgun, un oficial din cadrul Turkish Defence Industries.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News