Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Avioane Craiova bate toate recordurile și înregistrează întârzieri la întârzieri. MApN va percepe penalități în programul de modernizare IAR-99
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, s-a întâlnit miercuri, 12 martie, cu reprezentanții conducerii Avioane Craiova S.A., la sediul societății din municipiul Craiova.
IAR-99 Șoim, Sursă foto: Dan Ștefan via Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"
IAR-99 Șoim, Sursă foto: Dan Ștefan via Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

Potrivit unui comunicat emis de Ministerul Apărării Naționale (MApN) către DefenseRomania, din delegația condusă de ministrul Tîlvăr au făcut parte generalul-locotenent Leonard Baraboi, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul-locotenent (r.) Teodor Incicaș, consilier al ministrului, generalul de brigadă Florenț-Mircea Roman, șeful Direcției management contracte din Direcția generală pentru armamente, precum și reprezentanți din alte structuri centrale ale ministerului.

Programul a cuprins vizitarea principalelor secții de producție ale societății și  spațiilor în care sunt realizate lucrările de modernizare la aeronavele IAR-99, precum și o demonstrație în zbor realizată cu primele aeronave care se apropie de finalizarea lucrărilor de modernizare.

În cadrul discuțiilor purtate cu echipa de conducere a societății craiovene, au fost trecute în revistă principalele repere ale derulării contractelor de modernizare a flotei de aeronave IAR-99 din dotarea Forțelor Aeriene Române, document semnat de Ministerul Apărării Naționale și Avioane Craiova S.A.

Un prim contract, semnat în 2020, prevede modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard la configurația IAR-99 SM, iar un al doilea, parafat în 2022, prevede eliminarea obsolescenței sistemelor pentru alte 10 aeronave IAR-99 Șoim.

Ministrul Angel Tîlvăr a subliniat importanța acestor programe de modernizare, atât pentru Forțele Aeriene Române, cărora le sunt necesare avioanele pentru instruirea și antrenarea piloților în vederea trecerii la zborul pe aeronavele multirol F-16, cât și pentru compania craioveană, care își poate consolida poziția pe piață prin derularea unui contract de asemenea nivel.

„Importanța aeronavelor IAR-99 ca avioane-școală este indiscutabilă, deoarece piloții noștri au nevoie de o platformă de antrenament în procesul de pregătire pentru operarea aeronavelor F-16. Pe de altă parte, Ministerul Apărării Naționale a abordat toate programele de înzestrare derulate până în prezent, și va face la fel și pe viitor, din perspectiva implicării în cea mai mare măsură posibilă a industriei naționale de apărare”, a arătat Angel Tîlvăr.

 

MApN va percepe penalități pentru întârzierile modernizării avioanelor IAR-99

 

2. IAR-99 Șoi... (iar_99_soim_avion_romania_90284000.jpg)

IAR-99 Șoim, Sursă foto: Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

În acest context, au fost analizate cauzele întârzierilor înregistrate de compania craioveană în derularea lucrărilor de modernizare, pentru care MApN va calcula, așa cum cer prevederile legale, penalități de întârziere. Au fost, de asemenea, trecute în revistă perspectivele finalizării contractului pentru întregul lot de aparate de zbor și soluțiile legale pe care Ministerul Apărării Naționale le-ar putea implementa pentru sprijinirea Avioane S.A. în depășirea cauzelor care generează aceste întârzieri.

A fost reamintit faptul că termenul de livrare a aeronavelor modernizate la standardul IAR-99 SM (stabilit inițial, conform primului contract, pentru primele cinci aeronave, la 14 august 2023, iar pentru ultima din cele 10 avioane, la 14 septembrie 2024) a fost decalat de MApN cu șase luni, la solicitarea Avioane Craiova S.A.. Compania a demonstrat clauza de forță majoră, însă și aceste noi termene se află în întârziere, pentru care legislația impune calculul de penalități. Societatea craioveană a solicitat acceptarea unei noi clauze de forță majoră, situație pe care structurile competente din MApN o au în analiză, având în vedere că Avioane Craiova S.A.  nu a reușit să pună la dispoziție, până la acest moment, documentele justificative cerute de cadrul legal într-o formă care să permită activarea clauzei.

 

Întârzieri la întârzieri. Cum justifică Avioane Craiova situația

 

3. Primul IAR... (iar-99-soim_60849200.jpg)

Primul IAR-99 modernizat la standardul Șoim din cele 10 aflate în proces de modernizare la Avioane Craiova. Foto: Radu Oprea, ministrul Economiei

Conducerea societății a arătat că, în prezent, au fost finalizate lucrările de revitalizare și modernizare la configurația IAR-99 SM, pe componenta hardware, pentru patru aeronave, pentru care au fost realizate zboruri de testare, prin Centrul de cercetare, inovare și încercări în zbor (CCIIZ) al MApN. O a cincea aeronavă se află într-un stadiu avansat de realizare a configurației de zbor.

Finalizarea cu succes a activităților de testare și evaluare de acceptanță, în vederea omologării configurației IAR-99 SM și recepției primelor aeronave este întârziată, la acest moment fiind condiționată de predarea de către furnizorul contractat de Avioane Craiova S.A. a versiunii de software corespunzătoare configurației prevăzute în contract, în versiune finală, care să integreze toate observațiile  și solicitările transmise de CCIIZ.

Ministrul Angel Tîlvăr a asigurat conducerea societății craiovene de disponibilitatea reprezentanților MApN de a acorda întregul sprijin, în limitele legale, pentru depășirea dificultăților generate de aceste întârzieri, subliniind importanța finalizării acestor contracte pentru asigurarea bazei de instruire a piloților militari, cât și pentru perspectivele de dezvoltare ale Avioane Craiova, o entitate economică de importanță pentru comunitatea locală și pentru regiune.

„Am dorit să mă întâlnesc cu conducerea Avioane Craiova, în primul rând pentru a înțelege din perspectiva lor problemele cu care se confruntă și de a vedea care sunt posibilitățile de sprijin din partea noastră, cu respectarea cadrului legal.

Ne dorim foarte mult ca Avioane Craiova, o companie-fanion a industriei aeronautice românești, să-și poată îndeplini obligațiile contractuale și să își dezvolte activitatea de importanță strategică în domeniul industriei aeronautice naționale. Am apreciat, de aceea, faptul că la discuții au fost prezenți edilul municipiului, Lia Olguța Vasilescu, precum și liderul de sindicat, Victor Peţa, pentru că vorbim despre un agent economic important în ecuația de dezvoltare economică locală și regională”, a spus ministrul apărării naționale.

În ceea ce privește MApN, „noi vom continua să fim un beneficiar onest, de bună credință, care își respectă obligațiile contractuale dar, în același timp, așteptăm de la partenerii noștri să procedeze în același spirit. Cred că au putut constata că de fiecare dată MApN a răspuns cu promptitudine solicitărilor pe care le-au avut în raport cu noi și sper că toată lumea a înțeles că ne dorim din tot sufletul ca aceste avioane să fie modernizate, pentru a fi folosite de piloții români”, a arătat ministrul Tîlvăr.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei

Ştiri Recomandate

O pace „urâtă” la orizont: De ce sfârşitul războiului din Ucraina va avea un gust amar și ce ne spune „dușul rece” finlandez
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Putin vrea control deplin asupra Donbasului. ”Rusia va lua Donbasul fie militar, fie în alt mod”
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Colaps în industria petrolieră rusă: Cum a reușit Ucraina să scoată din uz rafinării strategice și să taie exporturile din Marea Neagră
Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
pixel