Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Avioane Craiova bate toate recordurile și înregistrează întârzieri la întârzieri. MApN va percepe penalități în programul de modernizare IAR-99
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, s-a întâlnit miercuri, 12 martie, cu reprezentanții conducerii Avioane Craiova S.A., la sediul societății din municipiul Craiova.
IAR-99 Șoim, Sursă foto: Dan Ștefan via Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"
IAR-99 Șoim, Sursă foto: Dan Ștefan via Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

Potrivit unui comunicat emis de Ministerul Apărării Naționale (MApN) către DefenseRomania, din delegația condusă de ministrul Tîlvăr au făcut parte generalul-locotenent Leonard Baraboi, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul-locotenent (r.) Teodor Incicaș, consilier al ministrului, generalul de brigadă Florenț-Mircea Roman, șeful Direcției management contracte din Direcția generală pentru armamente, precum și reprezentanți din alte structuri centrale ale ministerului.

Programul a cuprins vizitarea principalelor secții de producție ale societății și  spațiilor în care sunt realizate lucrările de modernizare la aeronavele IAR-99, precum și o demonstrație în zbor realizată cu primele aeronave care se apropie de finalizarea lucrărilor de modernizare.

În cadrul discuțiilor purtate cu echipa de conducere a societății craiovene, au fost trecute în revistă principalele repere ale derulării contractelor de modernizare a flotei de aeronave IAR-99 din dotarea Forțelor Aeriene Române, document semnat de Ministerul Apărării Naționale și Avioane Craiova S.A.

Un prim contract, semnat în 2020, prevede modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard la configurația IAR-99 SM, iar un al doilea, parafat în 2022, prevede eliminarea obsolescenței sistemelor pentru alte 10 aeronave IAR-99 Șoim.

Ministrul Angel Tîlvăr a subliniat importanța acestor programe de modernizare, atât pentru Forțele Aeriene Române, cărora le sunt necesare avioanele pentru instruirea și antrenarea piloților în vederea trecerii la zborul pe aeronavele multirol F-16, cât și pentru compania craioveană, care își poate consolida poziția pe piață prin derularea unui contract de asemenea nivel.

„Importanța aeronavelor IAR-99 ca avioane-școală este indiscutabilă, deoarece piloții noștri au nevoie de o platformă de antrenament în procesul de pregătire pentru operarea aeronavelor F-16. Pe de altă parte, Ministerul Apărării Naționale a abordat toate programele de înzestrare derulate până în prezent, și va face la fel și pe viitor, din perspectiva implicării în cea mai mare măsură posibilă a industriei naționale de apărare”, a arătat Angel Tîlvăr.

 

MApN va percepe penalități pentru întârzierile modernizării avioanelor IAR-99

 

2. IAR-99 Șoi... (iar_99_soim_avion_romania_90284000.jpg)

IAR-99 Șoim, Sursă foto: Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

În acest context, au fost analizate cauzele întârzierilor înregistrate de compania craioveană în derularea lucrărilor de modernizare, pentru care MApN va calcula, așa cum cer prevederile legale, penalități de întârziere. Au fost, de asemenea, trecute în revistă perspectivele finalizării contractului pentru întregul lot de aparate de zbor și soluțiile legale pe care Ministerul Apărării Naționale le-ar putea implementa pentru sprijinirea Avioane S.A. în depășirea cauzelor care generează aceste întârzieri.

A fost reamintit faptul că termenul de livrare a aeronavelor modernizate la standardul IAR-99 SM (stabilit inițial, conform primului contract, pentru primele cinci aeronave, la 14 august 2023, iar pentru ultima din cele 10 avioane, la 14 septembrie 2024) a fost decalat de MApN cu șase luni, la solicitarea Avioane Craiova S.A.. Compania a demonstrat clauza de forță majoră, însă și aceste noi termene se află în întârziere, pentru care legislația impune calculul de penalități. Societatea craioveană a solicitat acceptarea unei noi clauze de forță majoră, situație pe care structurile competente din MApN o au în analiză, având în vedere că Avioane Craiova S.A.  nu a reușit să pună la dispoziție, până la acest moment, documentele justificative cerute de cadrul legal într-o formă care să permită activarea clauzei.

 

Întârzieri la întârzieri. Cum justifică Avioane Craiova situația

 

3. Primul IAR... (iar-99-soim_60849200.jpg)

Primul IAR-99 modernizat la standardul Șoim din cele 10 aflate în proces de modernizare la Avioane Craiova. Foto: Radu Oprea, ministrul Economiei

Conducerea societății a arătat că, în prezent, au fost finalizate lucrările de revitalizare și modernizare la configurația IAR-99 SM, pe componenta hardware, pentru patru aeronave, pentru care au fost realizate zboruri de testare, prin Centrul de cercetare, inovare și încercări în zbor (CCIIZ) al MApN. O a cincea aeronavă se află într-un stadiu avansat de realizare a configurației de zbor.

Finalizarea cu succes a activităților de testare și evaluare de acceptanță, în vederea omologării configurației IAR-99 SM și recepției primelor aeronave este întârziată, la acest moment fiind condiționată de predarea de către furnizorul contractat de Avioane Craiova S.A. a versiunii de software corespunzătoare configurației prevăzute în contract, în versiune finală, care să integreze toate observațiile  și solicitările transmise de CCIIZ.

Ministrul Angel Tîlvăr a asigurat conducerea societății craiovene de disponibilitatea reprezentanților MApN de a acorda întregul sprijin, în limitele legale, pentru depășirea dificultăților generate de aceste întârzieri, subliniind importanța finalizării acestor contracte pentru asigurarea bazei de instruire a piloților militari, cât și pentru perspectivele de dezvoltare ale Avioane Craiova, o entitate economică de importanță pentru comunitatea locală și pentru regiune.

„Am dorit să mă întâlnesc cu conducerea Avioane Craiova, în primul rând pentru a înțelege din perspectiva lor problemele cu care se confruntă și de a vedea care sunt posibilitățile de sprijin din partea noastră, cu respectarea cadrului legal.

Ne dorim foarte mult ca Avioane Craiova, o companie-fanion a industriei aeronautice românești, să-și poată îndeplini obligațiile contractuale și să își dezvolte activitatea de importanță strategică în domeniul industriei aeronautice naționale. Am apreciat, de aceea, faptul că la discuții au fost prezenți edilul municipiului, Lia Olguța Vasilescu, precum și liderul de sindicat, Victor Peţa, pentru că vorbim despre un agent economic important în ecuația de dezvoltare economică locală și regională”, a spus ministrul apărării naționale.

În ceea ce privește MApN, „noi vom continua să fim un beneficiar onest, de bună credință, care își respectă obligațiile contractuale dar, în același timp, așteptăm de la partenerii noștri să procedeze în același spirit. Cred că au putut constata că de fiecare dată MApN a răspuns cu promptitudine solicitărilor pe care le-au avut în raport cu noi și sper că toată lumea a înțeles că ne dorim din tot sufletul ca aceste avioane să fie modernizate, pentru a fi folosite de piloții români”, a arătat ministrul Tîlvăr.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA

Ştiri Recomandate

Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
pixel